HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Sujud Dalam Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 1:07 am

Nak kena perhatikan jugak
Guna Akal tu mulia.....cuma kena tahu mengunakannya dan tahu mensucikannya terlebih dahulu.

kerana
Syaitan pun berakal juga.......tapi...Akal ke syaitanan...

kerana kesombongannya tidak ingin bersujud pada Adam seperti yang di perintahkan
maka syaitan itu mengunakan Akalnya untuk membantah perintah Allah

Dah betul dah si syaitan tu , nak bersujud Hanya Pada Allah...memang betul pun
Tapi melawan Allah yang perintahkan sujud Pada Adam ( Guna Akal logiknya sendiri) sedangkan Allah maha mengetahui apa yang mereka tidak ketahui....ikut jer lah perintah tu....nak pusing pusing pulak,,,
nak ikut apa yang Allah perintahkan Siti maryam pulak dah,
Yang Allah perintahkan dirinya sendiri tidak mahu di ikutinya..

Kerana Sombong tidak menurut perintah, maka mendapat kemurkaan.

Nak wat cam ner, biarkan si luncai terjun dengan labu labunya.Moga kita sama sama mendapat taufiq dan hidayah

Sementara DIRI ini tetap menurut perintah dari masa ke semasa sehingga HAri kemudian.

Dan Baca Alquran dengan Tartiiilaa.....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 3:01 pm

Salam,

Dalam al-quran, sujud bermaksud merendah diri bukan perbuatan fizikal meletak dahi ke permukaan tanah, lantai, atas tikar dsb.

Kerana kesombongan syaitan yang merasakan ciptaannya lebih baik daripada adam, maka dia tidak mahu merendah diri (sujud) kepada adam.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 3:08 pm

Admin wrote:
Salam,

Dalam al-quran, sujud bermaksud merendah diri bukan perbuatan fizikal meletak dahi ke permukaan tanah, lantai, atas tikar dsb.

Kerana kesombongan syaitan yang merasakan ciptaannya lebih baik daripada adam, maka dia tidak mahu merendah diri (sujud) kepada adam.


Boleh tunjukkan Bentuk merendah diri macammana?

tuan kata Dalam Quran berkata sujud bermaksud "MERENDAH DIRI"

Tolong tunjukkan saya bentuk yang di katakan itu , Buktikan dengan membawa RUPA MERENDAH DIRI.....

empat segi ker,,,bulat ker , merah ker biru ker,,,segi empat sama ker
bentuk piramid ker.....


Setiap Perkataan yang di PERKATAKAN di dalam Alquran Pasti Ada KENYATAANNYA....dimanakah kenyataan Bagi MERENDAH DIRI..



sila tunjukkan?
Kalau tak dapat tunjuk pun , cerita pun tak per .

Macam orang Memahamkan warna merah kepada si buta,
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 4:53 pm

Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 5:42 pm

tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.

Tak susah, kalau pernah lihat RUPA MERENDAH DIRI.

Yang jadi susah ialah hanya tahu berkata MERENDAH DIRI

tetapi tidak pernah kenal akan SUJUD Merendah DIRI.


Zaman dulu dulu orang arab jahiliah, seliper mereka tercabut pun suruh hamba abdi padang kembali di kakinya.
Kerana kesombongan mereka tidak mahu tunduk membetulkan seliper mereka sendiri.
Kalau tunduk kan badan , bagi mereka " LOW CLASS"

ha itu lah kesombongan

Merendah diri (SUJUD) macammana??
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 5:48 pm

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.

Tak susah, kalau pernah lihat RUPA MERENDAH DIRI.

Yang jadi susah ialah hanya tahu berkata MERENDAH DIRI

tetapi tidak pernah kenal akan SUJUD Merendah DIRI.


Zaman dulu dulu orang arab jahiliah, seliper mereka tercabut pun suruh hamba abdi padang kembali di kakinya.
Kerana kesombongan mereka tidak mahu tunduk membetulkan seliper mereka sendiri.
Kalau tunduk kan badan , bagi mereka " LOW CLASS"

ha itu lah kesombongan

Merendah diri (SUJUD) macammana??

Salam,

Saya tidak peduli bagaimana orang Arab fikir pasal sujud. Yang saya perlu fikir adalah apa yang sebenarnya Tuhan suruh melalui perkataan sujud.

Merendah diri kepada Tuhan maknanya kita patuh kepada segala ketetapan Tuhan dan tidak melakukan apa-apa yang dilarang.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 6:45 pm

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.

Tak susah, kalau pernah lihat RUPA MERENDAH DIRI.

Yang jadi susah ialah hanya tahu berkata MERENDAH DIRI

tetapi tidak pernah kenal akan SUJUD Merendah DIRI.


Zaman dulu dulu orang arab jahiliah, seliper mereka tercabut pun suruh hamba abdi padang kembali di kakinya.
Kerana kesombongan mereka tidak mahu tunduk membetulkan seliper mereka sendiri.
Kalau tunduk kan badan , bagi mereka " LOW CLASS"

ha itu lah kesombongan

Merendah diri (SUJUD) macammana??

Salam,

Saya tidak peduli bagaimana orang Arab fikir pasal sujud. Yang saya perlu fikir adalah apa yang sebenarnya Tuhan suruh melalui perkataan sujud.

Merendah diri kepada Tuhan maknanya kita patuh kepada segala ketetapan Tuhan dan tidak melakukan apa-apa yang dilarang.

BAgus lah tu,
Orang yang baik baik sememangnya begitu.
mereka suka patuh perintah tuhan

Biasanya orang yang benar benar patuh perintah tuhan Akan menjadi orang yang baik, walaupun mereka tidak mengikut hadis sekalipun.

Apa yang Allah dan Rasul inginkan tidak Syirik pada Allah dan Berbuat Baik

Jika Hafal seluruh kitab sekalipun tetapi DIRI tidak menjadi baik /pengajaran tuhan tidak di ikuti ,Apalah gunanya.........
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 8:27 pm

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.

Tak susah, kalau pernah lihat RUPA MERENDAH DIRI.

Yang jadi susah ialah hanya tahu berkata MERENDAH DIRI

tetapi tidak pernah kenal akan SUJUD Merendah DIRI.


Zaman dulu dulu orang arab jahiliah, seliper mereka tercabut pun suruh hamba abdi padang kembali di kakinya.
Kerana kesombongan mereka tidak mahu tunduk membetulkan seliper mereka sendiri.
Kalau tunduk kan badan , bagi mereka " LOW CLASS"

ha itu lah kesombongan

Merendah diri (SUJUD) macammana??

Salam,

Saya tidak peduli bagaimana orang Arab fikir pasal sujud. Yang saya perlu fikir adalah apa yang sebenarnya Tuhan suruh melalui perkataan sujud.

Merendah diri kepada Tuhan maknanya kita patuh kepada segala ketetapan Tuhan dan tidak melakukan apa-apa yang dilarang.

BAgus lah tu,
Orang yang baik baik sememangnya begitu.
mereka suka patuh perintah tuhan

Biasanya orang yang benar benar patuh perintah tuhan Akan menjadi orang yang baik, walaupun mereka tidak mengikut hadis sekalipun.

Apa yang Allah dan Rasul inginkan tidak Syirik pada Allah dan Berbuat Baik

Jika Hafal seluruh kitab sekalipun tetapi DIRI tidak menjadi baik /pengajaran tuhan tidak di ikuti ,Apalah gunanya.........

Salam,

Ya, benar. Kalau Kitab aje satu gudang tapi hidup menyekutukan Tuhan apalah gunanya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 1:00 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Kalau maksud merendah diri pun tuan tak tau susahlah tuan.

Tak susah, kalau pernah lihat RUPA MERENDAH DIRI.

Yang jadi susah ialah hanya tahu berkata MERENDAH DIRI

tetapi tidak pernah kenal akan SUJUD Merendah DIRI.


Zaman dulu dulu orang arab jahiliah, seliper mereka tercabut pun suruh hamba abdi padang kembali di kakinya.
Kerana kesombongan mereka tidak mahu tunduk membetulkan seliper mereka sendiri.
Kalau tunduk kan badan , bagi mereka " LOW CLASS"

ha itu lah kesombongan

Merendah diri (SUJUD) macammana??

Salam,

Saya tidak peduli bagaimana orang Arab fikir pasal sujud. Yang saya perlu fikir adalah apa yang sebenarnya Tuhan suruh melalui perkataan sujud.

Merendah diri kepada Tuhan maknanya kita patuh kepada segala ketetapan Tuhan dan tidak melakukan apa-apa yang dilarang.

BAgus lah tu,
Orang yang baik baik sememangnya begitu.
mereka suka patuh perintah tuhan

Biasanya orang yang benar benar patuh perintah tuhan Akan menjadi orang yang baik, walaupun mereka tidak mengikut hadis sekalipun.

Apa yang Allah dan Rasul inginkan tidak Syirik pada Allah dan Berbuat Baik

Jika Hafal seluruh kitab sekalipun tetapi DIRI tidak menjadi baik /pengajaran tuhan tidak di ikuti ,Apalah gunanya.........

Salam,

Ya, benar. Kalau Kitab aje satu gudang tapi hidup menyekutukan Tuhan apalah gunanya.

Salam tok tolok
Betul sesangat tu.....
Ketegasan Tauhid yang di Hormati....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 2:46 am

Salam...

sujud bukan merendah diri ke???


aaaaaikkkkkk....


tunjk pun x mau tp hanya berkata kata shja mana paham saudra....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 3:00 am

gaara wrote:
Salam...

sujud bukan merendah diri ke???


aaaaaikkkkkk....


tunjk pun x mau tp hanya berkata kata shja mana paham saudra....

Sujud dia lain sikit,
dia Baring dengan dua kaki dan dua tangan angkat ke langit

Bila tak boleh berjalan, tahu lah dia merangkak tu
turun balik kakinya dengan tangan ke bumi...

Orang macam nie tak leh layan sangat....di biarkan saja penerbangan khayalannya

Yer lah, nak buat macammana
Orang mengaji bermula dengan Alif
Dia mengaji bermula dengan YA....
Kan songsang jadinya tu....
Dia ingat Yang ya itu ilmu yang tinggi kerana letaknya di penghabisan huruf
Dia tak sedar Alif tegak berdiri...haha

Maaf Pak Admin ya
SAya bukan kata pada Anda
Tapi kepada orang zaman dulu yang seperti Anda....hehe
........Kenapa diam....erghhhh...puasa beb


Last edited by iltizam on Mon Aug 16, 2010 3:07 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 3:06 am

Salam,

Begitulah alasan mereka. Perkara yang sudah dijelaskan itu pun masih tidak jelas bagi mereka malah mereka gemar mereka-reka maksud sujud tersebut supaya mirip kepada amalan ritual mereka.

Apakah mereka sendiri yang menzalimi diri mereka yakni sengaja utk tidak mahu memahami?

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 3:09 am

salam.....

ye la....

tunjukklah mcm mane crnya sudra admin yg bijaksana.....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 3:10 am

Perghhh...tingginya ilmu
Sujud dalam keadaan berdiri
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 8:15 am

Salam,

Dengan tidak menurut membuta-tuli ketetapan karut-marut ciptaan manusia itulah sudah bermaksud manusia merendah diri kepada Tuhan. Takkanlah kita nak katakan kaum terdahulu yang sujud pada matahari, bulan dan binaan manusia itu sebenarnya bersujud kepada Tuhan? Tak logik...
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 1:23 pm

Salam...

Sebagaimana tajuk thread perhatikan ayat ini

[55:6] Dan bintang-bintang dan pokok-pokok bersujud.

Apakah maksud bersujud dlm ayat ini??
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 1:55 pm

Jebon wrote:
Salam...

Sebagaimana tajuk thread perhatikan ayat ini

[55:6] Dan bintang-bintang dan pokok-pokok bersujud.

Apakah maksud bersujud dlm ayat ini??

Salam,

Bintang-bintang dan pokok-pokok patuh kepada ketetapan Tuhan. Mereka patuh apa yang ditetapkan kepada mereka.

Kalau bintang-bintang, mereka ada orbit yang sudah ditetapkan. Dan untuk pokok-pokok, mereka patuh apabila Tuhan menetapkan pokok kena beri oksigen kepada manusia. Dan, mereka juga ada fungsi yang lain seperti apa yang Allah tetapkan.

Cara kepatuhan mereka dengan cara bersujud (merendah diri). Mereka tidak sombong dan tidak berbalah sesama sendiri. Mereka masing-masing tahu apa yang perlu dilakukan mengikut apa yang telah ditetapkan. Dan, yang lebih penting, mereka tidak mereka-reka amalan ritual masing-masing.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 2:01 pm

Admin wrote:
Jebon wrote:

Sebagaimana tajuk thread perhatikan ayat ini

[55:6] Dan bintang-bintang dan pokok-pokok bersujud.

Apakah maksud bersujud dlm ayat ini??

Bintang-bintang dan pokok-pokok patuh kepada ketetapan Tuhan. Mereka patuh apa yang ditetapkan kepada mereka.

Jadi sangat mudah, sujud = patuh.

Sujud tidak ada kaitannya dengan ritual.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 2:04 pm

Jebon wrote:
Salam...

Sebagaimana tajuk thread perhatikan ayat ini

[55:6] Dan bintang-bintang dan pokok-pokok bersujud.

Apakah maksud bersujud dlm ayat ini??

Maksudnya ialah
Binatang dan pokok bersujud dengan cara mereka , cara yang tiada Aqal.

Manusia di kurniakan Akal dan perasaan di perintahkan bersujud dengan Sujud yang Khas / khusus pada setiap Waktu 5 kali sehariDan Di susuli dengan Cara yang Tok jebon faham itu.

Jadi , Umat Muhammad bersujud dan ruku bersama orang yang ruku secara Khas yang berwaktu , serta di susuli solat selepas solat ( sepertimana yang tok jebon katakan itu)

so , Umat Muhammad Bersolat ( bersujud)Sepanjang masa Khas dan Am.
Sementara Tok faham dan mahu menerima Hanya Solat/sujud yang AM

Kami pilih kedua dan lakukan ke duanya
dan Tok jebon hanya Memilih satu.....

Terpulang jika Tok jebon Dan Kaum tok tidak memilih cara sujud Zahir batin seperti orang yang mengikut Allah dan Rasul

Apa yang tok Jebon kata sememangnya Kami Akui Benar dan KAmi Faham

Dan Kami Menyusuri solat selepas Selepas solat,

Kami Faham dan sekarang ini Kami sedang Bersujud.
Hanya sampai masa Waktu nanti Kami Dan JASAD Kami serta
Kaum jasad kami( kaki tangan /mulut /telinga/ hati /limpa /urat /darah /pula bersujud Bersama sama Alif Mim Alim Mim ( Imam) kami....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 5:19 pm

Salam,

Kalau manusia ada akal, dia tidak akan memperbodohkan dirinya meletakkan dahi ke lantai sebanyak 5 kali sehari kononnya dengan demikian dia telah bersujud kepada Allah. Tapi tidak, dia sebenarnya sujud kepada ketetapan manusia dengan mengatakan ianya dari Allah dan rasulNya.

Nak sujud kepada Allah, kena patuh kepada apa yang telah ditetapkanNya kepada kita dengan merendah diri bukan meletakkan dahi ke lantai.



Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 5:30 pm

[quote]
Admin wrote:
Salam,

Kalau manusia ada akal, dia tidak akan memperbodohkan dirinya meletakkan dahi ke lantai sebanyak 5 kali sehari kononnya dengan demikian dia telah bersujud kepada Allah. Tapi tidak, dia sebenarnya sujud kepada ketetapan manusia dengan mengatakan ianya dari Allah dan rasulNya.

Nak sujud kepada Allah, kena patuh kepada apa yang telah ditetapkanNya kepada kita dengan merendah diri bukan meletakkan dahi ke lantai.

Susah hati ka dengan mereka
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 16, 2010 6:00 pm

Salam,

Kalau nak juga pergi letak dahi ke lantai sebanyak mana pun tak ada siapa yang larang. Hanya peringatan agar tidak menyekutukan Allah dan tidak berdusta atas namaNya dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Tue Aug 17, 2010 1:26 am

Jebon wrote:
Salam...

Sebagaimana tajuk thread perhatikan ayat ini

[55:6] Dan bintang-bintang dan pokok-pokok bersujud.

Apakah maksud bersujud dlm ayat ini??

salam.....

slmt dtg saudara jebon....

klau pokok dan binatang...

malah otak manusia pun bersujud....

knape manusia x mau yek....

mungkn sbb nie kot...

Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi”. Mereka bertanya (tentang hikmat ketetapan Tuhan itu dengan berkata): “Adakah Engkau (Ya Tuhan kami) hendak menjadikan di bumi itu orang yang akan membuat bencana dan menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan), padahal kami sentiasa bertasbih dengan memujiMu dan mensucikanMu?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya”. ( 2:30 )......

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 18, 2010 8:23 am

Admin wrote:
Salam,

Kalau nak juga pergi letak dahi ke lantai sebanyak mana pun tak ada siapa yang larang. Hanya peringatan agar tidak menyekutukan Allah dan tidak berdusta atas namaNya dan rasulNya.
Salam,

Benar Admin. Sesiapa nak letakkan dahi ke bumi mengadap matahari, bulan, patung atau binaan-binaan lain, itu hak masing-masing. Apa yang kita nak katakan di sini, itu bukannya sujud yang disuruh oleh Allah. Ia hanya diada-adakan oleh manusia.

Bila Al Quran sebut semua yang ada di langit dan di bumi bersujud kepada Allah, ini menunjukkan ada satu erti sujud yang paling sesuai untuk semua makhluk iaitu patuh. Memang semua di langit dan di bumi ini kena patuh kepada Allah. Mereka lebih berakal daripada sesetengah manusia yang meletakkan dahi mengadap ke matahari, bulan, patung mahupun binaan-binaan lain.

Sebab itulah dalam Al Quran sebut orang-orang kafir lebih hina daripada binatang ternak, sebab binatang ternak pun tak letakkan dahi mereka ke tanah mengadap objek-objek tertentu. Tetapi ramai yang tak perasan itu semua sebab taksub dengan amalan tradisi seperti mana umat terdahulu sebelum mereka taksub dengan kepercayaan tradisi.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 18, 2010 1:55 pm

Salam,

Sebab itu kita tak pernah nampak kerbau, lembu, ayam, itik, khinzir, kambing pergi letak dahi mereka ke bumi semata-mata kononnya sujud kepada pencipta mereka.

Tapi, lain pula ceritanya bagi manusia yang tidak mahu menggunakan akal. Kerana terikut-ikut dengan amalan tradisi, mereka pergi letak dahi mereka ke bumi hanya disebabkan ada suruhan dari pencipta mereka untuk bersujud kepadaNya.

Ayat al-quran memang benar. Apabila ada ayat yang menjelaskan orang yang tak guna akal itu adalah orang yang lebih hina daripada binatang ternak, barulah kita nampak senario ini.

Binatang ternak hina sebab hanya menurut membuta-tuli. tapi manusia lebih hina daripada binatang ternak sebab tak guna akal - cth: letak dahi ke bumi sebagai rukun amalan ritual mereka dan kononnya sujud kepada pencipta mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Today at 1:48 pm

Back to top Go down
 
Maksud Sujud Dalam Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» ALLAH DALAM AL-QURAN DAN ALKITAB TERNYATA BEDA OKNUM ALLAH
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» DALAM ALQURAN HEWAN KUCING ITU MASUK KELOMPOK HARAM ATAU HALAL ?
» 9 mukjizat nabi musa
» Bagaimana Konsep keselamatan menurut Alquran

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: