HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Sujud Dalam Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 1:07 am

First topic message reminder :

Nak kena perhatikan jugak
Guna Akal tu mulia.....cuma kena tahu mengunakannya dan tahu mensucikannya terlebih dahulu.

kerana
Syaitan pun berakal juga.......tapi...Akal ke syaitanan...

kerana kesombongannya tidak ingin bersujud pada Adam seperti yang di perintahkan
maka syaitan itu mengunakan Akalnya untuk membantah perintah Allah

Dah betul dah si syaitan tu , nak bersujud Hanya Pada Allah...memang betul pun
Tapi melawan Allah yang perintahkan sujud Pada Adam ( Guna Akal logiknya sendiri) sedangkan Allah maha mengetahui apa yang mereka tidak ketahui....ikut jer lah perintah tu....nak pusing pusing pulak,,,
nak ikut apa yang Allah perintahkan Siti maryam pulak dah,
Yang Allah perintahkan dirinya sendiri tidak mahu di ikutinya..

Kerana Sombong tidak menurut perintah, maka mendapat kemurkaan.

Nak wat cam ner, biarkan si luncai terjun dengan labu labunya.Moga kita sama sama mendapat taufiq dan hidayah

Sementara DIRI ini tetap menurut perintah dari masa ke semasa sehingga HAri kemudian.

Dan Baca Alquran dengan Tartiiilaa.....
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 18, 2010 3:01 pm

[quote]
Admin wrote:
Salam,
Sebab itu kita tak pernah nampak kerbau, lembu, ayam, itik, khinzir, kambing pergi letak dahi mereka ke bumi semata-mata kononnya sujud kepada pencipta mereka.

Ya Benar , Kerana kerbau lembu tidak mempunyai akal, dan tak perlu letak dahi ke Bumi
Perintah sujud zahir batin hanya pada yang berakal,
Jika tidak sempurna Akal, tak buat pun tak mengapa.
salah satu syarat sah solat ialah Sempurna AQAL.

Quote :
Tapi, lain pula ceritanya bagi manusia yang tidak mahu menggunakan akal. Kerana terikut-ikut dengan amalan tradisi, mereka pergi letak dahi mereka ke bumi hanya disebabkan ada suruhan dari pencipta mereka untuk bersujud kepadaNya.

Ya sememangnya orang orang yang tidak mahu mengunakan Akal itu sempurna akalnya,
hanya mereka telah mengunakan sepenuhnya akal mereka semasa pengajian Ugama dan mengkaji Agama.Dan mereka telah menemui dan membuat keputusan yang Benar.
so, apabila Azan berkumandang , mereka sudah tidak memerlukan apa apa lagi termasuk Aqal, kerana ketika itu akal telah patuh akan perintah tuhan dan mengajak diri yang empunya akal itu bersujud secara ritual mengikut AMALAN TRADISI nenek moyang nya yang sampai pengetahuan akan ilmunya kepada MUHAMMAD s.a.w.

Quote :
Ayat al-quran memang benar. Apabila ada ayat yang menjelaskan orang yang tak guna akal itu adalah orang yang lebih hina daripada binatang ternak, barulah kita nampak senario ini.

Ya , sememangnya Manusia tidak pernah mampu untuk mengunakan akal, Kerana itulah manusia tidak mampu menambah akal kepada orang orang yang akalnya kurang sempurna.
kerana Manusia sehingga kini belum mencipta kad TOP UP Akal,

Quote :
Binatang ternak hina sebab hanya menurut membuta-tuli. tapi manusia lebih hina daripada binatang ternak sebab tak guna akal - cth: letak dahi ke bumi sebagai rukun amalan ritual mereka dan kononnya sujud kepada pencipta mereka.

Ya , Ramai juga Ahli forum di sini yang Berakal cerdas kerana tidak menuruti peneraju Forum eminda secara membuta tuli.....Alhamdulillah ramai juga yang sedar dan tahu memilih Yang mana HAQ dan Yang Mana BATIL Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 9:21 am

Salam,

Malangnya dalam Al Quran tidak bezakan sujud zahir dengan meletakkan dahi ke tanah. Kalau kita pernah tengok dokumentari kaum penyembah patung, mereka pun ada set amalan ritual dengan meletakkan dahi mereka ke tanah. Bezanya mereka mengadap binaan berbentuk patung. Tak logik seorang yang tidak menyekutukan Allah, amalannya sama macam orang musyrik.

Oleh kerana makhluk-makhluk lain pun tidak menyekutukan Allah tanpa perlu buat amalan ritual dan sujud berbentuk lahiriah, maka sudah pasti sujud yang bererti patuh atau tunduk kepada ketetapan Allah lebih benar. Apalah erti beramal macam kaum yang mengadap patung itu tetapi peraturan-peraturan Allah di dalam Al Quran mereka langgar?

Sedikit sekali mereka menyedari.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 3:11 pm

Salam...

utk renungn bersama... jauhilah dr kita supaya tdk sombong seperti kisah syaitan nie... Very Happy

...... Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat melainkan Iblis; ia enggan dan takbur, dan menjadilah ia dari golongan yang kafir. ( 2:34 )
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 8:01 pm

Salam,

2:34. Dan apabila Kami berkata kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali Iblis. Ia enggan, dan ia sombong, dan ia menjadi antara orang-orang yang tidak percaya (kafir).

Malaikat sujud kepada Adam bukan dengan cara meletakkan dahi mereka ke atas permukaan tapi mereka sebenarnya merendah diri dan patuh dengan ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Iblis enggan merendah diri dan patuh sebab dia sombong dengan kejadian asalnya yang lebih baik daripada adam.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 8:10 pm

Admin wrote:
Salam,

2:34. Dan apabila Kami berkata kepada para malaikat, "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud kecuali Iblis. Ia enggan, dan ia sombong, dan ia menjadi antara orang-orang yang tidak percaya (kafir).

Malaikat sujud kepada Adam bukan dengan cara meletakkan dahi mereka ke atas permukaan tapi mereka sebenarnya merendah diri dan patuh dengan ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Iblis enggan merendah diri dan patuh sebab dia sombong dengan kejadian asalnya yang lebih baik daripada adam.

Macammana " Merendah diri dengan patuh tu"

Selepas Allah suruh sujud.....Lalu malaikat patuh dengan ketetapan?
KEtetapan Apa ketika itu<>>
Apa yang di buat malaikat setelah menerima perintah itu....???

Malaikat Patuh???.....Apa yang di patuhinya....
Dia duduk depan ADAM ka. atau dia tanya Adam nak apa apa keperluan ka,,,,boleh cerita sedikit......

Allah Kata ...SUJUD
Perbuatan malaikat Camna?

Saya tidak menafikan Akan Kepatuhan itu....Kerana SAya berkeyakinan ianya berlaku kedua duanya////

Very Happy confused flower
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 8:28 pm

Salam,

Malaikat merendah diri dengan cara patuh kepada ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Dengan suruhan suruh sujud kepada adam, malaikat tidak menyombongkan diri seperti iblis itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 8:54 pm

Admin wrote:
Salam,

Malaikat merendah diri dengan cara patuh kepada ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Dengan suruhan suruh sujud kepada adam, malaikat tidak menyombongkan diri seperti iblis itu.


Jika saya mengatakan kepada saudara,
" Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Apakah saudara akan patuh dengan mengatakan dengan perkataan yang sama " Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Gergaji tidak di ambil dan pokok tidak di tebang...

Dimanakah Fayakunnya,,,,,

Hanya Kun saja ka...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 19, 2010 9:04 pm

Salam,

Perbincangan kita sebenarnya tentang maksud sujud dalam al-quran. Kalau maksud sujud di luar al-quran, bolehlah kita mengambil pemahaman dengan cara meletakkan dahi di atas permukaan sebab perbuatan sedemikian adalah perbuatan yang ditetapkan oleh manusia.

Allah suruh malaikat sujud kepada adam supaya malaikat tidak sombong. Jika maksud sujud dalam ayat al-quran di atas itu difahami sebagai meletakkan dahi di atas permukaan, sudah tentu tidak memberi makna apa-apa kepada para malaikat.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 8:54 am

iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Malaikat merendah diri dengan cara patuh kepada ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Dengan suruhan suruh sujud kepada adam, malaikat tidak menyombongkan diri seperti iblis itu.


Jika saya mengatakan kepada saudara,
" Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Apakah saudara akan patuh dengan mengatakan dengan perkataan yang sama " Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Gergaji tidak di ambil dan pokok tidak di tebang...

Dimanakah Fayakunnya,,,,,

Hanya Kun saja ka...
Salam,

Bila Allah suruh malaikat "sujudlah kepada Adam", maka perbuatan malaikat adalah dengan merendah diri dan menghormati Adam. Hanya iblis yang sombong pada Adam.

Maknanya malaikat bukannya berkata balik apa yang Allah katakan kepada mereka, tetapi mereka buktikan dengan merendah diri dan patuh kepada Adam. Bukankah Allah nampak segala isi hati?

Cuba buka minda itu luas-luas pasti mudah faham isi kandungan Al Quran itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 9:26 am

Juang wrote:

Bila Allah suruh malaikat "sujudlah kepada Adam", maka perbuatan malaikat adalah dengan merendah diri dan menghormati Adam. Hanya iblis yang sombong pada Adam.

Maknanya, sujud tidak berhubungan dengan penyembahan dan ritual, karena jika sujud berhubungan dengan penyembahan maka tidak mungkin Allah memerintahkan malaikat bersujud kepada Adam.

Karena sangat jelas ditegaskan bahwa tujuan penciptaan jin dan manusia hanyalah untuk beribadat/menghamba kepada Allah.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 9:51 am

Admin wrote:

Allah suruh malaikat sujud kepada adam supaya malaikat tidak sombong. Jika maksud sujud dalam ayat al-quran di atas itu difahami sebagai meletakkan dahi di atas permukaan, sudah tentu tidak memberi makna apa-apa kepada para malaikat.

Sujud dalam Alquran bukan meletakkan dahi pada tempat berpija,

tetapi

meletakkan dagu.

Quote :
Qul aminoo bihi aw la tuminoo inna allatheena ootoo alAAilma min qablihi itha yutla AAalayhim yakhirroona lilathqani sujjadan

17:107 (Malay) "Katakanlah: ""Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud,"

Wayakhirroona lilathqani yabkoona wayazeeduhum khushooAAan

17:109 (Malay) Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.


alathqani = dagu sebagaimana jelas terbaca dalam 36.8.

Quote :
Inna jaAAalna fee aAAnaqihim aghlalan fahiya ila alathqani fahum muqmahoona

36:8 (Malay) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.

alathqani disimpangkan/diselewengkan artinya menjadi muka dalam 17.107 dan 17.109 untuk memaksakan dan meyakinkan umat bahwa ada sujud dalam arti fisik,

padahal

muka dalam Alquran menggunakan kata wajah.

Salam.

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 11:17 am

Juang wrote:
iltizam wrote:
Admin wrote:
Salam,

Malaikat merendah diri dengan cara patuh kepada ketetapan Allah bahawa Adam adalah seorang yang berilmu.

Dengan suruhan suruh sujud kepada adam, malaikat tidak menyombongkan diri seperti iblis itu.


Jika saya mengatakan kepada saudara,
" Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Apakah saudara akan patuh dengan mengatakan dengan perkataan yang sama " Ambil gergaji dan tebang pokok itu"

Gergaji tidak di ambil dan pokok tidak di tebang...

Dimanakah Fayakunnya,,,,,

Hanya Kun saja ka...
Salam,

Bila Allah suruh malaikat "sujudlah kepada Adam", maka perbuatan malaikat adalah dengan merendah diri dan menghormati Adam. Hanya iblis yang sombong pada Adam.

Maknanya malaikat bukannya berkata balik apa yang Allah katakan kepada mereka, tetapi mereka buktikan dengan merendah diri dan patuh kepada Adam. Bukankah Allah nampak segala isi hati?

Cuba buka minda itu luas-luas pasti mudah faham isi kandungan Al Quran itu. Smile
hehehehe
DIa Bercerita Macam lah dia Malaikat pula ya
hehehe.....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 6:50 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Allah suruh malaikat sujud kepada adam supaya malaikat tidak sombong. Jika maksud sujud dalam ayat al-quran di atas itu difahami sebagai meletakkan dahi di atas permukaan, sudah tentu tidak memberi makna apa-apa kepada para malaikat.

Sujud dalam Alquran bukan meletakkan dahi pada tempat berpija,

tetapi

meletakkan dagu.

Quote :
Qul aminoo bihi aw la tuminoo inna allatheena ootoo alAAilma min qablihi itha yutla AAalayhim yakhirroona lilathqani sujjadan

17:107 (Malay) "Katakanlah: ""Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud,"

Wayakhirroona lilathqani yabkoona wayazeeduhum khushooAAan

17:109 (Malay) Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.


alathqani = dagu sebagaimana jelas terbaca dalam 36.8.

Quote :
Inna jaAAalna fee aAAnaqihim aghlalan fahiya ila alathqani fahum muqmahoona

36:8 (Malay) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.

alathqani disimpangkan/diselewengkan artinya menjadi muka dalam 17.107 dan 17.109 untuk memaksakan dan meyakinkan umat bahwa ada sujud dalam arti fisik,

padahal

muka dalam Alquran menggunakan kata wajah.

Salam.


Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 6:54 pm

Admin wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Allah suruh malaikat sujud kepada adam supaya malaikat tidak sombong. Jika maksud sujud dalam ayat al-quran di atas itu difahami sebagai meletakkan dahi di atas permukaan, sudah tentu tidak memberi makna apa-apa kepada para malaikat.

Sujud dalam Alquran bukan meletakkan dahi pada tempat berpija,

tetapi

meletakkan dagu.

Quote :
Qul aminoo bihi aw la tuminoo inna allatheena ootoo alAAilma min qablihi itha yutla AAalayhim yakhirroona lilathqani sujjadan

17:107 (Malay) "Katakanlah: ""Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud,"

Wayakhirroona lilathqani yabkoona wayazeeduhum khushooAAan

17:109 (Malay) Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.


alathqani = dagu sebagaimana jelas terbaca dalam 36.8.

Quote :
Inna jaAAalna fee aAAnaqihim aghlalan fahiya ila alathqani fahum muqmahoona

36:8 (Malay) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.

alathqani disimpangkan/diselewengkan artinya menjadi muka dalam 17.107 dan 17.109 untuk memaksakan dan meyakinkan umat bahwa ada sujud dalam arti fisik,

padahal

muka dalam Alquran menggunakan kata wajah.

Salam.


Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Ya, Sebagaimana Perintah Allah Melalui Syariat Rasul , Muhammad s.a.w
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Fri Aug 20, 2010 6:57 pm

Salam,

Maaf, ada ralat.

Admin wrote:
Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.

Jika yang disungkur itu adalah dagu, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 12:00 am

faried wrote:

Maknanya, sujud tidak berhubungan dengan penyembahan dan ritual, karena jika sujud berhubungan dengan penyembahan maka tidak mungkin Allah memerintahkan malaikat bersujud kepada Adam.

Karena sangat jelas ditegaskan bahwa tujuan penciptaan jin dan manusia hanyalah untuk beribadat/menghamba kepada Allah.

Salam.
Salam,

Memang benar. Sujud yang disebut dalam Al Quran tidak berkaitan pun dengan amalan penyembahan ritual. Apatah lagi semua yang ada di langit dan di bumi pun bersujud kepada Allah baik dalam ke arah rela atau terpaksa. Itu menunjukkan ia bukannya sujud amalan ritual, tetapi kepatuhan atau ketundukan pada hukum-hukum yang Allah tetapkan.

Macam umat Islam hari ini berlagak kononnya merekalah puak yang benar. Tetapi setinggi-tinggi mereka berlagak, dengan Israel yang kecil itu pun mereka ditundukkan kerana Allah telah tetapkan hukum, sesiapa yang bijak biarpun sedikit pasti akan berjaya kawal sesiapa yang bodoh walaupun ramai.

Lihatlah manusia seorang mampu mengembala lembu 50 ekor. Begitulah perumpamaan beza kaum yang bijak walaupun sedikit mampu mengembala kaum yang lemah mindanya walaupun ramai.

Apakah hukum Allah yang begitu kukuh tidak cukup menggentar hati mereka kepadaNya?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 12:06 am

Admin wrote:
Salam,

Maaf, ada ralat.

Admin wrote:
Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.

Jika yang disungkur itu adalah dagu, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?
Salam,

Maksud menyungkur atas dagu adalah tunduk kepala ke bawah. Kalau berjalan dengan dagu mendongak ke atas itu perumpamaan bagi sifat sombong. Maka lawan kepada sombong adalah merendah diri (sujud) dengan perbuatannya menyungkurkan dagu ke bawah (kepala tunduk).

Tetapi amalan ritual orang musyrik, mereka letakkan dahi sampai ke tanah. Entah ayat Al Quran mana menyuruh Rasulullah buat macam itu pun kita tak jumpa. Tak logik Rasulullah nak mengada-adakan hukum yang Allah tak ajar kepadanya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 2:27 am

Salam...

maksd sujud dlm Al-quran adlh maksd cara sujud nabi Muhammd...

dan cara sujud nabi Muhammad hanya boleh kita jumpai jika kita kaji wahyu yg telah diturunkan oleh Allah kp Nabi Muhammad...

tanpa wahyu bagaimana lah keaadan umat skrang....

sedangkn dgn wahyu pun umat ingkar.....


Last edited by gaara on Sat Aug 21, 2010 3:01 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 2:57 am

salam

Quote :
Maksud menyungkur atas dagu adalah tunduk kepala ke bawah. Kalau berjalan dengan dagu mendongak ke

apa madsud menyungkur . kalau tunduk dagu kebawah orang tak panggil menyunkur sebab dagu adalah sebahagian muka . setakat angguk2 tunduk2 tu orang tak panggil menyungkur . memang jenis tak faham bahasa .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 3:54 am

gaara wrote:
Salam...

maksd sujud dlm Al-quran adlh maksd cara sujud nabi Muhammd...

dan cara sujud nabi Muhammad hanya boleh kita jumpai jika kita kaji wahyu yg telah diturunkan oleh Allah kp Nabi Muhammad...

tanpa wahyu bagaimana lah keaadan umat skrang....

sedangkn dgn wahyu pun umat ingkar.....
Salam,

Wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad itulah Al Quran yang jelas. Jadi sesiapa yang tolak Al Quran yang Nabi Muhammad sampaikan, samalah macam tolak Allah dan Rasul.

Jadi sujudlah seperti yang diajar dalam Al Quran bukannya yang diajar mengikut kepercayaan tradisi membuta-tuli.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 3:57 am

othman wrote:
salam

Quote :
Maksud menyungkur atas dagu adalah tunduk kepala ke bawah. Kalau berjalan dengan dagu mendongak ke

apa madsud menyungkur . kalau tunduk dagu kebawah orang tak panggil menyunkur sebab dagu adalah sebahagian muka . setakat angguk2 tunduk2 tu orang tak panggil menyungkur . memang jenis tak faham bahasa .

Salam,

Jadi takkanlah meletakkan dagu ke tanah untuk dikatakan menyungkur? Kalau benar perbuatan sujud itu macam yang umat Islam hari ini buat, sudah pasti ayat Al Quran itu sebut menyungkar muka atau dahi ke tanah. Tetapi ayat tersebut hanya mengatakan menyungkur dagu dan tidak ditetapkan pada tanah ke pada badan sendiri yang diciptakan daripada tanah juga.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:06 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam...

maksd sujud dlm Al-quran adlh maksd cara sujud nabi Muhammd...

dan cara sujud nabi Muhammad hanya boleh kita jumpai jika kita kaji wahyu yg telah diturunkan oleh Allah kp Nabi Muhammad...

tanpa wahyu bagaimana lah keaadan umat skrang....

sedangkn dgn wahyu pun umat ingkar.....
Salam,

Wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad itulah Al Quran yang jelas. Jadi sesiapa yang tolak Al Quran yang Nabi Muhammad sampaikan, samalah macam tolak Allah dan Rasul.

Jadi sujudlah seperti yang diajar dalam Al Quran bukannya yang diajar mengikut kepercayaan tradisi membuta-tuli.

Salam...

soalnya apakah wahyu dlm bentuk kitab sahaja....

Persoalan ini dapat dijawab dengan mengkaji ayat berikut:

"Sungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu (wahai Muhammad), sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nabi Nuh, dan Nabi-nabi yang diutus kemudian daripadanya; dan Kami juga telah memberikan wahyu kepada Nabi Ibrahim, dan Nabi Ismail, dan Nabi Ishak, dan Nabi Yaakub, serta Nabi-nabi keturunannya, dan Nabi Isa, dan Nabi Ayub, dan Nabi Yunus, dan Nabi Harun, dan Nabi Sulaiman; dan juga Kami telah memberikan kepada Nabi Daud: Kitab Zabur. [an-Nisaa’ 4:16]......

Dalam dua ayat di atas Allah Subhanahu waTa’ala telah menerangkan bahawa semua para Nabi dan Rasul-Nya menerima wahyu.

Namun kita sama-sama ketahui bahawa di antara para Nabi yang menerima wahyu sebagaimana yang disebut di atas, ada yang tidak diberikan kitab suci, antaranya Nabi Nuh, Ismail, Ishak, Yaakub, Ayub, Yunus dan Harun alaihim-salam.

Dalil-dalil al-Qur’an ini menunjukkan bahawa apabila Allah Subhanahu waTa’ala memberikan wahyu kepada para Nabi dan Rasul-Nya, ia tidak semestinya wujud dalam bentuk kitab suci sahaja.

dan ia juga membuktikn wahyu yg diberikan kpd Nabi Muhammad bukan hanya Al-quran Shja... dan itulah die Al-quran dan As-Sunnah


Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:08 am

Juang wrote:
othman wrote:
salam

Quote :
Maksud menyungkur atas dagu adalah tunduk kepala ke bawah. Kalau berjalan dengan dagu mendongak ke

apa madsud menyungkur . kalau tunduk dagu kebawah orang tak panggil menyunkur sebab dagu adalah sebahagian muka . setakat angguk2 tunduk2 tu orang tak panggil menyungkur . memang jenis tak faham bahasa .

Salam,

Jadi takkanlah meletakkan dagu ke tanah untuk dikatakan menyungkur? Kalau benar perbuatan sujud itu macam yang umat Islam hari ini buat, sudah pasti ayat Al Quran itu sebut menyungkar muka atau dahi ke tanah. Tetapi ayat tersebut hanya mengatakan menyungkur dagu dan tidak ditetapkan pada tanah ke pada badan sendiri yang diciptakan daripada tanah juga.

salam

menyungkur kat mana kalau bukan kat tanah . kalau tersungkur maka jatuh ketanah tanpa sengaja . tak ada tersungkur ke tangan ke , perut ke .

Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:09 am

Juang wrote:
othman wrote:
salam

Quote :
Maksud menyungkur atas dagu adalah tunduk kepala ke bawah. Kalau berjalan dengan dagu mendongak ke

apa madsud menyungkur . kalau tunduk dagu kebawah orang tak panggil menyunkur sebab dagu adalah sebahagian muka . setakat angguk2 tunduk2 tu orang tak panggil menyungkur . memang jenis tak faham bahasa .

Salam,

Jadi takkanlah meletakkan dagu ke tanah untuk dikatakan menyungkur? Kalau benar perbuatan sujud itu macam yang umat Islam hari ini buat, sudah pasti ayat Al Quran itu sebut menyungkar muka atau dahi ke tanah. Tetapi ayat tersebut hanya mengatakan menyungkur dagu dan tidak ditetapkan pada tanah ke pada badan sendiri yang diciptakan daripada tanah juga.

Lalu...Menyungkur itu bagaimana ya?

Sujud iitu bagaimana rupanya?............................?
Rukuk Bagaimana pula rupanya ?.........................?





Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:14 am

Salam...

Quote :
Sujud iitu bagaimana rupanya?............................?
Rukuk Bagaimana pula rupanya ?.........................?

seperti kata saudara iltizam....

kenal dulu Muhammad br kenal cr sujud dan rukuk.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Today at 8:05 am

Back to top Go down
 
Maksud Sujud Dalam Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» ALLAH DALAM AL-QURAN DAN ALKITAB TERNYATA BEDA OKNUM ALLAH
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» DALAM ALQURAN HEWAN KUCING ITU MASUK KELOMPOK HARAM ATAU HALAL ?
» 9 mukjizat nabi musa
» Bagaimana Konsep keselamatan menurut Alquran

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: