HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Sujud Dalam Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 1:07 am

First topic message reminder :

Nak kena perhatikan jugak
Guna Akal tu mulia.....cuma kena tahu mengunakannya dan tahu mensucikannya terlebih dahulu.

kerana
Syaitan pun berakal juga.......tapi...Akal ke syaitanan...

kerana kesombongannya tidak ingin bersujud pada Adam seperti yang di perintahkan
maka syaitan itu mengunakan Akalnya untuk membantah perintah Allah

Dah betul dah si syaitan tu , nak bersujud Hanya Pada Allah...memang betul pun
Tapi melawan Allah yang perintahkan sujud Pada Adam ( Guna Akal logiknya sendiri) sedangkan Allah maha mengetahui apa yang mereka tidak ketahui....ikut jer lah perintah tu....nak pusing pusing pulak,,,
nak ikut apa yang Allah perintahkan Siti maryam pulak dah,
Yang Allah perintahkan dirinya sendiri tidak mahu di ikutinya..

Kerana Sombong tidak menurut perintah, maka mendapat kemurkaan.

Nak wat cam ner, biarkan si luncai terjun dengan labu labunya.Moga kita sama sama mendapat taufiq dan hidayah

Sementara DIRI ini tetap menurut perintah dari masa ke semasa sehingga HAri kemudian.

Dan Baca Alquran dengan Tartiiilaa.....
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:18 am

Bagaimana pula contoh yang di contohkan di bawah.

Conth bahasa sujud tu lah tuan admin/juang/tolok

Quote :
(Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku

Bagaimana bulan /matahari sujud pada yusuf....Jika patuh bagaimana kenyataan akan kepatuhannya


Dan kenyataannya yang di bawah bagaimana
12;100
Quote :
Dan ia menaikkan kedua ibu-bapaknya ke atas singgasana. Dan mereka merebahkan diri seraya sujud kepada Yusuf. Dan berkata Yusuf: "Wahai ayahku inilah takbir mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari rumah penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah setan merusakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 5:21 am

iltizam wrote:
Bagaimana pula contoh yang di contohkan di bawah.

Conth bahasa sujud tu lah tuan admin/juang/tolok

Quote :
(Ingatlah), ketika Yusuf berkata kepada ayahnya: "Wahai ayahku, sesungguhnya aku bermimpi melihat sebelas bintang, matahari dan bulan; kulihat semuanya sujud kepadaku

Bagaimana bulan /matahari sujud pada yusuf....Jika patuh bagaimana kenyataan akan kepatuhannya
Salam,

Lagi-lagilah tak logik bulan/matahari meletakkan mana-mana bahagian jasad mereka ke bumi untuk sujud pada Yusuf.

Ini menunjukkan erti sujud yang masuk akal adalah tunduk,patuh,hormat atau merendah diri. Bulan dan hormati menghormati Yusuf sebagai manusia walaupun saiz bulan dan matahari itu lagi besar daripada Yusuf. Matahari dan bulan tidak pun melanyak manusia walaupun jika nak buat begitu bukanlah suatu yang mustahil seperti mana ombak tsunami pernah melanyak manusia.

Quote :

Dan kenyataannya yang di bawah bagaimana
12;100
Quote :
Dan ia menaikkan kedua ibu-bapaknya ke atas singgasana. Dan mereka merebahkan diri seraya sujud kepada Yusuf. Dan berkata Yusuf: "Wahai ayahku inilah takbir mimpiku yang dahulu itu; sesungguhnya Tuhanku telah menjadikannya suatu kenyataan. Dan sesungguhnya Tuhanku telah berbuat baik kepadaku, ketika Dia membebaskan aku dari rumah penjara dan ketika membawa kamu dari dusun padang pasir, setelah setan merusakkan (hubungan) antaraku dan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Lembut terhadap apa yang Dia kehendaki. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.
Perkataan merebahkan diri dalam ayat itu tidak pun menspesifikkan perbuatan meletakkan kepala ke tanah. Apatah lagi perbuatan mereka itu setelah Yusuf menaikkan ibubapanya ke atas singgahsana. Jadi perbuatan yang paling sesuai bila ibubapanya dinaikkan ke atas singgahsana adalah "duduk" kerana di singgahsana manusia akan duduk. Mereka duduk kemudian menghormati Yusuf sekali pembesar kerajaan Mesir pada waktu itu.

Dahulu syaitan telah merosakkan persaudaraan Yusuf dengan adik-beradiknya sehingga Yusuf tidak dihormati kerana abang-abangnya iri hati kepada Yusuf. Jadi lawan kepada iri hati daripada syaitan itu pastilah dengan merendah diri dan hormati-menghormati (sujud). Dengan hidup hormat-menghormatilah manusia boleh lain sifat hasad dengki. Takde kaitan pun dengan perbuatan meletakkan dahi ke tanah.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 5:25 am

Salam....

dan mereka yg x kenal Muhammad.....

xkn jumpa cr nabi rukuk dan sujud....

apa yg mampu mereka berkisar sekitar nas otak yg tentunya disukai oleh syaitan....

ini terbukti apabila syaitn menyesatkn nabi Adam dgn nas otaknya... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 6:27 am

Quote :
Perkataan merebahkan diri dalam ayat itu tidak pun menspesifikkan perbuatan meletakkan kepala ke tanah. Apatah lagi perbuatan mereka itu setelah Yusuf menaikkan ibubapanya ke atas singgahsana. Jadi perbuatan yang paling sesuai bila ibubapanya dinaikkan ke atas singgahsana adalah "duduk" kerana di singgahsana manusia akan duduk. Mereka duduk kemudian menghormati Yusuf sekali pembesar kerajaan Mesir pada waktu itu.

ohh,, tafsiran baru ya tuan
merebahkan diri itu maknanya duduk pulak...
tuhan kata merebahkan/ wakhorru(tersungkur).....tuan pula yang berkata duduk
kenapa tuhan tidak berkata duduk jer....

Rukuk bagaimana maksudnya tuan?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 8:12 am

Admin wrote:

Maaf, ada ralat.

Admin wrote:
Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.

Jika yang disungkur itu adalah dagu, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Cara sujud demikian menyulitkan dan menyakitkan terutama yang berhidung mancung, apalagi jika dilakukan sambil menyungkur/menjatuhkan diri.

Petunjuk Allah tidak dimaksudkan untuk menyulitkan dan menyakitkan. Saya masih tidak memahami makna bersujud dengan dagu, karena tidak memiliki pengetahuan di dalamnya, saya tidak melakukannya.

Salam.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 1:06 pm

iltizam wrote:

ohh,, tafsiran baru ya tuan
merebahkan diri itu maknanya duduk pulak...
tuhan kata merebahkan/ wakhorru(tersungkur).....tuan pula yang berkata duduk
kenapa tuhan tidak berkata duduk jer....

Rukuk bagaimana maksudnya tuan?
Salam,

Tersungkur itu adalah keadaan yang menyebabkan anggota badan jatuh ke sesuatu permukaan. Dalam kisah Nabi Yusuf itu, tak logiklah Nabi Yusuf nak sungkurkan ibubapanya disinggahsana dalam keadaan meniarap atau tertonggeng. Buruk benar rupanya. Maka duduk itulah lagi mulia sifatnya.

Punggung manusia juga salah satu anggota badan. Bila diletakkan pada permukaan singgahsana itu, maka ia dalam keadaan tersungkur/jatuh.

Cubalah "imagine" sesuatu perkara yang disebut dalam Al Quran itu kepada bentuk yang masuk akal sikit? Kalau buka minda itu luas-luas, mudah sahaja nak faham Al Quran. Samalah bila kita buka jendela rumah luas-luas, cahaya matahari banyak masuk, maka banyak objek dalam rumah boleh kita lihat dengan jelas.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 1:21 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Maaf, ada ralat.

Admin wrote:
Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.

Jika yang disungkur itu adalah dagu, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Cara sujud demikian menyulitkan dan menyakitkan terutama yang berhidung mancung, apalagi jika dilakukan sambil menyungkur/menjatuhkan diri.

Petunjuk Allah tidak dimaksudkan untuk menyulitkan dan menyakitkan. Saya masih tidak memahami makna bersujud dengan dagu, karena tidak memiliki pengetahuan di dalamnya, saya tidak melakukannya.

Salam.

Salam,

Saya setuju. Allah tidak turunkan petunjukNya untuk menyulitkan atau menyakitkan manusia. Sudah pasti erti sujud dalam Al Quran jauh daripada sebarang bentuk kesulitan.


Kalau kita bersujud kepada Allah dengan cara patuh dan menghormati hukum-hukum Allah tetapkan di serata alam, di atas angkasa boleh dilakukan. Tetapi kalau sujud itu dimaksudkan amalan letakkan dahi ke tanah atau permukaan, sudah pasti sujud itu terbatas dengan tempat.

Matahari, bulan dan bintang tidak mempunyai apa-apa permukaan untuk mereka letakkan diri mereka bagi mencapai maksud bersujud. Tetapi Al Quran sebut mereka pun sujud kepada Allah. Jadi, di mana logiknya manusia bersujud dengan memerlukan perbuatan pada atas permukaan tertentu?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 1:52 pm

Salam,

12:100 Dan dia membawa ibubapanya naik ke atas tahta dan mereka tersungkur merendah diri kepadanya. Dan dia berkata: Bapaku, inilah tafsiran mimpiku sebelum ini. Pemeliharaku telah menjadikannya satu kenyataan dan Dia telah memberi kebaikan kepadaku di mana Dia mengeluarkan aku dari penjara dan membawakan kamu dari keliaran selepas syaitan menyebabkan permusuhan di antara aku dan adik beradikku. Tuhanku baik kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dia Mengetahui dan Adil.

Tersungkur merendah diri - ibubapa mana pun akan merasa kerdil dan merendah diri apabila menemui anak yang telah lama tidak ditemuinya dalam kedudukan yang tinggi dan dihormati. Tidak ada apa yang patut menjadi isu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2431
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 1:59 pm

Abu Humaid As-Saidi r.a berkata,''Aku ingat tentang solat Rasulullah saw yang lebih baik daripada siapa pun diantara kamu. Aku melihat Nabi saw mengangkat kedua tangannya sejajar dengan bahunya dan mengucapkan takbir, dan ketika rukuk Nabi saw. meletakkan kedua telapak tangannya diatas dua lututnya dan pinggulnya membongkok lurus, kemudian setelah bangkit dari rukuk Nabi saw berdiri tegak sehingga semua tulang pinggulnya berada dalam kedudukan normal. Ketika sujud, Nabi saw meletakkan kedua tangannya di atas tanah dan menjauhkan lengan bahagian bawah dari tanah dan tubuhnya , dan jari-jemari kakinya mengadap ke arah kiblat. Ketika duduk pada rakaat kedua, Nabi saw duduk diatas kaki kirinya dan menyangga kakinya sebelah kanan; dan pada rakaat terakhir Nabi saw menekan kakinya sebelah kiri ke depan dan menopang kakinya sebelah kanan dan duduk di atas pinggulnya.
Peringatan untuk diri, sujud saya masih tidak sempurna seperti Nabi saw, terutama bahagian jemari kaki yang tidak betul-betul mengadap kiblat dan saya berazam membaiki solat saya.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 2:51 pm

tolokminda wrote:
Salam,

12:100 Dan dia membawa ibubapanya naik ke atas tahta dan mereka tersungkur merendah diri kepadanya. Dan dia berkata: Bapaku, inilah tafsiran mimpiku sebelum ini. Pemeliharaku telah menjadikannya satu kenyataan dan Dia telah memberi kebaikan kepadaku di mana Dia mengeluarkan aku dari penjara dan membawakan kamu dari keliaran selepas syaitan menyebabkan permusuhan di antara aku dan adik beradikku. Tuhanku baik kepada sesiapa yang dikehendakiNya. Dia Mengetahui dan Adil.

Tersungkur merendah diri - ibubapa mana pun akan merasa kerdil dan merendah diri apabila menemui anak yang telah lama tidak ditemuinya dalam kedudukan yang tinggi dan dihormati. Tidak ada apa yang patut menjadi isu.
Salam,

Semua itu "commen sense" sahaja. Apatah lagi bapa Yusuf itu pun seorang Nabi, lagi-lagilah dia tahu merendah diri biarpun pada anaknya sendiri. Kisah itu menunjukkan kemuliaan hati seorang Nabi yang tidak kekok untuk merendah diri pada anaknya yang mendapat kedudukan tinggi dan dihormati.

Saya suka kaji Al Quran sebab banyak tunjukkan kepada kita sifat-sifat terpuji pada Nabi dan membezakan sifat-sifat terkeji orang kafir.

Sifat-sifat terpuji itulah yang patut kita semai dalam diri, jika benar kita sjud kepada Allah semata-mata. Ini kerana tidak mungkin Allah suruh manusia tanam sifat-sifat keji dalam diri.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 3:50 pm

Fiza wrote:
Abu Humaid As-Saidi r.a berkata,''Aku ingat tentang solat Rasulullah saw yang lebih baik daripada siapa pun diantara kamu. Aku melihat Nabi saw mengangkat kedua tangannya sejajar dengan bahunya dan mengucapkan takbir, dan ketika rukuk Nabi saw. meletakkan kedua telapak tangannya diatas dua lututnya dan pinggulnya membongkok lurus, kemudian setelah bangkit dari rukuk Nabi saw berdiri tegak sehingga semua tulang pinggulnya berada dalam kedudukan normal. Ketika sujud, Nabi saw meletakkan kedua tangannya di atas tanah dan menjauhkan lengan bahagian bawah dari tanah dan tubuhnya , dan jari-jemari kakinya mengadap ke arah kiblat. Ketika duduk pada rakaat kedua, Nabi saw duduk diatas kaki kirinya dan menyangga kakinya sebelah kanan; dan pada rakaat terakhir Nabi saw menekan kakinya sebelah kiri ke depan dan menopang kakinya sebelah kanan dan duduk di atas pinggulnya.

Adalah hak penuh anda untuk lebih percaya kepada Riwayat daripada Alquran.

Sujud dalam Alquran bukan meletakkan dahi pada tempat berpijak,

tetapi

meletakkan dagu.

Quote :
Qul aminoo bihi aw la tuminoo inna allatheena ootoo alAAilma min qablihi itha yutla AAalayhim yakhirroona lilathqani sujjadan

17:107 (Malay) "Katakanlah: ""Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud,"

Wayakhirroona lilathqani yabkoona wayazeeduhum khushooAAan

17:109 (Malay) Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.

alathqani = dagu sebagaimana jelas terbaca dalam 36.8.

Quote :
Inna jaAAalna fee aAAnaqihim aghlalan fahiya ila alathqani fahum muqmahoona

36:8 (Malay) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.

alathqani disimpangkan/diselewengkan artinya menjadi muka dalam 17.107 dan 17.109 untuk memaksakan dan meyakinkan umat bahwa ada sujud dalam arti fisik,

padahal

muka dalam Alquran menggunakan kata wajah.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 4:46 pm

WAHAI SIDUNGU DAN BEBAL!!! BAGAIMANA CARANYA SUJUD MENGGUNAKAN DAGU?? BOLEHKAN ANDA LAKUKAN BANGANG!!! KALU GUNA LOGIK KEPALA HOTAK, MANA BOLEH LAKUKAN... DASAR BAHLOL!!!

DIMANALAH ANDA LETAKKAN AKAL YANG ALLAH KURNIAKAN UNTUKMU WAHAI FARIED SIDUNGU... NI LA AKIBATNYA KALU TERLALU MENGGUNAKAN AKAL YG BAGHAL UNTUK MENTERJEMAH AYAT2 AQ

TERSERLAH KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN KEPALA HOTAK ANDA!!!
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 8:32 pm

Salam,

Maksud 17:107 mereka terkesima atau tercengang mendengar Al-Quran yang dibacakan kepada mereka dan terus merendah diri mempercayainya.

Mereka tidak membantah atau menolak atau berteriak bangang kepada orang yang membacakan Al-Quran kepada mereka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sat Aug 21, 2010 11:24 pm

tolokminda wrote:
Salam,

Maksud 17:107 mereka terkesima atau tercengang mendengar Al-Quran yang dibacakan kepada mereka dan terus merendah diri mempercayainya.

Mereka tidak membantah atau menolak atau berteriak bangang kepada orang yang membacakan Al-Quran kepada mereka.
Salam,

Hanya orang-orang yang mentalitinya lebih rendah daripada budak-budak sahaja berkelakuan macam itu. Buat malu kaum sahaja.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 3:43 am

masterpiece7070 wrote:
WAHAI SIDUNGU DAN BEBAL!!! BAGAIMANA CARANYA SUJUD MENGGUNAKAN DAGU?? BOLEHKAN ANDA LAKUKAN BANGANG!!! KALU GUNA LOGIK KEPALA HOTAK, MANA BOLEH LAKUKAN... DASAR BAHLOL!!!

DIMANALAH ANDA LETAKKAN AKAL YANG ALLAH KURNIAKAN UNTUKMU WAHAI FARIED SIDUNGU... NI LA AKIBATNYA KALU TERLALU MENGGUNAKAN AKAL YG BAGHAL UNTUK MENTERJEMAH AYAT2 AQ

TERSERLAH KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN KEPALA HOTAK ANDA!!!

Salam,

Saya tidak menghalang kalau tuan gemar mengeluarkan kata-kata kurang bersopan dan kesat seperti ini.

Cuma, saya minta agar tuan buka satu topik baru, khas untuk melepaskan kemarahan agar topik-topik di sini tidak bercelaru dan dicemari dengan kata-kata yang kurang sopan.

terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 9:45 am

masterpiece7070 wrote:
WAHAI SIDUNGU DAN BEBAL!!! BAGAIMANA CARANYA SUJUD MENGGUNAKAN DAGU?? BOLEHKAN ANDA LAKUKAN BANGANG!!! KALU GUNA LOGIK KEPALA HOTAK, MANA BOLEH LAKUKAN... DASAR BAHLOL!!!

DIMANALAH ANDA LETAKKAN AKAL YANG ALLAH KURNIAKAN UNTUKMU WAHAI FARIED SIDUNGU... NI LA AKIBATNYA KALU TERLALU MENGGUNAKAN AKAL YG BAGHAL UNTUK MENTERJEMAH AYAT2 AQ

TERSERLAH KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN KEPALA HOTAK ANDA!!!

Alathqani sangat jelas artinya adalah dagu.

Anda senang diperbodoh bahwa Alathqani = muka, itu adalah hak anda.

Sujud dalam Alquran bukan meletakkan dahi pada tempat berpijak,

tetapi

meletakkan dagu.

Quote :
Qul aminoo bihi aw la tuminoo inna allatheena ootoo alAAilma min qablihi itha yutla AAalayhim yakhirroona lilathqani sujjadan

17:107 (Malay) "Katakanlah: ""Berimanlah kamu kepadanya atau tidak usah beriman (sama saja bagi Allah). Sesungguhnya orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka menyungkur atas muka mereka sambil bersujud,"

Wayakhirroona lilathqani yabkoona wayazeeduhum khushooAAan

17:109 (Malay) Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyuk.
Alathqani = dagu sebagaimana jelas terbaca dalam 36.8.

Quote :
Inna jaAAalna fee aAAnaqihim aghlalan fahiya ila alathqani fahum muqmahoona

36:8 (Malay) Sesungguhnya Kami telah memasang belenggu di leher mereka, lalu tangan mereka (diangkat) ke dagu, maka karena itu mereka tertengadah.

alathqani disimpangkan/diselewengkan artinya menjadi muka dalam 17.107 dan 17.109 untuk memaksakan dan meyakinkan umat bahwa ada sujud dalam arti fisik,

padahal

muka dalam Alquran menggunakan kata wajah.

Petunjuk cara bersujud secara fisik dalam Alquran sangat jelas, petunjuk tersebut anda tolak mentah-mentah. Sangat jelas kan bahwa umat beragama Islam tidak suka dan menolak Alquran.


Last edited by faried on Mon Aug 23, 2010 9:34 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
shahrul
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 3
Points : 2305
Reputation : 0
Join date : 2010-08-21

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 2:52 pm

Tidak ada perbezaan ketara di antara muka dan wajah
cuma meluhat muka dengan mata dua biji
melihat wajah dengan hati

aku tengok ramai juga ketololan di sini

lalu aku juga ingin menjadi tolol untuk menjawab pelbagai soklah si tolol.....hahahaha

kakakakaka
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 5:29 pm

shahrul wrote:
Tidak ada perbezaan ketara di antara muka dan wajah

Memang tidak ada perbedaannya. Hanya sangat aneh merasa pintar tetapi menyamakan dagu dengan muka. Question
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 9:08 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Maaf, ada ralat.

Admin wrote:
Salam,

Jika yang disungkur itu adalah dahi, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.

Jika yang disungkur itu adalah dagu, apakah orang-orang percaya perlu melakukan sujud fizikal sedemikian?

Cara sujud demikian menyulitkan dan menyakitkan terutama yang berhidung mancung, apalagi jika dilakukan sambil menyungkur/menjatuhkan diri.

Petunjuk Allah tidak dimaksudkan untuk menyulitkan dan menyakitkan. Saya masih tidak memahami makna bersujud dengan dagu, karena tidak memiliki pengetahuan di dalamnya, saya tidak melakukannya.

Salam.


Salam,

17:107. Katakanlah, "Percayalah kepadanya, atau tidak mempercayai; orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya, apabila dibacakan kepada mereka, jatuh di atas dagu-dagu mereka dengan bersujud,

17:108. Dan berkata, 'Pemelihara kami disanjung! Janji Pemelihara kami dilakukan.'

17:109. Dan mereka jatuh di atas dagu-dagu mereka, menangis; dan ia menambahkan mereka dalam kerendahan hati mereka."

Dalam ayat di atas, "Jatuh di atas dagu-dagu mereka" bermaksud menundukkan kepala dengan merendah diri.

Perumpamaannya seperti seorang pelajar yang diberi nasihat oleh seorang cikgu. Biasanya, pelajar yang akur dengan nasihat cikgu itu akan menundukkan wajahnya sambil memandang lantai. dia akan mendengar setiap nasihat itu dan kadang-kadang apabila hatinya tersentuh, dia akan menangis dengan kerendahan hatinya.

Lawan kepada kerendahan hati itu adalah bongkak, sombong dan takbur. pelajar yang tidak mahu mendengar nasihat, akan memandang ke tempat lain dan kadang-kadang memandang siling. bukan sahaja tidak menangis, tetapi pelajar tersebut tersenyum sumbing apabila mendengar nasihat yang baginya tidak berguna kepadanya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 9:17 pm

Salam Admin,

Tentang jatuh dagu itu saya berpendapat ia bermaksud tercengang atau terkesima atau terkejut besar. Dalam bahasa Inggeris "dropping the jaw" kerana Al-Quran itu merupakan sesuatu yang boleh menyebabkan "jaw dropping" kepada mereka yang baru mendengarnya. Secara mudahnya, apabila Al-Quran dibacakan kepada mereka maka jatuhlah dagu mereka - tercengang, terkesima, terkejut besar - dan mereka terus merendah diri.

Dalam bahasa kita tiada istilah "jaw dropping" tetapi ia mungkin wujud dalam bahasa Arab dan ia sememangnya biasa digunakan dalam bahasa Inggeris.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 11:02 pm

Salam,

Masuk akal juga pendapat Admin dan TM. Seperti yang kita tahu, orang-orang musyrik suka buat amalan tak masuk akal. Jadi saya memilih pendapat yang masuk akal sahaja dalam hidup saya. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 11:20 pm

Salam,

Pendapat TM itu juga berasas.

Dalam ayat 17:107 di atas, orang-orang yang diberi pengetahuan sebelumnya memang terkesima apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat yang sebelum ini mereka ada pengetahuan. Lagi-lagilah mereka akan menangis apabila sebelum ini mereka sudah tahu akan kebenaran tersebut. Apatah lagi yang membacakan kepada mereka itu adalah seorang rasul yang tidak pernah membaca dan menulis al-kitab sebelum ini.

Bagi orang yang tidak tahu apa-apa (tiada pengetahuan), sudah tentunya mereka akan mempersoalkan apa yang dibacakan kepada mereka itu sebab mereka tiada pengetahuan mengenainya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 11:39 pm

Salam,

Orang-orang yang merendah diri, bila melihat kehebatan dalam bidang ilmu, mereka akan rasa kagum. Tetapi orang yang ada perasaan iri hati atau cemburu, bila melihat kejayaan seseorang dalam bidang ilmu, dia akan tunjukkan kesombongan dan kebongkakan.

Macam kisah malaikat dan iblis setelah Adam memperlihatkan ketinggian ilmu yang Allah ajar padanya. Malaikat merasa merendah diri walaupun pada mulanya memandang rendah kemampuan Adam sebagai khalifah. Sebaliknya iblis tunjukkan kebongkakannya.

Sekali kita faham erti sujud atau merendah diri, kita akan faham apa tujuan sebenar Al Quran diturunkan. Walaupun bermacam kisah para Nabi terdahulu, semuanya mengajak manusia hidup merendah diri dan hormat-menghormati. Itulah kuncinya.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 22, 2010 11:53 pm

Salam,

Benar Juang.

Siapa saja yang mempunyai ilmu yang tinggi daripada kita, semestinya kita akan kagum dan merendah diri.

Contohnya orang yang memiliki ilmu dalam bidang komputer dan IT. Sudah tentu bagi orang yang kurang ilmu tentang bidang tersebut akan patuh dan merendah diri kepadanya. Sebab itu, malaikat sujud (merendah diri) kepada adam yang memiliki ilmu yang tinggi daripada mereka.

Tak logik, apabila kita meletakkan dahi di atas permukaan sebagai tanda bersujud kepada orang yang memiliki ilmu dalam bidang komputer dan IT itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 23, 2010 12:06 am

Admin wrote:

Tak logik, apabila kita meletakkan dahi di atas permukaan sebagai tanda bersujud kepada orang yang memiliki ilmu dalam bidang komputer dan IT itu.
Salam Bayau,

Kalau kita di tempat orang yang berilmu itu pun, kita pun tidak perlu orang lain itu "sujud menyembah" kepada kita sebab orang yang mulia hatinya tidak memerlukan penghormatan sebegitu rupa. Cukuplah orang lain itu menghargai ilmu yang disampaikan.

Begitulah Allah pun tak perlu perbuatan meletakkan dahi ke tanah daripada manusia sebab Dia Maha Hebat. Apa yang Dia mahukan adalah manusia menghargai ilmu-ilmuNya itu dan menggunakan ilmuNya itu untuk tujuan yang baik dan bermanfaat selaras dengan tugas sebagai khalifah muka bumi. Itu sahaja.

Bila kita guna ilmuNya untuk tujuan baik dan bermanfaat, kita juga dapat balasan baik daripada Tuhan.

Sekali kita faham konsep asas ini, tidak kira di mana kita dihidupkan, kita akan berjaya mengharungi hidup ini sebaik mungkin.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Today at 7:36 pm

Back to top Go down
 
Maksud Sujud Dalam Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» ALLAH DALAM AL-QURAN DAN ALKITAB TERNYATA BEDA OKNUM ALLAH
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» DALAM ALQURAN HEWAN KUCING ITU MASUK KELOMPOK HARAM ATAU HALAL ?
» 9 mukjizat nabi musa
» Bagaimana Konsep keselamatan menurut Alquran

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: