HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Maksud Sujud Dalam Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 15, 2010 1:07 am

First topic message reminder :

Nak kena perhatikan jugak
Guna Akal tu mulia.....cuma kena tahu mengunakannya dan tahu mensucikannya terlebih dahulu.

kerana
Syaitan pun berakal juga.......tapi...Akal ke syaitanan...

kerana kesombongannya tidak ingin bersujud pada Adam seperti yang di perintahkan
maka syaitan itu mengunakan Akalnya untuk membantah perintah Allah

Dah betul dah si syaitan tu , nak bersujud Hanya Pada Allah...memang betul pun
Tapi melawan Allah yang perintahkan sujud Pada Adam ( Guna Akal logiknya sendiri) sedangkan Allah maha mengetahui apa yang mereka tidak ketahui....ikut jer lah perintah tu....nak pusing pusing pulak,,,
nak ikut apa yang Allah perintahkan Siti maryam pulak dah,
Yang Allah perintahkan dirinya sendiri tidak mahu di ikutinya..

Kerana Sombong tidak menurut perintah, maka mendapat kemurkaan.

Nak wat cam ner, biarkan si luncai terjun dengan labu labunya.Moga kita sama sama mendapat taufiq dan hidayah

Sementara DIRI ini tetap menurut perintah dari masa ke semasa sehingga HAri kemudian.

Dan Baca Alquran dengan Tartiiilaa.....
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 23, 2010 2:13 am

Salam...

Quote :
Wahyu yang diturunkan kepada Nabi Muhammad itulah Al Quran yang jelas. Jadi sesiapa yang tolak Al Quran yang Nabi Muhammad sampaikan, samalah macam tolak Allah dan Rasul.

nie pun sudah dihujahkn dan dipatahkn mcm ranting sblm nie.... Very Happy

apa da... putar2 kt tmpt yg sama....

Quote :
Perkataan dahi di situ sebenarnya dagu.
......................................................................
scratch
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 23, 2010 9:30 am

masterpiece7070 wrote:
WAHAI SIDUNGU DAN BEBAL!!! BAGAIMANA CARANYA SUJUD MENGGUNAKAN DAGU?? BOLEHKAN ANDA LAKUKAN BANGANG!!! KALU GUNA LOGIK KEPALA HOTAK, MANA BOLEH LAKUKAN... DASAR BAHLOL!!!

DIMANALAH ANDA LETAKKAN AKAL YANG ALLAH KURNIAKAN UNTUKMU WAHAI FARIED SIDUNGU... NI LA AKIBATNYA KALU TERLALU MENGGUNAKAN AKAL YG BAGHAL UNTUK MENTERJEMAH AYAT2 AQ

TERSERLAH KEBODOHAN DAN KEDANGKALAN KEPALA HOTAK ANDA!!!

Saya letakkan akal saya di bawah petunjuk Allah dalam Alquran.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 23, 2010 12:35 pm

kerana kesombongannya tidak ingin bersujud pada Adam seperti yang di perintahkan
maka syaitan itu mengunakan Akalnya untuk membantah perintah Allah
[quote]


YA ALLAH! AMPUNILAH KAMI DIATAS KEJAHILAN KAMI DAN HANYA KEPADAMU JUALAH KAMI BERSUJUD DAN MEMINTA PERTOLONGAN.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Mon Aug 23, 2010 11:40 pm

Juang wrote:
Salam,

Dengan tidak menurut membuta-tuli ketetapan karut-marut ciptaan manusia itulah sudah bermaksud manusia merendah diri kepada Tuhan. Takkanlah kita nak katakan kaum terdahulu yang sujud pada matahari, bulan dan binaan manusia itu sebenarnya bersujud kepada Tuhan? Tak logik...

saudara juang sedang sujud pada komputer ker tuh...kakakakakaka
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Tue Aug 24, 2010 2:38 am

Juang wrote:
Kalau kita di tempat orang yang berilmu itu pun, kita pun tidak perlu orang lain itu "sujud menyembah" kepada kita sebab orang yang mulia hatinya tidak memerlukan penghormatan sebegitu rupa. Cukuplah orang lain itu menghargai ilmu yang disampaikan.

Salam,

Benar, apabila orang itu merendah diri kepada orang yang berilmu itu sudah pasti dia akan patuh terhadap ilmu daripada orang yang berilmu itu.

Begitulah jika kita sujud (merendah diri) kepada Allah, sudah pasti kita patuh terhadap apa jua ketetapan Allah.

Bila kita nampak perbuatan bersujud (meletakkan dahi di permukaan) kepada orang yang berilmu itu tak logik, lagi-lagilah tak logik kita melakukan perbuatan tersebut kepada Pencipta kita.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Tue Aug 24, 2010 9:27 am

Admin wrote:

Salam,

Benar, apabila orang itu merendah diri kepada orang yang berilmu itu sudah pasti dia akan patuh terhadap ilmu daripada orang yang berilmu itu.

Begitulah jika kita sujud (merendah diri) kepada Allah, sudah pasti kita patuh terhadap apa jua ketetapan Allah.

Bila kita nampak perbuatan bersujud (meletakkan dahi di permukaan) kepada orang yang berilmu itu tak logik, lagi-lagilah tak logik kita melakukan perbuatan tersebut kepada Pencipta kita.
Salam Admin,

Kalau kita merendah diri pada orang yang sampaikan ilmu semudah 1+1=2, sebenarnya kita telah sujud kepada Allah yang tetapkan hukum tersebut. Kalau kita menurut membuta-tuli orang yang kata 1+1=3, itu menunjukkan kita menghambakan diri pada si pendusta itu. Ini kerana tiada hukum Allah membenarkan kiraan 1+1 jadi 3.

Begitulah dalam apa jua bidang kehidupan, kalau kita tunduk pada hukum yang Allah tetapkan tidak kira siapa yang menyampaikan, sebenarnya kita telah sujud kepada Allah. Kita merendah diri kepadaNya yang menetapkan segala sesuatu. Tetapi jika manusia itu tunduk kepada ketetapan dusta yang dibuat atas kepercayaan tradisi, hakikatnya manusia itu sujud kepada orang yang mengada-adakan hukum dusta itu.

Jadi sebelum buat sesuatu amalan, carilah bukti kebenaran yang Allah tetapkan. Umpamanya amalan membaca memang terbaik mendatangkan kebaikan dan manfaat. Itulah amalan yang ditetapkan oleh Allah. Tetapi amalan ritual mengadap matahari, ia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Itu diada-adakan oleh pembesar ugama menyembah matahari itu. Kalau kita beritual macam mereka, hakikatnya kita bukannya sujud kepada Allah, tetapi kepada pembesar ugama matahari itu.

Memanglah pembesar ugama dan pengikut mereka perasan mereka telah "sujud" kepada Allah dengan beritual mengadap matahari, tetapi itu hanyalah angan-angan mereka sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Tue Aug 24, 2010 1:05 pm

Quote :
Jadi sebelum buat sesuatu amalan, carilah bukti kebenaran yang Allah tetapkan. Umpamanya amalan membaca memang terbaik mendatangkan kebaikan dan manfaat. Itulah amalan yang ditetapkan oleh Allah. Tetapi amalan ritual mengadap matahari, ia tidak mendatangkan apa-apa kebaikan. Itu diada-adakan oleh pembesar ugama menyembah matahari itu. Kalau kita beritual macam mereka, hakikatnya kita bukannya sujud kepada Allah, tetapi kepada pembesar ugama matahari itu.

ADA 2 PERKATAAN YANG SAYA BOLDKAN:

1: MEMANG MEMBACA AMALAN MULIA DAN ITULAH YANG SEBAIK-BAIKNYA UNTUK KAMU YANG MASIH KURANG ILMUNYA TAPI MENGAKU BERILMU.

2: JAWAPAN INI SERING ANDA GUNAKAN, PENYEMBAH MATAHARI... SIAPA YANG KAMU MAKSUDKAN, ORANG2 ISLAM SPT KAMI ATAU ORANG2 JAHILIAH DIZAMAN DULU ATAU KAMU SENDIRI YANG MENYEMBAH MATAHARI?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Tue Aug 24, 2010 9:04 pm

Juang wrote:
Begitulah dalam apa jua bidang kehidupan, kalau kita tunduk pada hukum yang Allah tetapkan tidak kira siapa yang menyampaikan, sebenarnya kita telah sujud kepada Allah. Kita merendah diri kepadaNya yang menetapkan segala sesuatu. Tetapi jika manusia itu tunduk kepada ketetapan dusta yang dibuat atas kepercayaan tradisi, hakikatnya manusia itu sujud kepada orang yang mengada-adakan hukum dusta itu.

Salam,

Apabila manusia itu sujud kepada orang yang mengada-adakan hukum dusta itu, mereka sebenarnya sudah tidak mengendahkan petunjuk dalam al-quran lagi.

Tanpa menyelidiki dan hanya menurut membuta-tuli, apa sahaja yang diperkatakan oleh orang yang mereka sujud itu semuanya dikatakan benar. apabila ada orang yang memberi peringatan agar sujud kepada Allah, hati mereka terbakar oleh kerana ianya bertentangan dengan amalan tradisi mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 25, 2010 7:34 am

masterpiece7070 wrote:

2: JAWAPAN INI SERING ANDA GUNAKAN, PENYEMBAH MATAHARI... SIAPA YANG KAMU MAKSUDKAN, ORANG2 ISLAM SPT KAMI ATAU ORANG2 JAHILIAH DIZAMAN DULU ATAU KAMU SENDIRI YANG MENYEMBAH MATAHARI?[/b][/color]
Salam,

Sesiapa yang membuat amalan menyerupai sifat orang musyrik terdahulu, itulah orangnya. Yang pastinya, orang musyrik terdahulu pun tidak mengaku mereka musyrik. Orang musyrik memerlukan perantara selain Allah. Mereka ada pembesar ugama untuk mereka menurut membuta-tuli.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 25, 2010 7:39 am

Admin wrote:

Salam,

Apabila manusia itu sujud kepada orang yang mengada-adakan hukum dusta itu, mereka sebenarnya sudah tidak mengendahkan petunjuk dalam al-quran lagi.

Tanpa menyelidiki dan hanya menurut membuta-tuli, apa sahaja yang diperkatakan oleh orang yang mereka sujud itu semuanya dikatakan benar. apabila ada orang yang memberi peringatan agar sujud kepada Allah, hati mereka terbakar oleh kerana ianya bertentangan dengan amalan tradisi mereka.
Salam Admin,

Itulah bukti wujudnya neraka. Di dunia lagi mereka sudah dibakar bila melihat orang lain sudah tidak percaya kepada amalan tradisi karut-marut mereka itu. Kelak azab di akhirat tidak terperi seksanya.

Cuba kita baca kisah kaum musyrik terdahulu. Semua mereka panas hati bila para Rasul mereka mengajak mengEsakan Allah sahaja. Sudah pasti mereka tidak mengaku diri mereka kafir, tetapi sifat mereka sama dengan perangai orang kafir sebelum mereka. Mereka mudah panas hati dan tidak terbuka untuk mencari kebenaran sebab selama itu mereka meletakkan diri mereka dalam "bakul" yang diangkat sendiri, untuk perasan bahawa puak mereka sahajalah yang benar. Begitulah yang kita nampak pada hari ini.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Wed Aug 25, 2010 2:51 pm

Allah Subhanahu Wata'ala berfirman dalam Surah Al-Hujuraat, ayat 12 tafsirnya:

Quote :
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa. Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang. Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain."
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Thu Aug 26, 2010 8:33 am

Salam,

Bak kata pepatah, siapa yang makan cili, dialah yang terasa pedasnya. Di sini, kita tidak perlu menghukum seseorang individu itu adalah "si pemakan cili". Cukuplah kita terangkan sifat-sifat orang yang makan cili iaitu dia akan terasa pedas.

Selepas diterangkan sifat-sifat orang yang makan cili secara psikologinya, jadi terpulanglah kepada mana-mana individu itu nak terus makan cili atau tidak.

Harap-harap jangan ada yang perasan lebih apa yang diperingatkan hanya untuk mereka sahaja. Al Quran itu adalah peringatan semesta alam bukan untuk mana-mana individu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 29, 2010 1:11 am

Juang wrote:
masterpiece7070 wrote:

2: JAWAPAN INI SERING ANDA GUNAKAN, PENYEMBAH MATAHARI... SIAPA YANG KAMU MAKSUDKAN, ORANG2 ISLAM SPT KAMI ATAU ORANG2 JAHILIAH DIZAMAN DULU ATAU KAMU SENDIRI YANG MENYEMBAH MATAHARI?[/b][/color]
Salam,

Sesiapa yang membuat amalan menyerupai sifat orang musyrik terdahulu, itulah orangnya. Yang pastinya, orang musyrik terdahulu pun tidak mengaku mereka musyrik. Orang musyrik memerlukan perantara selain Allah. Mereka ada pembesar ugama untuk mereka menurut membuta-tuli.

Salam....

soalnya siapa penyembah matahari tu saudara juang....

Question Question Question Question
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 29, 2010 10:29 am

Salam,

Apa yang dimaksud dengan sujud dapat dipahami dalam ayat berikut:

Quote :
Fama lahum la yuminoona
84:20 (Malay) Mengapa mereka tidak mau beriman?,

Waitha quria AAalayhimu alquranu la yasjudoona
84:21 (Malay) Dan apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka tidak bersujud,

Bali allatheena kafaroo yukaththiboona
84:22 (Malay) bahkan orang-orang kafir itu mendustakan(nya).

Saya memahaminya:

Tidak mau beriman = tidak bersujud

Tidak bersujud = mendustakan.


Sangat memprihatinkan, ketika ayat 84.21 dibacakan, orang buru-buru bersujud dan lupa memahami pesan Allah yang terkandung di dalamnya.

Apakah sujud tilawah tersebut memang untuk mengalihkan perhatian agar pesan tersebut tidak dipahami?

Lalu sangat mengherankan, kenapa hanya ayat-ayat tertentu saja orang melakukan sujud tilawah?

Padahal jika merujuk pesan dalam 84.21, maka ayat Alquran apa saja dibacakan seharusnya orang beriman harus bersujud. Bingung.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 29, 2010 2:24 pm

gaara wrote:
Juang wrote:
masterpiece7070 wrote:

2: JAWAPAN INI SERING ANDA GUNAKAN, PENYEMBAH MATAHARI... SIAPA YANG KAMU MAKSUDKAN, ORANG2 ISLAM SPT KAMI ATAU ORANG2 JAHILIAH DIZAMAN DULU ATAU KAMU SENDIRI YANG MENYEMBAH MATAHARI?[/b][/color]
Salam,

Sesiapa yang membuat amalan menyerupai sifat orang musyrik terdahulu, itulah orangnya. Yang pastinya, orang musyrik terdahulu pun tidak mengaku mereka musyrik. Orang musyrik memerlukan perantara selain Allah. Mereka ada pembesar ugama untuk mereka menurut membuta-tuli.

Salam....

soalnya siapa penyembah matahari tu saudara juang....

Question Question Question Question

tu yg dia nak buat roket tu .. nak kaji la
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Sun Aug 29, 2010 8:11 pm

Seluruh kejadian adalah Bersujud pada Allah.
Andai kata kejadian itu tidak Bersujud , maka kejadian itu tidak tercipta.

Dan sekarang ini seluruhnya sedang bersujud pada Allah ( pada hakikatnya),

Setelah DIRI menerima Perintah sujud dari Allah,
Bagaimana pula DIRI kita MELAHIRKAN kesujudan?...melahirkan sujud>>>??

Jika kita perhatikan semasa kita DIAM,
Di dalam Diam kita Ada kata kata tersembunyi yang tidak terlahir pada hakikatnya ada.
Untuk melahirkan kata kata , maka kita berkata dan Lahirlah kata kata di BIBIR

Di dalam kita sedang bersujud pada hakikatnya,
Bagaimana kita MELAHIRKAN / menzahirkan SUJUD ??

Semasa kita di dalam perut ibu , ketika itu kita masih belum lahir walaupun telah Ada.
Setelah kita di lahirkan , barulah Nyata Kelahiran kita.

Di manakah LAHIRNYA SUJUD?
perumpamaannya , jika iltizam sentiasa di dalam perut ibu, tiadalah iltizam di lapisan Bumi ini.
Di Alam nyata ini.
Di manakah kenyataan bagi SUJUD?

Dan sekarang ini seluruhnya sedang bersujud pada Allah ( pada hakikatnya),
Setelah DIRI menerima Perintah sujud dari Allah,
Bagaimana pula DIRI kita MELAHIRKAN kesujudan?...melahirkan sujud>>>??



Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Maksud Sujud Dalam Al-Quran   Today at 7:30 pm

Back to top Go down
 
Maksud Sujud Dalam Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» ALLAH DALAM AL-QURAN DAN ALKITAB TERNYATA BEDA OKNUM ALLAH
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» DALAM ALQURAN HEWAN KUCING ITU MASUK KELOMPOK HARAM ATAU HALAL ?
» 9 mukjizat nabi musa
» Bagaimana Konsep keselamatan menurut Alquran

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: