HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Amalan Tradisi

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Amalan Tradisi   Sun Aug 15, 2010 1:38 am

gaara wrote:
othman wrote:
2:187. Dihalalkan bagi kamu, pada malam puasa,
bercampur dengan isteri-isteri kamu; mereka adalah pakaian bagi kamu,
dan kamu, pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawa kamu
mengkhianati diri-diri kamu sendiri, dan menerima taubat kamu, dan
memaafkan kamu. Maka sekarang campurilah mereka, dan carilah apa yang
Allah menuliskan (menetapkan) untuk kamu. Dan makan dan minumlah,
sehingga benang putih menjadi jelas bagi kamu daripada benang hitam,
pada fajar, kemudian sempurnakanlah puasa sampai malam, dan janganlah
mencampuri mereka sedang kamu menumpukan perhatian (iktikaf) pada
ketetapan. Itulah had-had (hudud) Allah; janganlah keluar daripadanya.
Begitulah Allah memperjelaskan ayat-ayat-Nya kepada manusia supaya
mereka bertakwa.


Quote :
Oleh kerana berpuasa adalah menahan
bercakap dengan manusia, tetapi ia dibenarkan pada malam puasa itu
untuk bercakap-cakap dan bergaul dengan isteri. Ini kerana fitrah
sebuah rumahtangga memerlukan komunikasi. Kalau suami itu tak bercakap
langsung dengan isterinya, nanti isteri itu rasa susah hati pula dan
rasa dipinggirkan.

Kemudian sebelum melaksanakan puasa untuk
keesokan harinya, buatlah persedian dari segi sumber tenaga iaitu
dengan makan dan minum dahulu. Ini kerana masa puasa, kita nak fokus
fikirkan petunjuk-petunjuk Allah. Kalau tiada tenaga, macam mana nak
memerah idea-idea?

Sebenarnya orang yang sedang khusyuk
mengkaji sesuatu ilham-ilham yang menguja diri memang akan semulajadi
kurang makan dan minum disebabkan seronok mengkaji sesuatu ilmu Allah
itu. Jadi tak perlu ditahan-tahan, seseorang itu akan kurang makan dan
minum. Tetapi nak tahan bercakap-cakap dengan manusia itu yang sukarnya
kerana memerlukan daya penumpuan yang tajam.

Dan ketika tengah
menumpukan perhatian kepada petunjuk-petunjuk Allah itu, jangan
bercampur dengan isteri sebab nanti tidak dapat konsentrasi. Isteri
bila bercampur dengan suami, pastilah mereka nak berbual-bual dengan
suami. Kalau sudah berbual-bual, peringatan Allah pun jadi lupa. Bila
lupa pada peringatan Allah, ketetapan Allah pun mereka langgar.

Bila
kita faham bahawa petunjuk Allah datang melalui ilham (wahyu) dan ilham
memerlukan daya fikir yang tinggi dan pemfokusan, maka mudah kita faham
kenapa Maryam berpuasa dengan menahan bercakap dengan manusia dan
kenapa Allah suruh makan dan minum dahulu sebelum fokuskan diri kepada
petunjuk-petunjuk Allah.

Yang menyebabkan mereka susah nak faham
ayat semudah 2:185~2:187 itu kerana mereka tak tahu yang wahyu itu
adalah ilham dan ilham akan turun hanya dalam keadaan fokus berfikir.

Tujuan
berpuasa bukannya untuk menahan bercakap, tetapi supaya capai kefahaman
sehingga kita tahu membezakan sesuatu perkara sama ada benar atau
salah, baik atau buruk, bermanfaat atau mudarat.

Pada keadaan
kita dalam dilema nak membezakan itulah sebenarnya waktu sebenarnya
kita perlu berpuasa sehingga kita tahu membezakan dilema yang bermain
dalam diri kita.

Contohnya bila kita menghadapi dilema Melayu
(sama ada nak menurut amalan tradisi atau mengikut yang terbaik), maka
kita kena kurang bercakap dengan manusia. Ketika itulah kita berpuas

salam

mana ada ayat dalam 2.65-2.87 itu yg menyebut berkenaan bercakap . kenapa kamu mengandai2 sahaja .

saudra othman... Very Happy

mereka mmg banyk andaian kerana nas mereka hanya otak... Laughing

salam

entahlah .. last sekali dia kata jgn ikut amalan tradisi ,,, amalan apa ?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Sun Aug 15, 2010 4:19 am

Salam,

Amalan-amalan yang menyekutukan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Sun Aug 15, 2010 4:24 am

Salam..

apakah contonya saudara...?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Sun Aug 15, 2010 4:53 am

Salam,

Contohnya apa-apa saja amalan yang mewajibkan kita melakukan sesuatu yang sebenarnya bukan suruhan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:20 am

Salam...

ini satu lg saudara tolokminda yg bijaksana.......

contohnya ape....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:23 am

Salam Gaara,

Contohnya menyekutukan Tuhan dengan waktu-waktu tertentu, objek-objek tertentu, arah-arah tertentu, gerak geri tertentu, hukum-hukum tertentu yang diada-adakan dalam melakukan ritual atau dijadikan asas kepercayaan.

Secara spesifik, tuan fikirlah sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:25 am

Salam...

asas kepercayaan saudara tolokminda bagaimana plak?...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:30 am

gaara wrote:
Salam...

asas kepercayaan saudara tolokminda bagaimana plak?...

Salam,

Asas kepercayaan saya semata-mata kepada Tuhan. Jika Tuhan memberitahu supaya saya percaya kepada para malaikat, kepada KitabNya, kepada para rasul dan kepada hari pembalasan - maka saya percaya semuanya dan jadikan ia sebagai asas kepada kepercayaan saya.

Saya tidak perlu tunggu imam itu atau tok guru ini untuk saya percaya kepada sesuatu bagi disandarkan kepada Tuhan. Sandaran saya terus kepada Tuhan dan pedoman saya adalah Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:38 am

Salam...

klau asas kepercayaan kpd ALLAH...

Allah suruh taat pd nabi...

nabi suruh taat pd ulamak....

tp.........
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:42 am

gaara wrote:
Salam...

klau asas kepercayaan kpd ALLAH...

Allah suruh taat pd nabi...

nabi suruh taat pd ulamak....

tp.........

Salam,

Ketaatan saya hanya kepada Tuhan seperti mana Nabi juga meletakkan 100% ketaatannya kepada Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:48 am

Salam...

nabi taat pd ALLAH dan suruh kita taat pada para ulamak bila nabi sudah tiada......

taat pd ulamak bermksd taat pd ALLAH...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:49 am

gaara wrote:
Salam...

nabi taat pd ALLAH dan suruh kita taat pada para ulamak bila nabi sudah tiada......

taat pd ulamak bermksd taat pd ALLAH...

Salam,

Boleh tuan kemukakan ayat Quran yang menyokong dakwaan tuan itu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:51 am

Salam...

berapa kali da nk kemukakan ayat2 yg sama....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 3:54 am

gaara wrote:
Salam...

berapa kali da nk kemukakan ayat2 yg sama....

Salam,

Pernahkah tuan mengemukakan ayat yang relevan dan bertepatan dengan isu yang dibincangkan? Kalau saya terlepas pandang, saya minta tuan kemukakan sekali lagi.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 4:43 am

Salam

Dah kenal dah si tolok nie siapa...Tak leh di layan sangat...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Mon Aug 16, 2010 8:03 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

berapa kali da nk kemukakan ayat2 yg sama....

Salam,

Pernahkah tuan mengemukakan ayat yang relevan dan bertepatan dengan isu yang dibincangkan? Kalau saya terlepas pandang, saya minta tuan kemukakan sekali lagi.
Salam TM,

Cikgu matematik walaupun ditanya oleh anak muridnya tentang hukum semudah 1+1=2 pun dia tak kisah berapa kali nak kemukakan bukti-bukti.

Tetapi kita boleh nampak psikologi orang yang kuat berdusta, dia susah nak kemukakan sesuatu ayat Al Quran bila diminta.

Senang nak bezakan sifat orang yang berdusta dengan orang yang jujur pada Al Quran. Sebab itulah mereka tak tahan lama nak bincang pasal Al Quran. Terbakar hati mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Thu Aug 19, 2010 3:45 pm

Salam....

yg bijaknya anak murid tersebt bila cikgu hukum 1+1=2...

mereka hanya kami patuh... kami taat....

lbh mudah mengajar org yg bijak mcm nie.... Laughing
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Thu Aug 19, 2010 4:02 pm

Kalau murid yang tak boleh diajar ni memang susah. Mereka perasan yang mereka tahu baca al quran sedangkan sahabat Nabi Saw itu pun tidak memandai-mandai buat tafsiran sendiri. Tidak ada satu manusia pun yang faham tentang agama lebih dari Nabi saw. Hanya orang yang paling tepat fahamannya tentang agama boleh menafsirkan Al Quran secara benar. Adakah orang yang faham agama itu akhlaknya macam orang tidak beragama? Buka lah minda anda bukannya Eminda.

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Thu Aug 19, 2010 8:44 pm

Salam,

Kalau kita fikirkan, amalan tradisi itu adalah amalan yang diturunkan secara turun-temurun daripada nenek moyang atau orang-orang yang terdahulu daripada mereka.

Kalau ditanya, mengapa buat begitu dan begini? Mereka sekadar menjawab, kami ikut ibu bapa kami dan begitulah seterusnya hingga ke anak cucu mereka. Mereka hanya menurut membuta-tuli tanpa memikirkan apakah amalan tersebut wujud dalam al-quran atau pun tidak.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Fri Aug 20, 2010 2:08 am

Admin wrote:
Salam,

Kalau kita fikirkan, amalan tradisi itu adalah amalan yang diturunkan secara turun-temurun daripada nenek moyang atau orang-orang yang terdahulu daripada mereka.

Kalau ditanya, mengapa buat begitu dan begini? Mereka sekadar menjawab, kami ikut ibu bapa kami dan begitulah seterusnya hingga ke anak cucu mereka. Mereka hanya menurut membuta-tuli tanpa memikirkan apakah amalan tersebut wujud dalam al-quran atau pun tidak.

Salam,

Menyandarkan kepercayaan di atas amalan-amalan ibubapa adalah jawapan standard semua kaum Nabi-Nabi yang tidak percaya apabila mereka ditanya tentang kepercayaan dan amalan yang mereka pertahankan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Fri Aug 20, 2010 9:23 am

gaara wrote:
Salam....

yg bijaknya anak murid tersebt bila cikgu hukum 1+1=2...

mereka hanya kami patuh... kami taat....

lbh mudah mengajar org yg bijak mcm nie.... Laughing
Salam,

Benar. Budak-budak itu hanya patuh dan taat yang terbukti benar.

Jadi kalau ada manusia yang patuh dan taat yang tidak benar dan tiada bukti, itu menunjukkan tahap minda mereka lebih rendah daripada budak-budak itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Fri Aug 20, 2010 9:24 am

tolokminda wrote:
Admin wrote:
Salam,

Kalau kita fikirkan, amalan tradisi itu adalah amalan yang diturunkan secara turun-temurun daripada nenek moyang atau orang-orang yang terdahulu daripada mereka.

Kalau ditanya, mengapa buat begitu dan begini? Mereka sekadar menjawab, kami ikut ibu bapa kami dan begitulah seterusnya hingga ke anak cucu mereka. Mereka hanya menurut membuta-tuli tanpa memikirkan apakah amalan tersebut wujud dalam al-quran atau pun tidak.

Salam,

Menyandarkan kepercayaan di atas amalan-amalan ibubapa adalah jawapan standard semua kaum Nabi-Nabi yang tidak percaya apabila mereka ditanya tentang kepercayaan dan amalan yang mereka pertahankan.
Salam,

Nama si polan bin si polan adalah orang-orang terdahulu mereka. Jadi bila mereka beramal disebabkan ada si polan bin si polan terdahulu suruh macam itu, itu menunjukkan persamaan sifat mereka dengan orang yang tidak percaya kepada Allah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Amalan Tradisi   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Amalan Tradisi
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» tradisi 7 bulanan
» Bagaimana Pandangan Sodara sekalian mengenai perlakuan kita yg Hidup terhadap yg sudah mati, seperti TAHLILAN 7 Hari, menghadiahkan aL-Fatihah, dan Amalan-Amalan ketika setelah Sholat Misal: Ingin mendapatkan Jodoh/memperoleh rezekiy/mendambakan anak shol
» amalan penghapus dosa
» cara meringankan siksa kubur
» HUKUMAN SALIB : MU'BAH, MAKRUH, ATAU SUNNAH?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: