HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Sun Aug 15, 2010 11:39 am

First topic message reminder :

Salam,

Sila ikuti video ini;

Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 1:43 am

gaara wrote:
Salam..
tahlil dan kenduri arwah pun haram.....

ishh... ishhh..... ish......

cu.... baaa... annnnn........

Salam,

Dah tak ada dalam Al Quran.... apakah tuan mahu mengajar Allah pula;

49:16. Katakanlah (Muhammad), "Apa, adakah kamu akan mengajar Allah mengenai agama kamu, padahal Allah mengetahui apa yang di langit, dan apa yang di bumi? Dan Allah mengetahui segala sesuatu."
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 1:46 am

Salam...

org yg cuba ajar ALLAh bila letak otak die lbh hbt dr nas Al-Quran dan Hadis...

aaaaaiiiiiiiikkkkkkkk ........ mcm perng jumpa org nie... geek

nun jauh di sana..... Very Happy


Last edited by gaara on Tue Aug 17, 2010 2:09 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 1:51 am

Salam,

Sedangkan Imam Pujaan tuan (maaf kalau silap) dalam video diatas menolak tahlil dan kenduri arwah.... dan tuan tetaph mengamalkannya.... bukankah tuan lebih hebat dari Allah dan RasulNya kerana mengada-ngadakan apa yang tidak di suruh olehNya.....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 2:12 am

Salam....

Sabda nabi.........

"Ulamak adalah pewaris nabi............." ( Hadis riwayat Imam Bukhari )...........

sedangkn sahabat pun menjdikan nabi sbgai imam pujaan mereka...

jd x salah kot sy ikut apa yg telah diwahyukan kpd nabi ........ Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 2:15 am

Salam,

Lagi-lagi mempergunakan nama nabi demi kepentingan sendiri....

saya pun menjadikan nabi sabagai pujaan dan idola saya....

saya pun ikut apa yg telah diwahyukan kepada nabi....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 2:17 am

Salam...

betul ka....

mcm x je.... geek
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 2:20 am

Salam,

betullah tu... apa pula macam x je Razz
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 2:27 am

Salam...

ya yaya ya...

bukan saudra payau yg putih...


tp....


nun jauh di sana........ geek
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 8:08 pm

Haram kalau pergi kenduri tu kalau tak dijemput.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Tue Aug 17, 2010 11:12 pm

Tak Baik , Kalau orang dah datang tak di ajak makan bersama
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 12:03 am

kalau dah diajak makan, jemputlah namanya.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 1:17 am

tak boleh sebab buat kerja sia-sia . elok dok rumah jer atau merempit ke
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 1:28 am

duduk rumah, tak perlu campur dengan orang sebab orang lain tak ikut al Quran.

Merempit sebab tak payah pergi masjid, kalau pergi masjid kena solat pulak. Barulah bangsa boleh maju.

-riwayat dari Melayu yang maju.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 1:31 am

Salam...

ada jgk riwayat dr melayu yek...... geek

tp mcm btl dan tepat je kenyataan saudara/i nie......

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 1:41 am

Salam....

yg merempit nie syok sendri...

x ingt da Al-quran Dan Hadis...

mcm golongn tertentu je...... sory..... geek
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 1:46 am

Ada yang sensitif dengan 'golongan'. Bagi mereka golongan hanya ada jin, malaikat dan manusia sahaja.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 2:01 am

Masa selalu di mesjid dulu , ana selalu juga Bergolongan.
Golong tikar ngan sejadah....
Nak dapat Pahala bukannya susah sangat....berbuat baik kerana kebaikan menghapus kejahatan....
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 5:45 am

benar tu bila buat baik baru diberi pahala. Kalau setakat cakap 'saya buat baik' atau 'saya baik' sampai beribu kali tapi tiada amalannya, macamana nak ada pahala.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 9:37 am

iltizam wrote:
Masa selalu di mesjid dulu , ana selalu juga Bergolongan.
Golong tikar ngan sejadah....
Nak dapat Pahala bukannya susah sangat....berbuat baik kerana kebaikan menghapus kejahatan....
Salam,

Di antara "golong" dengan "gulung" pun tak tahu membezakan. Patutlah di antara benar dan palsu pun tak tahu beza. Parah..parah.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Aug 18, 2010 11:46 am

Salam,

Mohon fokus kepada topik perbincangan.

Nak berborak kosong, boleh pergi minda yang berkaitan.

terima kasih.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Thu Aug 19, 2010 12:28 am

Salam......

bukan borak 0 sauadra admin....

kaji2.... daaalaaammmmm maksdnya pandngan sauadara/i nie....

betul x..... scratch
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2345
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Sep 01, 2010 1:21 am

tolokminda wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya masih tak pasti sama ada tahlil, kenduri arwah ini wujud dalam al-quran atau pun tidak. mohon penjelasan daripada forumer yang berpengetahuan tentangnya.

terima kasih.

Salam Admin,

Sebaik sahaja kita mati maka putus semua hubungan dengan yang hidup. Yang hidup hanya boleh berdoa mohon belas kasihan Tuhan untuk si mati tetapi terpulang kepada Tuhan untuk memakbulkan doa hambaNya. Tidak ada bekalan apa-apa yang boleh kita beri atau sedekahkan kepada orang yang telah mati. Peluang seseorang berbuat kebaikan adalah semasa dia hidup. Kalau kita percaya itu boleh dilakukan maka konsepnya sama sajalah dengan orang Cina yang mengirim wang dan kemudahan lain untuk mereka yang telah mati.

Salamtolokminda.

mohon sedikit pencerahan tentang apa yang berlaku kepada saya sendiri.

Semasa saya berumur 15 tahun, Datuk saya meninggal dunia.
Bermula dari itu saya Hadiahkan Alfitahah untuknya setiap hari.....tamat.

bersambung kembali semasa saya berumur 25 tahun. di mana saya telah lupa tentang datuk saya.

Sautu hari saya bermimpi datuk saya datang berjumpa saya meminta Makanan kerana lapar dengan wajah yang masam.

lalu saya membaca Al fatihah menghadiahkan kepadanya semula selama beberapa minggu berturut turut. dan selepas beberapa bulan saya didatangkan mimpi lagi beliau berjumpa saya dalam keadaan yang gembira dan senyum.

Dan jika di kaji, jika Matinya anak adam maka terputuslah ( anak adam yang mati itu ) dengan yang hidup. tang terputus adalah mati kepada hidup.....
tetapi adakah orang hidup terputus dengan si mati.?

jika kita kaji semasa kita hidup ini contohnya saya menulis kata kata makian terhadap saudara di atas komputer ini. dan kata kata yang tertulis di sini ( saya di negeri kelantan) . dan saudara sedang membaca di tempat lain ( di kuala lumpur) . tetapi mengapa kata kata yang tidak bersentuh dengan jasad saudara ini akan membuatkan saudara terasa sentuhannya di hati saudara? sedangkan sata tidak pernah bersentuhan dengan saudara?

Persoalannya di masa hidup ini kita boleh menyakitkan,mengembirakan seseorang dengan kata kata yang tidak sama sekali bersentuhan dari jasad kepada jasad tetapi boleh terasa kehadirannya di jiwa. Mengapa pula kata kata kita ini tidak boleh sampai kepada orang Mati pula jika Allah menyampaikan.

pada saya yang penting ialah kita berbuat baik, kita jujur berkehendakkan si mati dalam keadaan baik dan kita berdoa untuk kebaikannya.
dan Allah melihat kita jujur dan baik keadaan kita serta mengharapkan belas kasihnya
Apakah Allah Akan mensia siakan permohonan kita, apakah Allah Arrahman Arrahim akan mensia siakan kejujuran Hambanya? yang melakukan sesuatu kelahiran yang baik untuk kebaikan hamba Allah yang lain.
sedangkan Allah sendiri menginginkan agar kita berbuat baik, apakah berdoa dan memohon kebaikan atas saudara kita yang telah meninggal dunia itu bukan sesuatu kebaikan?


apa pula fikiran saudara tentang ini?
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Wed Sep 01, 2010 11:05 am

Salam,

Berdoa dan menghadiahkan pahala kepada si mati adalah merupakan dua perkara yang sangat berbeza.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Thu Sep 02, 2010 9:49 am

Apakah bezanya, kedua-duanya adalah ibadat kepada Allah. Hanya mereka yang sedar taraf kehambaannya kepada Allah akan faham. Mereka yang tidak ada niat nak beribadat pada Allah. Jangan kata tahlil, ibadat lain juga tiada dalam kehidupannya. Topik tahlil dan soal jawab ini telah lama dibincangkan. Kita boleh belajar dan saya rasa ramai orang alim yang tahu. Hanya setengah masyarakat yang tidak dapat bezakan antara adat melayu dan agama. Memang ada pencanggahan adat melayu dengan agama. Sepatutnya ini tidak perlu dibincangkan dengan niat mengelirukan, sebab siapa yang telah mengikuti ulasan ulama tentang topik ini tentu sudah faham. Sebab itu belajarlah agama kalau kita belum mempelajarinya.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Fri Sep 03, 2010 1:55 am

lia wrote:
Apakah bezanya, kedua-duanya adalah ibadat kepada Allah. Hanya mereka yang sedar taraf kehambaannya kepada Allah akan faham. Mereka yang tidak ada niat nak beribadat pada Allah. Jangan kata tahlil, ibadat lain juga tiada dalam kehidupannya. Topik tahlil dan soal jawab ini telah lama dibincangkan. Kita boleh belajar dan saya rasa ramai orang alim yang tahu. Hanya setengah masyarakat yang tidak dapat bezakan antara adat melayu dan agama. Memang ada pencanggahan adat melayu dengan agama. Sepatutnya ini tidak perlu dibincangkan dengan niat mengelirukan, sebab siapa yang telah mengikuti ulasan ulama tentang topik ini tentu sudah faham. Sebab itu belajarlah agama kalau kita belum mempelajarinya.

Salam,

Berdoa sepertimana yang dipercontohkan melalui Nabi Ibrahim apabila dia berdoa untuk keampunan bapanya walaupun dia tahu kedudukan bapanya itu di sisi Tuhan. Tidak ada sebarang contoh dari para nabi dan rasul yang mengada-adakan ritual tertentu untuk membekalkan pahala kepada yang hidup atau yang mati. Ia hanyalah kepercayaan yang tidak berasas yang dilakukan oleh semua masyarakat agama yang buta terhadap Kitab Tuhan. Cuma bentuk ritual saja berbeza tetapi konsepnya tetap sama.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Tahlil, Kenduri Arwah... Haram ?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» 'Convert or die,' Nigerian terrorist group Boko Haram tells Christian women
» Hantu dan Roh/Arwah orang yang sudah meninggal
» Mengapa patung dan gambar itu HARAM?
» Lemak Sapi dan Kambing HARAM!!
» bisakah arwah bergentayangan?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: