HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Kitab-kitab Riwayat Hadis

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Sun Aug 15, 2010 4:36 am

First topic message reminder :

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam..

siapa yg mengada-adakan tu saudra..

apakh org2 yg menerangkn Al-quran itu mengada-adakn.....

mcm tu nabi pun xyah wujud lah....

Salam,

Orang yang mengada-ngadakan sesuatu di atas nama Tuhan dan rasulnya tanpa sebarang authoriti.

Di Manakah Rasul bagi dirimu....
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Mon Aug 16, 2010 3:26 am

Admin wrote:
Salam,

Sama sahaja, sama ada diberi penjelasan/ peringatan/ amaran atau tidak, mereka tidak mahu percaya.

Salam Admin,

Itulah kenyataannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Mon Aug 16, 2010 3:31 am

tolokminda wrote:
Admin wrote:
Salam,

Sama sahaja, sama ada diberi penjelasan/ peringatan/ amaran atau tidak, mereka tidak mahu percaya.

Salam Admin,

Itulah kenyataannya.
kerana itulah orang dulu dulu apabila di ucapkan terima kasih

mereka menjawab

sama...sama

samasama


Belalang...ohhhhh belalang....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Mon Aug 16, 2010 3:34 am

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Mon Aug 16, 2010 7:55 am

Admin wrote:
Salam,

Dalam al-quran banyak cara merendah diri rasul-rasul boleh dicontohi. tidak perlu menyelak kitab-kitab riwayat hadis yang entah dari mana datangnya.
Salam,

Benar Admin. Contohnya daripada Adam pun sudah ditunjukkan cara Adam merendah diri pada Tuhan iaitu dengan belajar nama-nama yang Tuhan ajar. Kalau Adam pemalas belajar, itu menunjukkan Adam sombong dengan Tuhan.

Kemudian Nabi Nuh merendah diri adalah dengan tidak menurut membuta-tuli suruhan ulamak ugama kaumnya yang menyeru menyembah nama-nama tertentu. Baginda merendah pada Tuhan yang tak ajar buat amalan musyrik. Kemudian bila Allah wahyukan buat bahtera, Nabi Nuh merendah diri buat apa yang Allah wahyukan, bukannya buat apa yang diada-adakan oleh manusia.

Begitu pula kisah Nabi Ibrahim. Baginda merendah diri pada Tuhan dengan menjauhi diri daripada menurut kepercayaan tradisi yang suruh menyembah binaan manusia. Baginda buat penelitian dan pengkajian sendiri pasal Tuhan, bukannya dengan menurut membuta-tuli ulamak ugama yang wujud pada waktu itu. Baginda tidak sombong pada apa yang Allah wahyukan kepadanya.

Nabi Yusuf pun merendah diri dengan jadi seorang yang rajin belajar sehingga mempunyai kemahiran memahami mimpi dan hukum pengiraan sehingga dilantik menjadi pembesar Mesir yang menjaga perbendaraan negara.

Nabi Musa pun merendah diri pada Tuhan dengan rajin belajar walaupun terpaksa mengembara sehingga pertemuan dua lautan.

Nabi Isa pula merendah diri dengan berbuat baik pada ibunya dan tidak menyekutukan Tuhan walaupun ada kelebihan luar biasa (lahir tanpa bapa dan boleh bercakap ketika bayi). Tidak pernah baginda gunakan kelebihan itu untuk mendakwa dirinya putera Allah.

Sampailah ke Nabi Muhammad, baginda merendah diri dengan mengikut macam mana Nabi-nabi terdahulu merendah diri.

Jadi takkanlah punya banyak kisah para Nabi merendah diri disebutkan oleh Al Quran, mereka tak nampak-nampak lagi?

Bila dalam Al Quran sendiri sudah sarat dan padat kisah para Nabi terdahulu merendah diri, apalah ertinya dikumpulkan riwayat si polan bin si polan itu kan? Allah pun tak pernah suruh Nabi sampaikan kepada manusia agar kumpulkan riwayat hidupnya bila dia telah wafat. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Thu Aug 19, 2010 4:52 pm

Quote :
Allah pun tak pernah suruh Nabi sampaikan kepada manusia agar kumpulkan riwayat hidupnya bila dia telah wafat.

Salam..

ada....

Sabda nabi....

"aku tinggalkn kpd kamu dua perkara yg jika berpegang tegung kpdnya kamu tdk akan sesat selamnya....." ( Hadis Sahih )

nabi hanya tinggalkn...

x kumpul mcm mane org zaman skrang nk ikut.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Thu Aug 19, 2010 7:54 pm

Salam,

Tiada pun dalam al-quran suruhan ikut sunnah rasulNya. Mereka hanya mengada-adakan ketetapan sahaja supaya riwayat hadis itu dipercayai.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Thu Aug 19, 2010 8:26 pm

Bagi orang yang hidup pada zaman Nabi segala permasalahan agama, mereka akan rujuk kepada Nabi saw. Dan Nabi akan memberi tunjukk-ajar nya pada umatnya. Ini adalah perkara yang normal dan logik. Segala tunjuk ajar ini lah yang dipanggil sunnah Rasul. Yang beriman dengannya akan ikut. Kalau yang tak mahu percaya tak ikut. Masing-masing jawab depan Allah. Umat yang terbaik adalah umat pada zaman Nabi. Tidak ada satu umat pun yang lebih baik agamanya dari umat sebelumnya. Tanyalah iman masing-masing, kalua yang nak ikut nafsu tu, tanggunglah sendiri.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Thu Aug 19, 2010 8:33 pm

Salam,

Nabi hanya menyampaikan al-quran. Segala yang ditanya oleh orang-orang di sekeliling nabi, semestinya dijawab hanya berlandaskan al-quran. Nabi patuh apa yang disampaikan oleh Allah. Nabi tidak mereka-reka ucapan. Tiada suruhan nabi suruh ikut sunnahnya yang dikumpul lalu dibukukan untuk menjadi kitab-kitab riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Fri Aug 20, 2010 2:16 am

Admin wrote:
Salam,

Nabi hanya menyampaikan al-quran. Segala yang ditanya oleh orang-orang di sekeliling nabi, semestinya dijawab hanya berlandaskan al-quran. Nabi patuh apa yang disampaikan oleh Allah. Nabi tidak mereka-reka ucapan. Tiada suruhan nabi suruh ikut sunnahnya yang dikumpul lalu dibukukan untuk menjadi kitab-kitab riwayat hadis.

Salam,

Al-Quran mengajar Nabi bagaimana beliau perlu menjawab atau menjelaskan apabila berhadapan dengan sesuatu isu. Ini bermakna Al-Quran juga mengajar kita menjawab atau menjelaskan sebagaimana Nabi dulu menjawab atau menjelaskan. Kalau tak baca Quran, mana kita nak tau. Sedangkan Nabi pun disuruh Tuhan membaca Al-Quran takkan kita sekadar nak menyanyi-nyanyikan saja?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Tue Aug 24, 2010 8:33 am

tolokminda wrote:
Salam,

Al-Quran mengajar Nabi bagaimana beliau perlu menjawab atau menjelaskan apabila berhadapan dengan sesuatu isu. Ini bermakna Al-Quran juga mengajar kita menjawab atau menjelaskan sebagaimana Nabi dulu menjawab atau menjelaskan. Kalau tak baca Quran, mana kita nak tau. Sedangkan Nabi pun disuruh Tuhan membaca Al-Quran takkan kita sekadar nak menyanyi-nyanyikan saja?
Salam TM,

Itu menunjukkan yang suruh menyanyi-nyanyikan Al Quran bukannya Tuhan. Dan bukannya Nabi sebab Tuhan tak pernah suruh Nabi buat begitu? Jadi kalau bukan Tuhan dan Nabi yang suruh, pastilah itu diada-adakan oleh orang yang nak pertahankan amalan tradisi nenek moyang mereka.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Tue Aug 24, 2010 8:40 am

Salam,

Banyak ayat-ayat Al Quran memberi petunjuk kepada kita bahawa Al Quran mengandungi hadis-hadis. Bukannya dalam kitab riwayat sahaja ada hadis. Bezanya, hadis dalam Al Quran adalah hadis yang baik dan mengandungi Peringatan untuk menyatu-padukan manusia. Sebaliknya hadis dalam kitab riwayat hanyalah hadis mainan atau olok-olokan untuk memecah-belahkan manusia.

4:87. Allah, tidak ada tuhan melainkan Dia. Dia pasti akan mengumpulkan kamu pada Hari Kiamat, yang tidak ada keraguan padanya. Dan siapakah yang lebih benar hadisnya daripada Allah?

7:185. Tidakkah mereka merenungkan dominion langit dan bumi, dan apa sahaja yang Allah cipta, dan boleh jadi tempoh mereka sudah dekat? Maka dengan hadis apakah yang mereka, sesudah ini, akan mempercayai?

12:111. Sesungguhnya dalam cerita-cerita mereka (para Nabi) adalah pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai minda; ia bukanlah hadis yang diada-adakan, tetapi satu pengesahan bagi apa yang sebelumnya, dan penjelasan bagi segala sesuatu, dan petunjuk, dan pengasihan, bagi kaum yang mempercayai.

18:6. Boleh jadi, jika mereka tidak mempercayai hadis ini, kamu membinasakan diri kamu dengan kesedihan kerana mereka.


Suatu yang menarik, untuk Nabi Muhammad tahu pasal hadis Nabi Musa, tidak pun baginda perlukan nama si polan bin si polan sebagai periwayatnya. Nabi hanya sandarkan pada Allah untuk bacakan kisah Nabi Musa. Macam pula ada manusia hari ini nak tahu hadis Nabi Muhammad, mereka kena sandarkan atas nama si polan bin si polan? Mereka sembah si polan itu ke?

20:9. Sudahkah datang kepada kamu hadis Musa?

Dan ada peringatan untuk orang yang membeli hadis mainan untuk mengolok-olokkan memecah-belahkan manusia (sebab bergolongan dalam agama itu perbuatan yang sesat). Macam kita nampak yang Sunnahnya pakai riwayat hadis lain untuk perasan puak mereka sahaja benar, yang Syiahnya pakai riwayat hadis lain untuk perasan puak mereka sahaja benar. Dan Allah sediakan mereka azab yang hina sejak di dunia lagi. Mereka berperang sesama sendiri kerana nak tegakkan ego masing-masing. Tepat sekali dengan ayat 31:6 di bawah.

31:6. Antara manusia, ada yang membeli hadis yang menghiburkan untuk menyesatkan daripada jalan Allah tanpa pengetahuan, dan untuk mengambilnya dalam olok-olokan; mereka itu, bagi mereka, azab yang hina.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Wed Aug 25, 2010 4:45 pm

Quote :
Itu menunjukkan yang suruh menyanyi-nyanyikan Al Quran bukannya Tuhan. Dan bukannya Nabi sebab Tuhan tak pernah suruh Nabi buat begitu? Jadi kalau bukan Tuhan dan Nabi yang suruh, pastilah itu diada-adakan oleh orang yang nak pertahankan amalan tradisi nenek moyang mereka

HIHIHI TIMBUL KEMBALI.... BEGITULAH SEADANYA...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Thu Aug 26, 2010 8:14 am

Salam,

Orang yang termakan cili, mereka tak suka pedas itu datang banyak kali. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Sat Aug 28, 2010 1:24 am

Salam......

Quote :
Banyak ayat-ayat Al Quran memberi petunjuk kepada kita bahawa Al Quran mengandungi hadis-hadis. Bukannya dalam kitab riwayat sahaja ada hadis. Bezanya, hadis dalam Al Quran adalah hadis yang baik dan mengandungi Peringatan untuk menyatu-padukan manusia. Sebaliknya hadis dalam kitab riwayat hanyalah hadis mainan atau olok-olokan untuk memecah-belahkan manusia.

nampak macam da mula terima kenyataan je....

ALHAMDULILLAH.......... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Sat Aug 28, 2010 11:28 am

Salam,

Ya. Kenyataan bahawa Al Quran adalah hasanal hadis dan yang bercanggah dengan Al Quran itu adalah lahwal hadis. Perasan... Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Sun Aug 29, 2010 1:07 am

Juang wrote:
Salam,

Ya. Kenyataan bahawa Al Quran adalah hasanal hadis dan yang bercanggah dengan Al Quran itu adalah lahwal hadis. Perasan...



Laughing Laughing Laughing

lol!
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Kitab-kitab Riwayat Hadis   Today at 8:05 am

Back to top Go down
 
Kitab-kitab Riwayat Hadis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Apa kata kitab suci terdahulu mengenai Nabi Muhammad
» Ayat-ayat yang hilang dalam alkitab
» Kitab as Salat - Sheikh Ibn Al Qayyim Al Jawziyya
» Ahlul-Kitab
» Hoax Kristiani: Big Bang = "Jadilah Terang" dalam Kitab Kejadian ?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: