HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Masjidil Haram

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 3:52 am

gaara wrote:
Salam....

admin wrote...

Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

apakh ayat ini membawa apa2 makna kpd saudara admin....

Dan Kami sering melihat kamu mendongak-dongakkan kepalamu ke langit. Maka (pada hari ini) Kami tukarkan bagi kamu ke arah Qiblat yang kamu suka. Oleh yang demikian, hadapkanlah wajahmu ke Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada maka hendaklah kamu mengadap ke arahnya. Sedangkan mereka yang telah diberikan al-Kitab (Yahudi) itu benar-benar tahu bahawa hal ini adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Dan tidaklah Allah SWT alpa terhadap apa yang mereka lakukan. Dan sekiranya kamu datangkan segala bukti kepada mereka yang telah diberikan al-Kitab kepadanya (Yahudi), tidaklah mereka itu mengikut Qiblat kamu. Dan kamu juga tidak akan sekali-kali mengikut Qiblat mereka. Bahkan mereka sesama mereka juga tidak mengikut Qiblat antara satu dengan yang lain. Dan sekiranya kamu mengikut hawa nafsu mereka selepas datangnya kepada kamu pengetahuan, maka sesungguhnya kamu adalah dari golongan yang zalim. Mereka yang Kami berikan al-Kitab itu (Yahudi dan Nasrani), mereka mengenalinya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka. Akan tetapi sebahagian daripada mereka itu senantiasa menyembunyikan kebenaran sedangkan mereka mengetahui. Kebenaran itu adalah datangnya dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu tergolong dari kalangan orang yang zalim. ( 2:144-147 ) ......... Very Happy

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai kiblat di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/05/masjid-bermaksud-ketetapan-yang-direstui/

Ayat yang dikepilkan di atas termasuk dalam perbincangan tersebut.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 3:55 am

Salam..

saudara tolokminda...

sy lbh mempercayai tafsiran ulamak... yg tdk diputarkn belitkan...

kerana....

sabda nabi...

"ulamak adalah pewaris nabi......"

maaflah saudra kerana penjelasan saudra itu tdk dpt sy terima sbgai org yg beriman kpd ALLAH dan Rasulnya...

sekian.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 4:01 am

Salam Gaara,

Tak payah minta maaf. Saya tak paksa sesiapa percaya pendapat saya. Saya cuma mahu berkongsi pendapat. Nak percaya atau tidak terpulanglah.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 4:41 am

Masjidil haram di terjemahkan kepada ketetapan yang di restui

Kenapa Pula ketetapan itu jatuh HARAM...

Ketetapanyang di restui HARAM....??

Macam tu ka pak tolokminda?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 4:44 am

iltizam wrote:
Masjidil haram di terjemahkan kepada ketetapan yang di restui

Kenapa Pula ketetapan itu jatuh HARAM...

Ketetapanyang di restui HARAM....??

Macam tu ka pak tolokminda?

Salam,

Masjidilharam
Perkataan ini bukan bermaksud sebuah masjid besar di mana terletaknya Kaabah di Mekah tetapi ia bermaksud “batasan ketetapan yang direstui”. “Batasan ketetapan yang direstui” merujuk kepada semua ketetapan yang direstui Tuhan yang dilihat secara menyeluruh. Mematuhi batasan ketetapan yang direstui akan mengekang seseorang dari termasuk ke dalam golongan mereka yang melampaui batas.
2:144 Sesungguhnya kami nampak kamu mengolah tumpuan kamu ke arah langit. Jadi kami palingkan kamu ke satu arah yang kamu sukai. Oleh itu tumpukan tumpuan kamu ke arah batasan ketetapan yang direstui (almasjidi alharami). Dan di mana pun kamu berada maka tumpukan perhatian kamu kepadanya. Dan sesungguhnya mereka yang telah kami berikan Al-Kitab pasti tahu yang ia sememangnya kebenaran dari Tuhan mereka. Dan Tuhan tidak pernah gagal untuk memberi perhatian dari semua perbuatan mereka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 4:56 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Masjidil haram di terjemahkan kepada ketetapan yang di restui

Kenapa Pula ketetapan itu jatuh HARAM...

Ketetapanyang di restui HARAM....??

Macam tu ka pak tolokminda?

Salam,

Masjidilharam
Perkataan ini bukan bermaksud sebuah masjid besar di mana terletaknya Kaabah di Mekah tetapi ia bermaksud “batasan ketetapan yang direstui”. “Batasan ketetapan yang direstui” merujuk kepada semua ketetapan yang direstui Tuhan yang dilihat secara menyeluruh. Mematuhi batasan ketetapan yang direstui akan mengekang seseorang dari termasuk ke dalam golongan mereka yang melampaui batas.
<blockquote>2:144 Sesungguhnya kami nampak kamu mengolah tumpuan kamu ke arah langit. Jadi kami palingkan kamu ke satu arah yang kamu sukai. Oleh itu tumpukan tumpuan kamu ke arah batasan ketetapan yang direstui (almasjidi alharami). Dan di mana pun kamu berada maka tumpukan perhatian kamu kepadanya. Dan sesungguhnya mereka yang telah kami berikan Al-Kitab pasti tahu yang ia sememangnya kebenaran dari Tuhan mereka. Dan Tuhan tidak pernah gagal untuk memberi perhatian dari semua perbuatan mereka.</blockquote>

Haram tu apa maknanya?....di restui ker
kenapa jatuh haram di situ?
Apa yang haram?
Biasanya Hukum Haram tu jatuh pada diri.( Diri manusia)
Masjid tidak Haram kan?,,,,Tuhan tak melarang mesjid kan.
cuba perincikan sedikit.
Hukum haram , halal,makruh,sah , batal adalah terhadap manusia.
kenapa pula Masjid yang haram.....sila perincikan
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 5:06 am

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Masjidil haram di terjemahkan kepada ketetapan yang di restui

Kenapa Pula ketetapan itu jatuh HARAM...

Ketetapanyang di restui HARAM....??

Macam tu ka pak tolokminda?

Salam,

Masjidilharam
Perkataan ini bukan bermaksud sebuah masjid besar di mana terletaknya Kaabah di Mekah tetapi ia bermaksud “batasan ketetapan yang direstui”. “Batasan ketetapan yang direstui” merujuk kepada semua ketetapan yang direstui Tuhan yang dilihat secara menyeluruh. Mematuhi batasan ketetapan yang direstui akan mengekang seseorang dari termasuk ke dalam golongan mereka yang melampaui batas.
2:144 Sesungguhnya kami nampak kamu mengolah tumpuan kamu ke arah langit. Jadi kami palingkan kamu ke satu arah yang kamu sukai. Oleh itu tumpukan tumpuan kamu ke arah batasan ketetapan yang direstui (almasjidi alharami). Dan di mana pun kamu berada maka tumpukan perhatian kamu kepadanya. Dan sesungguhnya mereka yang telah kami berikan Al-Kitab pasti tahu yang ia sememangnya kebenaran dari Tuhan mereka. Dan Tuhan tidak pernah gagal untuk memberi perhatian dari semua perbuatan mereka.

Haram tu apa maknanya?....di restui ker
kenapa jatuh haram di situ?
Apa yang haram?
Biasanya Hukum Haram tu jatuh pada diri.
Masjid tidak Haram kan?
cuba perincikan sedikit

Salam,

Haram itu maknanya larangan. Di antara apa yang dibenarkan dan apa yang dilarang terdapat batasan. Apa yang dibataskan adalah merujuk kepada apa yang dilarang. Jadi kita tidak boleh melampaui batas. Atau dengan kata lain kita tidak boleh melakukan sesuatu yang dilarang.

Masjidil haram bermaksud batasan ketetapan (iaitu ketetapan yang direstui Tuhan). Oleh itu pada bila-bila masa dan di mana saja Tuhan suruh kita fokus/berkiblat kepada batasan-batasan ketetapan yang telah direstuiNya supaya kita tidak menjadi seorang yang melampaui batas iaitu seorang yang melakukan sesuatu yang telah dilarang. Oleh sebab itu sesiapa saja yang sentiasa fokus kepada masjidilharam (batasan ketetapan yang direstui Tuhan) tentulah tidak akan melakukan kejahatan atau dosa dalam kehidupan sehariannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 5:50 am

Ya,,,Haram Adalah larangan
Dan Masjidil haram itu adalah Masjid yang zahir yang mana Haram mengingati selain Allah di dalamnya.

Begitulah Masjid yang suci Di dalam Alam diri , pada hakikatnya Haram mengingati selain Allah

Setapi manusia tidak mempu melaksanakannya

Dan Allah maha pengampun pengasih lagi penyayang tidak menghukum dengan hukuman sebegitu berat atas manusia.

Tetapi Para Aulia Allah mengmalkannya.....Tidak ingin bergerak hatinya mengingati yang lain

Apatah lagi para Nabi....

Sentiasa Bersama Allah Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 8:03 am

Hai Jiwa/ hai diri
Kita dinamakan manusia
Sementara engkau di katakan jiwa , dan akulah jasad

Hai diri,
Aku sebagai jasad adalah sarung bagi mu
Sejak dari kecil engkau mengendong aku /menunggang aku
kesana kemari

Hai diri
Engkau punyai perasaan sementara aku sebagai jasad hanya
menuruti muMengapakah engkau menzalimi ku sebagai jasad mu
Engkau membawa kaki ku ke tempat mencari rezeki untuk mendapatkan wang bagi engkau untuk memuaskan nafsu muTetapi mengapa engkau menzalimi ku sebagai jasadmu kerana tidak membawa daku ke rumah Allah di mesjid mesjid.

Engkau , berada di alam ghaib , engkau dapat memasuki mesjisd
mesjid di alam mu untuk mengingati Allah tuhan kita

Mengapa engkau tidak membawa daku sebagai jasadmu ini
ke mesjid zahir yang di ciptakan sebagai bangunan itu .
kerana Aku adalah makhluk zahir. Aku wajib mengunjungi mesjid zahir. Sedangkan engkau dapat memasuki mesjid batin mu.
Engkau hanya mementingkan dirmu sendiri hai diri.

Hai diri
Engkau mengunakan tangan ku untuk mengambil makanan
bagi memasuki perut agar engkau merasa kenyang dan dapat
engkau memuji tuhanMengapa engkau membiarkan
tangan jasad ini dengan tidak berwuduk untuk aku juga bersolat di mesjidku yang zahir di bangunan itu hai diri

Engkau mengingati Allah didalam diri di alam rahsia mu
Mengapakah engkau tidak menyebut Nama Allah Agar
nama itu bergetar di bibir ku. Aku juga ingin menyebut
Nama Allah tetapi mengapa engkau tidak mengerakkan
daku hai diri.

Hai diri hai jiwa
Aku adalah jasad yang mati jika engkau tidak gerakkan
Aku tidak dapat berbakti kepada Allah jika engkau tidak
membawa daku bersujud di rumah rumah Allah yang
di zahirkan di bumi hai diri
sedang kan engkau tahu aku berasal dari tanah di alam
zahir ini hai diri

Engkau bersujud kepada Allah di dalam Alam mu, tetapi
engkau tidak membawa kepala yang ada di atas jasad ini
untuk sama sama sujud merendah diri kepada Allah.
Aku juga ingin bersujud hai diri.

Hai diri telah banyak engkau menzalimiku hai diri,
bagaimana nanti apabila aku sebagai jasad ini di tanya oleh tuhan nanti.
Engkau mensucikan fikiran mu dari kekotoran tetapi engkau tidak membasuh kepala dengan wuduk dan berdoa untuk ku hai diri

Hai diri
Engkau berjalan di alam tinggi mu mengingati Allah tetapi engkau tidak membawa aku.
Engkau membiarkan daku sendirian sedangkan aku sentiasa bersamamu hai diri.
Engkau tidak sudi mengerakkan bibir yang ada pada jasadmu bagi melafazkan kalimah Allah sedang aku sentiasa menunggu
getaran kalimah itu hai diri.

Hai diri,
Bawalah daku ke mesjid mesjid untuk aku melaksanakan
amalan ritual ku bersujud kepada Allah Hai diri.
Aku Adalah Jasadmu juga hai diri

Hai diri
Setiap hari engkau mengerjakan ku, engkau membiarkan aku berkerja tanpa rehat , aku juga makhluk yang mengerti erti kepenatan berkerja memproses makanan yang engkau sogokkan dalam perutku bagi memuaskan nafsumu sehingga buncit perut ini dan berpenyakit.mengapa engkau tidak merehatkan daku dengan menahan dari memasukkan makanan buat seketika di bulan ramadhan hai diri

Aku melihat jasad jasad orang beriman sentiasa
berehat semasa bulan Ramadhan, mengapa engkau
membiarkan daku terus terusan berkerja
hai diri.

Kasih kan lah daku hai diri.
Telinga, mataku , perutku, kakiku akan di tanyai oleh tuhan nanti hai diri dimana ketika itu mulutku pada jasad ini tidak dapat berkata kata lagi.
Ketika itu aku akan berkata benar tentang mu hai diri.
Aku tidak dapat berbohong lagi hai diri.

Hai jiwa, bawalah aku tetap tenang tenteram bersama mu
di Alam zahir ini hai diri.
Janganlah kerana nafsumu yang rakus itu menjadikan daku rosak binasa dunia dan Akhirat hai diri

Hai diri
Jika di dalam solat mu yang ritual engkau laksanakan, dapat juga aku mendengar salam darimu dari sebelah kiri dan kanan ku hai diri
Tetapi kerana kerasnya hatimu tidak ingin melakukan amalan ritual itu tidaklah mengapa, biarlah aku yang mengucapkan sejahtera padamu hai diri

Salam sejahtera keatasmu hai diri.

Aku menunggu salam daripada mu di masa kita berpisah nanti. Di hari keluarnya roh dari Jasad

Mungkin jika engkau sentiasa melakukan solat yang engkau
katakan ritual itu , engkau akan terbiasa dengan memberi salam
pada ku akan memudahkan kita bersalaman di hari perpisahan nanti
Tetapi apakahh kamu akan berbuat begitu nanti hai diri
Sedangkan dimasa ini engkau tidak ingin mengucapkan salam pada jasad ini hai diri.
Jika engkau tidak sudi mengucapkan kesejahteraan atas ku masa itu.
Jangan lah engkau lupa menjawab salam dariku hai diri

Yang benar
Jasad mu.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 12:43 pm

Salam,

Di akhirat nanti jasad kitalah yang akan menjadi saksi bagi pihak Tuhan di atas perbuatan-perbuatan kita. Kalau kita memilih untuk melakukan amalan-amalan menyekutukan Tuhan anggota tubuh kitalah yang akan mengesahkannya. Jika kita memilih untuk menerima ketetapan-ketetapan lain selain ketetapan-ketetapan Tuhan anggota tubuh kita jugalah yang akan mengesahkannya. Jika kita berbohong tentang Tuhan atau Nabi kita tidak akan dapat lari daripada perbuatan kita.

36:65 Hari ini, Kami akan kunci mulut-mulut mereka dan tangan-tangan
mereka akan bercakap kepada Kami, dan kaki mereka akan menjadi saksi
kepada apa yang telah mereka lakukan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 3:26 pm

Kalau dah tahu jasad jadi saksi baguslah

Berjinak jinaklah untuk bawa jasad kita nie sujud pada Allah..

Nanti kat akhirat kena report free...hehe

sori lah bro,,,,gurau sikit sikit
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Sun Aug 15, 2010 4:47 pm

Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Mon Aug 16, 2010 1:09 am

tolokminda wrote:
Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.

Nak kenal Allah kena Jumpa Muhammad...Cari Muhammad dulu
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Mon Aug 16, 2010 1:20 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam....

admin wrote...

Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

apakh ayat ini membawa apa2 makna kpd saudara admin....

Dan Kami sering melihat kamu mendongak-dongakkan kepalamu ke langit. Maka (pada hari ini) Kami tukarkan bagi kamu ke arah Qiblat yang kamu suka. Oleh yang demikian, hadapkanlah wajahmu ke Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada maka hendaklah kamu mengadap ke arahnya. Sedangkan mereka yang telah diberikan al-Kitab (Yahudi) itu benar-benar tahu bahawa hal ini adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Dan tidaklah Allah SWT alpa terhadap apa yang mereka lakukan. Dan sekiranya kamu datangkan segala bukti kepada mereka yang telah diberikan al-Kitab kepadanya (Yahudi), tidaklah mereka itu mengikut Qiblat kamu. Dan kamu juga tidak akan sekali-kali mengikut Qiblat mereka. Bahkan mereka sesama mereka juga tidak mengikut Qiblat antara satu dengan yang lain. Dan sekiranya kamu mengikut hawa nafsu mereka selepas datangnya kepada kamu pengetahuan, maka sesungguhnya kamu adalah dari golongan yang zalim. Mereka yang Kami berikan al-Kitab itu (Yahudi dan Nasrani), mereka mengenalinya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka. Akan tetapi sebahagian daripada mereka itu senantiasa menyembunyikan kebenaran sedangkan mereka mengetahui. Kebenaran itu adalah datangnya dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu tergolong dari kalangan orang yang zalim. ( 2:144-147 ) ......... Very Happy

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai kiblat di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/05/masjid-bermaksud-ketetapan-yang-direstui/

Ayat yang dikepilkan di atas termasuk dalam perbincangan tersebut.

salam..

saudra tolokminda jgn marah yek... bukan xnk bc...

ada juga bc2...

tp satu haprak pun x fhm....
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Mon Aug 16, 2010 1:26 am

tolokminda wrote:
Salam,

Di akhirat nanti jasad kitalah yang akan menjadi saksi bagi pihak Tuhan di atas perbuatan-perbuatan kita. Kalau kita memilih untuk melakukan amalan-amalan menyekutukan Tuhan anggota tubuh kitalah yang akan mengesahkannya. Jika kita memilih untuk menerima ketetapan-ketetapan lain selain ketetapan-ketetapan Tuhan anggota tubuh kita jugalah yang akan mengesahkannya. Jika kita berbohong tentang Tuhan atau Nabi kita tidak akan dapat lari daripada perbuatan kita.

36:65 Hari ini, Kami akan kunci mulut-mulut mereka dan tangan-tangan
mereka akan bercakap kepada Kami, dan kaki mereka akan menjadi saksi
kepada apa yang telah mereka lakukan.


salam

tambah satu lagi ayat .


Dan akan bersinar terang-benderanglah bumi (hari akhirat) dengan cahaya
Tuhannya; dan akan diberikan Kitab suratan amal (untuk dibicarakan);
dan akan dibawa Nabi-nabi serta saksi-saksi; dan akan dihakimi di antara mereka dengan adil, sedang mereka tidak dikurangkan balasannya sedikitpun.







(Az-Zumar 39:69
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Mon Aug 16, 2010 7:39 am

tolokminda wrote:
Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.
Salam,

Benar TM. Iblis dilaknati dahulu pun kerana tidak mahu merendah diri pada Adam.

Al Quran penuh ajaran agar menjadikan kita orang yang merendah diri. Umpamanya disuruh kita mendengar pelbagai pandangan dan ikut yang paling baik. Hikmahnya supaya jadi orang yang merendah diri. Kalau taksud dengan pendapat sesuatu puak dan tolak pendapat puak lain, macam manalah nak jadi orang yang merendah diri?

Sebab itulah orang yang ada penyakit sombong dan bangga diri tak suka pada Al Quran.

Orang musyrik terdahulu pun buat amalan dan gerakan badan yang kononnya nak sujud pada Tuhan. Tetapi mereka gagal nak bertukar-tukar pendapat tentang kepercayaan mereka. Itu perbezaan orang yang sujud lahiriah dengan orang yang sujud seluruh jiwa dan raga iaitu jiwanya merendah diri dan jasadnya menjauhi sebagai bentuk perbuatan buruk dan sia-sia.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Thu Aug 19, 2010 4:39 pm

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.

Nak kenal Allah kena Jumpa Muhammad...Cari Muhammad dulu

salam...

benar saudara iltizam....

x kenal Muhammad mcm mana nk sujud kpd ALLAh...... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Fri Aug 20, 2010 8:37 am

gaara wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.

Nak kenal Allah kena Jumpa Muhammad...Cari Muhammad dulu

salam...

benar saudara iltizam....

x kenal Muhammad mcm mana nk sujud kpd ALLAh...... Very Happy
Salam,

Macam tak logik sahaja? Dalam Al Quran tidak pula ada ketetapan Allah yang semua makhluk-makhlukNya bersujud kepada Allah dengan cari Muhammad dahulu. Ini kerana memang secara fitrahnya Allah cipta makhluk-makhlukNya itu sudah siap dengan sifat-sifat terpuji. Hanya kebanyakan jin dan manusia sahaja yang membuang sifat-sifat terpuji itu kerana penyakit berbangga diri.

Smile
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Masjidil Haram   Fri Aug 20, 2010 9:03 am

Juang wrote:
gaara wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

Merendah diri (sujud) kepada Allah bermaksud kita tidak menyekutukan dia dengan apa pun.

Nak kenal Allah kena Jumpa Muhammad...Cari Muhammad dulu

salam...

benar saudara iltizam....

x kenal Muhammad mcm mana nk sujud kpd ALLAh...... Very Happy
Salam,

Macam tak logik sahaja? Dalam Al Quran tidak pula ada ketetapan Allah yang semua makhluk-makhlukNya bersujud kepada Allah dengan cari Muhammad dahulu. Ini kerana memang secara fitrahnya Allah cipta makhluk-makhlukNya itu sudah siap dengan sifat-sifat terpuji. Hanya kebanyakan jin dan manusia sahaja yang membuang sifat-sifat terpuji itu kerana penyakit berbangga diri.

Smile

Cari Muhammad Dan Kenal Muhammad,,,,Baru Kenal Tuhan
Kerana Hanya Yang Terpuji mengenal akan Yang Maha terpuji
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Masjidil Haram   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Masjidil Haram
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Mengenang Musibah haji
» Isra' Mi'raj;Al Aqsha di Palestina?
» 'Convert or die,' Nigerian terrorist group Boko Haram tells Christian women
» Mengapa patung dan gambar itu HARAM?
» Lemak Sapi dan Kambing HARAM!!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: