HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peringatan

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 3:28 am

Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini
HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Alquran dan Hadis tetapkan pegangan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 3:30 am

Salam...

sy setuju....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 3:37 am

Salam,

Tiada siapa yang mampu memberi petunjuk kepada orang lain. Hanya Tuhan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Tuhan tidak perlu bergantung kepada forum ini untuk memberi petunjuk kepada sesiapa. Tetapi jika Dia mahu memberi petunjuk kepada seseorang melalui forum ini, ia tetap akan berlaku juga tanpa sesiapa mampu menghalangnya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 3:41 am

Salam...

Ya ALLAh...

berilah kami petunjuk supaya berpegang kpd Al-quran dan Sunnah RasulMU...

AMIN......
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 3:44 am

Salam Gaara,

Tuhan telah pun memberi tuan petunjukNya iaitu Al-Quran. Masalahnya tuan nak percaya atau tidak. Itu saja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan   Mon Aug 16, 2010 8:00 am

tolokminda wrote:
Salam,

Tiada siapa yang mampu memberi petunjuk kepada orang lain. Hanya Tuhan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Tuhan tidak perlu bergantung kepada forum ini untuk memberi petunjuk kepada sesiapa. Tetapi jika Dia mahu memberi petunjuk kepada seseorang melalui forum ini, ia tetap akan berlaku juga tanpa sesiapa mampu menghalangnya.
Salam,

Setuju. Tepat dan berisi.

Orang yang kuat berdusta memang tak boleh lama-lama nak pertahankan kepercayaan tradisi mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 12:10 am

iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini
HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Alquran dan Hadis tetapkan pegangan.

Salam,

Tuhan suruh kita dengar pendapat dan ikut yang terbaik bukan menghalang orang lain utk mendengar pendapat lain dan menyuruh untuk mendengar pendapat dari satu pihak sahaja.

Saya tidak memaksa mereka untuk terus berforum di sini. jika mereka terus mahu berkongsi pendapat, itu lebih baik. dan jika mereka tidak mahu memberikan pendapat lagi, kita tidak boleh memaksa.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 12:47 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Salam,

Tiada siapa yang mampu memberi petunjuk kepada orang lain. Hanya Tuhan memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Tuhan tidak perlu bergantung kepada forum ini untuk memberi petunjuk kepada sesiapa. Tetapi jika Dia mahu memberi petunjuk kepada seseorang melalui forum ini, ia tetap akan berlaku juga tanpa sesiapa mampu menghalangnya.
Salam,

Setuju. Tepat dan berisi.

Orang yang kuat berdusta memang tak boleh lama-lama nak pertahankan kepercayaan tradisi mereka. Smile

salam

ada kepercayaan terkini ker ... boleh kongsi
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 12:53 am

iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini
HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Alquran dan Hadis tetapkan pegangan.

Salam,

Kenyataan tuan ini seolah-olah bertentangan perintah Allah dan RasulNya ini;

AQ 39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 12:57 am

Salam.....

ini plak terjemahan para ulamak......

Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. ( 39:18 )....



tp agak2 duk dlm forum nie dpt ke hidayah...

dan suruhan Rasul pun ditolak.......
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:07 am

Salam,

Semua manusia yang lahir ke dunia ini telah ada hidayah pada dirinya..... cuma perlukan akal untuk menerima hidayah tersebut....

off topik...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:10 am

Salam...

akal tanpa nas???

ptt pun duk dlm forum nie ada yg kempunan dpt hidayah...

P/s : akal tanpa nas mksdnya tolak ajaran RasuNYA...
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:14 am

Salam,

Ini Nasnya;

AQ 17:15. Sesiapa yang mendapat petunjuk, dia hanyalah mendapat petunjuk untuk dirinya sendiri, dan sesiapa sesat, dia sesat hanyalah baginya sendiri; orang yang dibebankan tidak memikul beban orang lain. Kami tidak mengazab sehingga Kami membangkitkan seorang rasul.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:17 am

Salam..

soalnya saudara payau yg putih mcm mane nk dpt hidayah klau perith Rasul pun ditolak....
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:19 am

gaara wrote:
Salam..

soalnya saudara payau yg putih mcm mane nk dpt hidayah klau perith Rasul pun ditolak....

Salam,

Bukankah Al Quran itu perintah Allah dan perintah RasulNya.... jadi siapa yang tolak perintah Allah dan Rasul itu ?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Tue Aug 17, 2010 1:49 am

Salam....


iyaakaaa sauadra payau yg putih...


tp mcm pernh dengr perkataan Al-kitab dan Al-hikmah.... dlm Al-quran
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan   Wed Aug 18, 2010 8:58 am

othman wrote:


ada kepercayaan terkini ker ... boleh kongsi
Salam,

Contoh kepercayaan terkini adalah sesuatu ilmu yang baru dibongkarkan oleh manusia terkemudian. Dahulu manusia tak terfikir suatu hari nanti kita boleh bertukar pendapat menggunakan hujung jari. Tetapi hari ini mereka sudah percaya sebab mereka telah menggunakannya.

Semoga itu semua boleh menjadi peringatan kepada orang yang mahu beringat bahawa ilmu Allah itu luas, bukannya sesempit kepercayaan tradisi.

Buka minda itu untuk menjalani hidup secara kreatif. Bila kita telah lihat sesuatu set cara hidup yang ditetapkan secara tradisi menyebabkan sesuatu kaum itu jadi lemah, malas dan berpecah-belah, carilah jalan-jalan lain untuk jadi kaum yang kuat, rajin dan bersatu padu.

"Syuga itu bukannya satu pintu"
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan   Wed Aug 18, 2010 9:24 am

iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

Silakan baca berbagai kisah rasul yang membawa wahyu dan petunjuk; sangat menyedihkan penerimaan umat mereka, tidak terkecuali sikap umat sekarang terhadap Alquran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Thu Aug 19, 2010 12:32 am

faried wrote:
iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

Silakan baca berbagai kisah rasul yang membawa wahyu dan petunjuk; sangat menyedihkan penerimaan umat mereka, tidak terkecuali sikap umat sekarang terhadap Alquran.


betul tu saudra faried....

sbb itu ramai yg tolak As-Sunnah..... geek

afro
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan   Thu Aug 19, 2010 9:39 am

faried wrote:
iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

Silakan baca berbagai kisah rasul yang membawa wahyu dan petunjuk; sangat menyedihkan penerimaan umat mereka, tidak terkecuali sikap umat sekarang terhadap Alquran.
Salam,

Orang yang tak suka dengar nasihat atau peringatan, memanglah tidak suka ikut Al Quran. Jadi penerimaan sesuatu kaum terhadap Peringatan Allah itu memang sudah jadi lumrah sejak zaman berzaman.

Sebab itu kita tidak hairan bila tengok masyarakat hari ini perangainya persis umat terdahulu yang tidak mahu pada Peringatan Allah. Mereka nak tiru balik perangai orang-orang kafir terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan   Thu Aug 19, 2010 1:34 pm

faried wrote:
iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

Silakan baca berbagai kisah rasul yang membawa wahyu dan petunjuk; sangat menyedihkan penerimaan umat mereka, tidak terkecuali sikap umat sekarang terhadap Alquran.

Ya Farid, Pelbagai kisahRasul MEMBAWA WAHYU, DAN MEMBAWA PETUNJUK.
Rasul di beri wahyu Di AMBILNYA wahyu itu
Lalu rasul BAWA WAHYU itu dan beri dan tunjuk pada Orang orang Dahulu titih menitih hingga sekarang.
Sekarang ini Orang tunjuk WAHYU sama kita...kita juga tunjuk...

Contohnya Sudin dapat Ilmu TENTANG WAHYU yang di tunjuk oleh si samad
Si sudin pun transitkan / tunjuk pada si kadir
Si kadir tunjuk pada si Munah..

Asyik tunjuk jer...Tak seorang pun yang MENGAMBIL....Hanya tunjuk semata mata.

Jadi lah WAHYU itu hanya Transit melalui diri,
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan   Fri Aug 20, 2010 10:21 am

gaara wrote:
faried wrote:
iltizam wrote:
Kepada sesiapa yang berkenaan dan sahabat yang mengikuti forum di sini HArap tak mengikuti perkembangan di sini terlalu lama

Harap kita di sini hanya buat seketika sekadar melihat perkembangan manusia masakini dan untuk mengenal manusia dalam kaedah mereka beragama

Jika berlama lama nescaya kita akan terikut ikut seperti mereka.

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

Silakan baca berbagai kisah rasul yang membawa wahyu dan petunjuk; sangat menyedihkan penerimaan umat mereka, tidak terkecuali sikap umat sekarang terhadap Alquran.


betul tu saudra faried....

sbb itu ramai yg tolak As-Sunnah..... geek

afro

Terbalik.

Orang ramai menganut dan mengikuti "as-sunnah" ,

dan

menolak keras petunjuk Alquran.

Anehnya, jelas-jelas telah menolak Alquran tetapi masih yakin bahwa mereka berpegang dengannya.

Berbagai ayat yang menunjukkan bahwa amalan yang dilakukan oleh orang yang berpegang erat pada "as-sunnah" bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran mereka abaikan dan tolak keras dengan berbagai alasan.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Peringatan   Fri Aug 20, 2010 1:58 pm

Jadilah orang yang menerima peringatan dan saling memberi peringatan sesama kita orang Islam, kerana peringatan itu memberi manfaat kepada orang mukmin. Kepada yang tidak beriman, memang tidak akan percaya apa lagi nak mendapat manfaat darinya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan   Fri Aug 20, 2010 4:46 pm

Quote :
Faried Wrote:

Jangan khawatir, secara umum orang tidak suka kepada wahyu yang diturunkan Allah untuk dijadikan petunjuk.

gaara wrote

betul tu saudra faried....

sbb itu ramai yg tolak As-Sunnah
..... geek

salam..

fhmkan mksd sy di bold tu wahai saudara faried yg bijaksana... flower
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peringatan   Fri Aug 20, 2010 5:20 pm

faried wrote:
Terbalik.

Orang ramai menganut dan mengikuti "as-sunnah" ,

dan

menolak keras petunjuk Alquran.

Anehnya, jelas-jelas telah menolak Alquran tetapi masih yakin bahwa mereka berpegang dengannya.

Berbagai ayat yang menunjukkan bahwa amalan yang dilakukan oleh orang yang berpegang erat pada "as-sunnah" bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran mereka abaikan dan tolak keras dengan berbagai alasan.

Bagaimana anda membuat penilaian tentang ayat yg diboldkan itu? Sila jelaskan dan kalu boleh dgn statistiknya sekali (bukti)

Adakah anda begitu pasti mereka2 yg anda maksudkan itu jelas menolak AQ, dari sudut/perspektif mana?

Dan dari mana sumber AQ anda (dari mana anda perolehi naskah anda itu)?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peringatan   Today at 8:05 am

Back to top Go down
 
Peringatan
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» peringatan terhadap orang yang meninggalkan shalat

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: