HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Deen

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Deen   Mon Aug 16, 2010 12:45 pm

Payau Putih wrote:
Salam,

Harap kita fokus kepada tajuk dan ayat AQ 23: 52-54 iaitu bergolongan dalam beragama iaitu agama tauhid. Merujuk kepada ayat tersebut, apakah bergolongan DALAM AGAMA itu dibenarkan oleh Allah ?

Dalam ayat itu bukan Allah yang mengolongkan manusia tetapi manusia itu sendiri mengolongkan diri mereka kemudian berbangga dengan golongan masing2 dan seperti mana nabi yang tidak bergolong dalam agama maka nabi juga tidak akan bertanggungjawab dengan setiap golongan yang wujud.....

salam

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 1:00 pm

othman wrote:

salam

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer

Salam,

Pada saya, secara ringkas ianya adalah "pegangan atau kepercayaan". Dan pegangan hidup saya adalah tunduk patut (islam).

3:19. Agama yang benar di sisi Allah ialah Islam (tunduk patuh), dan orang-orang yang diberi al-Kitab tidak berselisih, melainkan setelah pengetahuan datang kepada mereka kerana keangkuhan antara mereka. Dan sesiapa yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.

Pada tuan, apa pulak ?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 1:35 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer

Salam,

Pada saya, secara ringkas ianya adalah "pegangan atau kepercayaan". Dan pegangan hidup saya adalah tunduk patut (islam).

3:19. Agama yang benar di sisi Allah ialah Islam (tunduk patuh), dan orang-orang yang diberi al-Kitab tidak berselisih, melainkan setelah pengetahuan datang kepada mereka kerana keangkuhan antara mereka. Dan sesiapa yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.

Pada tuan, apa pulak ?

salam

kata agama datang dari agam iaitu rumah tempat beribadat . al quran jugak banyak menyatakan tentang keperluan beribadat . dlm quran pun tak ada kata agama .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 1:48 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer

Pada saya, secara ringkas ianya adalah "pegangan atau kepercayaan". Dan pegangan hidup saya adalah tunduk patut (islam).

3:19. Agama yang benar di sisi Allah ialah Islam (tunduk patuh), dan orang-orang yang diberi al-Kitab tidak berselisih, melainkan setelah pengetahuan datang kepada mereka kerana keangkuhan antara mereka. Dan sesiapa yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.

Jika alddeena diartikan agama,

maka

agama = kepatuhan (alislamu).

Quote :
Inna alddeena AAinda Allahi alislamu wama ikhtalafa allatheena ootoo alkitaba illa min baAAdi ma jaahumu alAAilmu baghyan baynahum waman yakfur biayati Allahi fainna Allaha sareeAAu alhisabi

3:19 (Malay) Sesungguhnya agama (yang diridai) di sisi Allah hanyalah Islam. Tiada berselisih orang-orang yang telah diberi Al Kitab kecuali sesudah datang pengetahuan kepada mereka, karena kedengkian (yang ada) di antara mereka. Barang siapa yang kafir terhadap ayat-ayat Allah maka sesungguhnya Allah sangat cepat hisab-Nya.

Jadi siapa saja yang memiliki kepatuhan kepada petunjuk/aturan Allah, maka dia adalah muslim,

tanpa

mempertimbangkan apakah dia ke mesjid, ke geraja, ke sinagog dan lainnya.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 3:34 pm

othman wrote:
Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer

Salam,

Pada saya, secara ringkas ianya adalah "pegangan atau kepercayaan". Dan pegangan hidup saya adalah tunduk patut (islam).

3:19. Agama yang benar di sisi Allah ialah Islam (tunduk patuh), dan orang-orang yang diberi al-Kitab tidak berselisih, melainkan setelah pengetahuan datang kepada mereka kerana keangkuhan antara mereka. Dan sesiapa yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.

Pada tuan, apa pulak ?

salam

kata agama datang dari agam iaitu rumah tempat beribadat . al quran jugak banyak menyatakan tentang keperluan beribadat . dlm quran pun tak ada kata agama .

Salam,

Pendapat tuan harus didasarkan dengan dalil Al Quran, boleh tunjukkan surah mana ayat mana mengatakan kata agama datang dari agam atau rumah beribadah ?

Memanglah dalam Al Quran tiada perkataan 'agama' sebab perkataan itu adalah perkataan melayu, yang ada dalam Al Quran ialah "Deen" dan ianya sering diulang2.
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 3:37 pm

faried wrote:


Jadi siapa saja yang memiliki kepatuhan kepada petunjuk/aturan Allah, maka dia adalah muslim,

tanpa

mempertimbangkan apakah dia ke mesjid, ke geraja, ke sinagog dan lainnya.

Salam.

Salam,

Betul tu tuan faried... selagi manusia itu tidak menyekutuhkan Allah tanpa mengira apa pun pegangannya/agamanya.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Deen   Mon Aug 16, 2010 4:16 pm

Payau Putih wrote:
othman wrote:
Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

apa madsud agama bagi saudara . kena jelas niu dulu , kalau tak dok pusing2 jer

Salam,

Pada saya, secara ringkas ianya adalah "pegangan atau kepercayaan". Dan pegangan hidup saya adalah tunduk patut (islam).

3:19. Agama yang benar di sisi Allah ialah Islam (tunduk patuh), dan orang-orang yang diberi al-Kitab tidak berselisih, melainkan setelah pengetahuan datang kepada mereka kerana keangkuhan antara mereka. Dan sesiapa yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, maka sesungguhnya Allah cepat membuat perhitungan.

Pada tuan, apa pulak ?

salam

kata agama datang dari agam iaitu rumah tempat beribadat . al quran jugak banyak menyatakan tentang keperluan beribadat . dlm quran pun tak ada kata agama .

Salam,

Pendapat tuan harus didasarkan dengan dalil Al Quran, boleh tunjukkan surah mana ayat mana mengatakan kata agama datang dari agam atau rumah beribadah ?

Memanglah dalam Al Quran tiada perkataan 'agama' sebab perkataan itu adalah perkataan melayu, yang ada dalam Al Quran ialah "Deen" dan ianya sering diulang2.

salam

kata agama tak ada dalam al quran dan ia adalah bahasa melayu .

adakah deen = ibadah
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Deen   Wed Aug 18, 2010 7:17 am

Salam,

ibadah daripada perkataan abdi iaitu hamba dalam perkaatan melayu.
Menghambakan diri kepada Allah = ibadah.

Orang kafir terdahulu menghambakan diri mereka kepada ulamak ugama mereka tanpa mengira sama ada benar atau dusta. Bila ulamak ugama mereka kata Al Masih adalah putera Allah, mereka percaya.

Sebaliknya kalau kita menghambakan diri kepada Allah, kita hanya ikut dan patuh kepada yang benar sebab semua yang benar datangnya daripada Allah.

Jadi deen adalah segala yang kita lakukan mengikut apa yang benar dan menjauhi segala yang dusta dan sia-sia.

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Deen   Wed Aug 18, 2010 1:52 pm

Juang wrote:
Salam,

ibadah daripada perkataan abdi iaitu hamba dalam perkaatan melayu.
Menghambakan diri kepada Allah = ibadah.

Orang kafir terdahulu menghambakan diri mereka kepada ulamak ugama mereka tanpa mengira sama ada benar atau dusta. Bila ulamak ugama mereka kata Al Masih adalah putera Allah, mereka percaya.

Sebaliknya kalau kita menghambakan diri kepada Allah, kita hanya ikut dan patuh kepada yang benar sebab semua yang benar datangnya daripada Allah.

Jadi deen adalah segala yang kita lakukan mengikut apa yang benar dan menjauhi segala yang dusta dan sia-sia.


salam

walaupun mereka percaya al masih putera allah mereka masih dapat menjalankan kehidupan dgn berjaya . tak nampak kesia-siaan hidup mereka .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Deen   Wed Aug 18, 2010 6:51 pm

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

ibadah daripada perkataan abdi iaitu hamba dalam perkaatan melayu.
Menghambakan diri kepada Allah = ibadah.

Orang kafir terdahulu menghambakan diri mereka kepada ulamak ugama mereka tanpa mengira sama ada benar atau dusta. Bila ulamak ugama mereka kata Al Masih adalah putera Allah, mereka percaya.

Sebaliknya kalau kita menghambakan diri kepada Allah, kita hanya ikut dan patuh kepada yang benar sebab semua yang benar datangnya daripada Allah.

Jadi deen adalah segala yang kita lakukan mengikut apa yang benar dan menjauhi segala yang dusta dan sia-sia.


salam

walaupun mereka percaya al masih putera allah mereka masih dapat menjalankan kehidupan dgn berjaya . tak nampak kesia-siaan hidup mereka .

Salam,

Fahami ayat ini.

2:126 Dan apabila Ibrahim berkata: Pemeliharaku, jadikanlah tanah ini aman dan kurniakan penduduknya buah-buahan untuk mereka yang percaya Tuhan dan hari akhirat. Dia menjawab: Dan mereka yang tidak percaya Aku akan kurniakan juga, kemudian aku akan heret mereka ke dalam api yang pedih - dan ia adalah seburuk-buruk tempat kembali.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Deen   Wed Aug 18, 2010 11:58 pm

tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

ibadah daripada perkataan abdi iaitu hamba dalam perkaatan melayu.
Menghambakan diri kepada Allah = ibadah.

Orang kafir terdahulu menghambakan diri mereka kepada ulamak ugama mereka tanpa mengira sama ada benar atau dusta. Bila ulamak ugama mereka kata Al Masih adalah putera Allah, mereka percaya.

Sebaliknya kalau kita menghambakan diri kepada Allah, kita hanya ikut dan patuh kepada yang benar sebab semua yang benar datangnya daripada Allah.

Jadi deen adalah segala yang kita lakukan mengikut apa yang benar dan menjauhi segala yang dusta dan sia-sia.


salam

walaupun mereka percaya al masih putera allah mereka masih dapat menjalankan kehidupan dgn berjaya . tak nampak kesia-siaan hidup mereka .

Salam,

Fahami ayat ini.

2:126 Dan apabila Ibrahim berkata: Pemeliharaku, jadikanlah tanah ini aman dan kurniakan penduduknya buah-buahan untuk mereka yang percaya Tuhan dan hari akhirat. Dia menjawab: Dan mereka yang tidak percaya Aku akan kurniakan juga, kemudian aku akan heret mereka ke dalam api yang pedih - dan ia adalah seburuk-buruk tempat kembali.

salam

Betul tu tuan faried... selagi manusia itu tidak menyekutuhkan Allah tanpa mengira apa pun pegangannya/agamanya.


nampak lain dari madsud TM.

mana satu nak pakai ni .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Deen   Thu Aug 19, 2010 12:25 am

Salam...

kenape sejak belakang belakang nie saudra faried dan saudra tolominda berbeza pendpt........ scratch

gaduh yek... affraid


x baik tau..... Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Deen   Thu Aug 19, 2010 4:18 am

Salam,

Perbezaan pendapat di antara sesiapa pun adalah normal. Saya dan faried tidak mengenali satu sama lain dan kami belajar memahami dengan cara serta kemampuan masing-masing. Apa yang penting kami berfikir dan mendapatkan kefahaman untuk diri kami sendiri. Dan apabila kami berkongsi apa yang kami faham - kefahaman itu mungkin berbeza. Ia adalah sebahagian dari proses belajar. Ini dinamakan usaha.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Deen   Thu Aug 19, 2010 6:45 am

Salam

Hanya Faried yang mengenal akan mindanya
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Deen   Fri Aug 20, 2010 8:33 am

tolokminda wrote:
Salam,

Perbezaan pendapat di antara sesiapa pun adalah normal. Saya dan faried tidak mengenali satu sama lain dan kami belajar memahami dengan cara serta kemampuan masing-masing. Apa yang penting kami berfikir dan mendapatkan kefahaman untuk diri kami sendiri. Dan apabila kami berkongsi apa yang kami faham - kefahaman itu mungkin berbeza. Ia adalah sebahagian dari proses belajar. Ini dinamakan usaha.
Salam,

Itu bezanya orang yang ikut Al Quran dan yang ikut kitab riwayat. Orang yang ikut Al Quran, jika mereka berbeza pendapat pun mereka berlapang dada. Tetapi orang yang ikut riwayat, jika berbeza pendapat, mulalah mereka nak mewujudkan puak-puak masuk bakul angkat sendiri. Kononnya puak merekalah yang benar, puak lain sesat. Macam puak Sunnah dan Syiah itu. Sama perangainya macam orang-orang Yahudi dan Nasrani terdahulu yang lebih sukakan kitab riwayat (gospel) mereka walhal mereka ada Kitab Allah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Deen   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Deen
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» The Deen of Islam
» The Deen (Religion) of Islam by Sheikh Muhammad Salih Ibn al-Uthaymeen
» The Pillars of Islaam (Arkan ul Islam)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: