HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:35 am

Salam..

tp ape mksd ayt nie saudara admin.....

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat “Muhkamaat” (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) – adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:” Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami” Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran. ( 3:7 ).....

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:40 am

Admin wrote:
Salam,

Al-quran tidak perlu dijelaskan oleh riwayat hadis sebab ayat-ayat al-quran itu sudah menjelaskan. orang yang cuba menjelaskan al-quran itu dengan riwayat hadis adalah mereka yang cuba mengubah maksud sebenar al-quran dan mereka bukanlah yang dikatakan ahli peringatan.

salam

bukan kah seluruh alam ini menjelaskan alquran jika kita memikirkannya . kenapa saudara mengatakan hadis menjelaskan al quran . jika kita berbuat kebaikan maka kita menjelaskan al quran dan sebaliknya . kita boleh memilih utk menjelaskan al quran atau tidak . usah di sandar pada orang lain .
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:42 am

Salam,

Apa yang saya fahami ayat "Muhkamaat" ayat yang jelas maksudnya... apa yang dinyatakan maka itulah maksudnya dan tidak memerlukan kajian atau tafsiran berjela-jela untuk memahaminya. Manakala ayat "Mutasyaabihaat" adalah ayat yang tidak di fahami jika tidak di buat kajian terlebih dahulu.... setelah kajian atau penyelidikan di buat barulah dapat di fahami.....

Terjemahan lain;

AQ 3:7. Dia yang menurunkan kepada kamu al-Kitab, di dalamnya ayat-ayat muhkamat (yang menentukan). Itulah ibu al-Kitab, dan yang lain mutasyabihat (yang serupa). Bagi orang-orang yang di dalam hati mereka menyimpang, mereka mengikuti yang mutasyabihat daripadanya untuk menginginkan pertikaian, dan menginginkan interpretasinya. Tiada yang mengetahui interpretasinya kecuali Allah. Dan orang-orang yang mendalam dalam pengetahuan berkata, "Kami percaya kepadanya; semuanya daripada Pemelihara kami"; dan tiada yang mengingatinya, kecuali orang-orang yang mempunyai minda.
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:46 am

othman wrote:

salam

bukan kah seluruh alam ini menjelaskan alquran jika kita memikirkannya . kenapa saudara mengatakan hadis menjelaskan al quran . jika kita berbuat kebaikan maka kita menjelaskan al quran dan sebaliknya . kita boleh memilih utk menjelaskan al quran atau tidak . usah di sandar pada orang lain .

Salam,

Jadi salahlah kan ajaran guru-guru agama di sekolah dahulu bahwa fungsi hadis/riwayat hadis adalah untuk menjelaskan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:49 am

Payau Putih wrote:
Salam,

Apa yang saya fahami ayat "Muhkamaat" ayat yang jelas maksudnya... apa yang dinyatakan maka itulah maksudnya dan tidak memerlukan kajian atau tafsiran berjela-jela untuk memahaminya. Manakala ayat "Mutasyaabihaat" adalah ayat yang tidak di fahami jika tidak di buat kajian terlebih dahulu.... setelah kajian atau penyelidikan di buat barulah dapat di fahami.....

Terjemahan lain;

AQ 3:7. Dia yang menurunkan kepada kamu al-Kitab, di dalamnya ayat-ayat muhkamat (yang menentukan). Itulah ibu al-Kitab, dan yang lain mutasyabihat (yang serupa). Bagi orang-orang yang di dalam hati mereka menyimpang, mereka mengikuti yang mutasyabihat daripadanya untuk menginginkan pertikaian, dan menginginkan interpretasinya. Tiada yang mengetahui interpretasinya kecuali Allah. Dan orang-orang yang mendalam dalam pengetahuan berkata, "Kami percaya kepadanya; semuanya daripada Pemelihara kami"; dan tiada yang mengingatinya, kecuali orang-orang yang mempunyai minda.

salam....

ni terjemhn mana sauadra payau yg putih bw nie.... lain mcm je...

enth2 ahli nas otak punya...

mengaku pun saudra yg putih ada ayat2 yg x jelas....

saudara adminn...

bagaimana???.......
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:50 am

Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

bukan kah seluruh alam ini menjelaskan alquran jika kita memikirkannya . kenapa saudara mengatakan hadis menjelaskan al quran . jika kita berbuat kebaikan maka kita menjelaskan al quran dan sebaliknya . kita boleh memilih utk menjelaskan al quran atau tidak . usah di sandar pada orang lain .

Salam,

Jadi salahlah kan ajaran guru-guru agama di sekolah dahulu bahwa fungsi hadis/riwayat hadis adalah untuk menjelaskan Al Quran.

salam

jika itu dapat mengubat jiwa saudara .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Wed Aug 18, 2010 7:34 am

Payau Putih wrote:
Salam,

Apa yang saya fahami ayat "Muhkamaat" ayat yang jelas maksudnya... apa yang dinyatakan maka itulah maksudnya dan tidak memerlukan kajian atau tafsiran berjela-jela untuk memahaminya. Manakala ayat "Mutasyaabihaat" adalah ayat yang tidak di fahami jika tidak di buat kajian terlebih dahulu.... setelah kajian atau penyelidikan di buat barulah dapat di fahami.....

Terjemahan lain;

AQ 3:7. Dia yang menurunkan kepada kamu al-Kitab, di dalamnya ayat-ayat muhkamat (yang menentukan). Itulah ibu al-Kitab, dan yang lain mutasyabihat (yang serupa). Bagi orang-orang yang di dalam hati mereka menyimpang, mereka mengikuti yang mutasyabihat daripadanya untuk menginginkan pertikaian, dan menginginkan interpretasinya. Tiada yang mengetahui interpretasinya kecuali Allah. Dan orang-orang yang mendalam dalam pengetahuan berkata, "Kami percaya kepadanya; semuanya daripada Pemelihara kami"; dan tiada yang mengingatinya, kecuali orang-orang yang mempunyai minda.
Salam,

Saya setuju dengan pendapat Payau. Ayat muhkamat itu adalah yang tersurat. Baca secara zahir pun kita mudah faham maksudnya.

Ayat yang mutasyabihat pula memerlukan minda untuk memahaminya. Sebab hanya Allah sahaja mengetahui tafsirannya, bukannya ulamak ugama. Maka tumpukan perhatian kepada Allah untuk fahami ayat-ayat itu dengan menahan bercakap dengan manusia, kerana ia memerlukan pemfokusan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 12:41 am

Salam...

tq sauadra juang jgk da mengakui mmg ada ayat2 yg x jelas... Very Happy


sblm nie bermatian 2 bersauadra nie x setuju... geek

Quote :
Ayat yang mutasyabihat pula memerlukan minda untuk memahaminya. Sebab hanya Allah sahaja mengetahui tafsirannya,

dua ayat yg bertentangn... ape mksdnya saudra..... lol!

ulamak agama jgk berminda... dan minda mereka lbh genius dr kita yg dlm forum nie...

sbb itu umur 10 thn mereka genius Hadis dan Al-quran... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 1:58 am

Salam,

3:7. Dia yang menurunkan kepada kamu al-Kitab, di dalamnya ayat-ayat muhkamat (yang menentukan). Itulah ibu al-Kitab, dan yang lain mutasyabihat (yang serupa). Bagi orang-orang yang di dalam hati mereka menyimpang, mereka mengikuti yang mutasyabihat daripadanya untuk menginginkan pertikaian, dan menginginkan interpretasinya. Tiada yang mengetahui interpretasinya kecuali Allah. Dan orang-orang yang mendalam dalam pengetahuan berkata, "Kami percaya kepadanya; semuanya daripada Pemelihara kami"; dan tiada yang mengingatinya, kecuali orang-orang yang mempunyai minda.

Daripada ayat di atas, orang-orang yang hatinya menyimpang mereka mengikut yang mutasyabihat sebab mereka gemar pertikaian dan interpretasi. Ayat muhakamat (yang jelas) mereka tak nak ikut.

Banyak ayat muhakamat seperti larangan Allah supaya Dia tidak disekutukan. tapi, peringatan yang jelas ini mereka tidak mahu ambil peduli. Ayat yang tak difahami, mereka pertikaikan dan tidak mahu membuat kajian lanjut terlebih dahulu. Mereka hanya membuat andaian.

Akibat dari itu, hati mereka mula menyimpang dan mereka tidak percaya kepada Allah lagi dan kalau percaya pun mereka mengambil sekutu Allah sebagai pemelihara mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 2:45 am

Payau Putih wrote:
othman wrote:

salam

bukan kah seluruh alam ini menjelaskan alquran jika kita memikirkannya . kenapa saudara mengatakan hadis menjelaskan al quran . jika kita berbuat kebaikan maka kita menjelaskan al quran dan sebaliknya . kita boleh memilih utk menjelaskan al quran atau tidak . usah di sandar pada orang lain .

Salam,

Jadi salahlah kan ajaran guru-guru agama di sekolah dahulu bahwa fungsi hadis/riwayat hadis adalah untuk menjelaskan Al Quran.

Jika dia tidak mengitiraf akan riwayat hadis untuk menjelaskan Alquran.

Lalu dia Menafsirkan dengan Akalnya sendiri. Di mana dia juga sedang meriwayatkan / menterjemahkan Satu tafsiran.
Dan Tafsiran dia juga Adalah perkara Baru yang tiada di dalam Alquran
So....Seharusnya dia sendiri perlu tolak akan tafsirannya sendiri kerana tafsirannya itu adalah Baharu. Dan Bukan Alquran

Jika dia sendiri yang harus menolak tafsirannya sendiri
Apatah lagi kita.....Jika dia tolak 1 kali....kita tolak 2 kali ...mungkin..

Seharusnya Beliau menerima segala tafsiran dari Nabi/perawi/imam imam/ulama ulamak salaf/para para tabi'i/ ustaz ustaz dan merangkumkan keseluruhannya termasuk dirinya sendiri...lalu Membuat satu keputusan yang benar mengikut Apa yang di kehendaki Allah.....

Bukannya mengikut kehendak diri sendiri.....

Betul Tak


Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 9:57 am

gaara wrote:
Salam...

tq sauadra juang jgk da mengakui mmg ada ayat2 yg x jelas... Very Happy


sblm nie bermatian 2 bersauadra nie x setuju... geek
Salam,

Saudara ini macam tak faham konsep belajarlah. Masa kita darjah satu, hukum kamiran dan pembezaan itu tidak jelas bagi kita, walhal bagi profesor matematik ia suatu yang jelas.

Sebab apa tidak jelas lagi pada waktu itu? Sebab tahap akal kita masih rendah untuk memahami ilmu pengetahuan yang diperingkat tinggi.

Jadi yang sama maksudkan tidak jelas itu adalah tidak jelas kepada saya kerana tahap akal saya masih belum capai tahap kefahaman sesuatu ayat. Ayat itu hakikatnya jelas bagi yang telah faham.

Quote :

Quote :
Ayat yang mutasyabihat pula memerlukan minda untuk memahaminya. Sebab hanya Allah sahaja mengetahui tafsirannya,

dua ayat yg bertentangn... ape mksdnya saudra..... lol!

ulamak agama jgk berminda... dan minda mereka lbh genius dr kita yg dlm forum nie...

sbb itu umur 10 thn mereka genius Hadis dan Al-quran... Laughing
Orang yang ada minda, mereka jadikan Al Quran sebagai peringatan, bukannya lagu-laguan.

Jika seseorang itu ada minda, untuk dia mendalami buku perubatan, maka dia akan baca, fikir dan amalkan dalam kehidupan, bukannya buat lagu-laguan. Begitulah dengan Al Quran.

Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 2:55 pm

Salam...

Quote :
Saudara ini macam tak faham konsep belajarlah. Masa kita darjah satu, hukum kamiran dan pembezaan itu tidak jelas bagi kita, walhal bagi profesor matematik ia suatu yang jelas.

Sebab apa tidak jelas lagi pada waktu itu? Sebab tahap akal kita masih rendah untuk memahami ilmu pengetahuan yang diperingkat tinggi.

Jadi yang sama maksudkan tidak jelas itu adalah tidak jelas kepada saya kerana tahap akal saya masih belum capai tahap kefahaman sesuatu ayat. Ayat itu hakikatnya jelas bagi yang telah faham.

tp bukankah ayat tersebut mengatakn tiada siapa yg menegtahui kecuali ALLAH dan org yg berpengetahuan agama shja... ( bukan ahli sains sauadara faried )....... geek

Quote :
Orang yang ada minda, mereka jadikan Al Quran sebagai peringatan, bukannya lagu-laguan.

Jika seseorang itu ada minda, untuk dia mendalami buku perubatan, maka dia akan baca, fikir dan amalkan dalam kehidupan, bukannya buat lagu-laguan. Begitulah dengan Al Quran.

pernh dijelaskn ttg taranum dan perbezaanya....

mungkin sauadara juang blum dpt hidayah lg...

kesian....

hrp2 suatu hari nnt dpt... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 8:07 pm

Salam,

Juang wrote:
Jika seseorang itu ada minda, untuk dia mendalami buku perubatan, maka dia akan baca, fikir dan amalkan dalam kehidupan, bukannya buat lagu-laguan. Begitulah dengan Al Quran.

Benar Juang. Orang yang belajar di universiti pun, mereka nak belajar bukan dengan cara melagu-lagukan buku-buku rujukan mereka. tapi, mereka membaca dan berfikir serta membuat kajian untuk mendapatkan ilmu tersebut. Jika mereka buat lagu-laguan sahaja, sudah tentu mereka tidak dapat ilmu tersebut dan hanya sekadar hiburan semata-mata.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 10:41 pm

gaara wrote:
Salam...
tp bukankah ayat tersebut mengatakn tiada siapa yg menegtahui kecuali ALLAH dan org yg berpengetahuan agama shja... ( bukan ahli sains sauadara faried )....... geek
Salam,

Bila masa pula ayat tersebut mengatakan "tiada siapa yang mengetahui kecuali Allah dan orang berpengetahuan agama sahaja". Nak juga mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran.

Quote :
pernh dijelaskn ttg taranum dan perbezaanya....

mungkin sauadara juang blum dpt hidayah lg...

kesian....

hrp2 suatu hari nnt dpt... Laughing
Masalahnya dalam ayat 36:69 pun tak suruh jadikan Al Quran sebagai tarannum. Al Quran itu adalah Peringatan. Bila ia adalah Peringatan, jadikanlah ia sebagai Peringatan bukannya bahan lagu-laguan tak kiralah atas nama apa sekali pun.

Itu pun susah nak ikut ke?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Thu Aug 19, 2010 10:42 pm

Admin wrote:

Benar Juang. Orang yang belajar di universiti pun, mereka nak belajar bukan dengan cara melagu-lagukan buku-buku rujukan mereka. tapi, mereka membaca dan berfikir serta membuat kajian untuk mendapatkan ilmu tersebut. Jika mereka buat lagu-laguan sahaja, sudah tentu mereka tidak dapat ilmu tersebut dan hanya sekadar hiburan semata-mata.
Salam Admin,

Jangankan orang yang belajar di universiti, budak-budak sekolah rendah pun tidak diajar melagu-lagukan buku-buku teks mereka. Jadi, orang-orang yang melagu-lagukan Al Quran itu lebih rendah minda mereka daripada budak-budak sekolah itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Fri Aug 20, 2010 1:09 am

Salam,

Itulah sebabnya ayat muhakamat yang terang maksudnya itu (ttg tidak patut al-quran disyairkan) mereka syairkan juga.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Fri Aug 20, 2010 9:11 am

Salam,

Bayangkanlah, jika ayat muhkamat yang mudah itu (pasal Al Quran bukannya syair) pun mereka gagal komited untuk patuhi, macam manalah mereka nak tafsir ayat-ayat mutasyabihat dengan betul?

Sebab itulah saya bertanya pada ahli-ahli Peringatan sahaja untuk tahu pasal wahyu-wahyu Allah, bukannya pada ahli syair atau ahli tarannum.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 1:36 am

Salam....

Allah – dengan hikmah-Nya – menjadikan Al-Qur’an sebagiannya ayat-ayat muhkamat yang kepadanyalah dikembalikan ketika terjadi kesamaran; dan sebagian lainnya ayat-ayat mutasyaabihaat sebagai batu ujian bagi para hamba supaya membedakan orang-orang yang jujur imannya dari orang-orang yang dalam hatinya ada kesesatan. Maka jika dia jujur atau benar imannya, dia akan mengetahui bahwa Al-Qur’an seluruhnya adalah dari sisi Allah ta’ala, sedangkan apa-apa yang datang dari sisi Allah itu pasti benar dan tidak mungkin di dalamnya ada kebathilan dan pertentangan.

Adapun orang-orang yang di dalam hatinya ada kesesatan atau penyimpangan, maka mereka mengambil sebagian ayat-ayat mutasyaabihaat sebagai jalan untuk merubah yang muhkam dan mengikuti hawa nafsu dalam membuat keraguan tentang khabar-khabar dan menganggap berat atas hukum-hukum. Oleh karena itu kamu dapati kebanyakan orang yang menyimpang dalam hal aqidah dan amal, mereka itu berhujjah dengan ayat-ayat mutasyaabihaat ini.


.................. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 1:41 am

Salam,

Yang hairannya, ayat mukhamat yang mengatakan Al Quran bukannya syair pun mereka tak percaya. Bila dibawakan ayat mukhamat yang menyuruh manusia memikirkan Peringatan Allah, mereka bantai hidup tak menggunakan akal. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 1:45 am

Juang wrote:
Salam,

Yang hairannya, ayat mukhamat yang mengatakan Al Quran bukannya syair pun mereka tak percaya. Bila dibawakan ayat mukhamat yang menyuruh manusia memikirkan Peringatan Allah, mereka bantai hidup tak menggunakan akal. Smile


Salam...

sauadra juang...

ini kali ke brape enth... scratch

sy minta ayt yg melarang taranum...

ada ka tak da ke..... afro
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 1:59 am

Salam,

Saya minta ayat mana suruh jadikan Al Quran sebagai tarannum. Jika ada suruhan tersebut, maka perbuatan mentaranumkan Al Quran bukan dikira sesuatu yang diada-adakan.

Saya bukan melihat dari aspek larangan, tetapi aspek mengada-adakan apa yang tiada, kerana mengada-adakan apa yang tidak Tuhan suruh itu bererti suatu pendustaan. Takkanlah saudara tak tahu larangan pasal berdusta?

Lainlah saudara mengaku saudara mentaranumkan Al Quran kerana hawa nafsu saudara suruh buat macam itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:02 am

Salam,

Larangan mengedar dadah pun tiada disebut dalam Al Quran. Tetapi itu bukan bermakna mengedar dadah itu suatu perbuatan yang baik jika dadah itu disalah-gunakan.

Jangan sempitkan dengan meminta ayat "larangan" sesuatu perkara itu. Tetapi nilaikan buruk-baik sesuatu perkara itu dahulu. Bila sesuatu perkara itu tiada nilainya, takkan mereka nak buat juga atas alasan dalam Al Quran tiada ayat melarangnya?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:06 am

Salam...

wahyu iaitu Hadis suruh bertaranum mmg ada.... sy pernh membwanya igt g...

dan tiada pun wahyu Al-quran larang bertaranum dan mmg tiada.. sbb tu Juang and geng gagal membawanya.. igt g...

jd berpandukn wahyu tersbt tdk salah lah bertaranum... Very Happy

btl x....

x yek.... Laughing

pegangn Saudra juang and geng... Nas otak...

pegangn sy dan sebagian umat islam... Al-quran Dan Hadis...

jd biarkn lah kami mengikut petunjuk Ilahi....

jgn ajak kami sesat mcm kamu.... geek

moga2 Saudra juang and geng dpt hidayah secepat mungkn.... Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:08 am

Salam...

Quote :
Larangan mengedar dadah pun tiada disebut dalam Al Quran. Tetapi itu bukan bermakna mengedar dadah itu suatu perbuatan yang baik jika dadah itu disalah-gunakan.

Jangan sempitkan dengan meminta ayat "larangan" sesuatu perkara itu. Tetapi nilaikan buruk-baik sesuatu perkara itu dahulu. Bila sesuatu perkara itu tiada nilainya, takkan mereka nak buat juga atas alasan dalam Al Quran tiada ayat melarangnya?

ni mcm cedok idea sy ttg telefon bimbit je... igt g....

sauadra othman perhatikn lah kemampuan Saudra juang and geng berhujjah... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:09 am

Salam,

36:69 Dan Kami tidak mengajarnya syair, ia tidak layak untuknya, ia hanyalah satu peringatan dan Al-Quran yang jelas.

69:40 Sesungguhnya ia adalah perkataan-perkataan yang disampaikan oleh rasul yang dimuliakan.
69:41 Dan ia bukanlah perkataan-perkataan dari seorang penyair; jarang sekali kamu percaya.

Dari ayat-ayat di atas, jelas bahawa Tuhan tidak mengajar Nabi syair. Dan Nabi bukan seorang penyair. Nabi tidak mengajar sesiapa mensyairkan Al-Quran. Tuhan kata Al-Quran itu hanyalah satu peringatan dan ia jelas dengan keadaan sedia adanya.

Jadi kalau Tuhan tidak ajar Nabi mensyairkan Al-Quran dan Nabi sendiri bukan penyair - dari manakah datangnya pengajaran Quran berasaskan syair yang diamalkan sekarang? Sudah tentu bukan dari Tuhan dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Terjemah Quran Surat Al-Haji ayat 27 kadaluwarsa
» ayat qur'an Iblis kekal di neraka
» Terjemah Quran Surat An-Nur ayat 33 bermasalah
» Ayat Quran Yg Musnah Dimakan Kambing
» Menjawab FFI : ayat - ayat Setan (kisah Gharaniq)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: