HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Tue Aug 17, 2010 12:35 am

First topic message reminder :

Salam..

tp ape mksd ayt nie saudara admin.....

Dia lah yang menurunkan kepadamu (wahai Muhammad) Kitab Suci Al-Quran. Sebahagian besar dari Al-Quran itu ialah ayat-ayat “Muhkamaat” (yang tetap, tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya); ayat-ayat Muhkamaat itu ialah ibu (atau pokok) isi Al-Quran. Dan yang lain lagi ialah ayat-ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya). Oleh sebab itu (timbulah faham yang berlainan menurut kandungan hati masing-masing) – adapun orang-orang yang ada dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan, maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari Takwilnya (memutarkan maksudnya menurut yang disukainya). Padahal tidak ada yang mengetahui Takwilnya (tafsir maksudnya yang sebenar) melainkan Allah. Dan orang-orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu-ilmu ugama, berkata:” Kami beriman kepadanya, semuanya itu datangnya dari sisi Tuhan kami” Dan tiadalah yang mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang-orang yang berfikiran. ( 3:7 ).....

Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:11 am

gaara wrote:
Salam...

wahyu iaitu Hadis suruh bertaranum mmg ada.... sy pernh membwanya igt g...

dan tiada pun wahyu Al-quran larang bertaranum dan mmg tiada.. sbb tu Juang and geng gagal membawanya.. igt g...

jd berpandukn wahyu tersbt tdk salah lah bertaranum... Very Happy

btl x....

x yek.... Laughing

pegangn Saudra juang and geng... Nas otak...

pegangn sy dan sebagian umat islam... Al-quran Dan Hadis...

jd biarkn lah kami mengikut petunjuk Ilahi....

jgn ajak kami sesat mcm kamu.... geek

moga2 Saudra juang and geng dpt hidayah secepat mungkn.... Smile

Salam,

Sejak bila pula kitab Bukhari naik taraf jadi wahyu? Rasul tuan Nabi atau Bukhari?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:13 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

wahyu iaitu Hadis suruh bertaranum mmg ada.... sy pernh membwanya igt g...

dan tiada pun wahyu Al-quran larang bertaranum dan mmg tiada.. sbb tu Juang and geng gagal membawanya.. igt g...

jd berpandukn wahyu tersbt tdk salah lah bertaranum... Very Happy

btl x....

x yek.... Laughing

pegangn Saudra juang and geng... Nas otak...

pegangn sy dan sebagian umat islam... Al-quran Dan Hadis...

jd biarkn lah kami mengikut petunjuk Ilahi....

jgn ajak kami sesat mcm kamu.... geek

moga2 Saudra juang and geng dpt hidayah secepat mungkn.... Smile

Salam,

Sejak bila pula kitab Bukhari naik taraf jadi wahyu? Rasul tuan Nabi atau Bukhari?

Salam....

sauadra tolokminda ada masalah penglihatan ka....

xde pun kitab bukhari dlm penjelasan sy di atas... scratch
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:15 am

tolokminda wrote:

Salam,

Sejak bila pula kitab Bukhari naik taraf jadi wahyu? Rasul tuan Nabi atau Bukhari?
Salam TM,

Bukhari itu bukannya taraf Rasul bagi mereka, tetapi sudah jadi sekutu Tuhan bagi mereka. Itu yang taksub semacam sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:17 am

gaara wrote:

Salam....

sauadra tolokminda ada masalah penglihatan ka....

xde pun kitab bukhari dlm penjelasan sy di atas... scratch
Salam,

Baguslah begitu. Itu menunjukkan Bukhari bukannya keperluan dalam kita memahami Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:20 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam...

wahyu iaitu Hadis suruh bertaranum mmg ada.... sy pernh membwanya igt g...

dan tiada pun wahyu Al-quran larang bertaranum dan mmg tiada.. sbb tu Juang and geng gagal membawanya.. igt g...

jd berpandukn wahyu tersbt tdk salah lah bertaranum...
Very Happy

btl x....

x yek.... Laughing

pegangn Saudra juang and geng... Nas otak...

pegangn sy dan sebagian umat islam... Al-quran Dan Hadis...

jd biarkn lah kami mengikut petunjuk Ilahi....

jgn ajak kami sesat mcm kamu.... geek

moga2 Saudra juang and geng dpt hidayah secepat mungkn.... Smile

Salam,

Sejak bila pula kitab Bukhari naik taraf jadi wahyu? Rasul tuan Nabi atau Bukhari?

Salam....

sauadra tolokminda ada masalah penglihatan ka....

xde pun kitab bukhari dlm penjelasan sy di atas... scratch

Salam,

Cuba tengok elok-elok. Siapa yang ada masalah penglihatan sebenarnya? Bukan saja penglihatan bermasalah ni tapi otak pun cepat lupa juga ni. Atau langsung tak faham tulisan sendiri?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:25 am

Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:25 am

Salam TM,

Setelah mereka sedar mereka guna nama riwayat si polan bin si polan dalam kepercayaan tradisi mereka, kini mereka cuba nak hilangkan nama si polan itu dan cuba menyamai riwayat si polan itu dengan Al Quran yang tidak bersandarkan nama si polan bin si polan itu.

Syaitan nak tipu macam mana pun pasti terbongkar jua. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:27 am

gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy
Salam,

Bila masa pula TM kata riwayat itu hanya dalam kitab bukhari. Nama bukhari disebut kerana riwayat itu wujud dalam kitabnya.

Itulah suka sangat menyalahkan penglihatan orang lain... Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:31 am

gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy

Salam,

Jadi ada ramai lagilah yang dapat wahyu ni selain dari Bukhari? Saya ingat Bukhari saja. Siapakah yang lain-lain tu. Boleh tolong senaraikan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:32 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy
Salam,

Bila masa pula TM kata riwayat itu hanya dalam kitab bukhari. Nama bukhari disebut kerana riwayat itu wujud dalam kitabnya.

Itulah suka sangat menyalahkan penglihatan orang lain... Smile

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:40 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy

Salam,

Jadi ada ramai lagilah yang dapat wahyu ni selain dari Bukhari? Saya ingat Bukhari saja. Siapakah yang lain-lain tu. Boleh tolong senaraikan?

Salam...

nabi Isa pun dpt wahyu...

Nabi Daud pun dpt wahyu...

xkn itupun saudra tolokmida x tau... geek

kata je peganagn hanya Al-quran...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:44 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy

Salam,

Jadi ada ramai lagilah yang dapat wahyu ni selain dari Bukhari? Saya ingat Bukhari saja. Siapakah yang lain-lain tu. Boleh tolong senaraikan?

Salam...

nabi Isa pun dpt wahyu...

Nabi Daud pun dpt wahyu...

xkn itupun saudra tolokmida x tau... geek

kata je peganagn hanya Al-quran...

Salam,

Maksud saya hadis yang dinamakan wahyu macam yang tuan tulis tu la. Takkan baru selang 2 baris dah lupa? Cuba tengok balik. Saya dah besarkan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 2:57 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam....

tp sauadra tolokminda....

Hadis yg dinamakn wahyu itu bukan kitab bukhari semata-mata...

fhm...?

x... Very Happy

Salam,

Jadi ada ramai lagilah yang dapat wahyu ni selain dari Bukhari? Saya ingat Bukhari saja. Siapakah yang lain-lain tu. Boleh tolong senaraikan?

Salam...

nabi Isa pun dpt wahyu...

Nabi Daud pun dpt wahyu...

xkn itupun saudra tolokmida x tau... geek

kata je peganagn hanya Al-quran...

Salam,

Maksud saya hadis yang dinamakan wahyu macam yang tuan tulis tu la. Takkan baru selang 2 baris dah lupa? Cuba tengok balik. Saya dah besarkan.

Salam....

sy pernh poskn ttg mksd wahyu tp sauadra tolokminda and geng buat2 x fhm kot...

t2 sy poskn blk... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 3:02 am

Salam,

Al Quran adalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhan semesta alam yang tidak disandarkan atas nama manusia sebagai pengesahan.

Riwayat hadis pula mereka katakan adalah "wahyu" yang mana memerlukan nama si polan bin si polan untuk pastikan taraf riwayat itu. Jika si polan bin si polan itu kononnya orang yang baik-baik, tidak selalu lupa, maka taraf riwayat itu menjadi sahih. Yang hairannya, orang yang menilai si polan bin si polan itu sama ada baik, pelupa atau sebagainya tidak pernah pun hidup sezaman dengan si polan itu. Mereka hanya mendengar secara agak-agakan sahaja.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 3:14 am

Juang wrote:
Salam,

Al Quran adalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhan semesta alam yang tidak disandarkan atas nama manusia sebagai pengesahan.

Riwayat hadis pula mereka katakan adalah "wahyu" yang mana memerlukan nama si polan bin si polan untuk pastikan taraf riwayat itu. Jika si polan bin si polan itu kononnya orang yang baik-baik, tidak selalu lupa, maka taraf riwayat itu menjadi sahih. Yang hairannya, orang yang menilai si polan bin si polan itu sama ada baik, pelupa atau sebagainya tidak pernah pun hidup sezaman dengan si polan itu. Mereka hanya mendengar secara agak-agakan sahaja.

Salam Juang,

Tidak masuk akal untuk menerima kisah-kisah riwayat sedangkan Tuhan menurunkan Al-Quran melalui rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Sun Aug 22, 2010 3:17 am

Salam...

Quote :
Al Quran adalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhan semesta alam yang tidak disandarkan atas nama manusia sebagai pengesahan.

Riwayat hadis pula mereka katakan adalah "wahyu" yang mana memerlukan nama si polan bin si polan untuk pastikan taraf riwayat itu. Jika si polan bin si polan itu kononnya orang yang baik-baik, tidak selalu lupa, maka taraf riwayat itu menjadi sahih. Yang hairannya, orang yang menilai si polan bin si polan itu sama ada baik, pelupa atau sebagainya tidak pernah pun hidup sezaman dengan si polan itu. Mereka hanya mendengar secara agak-agakan sahaja.

Quote :
Tidak masuk akal untuk menerima kisah-kisah riwayat sedangkan Tuhan menurunkan Al-Quran melalui rasulNya.

ooooo... fhm da....

ada rupanya sy poskn mksd wahyu itu sendri.... Very Happy

t2 sy cr blk...

tq sauadra tolokminda dan faried....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Mon Aug 30, 2010 9:43 am

tolokminda wrote:
Juang wrote:
Salam,

Al Quran adalah wahyu yang diturunkan oleh Tuhan semesta alam yang tidak disandarkan atas nama manusia sebagai pengesahan.

Riwayat hadis pula mereka katakan adalah "wahyu" yang mana memerlukan nama si polan bin si polan untuk pastikan taraf riwayat itu. Jika si polan bin si polan itu kononnya orang yang baik-baik, tidak selalu lupa, maka taraf riwayat itu menjadi sahih. Yang hairannya, orang yang menilai si polan bin si polan itu sama ada baik, pelupa atau sebagainya tidak pernah pun hidup sezaman dengan si polan itu. Mereka hanya mendengar secara agak-agakan sahaja.

Salam Juang,

Tidak masuk akal untuk menerima kisah-kisah riwayat sedangkan Tuhan menurunkan Al-Quran melalui rasulNya.
Salam Tm,

Memang sudah sifat orang-orang musyrik, yang tak masuk akal itulah yang mereka suka terima. Yang hairannya, bila bab makan, tahu pula mereka makan yang masuk akal. Bila bab cari duit, tahu pula mereka guna cara yang masuk akal. Bila bab berkahwin, tahu pula mereka patuh pada ketetapan Tuhan yang masuk akal. Itu yang dikatakan, sekejap mereka Islam sekejap mereka jadi kafir.

Cuba saudara fikir, "masuk bakul angkat sendiri". Itu perbuatan tak masuk akal kan? Mana boleh bakul itu diangkat oleh orang sedang duduk dalam bakul itu?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Apa itu Ayat Muhkamat & Mutasyabihat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Terjemah Quran Surat Al-Haji ayat 27 kadaluwarsa
» ayat qur'an Iblis kekal di neraka
» Terjemah Quran Surat An-Nur ayat 33 bermasalah
» Ayat Quran Yg Musnah Dimakan Kambing
» Menjawab FFI : ayat - ayat Setan (kisah Gharaniq)

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: