HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Fidyah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Fidyah   Tue Aug 17, 2010 6:18 pm

tolokminda wrote:


Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Perhatikan bahagian yang dihighlightkan,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang/syiar tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Kesimpulannya sesiapa yang merasai shahru ramadan saja yang Tuhan suruh puasa.

Jika puasa dilakukan tidak dalam waktu tertentu, maka akan sangat sulit melaksanakan fidyah:

Quote :
Ayyaman maAAdoodatin faman kana minkum mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara waAAala allatheena yuteeqoonahu fidyatun taAAamu miskeenin faman tatawwaAAa khayran fahuwa khayrun lahu waan tasoomoo khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

2:184 (Malay) (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

Fidyah diberikan oleh minimal 3 orang (allatheena) kepada seorang miskin (miskeenin).

Seseorang yang akan berfidyah perlu mencari sedikitnya 2 orang lainnya untuk berfidyah bersama memberi makan seorang miskin.

Jika puasa tidak dilakukan pada waktu tertentu, maka sangat sulit untuk melaksanakan fidyah.

Salam.


Last edited by faried on Wed Aug 18, 2010 9:54 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Tue Aug 17, 2010 7:11 pm

Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Tue Aug 17, 2010 9:16 pm

lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

salam

saya tolong jawab .

bahang macam kita rasa nak kawin .. sukar utk di terjemahkan dgn kata2 .
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 12:09 am

othman wrote:
lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

salam

saya tolong jawab .

bahang macam kita rasa nak kawin .. sukar utk di terjemahkan dgn kata2 .

Bahang Asmara, gue juga tahu.



Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 12:36 am

faried wrote:
Quote :
tolokminda wrote:

Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Perhatikan bahagian yang dihighlightkan,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang/syiar tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Kesimpulannya sesiapa yang merasai shahru ramadan saja yang Tuhan suruh puasa.

Jika puasa dilakukan tidak dalam waktu tertentu, maka akan sangat sulit melaksanakan fidyah:

Quote :
Ayyaman maAAdoodatin faman kana minkum mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara waAAala allatheena yuteeqoonahu fidyatun taAAamu miskeenin faman tatawwaAAa khayran fahuwa khayrun lahu waan tasoomoo khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

2:184 (Malay) (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

Fidyah diberikan oleh minimal 3 orang (allatheena) kepada seorang miskin (miskeenin).

Seseorang yang akan berfidyah perlu mencari sedikitnya 2 orang lainnya untuk berfidyah bersama memberi makan seorang miskin.

Jika puasa tidak dilakukan pada waktu tertentu, maka sangat sulit untuk melaksanakan fidyah.

Salam.

Salam Faried,

Saya berpendapat perkataan fidyah bermaksud penebusan atau penggantian.

Transliterasi ayat 2:184: Ayyaman maAAdoodatin faman kana minkum mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara waAAala allatheena yuteeqoonahu fidyatun taAAamu miskeenin faman tatawwaAAa khayran fahuwa khayrun lahu waan tasoomoo khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

Saya percaya terjemahan yang lebih tepat adalah seperti berikut.

2:184 Untuk beberapa hari tertentu, tetapi bagi kalangan kamu yang sakit atau dalam suatu perjalanan, maka ganti dengan jumlah hari yang sama dan sesiapa yang tidak dapat melakukannya harus menebusnya dengan memberi makan orang miskin. Jadi sesiapa yang melakukan kebaikan secara sukarela maka ia lebih baik untuknya dan jika kamu berpuasa ia adalah lebih baik jika kamu mengetahuinya.

Dalam ayat di atas Tuhan kata kita wajar berpuasa untuk beberapa hari tertentu jika bahang manifestasi itu sampai kepada kita. Tetapi jika pada ketika itu kita sedang sakit atau sedang dalam perjalanan Tuhan kata kita boleh melakukannya kemudian dengan jumlah hari yang sama banyak tetapi jika kita memang tidak boleh atau tidak dapat atau tidak mampu melakukannya juga barulah Tuhan suruh kita tebus dengan memberi makan orang miskin. Tetapi di akhir ayat itu Tuhan highlightkan kepada kita - kalau kita tahu atau faham - pilihan yang terbaik adalah kita melakukan puasa dan bukan membuat penebusan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 12:52 am

lia wrote:
othman wrote:
lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

salam

saya tolong jawab .

bahang macam kita rasa nak kawin .. sukar utk di terjemahkan dgn kata2 .

Bahang Asmara, gue juga tahu.




macam tu la .. orang kata gila bayang .. tak ingat lain dah .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:07 am

Salam...

ada plak bahang manifetasi dlm Al-quran yek....

first time dengr....

tu yg saudara/i lia terkejut kot......

semoga ianya ilmu yg bermanfaat... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:09 am

gaara wrote:
Salam...

ada plak bahang manifetasi dlm Al-quran yek....

first time dengr....

tu yg saudara/i lia terkejut kot......

semoga ianya ilmu yg bermanfaat... Very Happy

buat lirik lagu rock , cantik jugak ... ada perasan jugak perkataan ni dalam lagu apa ntah ..
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:11 am

Salam...

papa rock tu cedok lirik dr Al-quran ke saudara othman... geek
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:14 am

gaara wrote:
Salam...

papa rock tu cedok lirik dr Al-quran ke saudara othman... geek

itu nyanyi bukan syair .. tak apa . jgn kita mempersenda ayat al quran pulak .
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:20 am

Bapak faried, kenapa berbeza pendapat bapak dengan Bapak Tolokminda? Siapa yang betul ini? Bisa gawat ni.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:23 am

dia orang baru nak mengkaji quran .. biasa la dugaan . tengah puasa tu ..
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:23 am

Salam....

Quote :
Saya berpendapat perkataan fidyah bermaksud penebusan atau penggantian.

mungkin betul pendpt saudara tolokminda ini.... Smile

jgn marah setuju plak.....

p/s : itulah fidyah namanya..... penebusan @ penggantian
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:24 am

orang tengah mabuk semua betul .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:26 am

dan....

Quote :
Jika puasa dilakukan tidak dalam waktu tertentu, maka akan sangat sulit melaksanakan fidyah

setuju jgk dgn pendpt saudra faried nie.....
Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:28 am

othman wrote:
orang tengah mabuk semua betul .

mabuk mlm kot.... Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 7:30 am

lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

Sama, saya juga tidak jelas apa arti kata tersebut. Kata tersebut dikenalkan oleh tolokminda, biar nanti dia yang menjelaskan.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 9:44 am

faried wrote:
lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

Sama, saya juga tidak jelas apa arti kata tersebut. Kata tersebut dikenalkan oleh tolokminda, biar nanti dia yang menjelaskan.

Salam.
Salam,

Bertanya sesuatu istilah yang diperkenalkan oleh seseorang kepada orang lain pun sudah satu tindakan yang tak logik walhal tuan yang perkenalkan istilah itu ada bersama.

Macam itulah, Al Quran diturunkan oleh Allah. Nak tahu pasal Al Quran, tanyalah kepada Allah sebab Allah ada bersama kita. Jauh sangatkah Allah itu sampaikan tidak boleh bertanya kepada Dia?

Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 10:13 am

faried wrote:
lia wrote:
Bapak Faried, apa yang dimaksudkan bahang manifestasi tu, gue nggak ngerti loh.

Sama, saya juga tidak jelas apa arti kata tersebut. Kata tersebut dikenalkan oleh tolokminda, biar nanti dia yang menjelaskan.

Salam.

Salam,

Dalam permulaan thread yang bertajuk "Shahru Ramadana" tuan faried menulis,
Quote :

Secara harfiah

shahru = sesuatu yang tampak dengan jelas

Kata shahru telah diserap ke dalam bahasa Melayu misalnya shiar agama, atau mercu suar.

Bulan dalam pengertian bagian dari tahun atau month dalam bahasa Arabiy disebut tarikh.

Ramadana = panas yang menyengat.

Dari apa yang dituliskan itu saya lihat begini.

Shahru = sesuatu yang tampak dengan jelas boleh juga dikatakan sebagai suatu manifestasi - suatu yang memperlihatkan atau menonjol, menjelma atau yang menjelaskan.

Jadi, shahru = manifestasi

Ramadana = panas yang menyengat atau intense heat. Heat lebih sesuai diterjemah sebagai bahang = bahang yang menyengat.

Jadi Shahru Ramadana pada pendapat saya, sesuai saya ringkaskan menjadi "bahang manifestasi".

Saya harap penjelasan saya boleh difikirkan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 11:04 am

Bapak Tolokminda sudah menjelaskan, apakah masih sama atau berbeda dengan pendapat bapak Faried. Saya cadangkan supaya ianya disepakati kerana petunjuk yang benar hanya satu sahaja. Kalau tidak sudah tentu salah satu pendapat itu salah. Jadi boleh kah bersepakat dengan satu maksudnya dalam bahasa melayu, kalau tidak bagaimana mahu bersepakat dengan bilangan yang lebih ramai.
Betul tak bapak?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 12:06 pm

lia wrote:
Bapak Tolokminda sudah menjelaskan, apakah masih sama atau berbeda dengan pendapat bapak Faried. Saya cadangkan supaya ianya disepakati kerana petunjuk yang benar hanya satu sahaja. Kalau tidak sudah tentu salah satu pendapat itu salah. Jadi boleh kah bersepakat dengan satu maksudnya dalam bahasa melayu, kalau tidak bagaimana mahu bersepakat dengan bilangan yang lebih ramai.
Betul tak bapak?

Petunjuk yang benar memang hanya satu, yaitu Alquran.

Meskipun demikian pemahaman atas Alquran beragam, tinggal dipilih yang terbaik.

Quote :
39:18 (Malay) yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Mereka itulah orang-orang yang telah diberi Allah petunjuk dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2418
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 12:24 pm

faried wrote:
Fidyah diberikan oleh minimal 3 orang (allatheena) kepada seorang miskin (miskeenin).

Seseorang yang akan berfidyah perlu mencari sedikitnya 2 orang lainnya untuk berfidyah bersama memberi makan seorang miskin.

Jika puasa tidak dilakukan pada waktu tertentu, maka sangat sulit untuk melaksanakan fidyah.

Salam.
Salam faried...

Kok mininal 3 orang?? Mana dong nashnya??

Thank U Very Happy
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 1:12 pm

Yang baik itu ialah pemahaman Nabi saw. yang kerana baginda menerima Al Quran dari Allah.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 3:22 pm

Jebon wrote:
faried wrote:
Fidyah diberikan oleh minimal 3 orang (allatheena) kepada seorang miskin (miskeenin).

Seseorang yang akan berfidyah perlu mencari sedikitnya 2 orang lainnya untuk berfidyah bersama memberi makan seorang miskin.

Jika puasa tidak dilakukan pada waktu tertentu, maka sangat sulit untuk melaksanakan fidyah.
Kok mininal 3 orang?? Mana dong nashnya??

Mungkin terlewat membacanya. Pada post pertama dalam topik ini saya sudah sertanya nashnya.

Saya paste ulang:

Quote :
Ayyaman maAAdoodatin faman kana minkum mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara waAAala allatheena yuteeqoonahu fidyatun taAAamu miskeenin faman tatawwaAAa khayran fahuwa khayrun lahu waan tasoomoo khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

2:184 (Malay) (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

allatheena = orang-orang, yang dalam bahasa Arab adalah jamak (plural) yang jumlahnya minimal 3 orang.

Salam.

Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2418
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 6:00 pm

faried wrote:
allatheena = orang-orang, yang dalam bahasa Arab adalah jamak (plural) yang jumlahnya minimal 3 orang.
Kok jamak, baru guwe tahu nih... pokoknya jgn harus ditebang... thank for info Very Happy

Salam
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Fidyah   Today at 7:33 pm

Back to top Go down
 
Fidyah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» apa itu fidyah?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: