HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Fidyah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Fidyah   Tue Aug 17, 2010 6:18 pm

First topic message reminder :

tolokminda wrote:


Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Perhatikan bahagian yang dihighlightkan,

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang/syiar tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Kesimpulannya sesiapa yang merasai shahru ramadan saja yang Tuhan suruh puasa.

Jika puasa dilakukan tidak dalam waktu tertentu, maka akan sangat sulit melaksanakan fidyah:

Quote :
Ayyaman maAAdoodatin faman kana minkum mareedan aw AAala safarin faAAiddatun min ayyamin okhara waAAala allatheena yuteeqoonahu fidyatun taAAamu miskeenin faman tatawwaAAa khayran fahuwa khayrun lahu waan tasoomoo khayrun lakum in kuntum taAAlamoona

2:184 (Malay) (yaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barang siapa di antara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah, (yaitu): memberi makan seorang miskin. Barang siapa yang dengan kerelaan hati mengerjakan kebajikan, maka itulah yang lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.

Fidyah diberikan oleh minimal 3 orang (allatheena) kepada seorang miskin (miskeenin).

Seseorang yang akan berfidyah perlu mencari sedikitnya 2 orang lainnya untuk berfidyah bersama memberi makan seorang miskin.

Jika puasa tidak dilakukan pada waktu tertentu, maka sangat sulit untuk melaksanakan fidyah.

Salam.


Last edited by faried on Wed Aug 18, 2010 9:54 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Wed Aug 18, 2010 7:41 pm

tolokminda wrote:


Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Shahru ramadan sampai kepada orang-orang yang beriman pada waktu bersamaan.

Ketika itu, orang-orang beriman terbagi:

1. Dapat langsung berpuasa

2. Menunda berpuasa ke hari-hari yang lain karena sakit atau berjalan

3. Berfidyah, jika pada hari-hari yang lain tersebut, dipastikan tetap tidak dapat melaksanakan puasa.

Keharusan berfidyah menunjukkan bahwa puasa ditetapkan sebagai kewajiban massal. Jika tidak berpuasa maka harus berfidyah. Melalui fidyah dapat diperoleh manfaat puasa, meskipun tidak sebaik jika melaksanakan puasa secara langsung.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Thu Aug 19, 2010 12:18 am

Salam...

bahang manifestasi.....

kenapa dlm tafsir para ulamak sy x jumpa perkataan tu....
geek
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Fidyah   Thu Aug 19, 2010 4:23 am

faried wrote:
tolokminda wrote:


Puasa untuk memahami Al-Quran boleh dilakukan pada bila-bila masa saja bergantung kepada sampainya shahru ramadan itu kepada seseorang individu. Ia bukan suatu yang perlu dilakukan secara en masse. Tidak ada di dalam Al-Quran petunjuk yang mengatakan puasa perlu dilakukan secara en masse. Malah dalam soal pengabdian diri kepada Tuhan memang tidak ada suruhan supaya ia dilakukan secara standard dan en masse.

Shahru ramadan sampai kepada orang-orang yang beriman pada waktu bersamaan.

Ketika itu, orang-orang beriman terbagi:

1. Dapat langsung berpuasa

2. Menunda berpuasa ke hari-hari yang lain karena sakit atau berjalan

3. Berfidyah, jika pada hari-hari yang lain tersebut, dipastikan tetap tidak dapat melaksanakan puasa.

Keharusan berfidyah menunjukkan bahwa puasa ditetapkan sebagai kewajiban massal. Jika tidak berpuasa maka harus berfidyah. Melalui fidyah dapat diperoleh manfaat puasa, meskipun tidak sebaik jika melaksanakan puasa secara langsung.

Salam.

Salam faried,

Saya akan cuba memahami kefahaman tuan. Buat masa ini saya masih percaya bahawa puasa itu bukanlah satu perintah yang perlu dilakukan secara en masse oleh umat dalam satu masa yang tertentu. Jika fidyah atau penebusan yang menjadi isu, banyak perkara lain pun ditetapkan fidyah jika berlaku perlanggaran atau kegagalan mematuhi sesuatu ketetapan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Thu Aug 19, 2010 3:51 pm

tolokminda wrote:
Jika fidyah atau penebusan yang menjadi isu, banyak perkara lain pun ditetapkan fidyah jika berlaku perlanggaran atau kegagalan mematuhi sesuatu ketetapan.

Jika puasa dapat dilakukan kapan saja, tergantung kapan shahru ramadan disaksikan, saya pikir perintah fidyah tidak diperlukan.

Karena puasa ramadan dilakukan dalam waktu tertentu, maka bagi yang tidak dapat melaksanakan dalam waktu tertentu tersebut, diperintahkan untuk berfidyah sebagai ganti dari berpuasa ramadan.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Thu Aug 19, 2010 5:05 pm

Yang mana satu yang dapat petunjuk Allah, pendapat Bapak Faried ke atau Bapak Tolokminda.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 2:59 am

faried wrote:
tolokminda wrote:
Jika fidyah atau penebusan yang menjadi isu, banyak perkara lain pun ditetapkan fidyah jika berlaku perlanggaran atau kegagalan mematuhi sesuatu ketetapan.

Jika puasa dapat dilakukan kapan saja, tergantung kapan shahru ramadan disaksikan, saya pikir perintah fidyah tidak diperlukan.

Karena puasa ramadan dilakukan dalam waktu tertentu, maka bagi yang tidak dapat melaksanakan dalam waktu tertentu tersebut, diperintahkan untuk berfidyah sebagai ganti dari berpuasa ramadan.

Salam.

Salam Faried,

Selepas saya meneliti dan cuba memahami perbezaan perkataan fidya dan kaffara yang mana kedua-duanya digunakan untuk merujuk kepada suruhan supaya memberi makan orang miskin akibat sesuatu kegagalan atau perlanggaran ketetapan, saya berpendapat fidya adalah sesuatu yang bersifat sukarela sedangkan kaffara merupakan satu bentuk penalti.

Fidya bersifat sukarela dijelaskan dalam ayat berikut:

2:184 Untuk beberapa hari tertentu, tetapi bagi kalangan kamu yang sakit atau dalam suatu perjalanan, maka ganti dengan jumlah hari yang sama dan sesiapa yang tidak dapat melakukannya harus "fidyatun" dengan memberi makan orang miskin. Jadi sesiapa yang melakukan kebaikan secara sukarela maka ia lebih baik untuknya dan jika kamu berpuasa ia adalah lebih baik jika kamu mengetahuinya.

Kaffara bersifat penalti pula dijelaskan dalam ayat ini:

5:95 “Wahai kamu yang percaya! Jangan membunuh hidupan liar yang telah dilarang kepada kamu. Jika sesiapa membunuh dengan sengaja, dia perlu menebus dengan haiwan yang setara dihakimi dua orang yang adil di kalangan kamu untuk memastikan kematangan buku lali (haiwan yang dibunuh). Atau "kaffaratun" dengan memberi makan orang miskin atau berpuasa, supaya dia merasai akibat dari perbuatannya. Tuhan telah memaafkan kesalahan terdahulu (sebelum peraturan ini ditetapkan). Barang sesiapa mengulangi kesalahannya, Tuhan akan menghukumnya. Tuhan Berkuasa, Pemberi Hukuman”

Tentang alasan tuan bahawa "fidya" yang disuruh oleh Tuhan kepada mereka yang tidak mahu berpuasa membuktikan puasa itu satu perintah ke atas massa secara sejagat, saya ingin mengajak tuan melihat ayat 5:95 sebagai perbandingan.

Ayat 5:95 merujuk kepada kesalahan pemburu. Ditetapkan bahawa bagi kesalahan membunuh haiwan liar yang dilarang adalah menggantikan dengan haiwan lain yang setara atau dikenakan penalti samada dengan memberi makan orang miskin atau pun berpuasa. Kerana wujudnya penalti ke atas pemburu yang bersalah tidak bermakna semua orang perlu menjadi pemburu. Jadi begitu jugalah dengan puasa. Hanya kerana mereka yang tidak mahu puasa disuruh fidya dengan secara sukarela memberi makan orang miskin, itu tidak bermakna semua orang perlu berpuasa pada masa yang sama. Malah dalilnya sudah jelas. Hanya mereka yang merasai shahru ramadan sahaja yang disuruh oleh Tuhan berpuasa.

2:185 Bahang manifestasi (shahru ramadan) yang mana ia datang bersama Al-Quran, Petunjuk kepada manusia, bukti-bukti mengenainya, dan Pembeza. Oleh itu, sesiapa di kalangan kamu yang merasai bahang/syiar tersebut wajar berpuasa. Dan bagi yang sakit di antara kamu, atau sedang dalam perjalanan, gantikan dengan hari yang lain, Allah mahu memudahkan kamu, dan Dia tidak mahu menyukarkan kamu, dan supaya kamu dapat memenuhinya, dan supaya kamu mengagungkan Tuhan kerana memberi kamu pedoman, supaya kamu menghargai.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 9:44 am

saya masih menanti persepakatan antara Bapak Faried dan Tolokminda.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 4:17 pm

tolokminda wrote:
faried wrote:
tolokminda wrote:
Jika fidyah atau penebusan yang menjadi isu, banyak perkara lain pun ditetapkan fidyah jika berlaku perlanggaran atau kegagalan mematuhi sesuatu ketetapan.

Jika puasa dapat dilakukan kapan saja, tergantung kapan shahru ramadan disaksikan, saya pikir perintah fidyah tidak diperlukan.

Karena puasa ramadan dilakukan dalam waktu tertentu, maka bagi yang tidak dapat melaksanakan dalam waktu tertentu tersebut, diperintahkan untuk berfidyah sebagai ganti dari berpuasa ramadan.

Fidya bersifat sukarela dijelaskan dalam ayat berikut:

2:184 Untuk beberapa hari tertentu, tetapi bagi kalangan kamu yang sakit atau dalam suatu perjalanan, maka ganti dengan jumlah hari yang sama dan sesiapa yang tidak dapat melakukannya harus "fidyatun" dengan memberi makan orang miskin. Jadi sesiapa yang melakukan kebaikan secara sukarela maka ia lebih baik untuknya dan jika kamu berpuasa ia adalah lebih baik jika kamu mengetahuinya.

Fidyah adalah merupakan keharusan bagi orang beriman yang tidak berpuasa. Tolong disimak kembali terjemahan di atas.

Fidyah bersifat sukarela atas orang yang berpuasa dan juga berkenan berfidyah.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 4:31 pm

Quote :
saya masih menanti persepakatan antara Bapak Faried dan Tolokminda.

Sy pun... scratch

bila enth....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 7:39 pm

gaara wrote:
Quote :
saya masih menanti persepakatan antara Bapak Faried dan Tolokminda.

Sy pun... scratch

bila enth....

Salam,

Orang yang mendengar ucapan dan mengikuti yang paling baik itu adalah orang-orang yang Allah beri petunjuk dan orang-orang yang mempunyai minda.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Fri Aug 20, 2010 9:40 pm

Saya juga tunggu Admin nak bersepakat dengan Bapak Faried atau Tolokminda, mungkin boleh jadi hakim utk memilih mana yang lebih baik tu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 12:16 am

Salam,

Yang pastinya kita tidak ikut ahli syair. Selagi seseorang itu menjadikan Al Quran sebagai Peringatan, kita terbuka mendengar pendapat-pendapat mereka.

Teruskan saudara Faried dan TM untuk membawa pendapat yang terbaik.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 12:58 am

Juang wrote:
Salam,

Yang pastinya kita tidak ikut ahli syair. Selagi seseorang itu menjadikan Al Quran sebagai Peringatan, kita terbuka mendengar pendapat-pendapat mereka.

Teruskan saudara Faried dan TM untuk membawa pendapat yang terbaik.

salam

yg pastinya dua2 tu tengah bersyair .. macamana nak buat komitmen , baru nak cari pendapat terbaik utk lakukan puasa , kalau utk buat roket ok la ada la clas sikit , kurang2 ada hasil kaji quran 5 taun .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 1:10 am

Salam,

Mengatakan individu-individu tertentu itu bersyair walhal mereka sedang berbincang mengemukakan sesuatu yang paling baik, bukanlah tindakan orang yang berfikiran matang.

Biarlah mereka nak bawakan pendapat-pendapat yang terbaik dan masuk akal setelah umat Islam hari ini ketandusan idea dan hidup penuh kelemahan. Moga-moga ada sinar di hadapan sana.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 1:18 am

Juang wrote:
Salam,

Mengatakan individu-individu tertentu itu bersyair walhal mereka sedang berbincang mengemukakan sesuatu yang paling baik, bukanlah tindakan orang yang berfikiran matang.

Biarlah mereka nak bawakan pendapat-pendapat yang terbaik dan masuk akal setelah umat Islam hari ini ketandusan idea dan hidup penuh kelemahan. Moga-moga ada sinar di hadapan sana.

salam

hidup dalam kelemahan tu bukan soal dasar . umat manusia yg banyak idea dan maju pun bukan ikut al quran . adakah pendapat bagaimana puasa itu di jalan kan menjadi sebab manusia tak ada idea utk cipta roket . kalau setakat tak bercakap dan buat kajian tuan kata nak tunggu pendapat dari mengkaji al quran maka tuan dah salah faham . patut la dah lama kaji quran tak pandai2 .

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 1:28 am

Salam,

Dalam Al Quran, ada suruhan membaca dan berfikir. Manusia yang banyak idea dan jadi maju itu berjaya capai itu semua kerana ikut suruhan Al Quran tersebut. Takkanlah semudah itu pun saudara tak nampak-nampak?

Biarlah orang lain kata tak pandai, asalkan kita tidak melagu-lagukan Al Quran. Apa nak hairan dengan orang lain itu kata. Mereka bukannya Tuhan.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 2:12 am

Juang wrote:
Salam,

Dalam Al Quran, ada suruhan membaca dan berfikir. Manusia yang banyak idea dan jadi maju itu berjaya capai itu semua kerana ikut suruhan Al Quran tersebut. Takkanlah semudah itu pun saudara tak nampak-nampak?

Biarlah orang lain kata tak pandai, asalkan kita tidak melagu-lagukan Al Quran. Apa nak hairan dengan orang lain itu kata. Mereka bukannya Tuhan.

salam

saya pun tak nampak apa yg hebat sangat tentang kajian sedara . contohnya puasa . orang yg tak puasa maca sedara pun lagi senang nak berfikir , langsung tak ada halangan , boleh berkata -kata lagi tapi cara tuan berfikir tak boleh berkata2 .. baca sahaja . membaca ni biasa orang buat masa lapang biasanya malam . kalau siang tu tak tau la memang susah la.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 2:58 am

Salam,

Logiklah bila tengah membaca, takkanlah nak berkata-kata? Macam mana nak tumpukan perhatian?

Di sekolah dahulu, pelajar yang suka berborak-borak masa cikgu mengajar selalu gagal dalam peperiksaan. Tetapi pelajar yang tahan berkata-kata untuk fokus kepada apa yang cikgu sampaikan, mereka itulah lebih mudah memahami.

Itulah logiknya puasa untuk mudah memahami Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 3:06 am

Salam...

knape yek puasa saudra juang berbeza dgn puasa yg diajarkn oleh nabi.... scratch
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 3:18 am

Juang wrote:
Salam,

Logiklah bila tengah membaca, takkanlah nak berkata-kata? Macam mana nak tumpukan perhatian?

Di sekolah dahulu, pelajar yang suka berborak-borak masa cikgu mengajar selalu gagal dalam peperiksaan. Tetapi pelajar yang tahan berkata-kata untuk fokus kepada apa yang cikgu sampaikan, mereka itulah lebih mudah memahami.

Itulah logiknya puasa untuk mudah memahami Al Quran.

salam

selalunya kalau dalam kelas tu yg tak banyak bertanya guru la yg bodoh . yg bertanya apabila malam dia kaji balik . yg suka borak 2 tu masa cikgu tak ada .. ini sah la bodoh jugak sebab masa cikgu mengajar dia senyap tak tau apa nak tanya . macamana nak aply puasa cara saudara kat sekolah . itu pun satu hal .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 4:27 am

gaara wrote:
Salam...

knape yek puasa saudra juang berbeza dgn puasa yg diajarkn oleh nabi.... scratch
Salam,

Pelik. Bukankah cara berpuasa dengan tidak berkata pada manusia untuk tumpukan perhatian kepada Peringatan Allah itu yang diajar oleh Allah kepada Nabi?

Tetapi puasa tak makan dan tak minum itu diajar oleh pengamal Bible. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 4:30 am

othman wrote:

salam

selalunya kalau dalam kelas tu yg tak banyak bertanya guru la yg bodoh . yg bertanya apabila malam dia kaji balik . yg suka borak 2 tu masa cikgu tak ada .. ini sah la bodoh jugak sebab masa cikgu mengajar dia senyap tak tau apa nak tanya . macamana nak aply puasa cara saudara kat sekolah . itu pun satu hal .
Salam,

Kalau tak boleh nak puasa di sekolah (sebab termasuk dalam perjalanan), maka buatlah pada hari-hari lain ketika tak bersekolah. Punyalah banyak hari Allah sediakan, tak tahu nak kreatif pilih waktu yang sesuai untuk fokus kepada PeringatanNya?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 4:35 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Salam...

knape yek puasa saudra juang berbeza dgn puasa yg diajarkn oleh nabi.... scratch
Salam,

Pelik. Bukankah cara berpuasa dengan tidak berkata pada manusia untuk tumpukan perhatian kepada Peringatan Allah itu yang diajar oleh Allah kepada Nabi?

Tetapi puasa tak makan dan tak minum itu diajar oleh pengamal Bible.

Salam....

tok guru mane ajar cm tu saudra ....

lain mcm je.... scratch
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 4:39 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

selalunya kalau dalam kelas tu yg tak banyak bertanya guru la yg bodoh . yg bertanya apabila malam dia kaji balik . yg suka borak 2 tu masa cikgu tak ada .. ini sah la bodoh jugak sebab masa cikgu mengajar dia senyap tak tau apa nak tanya . macamana nak aply puasa cara saudara kat sekolah . itu pun satu hal .
Salam,

Kalau tak boleh nak puasa di sekolah (sebab termasuk dalam perjalanan), maka buatlah pada hari-hari lain ketika tak bersekolah. Punyalah banyak hari Allah sediakan, tak tahu nak kreatif pilih waktu yang sesuai untuk fokus kepada PeringatanNya?

salam

sapa kata tak boleh nak puasa kat sekolah , itu cara saudara . jadi budak sekolah puasa masa cuti la .

kalau kerja puasa masa tak kerja la .

saudara kata senang ker nak suruh budak2 diam . lagi pun budak2 baca terjemahan sekali pun sukar utk mereka memahaminya kecuali ada guru . kalau senyap jer macamana nak belaja ?

kalau fokus kepada peringatan ni solat . bukan puasa . bagi saudara puasa ni mengkaji .

satu lagi .. berapa lama kena puasa cara saudara tu ..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Fidyah   Sat Aug 21, 2010 6:03 am

othman wrote:

Quote :

Salam,

Kalau tak boleh nak puasa di sekolah (sebab termasuk dalam perjalanan), maka buatlah pada hari-hari lain ketika tak bersekolah. Punyalah banyak hari Allah sediakan, tak tahu nak kreatif pilih waktu yang sesuai untuk fokus kepada PeringatanNya?

salam

sapa kata tak boleh nak puasa kat sekolah , itu cara saudara . jadi budak sekolah puasa masa cuti la .

kalau kerja puasa masa tak kerja la .

saudara kata senang ker nak suruh budak2 diam . lagi pun budak2 baca terjemahan sekali pun sukar utk mereka memahaminya kecuali ada guru . kalau senyap jer macamana nak belaja ?

Salam,

Bila masa pula dikatakan tidak boleh nak berpuasa di sekolah? Kalau sesiapa mampu nak berpuasa di sekolah, puasalah. Tetapi sifat manusia mana mungkin mampu fokus banyak perkara dalam satu masa. Oleh kerana puasa itu adalah untuk fokus pada petunjuk Allah, maka buatlah pada waktu yang terbaik dilakukan.

Berapa banyak guru ada, tetapi ramai juga pelajar yang lemah dan gagal peperiksaan. Itu menunjukkan guru hanyalah boleh membantu, tetapi sama ada pelajar itu nak faham atau tidak, bergantunglah kepada usaha dia nak memikirkan apa yang cikgu itu sampaikan.

Kalau disebabkan ada guru barulah pelajar boleh faham, pastilah di sekolah itu tiada yang gagal peperiksaan sebab mereka semua belajar berguru.

Takkanlah logik macam itu pun saudara tak boleh nak fikirkan?
Quote :

kalau fokus kepada peringatan ni solat . bukan puasa . bagi saudara puasa ni mengkaji .

satu lagi .. berapa lama kena puasa cara saudara tu ..
Perbuatan menahan bercakap dengan manusia untuk fokus kepada Allah itulah puasa. Maknanya dalam berpuasa berlaku juga proses solat iaitu memahami peringatan/petunjuk Allah.
Lepas faham, barulah boleh tegakkan solat (aqimisalat) iaitu praktikkan peringatan atau petunjuk Tuhan itu untuk direalisasikan.

Sempurnakan puasa sampai ke malam. Tujuan menahan bercakap dengan manusia agar benteng jiwa kuat dan tidak menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi.

Seorang penagih rokok, kalau bercampur-gaul dengan rakan-rakan perokoknya, pasti sukar nak hilang ketagihan merokok. Jadi di perlu tahan diri daripada bercampur dengan perokok agar tidak terpengaruh dengan amalan terdahulu itu.

Begitulah untuk jauhi ketagihan menurut amalan tradisi, kita perlukan ruang waktu untuk mengkaji dan mengenali diri apa erti Allah cipta kita. Bila datang ketukan pintu hati untuk menjauhi amalan tradisi macam para nabi terdahulu lakukan, itulah waktunya kita boleh mulakan puasa.


Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Fidyah   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Fidyah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» apa itu fidyah?

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: