HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Wed Aug 18, 2010 1:35 am

First topic message reminder :

Di dalam Al-Quran Tuhan telah memberi pelbagai contoh mengenai amalan, perbuatan atau sikap orang-orang kafir (orang-orang yang tidak percaya). Dalam thread ini saya ingin mengajak tuan/puan mengumpulkan ayat-ayat Al-Quran yang merujuk kepada orang-orang kafir supaya kita boleh memahami dan mengenali mereka dari petunjuk-petunjuk yang telah Tuhan berikan kepada kita semua supaya kita tidak meletakkan diri tergolong dalam golongan yang tidak mendapat petunjuk Tuhan.

Saya mulakan pengumpulan ini dengan 18:56.

18:56 Dan Kami tidak mengutuskan rasul-rasul kecuali sebagai pembawa berita gembira dan pemberi amaran. Tetapi mereka yang tidak percaya akan mempertikaikannya menggunakan kepalsuan untuk menutup kebenaran dengannya. Dan mereka telah mengambil ayat-ayatKu dan apa yang telah diperingatkan kepada mereka untuk dipersenda-sendakan.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Sun Aug 22, 2010 2:17 am

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Malangnya yang perasan mereka kenal Muhammad dan sudah dapat hidayah itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran terhadap apa yang mereka ada-adakan. Smile

salam

kita hanya ikut tradisi . tak di paksa utk di terima pun . tapi tuan mengada-adakan ajaran baru bukan tradisi . mana kajian dia .. bagi lah satu contoh . tuan sebelum dpt idea buat kajian .. mana kajian tu ? contohnya puasa cara sedara mana kajian yg memberi keyakinan utk di percayai . last2 sedara kata sekolah tak semestinya kena ada guru sebab ada guru pun ada yg gagal .langsung tak logik sedangkan ada nabi yg mengajarpun ada yg kapir .

Salam,

Dalam Al-Quran yang ikut tradisi itulah golongan yang suka mengada-adakan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Sun Aug 22, 2010 2:18 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Malangnya yang perasan mereka kenal Muhammad dan sudah dapat hidayah itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran terhadap apa yang mereka ada-adakan. Smile

salam

kita hanya ikut tradisi . tak di paksa utk di terima pun . tapi tuan mengada-adakan ajaran baru bukan tradisi . mana kajian dia .. bagi lah satu contoh . tuan sebelum dpt idea buat kajian .. mana kajian tu ? contohnya puasa cara sedara mana kajian yg memberi keyakinan utk di percayai . last2 sedara kata sekolah tak semestinya kena ada guru sebab ada guru pun ada yg gagal .langsung tak logik sedangkan ada nabi yg mengajarpun ada yg kapir .

Salam,

Dalam Al-Quran yang ikut tradisi itulah golongan yang suka mengada-adakan.
Salam,

Tidak syak lagi.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Mon Aug 23, 2010 1:57 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Malangnya yang perasan mereka kenal Muhammad dan sudah dapat hidayah itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran terhadap apa yang mereka ada-adakan. Smile

salam

kita hanya ikut tradisi . tak di paksa utk di terima pun . tapi tuan mengada-adakan ajaran baru bukan tradisi . mana kajian dia .. bagi lah satu contoh . tuan sebelum dpt idea buat kajian .. mana kajian tu ? contohnya puasa cara sedara mana kajian yg memberi keyakinan utk di percayai . last2 sedara kata sekolah tak semestinya kena ada guru sebab ada guru pun ada yg gagal .langsung tak logik sedangkan ada nabi yg mengajarpun ada yg kapir .

Salam,

Dalam Al-Quran yang ikut tradisi itulah golongan yang suka mengada-adakan.
Salam,

Tidak syak lagi.

salam

jawab jer soalan .. pusing pulak
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Mon Aug 23, 2010 2:59 pm

Quote :
salam

jawab jer soalan .. pusing pulak


MEMANG ITU SIFAT SEMULAJADI SI PEMIKIR HEBAT...

DAN YANG PASTI JAWAPAN MEREKA TETAP TERGANTUNG DAN BERULANG2 DAN BERPUSING2...

INI AYAT YANG PASTI

"Sifat orang kafir..... BLA.. BLA.. BLA..."

AKAN SENTIASA DIGUNAKAN BILA AKAL MENJADI BEKU.

APA2 PUN BERSABAR LA SEDARA OTHMAN YE...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Tue Aug 24, 2010 9:05 am

othman wrote:
Juang wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Malangnya yang perasan mereka kenal Muhammad dan sudah dapat hidayah itu gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran terhadap apa yang mereka ada-adakan. Smile

salam

kita hanya ikut tradisi . tak di paksa utk di terima pun . tapi tuan mengada-adakan ajaran baru bukan tradisi . mana kajian dia .. bagi lah satu contoh . tuan sebelum dpt idea buat kajian .. mana kajian tu ? contohnya puasa cara sedara mana kajian yg memberi keyakinan utk di percayai . last2 sedara kata sekolah tak semestinya kena ada guru sebab ada guru pun ada yg gagal .langsung tak logik sedangkan ada nabi yg mengajarpun ada yg kapir .

Salam,

Dalam Al-Quran yang ikut tradisi itulah golongan yang suka mengada-adakan.
Salam,

Tidak syak lagi.

salam

jawab jer soalan .. pusing pulak
Salam,

Saudara nak tahu kajian pasal puasa, dalam topik puasa sudah dibincangkan. Yang saudara tanya dalam topik lain, apa ke halnya? Cubalah bersistematik sikit?

Quote :
last2 sedara kata sekolah tak semestinya kena ada guru sebab ada guru pun ada yg gagal .langsung tak logik sedangkan ada nabi yg mengajarpun ada yg kapir .
Bila masa pula saya kata kat sekolah tidak semestinya ada guru? Nak berdusta sahaja kerjanya.

Saya katakan adalah, dalam belajar tidak semesti kena ada guru manusia. Allah pun boleh mengajar. Bila kita sampai ke zaman yang guru manusia tidak boleh diharapkan untuk mengajar pasal Al Quran sebab mereka jadikan Al Quran sebagai lagu-laguan, maka kita carilah Allah untuk memperjelaskan Al Quran seperti mana Dia pernah perjelaskan kepada Nabi. Bukankah Allah itu dekat untuk ajar kita? Yang penting hati mau baik. Kalau hati kuat menipu macam orang kafir terdahulu, macam mana Allah nak ajar?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Wed Aug 25, 2010 1:46 am

Quote :
Bila masa pula saya kata kat sekolah tidak semestinya ada guru? Nak berdusta sahaja kerjanya.

Saya katakan adalah, dalam belajar tidak semesti kena ada guru manusia. Allah pun boleh mengajar. Bila kita sampai ke zaman yang guru manusia tidak boleh diharapkan untuk mengajar pasal Al Quran sebab mereka jadikan Al Quran sebagai lagu-laguan, maka kita carilah Allah untuk memperjelaskan Al Quran seperti mana Dia pernah perjelaskan kepada Nabi. Bukankah Allah itu dekat untuk ajar kita? Yang penting hati mau baik. Kalau hati kuat menipu macam orang kafir terdahulu, macam mana Allah nak ajar?

Salam.....

tapi nape tiada sekolah yang tiada guru...... lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Fri Aug 27, 2010 7:01 am

34:43. Dan apabila ayat-ayat Kami dibacakan kepada mereka dengan bukti-bukti yang jelas, mereka berkata, "Tiadalah ini, melainkan seorang lelaki yang menghendaki untuk menghalangi kamu daripada apa yang bapa-bapa kamu sembah"; dan mereka berkata, "Tiadalah ini, melainkan kedustaan yang diada-adakan." Dan orang-orang yang tidak percaya berkata pada yang benar apabila ia datang kepada mereka, "Tiadalah ini, melainkan sihir yang nyata."

Lagi sifat-sifat orang kafir adalah, jika dibacakan ayat -ayat Allah yang disertakan bukti-bukti jelas di sekeliling mereka, maka mereka akan marah kerana kepercayaan tradisi nenek moyang mereka rasa dihalang.

Kemudian mereka akan kata ayat-ayat Allah itu dusta, tanpa mereka mampu tunjukkan apa yang dustanya dan apa yang tidak dustanya.

Atau pun mereka akan kata ayat-ayat Allah itu sihir, tanap mereka mampu tunjukkan apa yang sihirnya dan apa yang tidak sihirnya.

Secara psikologi, orang-orang kafir hanya tahu menghukum kata-kata orang lain salah, tanpa menunjukkan apa yang betul daripada dirinya sendiri. Ini kerana perasaan bangga diri kononnya kepercayaan tradisinya itu semestinya benar telah menyebabkan mereka hanya tahu menghukum tetapi gagal mengemukakan bukti. Lihatlah bagaimana gagalnya mereka mengemukakan ayat-ayat Al Quran untuk menyokong amalan ritual yang mereka ada-adakan itu?
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Fri Aug 27, 2010 9:43 am

Jadi orang kafir ialah mereka yang benci bila mendengar orang membaca ayat suci Al Quran? Begitu ke.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Fri Aug 27, 2010 1:29 pm

Quote :
Jadi orang kafir ialah mereka yang benci bila mendengar orang membaca ayat suci Al Quran? Begitu ke.

YA LIA SEBAB BILA KITA BERTARANNUM, TELINGA MEREKA SEMUA SAKIT DAN BINGIT...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Sat Aug 28, 2010 11:30 am

Salam,

Memang orang kafir benci Al Quran dibacakan sebagai Peringatan. Kalau dibaca sebagai syair atau dilagu-lagukan, mereka sukalah sebab Peringatan Tuhan itu tidak sampai ke telinga mereka. Smile

36:11. Kamu hanya memberi amaran kepada orang yang mengikuti Peringatan, dan yang takut kepada Yang Pemurah dalam keadaan ghaib; maka berilah dia berita gembira dengan keampunan dan upah yang mulia.


Hanya yang takut kepada Tuhan sahaja jadikan Al Quran yang Nabi sampaikan sebagai Peringatan. Yang takut kepada si polan bin si polan, mereka tidak jadikan Al Quran sebagai Peringatan sehingga mereka tidak takut mengada-adakan apa yang Allah tidak pernah perintahkan kepada Nabi.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Sat Aug 28, 2010 1:25 pm

Lafaz al-Quran dari segi bahasa adalah bacaan atau himpunan huruf dan kalimah. Ini berdasarkan firman Allah:

Sesungguhnya Kamilah Yang berkuasa mengumpulkan al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu); Oleh itu, apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, Dengan perantaraan Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu; (surah al-Qiyamah, 75:17-18)

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Mengenali orang-orang yang tidak percaya - kafir
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» kenapa banyak orang kristen yang tidak berani sunat? inilah argumen mereka
» mereka yang tidak mengakui adanya tuhan
» orang yang merugi di akhirat
» 5 orang yang pertama masuk islam
» gharim- orang yang terlilit utang

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: