HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Rumah ibadat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 1:03 am

salam


A036
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (An-Nuur 24:36)

pada pandangan tuan2 apakah yg di madsud kan dgn rumah ibadat dalam banyak ayat2 allah dalam al quran . kebanyakan ayat mengaitkan dgn solat .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 1:32 am

Salam,

24:36. Di dalam rumah-rumah yang Allah mengizinkan untuk dinaikkan, dan nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang,

Transliterasi:
Fee buyootin athina Allahu an turfaAAa wayuthkara feeha ismuhu yusabbihu lahu feeha bialghuduwwi waal-asali

Daripada terjemahan dan transliterasi di atas, tiada istilah rumah ibadat di situ. Hanya rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan.

Mari kita lihat ayat seterusnya.

24:37. Adalah lelaki-lelaki yang perdagangan dan jual beli tidak memesongkan mereka daripada mengingati Allah, dan untuk melakukan solat, dan untuk memberikan zakat, dan takut akan satu hari apabila hati dan penglihatan dibalik-balikkan kepadanya.

24:38. Supaya Allah membalas mereka kerana pekerjaan mereka yang paling baik, dan menambahkan kepada mereka daripada pemberian-Nya; dan Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki tanpa perhitungan.


Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan bukanlah rumah-rumah ibadat tapi rumah untuk urusan jual beli atau istilah sekarang ini adalah pejabat-pejabat.

Jika kita lihat ayat 24:37-38 di atas berkaitan dengan perdagangan dan jual beli di mana orang-orang di dalamnya atau pekerja-pekerja melakukan pekerjaan mereka dengan amanah, jujur, bertanggungjawab, tiada riba dan sebagainya. Mereka melakukan solat (komitmen mereka terhadap kerja) dan memberi zakat (memurnikannya).

Allah akan balas pekerjaan mereka kerana mengamalkan etika kerja yang baik dan menambahkan pemberianNya (keuntungan).

Jadi, ayat tersebut tiada berkaitan dengan rumah-rumah ibadat dan sembahyang ritual.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 1:58 am

Admin wrote:
Salam,

24:36. Di dalam rumah-rumah yang Allah mengizinkan untuk dinaikkan, dan nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang,

Transliterasi:
Fee buyootin athina Allahu an turfaAAa wayuthkara feeha ismuhu yusabbihu lahu feeha bialghuduwwi waal-asali

Daripada terjemahan dan transliterasi di atas, tiada istilah rumah ibadat di situ. Hanya rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan.

Mari kita lihat ayat seterusnya.

24:37. Adalah lelaki-lelaki yang perdagangan dan jual beli tidak memesongkan mereka daripada mengingati Allah, dan untuk melakukan solat, dan untuk memberikan zakat, dan takut akan satu hari apabila hati dan penglihatan dibalik-balikkan kepadanya.

24:38. Supaya Allah membalas mereka kerana pekerjaan mereka yang paling baik, dan menambahkan kepada mereka daripada pemberian-Nya; dan Allah memberi rezeki kepada sesiapa yang Dia mengkehendaki tanpa perhitungan.


Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan bukanlah rumah-rumah ibadat tapi rumah untuk urusan jual beli atau istilah sekarang ini adalah pejabat-pejabat.

Jika kita lihat ayat 24:37-38 di atas berkaitan dengan perdagangan dan jual beli di mana orang-orang di dalamnya atau pekerja-pekerja melakukan pekerjaan mereka dengan amanah, jujur, bertanggungjawab, tiada riba dan sebagainya. Mereka melakukan solat (komitmen mereka terhadap kerja) dan memberi zakat (memurnikannya).

Allah akan balas pekerjaan mereka kerana mengamalkan etika kerja yang baik dan menambahkan pemberianNya (keuntungan).

Jadi, ayat tersebut tiada berkaitan dengan rumah-rumah ibadat dan sembahyang ritual.

salam

saya tak nampak kaitan antara berjual beli dgn pejabat dan perbuatan yg di lakukan dalam berjual beli itu yg di tekankan bukan tempat . dalam terjemahan tuan ada di sebut


Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan


apa madsud di naikkan .. macamana tuan boleh kata pejabat rumah allah , ada ayat lain yg menyokong sebab ada ayat yg semadsud spt masjid ..

menaikkan rumah allah .. meninggikan rumah allah ..


nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang,[/color

yg ni nak buang kat mana pulak .. mana ada hubungan dgn menjual beli .

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 2:07 am

Salam,

"Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan..."

adalah tempat perdagangan dan jual beli yang Allah izinkan untuk beri keuntungan.

"...nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang."

Orang-orang yang melakukan perdagangan dan jual beli itu mengikut ketetapan Allah. Maknanya, mereka kena berusaha dan mengamalkan etika yang baik barulah Allah izinkan mereka untuk beri keuntungan. Itu ketetapan Allah.

Pagi dan petang = Masa yang sesuai untuk memulakan dan mengakhiri urusan perdagangan dan jual beli.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 2:22 am

Admin wrote:
Salam,

"Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan..."

adalah tempat perdagangan dan jual beli yang Allah izinkan untuk beri keuntungan.

"...nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang."

Orang-orang yang melakukan perdagangan dan jual beli itu mengikut ketetapan Allah. Maknanya, mereka kena berusaha dan mengamalkan etika yang baik barulah Allah izinkan mereka untuk beri keuntungan. Itu ketetapan Allah.

Pagi dan petang = Masa yang sesuai untuk memulakan dan mengakhiri urusan perdagangan dan jual beli.

Rumah yang di dalam diri tu perlu di naik tarafkan.

Quote :
Namanya di ingat di dalamnya
??
Pasar/pejabat/supermarket tidak mengingat nama tuhan, jika pun pasar itu mengingat nama tuhan sekalipun , itu adalah diantara Pasar dengan tuhannya. Bukan urusan DIRI Kita.....

Nama Allah Kita ingat di mana? Bukankah ingatan terhadap sesuatu itu menjelma di dalam diri kita , samaada di hati atau di akal otak kepala kita.
Dan sebutan juga di Bibir kita sendiri.

Cuba Anda kepasar dan mencari "INGAT TUHAN" adakah anda akan menemui INGAT TUHAN di pasar.
Jikalau pun anda menemuinya , ianya adalah di dalam diri anda sendiri bukannya di dalam diri Pasar/pejabat dan sebagainya.

Dan Yang di jemput Allah ke syurga Adalah DIRI Anda , Bukannya DIRI Pasar /an DIRINYApejabat/dan seerti dengannya...

BaCALAH aLQURAN DENGAN TARTIILLLAA

Jangan salah baca, nanti matahari di katakan bulan


Very Happy Very Happy Very Happy
Jangan marah beb


Last edited by iltizam on Thu Aug 19, 2010 2:29 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 2:28 am

Admin wrote:
Salam,

"Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan..."

adalah tempat perdagangan dan jual beli yang Allah izinkan untuk beri keuntungan.

"...nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang."

Orang-orang yang melakukan perdagangan dan jual beli itu mengikut ketetapan Allah. Maknanya, mereka kena berusaha dan mengamalkan etika yang baik barulah Allah izinkan mereka untuk beri keuntungan. Itu ketetapan Allah.

Pagi dan petang = Masa yang sesuai untuk memulakan dan mengakhiri urusan perdagangan dan jual beli.

salam

:24. Katakanlah, "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak lelaki kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri kamu, dan kaum kerabat kamu, dan harta benda yang kamu memperoleh, dan perdagangan yang kamu takut akan kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sangat berpuas hati - jika ini lebih dicintai oleh kamu daripada Allah dan rasul-Nya, dan untuk berjuang di jalan-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan perintah-Nya; Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasiq."

ayat ni mengatakan keuntungan bukanlah tujuan perdagangan . jadi kaitan perdagangan dengan menaikan rumah allah tak relevent .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 2:31 am

salam

Tafsiran Ahli keduniaan , memang macam tu PAK osman,
Walau bagaimana pun, itu juga pengajaran buat kita ,,,,KAN...
Supaya kita sama sama Merajinkan diri untuk mengali Alquran dan Mencari yang Paling Benar.

Nak beri HAdis....Dia dah tolak siang siang lagi dah....
Tak pa...biarkan dia berfikir lagi
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 2:58 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

"Rumah-rumah yang Allah izinkan untuk dinaikkan..."

adalah tempat perdagangan dan jual beli yang Allah izinkan untuk beri keuntungan.

"...nama-Nya diingatkan (disebut) di dalamnya; di dalamnya menyanjung-Nya, pagi dan petang."

Orang-orang yang melakukan perdagangan dan jual beli itu mengikut ketetapan Allah. Maknanya, mereka kena berusaha dan mengamalkan etika yang baik barulah Allah izinkan mereka untuk beri keuntungan. Itu ketetapan Allah.

Pagi dan petang = Masa yang sesuai untuk memulakan dan mengakhiri urusan perdagangan dan jual beli.

salam

:24. Katakanlah, "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak lelaki kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri kamu, dan kaum kerabat kamu, dan harta benda yang kamu memperoleh, dan perdagangan yang kamu takut akan kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sangat berpuas hati - jika ini lebih dicintai oleh kamu daripada Allah dan rasul-Nya, dan untuk berjuang di jalan-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan perintah-Nya; Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang fasiq."

ayat ni mengatakan keuntungan bukanlah tujuan perdagangan . jadi kaitan perdagangan dengan menaikan rumah allah tak relevent .

Salam,

Kita melakukan perdagangan agar kita mendapat rezeki yakni hasil daripada keuntungan yang kita perolehi. Dalam ayat di atas, Allah memberi peringatan agar kita tidak lupa pada diriNya. Ingat selalu Dia agar apa sahaja yang kita buat ini berlandaskan ketetapan-ketetapanNya.

Dalam ayat 24:36 bukan rumah Allah tapi rumah-rumah (tempat perdagangan) yang Allah izinkan untuk dinaikkan (diberi keuntungan/ rezeki).
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 3:53 am

Salam,

Saya melihat ayat-ayat itu sepatutnya diterjemahkan begini:

24:36 Di dalam rumah-rumah yang Tuhan izinkan ia didirikan dan namaNya disebut di dalamnya. Dia diagungkan di dalamnya setiap pagi dan petang.

24:37 Oleh mereka yang tidak terganggu dengan perniagaan dari peringatan Tuhan dan berpegang kepada komitmen dan memurnikannya. Mereka takut satu hari apabila jantung dan penglihatan di terbalikkan.

24:38 Tuhan akan membalas mereka dengan yang terbaik di atas apa yang mereka telah lakukan dan Dia akan menambah untuk mereka kemurahanNya. Dan Tuhan mengurniakan kepada sesiapa saja yang dikehendaki tanpa mengira.

24:39 Dan kepada mereka yang tidak percaya, kerja-kerja mereka adalah seperti fatamorgana di gurun. Orang yang dahaga fikir ia adalah air, sehinggalah ia sampai kepadanya dia tidak menemui apa-apa dan dia dapati Tuhan di sana dan Dia membalas apa yang wajar kepadanya, dan Tuhan amat cepat pengiraannya.

Tafsiran saya:

Para peniaga atau ahli perniagaan yang baik adalah mereka yang tidak lalai dari peringatan Tuhan dalam usaha yang mereka jalankan - mereka sentiasa berpegang kepada komitmen perniagaan yang Tuhan telah tetapkan kepada mereka dan sentiasa memurnikannya demi Tuhan (24:37). Dan mereka ini sentiasa mengagungkan Tuhan pada setiap masa semasa berada di dalam premis perniagaan mereka - yang sebenarnya dapat dibina atas keizinan Tuhan (24:36)

Di atas usaha mereka berniaga dengan baik selaras dengan apa yang telah Tuhan tetapkan, maka Tuhan akan membalasnya dengan kemurahanNya - baca: keuntungan dan kemakmuran (24:38)

Tiga ayat di atas adalah tentang nasihat Tuhan jika kita menjalankan perniagaan, kita mestilah bekerja dengan rajin dan sentiasa memastikan segala aktiviti kita itu selaras dengan peringatanNya - iaitu ketetapan-ketetapan mengenai perniagaan yang telah digariskan di dalam Quran. Kita perlu menjadikan semua ketetapan Tuhan tentang aktiviti perniagaan sebagai komitmen kita di sepanjang masa ketika menjalankan aktiviti di premis perniagaan kita yang telah dapat didirikan atas keizinan Tuhan - kalau Tuhan tidak izin tentulah kita tidak akan memiliki premis perniagaan itu.

Kemudian ayat 24:39 Tuhan menunjukkan beza di antara kerja orang yang percaya - seperti para peniaga yang patuh sebagaimana yang disebut dalam 24:36-38 dengan kerja orang-orang yang tidak percaya. Tuhan kata kerja orang yang tidak percaya ni seperti fatamorgana - yang nampak macam sangat baik atau sangat berbaloi atau sangat berguna atau dapat membantu atau dapat menyelesaikan masalah - kalau orang dahaga dia ingat itu air - tetapi sebenarnya ia hanyalah khayalan dan sia-sia saja. Apabila mereka menemui Tuhan nanti barulah mereka akan sedar bahawa apa yang mereka lakukan tidak mendatangkan apa-apa manfaat bahkan apa yang menanti mereka hanyalah hukuman Tuhan saja.

Sebagai kesimpulannya - berniagalah dengan rajin dan berlandaskan peringatan Tuhan kerana Tuhan akan membalas dengan kemurahanNya setiap usaha yang kita lakukan dan jangan terpedaya dengan mereka yang mengajak melakukan kerja sia-sia yang tidak memberi manfaat kepada sesiapa pun baik di dunia mahu pun di akhirat.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 4:32 am

Very Happy

SAlam

Jadi Rumah Ibadat itu Ada DAlam Diri, yang mana kita bawa akan diri kita ke mana sahaja kita dapat beribadat kepada Allah Asalkan tidak lalai. Dan sentiasa dalam keadaan Bersuci.

Diri Kitalah Rumah Ibadat itu, dalam apa jua keadaan dan situasi , pengibadatan sedang berlaku dan ianya tidak berwaktu.

DAn Alam ini sesungguhnya berwaktu, sebagaimana pusingan matahari yang membezakan pagi dan petang siang juga malam .

Diantara waktu waktu Alam itu bermula sudah tentu ada pintunya. Apabila Masuk waktu terang( zohor) kita buka pintu waktu itu bagi memasukinya dengan solat zohor.

Apabila waktu zohor yang terang itu masuk waktu teduh kita Buka lagi dengan Solattul Wustho pula.....Apabila Waktu teduh ingin kembali kepada Gelap Kita buka waktu untuk memasukinya waktu maghrib itu yang mana satu witir telah di masukkan ke dalam solat wajib jadilah maghrib yang asalnya 2 itu bergabung satu menjadi 3, kerana itulah solat lain semuanya genap tetapi maghrib itu 3....Kerana satu yang berdiri itu Jangan di tinggalkan. Begitu juga ibadat malam , setelah selesai beribadat maka di tutup dengan witir satu rakaat juga

Apabila telah nyata gelapnya malam itu kita berdiam di dalamnya dengan solat isyak
Dah masuk malam tu kenalah masuk betul betul , jika tidak memasukinya dengan sempurna
Nanti Hitam malam yang sebenarnya bercahaya itu di sangka Gelap. Yang pada hakikatnya Gelap malam itu ada cahayanya.....Kalau tak percaya cuba pasang lampu...akan keluarlah sebahagian cahayanya. Jika waktu hitam malam itu tidak bercahaya sudah barang pasti lampu tidak akan MENGELUARKAN CAHAYANya.Ii Kerana Cahaya dari lampu itu adalah terbitan dari sebelah belakang(HIJAB) malam.

Jangan terperanjat pula jika Ahli nyanyian Alquran dapat membaca Alquran di malam gelap tanpa Lampu ,,,hehe

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 4:40 am

iltizam wrote:
Very Happy

SAlam

Jadi Rumah Ibadat itu Ada DAlam Diri, yang mana kita bawa akan diri kita ke mana sahaja kita dapat beribadat kepada Allah Asalkan tidak lalai. Dan sentiasa dalam keadaan Bersuci.

Diri Kitalah Rumah Ibadat itu, dalam apa jua keadaan dan situasi , pengibadatan sedang berlaku dan ianya tidak berwaktu.

DAn Alam ini sesungguhnya berwaktu, sebagaimana pusingan matahari yang membezakan pagi dan petang siang juga malam .

Diantara waktu waktu Alam itu bermula sudah tentu ada pintunya. Apabila Masuk waktu terang( zohor) kita buka pintu waktu itu bagi memasukinya dengan solat zohor.

Apabila waktu zohor yang terang itu masuk waktu teduh kita Buka lagi dengan Solattul Wustho pula.....Apabila Waktu teduh ingin kembali kepada Gelap Kita buka waktu untuk memasukinya waktu maghrib itu yang mana satu witir telah di masukkan ke dalam solat wajib jadilah maghrib yang asalnya 2 itu bergabung satu menjadi 3, kerana itulah solat lain semuanya genap tetapi maghrib itu 3....Kerana satu yang berdiri itu Jangan di tinggalkan. Begitu juga ibadat malam , setelah selesai beribadat maka di tutup dengan witir satu rakaat juga

Apabila telah nyata gelapnya malam itu kita berdiam di dalamnya dengan solat isyak
Dah masuk malam tu kenalah masuk betul betul , jika tidak memasukinya dengan sempurna
Nanti Hitam malam yang sebenarnya bercahaya itu di sangka Gelap. Yang pada hakikatnya Gelap malam itu ada cahayanya.....Kalau tak percaya cuba pasang lampu...akan keluarlah sebahagian cahayanya. Jika waktu hitam malam itu tidak bercahaya sudah barang pasti lampu tidak akan MENGELUARKAN CAHAYANya.Ii Kerana Cahaya dari lampu itu adalah terbitan dari sebelah belakang(HIJAB) malam.

Jangan terperanjat pula jika Ahli nyanyian Alquran dapat membaca Alquran di malam gelap tanpa Lampu ,,,hehe


Salam,

Tuhan suruh kerja rajin-rajin dan ikut ketetapan yang telah digariskan dan Tuhan akan membalas usaha kita dengan kebaikan yang berganda. Tetapi tuan memilih untuk membuka pintu-pintu yang tuan sendiri tidak pernah melihatnya dan tidak mungkin pula tuan dapat membuktikannya jika diminta. Jadi terpulanglah kepada tuan. Sudah jelas petunjuk Tuhan tapi khayalan juga yang tuan mahu berpegang.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 4:52 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Very Happy

SAlam

Jadi Rumah Ibadat itu Ada DAlam Diri, yang mana kita bawa akan diri kita ke mana sahaja kita dapat beribadat kepada Allah Asalkan tidak lalai. Dan sentiasa dalam keadaan Bersuci.

Diri Kitalah Rumah Ibadat itu, dalam apa jua keadaan dan situasi , pengibadatan sedang berlaku dan ianya tidak berwaktu.

DAn Alam ini sesungguhnya berwaktu, sebagaimana pusingan matahari yang membezakan pagi dan petang siang juga malam .

Diantara waktu waktu Alam itu bermula sudah tentu ada pintunya. Apabila Masuk waktu terang( zohor) kita buka pintu waktu itu bagi memasukinya dengan solat zohor.

Apabila waktu zohor yang terang itu masuk waktu teduh kita Buka lagi dengan Solattul Wustho pula.....Apabila Waktu teduh ingin kembali kepada Gelap Kita buka waktu untuk memasukinya waktu maghrib itu yang mana satu witir telah di masukkan ke dalam solat wajib jadilah maghrib yang asalnya 2 itu bergabung satu menjadi 3, kerana itulah solat lain semuanya genap tetapi maghrib itu 3....Kerana satu yang berdiri itu Jangan di tinggalkan. Begitu juga ibadat malam , setelah selesai beribadat maka di tutup dengan witir satu rakaat juga

Apabila telah nyata gelapnya malam itu kita berdiam di dalamnya dengan solat isyak
Dah masuk malam tu kenalah masuk betul betul , jika tidak memasukinya dengan sempurna
Nanti Hitam malam yang sebenarnya bercahaya itu di sangka Gelap. Yang pada hakikatnya Gelap malam itu ada cahayanya.....Kalau tak percaya cuba pasang lampu...akan keluarlah sebahagian cahayanya. Jika waktu hitam malam itu tidak bercahaya sudah barang pasti lampu tidak akan MENGELUARKAN CAHAYANya.Ii Kerana Cahaya dari lampu itu adalah terbitan dari sebelah belakang(HIJAB) malam.

Jangan terperanjat pula jika Ahli nyanyian Alquran dapat membaca Alquran di malam gelap tanpa Lampu ,,,hehe


Salam,

Tuhan suruh kerja rajin-rajin dan ikut ketetapan yang telah digariskan dan Tuhan akan membalas usaha kita dengan kebaikan yang berganda. Tetapi tuan memilih untuk membuka pintu-pintu yang tuan sendiri tidak pernah melihatnya dan tidak mungkin pula tuan dapat membuktikannya jika diminta. Jadi terpulanglah kepada tuan. Sudah jelas petunjuk Tuhan tapi khayalan juga yang tuan mahu berpegang.

Kerja rajin dan mengikut ketetapan yang di gariskan adalah kewajipan manusia kepada tuhannya.
Dan kurniaan kurniaan tuhan kepada Hambanya yang soleh adalah urusan tuhannya yang tidak di benarkan manusia mencampurinya

Tentang pintu ada bermacam macam pintu...
Pintu suara tuan Berada di Mana?
Bukti apa lagi Yang di mahukan....

Setiap sesuatu yang di buka sudah tenttu berpintu, Jika tidak berpintu , Bagaimana sesuatu itu dapat terbuka.

Jika tuan ingin membesarkan suara radio tuan, tuan perlu membuka VOLUME lebih sedikit.....Buka juga....Ada pintunya tu

Jika tuan ingin membesarkan suara tuan .....Pembuka volumenya di mana
kalau mahu buka Perlu Ada pintunya donkkk..

Apa tuan ingat pintu yang ada engshelll yang di pusing dengan tangan tu ka....

Itu tafsiran pintu yang ke 20,0000....hehehe

Macamaana nak tafsir Quran cara sendiri tuan,
Bab pintu saja belajar 15 tahun tak paham paham
Tak pa lah tuan,,,,kita bukan nak bawa pintu....

Quote :
Hingga apabila Kami bukakan untuk mereka suatu pintu yang ada azab yang amat sangat (di waktu itulah) tiba-tiba mereka menjadi putus-
asa

kalau tak tahu pintu, macammana nak paham ayat nie tuan..
Macammana bentuk pintu tu....itu bukan khayalan,,,itu kenyataan


mutasha bihat.....mutasha bihat
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 3:42 pm

Salam....

terinngt sy kisah nabi berhijrah....

perkara pertama yg nabi bina apabila smpi di madinah ialah MASJID.......

kenape yek.... scratch

nk berjual beli kot.... Laughing
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 4:05 pm

tolokminda wrote:

Saya melihat ayat itu sepatutnya diterjemahkan begini:

24:36 Di dalam rumah-rumah yang Tuhan izinkan ia didirikan dan namaNya disebut di dalamnya. Dia diagungkan di dalamnya setiap pagi dan petang.


Tafsiran saya:

Para peniaga atau ahli perniagaan yang baik adalah mereka yang tidak lalai dari peringatan Tuhan dalam usaha yang mereka jalankan - mereka sentiasa berpegang kepada komitmen perniagaan yang Tuhan telah tetapkan kepada mereka dan sentiasa memurnikannya demi Tuhan (24:37). Dan mereka ini sentiasa mengagungkan Tuhan pada setiap masa semasa berada di dalam premis perniagaan mereka - yang sebenarnya dapat dibina atas keizinan Tuhan (24:36)

Quote :
Fee buyootin athina Allahu an turfaAAa wayuthkara feeha ismuhu yusabbihu lahu feeha bialghuduwwi waalasali

rumah-rumah (buyootin) ditafsirkan sebagai apa?

Salam.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 4:10 pm

iltizam wrote:

Jangan terperanjat pula jika Ahli nyanyian Alquran dapat membaca Alquran di malam gelap tanpa Lampu ,,,hehe

Semacam sihir saja, dan menyalahi sunnatullah (hukum alam).
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 11:16 pm

faried wrote:
iltizam wrote:

Jangan terperanjat pula jika Ahli nyanyian Alquran dapat membaca Alquran di malam gelap tanpa Lampu ,,,hehe

Semacam sihir saja, dan menyalahi sunnatullah (hukum alam).
Salam,

Si buta dalam surah Abasa itu pun tidak dikhabarkan menyanyi-nyanyikan Al Quran. Dia bersegera nak dengar peringatan yang Nabi sampaikan. Maknanya orang yang tak buta tetapi menyanyi-nyanyikan Al Quran itu sebenarnya buta hati. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 11:21 pm

Salam,

Macam mana perkataan "rumah-rumah" dalam ayat tersebut ditambah dengan perkataan "ibadat"? Nak juga mereka mengada-adakan perkara yang tiada.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Fri Aug 20, 2010 1:15 am

Salam,

Saya nak tanyalah tuan othman. macam mana munculnya "ibadat" selepas "rumah-rumah" itu?

Kita bukannya nak salahkan terjemahan itu, cuma kita nak tahu sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Fri Aug 20, 2010 1:48 am

faried wrote:
tolokminda wrote:

Saya melihat ayat itu sepatutnya diterjemahkan begini:

24:36 Di dalam rumah-rumah yang Tuhan izinkan ia didirikan dan namaNya disebut di dalamnya. Dia diagungkan di dalamnya setiap pagi dan petang.


Tafsiran saya:

Para peniaga atau ahli perniagaan yang baik adalah mereka yang tidak lalai dari peringatan Tuhan dalam usaha yang mereka jalankan - mereka sentiasa berpegang kepada komitmen perniagaan yang Tuhan telah tetapkan kepada mereka dan sentiasa memurnikannya demi Tuhan (24:37). Dan mereka ini sentiasa mengagungkan Tuhan pada setiap masa semasa berada di dalam premis perniagaan mereka - yang sebenarnya dapat dibina atas keizinan Tuhan (24:36)

Quote :
Fee buyootin athina Allahu an turfaAAa wayuthkara feeha ismuhu yusabbihu lahu feeha bialghuduwwi waalasali

rumah-rumah (buyootin) ditafsirkan sebagai apa?

Salam.

Salam,

Buyut bermaksud rumah. Dan dalam ayat-ayat yang diperbincangkan rumah-rumah itu merujuk kepada premis-premis perniagaan - boleh jadi kedai, shopping complex, pejabat dan sebagainya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sat Aug 21, 2010 4:36 pm

KALIAN BUKAN NAK TAHU/KAJI TAPI SENGAJA MEMESONGKAN DAN MENGUBAH MAKSUD/MAKNA/TERJEMAHAN AYAT2 AQ.

BERTAUBATLAH SEGERA SEBELUM TERLAMBAT!!!!
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sat Aug 21, 2010 7:50 pm

Salam MP,

Boleh tuan tunjukkan di bahagian mana yang telah dipesongkan atau diubah maksudnya itu?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sun Aug 22, 2010 10:40 am

Sahih International
[Such niches are] in mosques which Allah has ordered to be raised and that His name be mentioned therein; exalting Him within them in the morning and the evenings

Indonesian
Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang,

Malay
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.


TERJEMAHAN KAMU HANYALAH RUMAH-RUMAH MENGIKUT DIRECT TRANSLATION TAPI JIKA KAMU TERJEMAHKAN MENGIKUT KESESUAIAN AYAT TERSEBUT IA AKAN MENJADI RUMAH IBADAT UNTUK MENJADI TEMPAT UMAT MENGERJAKAN IBADAHNYA KEPADA ALLAH AZZAWAJALA DAN BUKANNYA BANGUNAN2, PASARAYA, PENIAGA, PERNIAGAAN MENGIKUT FAHAMAN AKAL KAMU YANG DANGKAL DAN TIDAK MELUAS (KALAU NAK GUNAKAN AKAL GUNAKAN SEBAIK-BAIKNYA)

ADAKAH TEMPAT2 SEPERTI YANG KAMU TERJEMAHKAN ITU SESUAI UNTUK KAMU BERIBADAH KEPADANYA?

LAIN KALI BELAJAR MACAMANA NAK MENGGUNKAN KAMUS. BUKAN MAIN IKUT SEDAP KEPALA OTAK KAMU JE. DULU MAK BAPAK SURUH SEKOLAH KAMU MAIN-MAIN. JADI INILAH AKIBATNYA, NAK GUNAKAN KAMUS PUN TAK PANDAI.


*** YANG BAIK ITU DARI ALLAH, DAN YG KURANG ITU ADALAH DARI KELEMAHAN DIRI SENDIRI YANG SERBA KEKURANGAN***
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sun Aug 22, 2010 11:05 am

masterpiece7070 wrote:
Sahih International
[Such niches are] in mosques which Allah has ordered to be raised and that His name be mentioned therein; exalting Him within them in the morning and the evenings

Indonesian
Bertasbih kepada Allah di masjid-masjid yang telah diperintahkan untuk dimuliakan dan disebut nama-Nya di dalamnya, pada waktu pagi dan waktu petang,

Malay
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang.


TERJEMAHAN KAMU HANYALAH RUMAH-RUMAH MENGIKUT DIRECT TRANSLATION TAPI JIKA KAMU TERJEMAHKAN MENGIKUT KESESUAIAN AYAT TERSEBUT IA AKAN MENJADI RUMAH IBADAT UNTUK MENJADI TEMPAT UMAT MENGERJAKAN IBADAHNYA KEPADA ALLAH AZZAWAJALA DAN BUKANNYA BANGUNAN2, PASARAYA, PENIAGA, PERNIAGAAN MENGIKUT FAHAMAN AKAL KAMU YANG DANGKAL DAN TIDAK MELUAS (KALAU NAK GUNAKAN AKAL GUNAKAN SEBAIK-BAIKNYA)

ADAKAH TEMPAT2 SEPERTI YANG KAMU TERJEMAHKAN ITU SESUAI UNTUK KAMU BERIBADAH KEPADANYA?

LAIN KALI BELAJAR MACAMANA NAK MENGGUNKAN KAMUS. BUKAN MAIN IKUT SEDAP KEPALA OTAK KAMU JE. DULU MAK BAPAK SURUH SEKOLAH KAMU MAIN-MAIN. JADI INILAH AKIBATNYA, NAK GUNAKAN KAMUS PUN TAK PANDAI.


*** YANG BAIK ITU DARI ALLAH, DAN YG KURANG ITU ADALAH DARI KELEMAHAN DIRI SENDIRI YANG SERBA KEKURANGAN***

Salam,

Berikut adalah transliterasi ayat 24:36 sebagai rujukan dan perbandingan.

24:36 Fee buyootin athina Allahu an turfaAAa wayuthkara feeha ismuhu yusabbihu lahu feeha bialghuduwwi waal-asali

Kita semua tahu buyootin bermaksud rumah-rumah. Bukan masjid atau rumah ibadat. Tiada perkataan masjid atau ibadat dalam ayat ini. Tuhan kata baca Al-Quran dengan seadanya. Jangan tokok tambah. Jika Tuhan sebut rumah, sebut sajalah rumah. Mengapa perlu tambah rumah ibadat atau tukar jadi masjid?

24:36 Di dalam rumah-rumah yang Tuhan izinkan ia didirikan dan namaNya disebut di dalamnya. Dia diagungkan di dalamnya setiap pagi dan petang.

Tuhan sebenarnya telah menyusun ayat-ayatNya dengan baik. Perhatikan ayat seterusnya.

24:37 Rijalun la tulheehim tijaratun wala bayAAun AAan thikri Allahi wa-iqami alssalati wa-eeta-i alzzakati yakhafoona yawman tataqallabu feehi alquloobu waal-absaru

Untuk ayat 24:37 sekali lagi ramai penterjemah cuba memesongkan mesej Tuhan apabila mereka sengaja tidak meletakkan perkataan "oleh" di permulaan ayat. Sudahlah rumah ditukar jadi masjid atau rumah ibadat, ayat seterusnya pula tidak dilengkapkan dengan sempurna.

Terjemahan 24:37 sepatutnya,

24:37 Oleh mereka yang tidak terganggu dengan perniagaan dari peringatan Tuhan dan berpegang kepada komitmen dan memurnikannya. Mereka takut satu hari apabila jantung dan penglihatan di terbalikkan.

Perhatikan ayat 24:37 Tuhan menjelaskan siapakah mereka yang dimaksudkan sentiasa memuji-muji Tuhan di rumah-rumah mereka. Mereka adalah para peniaga yang patuh kepada peringatan Tuhan.

Dan perkara ini diperkuatkan lagi dengan ayat seterusnya.

24:38 Tuhan akan membalas mereka dengan yang terbaik di atas apa yang mereka telah lakukan dan Dia akan menambah untuk mereka kemurahanNya. Dan Tuhan mengurniakan kepada sesiapa saja yang dikehendaki tanpa mengira.

Tiga ayat ini jelas merujuk kepada para peniaga yang sudah tentu sepanjang pagi dan petang mereka berada dalam premis perniagaan mereka - berniaga. Jika mereka berniaga menurut ketetapan-ketetapan Tuhan maknanya mereka mengagungkan Tuhan dan untuk itu Tuhan berjanji akan memberi mereka hasil yang terbaik dan menambah untuk mereka tanpa mengira.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sun Aug 22, 2010 11:07 am

OOPPSS TAMBAHAN... PASAL TERTINGGAL BAS

TAPI AKU PELIK DAN MUSYKIL GAK.

Quote :
Buyut bermaksud rumah. Dan dalam ayat-ayat yang
diperbincangkan rumah-rumah itu merujuk kepada premis-premis perniagaan -
boleh jadi kedai, shopping complex, pejabat dan sebagainya.

KENAPA TIADA RUMAH IBADAT DALAM TERJEMAHAN BUYUT NIH. RUMAH IBADAT TU BUKAN RUMAH KE? NAK PANGGIL EK? KE RUMAH IBADAT TIDAK TERMASUK PASAL TAK BOLEH NAK MENIAGA KAT SITU TAPI TAK JUGA KAN? APA SEBAB MUSABAB DIA?

@-@ PELIK NIH

KAT WIKI - Rumah merupakan sebuah tempat kediaman manusia yang mempunyai dinding dan bumbung yang dapat menahan dari kerpasan, angin, kepanasan, kesejukan dan penceroboh. Kadangkala rumah juga didiami haiwan, namun tempat tinggal yang khusus untuk haiwan biasanya dipanggil kandang atau sarang. (YG MERAH NI MENGIKUT KESESUAIAN AYAT)

Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Sun Aug 22, 2010 11:13 am

Quote :
Untuk ayat 24:37 sekali lagi ramai penterjemah
cuba memesongkan mesej Tuhan apabila mereka sengaja tidak meletakkan
perkataan "oleh" di permulaan ayat. Sudahlah rumah ditukar jadi masjid
atau rumah ibadat, ayat seterusnya pula tidak dilengkapkan dengan
sempurna.

OH YE KE? LA KISAHNYA... MEREKA SENGAJA KE... SO KIRENYA MEREKA TU TAK BETUL LA... ANDA PUNYA LA YANG BETUL KE.. ISKH3

SAYA NAK TANYA SIKIT, SIAPA YANG IKTIRAF ANDA SEBAGAI PENTERJEMAH? (NI MESTI JAWAP YG BUKAN2)

SUNGGUH BIJAKSANA ANDA SEMUA KAN.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Rumah ibadat   Today at 1:45 pm

Back to top Go down
 
Rumah ibadat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 6Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Rumah Ditinggal Pergi ke Gereja, Nasib Jadi Apes
» SKB 3 menteri: pendirian rumah ibadah
» sholat di rumah orang kristen
» yang menghalangi malaikat masuk ke dalam rumah
» Skandal Kebohongan ‘Mukjizat’ Para Pendeta

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: