HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Rumah ibadat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 1:03 am

First topic message reminder :

salam


A036
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (An-Nuur 24:36)

pada pandangan tuan2 apakah yg di madsud kan dgn rumah ibadat dalam banyak ayat2 allah dalam al quran . kebanyakan ayat mengaitkan dgn solat .
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:04 am

Juang wrote:
Salam,

Bila masa pula Tuhan suruh mengadap Kaabah? Carilah perkataan Kaabah dalam Al Quran, tiada satu pun ayat yang mengatakan Allah suruh mengadap Kaabah. Di situ sahaja sudah nak menipu. Sebijik perangai iblis yang menipu mengatakan diciptakan daripada api lebih baik daripada tanah.

Ada 2 ayat Al Quran sahaja yang menyebut kaabah selain satu lagi perkaataan kaabah diterjemahkan sebagai buku lali. Kita boleh nampak apa yang mereka ada-adakan.

buku lali utk melihat kematangan binatang liar ke ..

satu lagi mungkin nak lihat kematangan manusia .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:08 am

Salam,

Nak tengok kematangan manusia, lihat pada cara berfikirnya. Ini kerana ada orang-orang yang sudah tua (buku lalinya dah kematu) tetapi masih berperangai macam budak-budak berebut gula-gula.

Tetapi pada binatang liar, macam mana manusia nak tahu cara binatang berfikir sebab pemikiran manusia dan binatang tak sama. Di situlah logiknya kena guna buku lali untuk menentukan kematangan binatang liar itu dan bukannya pergi beritual mengadap "buku lali".
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:18 am

Juang wrote:
Salam,

Nak tengok kematangan manusia, lihat pada cara berfikirnya. Ini kerana ada orang-orang yang sudah tua (buku lalinya dah kematu) tetapi masih berperangai macam budak-budak berebut gula-gula.

Tetapi pada binatang liar, macam mana manusia nak tahu cara binatang berfikir sebab pemikiran manusia dan binatang tak sama. Di situlah logiknya kena guna buku lali untuk menentukan kematangan binatang liar itu dan bukannya pergi beritual mengadap "buku lali".

patut la ular dia suka pusing2 , rupanya sebab dia tak ada buku lali . binatang kapir agaknya .

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:22 am

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Nak tengok kematangan manusia, lihat pada cara berfikirnya. Ini kerana ada orang-orang yang sudah tua (buku lalinya dah kematu) tetapi masih berperangai macam budak-budak berebut gula-gula.

Tetapi pada binatang liar, macam mana manusia nak tahu cara binatang berfikir sebab pemikiran manusia dan binatang tak sama. Di situlah logiknya kena guna buku lali untuk menentukan kematangan binatang liar itu dan bukannya pergi beritual mengadap "buku lali".

patut la ular dia suka pusing2 , rupanya sebab dia tak ada buku lali . binatang kapir agaknya .


Salam,

Ayat-ayat yang memperkatakan tentang kematangan buku lali sebagai indikasi kematangan haiwan liar adalah merujuk kepada haiwan yang berkaki empat sahaja. Mungkin tuan patut membaca Al-Quran dengan lebih tekun, sabar dan teliti sebelum mengatakan sesuatu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:23 am

Salam,

Apa ke halnya binatang tak ada buku lali dikatakan kafir? Yang ciptakan ular tanpa buku lali pun Tuhan juga. Takkanlah Tuhan sengaja nak mengkafirkan ular itu? Lainlah ular itu ada pilihan nak mempunyai buku lali atau tidak, logiklah dikatakan kafir jika ular itu sengaja tak mahu ada buku lali walaupun Tuhan suruh pakai buku lali.

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:25 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Nak tengok kematangan manusia, lihat pada cara berfikirnya. Ini kerana ada orang-orang yang sudah tua (buku lalinya dah kematu) tetapi masih berperangai macam budak-budak berebut gula-gula.

Tetapi pada binatang liar, macam mana manusia nak tahu cara binatang berfikir sebab pemikiran manusia dan binatang tak sama. Di situlah logiknya kena guna buku lali untuk menentukan kematangan binatang liar itu dan bukannya pergi beritual mengadap "buku lali".

patut la ular dia suka pusing2 , rupanya sebab dia tak ada buku lali . binatang kapir agaknya .


Salam,

Ayat-ayat yang memperkatakan tentang kematangan buku lali sebagai indikasi kematangan haiwan liar adalah merujuk kepada haiwan yang berkaki empat sahaja. Mungkin tuan patut membaca Al-Quran dengan lebih tekun, sabar dan teliti sebelum mengatakan sesuatu.
Salam,

Di mana ada kesungguhan, di situ ada jalan. Tetapi kalau balik-balik taksub kat si polan dan si polan, bila masa mereka nak tekun pada Al Quran?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:44 am

Salam...

marilah kita berkenalan dengan masjid yang dikenali dengan nama Masjid Nabawi iaitu Masjid Nabi Muhammad SAW......

Waktu Rasulullah SAW masuk Madinah, kaum Ansar mengelu-elukan beliau serta menawarkan rumah untuk beristirahat. Namun Rasulullah SAW menjawab dengan bijaksana:"Biarkanlah unta ini jalan, karena ia diperintah Allah".

Setelah sampai di hadapan rumah Abu Ayyub Al Ansari, unta tersebut berhenti, kemudian dipersilahkan oleh Abu Ayyub Al Ansari tinggal di rumahnya.

Masjid Nabawi didirikan pada tahun 1 Hijriyah atau bertepatan pada bulan September 662 Masehi.

Saat membangun Masjid ini, Nabi sendiri yang meletakkan batu pertamanya. Sementara batu ke dua, ketiga, keempat dan kelima masing-masing diletakkan oleh sahabat Abu Bakar, Umar, Usman dan Ali. Selanjutnya pembangunan dikerjakan secara gotong royong sampai selesai.

renung2 renungkan firman AllaH yang berikut.....

Tidaklah layak orang-orang kafir musyrik itu memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah, sedang mereka menjadi saksi (mengakui) akan kekufuran diri mereka sendiri. Mereka itu ialah orang-orang yang rosak binasa amal-amalnya dan mereka pula kekal di dalam neraka.

Hanyasanya yang layak memakmurkan (menghidupkan) masjid-masjid Allah itu ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat dan tidak takut melainkan kepada Allah, (dengan adanya sifat-sifat yang tersebut) maka adalah diharapkan mereka menjadi dari golongan yang mendapat petunjuk.
( 9: 17-18 )......


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:45 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Nak tengok kematangan manusia, lihat pada cara berfikirnya. Ini kerana ada orang-orang yang sudah tua (buku lalinya dah kematu) tetapi masih berperangai macam budak-budak berebut gula-gula.

Tetapi pada binatang liar, macam mana manusia nak tahu cara binatang berfikir sebab pemikiran manusia dan binatang tak sama. Di situlah logiknya kena guna buku lali untuk menentukan kematangan binatang liar itu dan bukannya pergi beritual mengadap "buku lali".

patut la ular dia suka pusing2 , rupanya sebab dia tak ada buku lali . binatang kapir agaknya .


Salam,

Ayat-ayat yang memperkatakan tentang kematangan buku lali sebagai indikasi kematangan haiwan liar adalah merujuk kepada haiwan yang berkaki empat sahaja. Mungkin tuan patut membaca Al-Quran dengan lebih tekun, sabar dan teliti sebelum mengatakan sesuatu.
Salam,

Di mana ada kesungguhan, di situ ada jalan. Tetapi kalau balik-balik taksub kat si polan dan si polan, bila masa mereka nak tekun pada Al Quran?

haiwan yg berkaki empat pulak ? baru dapat wahyu ke . jadi ular bukan hidupan liar la . ayam hutan pun bukan binatang liar la .

Mungkin tuan patut membaca Al-Quran dengan lebih tekun, sabar dan teliti sebelum mengatakan sesuatu

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:52 am

Salam,

Ikan pun binatang liar di lautan. Walaupun ada nelayan tertangkap anak-anak ikan, itu tidak menjejaskan populasi ikan sebab ikan banyak mengeluarkan telur dan proses pembiakannya cepat. Begitu juga ular dan ayam banyak membiak sebab banyak keluar telur.

Tetapi binatang berkaki empat, ia tidak bertelur dan tidak melahirkan anak dengan banyak dalam tempoh yang cepat. Sebab itulah pentingnya penentuan kematangan itu agar yang benar-benar matang sahaja boleh diburu.

Apa yang Tuhan tetapkan, pasti ada rasionalnya sesuai dengan suruhan memikirkan Al Quran itu (16:44). Cuma manusia ada pilihan nak memikirkannya atau tidak.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 1:58 am

Juang wrote:
Salam,

Ikan pun binatang liar di lautan. Walaupun ada nelayan tertangkap anak-anak ikan, itu tidak menjejaskan populasi ikan sebab ikan banyak mengeluarkan telur dan proses pembiakannya cepat. Begitu juga ular dan ayam banyak membiak sebab banyak keluar telur.

Tetapi binatang berkaki empat, ia tidak bertelur dan tidak melahirkan anak dengan banyak dalam tempoh yang cepat. Sebab itulah pentingnya penentuan kematangan itu agar yang benar-benar matang sahaja boleh diburu.

Apa yang Tuhan tetapkan, pasti ada rasionalnya sesuai dengan suruhan memikirkan Al Quran itu (16:44). Cuma manusia ada pilihan nak memikirkannya atau tidak.

Salam Juang,

Ayat tentang ikan boleh dirujuk dalam ayat lain. Pemburuan tentang burung juga ada ayatnya. Tetapi bagi haiwan buruan darat ia dimaksudkan khusus kepada haiwan yang berkaki empat. Penterjemah seperti Shakir, Pickthall dan Yusuf Ali menggunakan istilah cattle quadrupeds atau beast of cattle bagi menjelaskan jenis binatang yang dimaksudkan.

Selain dari haiwan liar berkaki empat yang lambat membiak, saya percaya Tuhan tidak menggalakkan pemburuan terhadap mereka kerana pada dasarnya Tuhan telah mengurniakan haiwan berkaki empat yang boleh dipelihara atau diternak. Sebab itu Tuhan membezakan di antara binatang liar dan binatang ternak.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 2:26 am

Salam TM,

Saya sependapat saudara. Populasi binatang liar lagi mudah terancam berbanding binatang ternak. Lembu/kambing yang diternak dan disembelih dengan banyak setiap hari raya korban itu tidak pupus-pupus sehingga ke hari ini. Berbeza dengan binatang liar, biarpun diburu sedikit, tetapi sudah mengancam kesinambungan generasi mereka. Di situ sahaja sudah ada petunjuk membezakan binatang ternak dan binatang liar.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 2:52 am

Juang wrote:
Salam TM,

Saya sependapat saudara. Populasi binatang liar lagi mudah terancam berbanding binatang ternak. Lembu/kambing yang diternak dan disembelih dengan banyak setiap hari raya korban itu tidak pupus-pupus sehingga ke hari ini. Berbeza dengan binatang liar, biarpun diburu sedikit, tetapi sudah mengancam kesinambungan generasi mereka. Di situ sahaja sudah ada petunjuk membezakan binatang ternak dan binatang liar.

Salam Juang,

Kalau ikut penganut kitab riwayat, mereka hanya dilarang berburu di sekitar Mekah ketika berpakaian ihram saja Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 3:18 am

Salam,

Tentulah sudah tidak realistik kepercayaan tersebut sebab di kota Mekah itu mana ada binatang liar lagi. Lainlah di Afrika atau di hutan belantara Asia. Begitulah jadinya bila sudah menjauhi Al Quran. Amalan mereka semakin tak masuk akal.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 3:23 am

Juang wrote:
Salam,

Tentulah sudah tidak realistik kepercayaan tersebut sebab di kota Mekah itu mana ada binatang liar lagi. Lainlah di Afrika atau di hutan belantara Asia. Begitulah jadinya bila sudah menjauhi Al Quran. Amalan mereka semakin tak masuk akal.

Salam,

Tak realistik. Tak logik. Dan tak universal langsung sifatnya. Adakah Al-Quran diturunkan untuk menyelamatkan binatang liar di Mekah saja?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 3:51 am

tolokminda wrote:

Salam,

Tak realistik. Tak logik. Dan tak universal langsung sifatnya. Adakah Al-Quran diturunkan untuk menyelamatkan binatang liar di Mekah saja?
Salam,

Sebab itu disebut, di mana sahaja manusia memandang, di situ ada Wajah Allah. Bukannya mengadap Allah kena ke arah Mekah sahaja. Itu sudah tidak universal sifatnya.

Bila kita berkomitmen, kita tidak terikat pada arah sesuatu kota. Mana-mana arah kita boleh mengadap. Barulah amalan kita itu selari dengan ayat Al Quran.

Tetapi bila buat amalan ritual mengadap sesuatu objek, mereka tidak dapat kemukakan ayat Al Quran menetapkan seperti mereka tetapkan sehingga terpaksa bawa riwayat si polan.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 8:58 am

tolokminda wrote:
Juang wrote:
Salam TM,

Saya sependapat saudara. Populasi binatang liar lagi mudah terancam berbanding binatang ternak. Lembu/kambing yang diternak dan disembelih dengan banyak setiap hari raya korban itu tidak pupus-pupus sehingga ke hari ini. Berbeza dengan binatang liar, biarpun diburu sedikit, tetapi sudah mengancam kesinambungan generasi mereka. Di situ sahaja sudah ada petunjuk membezakan binatang ternak dan binatang liar.


Kalau ikut penganut kitab riwayat, mereka hanya dilarang berburu di sekitar Mekah ketika berpakaian ihram saja Very Happy

Binatang buruan apa yang ada di Mekkah yang gersang tersebut? Sangat tidak masuk akal.

Apalagi berburu sambil mamakai pakaian ihram.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 6:46 pm

faried wrote:
tolokminda wrote:
Juang wrote:
Salam TM,

Saya sependapat saudara. Populasi binatang liar lagi mudah terancam berbanding binatang ternak. Lembu/kambing yang diternak dan disembelih dengan banyak setiap hari raya korban itu tidak pupus-pupus sehingga ke hari ini. Berbeza dengan binatang liar, biarpun diburu sedikit, tetapi sudah mengancam kesinambungan generasi mereka. Di situ sahaja sudah ada petunjuk membezakan binatang ternak dan binatang liar.


Kalau ikut penganut kitab riwayat, mereka hanya dilarang berburu di sekitar Mekah ketika berpakaian ihram saja Very Happy

Binatang buruan apa yang ada di Mekkah yang gersang tersebut? Sangat tidak masuk akal.

Apalagi berburu sambil mamakai pakaian ihram.

Salam.

Salam Faried,

Mereka kata mereka bukanlah dari golongan yang menggunakan akal.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 8:10 pm

Salam,

Sebab itulah tahap mentaliti mereka ketika menegakkan kepercayaan tradisi mereka sama macam orang-orang yang tidak menggunakan akal terdahulu. Mereka tidak mampu kemukakan nas Al Quran mahupun nas akal, melainkan mereka terpaksa bersandar pada riwayat si polan bin si polan itu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 15, 2010 8:59 pm

ini bukan masalah kat mekah atau berburu masa ihram, yg aku persoalkan ialah menetap kematangan binatang dgn melihat buku lali . tak ada dalam dunia, piawain ini di gunakan kecuali oleh si polan ini . kalau dah rasa hebat sangat bagi lah perincian dia nak check macamana . ntah2 buku lali kambing gurun pun si polan ni tak pernah lihat ada ke tak ada .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 11:35 am

Salam,

Kalau begitu tunjukkan cara terbaik untuk tentukan kematangan binatang liar sebelum boleh diburu? Sekadar tahu kondem orang sahaja tanpa berikan penyelesaian yang terbaik, itu bukannya orang yang matang.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 12:06 pm

Juang wrote:
Salam,

Kalau begitu tunjukkan cara terbaik untuk tentukan kematangan binatang liar sebelum boleh diburu? Sekadar tahu kondem orang sahaja tanpa berikan penyelesaian yang terbaik, itu bukannya orang yang matang.

binatang mana ada orang klaskan kepada matang atau tidak .. mana ada orang kata lembu tu matang ke tidak . orang asli pun tau la nak berburu ni . binatang sendiri pun tau nak pilih ..malu la sikit , tak kan akal lagi rendah dari binatang pulak .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 1:21 pm

othman wrote:

binatang mana ada orang klaskan kepada matang atau tidak .. mana ada orang kata lembu tu matang ke tidak . orang asli pun tau la nak berburu ni . binatang sendiri pun tau nak pilih ..malu la sikit , tak kan akal lagi rendah dari binatang pulak .
Salam,

Kalau benar binatang tidak tahu nak bezakan kematangan, pasti kita boleh lihat bapak lembu mengawan dengan anak lembu yang tak cukup matang. Kita boleh lihat bapak ayam mengawan anak-anak ayam yang kecil itu. Tetapi kenapa mereka tahu membezakan kematangan? Pasti ada petunjuk daripada Tuhan kepada mereka. Kalau Allah ada berikan petunjuk membezakan kematangan pada binatang itu, tidakkah suatu yang logik manusia boleh menentukan kematangan haiwan-haiwan?

Lemah sangat daya fikir logik mereka. Sebab pemalas berfikir ke?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 1:39 pm

othman wrote:
ini bukan masalah kat mekah atau berburu masa ihram, yg aku persoalkan ialah menetap kematangan binatang dgn melihat buku lali . tak ada dalam dunia, piawain ini di gunakan kecuali oleh si polan ini . kalau dah rasa hebat sangat bagi lah perincian dia nak check macamana . ntah2 buku lali kambing gurun pun si polan ni tak pernah lihat ada ke tak ada .

Salam,

Dalam Quran tu pun Tuhan kata kalau tak tau, panggil dua orang yang tahu tentang ciri buku lali yang menjadi indikasi kematangan haiwan. Kalau tidak ada siapa yang tahu, maka menjadi tanggungjawab muslim untuk mengkaji mengapa Tuhan menetapkan buku lali haiwan sebagai indikasi kematangan. Tentu ada signifikannya kematangan buku lali kepada haiwan sehingga Tuhan menetapkan ia sebagai petunjuk bagi pemburu. Ia mungkin tentang perbezaan yang boleh dilihat dari gaya berjalan haiwan muda dan haiwan matang. Buku lali berkait rapat dengan pergerakan haiwan. Mengapa pergerakan haiwan yang menjadi indikasi? Sebab apabila memburu kedudukan haiwan adalah agak jauh dan cara ia berjalan boleh menjadi indikasi yang mudah untuk mengenalpasti kematangannya.

Apapun, saya yakin jika kita mengetahui sebab sebenar mengapa Tuhan menjadikan buku lali sebagai indikasi kematangan haiwan, para pemburu yang patuh dengan ketetapan Tuhan tentu tidak akan membunuh sewenang-wenangnya haiwan yang dilarag ke atas mereka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 1:43 pm

Juang wrote:
othman wrote:

binatang mana ada orang klaskan kepada matang atau tidak .. mana ada orang kata lembu tu matang ke tidak . orang asli pun tau la nak berburu ni . binatang sendiri pun tau nak pilih ..malu la sikit , tak kan akal lagi rendah dari binatang pulak .
Salam,

Kalau benar binatang tidak tahu nak bezakan kematangan, pasti kita boleh lihat bapak lembu mengawan dengan anak lembu yang tak cukup matang. Kita boleh lihat bapak ayam mengawan anak-anak ayam yang kecil itu. Tetapi kenapa mereka tahu membezakan kematangan? Pasti ada petunjuk daripada Tuhan kepada mereka. Kalau Allah ada berikan petunjuk membezakan kematangan pada binatang itu, tidakkah suatu yang logik manusia boleh menentukan kematangan haiwan-haiwan?

Lemah sangat daya fikir logik mereka. Sebab pemalas berfikir ke?

kalau macam tu buat apa nak tengok buku lali pulak . ada kau tanya lembu tu dia tengok buku lali ke bila nak mengawan . adakah buku lali lembu tu bergedik-gedik bila sampai tempoh matang . kau kata al quran suruh kita tengok buku lali dan kini kau pulak kata lembu sendiri pun tahu masa matang dia .

kau tanya la si polan tu kerana itu ayat quran dia .

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Thu Sep 16, 2010 1:46 pm

Salam TM,

Kalau kita fikirkan, manusia pun tak tergamak nak hukum bunuh budak-budak kecil atau remaja sehingga mereka masukkan ke pusat pemulihan dahulu biarpun budak-budak tak matang itu membuat kesalahan yang serius. Macam itulah nak memburu haiwan, jika seseorang itu ada sifat perikemanusian, mereka tidak akan memburu binatang liar itu tanpa mengira usia. Di sinilah pentingnya manusia tahu indikasi untuk menentukan kematangan haiwan-haiwan itu.

Begitulah Al Quran mengajar suatu yang rasional dan masuk akal. Tetapi orang-orang kafir tetap membantah bila Al Quran diperingatkan kepada mereka.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Rumah ibadat   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Rumah ibadat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Rumah Ditinggal Pergi ke Gereja, Nasib Jadi Apes
» SKB 3 menteri: pendirian rumah ibadah
» sholat di rumah orang kristen
» yang menghalangi malaikat masuk ke dalam rumah
» Skandal Kebohongan ‘Mukjizat’ Para Pendeta

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: