HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
carnage
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 1
Points : 2305
Reputation : 0
Join date : 2010-08-18

PostSubject: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 3:48 pm

kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 4:27 pm

Diriwayatkan dari Al-Bara' r.a: ketika Rasulullah Saw bersabda, '' Sami'Allahu liman hamidah'', tidak seorang pun di belakang Nabi saw bersujud, dan setelah Nabi saw bersujud kami pun bersujud.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a: Nabi Muhammad saw pernah bersabda,''Tidak takutkah mereka yang bangkit dari sujudnya mendahului imam kelak kepalanya diubah Allah menjadi kepala kaldai? Atau rupanya diubah Allah menjadi rupa kaldai?

Diriwayatkan dari Ibn 'Abbas r.a: Nabi Muhammad pernah bersabda,'' Kami diperintahkan untuk bersujud diatas tujuh bahagian tubuh (tulang) iaitu kening (bersama hujung hidung), kedua (tapak) tangan, kedua lutut dan jari-jemari kedua kaki, dan tidak boleh tertutup rambut atau pakaian.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 5:57 pm

carnage wrote:
kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?


kat sini mengkaji terjemahan al quran . jadi pendapat2 yg di berikan adalah pendapat terkini mereka bukan yg tradisi . kajian ini di buat supaya minda kita jadi kreatif macam yahudi yg boleh mencipta roket . jadi ni kira dasar baru .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 6:12 pm

carnage wrote:
kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?

Salam,

Tidak ada ajaran di sini. Pada dasarnya yang ada cuma pendapat dan perbincangan mengenai apa yang sebenarnya terkandung di dalam Al-Quran. Dan tidak pula ia pelik. Hanya kerana tuan tidak pernah membacanya sebelum ini, maka tuan anggap ia sesuatu yang baru dan pelik.

Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 9:31 pm

bila tiada ajaran, tiada lah yang mengajar, dan tiadalah yang belajar. Jadi tiada ilmu disini sebab mereka semua sudah pandai-pandai belaka. Syabas kepada melayu yang memecah tradisi.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 9:41 pm

lia wrote:
bila tiada ajaran, tiada lah yang mengajar, dan tiadalah yang belajar. Jadi tiada ilmu disini sebab mereka semua sudah pandai-pandai belaka. Syabas kepada melayu yang memecah tradisi.

salam

dia kata bukan ajaran baru tapi ajaran nabi yg di lupakan atau di pesongkan oleh ulamak . nabi pandai pun sebab dia kaji al quran .. kata dia la.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 10:09 pm

othman wrote:
lia wrote:
bila tiada ajaran, tiada lah yang mengajar, dan tiadalah yang belajar. Jadi tiada ilmu disini sebab mereka semua sudah pandai-pandai belaka. Syabas kepada melayu yang memecah tradisi.

salam

dia kata bukan ajaran baru tapi ajaran nabi yg di lupakan atau di pesongkan oleh ulamak . nabi pandai pun sebab dia kaji al quran .. kata dia la.

Apa yang di perkatakannya itu mungkin ada benarnya jika di perincikan dengan penjelasan yang benar.

Cuma Apa yang dia kata "DIPESONGKAN OLEH ULAMA" itu bagi saya tidak mungkin. cuma kemungkinannya ialah di pesongkan oleh orang yang tidak memahami ilmu yang di sampaikan ulama'

mungkin ulama sampaikan dengan maksid yang benar, tetapi sesetengah yang salah faham akan apa yang di sampaikan ulama itu memahami dengan cara sendiri atau dengan fikiran sendiri itulah yang memesongkan.
mungkin kerana ketaksuban..

Jika kita perhatikan mereka yang membawa ajaran ugama , seolah olah merekalah yang benar sehingga memabukkan mereka

Wahabi dengan kemabukannya akan perawinya , kebidaahannya
syiah kemabukan dengan Alinya ....
Dan begitu juga dengan yang lain sehingga membawa kepada ketaksuban yang memicingkan matapandang( memandang sebelah mata) seakan akan jika kita lihat Mereka tiada KESEDERHANAAN sehingga Alquran dan juga TUHANNYA akhirnya di lupakannya dalam cerita cerita Agama
Sedangkan Didalam Agama ,,,,ADA Ketuhanan...Mengapa pula dalam cerita agama ....TUHAN DI ABAIKANNYA
Setiap gerak dalam Solat kita menyebut Allahu Akbar( Allah Maha besar)
Tetapi Jiwa seakan akan tidak Membesarkannya.
Hanya kata di bibir sahaja, Tapi Hati Lain Bicaranya....

Bagaimanakah keadaannya untuk kita nilaikan diri kita jika kita yang bersifat dengan sifat itu>>>(Kata hanya di bibir...di hati lain bicara)


Yang dibawanya ialah ketaksuban dalam keNAFSUAN yang tinggi...

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 11:29 pm

iltizam wrote:
othman wrote:
lia wrote:
bila tiada ajaran, tiada lah yang mengajar, dan tiadalah yang belajar. Jadi tiada ilmu disini sebab mereka semua sudah pandai-pandai belaka. Syabas kepada melayu yang memecah tradisi.

salam

dia kata bukan ajaran baru tapi ajaran nabi yg di lupakan atau di pesongkan oleh ulamak . nabi pandai pun sebab dia kaji al quran .. kata dia la.

Apa yang di perkatakannya itu mungkin ada benarnya jika di perincikan dengan penjelasan yang benar.

Cuma Apa yang dia kata "DIPESONGKAN OLEH ULAMA" itu bagi saya tidak mungkin. cuma kemungkinannya ialah di pesongkan oleh orang yang tidak memahami ilmu yang di sampaikan ulama'

mungkin ulama sampaikan dengan maksid yang benar, tetapi sesetengah yang salah faham akan apa yang di sampaikan ulama itu memahami dengan cara sendiri atau dengan fikiran sendiri itulah yang memesongkan.
mungkin kerana ketaksuban..

Jika kita perhatikan mereka yang membawa ajaran ugama , seolah olah merekalah yang benar sehingga memabukkan mereka

Wahabi dengan kemabukannya akan perawinya , kebidaahannya
syiah kemabukan dengan Alinya ....
Dan begitu juga dengan yang lain sehingga membawa kepada ketaksuban yang memicingkan matapandang( memandang sebelah mata) seakan akan jika kita lihat Mereka tiada KESEDERHANAAN sehingga Alquran dan juga TUHANNYA akhirnya di lupakannya dalam cerita cerita Agama
Sedangkan Didalam Agama ,,,,ADA Ketuhanan...Mengapa pula dalam cerita agama ....TUHAN DI ABAIKANNYA
Setiap gerak dalam Solat kita menyebut Allahu Akbar( Allah Maha besar)
Tetapi Jiwa seakan akan tidak Membesarkannya.
Hanya kata di bibir sahaja, Tapi Hati Lain Bicaranya....

Bagaimanakah keadaannya untuk kita nilaikan diri kita jika kita yang bersifat dengan sifat itu>>>(Kata hanya di bibir...di hati lain bicara)


Yang dibawanya ialah ketaksuban dalam keNAFSUAN yang tinggi...


salam

kat sini solat tu komiten . ulamak tak ada bahas lagi hal ni kerana ini bukan ajaran tradisi . aku tak faham lagi tapi cuba utk faham . tak salah aku kalau dalam bahasa arab komitmen ni iktisam ke apa ke .. kalau bahasa al quran solat la . dalam bahasa malayu sembahyang .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 11:48 pm

Baginda s.a.w. bersabda yang bermaksud: " Seandainya ada api turun dari langit, tentu tidak ada yang selamat dari jilatanny a, selain para penghuni masjid".

Jika engkau bermalas-malas dalam mengerjakan solat, maka terputuslah hubunganmu dengan Allah Azza Wajalla.

Oleh kerana itu, Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Hamba yang paling dekat dengan Tuhannya ialah yang bersujud".

Oh, Kasihan! Berapa kali anda membuat malas dan mencari keringanan. Orang yang suka bermalas-malas adalah khianat. Seandainya kita berpijak pada "azimah", bergantung kepada "ijma" dan ikhlas dalam mengerjakan amalan kita, maka, terbebaslah kita dari tanggungan Allah Azza Wajalla.

Bagaimana jika kita membuat malas-malas, dan berusaha meringankan "azimah'. Jika demikian, lenyaplah "azimah" itu dan lenyap pula ahlinya.
Sekarang adalah zaman "rukhsah" (kemurahan). Bukan zaman "azimah". Sekarang ini zaman riak, nifaq dan perampasan harta orang lain tanpa hak.

Banyak sekali orang yang mengerjakan solat, dan mengamalkan kebajikan bukan kerana Allah Azza Wajalla, tetapi kerana makhluk.

Sekarang, sebahagian besar alam semesta ini telah menjadi makhluk yang tidak mengakui penciptanya. Kamu adalah orang-orang yang berhati mati. Tetapi, hidup nafsu dan kesenangannya terhadap dunia yang fana ini.

Hati yang hidup ialah hatinya yang keluar dari makhluk dan selalu ingat kepada Allah s.w.t. Hati yang hidup adalah yang melaksanakan perintah Allah Azza Wajalla, menjauhi larangan-larangan-Nya, dan sabar menerima segala cubaan, ketentuan dan takdir-Nya.

Saudaraku, berserah dirilah atas segala ketentuan-Nya. Setelah itu, bangkitlah. Segala sesuatu itu memerlukan dasar, lalu pembinaan dan selalu berpijak pada dasar itu setiap saat, siang atau pun malam.

Fikirlah secara mendalam segala hal yang berhubung dengan dirimu. Tafakur adalah termasuk urusan hati. Jika kau melihat dirimu baik, lalu bersyukurlah kepada Allah Azza Wajalla. Jika kau sedar bahawa engkau buruk, lalu bertaubatlah. Dengan "tafakur" ini, hiduplah agamamu, dan matilah syaitanmu.

Oleh kerana itu dikatakan: Tafakur seketika adalah lebih baik daripada beribadat semalam suntuk.

Wahai umat Muhammad s.a.w, bersyukurlah kepada Allah Azza Wajalla sebab Dia telah berkenan menerima amalmu semua yang sedikit itu, jika dibandingkan dengan amal umat yang mendahuluimu.

Kamu adalah orang-orang akhir dan orang-orang yang pertama (al awwalun) di hari kiamat. Jika ada di antara kamu yang baik, maka tidak akan ada yang menyamainya.

Kamu adalah umarak (para pemimpin). Dan umat-umat Iain adalah rakyat jelata. Selama engkau masih berada dalam sarang nafsu dan kesenanganmu, maka engkau tidak akan menjadi baik. Demikian pula selama engkau dalam benak hatimu masih ada benih riak dan nifak. Dengan kata lain, selama hatimu masih terikat dengan selain Allah Azza Wajalla, maka engkau belum dianggap sebagai orang yang sihat (baik) secara sempurna.

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 19, 2010 12:53 am

carnage wrote:
kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?

salam...

ada masalh otak kot.... Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

tp bkn mereka2 dan kita2 nie...

org lain... Laughing

cory2 cupke cupke.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 19, 2010 9:51 am

tolokminda wrote:
carnage wrote:
kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?

Salam,

Tidak ada ajaran di sini. Pada dasarnya yang ada cuma pendapat dan perbincangan mengenai apa yang sebenarnya terkandung di dalam Al-Quran. Dan tidak pula ia pelik. Hanya kerana tuan tidak pernah membacanya sebelum ini, maka tuan anggap ia sesuatu yang baru dan pelik.

Salam,

Benar TM. Kita di sini berbincang dan bertukar-tukar pendapat tentang isi kandungan Al Quran.

Pada pendapat saya, orang yang mengatakan di sini ada "ajaran" (walhal di sini tempat perbincangan) itulah mempunyai masalah akal. Kalau nak cari "ajaran" pergilah ke kelas-kelas pengajaran.

Tetapi mereka tidak sedar diri. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 19, 2010 3:03 pm

Salam....

kenape yek ulamak tdk membw ajaran pelik seperti dlm forum nie...

kata nabi ''.... ulamak adalah pewaris nabi.... ''

xkn ulamak x tau ttg hal2 yg dikatakn dlm forum nie...

mereka kn berpengetahun agama...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 19, 2010 8:50 pm

Salam,

Apabila orang tidak pernah mengetahui apa yang selama ini dia tidak tahu, sudah tentu dia akan berkata ajaran pelik dan baru kerana ianya berbeza dengan apa yang dia telah tahu selama ini.

Kita hanya menyeru mereka agar mengambil kembali peringatan Allah dalam al-quran yang mereka tidak ambil peduli sebelum ini. Dan, ini bukanlah ajaran pelik dan baru sebab para rasul terdahulu pun memberi peringatan kepada kaum masing-masing.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Fri Aug 20, 2010 8:48 am

Salam,

Bila mereka kata pelik, itu membuktikan lagi selama ini mereka tak pernah mengkaji isi kandungan Al Quran sebab apa yang dibincangkan di sini semuanya ada tercatat dalam Al Quran.

Maklumlah mereka hanya dibiasakan jadikan Al Quran sebagai lagu-laguan. Jadi bila ada orang kata Al Quran itu sebagai Peringatan, mereka rasa pelik. Walhal masa mereka di sekolah dahulu pun, mereka tak baca buku teks yang kerajaan mereka bagi sebagai lagu-laguan. Tahu pula mereka membaca dengan cara yang sepatutnya. Smile
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 5:37 pm

AL QURAN ITU INDAH CIPTAANNYA... WALAUPUN DISAMPAIKAN DALAM APA JUA CARA PUN BERLAGU @ TIDAK AQ TETAP INDAH.

DAN BILA AQ MENJADI PERMAINAN AKAL SI PEMIKIR TERHEBAT MAKA TERJADI SESUATU YANG PELIK DAN AJAIB...

MOGA DAKU MENDAPAT PERINGATAN....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 5:50 pm

Salam,

masterpiece7070 wrote:
AL QURAN ITU INDAH CIPTAANNYA... WALAUPUN DISAMPAIKAN DALAM APA JUA CARA PUN BERLAGU @ TIDAK AQ TETAP INDAH.

Jika sekadar memuji al-quran itu indah (tak kira indah kerana kulit atau isinya atau disyairkan) tapi tidak mengambil peringatan di dalamnya, apalah gunanya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 6:01 pm

Quote :
Jika sekadar memuji al-quran itu indah (tak kira indah kerana kulit atau isinya atau disyairkan) tapi tidak mengambil peringatan di dalamnya, apalah gunanya.

ALHAMDULILLAH... TETAP BERSYUKUR DI ATAS PEMBERIANNYA KERANA AKU SEDAR KEKERDILAN DIRI INI TERHADAP YANG MAHA PENCIPTA DAN TIDAK HIDUP DI DLM KEPURA-PURAAN SEPERTI AL PEMIKIR YANG MASIH TERKAPAI2.

TAAT KEPADA ALLAH (AQ) DAN TAAT KEPADA RASUL (SUNNAH) - INSYAALLAH TIADA YANG PELIK
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 10:07 pm

Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)



Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 10:12 pm

iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 23, 2010 11:27 pm

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 2:13 am

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke

Salam,

Al-Quran yang disampaikan oleh Muhamad tidak mengandungi cerita-cerita seperti itu. Kalau tuan kata ada tunjukkanlah buktinya. Jangan cakap saja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 2:43 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke

Salam,

Al-Quran yang disampaikan oleh Muhamad tidak mengandungi cerita-cerita seperti itu. Kalau tuan kata ada tunjukkanlah buktinya. Jangan cakap saja.

Sauadra tolokminda....

kenal Muhammad dulu.....

jumpa la buktinya t2.....

bg skrang pun xde guna.....

krana skarang nafsu akal saudra mengatasi nas Al-quran dan Hadis....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 2:50 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke

Salam,

Al-Quran yang disampaikan oleh Muhamad tidak mengandungi cerita-cerita seperti itu. Kalau tuan kata ada tunjukkanlah buktinya. Jangan cakap saja.

Sauadra tolokminda....

kenal Muhammad dulu.....

jumpa la buktinya t2.....

bg skrang pun xde guna.....

krana skarang nafsu akal saudra mengatasi nas Al-quran dan Hadis....

Salam,

Bagi sekarang pun tak guna atau tuan sebenarnya cuma merepek saja?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 3:05 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke

Salam,

Al-Quran yang disampaikan oleh Muhamad tidak mengandungi cerita-cerita seperti itu. Kalau tuan kata ada tunjukkanlah buktinya. Jangan cakap saja.

Tu lah sebabnya saya kata Anta tak jumpa,
Kalau nak tahu sila kaji solat syariat tu dari berdiri sehingga salam.
Anta kata anta rajin berfikir, kalau Bahasa Quran Anta boleh fikir. takkan bahasa yang jelas terpampang tak boleh fikir....

Cuba Anta lihat orang solat ya,,,,berdiri rukuk sujud tahiyat salam serta bacaan di dalamnya.
Sleep
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 3:07 am

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Hadis riwayat Ibnu Umar ra.:
Nabi saw. membaca Alquran, ketika bacaan beliau sampai pada ayat sajadah, beliau sujud dan kami pun ikut sujud, sampai-sampai sebagian di antara kami tidak dapat tempat untuk dahi mereka. (Shahih Muslim No.900)

Hadis riwayat Ubadah bin Shamit ra.:
Bahwa Nabi saw. bersabda: Orang yang tidak membaca surat Al-Fatihah, tidak sah salatnya. (Shahih Muslim No.595)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Tidak ada salat kecuali dengan bacaan surat Al-Fatihah. (Shahih Muslim No.599)

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Bahwa Rasulullah saw. masuk mesjid. Lalu seorang lelaki masuk dan melakukan salat. Setelah selesai ia datang dan memberi salam kepada Rasulullah saw. Beliau menjawab salamnya lalu bersabda: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Lelaki itu kembali salat seperti salat sebelumnya. Setelah salatnya yang kedua ia mendatangi Nabi saw. dan memberi salam. Rasulullah saw. menjawab: Wa'alaikas salam. Kemudian beliau bersabda lagi: Ulangilah salatmu, karena sesungguhnya engkau belum salat. Sehingga orang itu mengulangi salatnya sebanyak tiga kali. Lelaki itu berkata: Demi Zat yang mengutus Anda dengan membawa kebenaran, saya tidak dapat mengerjakan yang lebih baik daripada ini semua. Ajarilah saya. Beliau bersabda: Bila engkau melakukan salat, bertakbirlah. Bacalah bacaan dari Alquran yang engkau hafal. Setelah itu rukuk hingga engkau tenang dalam rukukmu. Bangunlah hingga berdiri tegak. Lalu bersujudlah hingga engkau tenang dalam sujudmu. Bangunlah hingga engkau tenang dalam dudukmu. Kerjakanlah semua itu dalam seluruh salatmu. (Shahih Muslim No.602)




Salam,

Kalau yang ini barulah pelik.

Memang pelik bagi mereka yang tak pernah jumpa Muhammad.
Tapi katanya mengikut Alquran yang di BAWA Muhammad s.a.w

Macam Orang menumpang teksi yang tiada pemandu.( tiada pembawa)
Jangan jangan Hantu yang bawak....kakakaka


Si Hantu yang ajar dia Alquran....hehe
Jangan lupa beb,,,,Syaitan pun pandai tafsir quran jugak
lebih kurang macam anta lah ,,,ana rase la..keke

Salam,

Al-Quran yang disampaikan oleh Muhamad tidak mengandungi cerita-cerita seperti itu. Kalau tuan kata ada tunjukkanlah buktinya. Jangan cakap saja.

Tu lah sebabnya saya kata Anta tak jumpa,
Kalau nak tahu sila kaji solat syariat tu dari berdiri sehingga salam.
Anta kata anta rajin berfikir, kalau Bahasa Quran Anta boleh fikir. takkan bahasa yang jelas terpampang tak boleh fikir....

Cuba Anta lihat orang solat ya,,,,berdiri rukuk sujud tahiyat salam serta bacaan di dalamnya.

Salam,

Kalau saya tak jumpa, tolong kemukakanlah untuk saya. Apa salahnya? Jangan cakap saja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Today at 8:09 am

Back to top Go down
 
Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: