HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
carnage
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 1
Points : 2303
Reputation : 0
Join date : 2010-08-18

PostSubject: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 18, 2010 3:48 pm

First topic message reminder :

kenapa ajaran kat sini pelik2 je ni?.... ada masalah akal ke?
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 9:43 am

Salam,

Kalau kita belajar psikologi orang yang berdusta, mereka tidak bersikap telus dalam sesuatu perkara. Mereka gagal tunjukkan no. surah dan no. ayat Al Quran yang menyuruh sesuatu perbuatan yang mereka ada-adakan.

Pergilah ke mana-mana forum pun, perangai pendusta pasti sama. Malah menyamai perangai pendusta-pendusta terdahulu. Mereka tidak telus dalam mengatakan sesuatu.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 12:08 pm

Quote :
Kalau saya tak jumpa, tolong kemukakanlah untuk saya. Apa salahnya? Jangan cakap saja.

BUKANKAH AKAL KALIAN HEBAT DAN CERDIK, TAKKAN TAK JUMPA KOT... PELIK DAN HAIRAN NIH..

Quote :
Pergilah ke mana-mana forum pun, perangai pendusta pasti sama. Malah menyamai perangai pendusta-pendusta terdahulu. Mereka tidak telus dalam mengatakan sesuatu.

INILAH JAWAPAN TRADISI AKA RITUAL SIJUANG
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 6:03 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Kalau saya tak jumpa, tolong kemukakanlah untuk saya. Apa salahnya? Jangan cakap saja.

BUKANKAH AKAL KALIAN HEBAT DAN CERDIK, TAKKAN TAK JUMPA KOT... PELIK DAN HAIRAN NIH..

Salam,

Bukan masalah hebat atau cerdik tapi masalahnya benda memang tak ada. Kalau ada tentu tuan dah melompat dan riuh sekampung untuk menunjukkannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 7:17 pm

Apa yang berlaku ialah telah di perkatakan dengannya hanya berlaku keatas sesuatu dengan apa cara sekalipun maka benarlah kata sesetengah yang mengatakan bahawa telah di perakui oleh sebahagian daripada yang telah berlaku itu ialah kerana melakukan ke atas dengan yang terkeena atas yang terjadi atas kejadian tersebut itu. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Tue Aug 24, 2010 9:20 pm

iltizam wrote:
Apa yang berlaku ialah telah di perkatakan dengannya hanya berlaku keatas sesuatu dengan apa cara sekalipun maka benarlah kata sesetengah yang mengatakan bahawa telah di perakui oleh sebahagian daripada yang telah berlaku itu ialah kerana melakukan ke atas dengan yang terkeena atas yang terjadi atas kejadian tersebut itu. Very Happy

Salam,

Erk.. gulp...aapaakkkkkkennnnna aaayayaat mmmmeerepppppekkkkkkk ni What a Face
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 25, 2010 7:46 am

tolokminda wrote:
masterpiece7070 wrote:
Quote :
Kalau saya tak jumpa, tolong kemukakanlah untuk saya. Apa salahnya? Jangan cakap saja.

BUKANKAH AKAL KALIAN HEBAT DAN CERDIK, TAKKAN TAK JUMPA KOT... PELIK DAN HAIRAN NIH..

Salam,

Bukan masalah hebat atau cerdik tapi masalahnya benda memang tak ada. Kalau ada tentu tuan dah melompat dan riuh sekampung untuk menunjukkannya.
Salam,
Orang-orang yang dilatih hidup berbangga diri sejak kecil memang suka riuh begitu. Smile
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 25, 2010 8:33 am

Salam

Sebelum ini Saya berada diforum orang orang yang jiwanya di takluki perawi,
amat sukar untuk membawa jiwa mereka mereka itu kepada Allah.
Saya di tuduh Anti Hadis apabila menceritakan dan menyampaikan Ayat Ayat Alquran.
Mereka galak menceritakan darimana datang Hadis yang di rawikan si anu dan si anu datang dari si anu dari si anu dan terkadang cerita riwayatnya sampai ke Nabi, tetapi jiwa tidak sampai kepada Nabi.

Tetapi mereka seakan tidak pun memahami Hadis .(wallahu a'lam)
Segala isi Maksud hadis mengajak mereka kepada tuhan , Kelihatan mereka tidak sedari.
Mereka seolah Tertutup Oleh Amal dan cerita Amal yang tidak kehabisan berlarutan dari tahun ke tahun, Kelihatan Jiwa mereka Bengis, penuh dendam kesumat , bangga diri meninggi,
Seolah tidak terBuka Jiwa pada Allah..
Tidak adapun di kalangan mereka yang lembut hati, jika ada yang telah di lembutkan hatinya maka mereka yang di lembutkan jiwa semasa berada di sana itu akan keluar dari sana...

Lalu saya menjadi Asing dan pelik di sana,
Dan tanyai diri yang lemah ini
Apakah yang maknusia inginkan yang sebenarnya
Atau Allah Akan mengurniakan hidayah pada mereka nanti. Very Happy

Walaubagaimanapun, Saya tidak menyalahkan mereka,
Hanya Bersyukur pada Allah kerana mempertontonkan
kepada saya akan keadaan mereka meraka itu
untuk pengajaran buat diri saya sendiri.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Wed Aug 25, 2010 2:20 pm

Quote :
Walaubagaimanapun, Saya tidak menyalahkan mereka,
Hanya Bersyukur pada Allah kerana mempertontonkan
kepada saya akan keadaan mereka meraka itu
untuk pengajaran buat diri saya sendiri.

TAPI MENGAPA MEREKA SUKA MENYALAHKAN SESAMA INSAN LEBIH2 LAGI PAK-PAK ARAB TU??

TU YANG PELIK DAN MENGHAIRANKAN MENYEBABKAN KEMUSYKILAN BERLAKU DIMINDA Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 26, 2010 5:34 am

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Walaubagaimanapun, Saya tidak menyalahkan mereka,
Hanya Bersyukur pada Allah kerana mempertontonkan
kepada saya akan keadaan mereka meraka itu
untuk pengajaran buat diri saya sendiri.

TAPI MENGAPA MEREKA SUKA MENYALAHKAN SESAMA INSAN LEBIH2 LAGI PAK-PAK ARAB TU??

TU YANG PELIK DAN MENGHAIRANKAN MENYEBABKAN KEMUSYKILAN BERLAKU DIMINDA Rolling Eyes

Di sini juga Banyak yang Allah Pertontonkan untuk pengajaran buat kita,
kita belajar dari pengalaman ini , tetapi jangan mengambil pengajaran mereka
cuma kita ambil pengajaran atas apa yang berlaku kepada mereka.
Kesian!!!...sememangnya kesian....tapi Apakan daya...lihat saja sambil beristighfar

mengapa mereka jadi begini dan begitu adalah supaya kita tidak jadi seperti mereka.
Di mana mana Jua Allah memperlihatkan bagaimanakah rupa dan gaya mereka meraka yang memandang sebelah mata...
maksudnya Ada yang memandang hanya Hadis tetapi sebelah matahatinya Di Butakan Alquran
Dan Ada sebahagian lagi Memandang Alquran dad Di Butakan HAdis.
Ada Yang di butakan keduanya
Ada yang Melihat keduanya, Jadi Simbol kaabah empat penjuru perlu di perhatijkan baik baik

bukankah di beritakan bahawa Iblis itu Di Butakan sebelah matanya...( pengajaran yang berkaitan)
dan bukankah di beritakan bahawa iblis memakai hanya sebelah sahaja sepatu?
Dan Bukankah Dajjal itu bermata satu .....HArap Masterpeice faham dengan baik.

PAndangan perlu Adil
bukannya maksud sang iblis itu memakai sepatu atau alas kaki seperti selipar kita.
maksud yang saya faham ialah perjalanannya yang pincang...non balance...hehe
jangan kita ikuti perjalanan yang pincang itu...kerana setiap sesuatu di cipta berpasangan.

begitu juga mata,
dalam apa jua keadaan kita perlu Adil, jangan hanya memandang yang kita suka,
kita perlu memandang / mengambil yang Allah suka dan jalan yang Rasul suka
Kerana Rasul suka Apa Yang Allah suka.

Kita sebatikan diri dengan Amalan( syariat) dan dari HAdis dan BAtinnya ialah Alquran
cukuplah pasangan itu......Mudahan mereka menerima taufik hidayah
Mungkin mereka mereka yang tidak cukup pasangan itu sedang dalam Kemabukan

Quote :
Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu; sesungguhnya keguncangan hari kiamat itu adalah suatu kejadian yang sangat besar

(Ingatlah) pada hari (ketika) kamu melihat keguncangan itu, lalailah semua wanita yang menyusui anaknya dari anak yang disusuinya dan gugurlah kandungan segala wanita yang hamil, dan kamu lihat manusia dalam keadaan mabuk, padahal sebenarnya mereka tidak mabuk, akan tetapi azab Allah itu sangat keras

Di antara manusia ada orang yang membantah tentang Allah tanpa ilmu pengetahuan dan mengikuti setiap setan yang sangat jahat

mari kita lihat aksi ahli fikir itu seterusnya
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Thu Aug 26, 2010 5:56 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Apa yang berlaku ialah telah di perkatakan dengannya hanya berlaku keatas sesuatu dengan apa cara sekalipun maka benarlah kata sesetengah yang mengatakan bahawa telah di perakui oleh sebahagian daripada yang telah berlaku itu ialah kerana melakukan ke atas dengan yang terkeena atas yang terjadi atas kejadian tersebut itu. Very Happy

Salam,

Erk.. gulp...aapaakkkkkkennnnna aaayayaat mmmmeerepppppekkkkkkk ni What a Face

Tiada memahami sesuatu perkataan adalah dari kerana sesuatu yang di perkatakan di alam diri yang di sebalik kata kata yang di bicarakan manusia lain yang mana ianya bukan katakata yang menyampaikan meksud sesuatu atau/dan bukan/atau tidaklah kata kata yang di tulis atas terjemahan yang berupa huruf yang ber qalqolah / mad/ wasal/ khaishun / dengun yang dengannya dapat memahamkan akan sesuatu perkara itu atas benar atau salah nya duduk perkara, dek kerana yang memahamkan atas apa jua perkara adalah Yang Maha esa semata mata....kikikikiki
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 30, 2010 10:31 am

Salam,

Benarkah Al Quran itu ajaran pelik dan baru? Kalau kita kaji kisah para Rasul terdahulu, apa yang mereka sampaikan itu dilihat pelik dan baru berbanding kepercayaan tradisi sesuatu kaum. Kalau tidak, takkanlah kaum musyrik terdahulu begitu marah apabila Al Quran atau sesuatu Kitab Allah itu diperjelaskan sehingga para Rasul dikatakan tukang sihir atau pendusta?

Jadi yang rasa Al Quran itu ajaran pelik atau baru itu hanyalah orang yang menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi kaum mereka seperti mana kaum musyrik terdahulu pernah lalui. Bukankah kaum musyrik terdahulu pun jenis manusia yang suka menurut membuta-tuli apa yang "ulamak ugama" mereka sampaikan?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 30, 2010 12:55 pm

salam

Kadang kadang terasa bahawa Alquran baru sahaja di turunkan.
Dan kadang kadang terasa sentiasa baru dan tidak lapuk dan tidak dapat di telan zaman.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Mon Aug 30, 2010 11:20 pm

Salam,

Kebenaran Al Quran itu seperti hukum semudah 1+1=2. Ia bersifat azali. Mudah dibuktikan menggunakan perumpamaan-perumpamaan di sekeliling kita seperti kita menggunakan jari untuk umpamakan nombor-nombor.

Katakan sesuatu kaum itu telah lama ditipu kononnya 1+1=3. Bila diperingatkan kembali bahawa 1+1=2, mereka merasakan 1+1=2 itu perkara pelik dan ajaran baru. Walhal 1+1=2 telah wujud sejak Allah Mencipta segala sesuatu. Begitulah dengan kebenaran yang terkandung dalam Al Quran. Ia dilihat baru sebab mereka telah lama ditipu dengan ajaran yang bercanggah dengan semangat Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Peringatan Al-Quran: Ajaran Pelik dan Baru?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31
» Quran Reading Program - Hizb 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: