HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sat Aug 21, 2010 11:47 pm

Salam,

Ramai di kalangan yang percaya kepada riwayat hadis mempersoalkan bagaimana Al-Quran boleh sampai kepada kita tanpa perantaraan orang-orang yang turut sama meriwayatkan hadis. Mereka berhujah jika kita boleh percaya kepada Al-Quran mengapa kita tidak boleh percaya hadis sedangkan mereka adalah dari kalangan orang yang sama?

Berikut adalah apa yang dijelaskan oleh Tuhan mengenai perkara itu.

--> 35:31 Dan apa yang Kami inspirasikan kepada kamu dari Kitab, adalah sesuatu yang benar, mengesahkan apa yang ada di antara tangan-tangannya. Tuhan mengenali hamba-hambaNya, Melihat.

--> 35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

Dari 35:32 kita dapat tahu bahawa Tuhan mewariskan Al-Quran bukan sahaja melalui orang-orang yang benar. Ada di antara mereka sebenarnya adalah dari kalangan mereka yang mengikut nafsu walaupun mereka menjadi sebahagian dari rantaian manusia yang mewariskan Al-Quran dari generasi ke generasi. Kemudian, ada di antara mereka yang hanya menuruti Al-Quran sebahagian-sebahagian saja. Begitupun memang ada di antara mereka yang benar-benar patuh kepada ketetapan-ketetapan Tuhan sebagaimana yang sepatutnya.

Dari penjelasan Tuhan dalam 35:32, maka bolehlah kita simpulkan bahawa bukan semua pewaris Al-Quran adalah dari kalangan mereka yang berada di jalan yang lurus. Oleh itu kita tidak boleh menuruti sesiapa pun secara membuta tuli walaupun mereka dari golongan yang mewariskan Al-Quran. Adalah penting untuk kita faham bahawa yang perlu kita percaya dan turuti adalah Al-Quran, bukan orang yang mewariskannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 12:03 am

Salam,

Bukan Al Quran sahaja yang diwariskan kepada generasi selepas Nabi. Taurat yang Nabi Musa wariskan juga mengalami keadaan yang sama. Sehingga sampai ke umat Nabi Isa, baginda melihat Taurat tidak disampaikan dalam keadaan yang sepatutnya. Maka Allah turunkan Injil sebagai pengesahan Taurat dan rahmat untuk umat Nabi Isa.

Apabila Nabi Isa kembali kepada Tuhan, maka Injil pun diwariskan kepada hamba-hamba Allah. Daripada satu generasi ke satu generasi, Injil mula mengalami keadaan yang sama di mana terdapat orang yang mengikut hawa nafsu, ada yang ambil sedikit-sedikit dan ada yang bersungguh-sungguh pada apa yang ditetapkan oleh Tuhan.

Maka dibangkitkan Nabi Muhammad yang diturunkan Al Quran sebagai pengesahkan Kitab-kitab sebelumnya itu dan pedoman untuk generasi akan datang. Jadi, apakah setelah lebih satu abad Al Quran diturunkan dan diwariskan kepada manusia, ia tidak akan mengalami keadaan yang sama macam Taurat dan Injil pernah lalui? Tak logik semua yang mengatakan mereka pewaris Nabi dan Al Quran yang Nabi sampaikan itu benar-benar bersungguh-sungguh ikut ketetapan Tuhan. Pasti ada yang ikut hawa nafsu dan yang ikut sedikit-sedikit itu.

Atas sebab itulah kita tidak boleh hidup menurut membuta-tuli. Kita kena kembali ambil sikap yang para Nabi pernah lakukan iaitu berusaha sendiri menyelidik sesuatu ajaran atau amalan yang diwariskan secara tradisi kerana tidak mustahil orang-orang yang menurut hawa nafsu itu telah mencemarkan atau menyembunyikan mesej Al Quran sebagai mana ahli-ahli kitab terdahulu pernah lakukan.

Kita boleh menilai manusia itu sama ada ia bersungguh-sungguh ikut Al Quran, atau ikut sedikit atau tak mahu ikut Al Quran tetapi ikut hawa nafsu mereka.


Last edited by Juang on Sun Aug 22, 2010 12:13 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 12:12 am

Salam Juang,

Jika kita lihat dalam 35:31 dan 35:32, Tuhan tidak merujuk kepada Al-Quran per se, tetapi Dia merujuk kepada Kitab. Oleh kerana kita mewarisi Al-Quran maka "Kitab" kita adalah Al-Quran. Jika kita mewarisi Injil tentulah "Kitab" kita itu Injil.

Memang jelas bahawa Kitab Tuhan biar apapun namanya telah mengalami nasib yang sama di tangan umat-umat mereka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 1:43 am

Juang wrote:
Salam,

Bukan Al Quran sahaja yang diwariskan kepada generasi selepas Nabi. Taurat yang Nabi Musa wariskan juga mengalami keadaan yang sama. Sehingga sampai ke umat Nabi Isa, baginda melihat Taurat tidak disampaikan dalam keadaan yang sepatutnya. Maka Allah turunkan Injil sebagai pengesahan Taurat dan rahmat untuk umat Nabi Isa.

Apabila Nabi Isa kembali kepada Tuhan, maka Injil pun diwariskan kepada hamba-hamba Allah. Daripada satu generasi ke satu generasi, Injil mula mengalami keadaan yang sama di mana terdapat orang yang mengikut hawa nafsu, ada yang ambil sedikit-sedikit dan ada yang bersungguh-sungguh pada apa yang ditetapkan oleh Tuhan.

Maka dibangkitkan Nabi Muhammad yang diturunkan Al Quran sebagai pengesahkan Kitab-kitab sebelumnya itu dan pedoman untuk generasi akan datang. Jadi, apakah setelah lebih satu abad Al Quran diturunkan dan diwariskan kepada manusia, ia tidak akan mengalami keadaan yang sama macam Taurat dan Injil pernah lalui? Tak logik semua yang mengatakan mereka pewaris Nabi dan Al Quran yang Nabi sampaikan itu benar-benar bersungguh-sungguh ikut ketetapan Tuhan. Pasti ada yang ikut hawa nafsu dan yang ikut sedikit-sedikit itu.

Atas sebab itulah kita tidak boleh hidup menurut membuta-tuli. Kita kena kembali ambil sikap yang para Nabi pernah lakukan iaitu berusaha sendiri menyelidik sesuatu ajaran atau amalan yang diwariskan secara tradisi kerana tidak mustahil orang-orang yang menurut hawa nafsu itu telah mencemarkan atau menyembunyikan mesej Al Quran sebagai mana ahli-ahli kitab terdahulu pernah lakukan.

Kita boleh menilai manusia itu sama ada ia bersungguh-sungguh ikut Al Quran, atau ikut sedikit atau tak mahu ikut Al Quran tetapi ikut hawa nafsu mereka.

salam

nabi tak menyelidik sebab dia dapat wahyu. kalau yg ni pun hang tak paham habis la . tak ada nabi buat R&D nak buktikan wahyu tu betul ke tidak . kita kena semak dulu bukan terus nilai orang yg berbeda dgn kita tu tak mahu ikut al quran .

secara logiknya utk menentu kan seseorang itu layak mengajar ialah kita tengok dulu apa pendidikan dia sebab kamu bukan nabi . kalau kamu nak masuk U pun kamu selidik dulu . kalau masuk U kamu belajar sorang2 mengkaji sampai bila pun tak terbina roket .

kita tengok kelayakan kamu dulu ... berani ke bagi kamu punya kelayakan. kita tengok kelayakan fisikal dulu .

kalau kamu mengaku dapat wahyu ok la .. tak la aku risau
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 1:49 am

Salam,

Mana ada ilham (wahyu) boleh turun tanpa membuat penyelidikan dahulu. Kalau tidak pasti ada seseorang manusia mampu buktikan mereka berjaya cipta sesuatu teknologi baru tanpa melalui jalan penyelidikan dahulu.

Kalau proses bagaimana ilham itu turun pun tak faham, alamat jadi pemalaslah sesuatu bangsa itu. Patutlah Allah berikan orang Israel itu banyak ilham sebab mereka rajin menyelidik sedangkan rata-rata umat Islam hari ini malas menyelidik disebabkan suka hidup menurut membuta-tuli.

Agaknya itulah orang yang menurut hawa nafsu yang disebutkan dalam ayat 35:32 itu. Sebab orang menurut hawa nafsu memang malas nak menyelidik. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 1:53 am

Quote :
othman wrote...

nabi tak menyelidik sebab dia dapat wahyu. kalau yg ni pun hang tak paham habis la .

Quote :
Juang wrote...

Mana ada ilham (wahyu) boleh turun tanpa membuat penyelidikan dahulu
...

Salam.....

Sah saudra juang x fhm dan ptt x pun.... geek
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 1:58 am

Juang wrote:
Salam,

Mana ada ilham (wahyu) boleh turun tanpa membuat penyelidikan dahulu. Kalau tidak pasti ada seseorang manusia mampu buktikan mereka berjaya cipta sesuatu teknologi baru tanpa melalui jalan penyelidikan dahulu.

Kalau proses bagaimana ilham itu turun pun tak faham, alamat jadi pemalaslah sesuatu bangsa itu. Patutlah Allah berikan orang Israel itu banyak ilham sebab mereka rajin menyelidik sedangkan rata-rata umat Islam hari ini malas menyelidik disebabkan suka hidup menurut membuta-tuli.

Agaknya itulah orang yang menurut hawa nafsu yang disebutkan dalam ayat 35:32 itu. Sebab orang menurut hawa nafsu memang malas nak menyelidik. Smile

salam

nabi boleh buat macam2 tanpa buat penyelidikan pun . takkan ini pun sedara tak tahu . kamu boleh mintak makanan macam mariam mintak ? ada ke dia buat penyelidikan dulu .sah lah saudara dah mengaku nabi .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:22 am

othman wrote:

salam

nabi boleh buat macam2 tanpa buat penyelidikan pun . takkan ini pun sedara tak tahu . kamu boleh mintak makanan macam mariam mintak ? ada ke dia buat penyelidikan dulu .sah lah saudara dah mengaku nabi .
Salam,

Kalau Nabi boleh buat macam-macam tanpa penyelidikan dahulu, tidaklah Al Quran bawakan kisah Nabi Ibrahim menyelidik pasal ketuhanan. Mulanya Nabi Ibrahim selidik pasal keadaan matahari, bulan, bintang untuk mencari Ketuhanan yang sebenar.

Saudara mengada-adakan dakwaan macam tak pernah baca kisah-kisah para Nabi dalam Al Quran sahaja.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:30 am

Salam....

Quote :
Kalau Nabi boleh buat macam-macam tanpa penyelidikan dahulu, tidaklah Al Quran bawakan kisah Nabi Ibrahim menyelidik pasal ketuhanan. Mulanya Nabi Ibrahim selidik pasal keadaan matahari, bulan, bintang untuk mencari Ketuhanan yang sebenar.

Selidik ke tu sauadra juang...

bukan menanti hidaya drNYA ka.... hahahahaha
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:36 am

Salam Gaara,

Suruhan supaya menyelidik memang banyak terdapat di dalam Al-Quran. Tuhan suruh selidik Al-Quran. Tuhan suruh selidik lautan, haiwan, tumbuhan, kosmos. Tuhan suruh selidik berita yang dibawa orang..

Penyelidikan adalah kunci untuk kita mendapatkan kebenaran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:38 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

nabi boleh buat macam2 tanpa buat penyelidikan pun . takkan ini pun sedara tak tahu . kamu boleh mintak makanan macam mariam mintak ? ada ke dia buat penyelidikan dulu .sah lah saudara dah mengaku nabi .
Salam,

Kalau Nabi boleh buat macam-macam tanpa penyelidikan dahulu, tidaklah Al Quran bawakan kisah Nabi Ibrahim menyelidik pasal ketuhanan. Mulanya Nabi Ibrahim selidik pasal keadaan matahari, bulan, bintang untuk mencari Ketuhanan yang sebenar.

Saudara mengada-adakan dakwaan macam tak pernah baca kisah-kisah para Nabi dalam Al Quran sahaja.

salam

salam

menyelidik pasal ketuhanan ?adakah kamu kata nabi ibrahim belum terima wahyu sebelum melihat matahari ?



A258
Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. (Al-Baqarah 2:258) <Embed> Spinner

A078
Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: ` Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya). (Al-An'aam 6:78)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:43 am

tolokminda wrote:
Salam Gaara,

Suruhan supaya menyelidik memang banyak terdapat di dalam Al-Quran. Tuhan suruh selidik Al-Quran. Tuhan suruh selidik lautan, haiwan, tumbuhan, kosmos. Tuhan suruh selidik berita yang dibawa orang..

Penyelidikan adalah kunci untuk kita mendapatkan kebenaran.
Salam,

Jika Tuhan suruh Nabi sampaikan kepada manusia agar menyelidik, takkanlah Nabi sendiri tak menyelidik. Seolah-olah Nabi nak lawan apa yang Tuhan wahyukan kepadanya.

Ikut kepercayaan orang taksub amalan tradisi, benda mudah dalam Al Quran pun mereka tolak. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 2:50 am

othman wrote:
Juang wrote:
othman wrote:

salam

nabi boleh buat macam2 tanpa buat penyelidikan pun . takkan ini pun sedara tak tahu . kamu boleh mintak makanan macam mariam mintak ? ada ke dia buat penyelidikan dulu .sah lah saudara dah mengaku nabi .
Salam,

Kalau Nabi boleh buat macam-macam tanpa penyelidikan dahulu, tidaklah Al Quran bawakan kisah Nabi Ibrahim menyelidik pasal ketuhanan. Mulanya Nabi Ibrahim selidik pasal keadaan matahari, bulan, bintang untuk mencari Ketuhanan yang sebenar.

Saudara mengada-adakan dakwaan macam tak pernah baca kisah-kisah para Nabi dalam Al Quran sahaja.

salam

salam

menyelidik pasal ketuhanan ?adakah kamu kata nabi ibrahim belum terima wahyu sebelum melihat matahari ?



A258
Tidakkah engkau (pelik) memikirkan (wahai Muhammad) tentang orang yang berhujah membantah Nabi Ibrahim (dengan sombongnya) mengenai Tuhannya, kerana Allah memberikan orang itu kuasa pemerintahan? Ketika Nabi Ibrahim berkata: "Tuhanku ialah Yang menghidupkan dan Yang mematikan". Ia menjawab: "Aku juga boleh menghidupkan dan mematikan". Nabi Ibrahim berkata lagi: "Sesungguhnya Allah menerbitkan matahari dari timur, oleh itu terbitkanlah dia dari barat?" Maka tercenganglah orang yang kafir itu (lalu diam membisu). Dan (ingatlah), Allah tidak akan memberikan petunjuk kepada kaum yang zalim. (Al-Baqarah 2:258) <Embed> Spinner

A078
Kemudian apabila dia melihat matahari sedang terbit (menyinarkan cahayanya), berkatalah dia: "Inikah Tuhanku? Ini lebih besar". Setelah matahari terbenam, dia berkata pula: ` Wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya). (Al-An'aam 6:78)
Salam,

Ketika menyelidik itulah Nabi terima wahyu untuk mengetahui hakikat sebenar. Sebelum menyelidik, Nabi hanya ada dorongan untuk mengetahui (semangat ingin tahu) sesuatu perkara sahaja.

Cuba perhatikan ayat 6:78 yang saudara bawakan itu (tanpa perlu saya bersikap kebudak-budakan mengatakan terjemahan saudara itu tak logik).

Mula-mula Nabi dapat dorongan untuk bertanya "inikah Tuhanku?". Setelah menyelidik dengan melihat proses peredaran matahari, barulah Nabi Ibrahim mendapat wahyu untuk tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu.

Kalau Nabi dapat wahyu tanpa menyelidik, tak payahlah dia tunggu sampai matahari terbenam. Sebelum matahari terbenam pun dia sudah tahu jika tidak perlu menyelidik dahulu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 3:03 am

Quote :
Ketika menyelidik itulah Nabi terima wahyu untuk mengetahui hakikat sebenar. Sebelum menyelidik, Nabi hanya ada dorongan untuk mengetahui (semangat ingin tahu) sesuatu perkara sahaja.

salam

para nabi dapat wahyu dan tahu hakikat ketuhanan bukan macam kita walaupun menyelidik tapi tak kan tahu hakikat ketuhanan . saudara boleh berkomunikasi dgn malaikat macam para nabi ke .

Quote :
Mula-mula Nabi dapat dorongan untuk bertanya "inikah Tuhanku?". Setelah menyelidik dengan melihat proses peredaran matahari, barulah Nabi Ibrahim mendapat wahyu untuk tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu.

inikah tuhan ku di tuju kepada puak kapir . bukankah 2.58 dah jelaskan matahari terbit dan timbul . dia nak orang kafir berfikir bukan dia berfikir ... itu ayat sindiran kepada kaum kafir yg berkata mereka jugak boleh hidupkan orang yg mati lantas nabi ibrahim berkata allah yg terbitkan matahari . orang kafit tidak boleh berbuat demikian .

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 3:27 am

othman wrote:

salam

para nabi dapat wahyu dan tahu hakikat ketuhanan bukan macam kita walaupun menyelidik tapi tak kan tahu hakikat ketuhanan . saudara boleh berkomunikasi dgn malaikat macam para nabi ke .
Salam,

Nabi-nabi tahu hakikat ketuhanan kerana mereka melalui proses yang melayakkan mereka tahu hakikat tersebut. Proses itu adalah penyelidikan.

Kalau Nabi tidak perlu lalui proses penyelidikan itu, tidaklah Nabi Ibrahim pun kena buat penyelidikan sendiri.

Nabi pun manusia juga, bukannya Tuhan. Tuhan sahaja yang tak perlu buat penyelidikan sebab semua ilmu secara azali terkandung pada DiriNya.

Mengatakan Nabi tidak perlu menyelidik dahulu seolah-olah nak samakan Nabi dengan Kekuasaan Tuhan. Tak logik Nabi disamakan dengan Tuhan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sun Aug 22, 2010 3:32 am

Salam...

sauadra ingt nabi Ibrahi saintis pujaan sauadra kah selidik2...

apa yg dibuat setiap nabi sejak azali lg adalh melalui wahyu ALLAH...

setiap nabi dijaga oleh ALLAH sejak mereka kecil lg...

jd x perlu pun mereka selidik2 seperti santis pujaan saudra juang....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 23, 2010 11:49 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

para nabi dapat wahyu dan tahu hakikat ketuhanan bukan macam kita walaupun menyelidik tapi tak kan tahu hakikat ketuhanan . saudara boleh berkomunikasi dgn malaikat macam para nabi ke .
Salam,

Nabi-nabi tahu hakikat ketuhanan kerana mereka melalui proses yang melayakkan mereka tahu hakikat tersebut. Proses itu adalah penyelidikan.

Kalau Nabi tidak perlu lalui proses penyelidikan itu, tidaklah Nabi Ibrahim pun kena buat penyelidikan sendiri.

Nabi pun manusia juga, bukannya Tuhan. Tuhan sahaja yang tak perlu buat penyelidikan sebab semua ilmu secara azali terkandung pada DiriNya.

Mengatakan Nabi tidak perlu menyelidik dahulu seolah-olah nak samakan Nabi dengan Kekuasaan Tuhan. Tak logik Nabi disamakan dengan Tuhan.

hahahaha
oh , ya lah kan, Nabi tu menyelidik macam pak juang menyelidik lah ya,,
mula mula pak juang batil kan Hadis,para sahabat,ulama ulama, imam imam, mazhab mazhab
pas tu , suruh pak juang suruh orang ikut hanya Alquran
selepas orang ikut hanya quran, pak juang batil kan semua tafsiran orang lain/termasuk Nabi serta ulama ulama
pastu , Hanya tafsiran pak juang jer yang boleh pakai ketika itu.

MAKA BERDIRILAH PAK JUANG DENGAN TAFSIRAN NYA SENDIRI YANG TERSENDIRI YANG PENUH DENGAN KEAKUAN DIRI....KAKAKAKA....KEAKUAN PAK JUANG

DAN KETIKA ITU BOLEHLAH PAK JUANG MENGAKU SEBAGAI NABI PULA YA....KAKAKAKa

Aduhhhhh....tingginya impian kamu..kakaka.....dah lama dah ana kenal orang macam pak juang nie,,,kakaka

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 23, 2010 11:55 pm

iltizam wrote:
Juang wrote:
othman wrote:

salam

para nabi dapat wahyu dan tahu hakikat ketuhanan bukan macam kita walaupun menyelidik tapi tak kan tahu hakikat ketuhanan . saudara boleh berkomunikasi dgn malaikat macam para nabi ke .
Salam,

Nabi-nabi tahu hakikat ketuhanan kerana mereka melalui proses yang melayakkan mereka tahu hakikat tersebut. Proses itu adalah penyelidikan.

Kalau Nabi tidak perlu lalui proses penyelidikan itu, tidaklah Nabi Ibrahim pun kena buat penyelidikan sendiri.

Nabi pun manusia juga, bukannya Tuhan. Tuhan sahaja yang tak perlu buat penyelidikan sebab semua ilmu secara azali terkandung pada DiriNya.

Mengatakan Nabi tidak perlu menyelidik dahulu seolah-olah nak samakan Nabi dengan Kekuasaan Tuhan. Tak logik Nabi disamakan dengan Tuhan.

hahahaha
oh , ya lah kan, Nabi tu menyelidik macam pak juang menyelidik lah ya,,
mula mula pak juang batil kan Hadis,para sahabat,ulama ulama, imam imam, mazhab mazhab
pas tu , suruh pak juang suruh orang ikut hanya Alquran
selepas orang ikut hanya quran, pak juang batil kan semua tafsiran orang lain/termasuk Nabi serta ulama ulama
pastu , Hanya tafsiran pak juang jer yang boleh pakai ketika itu.

MAKA BERDIRILAH PAK JUANG DENGAN TAFSIRAN NYA SENDIRI YANG TERSENDIRI YANG PENUH DENGAN KEAKUAN DIRI....KAKAKAKA....KEAKUAN PAK JUANG

DAN KETIKA ITU BOLEHLAH PAK JUANG MENGAKU SEBAGAI NABI PULA YA....KAKAKAKa

Aduhhhhh....tingginya impian kamu..kakaka.....dah lama dah ana kenal orang macam pak juang nie,,,kakaka


salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 9:11 am

othman wrote:

salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Salam,

Saudara pernah baca tak kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yang ditemui di pertemuan 2 lautan (dalam surah Al Kahfi). Kalau kisah itu, Nabi Musa tidak menyelidik dahulu apa yang hamba Allah itu lakukan. Dia cepat-cepat hukum perbuatan hamba Allah itu tidak betul sedangkan di sebalik perbuatan hamba Allah itu, ada hikmah-hikmahnya.

Itu menunjukkan kalau seorang Nabi pun tidak buat penyelidikan dahulu dan cepat-cepat menghukum, pasti dia akan tersilap.

Saudara pun selalu kata manusia ada sifat tergesa-gesa. Maka dengan membuat penyelidikan itulah cara kita meningkatkan tahap kesabaran.

Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 2:11 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Salam,

Saudara pernah baca tak kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yang ditemui di pertemuan 2 lautan (dalam surah Al Kahfi). Kalau kisah itu, Nabi Musa tidak menyelidik dahulu apa yang hamba Allah itu lakukan. Dia cepat-cepat hukum perbuatan hamba Allah itu tidak betul sedangkan di sebalik perbuatan hamba Allah itu, ada hikmah-hikmahnya.

Itu menunjukkan kalau seorang Nabi pun tidak buat penyelidikan dahulu dan cepat-cepat menghukum, pasti dia akan tersilap.

Saudara pun selalu kata manusia ada sifat tergesa-gesa. Maka dengan membuat penyelidikan itulah cara kita meningkatkan tahap kesabaran.

Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.

salam

sebab tu kita jgn kata ulamak tu salah . selidik dulu .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 3:03 pm

othman wrote:
Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Salam,

Saudara pernah baca tak kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yang ditemui di pertemuan 2 lautan (dalam surah Al Kahfi). Kalau kisah itu, Nabi Musa tidak menyelidik dahulu apa yang hamba Allah itu lakukan. Dia cepat-cepat hukum perbuatan hamba Allah itu tidak betul sedangkan di sebalik perbuatan hamba Allah itu, ada hikmah-hikmahnya.

Itu menunjukkan kalau seorang Nabi pun tidak buat penyelidikan dahulu dan cepat-cepat menghukum, pasti dia akan tersilap.

Saudara pun selalu kata manusia ada sifat tergesa-gesa. Maka dengan membuat penyelidikan itulah cara kita meningkatkan tahap kesabaran.

Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.

salam

sebab tu kita jgn kata ulamak tu salah . selidik dulu .

hahahahaha.....kan dah kena tuuu,,,

kena lah selidik dulu perkataan ulama , hadis sebelum nak kate macam macam yer.

apa lah si tolok tuang tu
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 3:46 pm

Sebab itu kita ikut golongan yang telah diakui beriman oleh Allah dalam Al Quran. Bukannya orang yang membenci orang beriman. Kita diberi pilihan oleh Allah samada nak beriman bersama orang-orang beriman itu, atau hidup macamana orang tak beriman.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 5:13 pm

Quote :
Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.

JAWAPAN TRADISI SIJUANG PENYELIDIK AKA PENGKAJI AKA PEMIKIR HEBAT..HIHIHIHI...

JAP SUH MENGKAJI, JAP SUH MENYELIDIK, JAP GI DIA SUH HANG SME MENYIASAT PLAK...

PENGKAJI=PENYELIDIK=PENYIASAT=PENCARI=PENJEJAK=SAINTIS=ULAMAK=AKITEK=JURUTERA

R&D, AGAK2 SAMA TAK???


TERPAKSA MENGEDIT PASAL TERTINGGAL..

PEMIKIR TU MASUK SEKALI TAK?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Tue Aug 24, 2010 8:57 pm

othman wrote:
salam

sebab tu kita jgn kata ulamak tu salah . selidik dulu .

Salam,

Kalau 'ulamak' itu benar, sudah tentu mereka memperingatkan kita dengan ayat-ayat al-quran. sebaliknya, mereka lebih suka mencampur adukkan riwayat hadis itu dengan al-quran.

Al-quran diwariskan untuk semua manusia bukan untuk golongan-golongan tertentu sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Wed Aug 25, 2010 7:31 am

Salam Admin,

Konsepnya begini. Kalau seseorang itu benar-benar berilmu pengetahuan dalam bidang perubatan, pastilah dia akan gunakan buku ilmu perubatan yang diiktiraf dan benar sifatnya. Dia tidak akan campur-adukkan amalan perubatan dan kesihatan dengan amalan perokok dan penagih dadah umpamanya. Jadi kalau ada seseorang itu mengaku dirinya doktor, tetapi dia menagih rokok, menagih dadah dan segala amalan yang memudaratkan kesihatan, takkan kita nak membuta-tuli percaya orang itu ikut buku perubatan?

Begitulah kita menilai sama ada seseorang benar-benar berilmu pengetahuan (ulama) atau seorang yang menurut hawa nafsu. Apatah lagi dalam 35.32, Allah mengatakan orang-orang yang diwarisi Kitab pun ada yang menurut hawa nafsu. Maka kita kena bijak membezakan siapa yang bersungguh-sungguh pada Kitab Allah dan siapa yang menurut hawa nafsu itu.

Macam budak sekolah yang bersungguh-sungguh belajar dan yang pemalas belajar, kita boleh nampak perbezaan di antara mereka.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Today at 1:48 pm

Back to top Go down
 
Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» bersujud kepada manusia
» Meyakini ALLAH itu ada senantiasa dalam Ghaib
» yahudi dan kehidupan setelah mati
» perjanjian manusia dengan tuhan sebelum dilahirkan
» Inilah ciri-ciri orang yang beriman kepada Yesus

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: