HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Sat Aug 21, 2010 11:47 pm

First topic message reminder :

Salam,

Ramai di kalangan yang percaya kepada riwayat hadis mempersoalkan bagaimana Al-Quran boleh sampai kepada kita tanpa perantaraan orang-orang yang turut sama meriwayatkan hadis. Mereka berhujah jika kita boleh percaya kepada Al-Quran mengapa kita tidak boleh percaya hadis sedangkan mereka adalah dari kalangan orang yang sama?

Berikut adalah apa yang dijelaskan oleh Tuhan mengenai perkara itu.

--> 35:31 Dan apa yang Kami inspirasikan kepada kamu dari Kitab, adalah sesuatu yang benar, mengesahkan apa yang ada di antara tangan-tangannya. Tuhan mengenali hamba-hambaNya, Melihat.

--> 35:32 Kemudian Kami mewariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih dari hamba-hamba Kami. Bagaimanapun sebahagian dari mereka adalah yang mengikut nafsu mereka dan sebahagian lagi mengambil sedikit dan sebahagian adalah yang bersungguh-sungguh membuat kebaikan menurut apa yang telah ditetapkan Tuhan, begitulah manfaat yang besar.

Dari 35:32 kita dapat tahu bahawa Tuhan mewariskan Al-Quran bukan sahaja melalui orang-orang yang benar. Ada di antara mereka sebenarnya adalah dari kalangan mereka yang mengikut nafsu walaupun mereka menjadi sebahagian dari rantaian manusia yang mewariskan Al-Quran dari generasi ke generasi. Kemudian, ada di antara mereka yang hanya menuruti Al-Quran sebahagian-sebahagian saja. Begitupun memang ada di antara mereka yang benar-benar patuh kepada ketetapan-ketetapan Tuhan sebagaimana yang sepatutnya.

Dari penjelasan Tuhan dalam 35:32, maka bolehlah kita simpulkan bahawa bukan semua pewaris Al-Quran adalah dari kalangan mereka yang berada di jalan yang lurus. Oleh itu kita tidak boleh menuruti sesiapa pun secara membuta tuli walaupun mereka dari golongan yang mewariskan Al-Quran. Adalah penting untuk kita faham bahawa yang perlu kita percaya dan turuti adalah Al-Quran, bukan orang yang mewariskannya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com

AuthorMessage
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2567
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Wed Aug 25, 2010 2:58 pm

Quote :
Salam,

Kalau 'ulamak' itu benar, sudah tentu mereka memperingatkan kita dengan ayat-ayat al-quran. sebaliknya, mereka lebih suka mencampur adukkan riwayat hadis itu dengan al-quran.

Al-quran diwariskan untuk semua manusia bukan untuk golongan-golongan tertentu sahaja.

APABILA SI PEMIKIR/PENGKAJI/PENYELIDIK TIDAK MEMAHAMI/SUKAR MEMAHAMI/TIDAK MAHU MEHAMAMI/TIDAK PERNAH MENGKAJI/TIDAK MAHU MENYELIDIKI MAKSUD/MAKNA DIANTARA AQ DAN HADIS. INILAH JAWAPAN YANG PALING MUDAH -MENCAMPUR-ADUKKAN... HEHEHE MUDAHKAN.

AL QURAN UNTUK UMAT SEJAGAT.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Wed Aug 25, 2010 3:03 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

para nabi dapat wahyu dan tahu hakikat ketuhanan bukan macam kita walaupun menyelidik tapi tak kan tahu hakikat ketuhanan . saudara boleh berkomunikasi dgn malaikat macam para nabi ke .
Salam,

Nabi-nabi tahu hakikat ketuhanan kerana mereka melalui proses yang melayakkan mereka tahu hakikat tersebut. Proses itu adalah penyelidikan.

Kalau Nabi tidak perlu lalui proses penyelidikan itu, tidaklah Nabi Ibrahim pun kena buat penyelidikan sendiri.

Nabi pun manusia juga, bukannya Tuhan. Tuhan sahaja yang tak perlu buat penyelidikan sebab semua ilmu secara azali terkandung pada DiriNya.

Mengatakan Nabi tidak perlu menyelidik dahulu seolah-olah nak samakan Nabi dengan Kekuasaan Tuhan. Tak logik Nabi disamakan dengan Tuhan.


nabi isa menyelidik ke ? ...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Thu Aug 26, 2010 8:28 am

othman wrote:
Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Salam,

Saudara pernah baca tak kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yang ditemui di pertemuan 2 lautan (dalam surah Al Kahfi). Kalau kisah itu, Nabi Musa tidak menyelidik dahulu apa yang hamba Allah itu lakukan. Dia cepat-cepat hukum perbuatan hamba Allah itu tidak betul sedangkan di sebalik perbuatan hamba Allah itu, ada hikmah-hikmahnya.

Itu menunjukkan kalau seorang Nabi pun tidak buat penyelidikan dahulu dan cepat-cepat menghukum, pasti dia akan tersilap.

Saudara pun selalu kata manusia ada sifat tergesa-gesa. Maka dengan membuat penyelidikan itulah cara kita meningkatkan tahap kesabaran.

Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.

salam

sebab tu kita jgn kata ulamak tu salah . selidik dulu .
Salam,

Tiada pula kita katakan semua ajaran ulamak itu salah, sebab ulamak (orang yang berilmu mendalam) itu banyak bidangnya.

Yang kita tekankan di sini adalah jangan menurut membuta-tuli bila ada manusia mengaku dirinya "ulamak". Periksa dahulu apa yang disampaikannya itu, sebab hamba Allah yang bertemu Nabi Musa itu pun tidak mengaku dirinya "ulamak ugama" untuk dipercayai membuta-tuli.

Kalau mesej semudah itu pun tak faham, itu yang susah nak bawa berbincang.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Thu Aug 26, 2010 9:48 am

Juang wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg tak menyelidik hanya nabi isa . usahkan buta huruf huruf pun dia tak kenai dah boleh bercakap . itu yg puak ni gila sangat dgn mariam tu . ada bapak tu kata isa mempuasa kan mariam . sekarang ni al quran mempuasakan bapak tu pulak . mungkin al quran tu jelmaan nabi isa kot .
Salam,

Saudara pernah baca tak kisah Nabi Musa dengan seorang hamba Allah yang ditemui di pertemuan 2 lautan (dalam surah Al Kahfi). Kalau kisah itu, Nabi Musa tidak menyelidik dahulu apa yang hamba Allah itu lakukan. Dia cepat-cepat hukum perbuatan hamba Allah itu tidak betul sedangkan di sebalik perbuatan hamba Allah itu, ada hikmah-hikmahnya.

Itu menunjukkan kalau seorang Nabi pun tidak buat penyelidikan dahulu dan cepat-cepat menghukum, pasti dia akan tersilap.

Saudara pun selalu kata manusia ada sifat tergesa-gesa. Maka dengan membuat penyelidikan itulah cara kita meningkatkan tahap kesabaran.

Cuba baca kisah-kisah dalam Al Quran itu dan cari hikmah-hikmah yang boleh kita pelajari. Ini tidak, asalkan kita seru baca Al Quran, mereka berteriak bangang. Asalkan kita seru kaji Al Quran, mereka berteriak bangang.

salam

sebab tu kita jgn kata ulamak tu salah . selidik dulu .
Salam,

Tiada pula kita katakan semua ajaran ulamak itu salah, sebab ulamak (orang yang berilmu mendalam) itu banyak bidangnya.

Yang kita tekankan di sini adalah jangan menurut membuta-tuli bila ada manusia mengaku dirinya "ulamak". Periksa dahulu apa yang disampaikannya itu, sebab hamba Allah yang bertemu Nabi Musa itu pun tidak mengaku dirinya "ulamak ugama" untuk dipercayai membuta-tuli.

Kalau mesej semudah itu pun tak faham, itu yang susah nak bawa berbincang.

salam

yg jumpa nabi musa dulu tu ulamak ke
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 30, 2010 10:37 am

othman wrote:
nabi isa menyelidik ke ? ...
Salam,

Ada ke ayat Al Quran kata Nabi Isa tidak pernah membuat penyelidikan?
Jadi kembali melihat pada fitrah diri manusia. Mereka juga yang akui Islam itu selari dengan fitrah.

Fitrah manusia, untuk mengetahui sesuatu perkara yang Allah tidak bukakan lagi rahsianya, manusia itu kena menyelidik dahulu. Bulan tidak jatuh ke riba.

Jadi oleh kerana Nabi Isa itu seorang manusia juga, sudah pasti baginda pun kena melalui penyelidikan sesuatu perkara yang Tuhan belum ajar padanya.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 30, 2010 10:47 am

othman wrote:

salam

yg jumpa nabi musa dulu tu ulamak ke
Salam,

Sudah pasti untuk dapat sesuatu ilmu, maka kenalah jumpa yang berilmu. Tetapi yang mengaku dirinya berilmu (ulamak), belum tentu mereka itu berilmu. Kenalah selidik dahulu dengan membuat pengujian.

Contohnya untuk menguji seseorang itu berilmu Al Quran, kenalah tengok sejauh mana mereka patuh kepada Al Quran. Umpamanya ayat 36:69 sudah jelas mengatakan Al Quran itu bukannya syair sebaliknya adalah Peringatan, jadi kalau seseorang itu benar-benar berilmu, mereka tidak akan menjadikan Al Quran sebagai bentuk hiburan (melagu-lagukan). Mereka akan jadikan Al Quran itu Peringatan hidupnya.

Kalau nak berhibur, sekarang ni kan dah banyak album bermacam-macam artis. Gunakan album itu itu jika nak melagu-lagukan. Yang jadikan Al Quran sebagai bahan hiburan itu buat apa?

Itulah contoh untuk membezakan seseorang itu berilmu atau tidak.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 30, 2010 12:50 pm

Juang wrote:
othman wrote:

salam

yg jumpa nabi musa dulu tu ulamak ke
Salam,

Sudah pasti untuk dapat sesuatu ilmu, maka kenalah jumpa yang berilmu. Tetapi yang mengaku dirinya berilmu (ulamak), belum tentu mereka itu berilmu. Kenalah selidik dahulu dengan membuat pengujian.

Contohnya untuk menguji seseorang itu berilmu Al Quran, kenalah tengok sejauh mana mereka patuh kepada Al Quran. Umpamanya ayat 36:69 sudah jelas mengatakan Al Quran itu bukannya syair sebaliknya adalah Peringatan, jadi kalau seseorang itu benar-benar berilmu, mereka tidak akan menjadikan Al Quran sebagai bentuk hiburan (melagu-lagukan). Mereka akan jadikan Al Quran itu Peringatan hidupnya.

Kalau nak berhibur, sekarang ni kan dah banyak album bermacam-macam artis. Gunakan album itu itu jika nak melagu-lagukan. Yang jadikan Al Quran sebagai bahan hiburan itu buat apa?

Itulah contoh untuk membezakan seseorang itu berilmu atau tidak.

kau cakap apa ni .. syok sendiri jer
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Mon Aug 30, 2010 11:12 pm

Salam,

Saya tulis apa yang saya tahu. Hanya orang musyrik sahaja suka menipu.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia   Today at 7:31 pm

Back to top Go down
 
Bagaimana Tuhan mewariskan Al-Quran kepada manusia
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» bersujud kepada manusia
» Meyakini ALLAH itu ada senantiasa dalam Ghaib
» yahudi dan kehidupan setelah mati
» perjanjian manusia dengan tuhan sebelum dilahirkan
» Inilah ciri-ciri orang yang beriman kepada Yesus

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: