HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Aug 22, 2010 4:32 pm

First topic message reminder :

Didalam riwayat hadis dikatakan Nabi Muhammad naik kelangit untuk mendapatkan perintah solat, dan dikatakan juga Nabi tawar menawar dengan Allah untuk mengurangkan jumlah solat sehinggalah Nabi mendapat solat 5 waktu sehari...

Tidakkah riwayat hadis itu tidak logik kerana menggambarkan Allah tidak pandai planning dan flip-flop berkenaan perintah solat??

Dalam al-Quran menyebut Nabi mikraj tetapi tak kata pun Allah flip-flop dalam perintah solat... Laughing
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 10:18 pm

othman wrote:
pandai la ko bagi alasan tak nak solat .
Macamana dikatakan israk dan mikraj berkaitan perintah sembahyang sedangkan al-Quran menyebut ianya berkenaan Nabi menerima ayat-ayat (al-Quran) dari Allah???...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 10:25 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
pandai la ko bagi alasan tak nak solat .
Macamana dikatakan israk dan mikraj berkaitan perintah sembahyang sedangkan al-Quran menyebut ianya berkenaan Nabi menerima ayat-ayat (al-Quran) dari Allah???...

sebelum tu pun nabi dah terima quran .

Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau. (Al-Israa' 17:60) <Embed> Spinner
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 10:38 pm

othman wrote:
sebelum tu pun nabi dah terima quran .

Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau. (Al-Israa' 17:60) Spinner
Ayat inilah yg sdr Fareid dan tolokminda terlepas pandang (sengaja sy tak kemukakan sebelom ini), tetapi ayat ini menceritakan kejadian yg berlaku pada malam israk mikraj... cuba perhatikan perkataan yg sy boldkan tuh... ianya masih tidak menceritakan tentang perintah solat... Laughing
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 10:51 pm

faried wrote:
Salam,

Saya masih tidak habis pikir, kenapa kewajiban melaksanakan salat harus dijemput ke langit, sedangkan salat sudah lama diamalkan oleh para nabi dan rasul, misalnya Ibrahim dan Isa.

Salam.....

saudara faried......

ini sebenarnya membuktkan betapa luar biasanya seperti yg dijanjikan oleh ALLAH kita umat nabi muhammad.....

dan ini juga bukti betapa hebatnya nabi ahkir zaman berbanding nabi2 yg lain....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 11:09 pm

Quote :
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

Allah's Apostle said, "While I was at Mecca the roof of my house was opened and Gabriel descended,...


Riwayat Bukhari di atas menjelaskan bahwa Jibril memasuki rumah Muhammad dengan cara membuka atap sebagaimana yang dilakukan oleh maling.

Bukhari rupanya sangat keji menggambarkan Jibril.

Cara tersebut sangat bertolak belakang dengan petunjuk Allah dalam Alquran.

Quote :
11:69 (Malay) "Dan sesungguhnya utusan-utusan Kami (malaikat-malaikat) telah datang
kepada Ibrahim dengan membawa kabar gembira, mereka mengucapkan: ""Salaman"" (Selamat). Ibrahim menjawab: ""Salamun"" (Selamatlah), maka
tidak lama kemudian Ibrahim menyuguhkan daging anak sapi yang dipanggang."


Menurut ayat di atas, malaikat masuk rumah dengan memberi salam.

Apa memberi salam dari atap rumah?

Lalu, apa masuk rumah dengan membuka atap rumah?

Salam.....

saudra faried yg bijaksana....

bab ini x mau pulak pikirnya dgn logik akal.......

sebenanya cara malaikat masuk rumah melaui bumbung di atas menunjukkan suatu peristiwa besar berlaku........

contonya ambil la diri kita sendri.....

apabila suatu peristiwa besar berlaku ke atas kita misalya perkhawinn kita pasti disambut dan diraikn dgn cara yg luar biasa..... btl x.....

jd apa yg digambrkn dlm hadis tersebut sesuai dgn keadaan suatu peristiwa besar yg berlaku ke atas nabi akhir zaman.....


Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 11:37 pm

Quote :
Selalunya kata-kata yg lebeh kurang macam inilah kebanyakan orang2 agama akan cakap, tetapi tak mahu terangkan, atau sebenarnya diorang sendiri pun memang tidak tahu nak terangkan apa itu hadis... hah anda boleh terangkan apa itu hadis???

JIKA MAHU TAHU APA ITU HADIS, BACALAH LINK2 DIBAWAH ATAU CARI SAJA DIINTERNET:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hadis (ENGLSIH VERSION)

http://id.wikipedia.org/wiki/Hadits (INDON VERSION)

http://ms.wikipedia.org/wiki/Hadis (BAHASA MELAYU)

BUKAN PERKARA MUDAH UNTUK MENERANGKANNYA KEPADA ORANG SEPERTI ANDA.

Quote :
masterpiece7070 wrote:
Quote:
Selalunya kata-kata yg lebeh kurang macam inilah kebanyakan orang2 agama akan cakap, tetapi tak mahu terangkan, atau sebenarnya diorang sendiri pun memang tidak tahu nak terangkan apa itu hadis... hah anda boleh terangkan apa itu hadis???


JIKA MAHU TAHU APA ITU HADIS, BACALAH LINK2 DIBAWAH ATAU CARI SAJA DIINTERNET:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hadis (ENGLSIH VERSION)

http://id.wikipedia.org/wiki/Hadits (INDON VERSION)

http://ms.wikipedia.org/wiki/Hadis (BAHASA MELAYU)

BUKAN PERKARA MUDAH UNTUK MENERANGKANNYA KEPADA ORANG SEPERTI ANDA.

Saya qoute-kan dari wikipedia yg anda linkkan tuh...

Quote:
Hadith atau hadis (bahasa Arab: alhadīth "الحديث" mufrad, ahādīth "أحاديث" jamak); adalah perkara yang berkisar tentang Sunnah Rasul s.a.w. dan apa yang disandarkan kepada Rasul s.a.w. dari segi perkataan, perbuatan, pengakuan, sifat akhlak (peribadi) dan sifat kejadiannya. Hadis atau Sunnah Rasul s.a.w. adalah sumber rujukan kedua selepas al-Quran.

Definisi hadis dlm wikipedia tuh berbeza dgn definisi hadis yg disebut dlm al-Quran, hadis dlm al-Quran adalah al-Quran itu sendiri iaitu ahsanal hadis... macamana tuh??

Quote :
masterpiece7070 wrote:
Quote:
Ya, memang begitu yg sy mengerti...

biar kita lihat sahaja apa kata incik masterpiece7070


Quote:
BUKAN PERKARA MUDAH UNTUK MENERANGKANNYA KEPADA ORANG SEPERTI ANDA.


AWAL2 LAGI SAYA SUDAH MENJELASKAN, KALIAN MASIH DUK MEMBELIT-BELIT LAGI. ISHK3


Sebenarnya tuan tidak menjelaskan tapi hanya memberikan link2 sebagai rujukan.

Tuan seolah-olah membantah konsep 'hadis' itu menurut al-quran.

Tuan memberikan definisi hadis menurut pandangan manusia. Manakala forumer yang lain menyatakan konsep hadis menurut al-quran. Apakah mereka dikatakan membelit-belit?

Salam....

sebelum ni sy pernh memperjelaskan maksud Hadis......

Hadis ( الحديث ) secara harfiah bermaksud sesuatu yang baru dari segala bentuk. [Ajaj al-Khatib – Keutamaan Ilmu-ilmu Hadis, ms 23. ]

Dari segi maksudnya, ia memiliki beberapa erti, antaranya kata-kata, ucapan dan sebutan yang dikhabarkan, disampaikan dan diberitakan. [Subhi Saleh – Ilmu Hadith: Satu Pengenalan dan Kajian, ms 3.]

Di dalam al-Qur’an perkataan hadis digunakan beberapa kali dengan beberapa maksud dan tujuan yang berbeza sesuai dengan konteks perbicaraan ayat.

Antaranya ialah: perkataan, pembicaraan, percakapan, pernyataan dan al-Qur’an itu sendiri.

jadi tidak dinafikan juga apa yang diperkatakan ole saudara jebon...

tetapi juga....

Para sahabat radiallahu-anhum merujuk kepada percakapan dan ucapan Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam sebagai hadis Nabi kerana ia bererti segala kata-kata dan ucapan Rasulullah yang mengandungi ilmu, pengajaran, manfaat dan petunjuk di dalamnya.

Sejak itu berkembang masyhurlah penggunaan istilah hadis Nabi di kalangan generasi tabiin, tabiin muda dan generasi-generasi seterusnya, sehingga apabila sahaja disebut hadis, pantas difahami bahawa yang dimaksudkan adalah hadis Nabi sallallahu-alaihi-wasallam.

Perbuatan Rasulullah juga termasuk dalam istilah hadis Nabi apabila yang bertanya adalah generasi tabiin yang tidak pernah hidup bersama Rasulullah sallallahu-alaihi-wasallam dan yang menjawab pula adalah para sahabat kerana mereka (para sahabat) telah menterjemah perbuatan Nabi tersebut menjadi kata-kata yang dikhabarkan kepada yang bertanya.



Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Aug 26, 2010 11:54 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
sebelum tu pun nabi dah terima quran .

Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau. (Al-Israa' 17:60) <Embed> Spinner
Ayat inilah yg sdr Fareid dan tolokminda terlepas pandang (sengaja sy tak kemukakan sebelom ini), tetapi ayat ini menceritakan kejadian yg berlaku pada malam israk mikraj... cuba perhatikan perkataan yg sy boldkan tuh... ianya masih tidak menceritakan tentang perintah solat... Laughing

salam

kerana pokok tu la manusia solat . adam boleh jadi lupa kerana pokok tersebut sedangkan adam ada pengetahuan tentangnya .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 4:58 am

othman wrote:
pandai la ko bagi alasan tak nak solat .
Salam,

Bukan tak nak solat, tetapi tak nak menyekutukan Allah, kerana dosa menyekutukan Tuhan tidak diampunkan.

Orang kafir terdahulu pun sembahyang juga, yang mereka rasakan itulah cara beribadat kepada Tuhan. Namun amalan mereka itu hanyalah angan-angan dan sia-sia belaka.

Kalau manusia itu tak bersolat yang sebenar Tuhan perintahkan, tidaklah mereka dikurniakan kebijaksanaan. Ini kerana semua Nabi bijak-bijak belaka walaupun mereka tidak beritual mengadap sesuatu objek khusus dan merekalah anti-amalan ritual mengadap sesuatu objek khusus. Namun orang-orang yang tertutup hatinya tidak nampak hakikat semua itu.

Bila manusia itu jadi seorang yang bijaksana, tidaklah mereka mudah menurut membuta-tuli riwayat si polan yang menunjukkan Tuhan tidak tahu merancang itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 6:53 am

Juang wrote:
othman wrote:
pandai la ko bagi alasan tak nak solat .
Salam,

Bukan tak nak solat, tetapi tak nak menyekutukan Allah, kerana dosa menyekutukan Tuhan tidak diampunkan.

Orang kafir terdahulu pun sembahyang juga, yang mereka rasakan itulah cara beribadat kepada Tuhan. Namun amalan mereka itu hanyalah angan-angan dan sia-sia belaka.

Kalau manusia itu tak bersolat yang sebenar Tuhan perintahkan, tidaklah mereka dikurniakan kebijaksanaan. Ini kerana semua Nabi bijak-bijak belaka walaupun mereka tidak beritual mengadap sesuatu objek khusus dan merekalah anti-amalan ritual mengadap sesuatu objek khusus. Namun orang-orang yang tertutup hatinya tidak nampak hakikat semua itu.

Bila manusia itu jadi seorang yang bijaksana, tidaklah mereka mudah menurut membuta-tuli riwayat si polan yang menunjukkan Tuhan tidak tahu merancang itu. Smile

salam.
tunjuklah solat yang sebenar tu macammana,
macammana rukuknya, macammana sujudnya, di mana Alfatihahnya,
mana jalan jalan nikmat ...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 8:31 am



Quote :
SURAT 55. AR RAHMAAN
Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu,
antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing.
Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?
Dari keduanya keluar mutiara dan marjan

Saudara Juang di alirkan dengan satu lautan,
satu hari nanti mungkin akan di temukan dengan satu lagi lautan
apabila ketemuinya nanti akan keluarlah yang di katakan

Quote :
Dari keduanya keluar mutiara dan marjan
Very Happy

Cari Muhammad / kenal Nabi Muhammad s.a.w sehingga kepada DIDALAM DIRINYA bukan sekadar Lahirnya dan bentuk rupa juga perbuatannya semata mata. Tetapi Cari sehingga kepada APAKAH Yang di inginkannya untuk KITA ...kerana Pusaka yang Ada padanya Yang di Berikan AMANAH oleh ALLAH melaluinya Adalah terlalu BERNILAI dan Taburkan Mutiara di Jalan jalan raya dilihat manusia seakan tidak di pandang dan memijaknya seolah tidak bernilai.
Tetapi MUTIARA yang bertaburan itu di kutip di Bungkus Rapi Oleh Ulama' Fuqaha, Aulia Aulia dari masa ke semasa sehinggalah hari Kemudian yang mana bungkusan itu telah pun tersebar, cuma tidak di pelihara oleh Manusia yang menzalimi dirinya sendiri


Cuba Kita baca Hadis di bawah dan menilainya di antara yang tersirat dengan yang tersurat
Apakah maksud Zahirnya dan apakah maksud Batinnya

Quote :
Hadits ke-12
Dari Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Sucinya tempat air seseorang diantara kamu jika dijilat anjing ialah dengan dicuci tujuh kali, yang pertamanya dicampur dengan debu tanah." Dikeluarkan oleh Muslim. Dalam riwayat lain disebutkan: "Hendaklah ia membuang air itu." Menurut riwayat Tirmidzi: "Yang terakhir atau yang pertama (dicampur dengan debu tanah).

jika Juang suka memikirkan maksud Di Sebalik Al Quran
Cuba Cari Maksud Di sebalik HAdis di atas.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 10:03 am

othman wrote:
Jebon wrote:
othman wrote:
sebelum tu pun nabi dah terima quran .

Dan (ingatlah) ketika Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad), bahawa sesungguhnya Tuhanmu meliputi akan manusia (dengan ilmuNya dan kekuasaanNya; dan tiadalah Kami menjadikan pandangan (pada malam Mikraj) yang telah kami perlihatkan kepadamu melainkan sebagai satu ujian bagi manusia; dan (demikian juga Kami jadikan) pokok yang dilaknat di dalam Al-Quran; dan Kami beri mereka takut (dengan berbagai-bagai amaran) maka semuanya itu tidak menambahkan mereka melainkan dengan kekufuran yang melampau. (Al-Israa' 17:60) Spinner

Ayat inilah yg sdr Fareid dan tolokminda terlepas pandang (sengaja sy tak kemukakan sebelom ini), tetapi ayat ini menceritakan kejadian yg berlaku pada malam israk mikraj... cuba perhatikan perkataan yg sy boldkan tuh... ianya masih tidak menceritakan tentang perintah solat... Laughing

Sebelum mengulas lebih jauh tentang ayat di atas, mari kita cermati terjemahannya.

1. Tidak ada kata wahyu dalam teks ayat 17.60.
2. Susah diterima bahwa mu/ka adalah Muhammad, karena dalam Surah 17 tidak ada disebutkan nama Muhammad, yang ada hanyalah Musa (17.2).
3. Surah 17 tidak berkisah tentang Mikraj, tetapi Isra (17.1).

Quote :
Waith qulna laka inna rabbaka ahata bialnnasi wama jaAAalna alrruya allatee araynaka illa fitnatan lilnnasi waalshshajarata almalAAoonata fee alqurani wanukhawwifuhum fama yazeeduhum illa tughyanan kabeeran


Last edited by faried on Fri Aug 27, 2010 3:17 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 10:09 am

gaara wrote:
faried wrote:
Salam,

Saya masih tidak habis pikir, kenapa kewajiban melaksanakan salat harus dijemput ke langit, sedangkan salat sudah lama diamalkan oleh para nabi dan rasul, misalnya Ibrahim dan Isa.

saudara faried......

ini sebenarnya membuktkan betapa luar biasanya seperti yg dijanjikan oleh ALLAH kita umat nabi muhammad.....

dan ini juga bukti betapa hebatnya nabi ahkir zaman berbanding nabi2 yg lain....

Apanya yang hebat dan luar biasa?

Salat yang sudah ada di bumi, repot-repot dijemput ke langit.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 12:07 pm

othman wrote:
kerana pokok tu la manusia solat . adam boleh jadi lupa kerana pokok tersebut sedangkan adam ada pengetahuan tentangnya .
Lihat kata yg diboldkan tuh hanya terkaan-terkaan atau sangkaan-sangkaan semata, dlm al-Quran sangkaan-sangkaan tidak dapat menjustifikasikan kebenaran...

Al-Quran: "Dan kebanyakan mereka, tidak mengikuti melainkan sangkaan. Sesungguhnya persangkaan tidak dapat mencapai kepada kebenaran sedikit pun. Sesungguhnya Allah Yang Mengetahui akan apa yang mereka melakukan." (Q10:36)

Salam Laughing
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 12:10 pm

faried wrote:

Sebelum mengulas lebih jauh tentang ayat di atas, mari kita cermati terjemahannya.
Terjemahan itu sdr othman yg bawa, kalo terjemahan sy berbeza argumentnya...

Salam Very Happy
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 3:19 pm

Jebon wrote:
faried wrote:

Sebelum mengulas lebih jauh tentang ayat di atas, mari kita cermati terjemahannya.
Terjemahan itu sdr othman yg bawa, kalo terjemahan sy berbeza argumentnya...

Dapat dipastekan, beserta argumennya? Terima kasih.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 4:20 pm

faried wrote:
Jebon wrote:
faried wrote:

Sebelum mengulas lebih jauh tentang ayat di atas, mari kita cermati terjemahannya.
Terjemahan itu sdr othman yg bawa, kalo terjemahan sy berbeza argumentnya...

Dapat dipastekan, beserta argumennya? Terima kasih.
Argument sy simple saja dong... sebelom tuh sy nak tanya, bagaimana fikiran anda tentang ayat Q20:9 - Q20:27, adakah Nabi Musa bermimpi?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2428
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 9:36 pm

Tawar-menawar tentang solat bukannya sesuatu yang tak logik atau menunjukkan Allah tidak tahu planning. Mengapa adanya orang Islam berfikir begini. Segala yang berlaku dan akan berlaku sudah pun diketahui Allah, dan ianya menunjukkan sifat Allah yang Maha Pengasih terhadap hambaNya. Kita selalu berkata manusia hanya merancang sedangkan Tuhan menentukan. Benar tuhan yang menentukan sesuatu termasuk juga menentukan sama ada manusia itu merancang atau tidak. Tuhan telah menetapkan agama yang benar agar manusia tahu bagaimana nak menyembah Allah. Manusia hanya perlu beriman dengan Rasul yang membawa agama Allah. Allah tak suruh manusia bersusah membuat berfikir membuat agama dengan akalnya sendiri. Semuanya telah disediakan untuk manusia dan telah ditunjukkan oleh Rasul. Manusia hanya perlu beriman dan beramal dengannya tanpa banyak solat. Sebab itu orang yang dikatakan beriman dalam al Quran berkata 'kami dengar dan kami patuh'. Kalau perintah itu dalam bentuk amali maka laksanakan lah. Mengapa kita diperngaruhi oleh fahaman Barat yang mengasingkan hidup dengan agama, dan timbulah istilah ritualis. Dalam sejarah orang Barat gereja mereka menentang sains dan menganggap sains itu sesat, bila sains semakin maju mereka pula berkata ritualis menghalang kemajuan sains. Ini memang tepat untuk agama yang mereka, tetapi tidak bagi Islam, kerana ulama Islamlah yang menjadi pelopor sains. Kelemahan ilmu agama dan keimananlah menyebabkan ada di antara kita yang berfikir macam orang Barat. Kalau tak percaya pasti ada yang menyokong fahaman Barat ini.


Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 9:47 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
kerana pokok tu la manusia solat . adam boleh jadi lupa kerana pokok tersebut sedangkan adam ada pengetahuan tentangnya .
Lihat kata yg diboldkan tuh hanya terkaan-terkaan atau sangkaan-sangkaan semata, dlm al-Quran sangkaan-sangkaan tidak dapat menjustifikasikan kebenaran...

Al-Quran: "Dan kebanyakan mereka, tidak mengikuti melainkan sangkaan. Sesungguhnya persangkaan tidak dapat mencapai kepada kebenaran sedikit pun. Sesungguhnya Allah Yang Mengetahui akan apa yang mereka melakukan." (Q10:36)

Salam Laughing

Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi ia lupa; dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh. (Taha 20:115
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 9:52 pm

othman wrote:
Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi ia lupa; dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh. (Taha 20:115
Lupa pasal apa?? Tak sebut pun pasal solat?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 10:11 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
Dan demi sesungguhnya, Kami telah berpesan kepada Adam pada masa yang lalu, tetapi ia lupa; dan kami tidak mendapatinya mempunyai keazaman yang teguh. (Taha 20:115
Lupa pasal apa?? Tak sebut pun pasal solat?? Laughing

lupa bila di puji dan kedudukannya di persoalkan . setan kata adam akan jadi malaikat jika takut utk melanggar arahan tuhan . hanya malaikat yg patuh sedangkan kedudukan adam di sisi allah adalah lebih tinggi .

apa pandangan saudara tentang ayat2 yg berkaitan dgn kehidupan adam di surga .
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 10:46 pm

othman wrote:
apa pandangan saudara tentang ayat2 yg berkaitan dgn kehidupan adam di surga .
Dalam syurga Nabi Adam tidak tawar menawar berkenaan "solat ritual"... Laughing

Salam...
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 11:01 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
apa pandangan saudara tentang ayat2 yg berkaitan dgn kehidupan adam di surga .
Dalam syurga Nabi Adam tidak tawar menawar berkenaan "solat ritual"... Laughing

Salam...

alam syurga tu madsud saya alam langit , alam di luar pemikiran kita , jadi ayat2 dia pun bukan boleh kita tafsirkan secara biasa . boleh saudara pikir tentang pokok tu , tentulah tidak dan tuan jugak tak boleh gambarkan macamana adam bersemuka dgn iblis , malaikat dan tuhan .

Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 11:09 pm

othman wrote:
alam syurga tu madsud saya alam langit , alam di luar pemikiran kita , jadi ayat2 dia pun bukan boleh kita tafsirkan secara biasa . boleh saudara pikir tentang pokok tu , tentulah tidak dan tuan jugak tak boleh gambarkan macamana adam bersemuka dgn iblis , malaikat dan tuhan .
Jadi macamana sebelum ini tuan boleh kata kerana pokok tuh ada solat i.e ritual?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Aug 27, 2010 11:58 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
alam syurga tu madsud saya alam langit , alam di luar pemikiran kita , jadi ayat2 dia pun bukan boleh kita tafsirkan secara biasa . boleh saudara pikir tentang pokok tu , tentulah tidak dan tuan jugak tak boleh gambarkan macamana adam bersemuka dgn iblis , malaikat dan tuhan .
Jadi macamana sebelum ini tuan boleh kata kerana pokok tuh ada solat i.e ritual?? Laughing

adakah adam akan berdoa jika bukan kerana pokok tersebut
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sat Aug 28, 2010 11:09 am

othman wrote:
adakah adam akan berdoa jika bukan kerana pokok tersebut
Apa kena mengena doa dengan solat ritual??
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Today at 1:43 pm

Back to top Go down
 
Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 10Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 Similar topics
-
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» MENJAWAB UMAT KRISTEN TENTANG SUNAT DAN PERINTAH SUNAT DI DALAM ISLAM
» Ajaran Membunuh Dalam Alkitab
» SEJARAH AQIQAH
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: