HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Aug 22, 2010 4:32 pm

First topic message reminder :

Didalam riwayat hadis dikatakan Nabi Muhammad naik kelangit untuk mendapatkan perintah solat, dan dikatakan juga Nabi tawar menawar dengan Allah untuk mengurangkan jumlah solat sehinggalah Nabi mendapat solat 5 waktu sehari...

Tidakkah riwayat hadis itu tidak logik kerana menggambarkan Allah tidak pandai planning dan flip-flop berkenaan perintah solat??

Dalam al-Quran menyebut Nabi mikraj tetapi tak kata pun Allah flip-flop dalam perintah solat... Laughing
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Sep 15, 2010 5:27 pm

Salam,

Memang benar orang Islam bersaudara. Jadi bila ada orang Islam ajak kembali kepada Al Quran, kemudian ada pula yang berpaling daripada Al Quran kerana taksub dengan si polan, orang Islam apa kebendanya itu? Itu hipokrit namanya.

Yang menolak Al Quran bila diperingatkan, sesuai ke mereka dikatakan Islam? Tiada sifat berserah diri kepada Tuhan pun.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Sep 15, 2010 6:43 pm

lia wrote:
Allah mengatakan orang Islam itu yang bersaudara sesama mereka. Orang yang bersungguh-sungguh menentang Islam tidaklah termasuk dalam persaudaraan ini. Mencela orang Islam adalah fasik dan memerangi mereka adalah kufur. Bila anda berkawan dengan musuh orang Islam dan musuh Allah, segala fikiran anda akan menentang Islam. Lebih baik orang-orang Islam menjauhi musuh-musuh mereka. Memang musuh Islam tidak akan redha terhadap orang Islam sehinggalah orang Islam meninggalkan agamanya dan jadi seperti mereka. Nauzubika min zalik. Semoga Allah menjauhkan kita dari orang yang fasik.



Salam Lia,

Orang yang fasik adalah mereka yang menolak petunjuk dan penjelasan Tuhan yang disampaikan melalui KitabNya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Sep 16, 2010 1:28 pm

Salam,

Kalau kita renungkan, untuk Nabi Muhammad mengetahui pengalaman Nabi Adam ketika iblis engkar sujud (merendah diri) kepadanya pun Nabi Muhammad gunakan Allah sebagai pengkhabar kisah tersebut walaupun jarak di antara baginda dengan Nabi Adam terlalu jauh, macam mana ada orang sekarang nak tahu pengalaman Nabi Muhammad naik ke langit (jika benar) terpaksa bersandar atas nama si polan dan si polan itu? Apakah si polan itu lebih utama daripada Tuhan?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Oct 07, 2010 12:51 pm

faried wrote:
Salam,

Berikut Riwayat tersebut:

Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....

Dibanding dengan teknologi penulisan sekarang; ketika ritual salat diperintahkan sesuai penuturan Riwayat, teknologi yang digunakan oleh tuhan di langit masih sangat kuno, yaitu masih menggunakan pena yang berbunyi ketika digunakan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Oct 10, 2010 2:39 am

Quote :
Dibanding dengan teknologi penulisan sekarang; ketika ritual salat diperintahkan sesuai penuturan Riwayat, teknologi yang digunakan oleh tuhan di langit masih sangat kuno, yaitu masih menggunakan pena yang berbunyi ketika digunakan.

apakah saudara faried tidak lagi menggunakan pena untuk menulis...

asas kepada segala ilmu bermula dari penulisan melalui pena...
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Oct 10, 2010 5:03 pm

gaara wrote:
Quote :
Dibanding dengan teknologi penulisan sekarang; ketika ritual salat diperintahkan sesuai penuturan Riwayat, teknologi yang digunakan oleh tuhan di langit masih sangat kuno, yaitu masih menggunakan pena yang berbunyi ketika digunakan.

apakah saudara faried tidak lagi menggunakan pena untuk menulis...

asas kepada segala ilmu bermula dari penulisan melalui pena...

Saya sudah jarang menggunakan pena.

Menarik bahwa tuhan menulis kewajiban ritual salat yang konon diperintahkan kepada Muhammad.

Artinya Muhammad dapat membaca, dan Riwayat yang menyatakan bahwa Muhammad buta huruf adalah bohong.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Oct 10, 2010 5:05 pm

faried wrote:
gaara wrote:
Quote :
Dibanding dengan teknologi penulisan sekarang; ketika ritual salat diperintahkan sesuai penuturan Riwayat, teknologi yang digunakan oleh tuhan di langit masih sangat kuno, yaitu masih menggunakan pena yang berbunyi ketika digunakan.

apakah saudara faried tidak lagi menggunakan pena untuk menulis...

asas kepada segala ilmu bermula dari penulisan melalui pena...

Saya sudah jarang menggunakan pena.

Menarik bahwa tuhan menulis kewajiban ritual salat yang konon diperintahkan kepada Muhammad.

Artinya Muhammad dapat membaca, dan Riwayat yang menyatakan bahwa Muhammad buta huruf adalah bohong.

Muhammad di bacakan .
Di bacakan kepada Muhammad, Bukan Muhammad yang membaca.
Sebab itu dia merendah diri dengan mengatakan dia Buta Huruf.
Beliau sentiasa duduk (kedudukan dalam diri)sebagaimana Hamba yang tidak tahu apa apa / tidak berllmu , Lalu ia di bacakan. dan kemudian Bacalah ia.

Bukankah begitu?? dan sentiasa begitu.....


Macam seorang anak yang dah rasa pandai, lalu bapanya kata kepadanya
hah...kalau dah rasa pandai ko buat ler sendiri....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Oct 10, 2010 5:11 pm

Muhammad di bacakan .
Di bacakan kepada Muhammad, Bukan Muhammad yang membaca.
Sebab itu dia merendah diri dengan mengatakan dia Buta Huruf.
Beliau sentiasa duduk (kedudukan dalam diri)sebagaimana Hamba yang tidak tahu apa apa / tidak berllmu , Lalu ia di bacakan. dan kemudian Bacalah ia.

Bukankah begitu?? dan sentiasa begitu.....


Macam seorang anak yang dah rasa pandai, lalu bapanya kata kepadanya
hah...kalau dah rasa pandai ko buat ler sendiri....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Oct 10, 2010 5:30 pm

Salam,

Ketika wahyu itu belum sampai kepada Nabi, memanglah ia dibacakan kepada Nabi. Tetapi apabila Nabi hendak sampaikan kepada masyarakatnya, Allah suruh Nabi bacakan kepada mereka. Kalau Nabi tidak tahu membaca, buat apa Allah nak suruh Nabi bacakan kepada kaumnya?

Common sense sahaja. Kalau anak kita tak tahu membaca, kita pun tak suruh dia pergi bacakan sesuatu buku kepada kawan-kawannya. Kita akan ajar anak itu sehingga pandai membaca dahulu, barulah kita suruh dia bacakan kepada kawan-kawannya.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Mon Oct 11, 2010 8:48 am

[quote]
Juang wrote:
Salam,

Ketika wahyu itu belum sampai kepada Nabi, memanglah ia dibacakan kepada Nabi
Salam
Jadi , sebelum sampai itu nabi tidak tahu tulis baca, maka setelah DI,DI,DIbacakan barulah Nabi tahu.
Disinilah pointnya untuk memberi pelajaran kepada kita bahawa Nabi Mengetahui setelah di Beritahu.Dan satu pengajaran juga untuk semua manusia , bahawa semua manusia pun sebagaimana yang tersebut , iaitu "Tahu setelah di beritahu".....semuanya sama seperti itu , Hanya terdapat di kalangan manusia yang JIWAnya mempunyai sifat sifat keEgoan kerana "MERASA TAHU" (kalau bahasa kasarnya,perasan macam bagus sangat la maksud saya ) , dan sifat sifat itu lah yang perlu d bersihkan agar sentiasa berada dalam keadan "Tahu setelah diberitahu"

Tahu Setelah di beritahu.
Baca sesuatu setelah di Bacakan.....

Bukankah begitu saudara Juang.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Mon Oct 11, 2010 6:04 pm

iltizam wrote:
faried wrote:
gaara wrote:
Quote :
Dibanding dengan teknologi penulisan sekarang; ketika ritual salat diperintahkan sesuai penuturan Riwayat, teknologi yang digunakan oleh tuhan di langit masih sangat kuno, yaitu masih menggunakan pena yang berbunyi ketika digunakan.

apakah saudara faried tidak lagi menggunakan pena untuk menulis...

asas kepada segala ilmu bermula dari penulisan melalui pena...

Saya sudah jarang menggunakan pena.

Menarik bahwa tuhan menulis kewajiban ritual salat yang konon diperintahkan kepada Muhammad.

Artinya Muhammad dapat membaca, dan Riwayat yang menyatakan bahwa Muhammad buta huruf adalah bohong.

Muhammad di bacakan .
Di bacakan kepada Muhammad, Bukan Muhammad yang membaca.

Dalam Riwayat Bukhari tidak disebutkan dibacakan, tetapi harus dipahami sebagai dituliskan.

Quote :
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Oct 12, 2010 2:06 am

Dalam Riwayat Bukhari tidak disebutkan dibacakan, tetapi harus dipahami sebagai dituliskan.

Quote :
Quote:
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....


saudara faried...

heard maksudnya tulis ke......... scratch

lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Oct 12, 2010 5:14 pm

gaara wrote:
Dalam Riwayat Bukhari tidak disebutkan dibacakan, tetapi harus dipahami sebagai dituliskan.

Quote :
Quote:
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....


saudara faried...

heard maksudnya tulis ke......... scratch

lol! lol!

I heard the creaking of the pens.

I itu kan maksudnya Muhammad yang konon naik ke langit, dan kepadanya dituliskan perintah salat.

Tulisan tersebut logisnya diberikan kepada Muhammad, lalu Muhammad membacanya,

bukan

dibacakan.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Oct 12, 2010 5:35 pm

Quote :
I heard the creaking of the pens.

I itu kan maksudnya Muhammad yang konon naik ke langit, dan kepadanya dituliskan perintah salat.

Tulisan tersebut logisnya diberikan kepada Muhammad, lalu Muhammad membacanya,

bukan

dibacakan.

SAMPAI MACAM TU SKALI KE PEMIKIRAN ANDA??? No No No
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Oct 13, 2010 5:15 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
I heard the creaking of the pens.

I itu kan maksudnya Muhammad yang konon naik ke langit, dan kepadanya dituliskan perintah salat.

Tulisan tersebut logisnya diberikan kepada Muhammad, lalu Muhammad membacanya,

bukan

dibacakan.

SAMPAI MACAM TU SKALI KE PEMIKIRAN ANDA??? No No No

Lantas bagaimana seharusnya?
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Oct 13, 2010 6:18 pm

Quote :
Lantas bagaimana seharusnya?

TENANGKAN HATI, LAPANGKAN DADA, BERSIHKAN PEMIKIRAN, TAWADUK....

BACA KEMBALI APA YG TELAH DITERANGKAN SEBELUM INI... MUDAH2AN ANDA MENDAPAT HIDAYAH DAN PETUNJUK....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Oct 13, 2010 9:59 pm

faried wrote:
gaara wrote:
Dalam Riwayat Bukhari tidak disebutkan dibacakan, tetapi harus dipahami sebagai dituliskan.

Quote :
Quote:
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....


saudara faried...

heard maksudnya tulis ke......... scratch

lol! lol!

I heard the creaking of the pens.

I itu kan maksudnya Muhammad yang konon naik ke langit, dan kepadanya dituliskan perintah salat.

Tulisan tersebut logisnya diberikan kepada Muhammad, lalu Muhammad membacanya,

bukan

dibacakan.

salam

Tiada yang bersalahan di situ , kerana maksud tulisan bukannya berupa huruf di atas kertas.
tetapi Perbuatan/pergerakan Muhammad turun naik mengerjakan solat adalah tulisan yang di katakan " innamal a'ma lu binniat" setiap Amal di sertakan dengan niat ( bukan baca niat) tetapi Niat yang mana niat itu.....segerak seniat sebuat sebaca setulis. ..sebagaimana huraian ulama tradisi kita qolbi qouli fe'li.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Oct 14, 2010 10:50 am

iltizam wrote:
faried wrote:
gaara wrote:
Dalam Riwayat Bukhari tidak disebutkan dibacakan, tetapi harus dipahami sebagai dituliskan.

Quote :
Quote:
Volume 1, Book 8, Number 345:

Narrated Abu Dhar:

...

Then I passed by Abraham and he said, 'Welcome! O pious Prophet and pious son.' I asked Gabriel, 'Who is he?' Gabriel replied, 'He is Abraham. The Prophet added, 'Then Gabriel ascended with me to a place where I heard the creaking of the pens." Ibn Hazm and Anas bin Malik said: The Prophet said, "Then Allah enjoined fifty prayers on my followers when I returned with this order of Allah, I passed by Moses who asked me, 'What has Allah enjoined on your followers?' I replied, 'He has enjoined fifty prayers on them.'
....


saudara faried...

heard maksudnya tulis ke......... scratch

lol! lol!

I heard the creaking of the pens.

I itu kan maksudnya Muhammad yang konon naik ke langit, dan kepadanya dituliskan perintah salat.

Tulisan tersebut logisnya diberikan kepada Muhammad, lalu Muhammad membacanya,

bukan

dibacakan.

salam

Tiada yang bersalahan di situ , kerana maksud tulisan bukannya berupa huruf di atas kertas.

tetapi Perbuatan/pergerakan Muhammad turun naik mengerjakan solat adalah tulisan yang di katakan " innamal a'ma lu binniat"

setiap Amal di sertakan dengan niat ( bukan baca niat) tetapi Niat yang mana niat itu.....segerak seniat sebuat sebaca setulis. ..sebagaimana huraian ulama tradisi kita qolbi qouli fe'li.

Ulama memang senang memperbodoh.

Niat tidak mengubah hasil perbuatan.

Jika perbuatannya menulis maka hasilnya adalah tulisan,

meskipun

niatnya adalah turun naik mengerjakan salat.

Pemahaman saya, pena yang terdengar bergerak adalah menulis kewajiban salat untuk Muhammad, artinya Muhammad dapat membaca.

Jika Muhammad tidak tahu membaca, maka ungkapan:

I heard the creaking of the pens

sama sekali tidak ada gunanya, dan hanya membuat bingung saja.

Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Thu Oct 14, 2010 5:51 pm

Quote :
Ulama memang senang memperbodoh.

Niat tidak mengubah hasil perbuatan.

Jika perbuatannya menulis maka hasilnya adalah tulisan,

meskipun

niatnya adalah turun naik mengerjakan salat.

Pemahaman saya, pena yang terdengar bergerak adalah menulis kewajiban salat untuk Muhammad, artinya Muhammad dapat membaca.

Jika Muhammad tidak tahu membaca, maka ungkapan:

I heard the creaking of the pens

sama sekali tidak ada gunanya, dan hanya membuat bingung saja.

USAH DIBINGUNG-BINGUNGKAN... AMBIL PENGERTIAN YG MUDAH DIFAHAMI SAHAJA...

ISLAM ITU MUDAH, JGN TERLALU MEMBERATINYA...

P.S - TENANGKAN HATI, LAPANGKAN DADA, BERSIHKAN PEMIKIRAN, TAWADUK....

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Oct 15, 2010 8:36 am

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Ulama memang senang memperbodoh.

Niat tidak mengubah hasil perbuatan.

Jika perbuatannya menulis maka hasilnya adalah tulisan,

meskipun

niatnya adalah turun naik mengerjakan salat.

Pemahaman saya, pena yang terdengar bergerak adalah menulis kewajiban salat untuk Muhammad, artinya Muhammad dapat membaca.

Jika Muhammad tidak tahu membaca, maka ungkapan:

I heard the creaking of the pens

sama sekali tidak ada gunanya, dan hanya membuat bingung saja.

[color=red][b]USAH DIBINGUNG-BINGUNGKAN... AMBIL PENGERTIAN YG MUDAH DIFAHAMI SAHAJA...

ISLAM ITU MUDAH, JGN TERLALU MEMBERATINYA...

Bukan itu masalahnya, tetapi yang diperlukan adalah petunjuk, bukan kebingunan.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Fri Oct 15, 2010 5:12 pm

Quote :
Bukan itu masalahnya, tetapi yang diperlukan adalah petunjuk, bukan kebingunan.

LAPANGKAN DADA, TENANGKAN HATI, BERSIHKAN MINDA, TAWADUK... BACA KEMBALI SEGALA PENJELASAN YG TELAH DIBERIKAN...

USAH DIBINGUNG2 DAN MEMBERATINYA...

INSYAALLAH ANDA AKAN DAPAT MEMAHAMINYA...

JIKA TIDAK BELAJAR ATAU CARI GURU2 YG BERKAITAN

Wink
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Today at 1:42 pm

Back to top Go down
 
Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 10 of 10Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
 Similar topics
-
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» MENJAWAB UMAT KRISTEN TENTANG SUNAT DAN PERINTAH SUNAT DI DALAM ISLAM
» Ajaran Membunuh Dalam Alkitab
» SEJARAH AQIQAH
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: