HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Sun Aug 22, 2010 4:32 pm

First topic message reminder :

Didalam riwayat hadis dikatakan Nabi Muhammad naik kelangit untuk mendapatkan perintah solat, dan dikatakan juga Nabi tawar menawar dengan Allah untuk mengurangkan jumlah solat sehinggalah Nabi mendapat solat 5 waktu sehari...

Tidakkah riwayat hadis itu tidak logik kerana menggambarkan Allah tidak pandai planning dan flip-flop berkenaan perintah solat??

Dalam al-Quran menyebut Nabi mikraj tetapi tak kata pun Allah flip-flop dalam perintah solat... Laughing
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 5:46 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
salam

pada saudara nabi mana yg naik ke langit dalam surah tu .
Sudah sy terangkan kpd fareid dan tolokminda diatas... Laughing

salam

jadi apa masalah tuan . yg selalu turun ke bumi malaikat bawak wahyu . kalau tak salah aku ada dalam quran yg sebut bandingan nya ialah 1000 tahun masa yg akan di ambil manusia untuk sama kadar dgn sekali turun wahyu .

berapa laju cahaya .. itu di sukat dari matahari .. kira tak jauh mana . langit bukan kita tahu kat mana tapi akan mengambil masa 1000 tahun baru sampai .

sebab tu hadis tu penuh dgn simbolik .
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 6:28 pm

othman wrote:
jadi apa masalah tuan . yg selalu turun ke bumi malaikat bawak wahyu . kalau tak salah aku ada dalam quran yg sebut bandingan nya ialah 1000 tahun masa yg akan di ambil manusia untuk sama kadar dgn sekali turun wahyu .

berapa laju cahaya .. itu di sukat dari matahari .. kira tak jauh mana . langit bukan kita tahu kat mana tapi akan mengambil masa 1000 tahun baru sampai .

sebab tu hadis tu penuh dgn simbolik .
Yang mana simboliknya?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 9:46 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
jadi apa masalah tuan . yg selalu turun ke bumi malaikat bawak wahyu . kalau tak salah aku ada dalam quran yg sebut bandingan nya ialah 1000 tahun masa yg akan di ambil manusia untuk sama kadar dgn sekali turun wahyu .

berapa laju cahaya .. itu di sukat dari matahari .. kira tak jauh mana . langit bukan kita tahu kat mana tapi akan mengambil masa 1000 tahun baru sampai .

sebab tu hadis tu penuh dgn simbolik .
Yang mana simboliknya?? Laughing

salam

tak ke
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 10:04 pm

othman wrote:
salam

tak ke
Entah... anda yg kata simbolik... Laughing

Salam
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 10:22 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
salam

tak ke
Entah... anda yg kata simbolik... Laughing

Salam

salam

elok aku kata simbolik dari dok kata tuhan tak logik ... tuhan tak tu , tuhan tak ni ..
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Tue Aug 24, 2010 11:43 pm

othman wrote:
elok aku kata simbolik dari dok kata tuhan tak logik ... tuhan tak tu , tuhan tak ni ..
Sy tak kata pun tuhan itu dan ini, tetapi sy kata hadis tuh menggambar Allah flip-flop tidak pandai planning kerana tawar-menawar, kalau nak simbolik pun biarlah logik ada ker patut bersimbolik dgn menggambarkan Allah flip-flop tidak pandai planning seperti dlm hadis tuh?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 12:11 am

Jebon wrote:
othman wrote:
elok aku kata simbolik dari dok kata tuhan tak logik ... tuhan tak tu , tuhan tak ni ..
Sy tak kata pun tuhan itu dan ini, tetapi sy kata hadis tuh menggambar Allah flip-flop tidak pandai planning kerana tawar-menawar, kalau nak simbolik pun biarlah logik ada ker patut bersimbolik dgn menggambarkan Allah flip-flop tidak pandai planning seperti dlm hadis tuh?? Laughing

salam


menggambarkan Allah flip-flop tidak pandai planning seperti dlm hadis tuh?? Laughing [

tak ke ni ... dasar pembohong
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 1:13 am

Quote :
Didalam riwayat hadis dikatakan Nabi Muhammad naik kelangit untuk mendapatkan perintah solat, dan dikatakan juga Nabi tawar menawar dengan Allah untuk mengurangkan jumlah solat sehinggalah Nabi mendapat solat 5 waktu sehari...

Tidakkah riwayat hadis itu tidak logik kerana menggambarkan Allah tidak pandai planning dan flip-flop berkenaan perintah solat??

Dalam al-Quran menyebut Nabi mikraj tetapi tak kata pun Allah flip-flop dalam perintah solat..

Salam.....

Tunjuk ajar Nabi Musa a.s. kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengurangkan jumlah solat fardhu daripada 50 kepada 5 kali sehari, ia bukanlah sesuatu yang menggambarkan ALLAH tidak pandai planning.

Yang benar ia meninggikan lagi sifat rendah diri baginda untuk mendengar tunjuk ajar daripada seorang Rasul – yakni Nabi Musa ‘alaihissalam yang telah memiliki pengalaman yang jauh lebih banyak daripada baginda sendiri. Semua ini termasuk kebijaksanaan dan kekuasaan Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Jika Allah kehendaki nescaya Allah akan memfardhukan secara terus kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam solat lima kali sehari.

Akan tetapi sengaja Allah memfardhukan 50 kali sehari dan mengatur pertemuan dengan Nabi Musa ‘alaihissalam. Hikmahnya adalah sebagai pengajaran kepada kita umat Islam agar jangan angkuh dan sombong dalam menuntut ilmu atau menerima nasihat daripada orang lain.



Hikmah seperti ini juga terkandung di dalam al-Qur’an, sepertimana satu kisah burung belatuk yang menerangkan kepada Nabi Sulaiman ‘alaihissalam tentang salah laku puteri negara Saba:

Dan (setelah itu) Nabi Sulaiman memeriksa kumpulan burung (yang turut serta dalam tenteranya) lalu berkata: "Mengapa aku tidak melihat burung belatuk? Adakah ia dari mereka yang tidak hadir? Demi sesungguhnya! Aku akan menyeksanya dengan seksa yang seberat-beratnya atau aku akan menyembelihnya, kecuali ia membawa kepadaku alasan yang terang nyata (yang membuktikan sebab-sebab ia tidak hadir)".

Burung belatuk itu tidak lama ghaibnya selepas itu, lalu datang sambil berkata (kepada Nabi Sulaiman): “Aku dapat mengetahui secara meliputi akan perkara yang engkau tidak cukup mengetahuinya, dan aku datang kepadamu dari negeri Saba' dengan membawa khabar berita yang diyakini kebenarannya.

Sesungguhnya aku dapati seorang perempuan memerintah mereka dan ia telah diberikan kepadanya (serba sedikit) dari tiap-tiap sesuatu (yang diperlukan) dan ia pula mempunyai singgahsana yang besar. Aku dapati raja perempuan itu dan kaumnya sujud kepada matahari dengan meninggalkan ibadat menyembah Allah, dan Syaitan pula memperelokkan pada pandangan mereka perbuatan (syirik) mereka, lalu menghalangi mereka dari jalan (yang benar); oleh itu mereka tidak beroleh petunjuk.”
[al-Naml 27:20-24]


Semua ini dikhabarkan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam al-Qur’an bukanlah untuk meremehkan manusia di hadapan burung gagak atau menghina Nabi Sulaiman ‘alaihissalam di hadapan burung belatuk.

Akan tetapi ia dikhabarkan sebagai hikmah pengajaran kepada kita bahawa ilmu yang benar berada di mana-mana dan kita tidak boleh bersikap angkuh atau sombong untuk menerimanya.


Sekian.... dimaklumkan....





Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 7:51 am

Salam,

Pernah tak kita terfikir, untuk Nabi Muhammad sampaikan kisah Nabi Sulaiman yang mana baginda tidak hidup sezaman dengan Nabi Sulaiman, tidak pun Nabi Muhammad guna nama si polan bin si polan untuk meriwayatkan. Baginda sandarkan kisah itu pada Allah.

Takkan untuk menceritakan pengalaman Nabi sendiri naik ke langit, kena guna nama si polan bin si polan dan Nabi sendiri tidak pernah sahkan kisah tersebut dalam Al Quran?

Tak masuk akal betullah kepercayaan mereka. Sebijik macam kepercayaan orang kafir terdahulu. Kalau kita tidak buat perbandingan semudah ini, memang hidup-hidup kena tipu. Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 9:39 am

gaara wrote:

Tunjuk ajar Nabi Musa a.s. kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengurangkan jumlah solat fardhu daripada 50 kepada 5 kali sehari, ia bukanlah sesuatu yang menggambarkan ALLAH tidak pandai planning.

Kalau Nabi Musa dapat tunjuk ajar, artinya ritual salat sudah lama dan telah dilaksanakan oleh Nabi Musa dan umatnya.

Tetapi di mana buktinya?

Hanya umat beragama Islam saja yang melakukan ritual salat.

Satu bukti bahwa yang dikisahkan oleh Riwayat hanyalah dongeng kosong saja.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 9:44 am

faried wrote:
gaara wrote:

Tunjuk ajar Nabi Musa a.s. kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengurangkan jumlah solat fardhu daripada 50 kepada 5 kali sehari, ia bukanlah sesuatu yang menggambarkan ALLAH tidak pandai planning.

Kalau Nabi Musa dapat tunjuk ajar, artinya ritual salat sudah lama dan telah dilaksanakan oleh Nabi Musa dan umatnya.

Tetapi di mana buktinya?

Hanya umat beragama Islam saja yang melakukan ritual salat.

Satu bukti bahwa yang dikisahkan oleh Riwayat hanyalah dongeng kosong saja.

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya. (Al-Baqarah 2:83
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 10:27 am

othman wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

Tunjuk ajar Nabi Musa a.s. kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengurangkan jumlah solat fardhu daripada 50 kepada 5 kali sehari, ia bukanlah sesuatu yang menggambarkan ALLAH tidak pandai planning.

Kalau Nabi Musa dapat tunjuk ajar, artinya ritual salat sudah lama dan telah dilaksanakan oleh Nabi Musa dan umatnya.

Tetapi di mana buktinya?

Hanya umat beragama Islam saja yang melakukan ritual salat.

Satu bukti bahwa yang dikisahkan oleh Riwayat hanyalah dongeng kosong saja.

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya. (Al-Baqarah 2:83

Salam Othman,

Tiada siapa yang menolak "sholat' yg diperintahkan Allah dalam Al Quran... cuma bezanya ada yg memahamkan sholat itu perbuatan ritual sedangkan ada pihak yang memahamkan lain...

Jadi ayat diatas sama-sam boleh jadikan hujah..... jadi itu bukan point dalam topik ini.
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 10:30 am

Berbalik kepada tajuk, jika kita baca riwayat hadis... terdapat dua versi berkenaan kenaikkan nabi ke kelangit.... maka sesuatu yg berselisih bukan datangnya dari Allah melainkan ciptaan manusia itu sendiri demi kepentingan golongan sendiri....
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 11:05 am

othman wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

Tunjuk ajar Nabi Musa a.s. kepada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam untuk mengurangkan jumlah solat fardhu daripada 50 kepada 5 kali sehari, ia bukanlah sesuatu yang menggambarkan ALLAH tidak pandai planning.

Kalau Nabi Musa dapat tunjuk ajar, artinya ritual salat sudah lama dan telah dilaksanakan oleh Nabi Musa dan umatnya.

Tetapi di mana buktinya?

Hanya umat beragama Islam saja yang melakukan ritual salat.

Satu bukti bahwa yang dikisahkan oleh Riwayat hanyalah dongeng kosong saja.

Dan (ingatlah wahai Muhammad), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): "Janganlah kamu menyembah melainkan Allah, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, serta orang-orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat". Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil dari kamu; dan sememangnya kamu orang-orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya. (Al-Baqarah 2:83)

Terima kasih mengingatkan.

Saya memahami bahwa yang baik terutama harus benar, dan yang benar belum tentu menyenangkan.

Apa pun, sekali lagi terima kasih.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 11:17 am

othman wrote:
Jebon wrote:
othman wrote:
salam

pada saudara nabi mana yg naik ke langit dalam surah tu .
Sudah sy terangkan kpd fareid dan tolokminda diatas... Laughing

salam

jadi apa masalah tuan . yg selalu turun ke bumi malaikat bawak wahyu . kalau tak salah aku ada dalam quran yg sebut bandingan nya ialah 1000 tahun masa yg akan di ambil manusia untuk sama kadar dgn sekali turun wahyu .

berapa laju cahaya .. itu di sukat dari matahari .. kira tak jauh mana . langit bukan kita tahu kat mana tapi akan mengambil masa 1000 tahun baru sampai .

sebab tu hadis tu penuh dgn simbolik .

Bagaimana mungkin Jibril dan Muhammad bolak-balik naik-turun langit beberapa kali dalam semalam untuk menghadap kepada Tuhan?

Padahal Jibril naik menghadap tuhan hanya sekali dalam 50.000 tahun.

Quote :
TaAAruju almalaikatu waalrroohu ilayhi fee yawmin kana miqdaruhu khamseena alfa sanatin

70:4 (Malay) Malaikat-malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun.

Satu lagi bukti bahwa Riwayat Bukhari tentang Isra dan Mikraj bertentangan dengan Alquran.
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 11:45 am

othman wrote:


tak ke ni ... dasar pembohong
Tuhan yg sy percaya sempurna tidak flip-flop seperti yg digambarkan hadis tuh...

Setakat tuduh pembohong tapi tidak tunjukkan bukti yg mana bohongnya semua orang boleh cakap... he-he-he... Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 1:44 pm

Jebon wrote:
othman wrote:


tak ke ni ... dasar pembohong
Tuhan yg sy percaya sempurna tidak flip-flop seperti yg digambarkan hadis tuh...

Setakat tuduh pembohong tapi tidak tunjukkan bukti yg mana bohongnya semua orang boleh cakap... he-he-he... Laughing

nak check tuhan pulak ke ..
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 1:46 pm

faried wrote:
othman wrote:
Jebon wrote:
othman wrote:
salam

pada saudara nabi mana yg naik ke langit dalam surah tu .
Sudah sy terangkan kpd fareid dan tolokminda diatas... Laughing

salam

jadi apa masalah tuan . yg selalu turun ke bumi malaikat bawak wahyu . kalau tak salah aku ada dalam quran yg sebut bandingan nya ialah 1000 tahun masa yg akan di ambil manusia untuk sama kadar dgn sekali turun wahyu .

berapa laju cahaya .. itu di sukat dari matahari .. kira tak jauh mana . langit bukan kita tahu kat mana tapi akan mengambil masa 1000 tahun baru sampai .

sebab tu hadis tu penuh dgn simbolik .

Bagaimana mungkin Jibril dan Muhammad bolak-balik naik-turun langit beberapa kali dalam semalam untuk menghadap kepada Tuhan?

Padahal Jibril naik menghadap tuhan hanya sekali dalam 50.000 tahun.

Quote :
TaAAruju almalaikatu waalrroohu ilayhi fee yawmin kana miqdaruhu khamseena alfa sanatin

70:4 (Malay) Malaikat-malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun.

Satu lagi bukti bahwa Riwayat Bukhari tentang Isra dan Mikraj bertentangan dengan Alquran.

sehari yang kadarnya [/font]lima puluh ribu tahun.[/quote]

kadarnya sehari = 50,000 tahun ... bukan sekali dalam 50,000 tahun .
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:17 pm

Quote :
Bagaimana mungkin Jibril dan Muhammad bolak-balik naik-turun langit beberapa kali dalam semalam untuk menghadap kepada Tuhan?

Padahal Jibril naik menghadap tuhan hanya sekali dalam 50.000 tahun.

BILA TANG NI LEMAH PULAK AKAL MEREKA. KATA PEMIKIR YANG HEBAT. HEHEHE...
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:18 pm

othman wrote:
nak check tuhan pulak ke ..
Jadi anda percaya Tuhan itu flip-flop seperti yg hadis tu gambarkan?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:24 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
nak check tuhan pulak ke ..
Jadi anda percaya Tuhan itu flip-flop seperti yg hadis tu gambarkan?? Laughing

BUKAN SALAH GAMBARAN HADIS CUMA FAHAMAN/GAMBARAN KAMU YANG SALAH, TIDAK ADA YANG SALAH MELAINKAN YANG SALAH-SALAH BELAKA BAGI KAMU.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:26 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Bagaimana mungkin Jibril dan Muhammad bolak-balik naik-turun langit beberapa kali dalam semalam untuk menghadap kepada Tuhan?

Padahal Jibril naik menghadap tuhan hanya sekali dalam 50.000 tahun.

BILA TANG NI LEMAH PULAK AKAL MEREKA. KATA PEMIKIR YANG HEBAT. HEHEHE...

Lantas apa maksud ayat 70.4?

Quote :
TaAAruju almalaikatu waalrroohu ilayhi fee yawmin kana miqdaruhu khamseena alfa sanatin

70:4 (Malay) Malaikat-malaikat dan Jibril naik (menghadap) kepada Tuhan dalam sehari yang kadarnya lima puluh ribu tahun.


Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:29 pm

Quote :
Lantas apa maksud ayat 70.4?

LANTAS ITU APA? TAK FAHAM LA...
Back to top Go down
View user profile
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:32 pm

masterpiece7070 wrote:
BUKAN SALAH GAMBARAN HADIS CUMA FAHAMAN/GAMBARAN KAMU YANG SALAH, TIDAK ADA YANG SALAH MELAINKAN YANG SALAH-SALAH BELAKA BAGI KAMU.
Setakat kata itu salah-ini salah semua orang boleh cakap... tunjukkanlah mana yg salahnya?? Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Wed Aug 25, 2010 2:50 pm

Jebon wrote:
othman wrote:
nak check tuhan pulak ke ..
Jadi anda percaya Tuhan itu flip-flop seperti yg hadis tu gambarkan?? Laughing

tuhan uji sikit jer kamu kata tuhan dah flip flop dah .. tuhan lebih belaka la .. nama dia pun tuhan . tak payah check tuhan . check jer diri sendiri .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Flip-flop perintah solat dalam riwayat hadis israk mikraj??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 10Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 Similar topics
-
» Adakah perintah Sunat dalam Alquran..?
» MENJAWAB UMAT KRISTEN TENTANG SUNAT DAN PERINTAH SUNAT DI DALAM ISLAM
» Ajaran Membunuh Dalam Alkitab
» SEJARAH AQIQAH
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: