HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Pak Arab Tidak Al Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Pak Arab Tidak Al Quran   Tue Aug 24, 2010 12:30 pm

First topic message reminder :

Semenjak memasuki forum ini sampai sekarang.

Apa yang yang saya fahami, mereka menuduh pak arab-pak arab memesong ayat-ayat AQ hanya untuk menyesatkan dan menguntungkan perniagaan, menyuruh mengamalkan amalan ritual, pergi ke Mekah supaya orang2 arab menjadi kaya dll...

So, saya terfikir-fikir adakah pak-pak arab itu semua pendusta atau penyebar ajaran sesat?

Atau pak-pak arab itu buta bahasa arab sehingga tidak tahu maksud AQ sebenar?

Atau pak-pak arab di Iraq, Mesir, Jordan, Syria, Tunisia dll pun tidak tahu yang semua amalan ritual itu sekadar menyesatkan mereka?

Atau pak-pak arab memang sengaja mengamalkan ritual-ritual sekadar menjadi pak turut (sebab mereka tidak belajar)?

Atau pak-pak arab memang sengaja/suka/memandai-mandai melagukan/mensyairkan ayat-ayat AQ (adakah pak-pak arab tak mengkaji AQ)?

Atau adakah penterjemah-penterjemah Bahasa Inggeris itu mengetahui/memahami Bahasa Arab melebihi pak -pak arab itu sendiri?

Atau "orang-orang yang mengkaji AQ tapi tidak tahu bahasa arab" itu lebih mengetahui maksud/peringatan AQ daripada orang-orang Arab diseluruh dunia?

Sekadar ini dahulu pertanyaan, kemusykilan, kehairan, kepelikan yang menyerang minda... akan bersambung
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Thu Aug 26, 2010 3:24 pm

iltizam wrote:

Allahu Akhbar
Sememangnya Allah Maha Besar , sememangnya Allah lebih besar , ...

Sememangnya merujuk/berdasarkan apa?

Merujuk/berdasarkan Alquran:

Maha Besar = Al Kabir.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Thu Aug 26, 2010 5:26 pm

[quote="masterpiece7070"]
Quote :
Takbir (تَكْبِير) adalah tindakan sebut frasa Allahu Akbar, الله أكبر. Biasanya diterjemahkan sebagai "Tuhan itu Besar" or "Tuhan Maha Besar," adalah suatu expression ubiquitous bahasa Arab, digunakan sebagai suatu ekspresi kepercayaan yang bukan rasmi dan sebagai pengumuman rasmi. Ia juga digunakan dalam exclamation.

Quote :
Takbir, adalah seruan Allahu Akbar الله أَكْبَر ("Allah Maha Besar") yang merupakan , artinya ialah Allah Maha Besar/Agung. Seruan ini dikumandangkan oleh umat Muslim untuk memuliakan nama Tuhan atau asma Allah.

Sesuai dengan maknanya, Akbar-nya Allah sudah ada pada sifat Pencipta, Pemelihara/Pendidik dan Penghancur (Rububiyah QS:1/2) juga pada Kekuasaan (Mulkiyah QS: 1/4) serta pada Ilahiyah--Yang Diabdi (QS: 1/5) Allah yang terlaksana pada alam semesta.



Allahu Akbar = sebuah kalimat dalam bahasa Arab.

KALU BHS MELAYU PUN TAK FAHAM, CAM NER NK TERANGKAN LG


Quote :
FARIED - Sememangnya merujuk/berdasarkan apa?

Merujuk/berdasarkan Alquran:

Maha Besar = Al Kabir.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 12:21 am

Quote :
Kita ambil satu ayat.

Quote:
Otlu ma oohiya ilayka mina alkitabi waaqimi alssalata inna alssalata tanha AAani alfahshai waalmunkari walathikru Allahi akbaru waAllahu yaAAlamu ma tasnaAAoona

29:45 Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.


Untuk menyatakan kebesaran/keagungan Tuhan, Alquran menggunakan kata kabir.


aiseymen saudara faried....

pernah saya kata kita perlu ikut konteks ayat untuk memahaminya....

dalam ayat yg saudra bw tu mmg lah sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). .....

tetapi ia bukan bermaksud Allah Hu Akbar = Allah lebih besar......

kamus carian juga membawa maksud yg berikut.....

greatest =

# terbesar
# paling hebat
# paling besar ( dan paling serta maha boleh membawa maksud yang sama )

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar


Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 12:36 am

gaara wrote:
Quote :
Kita ambil satu ayat.

Quote:
Otlu ma oohiya ilayka mina alkitabi waaqimi alssalata inna alssalata tanha AAani alfahshai waalmunkari walathikru Allahi akbaru waAllahu yaAAlamu ma tasnaAAoona

29:45 Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.


Untuk menyatakan kebesaran/keagungan Tuhan, Alquran menggunakan kata kabir.


aiseymen saudara faried....

pernah saya kata kita perlu ikut konteks ayat untuk memahaminya....

dalam ayat yg saudra bw tu mmg lah sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). .....

tetapi ia bukan bermaksud Allah Hu Akbar = Allah lebih besar......

kamus carian juga membawa maksud yg berikut.....

greatest =

# terbesar
# paling hebat
# paling besar ( dan paling serta maha boleh membawa maksud yang sama )

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar



salam

kalau kita renung betul2 ayat tu maka kita boleh faham kenapa dalam mengngati allah /salat itu kita mulakan dgn allahuakhbar .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 12:51 am

gaara wrote:
Quote :
Kita ambil satu ayat.

Quote:
Otlu ma oohiya ilayka mina alkitabi waaqimi alssalata inna alssalata tanha AAani alfahshai waalmunkari walathikru Allahi akbaru waAllahu yaAAlamu ma tasnaAAoona

29:45 Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.


Untuk menyatakan kebesaran/keagungan Tuhan, Alquran menggunakan kata kabir.


aiseymen saudara faried....

pernah saya kata kita perlu ikut konteks ayat untuk memahaminya....

dalam ayat yg saudra bw tu mmg lah sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). .....

tetapi ia bukan bermaksud Allah Hu Akbar = Allah lebih besar......

kamus carian juga membawa maksud yg berikut.....

greatest =

# terbesar
# paling hebat
# paling besar ( dan paling serta maha boleh membawa maksud yang sama )

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar



Salam,

Cuba tuan amati betul-betul ayat ini.

6:78. Kemudian apabila ia melihat matahari sedang terbit, berkatalah ia: Inikah Tuhanku? Ini lebih besar. Setelah matahari terbenam, ia berkata pula: wahai kaumku, sesungguhnya aku berlepas diri (bersih) dari apa yang kamu sekutukan (Allah dengannya).

6:78. When he saw the sun rising in splendour, he said: "This is my Lord; this is the greatest (of all)." But when the sun set, he said: "O my people! I am indeed free from your (guilt) of giving partners to God.


Trans:
Falamma raa alshshamsa bazighatan qala hatha rabbee hatha akbaru falamma afalat qala ya qawmi innee baree-on mimma tushrikoona


Takkan kita nak membanding-bandingkan Allah dengan matahari pula.

Dalam al-quran, untuk menunjukkan sifat Allah yang besar adalah menggunakan kata al-kabir.

22:62. Itu adalah karena Allah, Dia Yang Benar, dan bahwa apa yang mereka seru, selain dari Dia, itulah yang palsu; dan sesungguhnya Allah, Dia Yang Tinggi, Yang Besar (kabir).

Trans:
Thalika bi-anna Allaha huwa alhaqqu waanna ma yadAAoona min doonihi huwa albatilu waanna Allaha huwa alAAaliyyu alkabeeru


Jadi, dengan hadis apa lagi selain al-quran yang tuan nak percaya?

45:6. Ini adalah ayat-ayat Allah yang Kami membacakan kamu dengan benar; maka dengan hadis apakah, sesudah Allah dan ayat-ayat-Nya, yang mereka akan mempercayai?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 4:49 am

Salam Admin,

Mereka lebih percayakan si polan itu daripada Al Quran. Jadi walau macam mana dibawakan ayat Al Quran sebagai pembeza dan penjelas untuk kita nampak jelas perbezaan penggunaan perkataan "akhbar" dan "kabir" (siap dengan warna dan bold), mereka tidak mempercayainya sebab si polan itu telah menjadi tuhan dalam dada mereka.

Begitulah contoh bagaimana Allah pernah mengunci hati orang-orang kafir terdahulu. Sebelum ini kita hanya baca kisah perangai orang kafir terdahulu di dalam Al Quran, tetapi kini Allah pertontonkan kepada kita di zaman IT ini.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 9:47 am

sebab itu jangan dengar cakap sipolan yang memusuhi mereka yang disebut beriman dalamAl Quran.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 10:20 am

gaara wrote:

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar

Saya tidak pernah menulis:

greatest = lebih besar,

yang saya tulis adalah:

akbar = lebih besar,

sehingga:

allahu akbar = allah lebih besar
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 11:12 am

gaara wrote:
Quote :
Kita ambil satu ayat.

Quote:
Otlu ma oohiya ilayka mina alkitabi waaqimi alssalata inna alssalata tanha AAani alfahshai waalmunkari walathikru Allahi akbaru waAllahu yaAAlamu ma tasnaAAoona

29:45 Bacalah apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab (Al Qur'an) dan dirikanlah salat. Sesungguhnya salat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar. Dan sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.

Untuk menyatakan kebesaran/keagungan Tuhan, Alquran menggunakan kata kabir.

aiseymen saudara faried....

pernah saya kata kita perlu ikut konteks ayat untuk memahaminya....

dalam ayat yg saudra bw tu mmg lah sesungguhnya mengingat Allah (salat) adalah lebih besar (keutamaannya dari ibadah-ibadah yang lain). .....

Berkenaan dengan thikru terjemahan yang saya kutib di atas adalah salah.

thikru Allahi salah jika diterjemahkan:

mengingat Allah (salat).

thikru Allahi = peringatan Allah = Alquran.

Thikru adalah kata benda (isim/noun) sehingga menjadi salah jika diterjemahkan menjadi kata kerja (fiil/verb).

Mengingat adalah kata kerja (fiil/verb) dan kata Arabnya:

thakara = mengingat,

yang dalam Alquran dapat dibaca dalam 2 ayat:

Quote :
Laqad kana lakum fee rasooli Allahi oswatun hasanatun liman kana yarjoo Allaha waalyawma alakhira wathakara Allaha katheeran

33:21 (Malay) Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.

Wathakara isma rabbihi fasalla

87:15 (Malay) dan dia ingat nama Tuhannya, lalu dia sembahyang.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Fri Aug 27, 2010 5:25 pm

RILEKS JAP:

CUBA TGK KATA2 INI:

ONE = SATU = ADI = ESA = SA = SE = SIJI = UNEK = EE = YAT = UNO >> TAK SAMA MAKNA KE?

YANG PENTING DIRI KITA TAHU/FAHAM APA BENDA TU.
Rolling Eyes Laughing bounce
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 12:51 am

faried wrote:
gaara wrote:

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar

Saya tidak pernah menulis:

greatest = lebih besar,

yang saya tulis adalah:

akbar = lebih besar,

sehingga:

allahu akbar = allah lebih besar

Salam.....

ape sandaran sauadra yg mengatakan akbar = lebih besar....

sy da siap buka kamus bahasa arab....

dan....

akbar = maha besar = terbesar.....
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 6:55 am

gaara wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

jd saya juga kurang faham dari mana saudra faried dapat greatest = lebih besar

Saya tidak pernah menulis:

greatest = lebih besar,

yang saya tulis adalah:

akbar = lebih besar,

sehingga:

allahu akbar = allah lebih besar


ape sandaran sauadra yg mengatakan akbar = lebih besar....

sy da siap buka kamus bahasa arab....

dan....

akbar = maha besar = terbesar.....

Tidak mungkin!!!

Dalam kamus,

Allahu akbar = Allah maha besar,

tetapi

dalam Alquran,

tidak satu pun kata akbar = maha besar.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 10:38 am

SAudara Faried

Jadi salah ker kalau terjemah Allah hu Akbar tu kepada Allah Maha Besar
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 2:39 pm

iltizam wrote:
SAudara Faried

Jadi salah ker kalau terjemah Allah hu Akbar tu kepada Allah Maha Besar

DAH BANYAK KALI JELASKAN.

SALAH KE KALU IKUT FAHAMAN KITA @ BAHASA MELAYU KITA??

TAPI.......
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 3:19 pm

iltizam wrote:
SAudara Faried

Jadi salah ker kalau terjemah Allah hu Akbar tu kepada Allah Maha Besar

Merujuk kepada Alquran, jelas salah,

karena tidak ada dalam Alquran:

akbar = Maha Besar.

Dalam Alquran,

Kebesaran/Keagungan Allah menggunakan kata Al Kabir.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2564
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Sat Aug 28, 2010 3:31 pm

Quote :
Merujuk kepada Alquran, jelas salah,

KAN DH KATA...

Quote :
karena tidak ada dalam Alquran:

akbar = Maha Besar.

ALLAHU AKBAR = ALLAH MAHA BESAR (ISTILAH)

Quote :
Dalam Alquran,

Kebesaran/Keagungan Allah menggunakan kata Al Kabir.

YA, DAH JELAS DAN SAHIH. NO FURTHER COMMENT.

Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Pak Arab Tidak Al Quran   Today at 1:47 pm

Back to top Go down
 
Pak Arab Tidak Al Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» al mahdi sang pemimpin
» ALLAH DALAM AL-QURAN DAN ALKITAB TERNYATA BEDA OKNUM ALLAH
» 17 dalil bahwa tidak ada nabi baru setelah wafatnya Rasulullah
» Ayat Quran Yg Musnah Dimakan Kambing
» percaya/tidak ? ... "la ilaha illa al-Lah & SYALOM ALEYKHEM " Diucapkan oleh umat Kristen Arab sebelum Era Islam

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: