HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 12:54 am

First topic message reminder :


“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:44 am

Salam,

Bila ayat tersebut menyebut tentang penjagaan aurat, maka sudah tentulah cara pemakaian perempuan itu ke arah menutup aurat (bahagian sulit). Punya mudah macam itu pun tak mampu hendak kaitkan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:46 am

Quote :
Bila ayat tersebut menyebut tentang penjagaan aurat, maka sudah tentulah cara pemakaian perempuan itu ke arah menutup aurat (bahagian sulit).

tapi mana ayt ttg skirt pendek, pakainan nipis dan sendat tu saudara juang... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:59 am

gaara wrote:
Quote :
Bila ayat tersebut menyebut tentang penjagaan aurat, maka sudah tentulah cara pemakaian perempuan itu ke arah menutup aurat (bahagian sulit).

tapi mana ayt ttg skirt pendek, pakainan nipis dan sendat tu saudara juang... Very Happy
Salam,

Bukankah dalam ayat tersebut sudah ada sebut pasal menjaga kemaluan dan tidak menampak perhiasan kecuali yang zahir dan tidak pada orang-orang ada keinginan seks. Bukankah itu sudah boleh memberi jawapan tentang pemakaian skirt pendek, nipis dan sendat?

Kalau seseorang wanita itu tiada niat nak menunjuk, menggoda dengan susuk tubuh badannya, dia tidak akan sengaja berpakaian begitu.

Bukan susah sangat pun nak fikirkan ayat-ayat Al Quran itu. Si pemalas sahaja yang suka beralasan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 4:04 am

Quote :
Bukankah dalam ayat tersebut sudah ada sebut pasal menjaga kemaluan dan tidak menampak perhiasan kecuali yang zahir dan tidak pada orang-orang ada keinginan seks. Bukankah itu sudah boleh memberi jawapan tentang pemakaian skirt pendek, nipis dan sendat?

Kalau seseorang wanita itu tiada niat nak menunjuk, menggoda dengan susuk tubuh badannya, dia tidak akan sengaja berpakaian begitu.

Bukan susah sangat pun nak fikirkan ayat-ayat Al Quran itu. Si pemalas sahaja yang suka beralasan.

apa da...

org minta ayat Al-quran...

sauadara bagi andaian...

Very Happy

P/S: makin nmpk lah sy kemukjizatan Hadis yg telah turun terlebih dahulu dari saudara juang nie... Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 4:16 am

gaara wrote:
Quote :
Bukankah dalam ayat tersebut sudah ada sebut pasal menjaga kemaluan dan tidak menampak perhiasan kecuali yang zahir dan tidak pada orang-orang ada keinginan seks. Bukankah itu sudah boleh memberi jawapan tentang pemakaian skirt pendek, nipis dan sendat?

Kalau seseorang wanita itu tiada niat nak menunjuk, menggoda dengan susuk tubuh badannya, dia tidak akan sengaja berpakaian begitu.

Bukan susah sangat pun nak fikirkan ayat-ayat Al Quran itu. Si pemalas sahaja yang suka beralasan.

apa da...

org minta ayat Al-quran...

sauadara bagi andaian...

Very Happy

P/S: makin nmpk lah sy kemukjizatan Hadis yg telah turun terlebih dahulu dari saudara juang nie... Smile
Salam,

Daripada ayat Al Quran yang telah dibawakan sebelum ini kita dapat jawapan untuk kes skirt, nipis dan sendat itu. Samalah macam ayat pasal tembusi penjuru langit, mana ada sebut pasal roket. Tetapi daripada perkaraan "menembusi langit" itulah datangnya jawapan kepada penciptaan roket.

Macam saudara pernah cakap juga, mana ada perkataan sendat dalam Al Quran sebab itu bahasa Melayu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 4:20 am

Quote :
Daripada ayat Al Quran yang telah dibawakan sebelum ini kita dapat jawapan untuk kes skirt, nipis dan sendat itu. Samalah macam ayat pasal tembusi penjuru langit, mana ada sebut pasal roket. Tetapi daripada perkaraan "menembusi langit" itulah datangnya jawapan kepada penciptaan roket.

dalam wahyu Allah yg bernama Hadis bab2 nie terbukti...

nak sy kemukakanya ke saudara juang...

Quote :
Macam saudara pernah cakap juga, mana ada perkataan sendat dalam Al Quran sebab itu bahasa Melayu.

aik...

da takde idea berhujah ke....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 4:29 am

gaara wrote:

dalam wahyu Allah yg bernama Hadis bab2 nie terbukti...

nak sy kemukakanya ke saudara juang...
Salam,

Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

Quote :
aik...

da takde idea berhujah ke....
Saja, bagi balik apa yang saudara pakai. Itu yang dikatakan senjata makan tuan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 4:32 am

Quote :
Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

saudara malang ke saya..

orang yang terima wahyu malang ke orang yang tolak wahyu malang...

kalau saya berhujah dengan Al-quran sahaja sama la taraf saya macam puak2 akal nie..

Quote :
Saja, bagi balik apa yang saudara pakai. Itu yang dikatakan senjata makan tuan

bagi saya itu bangkrap idea namanya..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Tue Sep 28, 2010 9:33 am

Salam,

Kalau mereka tidak malang, tentulah mereka mampu tunjukkan ayat-ayat Al Quran menceritakan peristiwa Nabi naik ke langit dan membuat tawar-menawar dengan Tuhan atau sekurang-kurangnya ada ayat Al Quran berbunyi seumpama "penjelasan terperinci tentang Nabi naik ke langit boleh dirujuk dalam kitab si polan dan si polan".

Tetapi kegagalan mereka kemukakan bukti-bukti, menyamakan mereka seperti orang-orang Yahudi dan Nasrani yang gagal mengemukakan bukti bahawa Uzair atau Al Masih adalah putera Allah.

Bukankah itu tanda malang yang paling nyata? Di dunia lagi Allah sudah samakan keadaan mereka dengan orang-orang Yahudi dan Nasrani yang mengada-adakan cerita Allah ada putera. Hebatnya Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 12:39 am

Quote :
Kalau mereka tidak malang, tentulah mereka mampu tunjukkan ayat-ayat Al Quran menceritakan peristiwa Nabi naik ke langit dan membuat tawar-menawar dengan Tuhan atau sekurang-kurangnya ada ayat Al Quran berbunyi seumpama "penjelasan terperinci tentang Nabi naik ke langit boleh dirujuk dalam kitab si polan dan si polan".

Tetapi kegagalan mereka kemukakan bukti-bukti, menyamakan mereka seperti orang-orang Yahudi dan Nasrani yang gagal mengemukakan bukti bahawa Uzair atau Al Masih adalah putera Allah.

yang betulnya ayat2 Al-quran sudah dibawa tapi pintu hati saudara juang and geng sahaja sudah tertutup untuk menerimanya....

Very Happy

ini kan perangai orang kafir jugak.....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:03 am

gaara wrote:

yang betulnya ayat2 Al-quran sudah dibawa tapi pintu hati saudara juang and geng sahaja sudah tertutup untuk menerimanya....

Very Happy

ini kan perangai orang kafir jugak.....
Salam,

Kami tidak terima ajaran tak masuk akal seperti mana Rasulullah tidak terima ajaran "Al Masih putera Allah" yang tak masuk akal itu. Saya tak mahu tiru perangai orang-orang Nasrani yang terjun dengan gospel-gospel mereka. Saudara nak terjun macam orang-orang Nasrani terdahulu itu terjun, itu saudara punya pasal... Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:09 am

Quote :
Kami tidak terima ajaran tak masuk akal seperti mana Rasulullah tidak terima ajaran "Al Masih putera Allah" yang tak masuk akal itu.

ye saudara...

yang saudara tolak itu adalah ayat Al-quran yang dibawa... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:18 am

gaara wrote:
Quote :
Kami tidak terima ajaran tak masuk akal seperti mana Rasulullah tidak terima ajaran "Al Masih putera Allah" yang tak masuk akal itu.

ye saudara...

yang saudara tolak itu adalah ayat Al-quran yang dibawa... Very Happy
Salam,

Buktikan ayat Al Quran mana yang saya tolak. Bukan main cakap kosong sahaja. Orang-orang kafir terdahulu suka cakap kosong. Harap-harap saudara tak tiru kembali perangai orang-orang kafir itu yea? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:26 am

Quote :
Buktikan ayat Al Quran mana yang saya tolak. Bukan main cakap kosong sahaja. Orang-orang kafir terdahulu suka cakap kosong. Harap-harap saudara tak tiru kembali perangai orang-orang kafir itu ye

suadara sendiri periksa lah ayat Al-quran mana yang saudara tolak...

hadis mana yang saudara tolak...

saling tak tumpah macam orang kafir terdahulu... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:32 am

gaara wrote:
Quote :
Buktikan ayat Al Quran mana yang saya tolak. Bukan main cakap kosong sahaja. Orang-orang kafir terdahulu suka cakap kosong. Harap-harap saudara tak tiru kembali perangai orang-orang kafir itu ye

suadara sendiri periksa lah ayat Al-quran mana yang saudara tolak...

hadis mana yang saudara tolak...

saling tak tumpah macam orang kafir terdahulu... Very Happy
Salam,

Masalahnya saudara yang mula tuduh saya tolak ayat Al Quran. Kenapa pula saya kena buktikan?

Kalau dalam mahkamah dunia pun, pihak pendakwa kena bawakan bukti-bukti dahulu, barulah pihak tertuduh kemukakan hujah pembelaan.

Apa punya perangai entah. Makin dibuktikan sama dengan pengikut gospel, semakin mengarut hujah mereka. Smile

p/s: riwayat hadis mengarut dan bercanggah dengan Al Quran memang saya tolak seperti mana Rasulullah tak terima gospel-gospel yang mendakwa Al Masih itu putera Allah yang bercanggah dengan Injil itu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:39 am

Quote :
riwayat hadis mengarut dan bercanggah dengan Al Quran memang saya tolak

buktikanlah yang mana bercanggah itu...

ke hanya mampu berkata kata sahaja.. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:48 am

gaara wrote:

buktikanlah yang mana bercanggah itu...

ke hanya mampu berkata kata sahaja.. Very Happy
Salam,

Dalam Al Quran, tidak pernah ada mana-mana Nabi menawar sesuatu perkara kepada Allah. Malah Nabi Ibrahim nak minta ampun bagi bapanya pun Allah tegah. Nabi Nuh nak minta ampun untuk anaknya yang kafir pun Allah tegah. Macam mana pula dalam riwayat itu, Nabi Muhammad boleh senang-senang tawar-menawar dengan Allah hanya kerana kononnya Nabi Musa suruh buat macam itu?

Masih buta kayu tak nampak percanggahan sifat para Nabi dalam Al Quran dengan sifat para Nabi yang direndahkan dalam kitab riwayat itu?

Bukan susah nak bawakan bukti jika yakin benar. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 1:51 am

Quote :
Dalam Al Quran, tidak pernah ada mana-mana Nabi menawar sesuatu perkara kepada Allah.

tu doa nabi2 bukan penawaran mereka kepada Allah ke....

Quote :
Malah Nabi Ibrahim nak minta ampun bagi bapanya pun Allah tegah. Nabi Nuh nak minta ampun untuk anaknya yang kafir pun Allah tegah.

sebab mereka berdua itu kafir yang menolak islam saudara...

Quote :
Macam mana pula dalam riwayat itu, Nabi Muhammad boleh senang-senang tawar-menawar dengan Allah hanya kerana kononnya Nabi Musa suruh buat macam itu?

ia menunjukkajn kebijaksanaan Allah dalam mengatur peristiwa...

hal ini pun pernah dihujahkan dulu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:01 am

gaara wrote:
tu doa nabi2 bukan penawaran mereka kepada Allah ke....
Doa adalah permintaan Nabi agar kemahuannya dicapai. Macam itulah dalam kisah riwayat, kononnya Nabi Muhammad minta dikurangkan bilangan waktu agar kemahuannya dan Nabi Musa dicapai.

Tetapi dalam Al Quran, kemahuan Nabi itu ditolak oleh Allah, tetapi dalam kitab riwayat kemahuan itu diterima oleh Allah. Kan ke bercanggah 180 darjah?

Quote :
sebab mereka berdua itu kafir yang menolak islam saudara...
Yang menetapkan hukum mereka itu kafir adalah Allah. Dan kedua-dua Nabi itu akur dengan ketentuan Allah. Yang menetapkan 50 kali sehari itu dalam riwayat kata adalah Allah. Kenapa dalam riwayat itu, Nabi Muhammad dan Nabi Musa tidak akur dengan perintahNya?

Tak ke bercanggah 180 darjah? Masih buta kayu?

Quote :

ia menunjukkajn kebijaksanaan Allah dalam mengatur peristiwa...

hal ini pun pernah dihujahkan dulu...
Dalam AL Quran, Kebijaksanaan Allah mengatur sesuatu perkara tak pernah dibantah oleh mana-mana Nabi. Tetapi dalam riwayat, Nabi Musa dan Nabi Muhammad membantah bila kononnya Allah nak atur bilangan waktu 50 kali.

Bercanggah 180 darjah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:07 am

Quote :
Doa adalah permintaan Nabi agar kemahuannya dicapai. Macam itulah dalam kisah riwayat, kononnya Nabi Muhammad minta dikurangkan bilangan waktu agar kemahuannya dan Nabi Musa dicapai.

bukankh permintaan nabi muhammad dalam hadis tersebut juga diterima...

makin nampak lah kehebatan wahyu Allah ini.. Very Happy

Quote :
Kenapa dalam riwayat itu, Nabi Muhammad dan Nabi Musa tidak akur dengan perintahNya?

Quote :
Dalam AL Quran, Kebijaksanaan Allah mengatur sesuatu perkara tak pernah dibantah oleh mana-mana Nabi. Tetapi dalam riwayat, Nabi Musa dan Nabi Muhammad membantah bila kononnya Allah nak atur bilangan waktu 50 kali.

bukankah akhirnya mereka akur bila ia sudah ditetapkan menjadi 5 waktu sahaja..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:13 am

gaara wrote:
bukankh permintaan nabi muhammad dalam hadis tersebut juga diterima...

makin nampak lah kehebatan wahyu Allah ini.. Very Happy
Salam,

Itu yang kita kata bercanggah. Dalam Al Quran, permintaan Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh ditolak dengan tegas sesuai dengan ada ayat Al Quran mengatakan "kami dengar dan kami taat". Tetapi dalam riwayat tawar menawar itu, sifat "dengar dan taat" pada Nabi Musa dan Nabi Muhammad itu tiada pula. Bercanggah betul.

Quote :

bukankah akhirnya mereka akur bila ia sudah ditetapkan menjadi 5 waktu sahaja..
Dalam Al Quran, Allah sekali perintah sahaja, para Nabi semua terus dengar dan taat. Tetapi dalam riwayat, sampai 10 kali perintah barulah nak dengar dan taat. Tak logik betul. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:22 am

Quote :
Itu yang kita kata bercanggah. Dalam Al Quran, permintaan Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh ditolak dengan tegas sesuai dengan ada ayat Al Quran mengatakan "kami dengar dan kami taat". Tetapi dalam riwayat tawar menawar itu, sifat "dengar dan taat" pada Nabi Musa dan Nabi Muhammad itu tiada pula. Bercanggah betul.

pakar betul saudara dalam hal putar belit nie yek...

hujah saya yang ini

Code:
bukankh permintaan nabi muhammad dalam hadis tersebut juga diterima...

makin nampak lah kehebatan wahyu Allah ini.

tuk yang ini....

Code:
Doa adalah permintaan Nabi agar kemahuannya dicapai.

Quote :
Dalam Al Quran, Allah sekali perintah sahaja, para Nabi semua terus dengar dan taat. Tetapi dalam riwayat, sampai 10 kali perintah barulah nak dengar dan taat.

yang penting nabi taat...

lainlah dalam hadis tu kata nabi engkar...

bila ada tawar menawar tersebut ia membuktikan kebijaksanan Allah...

P/S: tapi dasyat lagi puak akal nie, da 1000 kali lebih perintah pun tak taat2 jugak..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:24 am

gaara wrote:
Quote :
Itu yang kita kata bercanggah. Dalam Al Quran, permintaan Nabi Ibrahim dan Nabi Nuh ditolak dengan tegas sesuai dengan ada ayat Al Quran mengatakan "kami dengar dan kami taat". Tetapi dalam riwayat tawar menawar itu, sifat "dengar dan taat" pada Nabi Musa dan Nabi Muhammad itu tiada pula. Bercanggah betul.

pakar betul saudara dalam hal putar belit nie yek...

hujah saya yang ini

Code:
bukankh permintaan nabi muhammad dalam hadis tersebut juga diterima...

makin nampak lah kehebatan wahyu Allah ini.

tuk yang ini....

Code:
Doa adalah permintaan Nabi agar kemahuannya dicapai.

Quote :
Dalam Al Quran, Allah sekali perintah sahaja, para Nabi semua terus dengar dan taat. Tetapi dalam riwayat, sampai 10 kali perintah barulah nak dengar dan taat.

yang penting nabi taat...

lainlah dalam hadis tu kata nabi engkar...

bila ada tawar menawar tersebut ia membuktikan kebijaksanan Allah...

P/S: tapi dasyat lagi puak akal nie, da 1000 kali lebih perintah pun tak taat2 jugak..
Salam,

Kenapa dalam Al Quran, diceritakan para Nabi dengar dan taat dengan hanya sekali perintah oleh Tuhan? Malah para malaikat pun sekali perintah merendah diri kepada Adam. Kalau sudah sampai 10 kali, itu bukannya sifat seseorang yang dengar dan taat.

p/s: Nak taat apa kebendanya pada ajaran persis ajaran gospel. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:28 am

Quote :
Kenapa dalam Al Quran, diceritakan para Nabi dengar dan taat dengan hanya sekali perintah oleh Tuhan? Malah para malaikat pun sekali perintah merendah diri kepada Adam. Kalau sudah sampai 10 kali, itu bukannya sifat seseorang yang dengar dan taat.

Itulah kebijaksanaan Allah dalam peritiwa tersebut...

Quote :
Nak taat apa kebendanya pada ajaran persis ajaran gospel


seperti biasa mereka hanya mampu berkata kata...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:35 am

gaara wrote:
Itulah kebijaksanaan Allah dalam peritiwa tersebut...
Salam,

Dalam Al Quran, tiada pula kisah seseorang Nabi perlu diperintahkan lebih daripada sekali. Tetapi Al Quran mengatakan Allah Bijaksana.

Smile

Quote :
seperti biasa mereka hanya mampu berkata kata...
Bukan setakat mampu berkata, malah dapat kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mematahkan hujah pengikut gospel itu. Maklumlah pengikut gospel tak mampu bawakan ayat-ayat Al Quran.Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Today at 5:46 pm

Back to top Go down
 
Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 5 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» Rahasia dalam Peristiwa Ular Tembaga
» menunggu mukjizat doa, pendeta petrus agung purnomo sudah meninggal, jenazahnya dibaca-bacai doa kebangkitan oleh jemaat biar segera hidup lagi
» sejarah perang khandaq
» Ketika Katolik Menjadi Diktator Kejam di Negeri Ini

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: