HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 12:54 am

First topic message reminder :


“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:38 am

Quote :
Dalam Al Quran, tiada pula kisah seseorang Nabi perlu diperintahkan lebih daripada sekali. Tetapi Al Quran mengatakan Allah Bijaksana.


saya rujuk wahyu ada plak hal2 tersebut...

Quote :
Bukan setakat mampu berkata, malah dapat kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mematahkan hujah pengikut gospel itu. Maklumlah pengikut gospel tak mampu bawakan ayat-ayat Al Quran.

orang tanya pasal Hadis.. bukan gospel...

kenape berkata kata sahaja...

hujahkan lah saudara juang...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:42 am

gaara wrote:
saya rujuk wahyu ada plak hal2 tersebut...
Salam,

Orang-orang Nasrani yang rujuk "wahyu" berbentuk gospel itu pun ada hal Al Masih putera Allah walaupun Injil tidak mengataan sedemikian. Nampak lagi persamaan pengikut riwayat dengan pengikut gospel.

Hebatnya Tuhan. Smile

Quote :
orang tanya pasal Hadis.. bukan gospel...

kenape berkata kata sahaja...

hujahkan lah saudara juang...
Sebab riwayat itu kan sama macam gospel. Memerlukan si polan dan si polan untuk disahihkan. Buta lagi ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:44 am

Quote :
Orang-orang Nasrani yang rujuk "wahyu" berbentuk gospel itu pun ada hal Al Masih putera Allah walaupun Injil tidak mengataan sedemikian. Nampak lagi persamaan pengikut riwayat dengan pengikut gospel.

itu orang kafir di zaman nabi isa dan bukanya orang islam...

Quote :
sebab riwayat itu kan sama macam gospel. Memerlukan si polan dan si polan untuk disahihkan. Buta lagi ke?

ini sahaja ke...

hebatnya... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:51 am

gaara wrote:

itu orang kafir di zaman nabi isa dan bukanya orang islam...
Salam,

Kalau sudah perangainya sama, tidak kira zaman apa pun sama juga. Orang kafir zaman Nabi Ibrahim sembah berhala. Takkanlah orang sekarang sembah berhala tidak dikira kafir (setelah diterangkan ayat-ayat Tuhan) semata-mata tidak sezaman dengan Nabi Ibrahim. Bukalah minda itu sikit.

Quote :

ini sahaja ke...

hebatnya... Laughing
Ada lagi. Ajarannya sama-sama tiada ditetapkan dalam Kitab Allah. Dan ajarannya sama-sama mengarut dan bercanggah dengan Kitab Allah.

Buta kayu lagi ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 2:57 am

Quote :
Kalau sudah perangainya sama, tidak kira zaman apa pun sama juga. Orang kafir zaman Nabi Ibrahim sembah berhala. Takkanlah orang sekarang sembah berhala tidak dikira kafir (setelah diterangkan ayat-ayat Tuhan) semata-mata tidak sezaman dengan Nabi Ibrahim. Bukalah minda itu sikit.


perangai orang kafir dengan puak akal memang sama je saudara juang.... Very Happy

Quote :
Ada lagi. Ajarannya sama-sama tiada ditetapkan dalam Kitab Allah. Dan ajarannya sama-sama mengarut dan bercanggah dengan Kitab Allah.

sekali lagi hanya berkata kata... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:03 am

gaara wrote:

perangai orang kafir dengan puak akal memang sama je saudara juang.... Very Happy
Salam,

Dalam Al Quran, tiada disebutkan perangai orang kafir sama dengan orang-orang menggunakan akal. Kalau tidak sudah pasti para Nabi dan Rasul yang guna akal itu disamakan dengan orang-orang kafir.

Yang nyata disebut dalam Al Quran adalah orang-orang kafir itu suka mengada-adakan dan menokok tambah apa yang Allah tidak pernah tetapkan. Macam pengikut gospel si polan dan si polan itu. Smile

Quote :

sekali lagi hanya berkata kata... Very Happy
Sekali lagi, tak dapat nafikan dengan apa-apa ayat Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:06 am

Quote :
Dalam Al Quran, tiada disebutkan perangai orang kafir sama dengan orang-orang menggunakan akal.

orang kafir tolak hadis... puak akal pun tolak.. sama tu...

Quote :
Sekali lagi, tak dapat nafikan dengan apa-apa ayat Al Quran

da bagkrap idea lg ke...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:11 am

gaara wrote:


orang kafir tolak hadis... puak akal pun tolak.. sama tu...
Salam,

Malangnya dalam Al Quran tidak pernah menceritakan pun mana-mana orang kafir terdahulu menolak riwayat hadis si polan mereka. Kalau tidak sudah tentu mereka tolak gospel-gospel itu semua. Takkanlah perkaitan semudah itu saudara tak nampak. Smile

Quote :
da bagkrap idea lg ke...
Sekali lagi, sudah gagal kemukakan ayat lain. Yes-lah!
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:15 am

Quote :
Malangnya dalam Al Quran tidak pernah menceritakan pun mana-mana orang kafir terdahulu menolak riwayat hadis si polan mereka.

tu peristiwa israk dan mikraj tu kan orang kafir tolak tu....

orientalis barat merangkap orang kafir pun tolak...

puak akal pun tolak...

sama tu...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:18 am

gaara wrote:
Quote :
Malangnya dalam Al Quran tidak pernah menceritakan pun mana-mana orang kafir terdahulu menolak riwayat hadis si polan mereka.

tu peristiwa israk dan mikraj tu kan orang kafir tolak tu....

orientalis barat merangkap orang kafir pun tolak...

puak akal pun tolak...

sama tu...
Salam,

Dalam Al Quran, mana ada kata sesiapa tolak riwayat yang bercanggah dengan Al Quran dikira kafir? Yang tolak Al Quran itulah yang kafir. Apa ke lemah mantik mereka itu? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:21 am

Quote :
Dalam Al Quran, mana ada kata sesiapa tolak riwayat yang bercanggah dengan Al Quran dikira kafir? Yang tolak Al Quran itulah yang kafir. Apa ke lemah mantik mereka itu?

ulang balik topik yang sama saudara nie....

kan di atas tu da ada ayat Al-quran dengan penjelasanya...

oooo...

lupa...

bagi saudara juang Al-quran itu kamus...

mmg payah le nk fhm...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:24 am

gaara wrote:
Quote :
Dalam Al Quran, mana ada kata sesiapa tolak riwayat yang bercanggah dengan Al Quran dikira kafir? Yang tolak Al Quran itulah yang kafir. Apa ke lemah mantik mereka itu?

ulang balik topik yang sama saudara nie....

kan di atas tu da ada ayat Al-quran dengan penjelasanya...

oooo...

lupa...

bagi saudara juang Al-quran itu kamus...

mmg payah le nk fhm...
Salam,

Dalam ayat itu tiada pun cerita tawar-menawar malah tiada ayat mengatakan, "untuk kisah tawar-menawar, sila rujuk ke kitab si polan dan si polan". Kalau ada ayat sebegitu, barulah kita nampak perkaitan ayat Al Quran itu dengan riwayat tawar-menawar.

Mudah sahaja nak patahkan dakwaan kosong mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:25 am

Quote :
Dalam ayat itu tiada pun cerita tawar-menawar malah tiada ayat mengatakan, "untuk kisah tawar-menawar, sila rujuk ke kitab si polan dan si polan". Kalau ada ayat sebegitu, barulah kita nampak perkaitan ayat Al Quran itu dengan riwayat tawar-menawar.

inilah akibat bila Al-quran jadi kamus....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:28 am

gaara wrote:
Quote :
Dalam ayat itu tiada pun cerita tawar-menawar malah tiada ayat mengatakan, "untuk kisah tawar-menawar, sila rujuk ke kitab si polan dan si polan". Kalau ada ayat sebegitu, barulah kita nampak perkaitan ayat Al Quran itu dengan riwayat tawar-menawar.

inilah akibat bila Al-quran jadi kamus....
Salam,

Apa kaitannya kamus dengan ketidakwujudan riwayat tawar-menawar dalam Al Quran. Masih tak boleh terima hakikat ke? Kesian. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:31 am

Quote :
Dalam ayat itu tiada pun cerita tawar-menawar malah tiada ayat mengatakan, "untuk kisah tawar-menawar, sila rujuk ke kitab si polan dan si polan". Kalau ada ayat sebegitu, barulah kita nampak perkaitan ayat Al Quran itu dengan riwayat tawar-menawar.

dalam wahyu hadis ada lah saudara...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 3:34 am

gaara wrote:
Quote :
Dalam ayat itu tiada pun cerita tawar-menawar malah tiada ayat mengatakan, "untuk kisah tawar-menawar, sila rujuk ke kitab si polan dan si polan". Kalau ada ayat sebegitu, barulah kita nampak perkaitan ayat Al Quran itu dengan riwayat tawar-menawar.

dalam wahyu hadis ada lah saudara...
Salam,

Itu cerita si polan seperti mana cerita gospel ada kisah Al Masih mati dibunuh sedangkan dalam Injil tiada. Jadi saya tak mahu tiru perangai pengikut gospel yang ambil sesuatu yang tiada dalam Kitab Allah. Saudara nak tiru, itu hak saudara. Sendiri buat, sendiri tanggung. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 5:10 am

Quote :
Itu cerita si polan seperti mana cerita gospel ada kisah Al Masih mati dibunuh sedangkan dalam Injil tiada. Jadi saya tak mahu tiru perangai pengikut gospel yang ambil sesuatu yang tiada dalam Kitab Allah. Saudara nak tiru, itu hak saudara. Sendiri buat, sendiri tanggung.


"aku tinggalkan kepada mu dua perkara, yang jika kamu berpegang teguh kepadanya kamu tidak akan sesat selamanya... itulah Al-quran dan As-sunnah"......

tak sedar2 jugak tak tau la saya....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 29, 2010 8:57 am

gaara wrote:
Quote :
Itu cerita si polan seperti mana cerita gospel ada kisah Al Masih mati dibunuh sedangkan dalam Injil tiada. Jadi saya tak mahu tiru perangai pengikut gospel yang ambil sesuatu yang tiada dalam Kitab Allah. Saudara nak tiru, itu hak saudara. Sendiri buat, sendiri tanggung.


"aku tinggalkan kepada mu dua perkara, yang jika kamu berpegang teguh kepadanya kamu tidak akan sesat selamanya... itulah Al-quran dan As-sunnah"......

tak sedar2 jugak tak tau la saya....
Salam,

Asyik bawa ayat-ayat yang tiada dalam Al Quran sahaja. Sama macam pengikut gospel membawa ayat pasal Al Masih adalah anak Allah yang tiada dalam Injil tetapi ada dalam gospel. Semakin ketara persamaan mereka.

Tak tahu nak cakap apa lagi. Suruh bawakan bukti, tak reti-reti. Lepas itu ikut perangai pengikut gospel. Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Thu Sep 30, 2010 3:52 pm

gaara wrote:

"aku tinggalkan kepada mu dua perkara, yang jika kamu berpegang teguh kepadanya kamu tidak akan sesat selamanya... itulah Al-quran dan As-sunnah"......

Nabi hanya meninggalkan Alquran.

Riwayat adalah peninggalan Bukhari dan kawan-kawan.

Jika Riwayat adalah peninggalan Rasul maka tidak perlu Bukhari dan kawan-kawan mencari dan mengumpulkannya, sebagaimana halnya dengan Alquran.

Belum lagi sangat banyak Riwayat yang tidak benar dan harus ditolak. Riwayat yang dianggap benar sebagai hasil penyaringan Bukhari saja kurang dari 1%.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Thu Sep 30, 2010 4:16 pm

Quote :
Nabi hanya meninggalkan Alquran.

Riwayat adalah peninggalan Bukhari dan kawan-kawan.

ini hanya sabda faried yang tak perlu kita ikut...

kalau betul lah Hadis karangan orang....

kenape dalamnya perkara ghaib yg berlaku sekarang dan ada yag telah dibuktikan melalui sains...

perkara ini lah tidak dapat disanggal oleh puak akal...

Quote :
Jika Riwayat adalah peninggalan Rasul maka tidak perlu Bukhari dan kawan-kawan mencari dan mengumpulkannya, sebagaimana halnya dengan Alquran.

sedangkan Al-quran pun dibukukan hanya selepas wafatnya nabi....

Quote :
Belum lagi sangat banyak Riwayat yang tidak benar dan harus ditolak. Riwayat yang dianggap benar sebagai hasil penyaringan Bukhari saja kurang dari 1%.

buktikanlah saudara faried mengenai Hadis yang tidak benar dan harus ditolak dari hanya berkata kata sahaja....


Last edited by gaara on Fri Oct 01, 2010 11:46 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Thu Sep 30, 2010 5:35 pm

Assalamualaikum Warahmatullah.

Nabi Muhammad pernah bersabda, “Kasih Allah kepada hamba-Nya adalah melebihi kasih ibu kepada anaknya.”
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Oct 01, 2010 7:52 am

Salam,

Kerana kasih Allah kepada hamba-hambaNya itu melebihi kasih manusia sesama manusia itulah kita perlu jaga amanahNya supaya jangan kepercayaanNya kepada kita hilang. Apabila manusia pecah amanah Tuhan, akan hilanglah kepercayaan tersebut. Lihatlah apa yang dialami oleh iblis.
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2342
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Oct 01, 2010 1:58 pm

Ermmmm............Keesaan Faham
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Oct 01, 2010 4:15 pm

gaara wrote:
Quote :
Nabi hanya meninggalkan Alquran.

Riwayat adalah peninggalan Bukhari dan kawan-kawan.

ini hanya sabda faried yang tak perlu kita ikut...

kalau betul lah Hadis karangan orang....

kenape dalamnya perkara ghaib yg berlaku sekarang dan ada yag telah dibuktikan melalui sains...

perkara ini lah tidak dapat disanggal oleh puak akal...

Alasan utama dan prinsip kenapa Riwayat tidak layak disandarkan/dinisbatkan kepada Rasul adalah karena petunjuk dalam Riwayat bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran.

Quote :
Jika Riwayat adalah peninggalan Rasul maka tidak perlu Bukhari dan kawan-kawan mencari dan mengumpulkannya, sebagaimana halnya dengan Alquran.

sedangkan Al-quran pun dibukukan hanya selepas wafatnya nabi....[/quote]

Alquran ditinggalkan oleh Nabi dan sudah siap untuk dibukukan.

Riwayat masih harus dicari, dikumpulkan, diseleksi lalu dibukukan.

Sangat berbeda bukan?

gaara wrote:
Quote :
Belum lagi sangat banyak Riwayat yang tidak benar dan harus ditolak. Riwayat yang dianggap benar sebagai hasil penyaringan Bukhari saja kurang dari 1%.

buktikanlah saudara faried mengenai Hadis yang tidak benar dan harus ditolak dari hanya berkata kata sahaja....

Sangat banyak hadis yang dikumpulkan Bukhari yang ditolak melalui the most stringent criteria.

Quote :
Bukhari (full name Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Mughira al-Ja'fai) was born in 194 A.H. and died in 256 A.H. His collection of hadith is considered second to none. He spent sixteen years compiling it, and ended up with 2,602 hadith (9,082 with repetition). His criteria for acceptance into the collection were amongst the most stringent of all the scholars of ahadith.


Last edited by faried on Sat Oct 02, 2010 9:05 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Oct 01, 2010 10:07 pm

Quote :
Alasan utama dan prinsip kenapa Riwayat tidak layak disandarkan/dinisbatkan kepada Rasul adalah karena petunjuk dalam Riwayat bertentangan dengan petunjuk dalam Alquran.


alasan macam nie saya pun boleh bg..

buktikanlah n tunjukkan yang mana satu bertentangan tersebut....


Quote :
Alquran ditinggalkan oleh Nabi dan sudah siap untuk dibukukan.

Riwayat masih harus dicari, dikumpulkan, diseleksi lalu dibukukan.

Sangat berbeda bukan?


jika baca post mengenai "sejarah pembukuan Al-quran" dan "sejarah pembukuan hadis" kita boleh lihat bagaimana kedua dua wahyu ini dikumpulkan sebelum dibukukan...

Quote :
Sangat banyak hadis yang dikumpulkan Bukhari yang ditolak melalui the most stringent criteria.

Quote:
Bukhari (full name Abu Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin al-Mughira al-Ja'fai) was born in 194 A.H. and died in 256 A.H. His collection of hadith is considered second to none. He spent sixteen years compiling it, and ended up with 2,602 hadith (9,082 with repetition). His criteria for acceptance into the collection were amongst the most stringent of all the scholars of ahadith.

yang ditolak adalah hadis daif sahaja...

tapi kebanyakkan orientalis menggunakan hadis dhaif untuk berhujah..

hadis daif mmg la ditolak...

tapi post saudara tersebut jelas menunjukkan Imam Bukahri cukup teliti dlm pemilihan hadis sahih....
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Today at 1:46 pm

Back to top Go down
 
Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» Rahasia dalam Peristiwa Ular Tembaga
» menunggu mukjizat doa, pendeta petrus agung purnomo sudah meninggal, jenazahnya dibaca-bacai doa kebangkitan oleh jemaat biar segera hidup lagi
» sejarah perang khandaq
» Ketika Katolik Menjadi Diktator Kejam di Negeri Ini

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: