HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 12:54 am

First topic message reminder :


“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 5:31 pm

Quote :
The greatest = paling besar,

dan sesuatu dikatakan paling besar jika sedikitnya ada 3 objek yang dibandingkan. Jadi jika digunakan terhadap tuhan, maka makin banyak tuhan yang dibandingkan.

saudara faried..

tanya dulu kepada tok guru bahasa inggeris jika ada vocab "est" apa maksudnya...

dulu2 sebelum2 nie hujah puak akal mengatakan Allah Hu Akbar = Allah lebih besar...

tiba2 putar belit ikut lain pulak...

macam2 da...


P/S: sebelum hujah guna akal tu tanya dulu guru bahasa inggeris Allah the greatest tu boleh dibuat perbandingan lagi ke tidak...
malu bertanya yang "sesat" x jumpa jalan tu...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 7:19 pm

gaara wrote:
Quote :
The greatest = paling besar,

dan sesuatu dikatakan paling besar jika sedikitnya ada 3 objek yang dibandingkan. Jadi jika digunakan terhadap tuhan, maka makin banyak tuhan yang dibandingkan.

saudara faried..

tanya dulu kepada tok guru bahasa inggeris jika ada vocab "est" apa maksudnya...

dulu2 sebelum2 nie hujah puak akal mengatakan Allah Hu Akbar = Allah lebih besar...

tiba2 putar belit ikut lain pulak...

macam2 da...


P/S: sebelum hujah guna akal tu tanya dulu guru bahasa inggeris Allah the greatest tu boleh dibuat perbandingan lagi ke tidak...
malu bertanya yang "sesat" x jumpa jalan tu...

Salam,

Tanyalah sesiapa pun, penambahan "er" atau "est" kepada kata sifat di dalam nahu inggeris merujuk kepada perbandinganlah. Tuanlah yang berputar belit.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 8:02 pm

Quote :
Tanyalah sesiapa pun, penambahan "er" atau "est" kepada kata sifat di dalam nahu inggeris merujuk kepada perbandinganlah. Tuanlah yang berputar belit.

jumhur kawan saya kata tiada perbandingan bila ada "est"....

"er" memanglah ada perbandingan...


P/S: mula la putar belit die yang lain datang tu...
org kata "est"...
die tambah "er" plak...
hehe.. cian
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 8:44 pm

gaara wrote:
Quote :
Tanyalah sesiapa pun, penambahan "er" atau "est" kepada kata sifat di dalam nahu inggeris merujuk kepada perbandinganlah. Tuanlah yang berputar belit.

jumhur kawan saya kata tiada perbandingan bila ada "est"....

"er" memanglah ada perbandingan...


P/S: mula la putar belit die yang lain datang tu...
org kata "est"...
die tambah "er" plak...
hehe.. cian


Salam,

big (besar) ---> bigger (lebih besar) --> biggest (paling besar)
great (hebat) --> greater (lebih hebat) --> greatest (paling hebat)

Paling besar atau paling hebat berbanding apa? Tentulah berbanding yang kurang besar dan kurang hebat. Misalnya, Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia. Maka, jika A380 itu dikatakan paling besar atau paling hebat maknanya tentulah ada kapal terbang lain yang lebih kecil dan tidak berapa hebat berbandingnya. Nak putar apa lagi tuan Gaara. Tuhan telah memberi petunjuk yang terang dann jelas pun tuan masih berkeras mahu menyangkal?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:38 pm

salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:42 pm

Salam,

Yang hairannya mereka berkeras nak pertahankan sesuatu yang tidak ditetapkan dalam Al Quran. Apa bezanya perangai mereka dengan perangai orang-orang musyrik terdahulu yang berkeras mempertahankan kepercayaan tradisi mereka yang tidak diiktiraf oleh Allah itu?

Cakap nak masuk syurga Allah, alih-alih mereka berkeras pada sesuatu yang Allah tidak pernah tetapkan. Tak berakalkah mereka?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:44 pm

Quote :
Bila si polan bin si polan kata wajib pakai tudung kepala utk tutup rambut. Al-quran kata pakai penudung dada. Mereka terus percaya kepada si polan tersebut biar pun bercanggah dengan al-quran.

Pembahasan tentang masalah aurat wanita Islam tidak pernah sunyi dari diperkatakan. Malangnya, apa yang mendukacitakan adalah sering kali penjelasan tentangnya tidak berlandaskan nas yang sahih sebaliknya hanyalah takwilan yang dilatari hawa nafsu serta kebencian kepada sumber yang qat’ie.

Sebahagian kaum yang mengaku Islam telah dirasuk pemikiran kufur mempertikaikan kewajaran pemakaian tudung yang juga dipanggil ‘hijab’ dengan menganggap menutup kepala sebagai menutup akal.

Ada juga yang beranggapan menutup aurat adalah penyebab kemunduran umat Islam. Ahmad Reda yang merupakan penyeru agar ditumbangkan sistem pemerintahan Islam di Turki menganggap bahawa selagi lelaki dan wanita Turki tidak bercampur bebas dan membuka hijabnya maka tiada kedaulatan undang-undang dan kebebasan di Turki

Demikianlah di antara sebahagian penentangan-penentangan terhadap hukum Allah yang ditunjukkan oleh kumpulan atau individu yang sudah teracun oleh pemikiran kufur Barat......

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:45 pm

gaara wrote:
salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy

Salam,

Kalau saya makhluk asing dan seorang kawan di bumi berkata begitu kepada saya maka saya akan buat kesimpulan bahawa di bumi kawan saya itu bukan saja ada kapal terbang Airbus 380 malah ada kapal-kapal terbang lain yang lebih kecil dan kurang hebat berbandingnya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:45 pm

gaara wrote:
salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy
Salam,

Itu menunjukkan selain Airbus, ada kapal terbang lain yang kurang hebat berbanding Airbus. Sebab itu dikatakan "paling hebat". Lainlah dalam dunia ini hanya ada Airbus sahaja, maka tak perlu pakai perkataan "paling". Cukuplah dengan mengatakan "Airbus adalah kapal terbang yang hebat".

Takkanlah struktur bahasa macam itu susah nak faham? Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 9:54 pm

Juang wrote:
gaara wrote:
salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy
Salam,

Itu menunjukkan selain Airbus, ada kapal terbang lain yang kurang hebat berbanding Airbus. Sebab itu dikatakan "paling hebat". Lainlah dalam dunia ini hanya ada Airbus sahaja, maka tak perlu pakai perkataan "paling". Cukuplah dengan mengatakan "Airbus adalah kapal terbang yang hebat".

Takkanlah struktur bahasa macam itu susah nak faham? Smile

Salam Juang,

Mungkin mereka lebih berminat menjadi soldadu Iblis dari membenarkan petunjuk Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 10:01 pm

tolokminda wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:
salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy
Salam,

Itu menunjukkan selain Airbus, ada kapal terbang lain yang kurang hebat berbanding Airbus. Sebab itu dikatakan "paling hebat". Lainlah dalam dunia ini hanya ada Airbus sahaja, maka tak perlu pakai perkataan "paling". Cukuplah dengan mengatakan "Airbus adalah kapal terbang yang hebat".

Takkanlah struktur bahasa macam itu susah nak faham? Smile

Salam Juang,

Mungkin mereka lebih berminat menjadi soldadu Iblis dari membenarkan petunjuk Tuhan.
Salam TM,

Itu yang saya cukup hairankan sekarang. Struktur ayat sebegitu mudah pun mereka nak bantah semata-mata nak pertahankan kepercayaan tradisi ajaran si polan dan si polan itu.

Kalau dulu mereka jadikan alasan kononnya kita tak tahu bahasa Arab, maka apa yang kita peringatkan itu tak "valid". Kemudian Allah datangkan rakan-rakan yang tahu bahasa Arab, mereka bantah juga dengan alasan yang lemah.

Kalau hati sudah tertutup, bawakan bukti macam mana pun mereka tak akan percaya punya. Macam itulah soldadu iblis terdahulu tak percaya pada ayat-ayat Tuhan.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 10:09 pm

Juang wrote:
tolokminda wrote:
Juang wrote:
gaara wrote:
salam..

jika orang berkata....


Airbus 380 adalah kapal terbang penumpang paling besar dan paling hebat di dunia.

apa yang terbayang dekat minda saya ialah ianya tiada tandingan dan bandingan lgi....

betul tak saudra tolokminda.... Very Happy
Salam,

Itu menunjukkan selain Airbus, ada kapal terbang lain yang kurang hebat berbanding Airbus. Sebab itu dikatakan "paling hebat". Lainlah dalam dunia ini hanya ada Airbus sahaja, maka tak perlu pakai perkataan "paling". Cukuplah dengan mengatakan "Airbus adalah kapal terbang yang hebat".

Takkanlah struktur bahasa macam itu susah nak faham? Smile

Salam Juang,

Mungkin mereka lebih berminat menjadi soldadu Iblis dari membenarkan petunjuk Tuhan.
Salam TM,

Itu yang saya cukup hairankan sekarang. Struktur ayat sebegitu mudah pun mereka nak bantah semata-mata nak pertahankan kepercayaan tradisi ajaran si polan dan si polan itu.

Kalau dulu mereka jadikan alasan kononnya kita tak tahu bahasa Arab, maka apa yang kita peringatkan itu tak "valid". Kemudian Allah datangkan rakan-rakan yang tahu bahasa Arab, mereka bantah juga dengan alasan yang lemah.

Kalau hati sudah tertutup, bawakan bukti macam mana pun mereka tak akan percaya punya. Macam itulah soldadu iblis terdahulu tak percaya pada ayat-ayat Tuhan.

Salam Juang,

Kita harap lebih ramai yang tahu berbahasa Arab tampil menyertai kita dengan sifat yang amanah terhadap kelebihan yang ada pada mereka. Kepada yang tidak percaya jangankan tahu berbahasa Arab, yang Arab dan hidup di zaman Nabi sendiri pun tidak boleh diharap.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 26, 2010 10:24 pm

tolokminda wrote:

Salam Juang,

Kita harap lebih ramai yang tahu berbahasa Arab tampil menyertai kita dengan sifat yang amanah terhadap kelebihan yang ada pada mereka. Kepada yang tidak percaya jangankan tahu berbahasa Arab, yang Arab dan hidup di zaman Nabi sendiri pun tidak boleh diharap.
Salam TM,

Ini menunjukkan pengetahuan bahasa Arab itu bukannya tiket mudah nak masuk syurga. Orang-orang Arab zaman Nabi pun ramai yang musyrik dan munafik. Kalau tidak, takkanlah Nabi bersusah payah nak sampaikan Al Quran dalam bahasa Arab yang secara logiknya mudah-mudah sahaja kaumnya nak faham tanpa perlu diterjemahkan seperti yang terpaksa kita lalui hari ini.

Kalau macam kita, bukan sahaja terpaksa terjemahkan dahulu, kemudian terpaksa mencari terjemahan yang terbaik kerana wujud terjemahan yang dipengaruhi kitab-kitab riwayat si polan itu.

Seperti yang saudara sebut, sifat amanah itulah yang penting. Kalau amanah ada, semua perkara boleh berjalan dengan sempurna.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 12:34 am

Quote :
Kalau saya makhluk asing dan seorang kawan di bumi berkata begitu kepada saya maka saya akan buat kesimpulan bahawa di bumi kawan saya itu bukan saja ada kapal terbang Airbus 380 malah ada kapal-kapal terbang lain yang lebih kecil dan kurang hebat berbandingnya.

Quote :
Itu menunjukkan selain Airbus, ada kapal terbang lain yang kurang hebat berbanding Airbus. Sebab itu dikatakan "paling hebat". Lainlah dalam dunia ini hanya ada Airbus sahaja, maka tak perlu pakai perkataan "paling". Cukuplah dengan mengatakan "Airbus adalah kapal terbang yang hebat".


saudara berdua nie sekarang makhluk asing ke makhluk tidak asing....

hahahaha
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 12:37 am

sambungan...

mungkin makhluk asing kot...

sebab itu perkataan paling pun tidak dapat dibezakan dengan lebih....


lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 12:47 am

Salam,

Yang nyatanya daripada perumpamaan Airbus itu, kita tahu masa bila kena guna "paling" dan ketika bila tidak perlu penambahan "paling" itu.

Seperti itulah Al Quran mengajar masa bila nak pakai perkataan "kabir" dan "akhbar". Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 12:49 am

Quote :
Bila si polan bin si polan kata wajib pakai tudung kepala utk tutup rambut. Al-quran kata pakai penudung dada. Mereka terus percaya kepada si polan tersebut biar pun bercanggah dengan al-quran.

apakah maksud saudara admin dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis adalah menurut ajaran Al-quran....

Ingatlah firman Allah:

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Menurut Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.....



Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 12:58 am

Salam,

Admin hanya cakap pasal penudung dada, dan tiada disebut dalam Al Quran pasal penudung kepala. Macam mana boleh pergi ke skirt pendek dan baju sendat pula? Fokuslah pada point sebenar.

Meraban entah ke mana daa...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:05 am

Quote :
Admin hanya cakap pasal penudung dada, dan tiada disebut dalam Al Quran pasal penudung kepala. Macam mana boleh pergi ke skirt pendek dan baju sendat pula? Fokuslah pada point sebenar.


kan pernah bertanya sebelum nie...

geng juag yg beristeri tutup dada je...

bahagian lain telanjang pun xpe yek....

hahahahahahaaha....

sebab dlm Al-quran x terang pun bab2 lain

Laughing
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:07 am

gaara wrote:
Quote :
Admin hanya cakap pasal penudung dada, dan tiada disebut dalam Al Quran pasal penudung kepala. Macam mana boleh pergi ke skirt pendek dan baju sendat pula? Fokuslah pada point sebenar.


kan pernah bertanya sebelum nie...

geng juag yg beristeri tutup dada je...

bahagian lain telanjang pun xpe yek....

hahahahahahaaha....

sebab dlm Al-quran x terang pun bab2 lain

Laughing
Salam,

Bukankah sudah dibawakan ayat 24:31 (secara keseluruhan) yang menyebut supaya menjaga kemaluan dan menutup perhiasan kecuali yang terzahir. Takkanlah ayat semudah itu tak boleh nak faham?

Kalau dikatakan bengap, pasti mereka tak mengaku. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:20 am

Quote :
Bukankah sudah dibawakan ayat 24:31 (secara keseluruhan) yang menyebut supaya menjaga kemaluan dan menutup perhiasan kecuali yang terzahir. Takkanlah ayat semudah itu tak boleh nak faham?

sebab itu saya bertanya kepada saudara admin kalau yang ketat2, sendat2, nipis boleh ke tidak boleh.....

tapi saudara juang marah pulak.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:21 am

Salam,

Apa yang nak diberitahu dalam forum ini adalah amalan menutup rambut bukannya suruhan Tuhan, sebaliknya suruhan si polan dan si polan sahaja.

Bila dikatakan menutup rambut bukan disuruh oleh Tuhan, bukannya bermakna kita suruh manusia tunjuk bahagian sulit sebab ada ayat Al Quran yang suruh menjaga kemaluan itu (menutupnya dan menjaga daripada perkara-perkara yang memudaratkan diri).

Janganlah kerana nak mengada-adakan perkara yang Tuhan tidak tetapkan, mereka berperangai macam kebudak-budakan. Matanglah sedikit.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:21 am

gaara wrote:
Quote :
Bila si polan bin si polan kata wajib pakai tudung kepala utk tutup rambut. Al-quran kata pakai penudung dada. Mereka terus percaya kepada si polan tersebut biar pun bercanggah dengan al-quran.

apakah maksud saudara admin dengan skirt pendek, atau baju sendat dan nipis adalah menurut ajaran Al-quran....

Ingatlah firman Allah:

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

Menurut Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi yang dimaksud perhiasan perempuan dalam ayat itu pula, iaitu apa saja yang dipakai berhias dan untuk mempercantik tubuh, baik berbentuk ciptaan asli seperti wajah, rambut dan potongan tubuh, ataupun buatan seperti pakaian, perhiasan, make-up dan sebagainya.....

Very Happy

Salam,

Bila pula saya maksudkan dengan skirt pendek, atau baju sendat yang nipis menurut ajaran al-quran wahai tuan gaara?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:23 am

gaara wrote:
Quote :
Bukankah sudah dibawakan ayat 24:31 (secara keseluruhan) yang menyebut supaya menjaga kemaluan dan menutup perhiasan kecuali yang terzahir. Takkanlah ayat semudah itu tak boleh nak faham?

sebab itu saya bertanya kepada saudara admin kalau yang ketat2, sendat2, nipis boleh ke tidak boleh.....

tapi saudara juang marah pulak.... Very Happy

Salam,

Tidak jelas lagikah ayat 24:31 wahai tuan gaara?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:25 am

gaara wrote:
Quote :
Bukankah sudah dibawakan ayat 24:31 (secara keseluruhan) yang menyebut supaya menjaga kemaluan dan menutup perhiasan kecuali yang terzahir. Takkanlah ayat semudah itu tak boleh nak faham?

sebab itu saya bertanya kepada saudara admin kalau yang ketat2, sendat2, nipis boleh ke tidak boleh.....

tapi saudara juang marah pulak.... Very Happy
Salam,

Buat apa saya nak marah? Saya hanya persoalkan kenapa quote ayat Admin pasal penutupan dada itu, kemudian tanya soalan yang lari daripada ayat yang diquotekan. Itu sahaja.

Saudara pun boleh fikir, maksud menutup itu supaya tak nampak. Kalau pakai nipis dan sendat sehingga menampakkan bahagian yang perlu ditutup itu, bukankah masih tak mencapai maksud menutup?



Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Today at 1:43 pm

Back to top Go down
 
Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3, 4 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» Rahasia dalam Peristiwa Ular Tembaga
» menunggu mukjizat doa, pendeta petrus agung purnomo sudah meninggal, jenazahnya dibaca-bacai doa kebangkitan oleh jemaat biar segera hidup lagi
» sejarah perang khandaq
» Ketika Katolik Menjadi Diktator Kejam di Negeri Ini

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: