HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 12:54 am

First topic message reminder :


“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:32 am

Quote :
Saudara pun boleh fikir, maksud menutup itu supaya tak nampak. Kalau pakai nipis dan sendat sehingga menampakkan bahagian yang perlu ditutup itu, bukankah masih tak mencapai maksud menutup?


terima kasih kerana membenarkan perkara yang terdapat dalam hadis....

perkara yang saudara hujahkan ini terlebih dahulu telah diwahyukan oleh Allah kepada nabi dan ianya terdapat dalam hadis sahih..... Very Happy

Quote :
Bila pula saya maksudkan dengan skirt pendek, atau baju sendat yang nipis menurut ajaran al-quran wahai tuan gaara?

Quote :
Tidak jelas lagikah ayat 24:31 wahai tuan gaara?

amat jelas saudara admin and juang kerana ianya telah diperincikan dalam hadis2 sahih..

TQ.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:42 am

gaara wrote:

terima kasih kerana membenarkan perkara yang terdapat dalam hadis....

perkara yang saudara hujahkan ini terlebih dahulu telah diwahyukan oleh Allah kepada nabi dan ianya terdapat dalam hadis sahih..... Very Happy
Salam,

Ini menunjukkan tanpa perlu adanya kitab riwayat itu kita sudah boleh dapat jawapan yang mudah diterima asalkan mahu memikirkan. Smile

Quote :

Quote :
Tidak jelas lagikah ayat 24:31 wahai tuan gaara?

amat jelas saudara admin and juang kerana ianya telah diperincikan dalam hadis2 sahih..

TQ.... Very Happy
Ini membuktikan daripada ayat 24:31 itu sudah cukup jelas walaupun kami tak pernah rujuk riwayat-riwayat hadis yang saudara ikuti itu.

Hebat tak Al Quran? Tak perlu kami rujuk kitab riwayat terus boleh dapat jawapan yang saudara akui kebenarannya. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:44 am

gaara wrote:
amat jelas saudara admin and juang kerana ianya telah diperincikan dalam hadis2 sahih..

Salam,

Kalau tuan dah kata amat jelas, mengapa perlu dijelaskan dalam riwayat hadis lagi?

Tanpa perlu penjelasan riwayat hadis, orang-orang yang mempunyai minda boleh memikirkan ayat tersebut.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:49 am

Juang wrote:
gaara wrote:

terima kasih kerana membenarkan perkara yang terdapat dalam hadis....

perkara yang saudara hujahkan ini terlebih dahulu telah diwahyukan oleh Allah kepada nabi dan ianya terdapat dalam hadis sahih..... Very Happy
Salam,

Ini menunjukkan tanpa perlu adanya kitab riwayat itu kita sudah boleh dapat jawapan yang mudah diterima asalkan mahu memikirkan. Smile

Quote :

Quote :
Tidak jelas lagikah ayat 24:31 wahai tuan gaara?

amat jelas saudara admin and juang kerana ianya telah diperincikan dalam hadis2 sahih..

TQ.... Very Happy
Ini membuktikan daripada ayat 24:31 itu sudah cukup jelas walaupun kami tak pernah rujuk riwayat-riwayat hadis yang saudara ikuti itu.

Hebat tak Al Quran? Tak perlu kami rujuk kitab riwayat terus boleh dapat jawapan yang saudara akui kebenarannya. Smile

masalahnya saudara juang...

kitab2 hadis wahyu dari Allah itu wujud terlebih dahulu dari kata2 saudara juang...

dan saudara juang and admin HANYA membenarkan apa yg terdapt dalam hadis...

tp kata hadis karut pulak... scratch


P/S: FULL MARK UTK WAHYU ALLAH YANG BERNAMA HADIS... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:58 am

gaara wrote:


masalahnya saudara juang...

kitab2 hadis wahyu dari Allah itu wujud terlebih dahulu dari kata2 saudara juang...
Salam,

Itu bukan masalah besar sebab kata-kata saya berdasarkan sumber rujukan Al Quran yang terlebih dahulu daripada riwayat-riwayat si polan dan si polan itu.

Quote :

dan saudara juang and admin HANYA membenarkan apa yg terdapt dalam hadis...

tp kata hadis karut pulak... scratch


P/S: FULL MARK UTK WAHYU ALLAH YANG BERNAMA HADIS... Very Happy
Kami tak pernah kata kami ikut riwayat hadis. Kami ikut Al Quran sebab bagi kami Al Quran sudah jelas tanpa perlu kami rujuk pun pada kitab riwayat sehingga saudara sendiri akui kebenarannya.

Betapa hebatnya Al Quran. Boleh berdiri tanpa perlu adanya kitab-kitab riwayat. Dan saudara sudah menyaksikannya kami dapat jawapan yang saudara akui kebenarannya walaupun kami tidak perlu buka kitab riwayat itu.

Jadi apa perlunya kitab riwayat itu jika dengan Al Quran pun kita sudah boleh fikirkan perinciannya? Smile

p/s: Patutlah dalam Al Quran kita tak jumpa ayat suruh kumpulkan riwayat hadis dan jadikan penjelas Al Quran. Sebaliknya ada ayat yang suruh memikirkan Al Quran dan jadikan ia sebagai Peringatan.


Last edited by Juang on Mon Sep 27, 2010 2:00 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 1:59 am

gaara wrote:
dan saudara juang and admin HANYA membenarkan apa yg terdapt dalam hadis...

tp kata hadis karut pulak...

Salam,

Begitulah, tanpa perlu riwayat hadis pun ayat-ayat al-quran sudah menjelaskan. tidak perlu ayat-ayat al-quran itu dijelaskan pula oleh riwayat hadis. hanya dengan membaca ayat 24:31 pun kita boleh faham.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:02 am

Admin wrote:
gaara wrote:
dan saudara juang and admin HANYA membenarkan apa yg terdapt dalam hadis...

tp kata hadis karut pulak...

Salam,

Begitulah, tanpa perlu riwayat hadis pun ayat-ayat al-quran sudah menjelaskan. tidak perlu ayat-ayat al-quran itu dijelaskan pula oleh riwayat hadis. hanya dengan membaca ayat 24:31 pun kita boleh faham.
Salam,

Benar Admin. Inilah tujuan kita buat forum sebegini supaya kita belajar yakin pada Al Quran yang mana tanpa perlu kepada kitab-kitab riwayat pun kita sudah dapat pejelasan yang logik dan rasional. Terbuktilah Al Quran itu sudah lengkap dan sempurna. Tak perlu nak ditokok-tambah dengan kitab-kitab riwayat lagi.

Tiada yang paling menggembirakan hidup ini bila melihat makin ramai yang mula yakin pada Al Quran dan mereka sudah berani menghuraikan mengikut perspektif sendiri. Satu perkembangan yang sihat.

Moga-moga penyakit takut kepada si polan dan si polan yang menyebabkan mereka selama ini menurut membuta-tuli dapat dibasmi.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:08 am

Quote :
Kami tak pernah kata kami ikut riwayat hadis. Kami ikut Al Quran sebab bagi kami Al Quran sudah jelas tanpa perlu kami rujuk pun pada kitab riwayat sehingga saudara sendiri akui kebenarannya.


kalau hebat hujah saudara ini ia akan membuktikan lagi kehebatan wahyu Allah yang bernama hadis tersebut. dan saudara juang and admin membenarkan apa yg terdapt dalam hadis...

mesti lah saya akui...

Quote :
Itu bukan masalah besar sebab kata-kata saya berdasarkan sumber rujukan Al Quran yang terlebih dahulu daripada riwayat-riwayat si polan dan si polan itu.

yang sebenarnya wahyu hebat yang bernama hadis yang telah dibuktikan oleh saudara juang sendiri turun serentak dengan wahyu Allah yang bernama Al-quran...

kalau turun kemudian mana bolehnya wahyu yang bernama hadis tersebut sebegitu hebat sebagaimana yg telah dibuktikan oleh saudara juang and admin sendiri....

Quote :
Betapa hebatnya Al Quran. Boleh berdiri tanpa perlu adanya kitab-kitab riwayat.

hujah saudara sendiri telah menunjukkan Al-quran disokong oleh hadis...

betul x....

x yek... geek

Quote :
Kami tak pernah kata kami ikut riwayat hadis.

mulut yang berkata kata ini belum tentu lagi betul...

sebab itu yang menjawab diakhirat nanti anggota badan yang lain... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:11 am

Quote :
Begitulah, tanpa perlu riwayat hadis pun ayat-ayat al-quran sudah menjelaskan. tidak perlu ayat-ayat al-quran itu dijelaskan pula oleh riwayat hadis. hanya dengan membaca ayat 24:31 pun kita boleh faham.


kenapa yek hujah saudara admin and juang nie sama macam yg terdapt dalam hadis...

kalau saudara juang and admin turun dulu daripada wahyu boleh jugak sy percaya kata2 saudara nie....


P/S: saudara berdua nie tolak ke terima hadis nie.... Laughing
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:16 am

gaara wrote:

kenapa yek hujah saudara admin and juang nie sama macam yg terdapt dalam hadis...

kalau saudara juang and admin turun dulu daripada wahyu boleh jugak sy percaya kata2 saudara nie....


P/S: saudara berdua nie tolak ke terima hadis nie.... Laughing
Salam,

Sebab untuk membuktikan Al Quran itu boleh difahami tanpa perlunya kitab-kitab riwayat. Kalau tidak sudah tentu kami tidak boleh dapat jawapan yang saudara terima sebab kami tak rujuk pun pada kitab-kitab riwayat itu.

Jadi, setelah Allah buktikan pada saudara yang manusia boleh faham Al Quran tanpa perlunya riwayat-riwayat itu, tak cukup lagikah saudara nak yakin pada Al Quran? Setahu saya, orang-orang kafir terdahulu sahaja yang ramai tak percaya kepada Al Quran sehingga mereka perlukan riwayat-riwayat hadis (gospel) untuk mengada-adakan sesuatu yang Kitab-kitab Allah terdahulu tidak pernah tetapkan. Contohnya konsep Trinity bukannya ditetapkan oleh Allah dalam Kitab Injil, tetapi oleh kitab riwayat si polan dan si polan yang kononnya diambil daripada cerita sahabat Nabi Isa. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:18 am

Quote :
Sebab untuk membuktikan Al Quran itu boleh difahami tanpa perlunya kitab-kitab riwayat. Kalau tidak sudah tentu kami tidak boleh dapat jawapan yang saudara terima sebab kami tak rujuk pun pada kitab-kitab riwayat itu.

Jadi, setelah Allah buktikan pada saudara yang manusia boleh faham Al Quran tanpa perlunya riwayat-riwayat itu, tak cukup lagikah saudara nak yakin pada Al Quran? Setahu saya, orang-orang kafir terdahulu sahaja yang ramai tak percaya kepada Al Quran sehingga mereka perlukan riwayat-riwayat hadis (gospel) untuk mengada-adakan sesuatu yang Kitab-kitab Allah terdahulu tidak pernah tetapkan. Contohnya konsep Trinity bukannya ditetapkan oleh Allah dalam Kitab Injil, tetapi oleh kitab riwayat si polan dan si polan yang kononnya diambil daripada cerita sahabat Nabi Isa.


Hidayah kepada saudara juang da turun yek tuk terima hadis.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:23 am

Salam,

Berbalik kepada topik. Dalam ayat di bawah;

17:1. Dia disanjung, yang memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram (Masjid Suci) ke masjid yang lebih jauh di mana sekitarannya Kami memberkati, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Melihat.

Apabila ayat di atas dibaca dan telah difahami, kita tidak memerlukan penjelasan riwayat hadis sehingga diperincikan kononnya ada tawar-menawar, dsb kerana ayat al-quran itu sudah menjelaskan.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:23 am

Quote :
Sebab untuk membuktikan Al Quran itu boleh difahami tanpa perlunya kitab-kitab riwayat. Kalau tidak sudah tentu kami tidak boleh dapat jawapan yang saudara terima sebab kami tak rujuk pun pada kitab-kitab riwayat itu.

lain la saudara juang berhujah boleh je pakai skirt pendek ke...

boleh pakai nipis2 ke ...

baru lah aurat ttg hadis tersebut salah.....

makin lama kita berhujah makin terbuka lah pekung2 yg cuba disembunyikan oleh puak2 akal nie..

mula2 kata hadis karut... lama2 hujah mereka menyerupai hadis yg diturunkn lbh 1400 tahun dulu..

mula2 kata tak perlu rujuk ulamak... tp hujah mereka lama2 mcm apa yg telah diterangkan oleh ulamak terlebih dahulu....

tp mulut xkn kata begitu...

sbb ape...

yang menjawab diakhirat nanti anggota badan yang lain...... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:26 am

Quote :
17:1. Dia disanjung, yang memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram (Masjid Suci) ke masjid yang lebih jauh di mana sekitarannya Kami memberkati, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Melihat.

Apabila ayat di atas dibaca dan telah difahami, kita tidak memerlukan penjelasan riwayat hadis sehingga diperincikan kononnya ada tawar-menawar, dsb kerana ayat al-quran itu sudah menjelaskan.


saudara admin...

hadis yang ada itu melengkapi kitab Al-quran....

semuanya sudah dihujahkan sebelum nie...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:28 am

gaara wrote:
Quote :
Sebab untuk membuktikan Al Quran itu boleh difahami tanpa perlunya kitab-kitab riwayat. Kalau tidak sudah tentu kami tidak boleh dapat jawapan yang saudara terima sebab kami tak rujuk pun pada kitab-kitab riwayat itu.

lain la saudara juang berhujah boleh je pakai skirt pendek ke...

boleh pakai nipis2 ke ...

baru lah aurat ttg hadis tersebut salah.....

makin lama kita berhujah makin terbuka lah pekung2 yg cuba disembunyikan oleh puak2 akal nie..

mula2 kata hadis karut... lama2 hujah mereka menyerupai hadis yg diturunkn lbh 1400 tahun dulu..

mula2 kata tak perlu rujuk ulamak... tp hujah mereka lama2 mcm apa yg telah diterangkan oleh ulamak terlebih dahulu....

tp mulut xkn kata begitu...

sbb ape...

yang menjawab diakhirat nanti anggota badan yang lain...... Very Happy
Salam,

Yang nyatanya, kami boleh dapat jawapan yang saudara boleh terima tanpa perlu rujuk kitab riwayat dan ulamak-ulamak saudara itu. Kami hanya guna Al Quran sebagai sumber rujukan.

Betapa hebatnya Al Quran daripada Yang Maha Agung. Tak perlu si polan dan si polan.

Sama macam Admin cakap, daripada ayat 17:1 itu pun kita sudah nampak penjelasannya. Bukan susah pun nak faham ayat itu jika mahu faham. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:29 am

gaara wrote:


saudara admin...

hadis yang ada itu melengkapi kitab Al-quran....

semuanya sudah dihujahkan sebelum nie...
Salam,

Yang nyatanya, tiada pula ayat Al Quran surah 17 itu mengatakan ia tidak lengkap tanpa riwayat si polan dan si polan itu. Pandai-pandai sahaja nak tokok-tambah cerita. Sebijik macam tabiat orang musyrik terdahulu. Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:31 am

gaara wrote:
Quote :
17:1. Dia disanjung, yang memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam hari dari Masjidil Haram (Masjid Suci) ke masjid yang lebih jauh di mana sekitarannya Kami memberkati, supaya Kami memperlihatkan kepadanya sebahagian daripada ayat-ayat Kami. Sesungguhnya Dialah Yang Mendengar, Yang Melihat.

Apabila ayat di atas dibaca dan telah difahami, kita tidak memerlukan penjelasan riwayat hadis sehingga diperincikan kononnya ada tawar-menawar, dsb kerana ayat al-quran itu sudah menjelaskan.


saudara admin...

hadis yang ada itu melengkapi kitab Al-quran....

semuanya sudah dihujahkan sebelum nie...

Salam,

Riwayat hadis tidak perlu melengkapi al-quran kerana al-quran itu sudah boleh berdiri dengan sendiri.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:34 am

Quote :
Riwayat hadis tidak perlu melengkapi al-quran kerana al-quran itu sudah boleh berdiri dengan sendiri.

tapi kan hujah2 saudara dalam bab aurat tadi sudah membuktikan sebaliknya...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:43 am

gaara wrote:
Quote :
Riwayat hadis tidak perlu melengkapi al-quran kerana al-quran itu sudah boleh berdiri dengan sendiri.

tapi kan hujah2 saudara dalam bab aurat tadi sudah membuktikan sebaliknya...

Very Happy

Salam,

Tanpa perlu menggunakan riwayat hadis pun saya boleh memahami ayat-ayat tersebut sebab Allah suruh guna akal untuk memikirkannya.

Contohnya, dalam ayat 24:31 itu ada frasa 'menjaga kemaluan mereka'. Apakah perlunya riwayat hadis untuk kita perlu tahu bagaimana menjaga kemaluan tersebut atau kita sendiri boleh memikirkannya? Apalah gunanya akal kalau tidak mahu menggunakannya.

Sebab itu, Allah berkali-kali suruh kita guna akal untuk memikirkannya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:51 am

Quote :
Tanpa perlu menggunakan riwayat hadis pun saya boleh memahami ayat-ayat tersebut sebab Allah suruh guna akal untuk memikirkannya.

Contohnya, dalam ayat 24:31 itu ada frasa 'menjaga kemaluan mereka'. Apakah perlunya riwayat hadis untuk kita perlu tahu bagaimana menjaga kemaluan tersebut atau kita sendiri boleh memikirkannya? Apalah gunanya akal kalau tidak mahu menggunakannya.

Sebab itu, Allah berkali-kali suruh kita guna akal untuk memikirkannya.

tapi mana ayat ttg skirt tu...

ttg pakaian nipis tu...

ttg pakaian sendat tu...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:52 am

sambungan...

habis maksud saudara admin kedatanagn nabi tuk ape...

sebagai posmen yek... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 2:55 am

sambungan....

nabi deliver ayat Al-quran dari Allah...

lantak kamu la nak tafsir macam mane....

camtu ke saudara admin...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:04 am

gaara wrote:
Quote :
Tanpa perlu menggunakan riwayat hadis pun saya boleh memahami ayat-ayat tersebut sebab Allah suruh guna akal untuk memikirkannya.

Contohnya, dalam ayat 24:31 itu ada frasa 'menjaga kemaluan mereka'. Apakah perlunya riwayat hadis untuk kita perlu tahu bagaimana menjaga kemaluan tersebut atau kita sendiri boleh memikirkannya? Apalah gunanya akal kalau tidak mahu menggunakannya.

Sebab itu, Allah berkali-kali suruh kita guna akal untuk memikirkannya.

tapi mana ayat ttg skirt tu...

ttg pakaian nipis tu...

ttg pakaian sendat tu...

Salam,

Apakah tuan tidak pernah memikirkan ayat 24:31 ini?

24:31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak daripadanya; dan hendaklah mereka meletakkan penudung mereka pada dada mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau perempuan mereka, atau apa yang tangan kanan mereka memiliki, atau lelaki yang melayan mereka yang tanpa mempunyai keinginan seks, atau kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan; dan janganlah juga mereka menghentakkan kaki mereka supaya perhiasan mereka yang tersembunyi diketahui. Dan bertaubatlah semua bersama kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, agar kamu beruntung.

Cuba tuan gunakan akal tuan itu untuk memikirkan frasa yang saya boldkan itu. Apakah ianya tidak dapat menjelaskan persoalan tuan di atas?

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:24 am

Salam Admin,

Mungkin dia itu kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat perempuan kot. Patutlah tanya soalan macam budak-budak sahaja.

Hebat sekali ayat-ayat Al Quran. Bagaikan serampang 2 mata. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 27, 2010 3:30 am

Quote :
Apakah tuan tidak pernah memikirkan ayat 24:31 ini?

24:31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, supaya mereka menundukkan pandangan mereka, dan menjaga kemaluan mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali apa yang nampak daripadanya; dan hendaklah mereka meletakkan penudung mereka pada dada mereka, dan tidak menampakkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa mereka, atau bapa suami mereka, atau anak lelaki mereka, atau anak lelaki suami mereka, atau saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara lelaki mereka, atau anak lelaki saudara perempuan mereka, atau perempuan mereka, atau apa yang tangan kanan mereka memiliki, atau lelaki yang melayan mereka yang tanpa mempunyai keinginan seks, atau kanak-kanak kecil yang belum mengerti aurat (bahagian-bahagian sulit) perempuan; dan janganlah juga mereka menghentakkan kaki mereka supaya perhiasan mereka yang tersembunyi diketahui. Dan bertaubatlah semua bersama kepada Allah, wahai orang-orang mukmin, agar kamu beruntung.

hahahaha.....

yg saudara admin bold itu adalah ....

merujuk kepada orang2 yg boleh prpn nampakan aurat mereka....

bukannya cara pemakaian.... scratch
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» Rahasia dalam Peristiwa Ular Tembaga
» menunggu mukjizat doa, pendeta petrus agung purnomo sudah meninggal, jenazahnya dibaca-bacai doa kebangkitan oleh jemaat biar segera hidup lagi
» sejarah perang khandaq
» Ketika Katolik Menjadi Diktator Kejam di Negeri Ini

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: