HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 01, 2010 2:59 am

First topic message reminder :

ALAM BARZAKH

Barzakh bermaksud rintangan atau pemisahan. Alam barzakh ialah alam pertama daripada alam yang kekal abadi di akhirat. Semua orang yang berada di dalam kubur dinamakan hidup di alam barzakh.

Alam ini berada di antara mati dan bangkit daripada mati. Apabila berada di dalam kubur, kita akan disoal oleh dua malaikat yang bernama Munkar dan Nakir mengenai amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia.

Barzakh dari sudut istilah pula ialah pendinding (hijab) yang terdapat di antara orang mati dan orang hidup. Pendinding inilah yang menghalang orang mati kembali ke dunia. Barzakh (pendinding) ini akan kekal sehingga hari Kiamat. Beberapa Ayat al-Quran Yang Menyatakan Azab Kubur

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan buta” (Surah Taha: 124)

Menurut Abu Sa‘id al-Khudri dan Abdullah bin Mas‘ud Radhdiallahu ‘anhum perkataan اكنض (yang sempit) adalah azab kubur. Inilah pendapat yang shahih.

“Mereka didedahkan kepada bahan api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa berada dalam alam Barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab api neraka yang seberat-beratnya”. (40: 46)

Sebahagian ulama’ menjadikan ayat di atas sebagai dalil sabitnya azab kubur. Pendapat ini disepakati oleh Mujahid, ‘Akramah, Muqatil dan Muhammad bin Ka‘ab. Ayat di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa azab kubur itu berlaku di alam barzakh. (Al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, al-Qurtubi: 8/4415-4416)

Imam Ibn Kathir ad-Dimsyaqi menyatakan bahawa Ahli Sunnah menjadikan ayat di atas sebagai dalil yang kukuh berlakunya azab kubur di alam barzakh.

“Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa selain daripada azab yang tersebut”. (Surah At-Thuur: 47)
Al-Qurtubi menjelaskan dalam tafsirnya bahawa azab itu adalah azab kubur. (At-Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa Umur al-Akhirat: 152 & Al-Qurtubi: 9/4786).

“Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (hartabenda, anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian) kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)”. Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari Kiamat)! (Surah at-Takathur: 1-3)

Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa surah ini mengandungi perkataan-perkataan tentang azab kubur. Oleh itu beriman dengannya adalah wajib. Inilah pegangan ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. (At-Tazkirah: 152 & al-Qurtubi: 10/5540-5541)

Beberapa Hadis-Hadis Yang Menunjukkan Sabitnya Azab Kubur

Daripada riwayat Abi Ayyub katanya:Maksudnya: “Pada suatu hari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam keluar selepas matahari terbenam. Lalu Baginda mendengar suara. Baginda bersabda: “Mayat Yahudi itu diazab di dalam kuburnya” (Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari)
Daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma: Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya mayat itu diazab disebabkan oleh ratapan orang-orang yang hidup” (Hadis riwayat al-Bukhari)


Dalam riwayat Imam Muslim: Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bahawa mayat itu diazab kerana ratapan keluarga ke atasnya”. (Hadis riwayat Muslim)

Maka jelas daripada segala ayat al-Quran dan hadis yang shahih di atas bahawa azab kubur adalah benar dan sekalian umat Islam wajib mempercayainya dan orang yang mengingkarinya pula adalah ditakuti rosak akidahnya.

Mari kita memperbanyakkan amal kita.........


Last edited by gaara on Mon Sep 06, 2010 1:37 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:09 am

Quote :
Tiada istilah khatam bab kubur dalam Al Quran seperti tiada disebut pun tentang azab kubur di dalam Al Quran. Orang-orang musyrik sahaja suka mengada-adakan.

tak khatam bab kubur rupanya....

mcm mane nk fhm kubur..

mcm mane nk fahm barzakh...

tu hujah yg saudra tak quote tu ape bendanya...

quote pun separuh je..

takut rahsia terbongkar..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:19 am

gaara wrote:
Quote :
Tiada istilah khatam bab kubur dalam Al Quran seperti tiada disebut pun tentang azab kubur di dalam Al Quran. Orang-orang musyrik sahaja suka mengada-adakan.

tak khatam bab kubur rupanya....

mcm mane nk fhm kubur..

mcm mane nk fahm barzakh...

tu hujah yg saudra tak quote tu ape bendanya...

quote pun separuh je..

takut rahsia terbongkar..
Salam,

Malangnya saudara gagal tunjukkan ayat-ayat Al Quran emngatakan adanya "azab kubur". Khatam apa ke bendanya itu? Smile

Kalau saya menutup sesuatu, pasti saudara boleh bongkarkan jika saya berdusta. Malangnya saudara dimasukkan dalam golongan yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mengatakan adanya "azab kubur". Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:22 am

Quote :
Malangnya saudara gagal tunjukkan ayat-ayat Al Quran emngatakan adanya "azab kubur". Khatam apa ke bendanya itu? Smile

Kalau saya menutup sesuatu, pasti saudara boleh bongkarkan jika saya berdusta. Malangnya saudara dimasukkan dalam golongan yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mengatakan adanya "azab kubur".


tu hujah sy yg saudara takut nak quote di atas tu lah bab2 azab kubur...

kn da bg kt atas tu...

tp klau tak khatam bab kubur mana nk fhm saudara..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:31 am

gaara wrote:
Quote :
Malangnya saudara gagal tunjukkan ayat-ayat Al Quran emngatakan adanya "azab kubur". Khatam apa ke bendanya itu? Smile

Kalau saya menutup sesuatu, pasti saudara boleh bongkarkan jika saya berdusta. Malangnya saudara dimasukkan dalam golongan yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mengatakan adanya "azab kubur".


tu hujah sy yg saudara takut nak quote di atas tu lah bab2 azab kubur...

kn da bg kt atas tu...

tp klau tak khatam bab kubur mana nk fhm saudara..
Salam,

Malangnya mana ada ayat Al Quran dengan jelas kata adanya "azab kubur"? Masih tak boleh terima hakikat itu ke?

Ikut Al Quran apa kebendanya kalau apa yang tiada dalam Al Quran pun mereka tak boleh terima kenyataan? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:43 am

Quote :
Malangnya mana ada ayat Al Quran dengan jelas kata adanya "azab kubur"? Masih tak boleh terima hakikat itu ke?

Ikut Al Quran apa kebendanya kalau apa yang tiada dalam Al Quran pun mereka tak boleh terima kenyataan

kan da saya bagi di atas tu...

tak boleh terima kenyataan ke saudara...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:44 am

sambungan...

saya bawa sekali lagi....

Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang, dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang sedahsyat-dahsyatnya!” ( 40:46 )....

Apakah yang dimaksudkan dengan “Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang”? Ia bermaksud azab sebelum hari kiamat.

Ini kerana ayat selepas itu menyebut, yang maksudnya: “dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang sedahsyat-dahsyatnya!”.

Jelas sekali azab yang pertama ialah azab sebelum kiamat yang dibentangkan kepada mereka pada waktu pagi dan petang, kan azab kubur tu

Sekiranya dikatakan bahawa ayat-ayat al-Quran tidak secara terang menyebut perkataan azab kubur. Kita katakan....

namun al-Sunnah menyebutnya secara jelas, terang dan banyak sehingga ke peringkat mutawatir iaitu keyakinan bahawa ia bersumber daripada Rasulullah s.a.w. tidak dapat disangkal lagi......

kalau betul dapat disangkal...

1. kenape saudara admin dan juang telah membenarkan apa yg terdapt dlm hadis

2. kenape dalam hadis banyak perkara2 ghaib seperti mana terdapt dalam Al-quran..

3. banyk hadis telah dibuktikan melalui sains moden... lalat o lalat...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:51 am

gaara wrote:

Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang, dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang sedahsyat-dahsyatnya!” ( 40:46 )....

Apakah yang dimaksudkan dengan “Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang”? Ia bermaksud azab sebelum hari kiamat....

Salam,

Kalau Firaun sudah dimasukkan ke dalam azab seksa semasa dikubur lagi , tidaklah ketika hari Kiamat dikatakan "Masukkanlah ..." sebaliknya dikatakan "kekalkanlah..."

Tetapi kerana di dalam kubur, Firaun dan pengikutnya belum dimasukkan ke dalam azab sebaliknya sekadar didedahkan sahaja, sebab itu pada hari Kiamat disebut "Masukkanlah..."

Apalah saudara ini. Struktur ayat macam itu mudah pun saudara sudah gagal. Ini perkara asas. Struktur ayat mudah sahaja. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 4:55 am

Quote :
gaara wrote:

Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang, dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab seksa api neraka yang sedahsyat-dahsyatnya!” ( 40:46 )....

Apakah yang dimaksudkan dengan “Mereka didedahkan kepada api neraka pada waktu pagi dan petang”? Ia bermaksud azab sebelum hari kiamat....


Salam,

Kalau Firaun sudah dimasukkan ke dalam azab seksa semasa dikubur lagi, tidaklah ketika hari Kiamat dikatakan "Masukkanlah ..." sebaliknya dikatakan "kekalkanlah..."

Tetapi kerana di dalam kubur, Firaun dan pengikutnya belum dimasukkan ke dalam azab, sebab itu pada hari Kiamat disebut "Masukkanlah..."

Apalah saudara ini. Struktur ayat macam itu mudah pun saudara sudah gagal. Ini perkara asas. Struktur ayat mudah sahaja.

kenape saudara juang quote tak hbs..

sbbnya...

mudah sikit putar belit...

betul tak saudara juang...

klau ambil yg dr mula2 mmg kempunan la nk putar belit..

kn... kn... kn..

mungkin taraf pemahaman saudara juang setakat tu je kot..

ptt le masih di takuk lama g ...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 5:06 am

gaara wrote:

kenape saudara juang quote tak hbs..
Salam,

Sebab selain itu bukannya ayat Al Quran. Sedangkan ayat-ayat saya pun saudara ada yang tak quote habis. Tak pula saya bising.

Jadi daripada ayat Al Quran yang saudara bawa itu sendiri sudah menunjukkan tiada azab kubur. Patutlah perkataan "azab kubur" tak wujud dalam Al Quran walaupun perkataan "azab" dan "kubur" itu asalnya daripada perkataan Arab. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 5:13 am

Quote :
Sebab selain itu bukannya ayat Al Quran. Sedangkan ayat-ayat saya pun saudara ada yang tak quote habis. Tak pula saya bising.

ayat2 saudara pun takl secocok dengan terjemahan dan tafsiran ulamak..

jadi tidak amat merugikan jika saya tidak quote habis....

Quote :
Jadi daripada ayat Al Quran yang saudara bawa itu sendiri sudah menunjukkan tiada azab kubur. Patutlah perkataan "azab kubur" tak wujud dalam Al Quran walaupun perkataan "azab" dan "kubur" itu asalnya daripada perkataan Arab.

kalau menggap Al-quran sebagai kamus bahasa arab sebagaimana gaya orientalis barat memang susah nak faham la saudara...

tp gabungan wahyu menujukkan adanya azab kubur...

dalam kubur nnt diri masing2 yg tanggung...

kita hanya memberi peringatan..

nk ubah orang bukan urusan saya....

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 5:24 am

gaara wrote:

ayat2 saudara pun takl secocok dengan terjemahan dan tafsiran ulamak..

jadi tidak amat merugikan jika saya tidak quote habis....
Salam,

Bagi saya ayat-ayat saudara tidak secocok dengan Al Quran. Jadi lagi-lagilah tidak amat merugikan saya tidak quote habis sebab ayat-ayat orang kafir terdahulu yang tidak secocok dengan Al Quran pun Nabi tak suruh ikut. Smile

Quote :
kalau menggap Al-quran sebagai kamus bahasa arab sebagaimana gaya orientalis barat memang susah nak faham la saudara...

tp gabungan wahyu menujukkan adanya azab kubur...

dalam kubur nnt diri masing2 yg tanggung...

kita hanya memberi peringatan..

nk ubah orang bukan urusan saya....

Ini bukan masalah menganggap Al Quran sebagai kamus, tetapi perihal azab dalam kubur memang tidak diceritakan dalam Al Quran. Jadi kalau nak mengada-adakan cerita macam orang kafir terdahulu suka mengada-adakan dusta, itu hak saudara. Saya tak bertanggungjawab terhadap apa yang saudara buat.

Tugas saya hanya mengatakan dalam Al Quran tidak ada disebut perihal azab kubur yang sehingga ke saat ini saudara gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran yang jelas mengatakannya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 5:28 am

Quote :
Tugas saya hanya mengatakan dalam Al Quran tidak ada disebut perihal azab kubur yang sehingga ke saat ini saudara gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran yang jelas mengatakannya.

sebabnya panduan saya adalah gabunagn wahyu dan bukan cara orientalis barat yg cuba meracuni pemikiran umat islam...

dengn gabungn wahyu tersebut sy telah kemukakanya...

terpulang kpd diri saudara nak terima atau tidak

Quote :
ini bukan masalah menganggap Al Quran sebagai kamus, tetapi perihal azab dalam kubur memang tidak diceritakan dalam Al Quran. Jadi kalau nak mengada-adakan cerita macam orang kafir terdahulu suka mengada-adakan dusta, itu hak saudara. Saya tak bertanggungjawab terhadap apa yang saudara buat.

sebab hal kamus2 nie lah saudara tak jumpa azab kubur, saudara kata tiada sunnah nabi..

betul tak....

padahal ianya cara orientalis barat sebenarnya...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 5:40 am

gaara wrote:

sebabnya panduan saya adalah gabunagn wahyu dan bukan cara orientalis barat yg cuba meracuni pemikiran umat islam...

dengn gabungn wahyu tersebut sy telah kemukakanya...

terpulang kpd diri saudara nak terima atau tidak
Salam,

Kalau saudara gunakan panduan wahyu, tentulah boleh bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti. Tetapi sebab saudara gagal bawakan ayat-ayat Al Quran, bukankah sama macam orang-orang kafir terdahulu yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran?

Saudara sendiri yang menyamakan sifat saudara dengan apa yang orang-orang kafir terdahulu lakukan (sebab tiada orang-orang kafir terdahulu yang mampu bawakan Al Quran atau ayat serupa mutunya).

Quote :

sebab hal kamus2 nie lah saudara tak jumpa azab kubur, saudara kata tiada sunnah nabi..

betul tak....

padahal ianya cara orientalis barat sebenarnya...

Tetapi kenapa perkataan "azab" dan "kubur" ada dalam Al Quran walaupun Al Quran bukannya kamus?

Mari kita fikirkan perkaitan ini. Dalam Al Quran ada sebut perkataan "dunia", "kubur" dan "akhirat". Kemudian ada sebut perkataan "azab". Namun Al Quran hanya menggabungkan perkataaan "azab dunia" dan "azab akhirat" sahaja. Kalau benar adanya azab kubur, pasti mudah kita jumpa perkataan "azab kubur" seperti mana kita jumpa perkataan "azab dunia" dan "azab akhirat" itu.

Takkanlah semudah itu saudara gagal nak fikirkan? Otak sudah tepu ke? Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 9:25 am

Juang wrote:
gaara wrote:
Dalil adanya azab kubur......

Sehingga apabila tiba maut kepada salah seorang di kalangan mereka, berkatalah ia: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia). Supaya aku dapat mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Bahkan sesungguhnya ia hanya perkataan yang dia ucapkan, sedang di hadapan mereka ada barzakh hingga hari mereka dibangkitkan semula. ( 23:99-100 )

Very Happy
Salam,

Masih gagal lagi mengemukakan ayat Al Quran ada menyebut perkataan "azab kubur" atau pun "azab barzakh".

Mari kita renung ayat ini pula;

36:51. Dan trompet ditiupkan; kemudian tiba-tiba, mereka melongsor dari makam-makam mereka kepada Pemelihara mereka.

36:52. Mereka berkata, "Celakalah kami! Siapakah yang membangkitkan kami daripada tempat tidur kami? Inilah apa Yang Pemurah menjanjikan, dan para utusan berkata benar."


Kalau ada manusia diazab di dalam kubur, buat apa mereka nak berteriak mengatakan "celaka" dan mempersoalkan siapa yang bangkitkan mereka daripada tempat tidur (makam). Tetapi sebab kubur adalah tempat berehat sebelum tunggu hari pembalasan, maka logiklah orang-orang kafir berteriak bila tiba hari Pengadilan (Akhirat).

Ini membuktikan tidak wujudnya azab kubur berdasarkan tindak-balas orang-orang kafir bila tiba hari Kiamat itu.

Sudahlah ayat Al Quran yang mereka bawa tak membantu sebagai bukti adanya azab kubur, didatangkan pula ayat Al Quran lain yang menunjukkan kelogikan tiadanya azab kubur. Begitulah balasan kepada orang-orang yang berdusta. Smile

Salam,

Benar Juang. Dalam ayat 36:52 itu, orang-orang tersebut berteriak kerana membangkitkan mereka dari tempat tidur mereka pada hari pembalasan kelak. Sedap-sedap tidur, alih-alih ada yang membangkitkan mereka.

Kalau ada azab di dalam kubur pun, mereka sepatutnya tidak berteriak begitu dan berasa gembira sedikit kerana mereka sudah terlepas dari azab kubur.

Begitulah ayat-ayat al-quran yang mudah mematahkan hujah-hujah mereka.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Mon Sep 27, 2010 9:50 am

Salam Admin,

Sebenarnya banyak lagi bukti-bukti menunjukkan perihal azab kubur itu suatu yang diada-adakan. Cuba kita fikirkan lagi, kenapa Al Quran boleh menceritakan perihal azab akhirat cukup punya jelas dan banyak ayat-ayatnya, tetapi tidak wujud pun perihal "azab kubur" sedangkan alam kubur itulah yang ditempuhi dahulu sebelum akhirat? Sepatutnya perihal azab kubur yang lebih dekat jaraknya berbanding akhirat itulah yang banyak diperjelaskan dalam Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Tue Sep 28, 2010 2:37 am

Quote :
Kalau saudara gunakan panduan wahyu, tentulah boleh bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti. Tetapi sebab saudara gagal bawakan ayat-ayat Al Quran, bukankah sama macam orang-orang kafir terdahulu yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran?

Saudara sendiri yang menyamakan sifat saudara dengan apa yang orang-orang kafir terdahulu lakukan (sebab tiada orang-orang kafir terdahulu yang mampu bawakan Al Quran atau ayat serupa mutunya).

saya sudah katakan panduan saya adalah gabungan wahyu yang bernama Al-quran dan Hadis...

bezakan panduan dan gabungan ok sauadra...

takkan itu jugak tidak dapat dibezakan.....

Quote :
Tetapi kenapa perkataan "azab" dan "kubur" ada dalam Al Quran walaupun Al Quran bukannya kamus?

sebab Al-quran itu adalah petunjuk dan bukannya kamus....

dan azab kubur adalah sebahagian dari ayat2 “Mutasyaabihaat” ......

Termasuk dalam pengertian ayat-ayat mutasyaabihaat: seperti ayat-ayat yang berhubungan dengan yang ghaib-ghaib

Allah – dengan hikmah-Nya – menjadikan Al-Qur’an sebahagiannya ayat-ayat muhkamat yang kepadanyalah dikembalikan ketika terjadi kesamaran;

dan sebahagian lainnya ayat-ayat mutasyaabihaat sebagai batu ujian bagi para hamba supaya membezakan orang-orang yang jujur imannya dari orang-orang yang dalam hatinya ada kesesatan.

dan seperti yang dinyatakan sebelum ini...

adanya azab kubur telah diperincikan dalam Hadis2 nabi....

hanya orang yang pendek akal sahaja akan menolaknya

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Tue Sep 28, 2010 4:14 am

Quote :
tolokminda wrote:

Ummiy bukan bermaksud buta huruf. Ummiy bermaksud pagan. Malangnya tidak ada perkataan dalam Bahasa Melayu yang merujuk kepada pagan.

Pagan kalau dirujuk kepada seseorang maknanya seseorang yang tidak pernah mendapat sinaran wahyu - maknanya dia adalah seseorang berpegang kepada kepercayaan yang tidak bersandar kepada petunjuk Tuhan tetapi hanya menuruti kepercayaan turun temurun. Bangsa Eropah dan orang Eropah adalah pagan (ummiy) sebelum sampai kepada mereka Kitab Tuhan. Orang Arab adalah pagan (ummiy) sebelum sampai kepada mereka Kitab Tuhan. Orang Melayu juga pagan (ummiy) sebelum sampai kepada mereka Kitab Tuhan. Selepas Kitab Tuhan sampai kepada mana-mana bangsa atau seseorang dan mereka atau dia tidak mahu percaya atau menolak untuk percaya dan menutup kebenaran maka barulah mereka digelar kafir.

Malangnya istilah pagan yang merujuk kepada bangsa atau manusia yang berpegang kepada kepercayaan sebelum sampainya Kitab Tuhan kepada mereka tidak terdapat dalam perbendaharaan kata Melayu. Mereka memborong semuanya sebagai kafir saja.

da puas da saya rujuk kamus2 dalam internet nie...

mana la tau hujah saudara tolokminda nie betul...

klau betul pun ia tidak menjadi masalah kepada saya kerana saya berpegang kepada khilaf ulamak dalam hujah2 dan dalil2 mereka tentang perkara nabi ummiy nie...

tapi malangnya tiada satu padanan yang saya jumpa untuk membuktikan...

ummiy = pagan...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Tue Sep 28, 2010 9:40 am

gaara wrote:
Quote :
Kalau saudara gunakan panduan wahyu, tentulah boleh bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti. Tetapi sebab saudara gagal bawakan ayat-ayat Al Quran, bukankah sama macam orang-orang kafir terdahulu yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran?

Saudara sendiri yang menyamakan sifat saudara dengan apa yang orang-orang kafir terdahulu lakukan (sebab tiada orang-orang kafir terdahulu yang mampu bawakan Al Quran atau ayat serupa mutunya).

saya sudah katakan panduan saya adalah gabungan wahyu yang bernama Al-quran dan Hadis...

bezakan panduan dan gabungan ok sauadra...

takkan itu jugak tidak dapat dibezakan.....
Very Happy
Salam,

Panduan utama saya adalah Al Quran. Jika Al Quran ada suruhan Allah agar kita rujuk kitab riwayat untuk tahu perihal azab kubur, sudah tentu saya akan rujuk. Malang dalam Al Quran bukan sahaja tidak ada perihal "azab kubur" seperti mana "azab akhirat" diceritkan dengan banyak dan jelas, malah dalam Al Quran juga tiada ayat suruh kita rujuk kitab riwayat untuk tahu perihal azab kubur.

Jadi saya tak mahu tiru perangai orang-orang kafir terdahulu yang mengada-adakan apa yang tidak ditetapkan oleh Tuhan dalam Kitab-kitab terdahulu. Mengada-adakan sesuatu yang tidak ditetapkan oleh Tuhan, samalah macam perbuatan orang-orang Yahudi dan Nasrani terdahulu yang mengada-adakan cerita Allah mempunyai putera. Bukankah sama perangai mereka, iaitu mengada-adakan apa yang Kitab Allah tidak pernah tetapkan? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 12:37 am

Quote :
Panduan utama saya adalah Al Quran. Jika Al Quran ada suruhan Allah agar kita rujuk kitab riwayat untuk tahu perihal azab kubur, sudah tentu saya akan rujuk. Malang dalam Al Quran bukan sahaja tidak ada perihal "azab kubur" seperti mana "azab akhirat" diceritkan dengan banyak dan jelas, malah dalam Al Quran juga tiada ayat suruh kita rujuk kitab riwayat untuk tahu perihal azab kubur.


Salam....

berpandukan Al-quran jugak lah saya sudah buktikan adanya azab kubur.....

cuma ianya kita tak boleh nampak sebagaimana kita tak boleh nampak tenaga seperti yang saudara sendiri maksudkan dulu...

tetapi mungkin pintu hati saudara juang sudah tertutup untuk menerima kebenaran tersebut...

hanya Allah sahaja yang mampu memberi hidayah....

Quote :
Jadi saya tak mahu tiru perangai orang-orang kafir terdahulu yang mengada-adakan apa yang tidak ditetapkan oleh Tuhan dalam Kitab-kitab terdahulu.

ingatlah saudara juang antara perangai orang kafir adalah menolak peristiwa israk dan mikraj sebagaimana ditolak oleh golonagan akal nie....


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:01 am

gaara wrote:


Salam....

berpandukan Al-quran jugak lah saya sudah buktikan adanya azab kubur.....

cuma ianya kita tak boleh nampak sebagaimana kita tak boleh nampak tenaga seperti yang saudara sendiri maksudkan dulu...

tetapi mungkin pintu hati saudara juang sudah tertutup untuk menerima kebenaran tersebut...

hanya Allah sahaja yang mampu memberi hidayah....

Very Happy
Salam,

Malangnya saudara gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran ada menyebut istilah "azab kubur" seperti mana istilah "azab dunia" dan "azab akhirat" ada dalam Al Quran. Persamaan saudara seperti orang-orang Nasrani terdahulu yang gagal buktikan istilah "Al Masih anak Tuhan" wujud dalam Injil sehingga terpaksa guna gospel-gospel atas nama si polan dan si polan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:06 am

Quote :
Malangnya saudara gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran ada menyebut istilah "azab kubur"

kalau saudara hanya jadikan Al-quran sebagai kamus bahasa arab...

memang sampai mati pun saudara takkan jumpa...

InsyAllah dalam kubur nanti saudara akan jumpanya nanti... Very Happy

bab nie akal lembik plak jadinya...

Very Happy

Quote :
gospel-gospel

gospel adalah rekaan manusia tetapi hadis adalah wahyu dari Allah...

itu pun susah nak bezakan....

nak bezakan kena lah dalami isi kandunganya...

dan bukan judge it by cover...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:13 am

gaara wrote:

kalau saudara hanya jadikan Al-quran sebagai kamus bahasa arab...

memang sampai mati pun saudara takkan jumpa...

InsyAllah dalam kubur nanti saudara akan jumpanya nanti... Very Happy

bab nie akal lembik plak jadinya...
Salam,

Saya tak jadikan Al Quran sebagai kamus, tetapi sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Hakikatnya sekarang dalam Al Quran ada sebut "azab dunia" dan "azab akhirat", tetapi tidak ada disebut tentang "azab kubur". Masih tak boleh terima hakikat tersebut? Smile


Quote :

gospel adalah rekaan manusia tetapi hadis adalah wahyu dari Allah...

itu pun susah nak bezakan....

nak bezakan kena lah dalami isi kandunganya...

dan bukan judge it by cover...
Itu cakap saudara, bukannya ayat-ayat Allah. Dalam Al Quran, mana ada kata riwayat hadis adalah wahyu Allah. Jadi sifat riwayat hadis dan gospel adalah sama iaitu;

- Injil tidak pernah iktiraf gospel-gospel adalah wahyu Tuhan.
- Al Quran tidak pernah iktiraf riwayat-riwayat hadis adalah wahyu Tuhan (sehingga ke saat ini saudara gagal kemukakan ayat-ayat Allah). Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:19 am

Quote :
Saya tak jadikan Al Quran sebagai kamus, tetapi sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Hakikatnya sekarang dalam Al Quran ada sebut "azab dunia" dan "azab akhirat", tetapi tidak ada disebut tentang "azab kubur". Masih tak boleh terima hakikat tersebut?

bila saudara juang jadikan Al-quran sebagai kamus memag lah tiada istilah azab kubur tersebut...

tapi bila saudara jadikan ia sebagai tetapi sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza pasti saudara juma nanti...

baca2 lagi lah yek...

Quote :
Itu cakap saudara, bukannya ayat-ayat Allah. Dalam Al Quran, mana ada kata riwayat hadis adalah wahyu Allah.

kenyataan ini bukan cakap2 sahaja tapi telah dibuktikan sebelum ini....

Quote :
Injil tidak pernah iktiraf gospel-gospel adalah wahyu Tuhan.

sebabnya gospel adalah tokok tambah dari injil...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:26 am

gaara wrote:

bila saudara juang jadikan Al-quran sebagai kamus memag lah tiada istilah azab kubur tersebut...

tapi bila saudara jadikan ia sebagai tetapi sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza pasti saudara juma nanti...

baca2 lagi lah yek...
Salam,

Masalahnya dalam perkataan ayat pun tidak ada gabungan perkataan azab dan kubur yang kedua-dua perkataan itu memang perkataan Arab. Buta kayu ke saudara? Smile

Quote :

kenyataan ini bukan cakap2 sahaja tapi telah dibuktikan sebelum ini....
Telah dibuktikan apa kebendanya kalau gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran. Orang yang ada bukti, bawa berapa banyak kali ayat Al Quran pun dia mampu.

Quote :

sebabnya gospel adalah tokok tambah dari injil...
Seperti itulah riwayat hadis adalah tokok tambah Al Quran. Sebab itulah tiada dalam Al Quran sebut pasal riwayat hadis si polan dan si polan seperti gospel itu. Masih tak mahu akui persamaannya. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:31 am

Quote :
Masalahnya dalam perkataan ayat pun tidak ada gabungan perkataan azab dan kubur yang kedua-dua perkataan itu memang perkataan Arab.

ini lah akibat bila Al-quran dianggap sebagai kamus...

Quote :
Telah dibuktikan apa kebendanya kalau gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran. Orang yang ada bukti, bawa berapa banyak kali ayat Al Quran pun dia mampu.

ayat2 yang dibawa itu sebenarnya ditolak oleh saudara kerana tak dapat diterima oleh akal..

yang betul ayat sudah dibawa dan pembuktian telah dibuat..

Quote :
Seperti itulah riwayat hadis adalah tokok tambah Al Quran.

Hadis adalah wahyu Allah yang melengkapi Al-quran...

saudara berkata begitu kerana judge it by cover...

Quote :
Sebab itulah tiada dalam Al Quran sebut pasal riwayat hadis si polan dan si polan seperti gospel itu.

janganlah saudara judge it by cover..

tetapi perhatikan isi kandungan hadis tersebut...

Hadis2 tersebut telah gagal dibuktikan ia bukan dari wahyu Allah...

dan seerti biasa mereka hanya mampu berkata kata..
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Today at 1:48 pm

Back to top Go down
 
Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........
View previous topic View next topic Back to top 
Page 6 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» apakah azab kubur itu ada?
» Inilah kebesaran ALLAH yang Nyata, VIDEO> KESAKSIAN KEAJAIBAN MASJID-MASJID DI ACEH PASCA TSUNAMI
» meyakini weton (hari lahir) sebagai hari kesialan
» cara meringankan siksa kubur
» riba dan bunga bank

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: