HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 01, 2010 2:59 am

First topic message reminder :

ALAM BARZAKH

Barzakh bermaksud rintangan atau pemisahan. Alam barzakh ialah alam pertama daripada alam yang kekal abadi di akhirat. Semua orang yang berada di dalam kubur dinamakan hidup di alam barzakh.

Alam ini berada di antara mati dan bangkit daripada mati. Apabila berada di dalam kubur, kita akan disoal oleh dua malaikat yang bernama Munkar dan Nakir mengenai amalan yang dilakukan semasa hidup di dunia.

Barzakh dari sudut istilah pula ialah pendinding (hijab) yang terdapat di antara orang mati dan orang hidup. Pendinding inilah yang menghalang orang mati kembali ke dunia. Barzakh (pendinding) ini akan kekal sehingga hari Kiamat. Beberapa Ayat al-Quran Yang Menyatakan Azab Kubur

“Dan sesiapa yang berpaling ingkar daripada ingatan dan petunjuk-Ku, maka sesungguhnya adalah kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari Kiamat dalam keadaan buta” (Surah Taha: 124)

Menurut Abu Sa‘id al-Khudri dan Abdullah bin Mas‘ud Radhdiallahu ‘anhum perkataan اكنض (yang sempit) adalah azab kubur. Inilah pendapat yang shahih.

“Mereka didedahkan kepada bahan api neraka pada waktu pagi dan petang (semasa berada dalam alam Barzakh) dan pada hari berlakunya kiamat (diperintahkan kepada malaikat): “Masukkanlah Firaun dan pengikut-pengikutnya ke dalam azab api neraka yang seberat-beratnya”. (40: 46)

Sebahagian ulama’ menjadikan ayat di atas sebagai dalil sabitnya azab kubur. Pendapat ini disepakati oleh Mujahid, ‘Akramah, Muqatil dan Muhammad bin Ka‘ab. Ayat di atas adalah dalil yang menunjukkan bahawa azab kubur itu berlaku di alam barzakh. (Al-Jami‘ li Ahkam al-Qur’an, al-Qurtubi: 8/4415-4416)

Imam Ibn Kathir ad-Dimsyaqi menyatakan bahawa Ahli Sunnah menjadikan ayat di atas sebagai dalil yang kukuh berlakunya azab kubur di alam barzakh.

“Sesungguhnya orang-orang yang zalim itu akan beroleh azab seksa selain daripada azab yang tersebut”. (Surah At-Thuur: 47)
Al-Qurtubi menjelaskan dalam tafsirnya bahawa azab itu adalah azab kubur. (At-Tazkirah fi Ahwal al-Mauta wa Umur al-Akhirat: 152 & Al-Qurtubi: 9/4786).

“Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (hartabenda, anak pinak, pangkat dan pengaruh). Sehingga kamu masuk kubur. Jangan sekali-kali (bersikap demikian) kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk semasa hendak mati)”. Sekali lagi (diingatkan): Jangan sekali-kali (kamu bersikap demikian! Kamu akan mengetahui kelak (akibatnya yang buruk pada hari Kiamat)! (Surah at-Takathur: 1-3)

Imam al-Qurtubi menyatakan bahawa surah ini mengandungi perkataan-perkataan tentang azab kubur. Oleh itu beriman dengannya adalah wajib. Inilah pegangan ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. (At-Tazkirah: 152 & al-Qurtubi: 10/5540-5541)

Beberapa Hadis-Hadis Yang Menunjukkan Sabitnya Azab Kubur

Daripada riwayat Abi Ayyub katanya:Maksudnya: “Pada suatu hari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam keluar selepas matahari terbenam. Lalu Baginda mendengar suara. Baginda bersabda: “Mayat Yahudi itu diazab di dalam kuburnya” (Hadis riwayat Muslim dan al-Bukhari)
Daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma: Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Sesungguhnya mayat itu diazab disebabkan oleh ratapan orang-orang yang hidup” (Hadis riwayat al-Bukhari)


Dalam riwayat Imam Muslim: Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Bahawa mayat itu diazab kerana ratapan keluarga ke atasnya”. (Hadis riwayat Muslim)

Maka jelas daripada segala ayat al-Quran dan hadis yang shahih di atas bahawa azab kubur adalah benar dan sekalian umat Islam wajib mempercayainya dan orang yang mengingkarinya pula adalah ditakuti rosak akidahnya.

Mari kita memperbanyakkan amal kita.........


Last edited by gaara on Mon Sep 06, 2010 1:37 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:40 am

gaara wrote:
ini lah akibat bila Al-quran dianggap sebagai kamus...
Salam,

Bila gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran ada menyebut perihal "azab kubur", mula buat alasan kamuslah. Macam budak-budak sahaja. Smile

Quote :
ayat2 yang dibawa itu sebenarnya ditolak oleh saudara kerana tak dapat diterima oleh akal..

yang betul ayat sudah dibawa dan pembuktian telah dibuat..
Masalahnya ayat yang saudara sendiri bawa itu tak sebut pasal azab dalam kubur. Dan saudara terpaksa pakai riwayat si polan seperti mana orang-orang nasrani terpaksa guna gospel untuk mengada-adakan dakwaan Al Masih putera Allah itu. Makin sebijik Smile

Quote :

Hadis adalah wahyu Allah yang melengkapi Al-quran...

saudara berkata begitu kerana judge it by cover...
Bukan saya kata begitu. Dalam Al Quran sendiri tak pernah iktiraf riwayat hadis adalah wahyu Allah. Malah saudara gagal bawakan ayat-ayat Al Quran.

Quote :

janganlah saudara judge it by cover..

tetapi perhatikan isi kandungan hadis tersebut...

Hadis2 tersebut telah gagal dibuktikan ia bukan dari wahyu Allah...

dan seerti biasa mereka hanya mampu berkata kata..
Dalam Al Quran ada sebut, jika Al Quran itu bukan daripada Allah, pasti kita akan jumpa banyak perbezaannya. Jadi kita sudah nampak riwayat hadis yang berbeza dengan Al Quran seperti ketiadaan azab kubur dalam Al Quran itu. Itu menunjukkan ia bukannya wahyu Allah.

Masih tak mahu terima perbezaan tersebut? Dasar pengikut gospel. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:46 am

Quote :
Bila gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran ada menyebut perihal "azab kubur", mula buat alasan kamuslah. Macam budak-budak sahaja

ayat Al-quran yang saya kemukakan dulu saudara tolak sebab...

al-quran itu kamus bahasa arab...

takde pun perkataan azab kubur...

Quote :
Masalahnya ayat yang saudara sendiri bawa itu tak sebut pasal azab dalam kubur

ini bila mana Al-quran saudara jadikan kamus dan bukan petunjuk...

Quote :
Bukan saya kata begitu. Dalam Al Quran sendiri tak pernah iktiraf riwayat hadis adalah wahyu Allah. Malah saudara gagal bawakan ayat-ayat Al Quran.

saya pernah bawa jugak ayat mengenai perkara tersebut...

Quote :
Dalam Al Quran ada sebut, jika Al Quran itu bukan daripada Allah, pasti kita akan jumpa banyak perbezaannya. Jadi kita sudah nampak riwayat hadis yang berbeza dengan Al Quran seperti ketiadaan azab kubur dalam Al Quran itu.

di ulang lagi bila mana saudara jadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk..

dalam kubur nanti baru nampaklah...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 1:54 am

gaara wrote:


ayat Al-quran yang saya kemukakan dulu saudara tolak sebab...

al-quran itu kamus bahasa arab...

takde pun perkataan azab kubur...
Salam,

Akhirnya saudara sendiri akui dalam Al Quran tiada perkataan azab kubur. Smile

Quote :
ini bila mana Al-quran saudara jadikan kamus dan bukan petunjuk...
Dalam Al Quran tiada ayat-ayat Allah agar Al Masih dijadikan anakNya. Sama seperti tiada perkataan Allah menetapkan adanya azab kubur. Jadi takkanlah kita nak kata Al Quran itu kamus sebab tiada suruhan jadikan Al Masih itu anak Tuhan? Smile

Quote :
saya pernah bawa jugak ayat mengenai perkara tersebut...
Tiada pun.

Quote :

di ulang lagi bila mana saudara jadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk..

dalam kubur nanti baru nampaklah...
Saya tak jumpa perkataan "azab kubur" dalam Al Quran seperti mana tiada ayat-ayat Allah suruh jadikan Al Masih itu anakNya.

Jadi takkanlah kita nak kata "kalau Al Quran dijadikan kamus, sebab itulah konsep Triniti tidak dilihat benar"?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:04 am

Quote :
ayat Al-quran yang saya kemukakan dulu saudara tolak sebab...

al-quran itu kamus bahasa arab...

takde pun perkataan azab kubur...

takkan maksud saya yang sebenar saudara tak faham..;

kata akal hebat sangat...

maksud saya ayat Al-quran yang saya bawa itu suadara gagal fahami...

sebab saudara jadikan Al-quran sebagai kamus..

dan sebab itu saudara pernah berkata takde pun perkataan azab kubur...

faham pakcik juang...

Quote :
saya pernah bawa jugak ayat mengenai perkara tersebut...

Tiada pun.

ada tapi saudara tolak ayat tersebut sebagaimana orang2 kafir tolaknya dulu...

Quote :
Saya tak jumpa perkataan "azab kubur" dalam Al Quran

ni lah maksud saya tadi saudara jadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:10 am

gaara wrote:
Quote :
ayat Al-quran yang saya kemukakan dulu saudara tolak sebab...

al-quran itu kamus bahasa arab...

takde pun perkataan azab kubur...

takkan maksud saya yang sebenar saudara tak faham..;

kata akal hebat sangat...

maksud saya ayat Al-quran yang saya bawa itu suadara gagal fahami...

sebab saudara jadikan Al-quran sebagai kamus..

dan sebab itu saudara pernah berkata takde pun perkataan azab kubur...

faham pakcik juang...
Salam,

Masalahnya dengan saudara tak jadikan Al Quran sebagai kamus (ikut perasan saudara), saudara masih gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran yang kata ada azab kubur. Masih tak sedar-sedar diri.

Quote :
ada tapi saudara tolak ayat tersebut sebagaimana orang2 kafir tolaknya dulu...
Macam mana saya nak tolak ayat-ayat Al Quran sedangkan saudara gagal kemukakan bukti adanya azab kubur. Lepas gagal bawakan ayat-ayat Al Quran, mulalah guna alasan kamuslah, itulah, inilah.

Quote :

ni lah maksud saya tadi saudara jadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk..
Dalam Al Quran pun tiada suruhan jadikan Al Masih putera Allah, tetapi tetap Al Quran mencapai maksud sebagai petunjuk, bukannya kamus. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:16 am

Quote :
Masalahnya dengan saudara tak jadikan Al Quran sebagai kamus (ikut perasan saudara), saudara masih gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran yang kata ada azab kubur.

Quote :
Macam mana saya nak tolak ayat-ayat Al Quran sedangkan saudara gagal kemukakan bukti adanya azab kubur.


bila saudara jadikan ia sebagai kamus memanglah tak jumpa....

Quote :
Dalam Al Quran pun tiada suruhan jadikan Al Masih putera Allah, tetapi tetap Al Quran mencapai maksud sebagai petunjuk, bukannya kamus.

dalam Hadis pun tiada suruhan jadikan Al Masih putera Allah kan saudara...

jadi ia pun mencapai maksud sebagai petunjuk... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:22 am

gaara wrote:


bila saudara jadikan ia sebagai kamus memanglah tak jumpa....
Salam,

Sebab realitinya memang tiada. Kalau ada, senang sahaja saudara kemukakan tanpa buat alasan kamus dan sebagainya. Smile

Quote :

dalam Hadis pun tiada suruhan jadikan Al Masih putera Allah kan saudara...

jadi ia pun mencapai maksud sebagai petunjuk... Very Happy
Untuk mana-mana riwayat hadis yang selari dengan Al Quran, itu tak jadi masalah. Malah kata-kata saudara yang tidak mengakui Al Masih adalah anak Allah pun saya boleh terima. Sebab saya bukan melihat si polan yang berkata, tetapi isi kata-kata itu selari dengan Al Quran atau tidak.

Yang saya tak terima sesuatu yang bercanggah dengan Allah atau menokok tambah Al Quran seperti pengikut gospel menokok tambah Injil. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:31 am

Quote :
Sebab realitinya memang tiada. Kalau ada, senang sahaja saudara kemukakan tanpa buat alasan kamus dan sebagainya.

bila saudara jadikan kamus lah ia jadi tiada...

padahal Al-quran bukan tuk dijadikan kamus...

Quote :
Untuk mana-mana riwayat hadis yang selari dengan Al Quran, itu tak jadi masalah.

akhirnya saudara terima juga Hadis... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:37 am

gaara wrote:

bila saudara jadikan kamus lah ia jadi tiada...

padahal Al-quran bukan tuk dijadikan kamus...
Salam,

Sebelum Al Quran diterjemahkan dalam bahasa Melayu pun tiada perkataan arab azab kubur itu. Itulah realitinya yang gagal diterima oleh pengikut gospel. Smile

Quote :
akhirnya saudara terima juga Hadis... Very Happy
Saya hanya tolak yang bercanggah dengan Al Quran sahaja, tak kiralah atas nama riwayat ke, gospel ke atau kata-kata si polan yang lain. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:40 am

Quote :
Sebelum Al Quran diterjemahkan dalam bahasa Melayu pun tiada perkataan arab azab kubur itu.

itu pulak bila saudara menjadikan A-quran sebagai kamus bahasa arab...

memang tiada lah...

sebab Al-quran bukan kamus....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:43 am

gaara wrote:
Quote :
Sebelum Al Quran diterjemahkan dalam bahasa Melayu pun tiada perkataan arab azab kubur itu.

itu pulak bila saudara menjadikan A-quran sebagai kamus bahasa arab...

memang tiada lah...

sebab Al-quran bukan kamus....
Salam,

Malangnya saudara gagal tunjukkan perkataan Arab Al Quran yang ada sebut "azab kubur". Itulah realiti kegagalan saudara. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:46 am

Quote :
Malangnya saudara gagal tunjukkan perkataan Arab Al Quran yang ada sebut "azab kubur". Itulah realiti kegagalan saudara.


realitinya saudara menjadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk...

itulah realiti kedegilan saudara... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:53 am

gaara wrote:

realitinya saudara menjadikan Al-quran sebagai kamus dan bukan petunjuk...

itulah realiti kedegilan saudara... Very Happy
Salam,

Sebab saya membenarkan Al Quran hakikat Al Quran tidak menyebut "azab kubur" dan saudara sendiri gagal buktikan kewujudan istilah tersebut, maka saudaralah yang degil menolak Al Quran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 2:55 am

Quote :
Sebab saya membenarkan Al Quran hakikat Al Quran tidak menyebut "azab kubur" dan saudara sendiri gagal buktikan kewujudan istilah tersebut, maka saudaralah yang degil menolak Al Quran

malang lah saudara juang menjadiakn Al-quran sebagai kamus....

patut lah meraba raba pasal azab kubur nie... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:00 am

gaara wrote:
Quote :
Sebab saya membenarkan Al Quran hakikat Al Quran tidak menyebut "azab kubur" dan saudara sendiri gagal buktikan kewujudan istilah tersebut, maka saudaralah yang degil menolak Al Quran

malang lah saudara juang menjadiakn Al-quran sebagai kamus....

patut lah meraba raba pasal azab kubur nie... Very Happy
Salam,

Tidak pernah Allah mengatakan malang menjadikan Al Quran kamus. Yang jelas malang disebut oleh Al Quran adalah orang-orang yang sama sifatnya macam orang kafir terdahulu yang suka tokok tambah Kitab Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:05 am

Quote :
Tidak pernah Allah mengatakan malang menjadikan Al Quran kamus. Yang jelas malang disebut oleh Al Quran adalah orang-orang yang sama sifatnya macam orang kafir terdahulu yang suka tokok tambah Kitab Allah.

oooo.....

jadi betul la bg saudara Al-quran itu kamus...

patut pun....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:09 am

gaara wrote:
Quote :
Tidak pernah Allah mengatakan malang menjadikan Al Quran kamus. Yang jelas malang disebut oleh Al Quran adalah orang-orang yang sama sifatnya macam orang kafir terdahulu yang suka tokok tambah Kitab Allah.

oooo.....

jadi betul la bg saudara Al-quran itu kamus...

patut pun....
Salam,

Bila masa pula saya kata Al Quran itu kamus. Saya hanya mengatakan "Allah tidak mengatakan malang jadikan Al Quran kamus". Itu pun tak tahu beza. Khatam apa kebendanya itu? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:13 am

Quote :
Bila masa pula saya kata Al Quran itu kamus

habis yang asyik duk minta perkataan2 tu ape bendanya...

rujuk kamus jumpalh perkataan tersebut..

klau betul Al-quran itu petunjuk bagi saudara..

akan jumpa lah azab kubur yng dimaksudkn tersebut...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:17 am

gaara wrote:
Quote :
Bila masa pula saya kata Al Quran itu kamus

habis yang asyik duk minta perkataan2 tu ape bendanya...

rujuk kamus jumpalh perkataan tersebut..

klau betul Al-quran itu petunjuk bagi saudara..

akan jumpa lah azab kubur yng dimaksudkn tersebut...
Salam,

Masalahnya memang tiada ayat Al Quran mengatakan adanya azab kubur. Nak jumpa macam mana? Samalah dalam Injil tiada ayat mengatakan Al Masih itu putera Allah. Macam mana Rasulullah nak percaya walaupun pengikut gospel kata dalam gospel ada pasal Al Masih anak Allah? Apakah kerana Rasulullah jadikan Injil sebagai kamus maka baginda tak jumpa istilah Al Masih anak Allah dalam Injil? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:19 am

Quote :
Masalahnya memang tiada ayat Al Quran mengatakan adanya azab kubur.

tadi kata bukan jadikan kamus...

last2 jadikan kamus balik.... geek
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:22 am

gaara wrote:
Quote :
Masalahnya memang tiada ayat Al Quran mengatakan adanya azab kubur.

tadi kata bukan jadikan kamus...

last2 jadikan kamus balik.... geek
Salam,

Dalam ayat di atas, tidak pun ada mengatakan Al Quran itu kamus. Saya hanya mengatakan dalam Al Quran tiada azab kubur. Kalau saya mengatakan dalam Injil tiada ketetapan Al Masih putera Allah, apakah itu bermakna saya jadikan injil itu kamus? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:26 am

Quote :
Dalam ayat di atas, tidak pun ada mengatakan Al Quran itu kamus. Saya hanya mengatakan dalam Al Quran tiada azab kubur.

habis duk minta perkataan macam Al-quran tu kamus bagi mu kenape....

rujuk kamus jumpalh perkataan tersebut..

klau betul Al-quran itu petunjuk bagi saudara..

akan jumpa lah azab kubur yng dimaksudkn tersebut... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:30 am

gaara wrote:

habis duk minta perkataan macam Al-quran tu kamus bagi mu kenape....

rujuk kamus jumpalh perkataan tersebut..

klau betul Al-quran itu petunjuk bagi saudara..

akan jumpa lah azab kubur yng dimaksudkn tersebut... Very Happy
Salam,

Kita minta bukti ayat-ayat Al Quran sebab untuk menunjukkan seseorang itu ikut Al Quran ke ikut ajaran tokok tambah Al Quran seperti mana orang-orang Nasrani tokok tambah Injil. Bila ternyata mereka gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran, jelaslah sifat mereka sama macam orang-orang Nasrani yang gagal kemukakan ayat Injil yang menunjukkan Al Masih itu putera Allah.

Masih jelas persamaan mereka. Suka tokok-tambah Kitab Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:33 am

Quote :
Kita minta bukti ayat-ayat Al Quran sebab untuk menunjukkan seseorang itu ikut Al Quran

bukti ayat Al-quran beserta penjelasan sudah diberi.... saudara tolak

lepas tu saudara duk minta perkataan dr td.... seolah olah Al-quran itu kamus..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Wed Sep 29, 2010 3:36 am

gaara wrote:
Quote :
Kita minta bukti ayat-ayat Al Quran sebab untuk menunjukkan seseorang itu ikut Al Quran

bukti ayat Al-quran beserta penjelasan sudah diberi.... saudara tolak

lepas tu saudara duk minta perkataan dr td.... seolah olah Al-quran itu kamus..
Salam,

Sesuatu itu dinamakan bukti bila ianya ada atau wujud. Kalau tak wujud, itu bukannya bukti. Dalam mahkamah dunia pun kalau seseorang itu tak bawakan bukti yang wujud, hujahnya tak diterima.

Benda asas macam itu pun tak reti-reti. Khatam apa kebendanya itu?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........   Today at 7:30 pm

Back to top Go down
 
Azab kubur yang nyata.... insaflah diri kita........
View previous topic View next topic Back to top 
Page 7 of 8Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
 Similar topics
-
» apakah azab kubur itu ada?
» Inilah kebesaran ALLAH yang Nyata, VIDEO> KESAKSIAN KEAJAIBAN MASJID-MASJID DI ACEH PASCA TSUNAMI
» meyakini weton (hari lahir) sebagai hari kesialan
» cara meringankan siksa kubur
» riba dan bunga bank

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: