HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 28 on Tue Sep 30, 2014 11:58 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 
Share | 
 

 Sejarah pembukuan Hadis..

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts: 1003
Points: 2595
Reputation: 1
Join date: 2010-07-24
Location: Malaysia

PostSubject: Sejarah pembukuan Hadis..   Sat Sep 04, 2010 3:27 pm

Pada masa Rasulullah dan masa khalifah yang empat, hadith itu belum lagi dibukukan atau disusunkan kerana;

1. Kaum muslimin pada masa Rasulullah dapat bertemu dengan
Baginda secara langsung untuk mendapat keterangan dan penjelasan atas apa sahaja perkara yang mereka belum mengetahui keadaan sebenar, baik dalam bahagian ibadat atau lain nya. Dan pada masa khalifah yang empat, mereka amalkan saja apa yang mereka ketahui atau mereka dengar dari khalifah.

2. Takut kalau hadith itu ditulis akan bercampur-baur dengan al-
Quran sesuai dengan tegahan Rasulullah dalam sabdanya:

“Janganlah kamu tulis daripadaku selain Al-Quran, dan barangsiapa telah tulis daripadaku selain Al-Quran maka hendaklah ia dihapuskan”

Permulaan dibukukan Hadith pada Abad Kedua Hijrah

Agama Islam makin bertambah maju dan banyak negeri-negeri yang telah Berjaya dikuasai oleh kaum muslimin. Di samping itu timbul pula perkara-perkara bid’ah dan khurafat (yang karut).

Kemudian pada masa ‘Umar bin Abdul Aziz menjadi khalifah kerajaan Bani Umayyah (tahun 99-101 hijrah) maka diperintahkannya kepada gabenornya iaitu Abu Bakar bin Muhammad bin ‘Amru bin Hazm untuk membukukan hadith. Perintah itu berbunyi sebagai berikut:

“Perhatikanlah hadith Rasulullah SAW kemudian engkau tuliskan, kerana sesungguhnya aku takut kehapusan ilmu dan kehilangan ‘ulama”

Kemudian diberitahukan kepadanya supaya segera membukukan hadith-hadith Rasulullah yang terdapat pada seorang wanita yang terkenal iaitu ‘Amrah binti ‘Abdul Rahman (21-98 hijrah) seorang serikandi Islam yang termasyhur dalam ilmu fiqh, murid A’isyah isteri Rasulullah; dan hadith yang ada pada Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar (937-107 hijrah) seorang yang terkenal dalam ilmu fiqh di Madinah dari kalangan tabi’in.

Di samping itu ‘Umar mengirimkan suratnya kepada gabenor nya diseluruh daerah kekuasaannya supaya berusaha membukukan
Hadith-hadith yang ada pada para ‘ulama yang berkediaman di tempat masing-masing.

Di antara ‘ulama besar yang membukukan hadith atas kehendak khalifah itu ialah Abu Bakar, Muhammad Ibn Muslim, Ibn Ubaidillah IbnSyihab al-Zuhri seorang tabi’in yang terkemuka dalam jurusan ilmu fiqh dan hadith (51-124 hijrah). Dan yang akhir inilah satu-satu ‘ulama besar yang mula-mula membukukan atau menyusunkan hadith atas anjuran khalifah.

Kemudian barulah berlumba-lumba ‘ulama besar lain membukukan hadith selepas al-Zuhri. Di antara mereka ialah:

1. Di Mekah: Ibn Juraih (80-150 H = 699-767 M)
2. Di Madinah: Ibn Ishaq (150 H = 768 M) dan Malik bin Anas (93-179H = 711-795 M0
3. Di Basrah: Al-Rabi’ bin Sabih (160 H = 777 M)
4. Di Kufah: Sufyan al-Thauri (161 H)
5. Di Syam: Imam al-‘Auza’I (157 H)
6. Di Khurasan: ‘Abdul Rahman ibn Mubarak (181 H)
7. Di Yaman: Mu’ammar bin Rasyad (95-153 H)

Semua ‘ulama ini adalah pada abad Hijrah dan susunan hadith mereka dikala itu adalah bercampur dengan perkataan-perkataan para sahabat dan fatwa tabi’in.

Susunan(kitab) yang paling tua yang ada pada tangan umat Islam diwaktu ini ialah kitab al-Muwatta’ karangan imam Malik yang disusun menurut kehendak khalifah al-Mansur ketika baginda datang mengerjakan haji di mekah pada tahun 144 Hijrah.

Jadi buka minda dan kaji lah asal usul hadis sebelum menolaknya mentah mentah.....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts: 524
Points: 2105
Reputation: 0
Join date: 2010-07-26

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sat Sep 04, 2010 4:19 pm

gaara wrote:
Pada masa Rasulullah dan masa khalifah yang empat, hadith itu belum lagi dibukukan atau disusunkan kerana;

Artinya yang ditinggalkan oleh Rasulullah hanya Alquran saja.

gaara wrote:

2. Takut kalau hadith itu ditulis akan bercampur-baur dengan al-Quran sesuai dengan tegahan Rasulullah dalam sabdanya:

“Janganlah kamu tulis daripadaku selain Al-Quran, dan barangsiapa telah tulis daripadaku selain Al-Quran maka hendaklah ia dihapuskan”

Tidak ada manusia dan jin yang dapat membuat seperti Alquran.

Riwayat juga sangat berbeda dengan Alquran, jadi tidak mungkin bercampur-baur antara Alquran dengan Riwayat.

gaara wrote:
Permulaan dibukukan Hadith pada Abad Kedua Hijrah

Artinya berita yang ada dalam Riwayat sangat tidak dapat dipertanggung-jawabkan, karena ditulis lebih dari seratus tahun setelah Rasulullah meninggal.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts: 1003
Points: 2595
Reputation: 1
Join date: 2010-07-24
Location: Malaysia

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sat Sep 04, 2010 4:49 pm

Salam....

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek



Quote :
Tidak ada manusia dan jin yang dapat membuat seperti Alquran

benar saudara faried.....

oleh kerana hadis juga wahyu dari ALLAh jadi memang logik la nabi melarang penulisannya di awal2 kerana takut ia bercampur dengan Al-quran...... Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts: 627
Points: 2196
Reputation: 1
Join date: 2010-07-29

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sat Sep 04, 2010 11:00 pm

Salam,

Tidak ada satu ayat pun di dalam Quran yang menyuruh kita percaya kepada riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts: 1397
Points: 3042
Reputation: 4
Join date: 2010-07-25
Age: 37

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sun Sep 05, 2010 5:49 am

Salam,

Bukan setakat tidak suruh kita percaya, malah tiada amalan mengumpul riwayat hadis atas nama si polan itu dipromosikan di dalam Al Quran. Mereka hanya mengada-adakan apa yang Allah tak pernah suruh.

Ini dia kata-kata Nabi Musa yang dikhabarkan oleh Allah kepada Rasulullah (bukan yang diriwayatkan atas nama si polan) pasal mengada-adakan dusta;

20:61. Musa berkata kepada mereka, "Celakalah! Janganlah mengada-adakan dusta terhadap Allah supaya Dia tidak membinasakan kamu dengan azab. Kecewalah orang yang mengada-adakan."

Di dunia lagi kita sudah nampak kaum yang mengada-adakan dusta itu dimasukkan dalam golongan yang kecewa dan dikalahkan walaupun ramai. Betapa benarnya ayat-ayat Al Quran itu biarpun tidak ada nama si polan untuk mensahihkan. (Sebab itu kita tidak pernah dengar Al Quran Sahih Bukhari. Kitab riwayat biasa kita dengar. Smile)
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts: 524
Points: 2105
Reputation: 0
Join date: 2010-07-26

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sun Sep 05, 2010 10:37 am

gaara wrote:

Quote :
Tidak ada manusia dan jin yang dapat membuat seperti Alquran

benar saudara faried.....

oleh kerana hadis juga wahyu dari ALLAh jadi memang logik la nabi melarang penulisannya di awal2 kerana takut ia bercampur dengan Al-quran...... Smile

Alquran dan Riwayat sangat berbeda dan sangat mudah dibedakan, andaikan keduanya dicampur.

Alasan percampuran terlalu dibuat-buat.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts: 524
Points: 2105
Reputation: 0
Join date: 2010-07-26

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sun Sep 05, 2010 10:41 am

gaara wrote:

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek

Suatu kejadian jika tidak segera dibukukan akan mengalami perubahan, apalagi dilakukan lebih dari seratus tahun setelah kejadian tersebut terjadi. Manusia adalah mahluk pelupa.

Pelajar yang jelas apa yang akan ditanyakan kepadanya ketika ujian, belum tentu dapat menjawab soal yang yang ditanyakan kepadanya,

apalagi

sesuatu yang tidak disiapkan untuk dijawab pada lebih seratus tahun kemudian.

Realistiklah saudara.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts: 627
Points: 2196
Reputation: 1
Join date: 2010-07-29

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Sun Sep 05, 2010 2:52 pm

faried wrote:
gaara wrote:

Quote :
Tidak ada manusia dan jin yang dapat membuat seperti Alquran

benar saudara faried.....

oleh kerana hadis juga wahyu dari ALLAh jadi memang logik la nabi melarang penulisannya di awal2 kerana takut ia bercampur dengan Al-quran...... Smile

Alquran dan Riwayat sangat berbeda dan sangat mudah dibedakan, andaikan keduanya dicampur.

Alasan percampuran terlalu dibuat-buat.

Salam,

Padahal adalah lebih mudah jika mereka terus merujuk kepada Al-Quran dan memurnikan kefahaman terhadapnya tanpa sebarang pengaruh dari riwayat-riwayat.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts: 1003
Points: 2595
Reputation: 1
Join date: 2010-07-24
Location: Malaysia

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Mon Sep 06, 2010 3:49 am

faried wrote:
gaara wrote:

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek

Suatu kejadian jika tidak segera dibukukan akan mengalami perubahan, apalagi dilakukan lebih dari seratus tahun setelah kejadian tersebut terjadi. Manusia adalah mahluk pelupa.

Pelajar yang jelas apa yang akan ditanyakan kepadanya ketika ujian, belum tentu dapat menjawab soal yang yang ditanyakan kepadanya,

apalagi

sesuatu yang tidak disiapkan untuk dijawab pada lebih seratus tahun kemudian.

Realistiklah saudara.

Salam...

saya ingat saudara faried belum baca lagi pos saya nie dengan "tartila".......
hahahaha

dan sampai sekarang saudara faried tidak dapat membezakan perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan"......

jadi fahamkan maksud yang itu dulu baru kita bahas lagi....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts: 627
Points: 2196
Reputation: 1
Join date: 2010-07-29

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Mon Sep 06, 2010 3:54 am

gaara wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek

Suatu kejadian jika tidak segera dibukukan akan mengalami perubahan, apalagi dilakukan lebih dari seratus tahun setelah kejadian tersebut terjadi. Manusia adalah mahluk pelupa.

Pelajar yang jelas apa yang akan ditanyakan kepadanya ketika ujian, belum tentu dapat menjawab soal yang yang ditanyakan kepadanya,

apalagi

sesuatu yang tidak disiapkan untuk dijawab pada lebih seratus tahun kemudian.

Realistiklah saudara.

Salam...

saya ingat saudara faried belum baca lagi pos saya nie dengan "tartila".......
hahahaha

dan sampai sekarang saudara faried tidak dapat membezakan perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan"......

jadi fahamkan maksud yang itu dulu baru kita bahas lagi....

Salam,

Adalah membuang masa berbahas tentang pembukuan riwayat oleh sipolan dan sipolan. Bukankah lebih elok berbahas dan mempertajamkan kefahaman terhadap Kitab yang sebenar-benarnya layak untuk dijadikan pedoman hidup?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts: 1003
Points: 2595
Reputation: 1
Join date: 2010-07-24
Location: Malaysia

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Mon Sep 06, 2010 4:03 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek

Suatu kejadian jika tidak segera dibukukan akan mengalami perubahan, apalagi dilakukan lebih dari seratus tahun setelah kejadian tersebut terjadi. Manusia adalah mahluk pelupa.

Pelajar yang jelas apa yang akan ditanyakan kepadanya ketika ujian, belum tentu dapat menjawab soal yang yang ditanyakan kepadanya,

apalagi

sesuatu yang tidak disiapkan untuk dijawab pada lebih seratus tahun kemudian.

Realistiklah saudara.


Salam...

saya ingat saudara faried belum baca lagi pos saya nie dengan "tartila".......
hahahaha

dan sampai sekarang saudara faried tidak dapat membezakan perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan"......

jadi fahamkan maksud yang itu dulu baru kita bahas lagi....

Salam,

Adalah membuang masa berbahas tentang pembukuan riwayat oleh sipolan dan sipolan. Bukankah lebih elok berbahas dan mempertajamkan kefahaman terhadap Kitab yang sebenar-benarnya layak untuk dijadikan pedoman hidup?

Salam...

saudara tolokminda....

bagi saya tanpa Al-quran Dan Hadis tempanglah Islam.....

sebab itu saya buka dua post berasingan tentang sejarah2 nya supaya kita sedar tentang asal-usul dua perkara berharga tersebut.....

saya cuma kurang faham kenape saudara tolokminda dan geng menolak hadis mentah2 tanpa kajian ilmiah...

apakah hanya kerana terdapat hal2 yang tidak dapat diterima akal kita tolak hadis......

kalau macam tu dalam Al-quran pun terdapat jugak hal-hal ghaib yang tidak boleh dicapai oleh akal mau pun ilmu sains seperti roh, syurga dan neraka...

kenape boleh terima pulak....

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts: 627
Points: 2196
Reputation: 1
Join date: 2010-07-29

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Mon Sep 06, 2010 4:19 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
faried wrote:
gaara wrote:

saudara faried nie lulus Bahasa Melayu @ bahasa indon ke x.......

perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan" pun susah nak dibezakan..... geek

Suatu kejadian jika tidak segera dibukukan akan mengalami perubahan, apalagi dilakukan lebih dari seratus tahun setelah kejadian tersebut terjadi. Manusia adalah mahluk pelupa.

Pelajar yang jelas apa yang akan ditanyakan kepadanya ketika ujian, belum tentu dapat menjawab soal yang yang ditanyakan kepadanya,

apalagi

sesuatu yang tidak disiapkan untuk dijawab pada lebih seratus tahun kemudian.

Realistiklah saudara.


Salam...

saya ingat saudara faried belum baca lagi pos saya nie dengan "tartila".......
hahahaha

dan sampai sekarang saudara faried tidak dapat membezakan perkataan "Permulaan dibukukan", "belum lagi dibukukan atau disusunkan"......

jadi fahamkan maksud yang itu dulu baru kita bahas lagi....

Salam,

Adalah membuang masa berbahas tentang pembukuan riwayat oleh sipolan dan sipolan. Bukankah lebih elok berbahas dan mempertajamkan kefahaman terhadap Kitab yang sebenar-benarnya layak untuk dijadikan pedoman hidup?

Salam...

saudara tolokminda....

bagi saya tanpa Al-quran Dan Hadis tempanglah Islam.....

sebab itu saya buka dua post berasingan tentang sejarah2 nya supaya kita sedar tentang asal-usul dua perkara berharga tersebut.....

saya cuma kurang faham kenape saudara tolokminda dan geng menolak hadis mentah2 tanpa kajian ilmiah...

apakah hanya kerana terdapat hal2 yang tidak dapat diterima akal kita tolak hadis......

kalau macam tu dalam Al-quran pun terdapat jugak hal-hal ghaib yang tidak boleh dicapai oleh akal mau pun ilmu sains seperti roh, syurga dan neraka...

kenape boleh terima pulak....


Salam,

Sebenarnya mudah saja. Tuhan mengutuskan Nabi untuk menyampaikan Al-Quran. Bukan kitab hadis. Jadi jika kita mahu berpegang kepada Tuhan dan rasulNya itu maka kita perlulah berpegang kepada Al-Quran.

Kitab hadis pula tidak ada kena mengena dengan Tuhan atau pun Nabi. Ia adalah himpunan cerita riwayat yang dibukukan oleh Bukhari dan seumpamanya dan mendakwa apa yang mereka kemukakan itu sahih. Bukan Tuhan atau Nabi yang mensahihkan, tetapi mereka sendiri.

Lebih teruk dari itu, riwayat-riwayat yang dikumpul itu pula mencanggah benar dengan apa yang dikitabkan di dalam Al-Quran. di mana jika tuan teliti, riwayat-riwayat hadis lebih cenderung kepada ajaran bible berbanding Al-Quran.

Saya menjadikan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza. Dan dari perspektif berkenaan, riwayat hadis tidak mempunyai nilai di sisi Tuhan mahupun Nabi sendiri. Maka wajar saya menolaknya kerana saya tidak mahu termasuk dalam golongan yang mengada-adakan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts: 1003
Points: 2595
Reputation: 1
Join date: 2010-07-24
Location: Malaysia

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Tue Sep 07, 2010 12:54 am

Salam.....

sampai sekarang kebanyakkan golongan yang menolak hadis hanya mengatakan terdapat percanggahan antara Al-quran dan Hadis....

tapi bila diminta mereka gagal mengemukakan nya dengan dalil2.......

salah satu persamaan dan bukti Hadis adalah wahyu Allah ialah didalamnya terdapat banyak perkara2 ghaib seperti mana terdapatnya perkara ghaib dalam Al-quran.....


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts: 106
Points: 1659
Reputation: 0
Join date: 2010-08-06
Location: Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Tue Sep 07, 2010 2:32 pm

gaara wrote:


2. Takut kalau hadith itu ditulis akan bercampur-baur dengan al-
Quran sesuai dengan tegahan Rasulullah dalam sabdanya:

“Janganlah kamu tulis daripadaku selain Al-Quran, dan barangsiapa telah tulis daripadaku selain Al-Quran maka hendaklah ia dihapuskan”

Permulaan dibukukan Hadith pada Abad Kedua Hijrah

Salam,

Jika diikutkan pesanan nabi diatas, sangat jelas nabi melarang menulis apapun sumber dari baginda melainkan Al Quran. Mengapa pesanan nabi diatas di ingkari.... sangat jelas dan terbukti siapa golongan ingkar arahan nabi iaitu golongan penganut riwayat hadis ?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts: 1397
Points: 3042
Reputation: 4
Join date: 2010-07-25
Age: 37

PostSubject: Re: Sejarah pembukuan Hadis..   Tue Sep 07, 2010 11:20 pm

Payau Putih wrote:
gaara wrote:


2. Takut kalau hadith itu ditulis akan bercampur-baur dengan al-
Quran sesuai dengan tegahan Rasulullah dalam sabdanya:

“Janganlah kamu tulis daripadaku selain Al-Quran, dan barangsiapa telah tulis daripadaku selain Al-Quran maka hendaklah ia dihapuskan”

Permulaan dibukukan Hadith pada Abad Kedua Hijrah

Salam,

Jika diikutkan pesanan nabi diatas, sangat jelas nabi melarang menulis apapun sumber dari baginda melainkan Al Quran. Mengapa pesanan nabi diatas di ingkari.... sangat jelas dan terbukti siapa golongan ingkar arahan nabi iaitu golongan penganut riwayat hadis ?
Salam,

Betul tu Payau. Maknanya yang ikut riwayat itu sendiri telah mengengkari riwayat yang mengatakan Nabi suruh hapuskan tulisan yang kononnya daripada Nabi selain Al Quran. Smile

Kalau dah cakap tak serupa bikin, apa lagi yang boleh dipercayai pada mereka?
Back to top Go down
View user profile
 

Sejarah pembukuan Hadis..

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda ::  :: -