HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Amalan Ritual

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 11:53 am

Amalan ritual?

Jika tidak di jadikan Ritual Apakah kita kenal akan erti dan makna?
Contohnya Apa yang di katakan ritual semasa ( Mengerjakan solat )

Jika tidak mengerjakan solat, kita tidak dapat kenal akan apakah ertinya men DIRI Kan solat.

dan solat berwaktu di perintahkan Allah agar kita melakukannya akar kita Menyembah sujud padanya ZAHIR DAN BATIN / jiwa dan jasad.....pada setiap pembuka waktu..

Dan Pembuka setiap waktu itu ialah AL FATIHAH ( PEMBUKAAN )

Waktu malam di buka dengan fajar
waktu zohor ..terang.....(Terang benang putih)
wakru asar kembali samar samar....
waktu maghrib ...terbukalah malam
waktu isyak...terbukalah KEJELASAN MALAM ( terang benang hitam)


lima waktu( Waktu alam diri dan alam maya) telah di buka dengan solat lima waktu dan pembukaannya adalah AL FATIHAH......

Jika ianya diKERJAKAN dengan jujur iklas Barulah dapat DIRINYA solat.

Dimanakah DIRI solat,,,jika tidak mendirikannya....
Tidak akan Ada Dirinya solat jika tidak DI DIRIKAN
tidak akan dapat dirinya solat jika tidak DI KERJAKAN..

mau dapat kerusi pun kena kerjakan don..kan
Tak kerjakan kayu...masakan dapat jadi kerusi...

Kalau tak kerjakan kayu tu.....dapat juga jadi kerusi
tapi bukan kerusi yang sebenar......KERUSI ANGAN ANGAN
Kerusi yang hanya terbayang dalam minda dan tiada nyata.
kosong tidak bermaya

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 1:53 pm

Salam,

Amalan ritual sembahyang sebanyak 5 kali sehari dan ditambah dengan sembahyang pada waktu tengahari hari jumaat tidak memberi makna apa-apa melainkan hanya amalan yang mempromosikan unsur-unsur menyekutukan Allah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 2:01 pm

Salam,

Orang lain juga ada amalan ritual mereka. Contohnya, setiap hari menjelang senja orang-orang hindu bersembahyang di depan pintu rumah masing-masing sambil membunyikan loceng. dalam pada itu, mereka akan mengunjungi rumah ibadat mereka pada hari-hari tertentu setiap minggu.

Takkan orang yang mengikut cara hidup islam yang lurus itu mahu mencipta amalan ritual yang lain pula.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 2:55 pm

Salam....

amalan ritual dlm solat adalh perkara untuk mendekatkn diri kpd ALLAH...

amaln ritual tersbt dijelaskan dlm Al-quran dan Hadis dan ia bukanlh rekaan umat islam....
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 3:10 pm

Salam,

Amalan ritual orang lain pun adalah cara mereka mendekatkan diri kepada Tuhan. Apakah cara hidup islam yang mudah itu pun perlu didasari dengan amalan ritual sedemikian?

Riwayat hadis memang menganjurkan amalan ritual sebegitu. Demi kepentingan mereka, ianya juga kononnya dijelaskan dalam al-quran.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 3:33 pm

Salam,

Ya tak ya juga Admin. Kaum-kaum lain itu pun ada amalan ritual yang mereka kata itulah cara mereka beribadat dan mendekatkan diri kepada Tuhan.

Kalau orang Islam perangainya sama macam ugama-ugama lain, apa bezanya Islam dengan ugama lain?

Cuba kita selidik daripada kisah Nabi Adam sampailah ke Nabi terakhir, tidak pula Allah tunjukkan mereka ada amalan ritual yang berukun-rukun tertentu.

Yang jelasnya, mereka adalah orang yang dikurniakan Kitab dan Kebijaksanaan. Sebab itulah dalam dunia ini, orang yang Allah berikan ilmu-ilmu sehingga boleh menulis buku dan mereka bijak adalah orang yang rajin mengkaji dan menyelidik, bukannya kerana amalan ritual mereka. Mereka berjaya capai kejayaan yang para Nabi terdahulu pernah lakukan tanpa perlu pun beritual-ritual.

Nampaknya yang rasa bernilai sesuatu amalan ritual itu adalah pelaku amalan tersebut, bukannya Allah. Kalau Allah meletakkan nilai yang tinggi bagi golongan yang buat ritual-ritual tertentu, pastilah mereka sahajalah yang layak dapat sesuatu kelebihan terutama dalam bidang ilmu.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 4:49 pm

Juang wrote:
Salam,

Ya tak ya juga Admin. Kaum-kaum lain itu pun ada amalan ritual yang mereka kata itulah cara mereka beribadat dan mendekatkan diri kepada Tuhan.

Kalau orang Islam perangainya sama macam ugama-ugama lain, apa bezanya Islam dengan ugama lain?

Cuba kita selidik daripada kisah Nabi Adam sampailah ke Nabi terakhir, tidak pula Allah tunjukkan mereka ada amalan ritual yang berukun-rukun tertentu.

Yang jelasnya, mereka adalah orang yang dikurniakan Kitab dan Kebijaksanaan. Sebab itulah dalam dunia ini, orang yang Allah berikan ilmu-ilmu sehingga boleh menulis buku dan mereka bijak adalah orang yang rajin mengkaji dan menyelidik, bukannya kerana amalan ritual mereka. Mereka berjaya capai kejayaan yang para Nabi terdahulu pernah lakukan tanpa perlu pun beritual-ritual.

Nampaknya yang rasa bernilai sesuatu amalan ritual itu adalah pelaku amalan tersebut, bukannya Allah. Kalau Allah meletakkan nilai yang tinggi bagi golongan yang buat ritual-ritual tertentu, pastilah mereka sahajalah yang layak dapat sesuatu kelebihan terutama dalam bidang ilmu.

salam

adakah berdoa jugak tergolong dalam amalan ritual.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 5:10 pm

othman wrote:
salam

adakah berdoa jugak tergolong dalam amalan ritual.

Berdoa bukan amalan ritual. Bila-bila masa kita boleh berdoa. Tidak perlu ada manusia lain utk menetapkan waktu-waktu berdoa, arah-arah tertentu utk berdoa, tempat-tempat tertentu utk berdoa, rukun-rukun berdoa, cara-cara berdoa dsb.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 5:26 pm

Admin wrote:
othman wrote:
salam

adakah berdoa jugak tergolong dalam amalan ritual.

Berdoa bukan amalan ritual. Bila-bila masa kita boleh berdoa. Tidak perlu ada manusia lain utk menetapkan waktu-waktu berdoa, arah-arah tertentu utk berdoa, tempat-tempat tertentu utk berdoa, rukun-rukun berdoa, cara-cara berdoa dsb.

salam


Dan demi sesungguhnya Kami telah utuskan Rasul-rasul kepada
umat-umat yang dahulu daripadamu (lalu mereka mendustakannya), maka
Kami seksakan mereka dengan kebuluran dan penyakit, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dangan merendah diri (serta insaf dan bertaubat).







(Al-An'aam 6:42)

bukan kah doa adalah ketetapan tuhan . ada cara . ada masa .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 5:46 pm

Admin wrote:

Berdoa bukan amalan ritual. Bila-bila masa kita boleh berdoa. Tidak perlu ada manusia lain utk menetapkan waktu-waktu berdoa, arah-arah tertentu utk berdoa, tempat-tempat tertentu utk berdoa, rukun-rukun berdoa, cara-cara berdoa dsb.
Salam,

Benar Admin. Kalau kita nak pohon apa-apa daripada ibubapa kita pun tak disuruh buat amalan ritual, tak logik berdoa kepada Tuhan kena ada upacara atau ritual.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 5:58 pm

Juang wrote:
Admin wrote:

Berdoa bukan amalan ritual. Bila-bila masa kita boleh berdoa. Tidak perlu ada manusia lain utk menetapkan waktu-waktu berdoa, arah-arah tertentu utk berdoa, tempat-tempat tertentu utk berdoa, rukun-rukun berdoa, cara-cara berdoa dsb.
Salam,

Benar Admin. Kalau kita nak pohon apa-apa daripada ibubapa kita pun tak disuruh buat amalan ritual, tak logik berdoa kepada Tuhan kena ada upacara atau ritual.

salam

mintak kat bapak kita bukan doa sedara .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 6:05 pm

Salam,

Bila masa pula saya katakan minta kat bapa kita itu doa. Yang saya nak katakan, biarpun kita minta pada bapa sendiri tak perlukan upacara/ritaul, takkanlah nak berdoa kepada Tuhan kena ada ritual?

Bila masa pula Allah suruh beritual untuk berdoa kepadaNya? Bukankah Allah lagi dekat daripada bapa kita sendiri?

Kenapa berdoa kepada Yang Dekat perlu ritual sedangkan minta pada yang jauh tak perlu ritual?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 6:13 pm

Juang wrote:
Salam,

Bila masa pula saya katakan minta kat bapa kita itu doa. Yang saya nak katakan, biarpun kita minta pada bapa sendiri tak perlukan upacara/ritaul, takkanlah nak berdoa kepada Tuhan kena ada ritual?

Bila masa pula Allah suruh beritual untuk berdoa kepadaNya? Bukankah Allah lagi dekat daripada bapa kita sendiri?

Kenapa berdoa kepada Yang Dekat perlu ritual sedangkan minta pada yang jauh tak perlu ritual?

salam

sapa yg kata doa tu ritual . yg saya kata ialah doa itu ialah satu ketetapan tuhan . kalau ketetapan maka kita kena buat .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 8:11 pm

Admin wrote:
Salam,

Amalan ritual sembahyang sebanyak 5 kali sehari dan ditambah dengan sembahyang pada waktu tengahari hari jumaat tidak memberi makna apa-apa melainkan hanya amalan yang mempromosikan unsur-unsur menyekutukan Allah.

Kat Mana dari Amalan tu yang tuan kata mempromosi menyekutukan Allah ,,

Rukuk ker, sujud ker


SAudara Admin mengatakan mereka mempromosikan unsur menyekutukan Allah. Dan perkataan yang saudara Admin perkatakan adalah berada di dalam DIRI pak Admin. ( tidak ada dalam diri mereka)

perkataan itu telah pak admin nyatakan di sini

so, itu adalah diri pak admin sendiri, Apa yang pak admin perkatakan adalah tentang pak Admin sendiri , buikannya orang lain.


Tak nampak diri ker....bro...hehe

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 8:43 pm

iltizam wrote:
Kat Mana dari Amalan tu yang tuan kata mempromosi menyekutukan Allah ,,

Rukuk ker, sujud ker

Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

iltizam wrote:
SAudara Admin mengatakan mereka mempromosikan unsur menyekutukan Allah. Dan perkataan yang saudara Admin perkatakan adalah berada di dalam DIRI pak Admin. ( tidak ada dalam diri mereka)

perkataan itu telah pak admin nyatakan di sini

so, itu adalah diri pak admin sendiri, Apa yang pak admin perkatakan adalah tentang pak Admin sendiri , buikannya orang lain.


Tak nampak diri ker....bro...hehe

Saya tidak ikut mereka yang buat amalan ritual itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sat Aug 14, 2010 11:23 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
Kat Mana dari Amalan tu yang tuan kata mempromosi menyekutukan Allah ,,

Rukuk ker, sujud ker

Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

iltizam wrote:
SAudara Admin mengatakan mereka mempromosikan unsur menyekutukan Allah. Dan perkataan yang saudara Admin perkatakan adalah berada di dalam DIRI pak Admin. ( tidak ada dalam diri mereka)

perkataan itu telah pak admin nyatakan di sini

so, itu adalah diri pak admin sendiri, Apa yang pak admin perkatakan adalah tentang pak Admin sendiri , buikannya orang lain.


Tak nampak diri ker....bro...hehe

Saya tidak ikut mereka yang buat amalan ritual itu.

Pak admin solat macammana? boleh terang kan sikit yang BENAR nya macammana....
Pak Admin menghadap jasad ke batu ker , screen computer ker , ke langit ker....Atau pak admin menghadap kat mana....

Kalau hati sememangnya menghadap Allah/ dengan mengingatinya

Nak CASH kan solat / tunaikan bagaimana? Nak membawa jasad kita bersama sama di dalam solat...Bagaimana pula?

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sun Aug 15, 2010 12:23 am

Salam....

admin wrote...

Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

apakh ayat ini membawa apa2 makna kpd saudara admin....

Dan Kami sering melihat kamu mendongak-dongakkan kepalamu ke langit. Maka (pada hari ini) Kami tukarkan bagi kamu ke arah Qiblat yang kamu suka. Oleh yang demikian, hadapkanlah wajahmu ke Masjidil Haram, dan di mana sahaja kamu berada maka hendaklah kamu mengadap ke arahnya. Sedangkan mereka yang telah diberikan al-Kitab (Yahudi) itu benar-benar tahu bahawa hal ini adalah kebenaran dari Tuhan mereka. Dan tidaklah Allah SWT alpa terhadap apa yang mereka lakukan. Dan sekiranya kamu datangkan segala bukti kepada mereka yang telah diberikan al-Kitab kepadanya (Yahudi), tidaklah mereka itu mengikut Qiblat kamu. Dan kamu juga tidak akan sekali-kali mengikut Qiblat mereka. Bahkan mereka sesama mereka juga tidak mengikut Qiblat antara satu dengan yang lain. Dan sekiranya kamu mengikut hawa nafsu mereka selepas datangnya kepada kamu pengetahuan, maka sesungguhnya kamu adalah dari golongan yang zalim. Mereka yang Kami berikan al-Kitab itu (Yahudi dan Nasrani), mereka mengenalinya (Muhammad) sebagaimana mereka mengenali anak-anak mereka. Akan tetapi sebahagian daripada mereka itu senantiasa menyembunyikan kebenaran sedangkan mereka mengetahui. Kebenaran itu adalah datangnya dari Tuhanmu, maka janganlah sekali-kali kamu tergolong dari kalangan orang yang zalim. ( 2:144-147 ) ......... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sun Aug 15, 2010 1:24 am

Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

Menghadap batu tu qiblat bagi jasad, dengan membawa maksud seluruh jasad manusia itu satu/sama dan menghala kepada arah yang satu.
Manakala hati , seluruhnya menghadap Allah

barulah sempurna kesatuan ummat ,
Dimana seluruh jasad menghadap batu Kaabah tu, dan seluruh hati menghadap Allah(Kiblat hati)

Dan Batu kaabah tu simbol bagi hati, Baitullah...

Kalau sorang menghadap ke timur dan sorang ke barat itu namanya tidak bersatu hati pak.

Macam suami isteri berbual bual , sorang menghadap ketimur dan sorang menghadap ke barat...kan nampak tak betul tu

cuba berbual berhadap hadapan barulah mesra namanya


Apa rahsianya di situ.... Smile

adu hyai...pak adminnn..pak admin....admin aka juang aka tm

JIKA TERDAPAT SEDIKIT KEKASARAN HARAP MAAF KAN SAYA YA PAK ADMIN.... Very Happy

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Dan Pak Admin yang di kasihi

Di Dalam solat Ritual tu terdapat bayak yang perlu di pelajari dari segi perlakuannya/ erti dalam bacaannya / dan rahsia di dalamnya

Sepatutnya kita mencari tanda tanda di dalamnya sebelum menolaknya.

kerana apa takbir di angkat sampai dua cuping telinya
kerana apa rukuk, sujud meletakkan dahi ke tanah
kerana apa duduk tahiyyat,
kerana apa memandang ke tempat sujud
kerana apa salam ke kiri dan kanan.

kerana apa Alfatihah di wajibkan
kerana apakah perlu wudhu ( mensucikan) muka/ tangan/ kepala /kaki.

kerana tidak Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia sia
Maha suci Allah
Lindungilah kami dari Api neraka.

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sun Aug 15, 2010 3:18 am

iltizam wrote:
Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

Menghadap batu tu qiblat bagi jasad, dengan membawa maksud seluruh jasad manusia itu satu/sama dan menghala kepada arah yang satu.
Manakala hati , seluruhnya menghadap Allah

barulah sempurna kesatuan ummat ,
Dimana seluruh jasad menghadap batu Kaabah tu, dan seluruh hati menghadap Allah(Kiblat hati)

Dan Batu kaabah tu simbol bagi hati, Baitullah...

Kalau sorang menghadap ke timur dan sorang ke barat itu namanya tidak bersatu hati pak.

Macam suami isteri berbual bual , sorang menghadap ketimur dan sorang menghadap ke barat...kan nampak tak betul tu

cuba berbual berhadap hadapan barulah mesra namanya


Apa rahsianya di situ.... Smile

adu hyai...pak adminnn..pak admin....admin aka juang aka tm

JIKA TERDAPAT SEDIKIT KEKASARAN HARAP MAAF KAN SAYA YA PAK ADMIN.... Very Happy

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Dan Pak Admin yang di kasihi

Di Dalam solat Ritual tu terdapat bayak yang perlu di pelajari dari segi perlakuannya/ erti dalam bacaannya / dan rahsia di dalamnya

Sepatutnya kita mencari tanda tanda di dalamnya sebelum menolaknya.

kerana apa takbir di angkat sampai dua cuping telinya
kerana apa rukuk, sujud meletakkan dahi ke tanah
kerana apa duduk tahiyyat,
kerana apa memandang ke tempat sujud
kerana apa salam ke kiri dan kanan.

kerana apa Alfatihah di wajibkan
kerana apakah perlu wudhu ( mensucikan) muka/ tangan/ kepala /kaki.

kerana tidak Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia sia
Maha suci Allah
Lindungilah kami dari Api neraka.


Salam,

Sebenarnya, Tuhan tak suruh kita membuat amalan ritual seperti amalan orang-orang musyrik itu.

Kalau nak kata mengadap batu itu sebagai kesatuan, kaum yang sujud kepada matahari dan bulan itu lebih baik kesatuan mereka.

Nak kata ada rahsia dalam amalan ritual sedemikian itu, aktiviti bersenam lagi banyak rahsianya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sun Aug 15, 2010 3:25 am

Salam...

saudra admin

ape maksud dlm ayt2 yg telah bold di atas...

xkn bersenam kot... affraid
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Sun Aug 15, 2010 3:39 am

Admin wrote:
[
Salam,

Sebenarnya, Tuhan tak suruh kita membuat amalan ritual seperti amalan orang-orang musyrik itu.

Kalau nak kata mengadap batu itu sebagai kesatuan, kaum yang sujud kepada matahari dan bulan itu lebih baik kesatuan mereka.

Nak kata ada rahsia dalam amalan ritual sedemikian itu, aktiviti bersenam lagi banyak rahsianya.

Matahari itu di atas kepala, dan mengatakan bersujud dengan mendongak adalah suatu yang salah bahasa , kerana upacara /ritual sujud adalah merendahkan diri ke bawah dan bukannya mendongak ke atas

Cara mendongak ke atas/langit/ adalah contoh bagi orang orang yang sombong
kerana itulah...Allah mengajarkan kita melalui Nabi s.a.w

Quote :
Sungguh Kami melihat mukamu menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai.
Palingkanlah mukamu ke arah Masjidilharam. Dan di mana saja kamu berada, palingkanlah mukamu ke arahnya.
Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberi Al Kitab (Taurat dan Injil) memang mengetahui, bahwa berpaling ke Masjidilharam itu adalah benar dari Tuhannya;
dan Allah sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka kerjakan.

Quote :
Nak kata ada rahsia dalam amalan ritual sedemikian itu, aktiviti bersenam lagi banyak rahsianya.

tidak ada rahsia dalam aktiviti bersenam. dan setelah ahli sain mengkaji melalui pandangan sains, bahawa upacara solat ritual itu juga termasuk di dalam aktiviti senaman yang terbaik .

betapa sempurnanya hukum tuhan, di sebalik rahsia ketuhanan di alam tafakkur mendekatkan diri, Allah juga mengurniakan kesihatan jasad kepada jasad jasad hambanya yang bersujud ( zahir(jasad) dan batin(hati/jiwa/nafs)
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Mon Aug 16, 2010 8:08 am

Admin wrote:


Salam,

Sebenarnya, Tuhan tak suruh kita membuat amalan ritual seperti amalan orang-orang musyrik itu.

Kalau nak kata mengadap batu itu sebagai kesatuan, kaum yang sujud kepada matahari dan bulan itu lebih baik kesatuan mereka.

Nak kata ada rahsia dalam amalan ritual sedemikian itu, aktiviti bersenam lagi banyak rahsianya.
Salam Admin,

Mereka mengada-adakan alasan sahaja. Lainlah kalau tak buat sesuatu amalan ritual itu, manusia susah dapat ilmu, logiklah amalan ritual itu disuruh oleh Allah. Ini kerana yang berikan ilmu adalah Allah.

Lihat kisah para Nabi, mereka ada Kitab dan kebijaksanaan. Itu menunjukkan mereka beramal dengan belajar, mengkaji, berfikir, membuat eksperimen kerana itulah cara manusia dapat kitab dan kebijaksanaan, bukannya dengan amalan ritual.

Tetapi apakah yang mengada-adakan amalan sujud kepada matahari umpamanya mampu jadi bijak dengan buat amalan macam itu? Tidak pun, yang tak sujud kepada matahari pun ramai lagi bijak.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Thu Aug 19, 2010 4:33 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
Quote :
Mengadap batu dan mereka-reka perlakuan sembahyang yang tidak pernah ditetapkan oleh Allah.

Menghadap batu tu qiblat bagi jasad, dengan membawa maksud seluruh jasad manusia itu satu/sama dan menghala kepada arah yang satu.
Manakala hati , seluruhnya menghadap Allah

barulah sempurna kesatuan ummat ,
Dimana seluruh jasad menghadap batu Kaabah tu, dan seluruh hati menghadap Allah(Kiblat hati)

Dan Batu kaabah tu simbol bagi hati, Baitullah...

Kalau sorang menghadap ke timur dan sorang ke barat itu namanya tidak bersatu hati pak.

Macam suami isteri berbual bual , sorang menghadap ketimur dan sorang menghadap ke barat...kan nampak tak betul tu

cuba berbual berhadap hadapan barulah mesra namanya


Apa rahsianya di situ.... Smile

adu hyai...pak adminnn..pak admin....admin aka juang aka tm

JIKA TERDAPAT SEDIKIT KEKASARAN HARAP MAAF KAN SAYA YA PAK ADMIN.... Very Happy

\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Dan Pak Admin yang di kasihi

Di Dalam solat Ritual tu terdapat bayak yang perlu di pelajari dari segi perlakuannya/ erti dalam bacaannya / dan rahsia di dalamnya

Sepatutnya kita mencari tanda tanda di dalamnya sebelum menolaknya.

kerana apa takbir di angkat sampai dua cuping telinya
kerana apa rukuk, sujud meletakkan dahi ke tanah
kerana apa duduk tahiyyat,
kerana apa memandang ke tempat sujud
kerana apa salam ke kiri dan kanan.

kerana apa Alfatihah di wajibkan
kerana apakah perlu wudhu ( mensucikan) muka/ tangan/ kepala /kaki.

kerana tidak Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia sia
Maha suci Allah
Lindungilah kami dari Api neraka.


Salam,

Sebenarnya, Tuhan tak suruh kita membuat amalan ritual seperti amalan orang-orang musyrik itu.

Kalau nak kata mengadap batu itu sebagai kesatuan, kaum yang sujud kepada matahari dan bulan itu lebih baik kesatuan mereka.

Nak kata ada rahsia dalam amalan ritual sedemikian itu, aktiviti bersenam lagi banyak rahsianya.

Salam...

benar saudra admin....

amalan ritual da terang dan jelas dlm AL-quran dan Hadis....

jd td perlu kita guna nas otak yg berbelit belit nie.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Thu Aug 19, 2010 9:20 pm

Salam,

Nak ikut amalan ritual dalam riwayat hadis itu, tiada yang halang. tapi, kita harus ingat, tiada amalan-amalan ritual dalam al-quran. Jika kita berfikiran sedemikian, tentu saja al-quran itu sama seperti kitab-kitab karangan manusia yang cuba mempromosi amalan ritual kepada orang-orang yang percaya kepada kitab-kitab karangan manusia itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Amalan Ritual   Fri Aug 20, 2010 9:06 am

Salam,

Benar Admin. Kalau kita perhatikan kisah kaum-kaum musyrik terdahulu yang diberitakan melalui Al Quran, mereka ada amalan ritual yang semuanya tak logik. Jadi kalau ada orang hari ini buat amalan ritual yang tak logik dan karut-marut itu, apa bezanya mereka dengan perangai kaum musyrik terdahulu kan?

Sudah pastilah mereka tak mengaku mereka musyrik. Orang musyrik terdahulu pun tak mengaku mereka musyrik. Tetapi Allah masukkan mereka dalam sifat-sifat yang sama tanpa mereka boleh lawan kuasa Allah itu iaitu mereka mempunyai pembesar ugama yang mereka turuti membuta-tuli. Macam itulah nanti Allah masukkan orang-orang kafir di neraka tanpa mereka boleh lawan kuasa Allah.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Amalan Ritual   Today at 7:32 pm

Back to top Go down
 
Amalan Ritual
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Soaring Birds Full Moon Ritual Guide
» Bagaimana Pandangan Sodara sekalian mengenai perlakuan kita yg Hidup terhadap yg sudah mati, seperti TAHLILAN 7 Hari, menghadiahkan aL-Fatihah, dan Amalan-Amalan ketika setelah Sholat Misal: Ingin mendapatkan Jodoh/memperoleh rezekiy/mendambakan anak shol
» amalan penghapus dosa
» Gunung Kemukus Sragen , lokasi pesta seks sekaligus ritual cepat kaya
» Self Dedication Ritual

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: