HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Rumah ibadat

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Rumah ibadat   Thu Aug 19, 2010 1:03 am

First topic message reminder :

salam


A036
(Nur hidayah petunjuk Allah itu bersinar dengan nyatanya terutama sekali) di rumah-rumah ibadat yang diperintahkan oleh Allah supaya dimuliakan keadaannya dan disebut serta diperingat nama Allah padanya; di situ juga dikerjakan ibadat mensuci dan memuji Allah pada waktu pagi dan petang. (An-Nuur 24:36)

pada pandangan tuan2 apakah yg di madsud kan dgn rumah ibadat dalam banyak ayat2 allah dalam al quran . kebanyakan ayat mengaitkan dgn solat .
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:34 am

iltizam wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam.....

Quote :
Kalau nabi membina masjid, samalah macam orang-orang musyrik yang membina objek sebagai tempat sembahan.

Saya percaya, nabi tidak berbuat begitu

Quote :
Nabi tidak menyekutukan Tuhan dengan apapun. Di dalam Al-Quran tidak ada seorang nabi pun yang diceritakan membina rumah ibadat. Hanya orang-orang musyrik yang berbuat demikian.

masaalh lg....

kenapa bab sejarah malaysia sauadra percya...

tp sejarah dan kisah nabi nie sauadra x percaya...

sedangkn sejarah malysia adaalh btl2 tulisan sipolan bin sipolan binti sipolan.....

kisah nabi adalah wahyu ALLAH...

Salam,

Saya percaya kepada Nabi. Dia juga seorang rasul. Saya percaya. Tuhan kata kita kena percaya kepada Tuhan, kepada para malaikat, kepada Kitab-KitabNya, kepada para rasul dan percaya kepada hari kiamat. Tapi Tuhan tak kata kita kena percaya kepada 'sejarah Nabi Muhamad yang ditulis oleh sipolan dan sipolan". Apa yang perlu saya tahu mengenai Muhamad semuanya terkandung di dalam Al-Quran.

Sejarah Malaysia tidak termasuk dalam apa yang diturunkan melalui Al-Quran. Tidak relevan.

Salam...

xdpt jwb la tu.... Laughing

di sini xnk plak tunjuk nas akalmu yg hebat tu sauadra tolokminda.....

jd secra logiknya kenape sauadra tolokminda percaya kpd sejarah malaysia yg ditulis oleh sipolan binti sipolan bin sipolan yek...
scratch

Salam,

Tuan ni jenis tak faham perbincangan. Kita di sini bercakap tentang Tuhan, tentang Kitab dan Nabi. Membaca sejarah Malaysia tidak akan sampai membawa kita menyekutukan Tuhan atau berbohong tentang Nabi. Tetapi membaca kitab lain yang disandarkan kepada Tuhan dan nabi boleh menyebabkan kita terjerumus ke arah itu.

Salam....

sauadra tolokminda....

jgn lah marah....

x baik tau..... Very Happy

sy hanya pinjam sebentar logik akal yg slama nie saudra pakai pun da marah.....

ape pun soalan mudah tidk dijawab....

Salam,

Saya tidak marah. Saya cuma tidak dalam mood untuk berbincang kerana tuan puan bukan berminat untuk berbincang pun. Tuan cuma mahu merosakkan perbincangan orang lain.

kalau berbincang tentang agama tidak ada panduan sedikit sebanyak dari warisan nenek moyang memanglah rosak....

macam anak muda dapat motosikal jepun, habis robek robeknya sampai kurus motor jepun.

Salam,

Petunjuk Tuhan di dalam Al-Quran menyatakan sebaliknya. Yang ikut warisan nenek moyang itulah yang rosak dan sesat.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:36 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam.....

Quote :
Kalau nabi membina masjid, samalah macam orang-orang musyrik yang membina objek sebagai tempat sembahan.

Saya percaya, nabi tidak berbuat begitu

Quote :
Nabi tidak menyekutukan Tuhan dengan apapun. Di dalam Al-Quran tidak ada seorang nabi pun yang diceritakan membina rumah ibadat. Hanya orang-orang musyrik yang berbuat demikian.

masaalh lg....

kenapa bab sejarah malaysia sauadra percya...

tp sejarah dan kisah nabi nie sauadra x percaya...

sedangkn sejarah malysia adaalh btl2 tulisan sipolan bin sipolan binti sipolan.....

kisah nabi adalah wahyu ALLAH...

Salam,

Saya percaya kepada Nabi. Dia juga seorang rasul. Saya percaya. Tuhan kata kita kena percaya kepada Tuhan, kepada para malaikat, kepada Kitab-KitabNya, kepada para rasul dan percaya kepada hari kiamat. Tapi Tuhan tak kata kita kena percaya kepada 'sejarah Nabi Muhamad yang ditulis oleh sipolan dan sipolan". Apa yang perlu saya tahu mengenai Muhamad semuanya terkandung di dalam Al-Quran.

Sejarah Malaysia tidak termasuk dalam apa yang diturunkan melalui Al-Quran. Tidak relevan.

Salam...

xdpt jwb la tu.... Laughing

di sini xnk plak tunjuk nas akalmu yg hebat tu sauadra tolokminda.....

jd secra logiknya kenape sauadra tolokminda percaya kpd sejarah malaysia yg ditulis oleh sipolan binti sipolan bin sipolan yek...
scratch

Salam,

Tuan ni jenis tak faham perbincangan. Kita di sini bercakap tentang Tuhan, tentang Kitab dan Nabi. Membaca sejarah Malaysia tidak akan sampai membawa kita menyekutukan Tuhan atau berbohong tentang Nabi. Tetapi membaca kitab lain yang disandarkan kepada Tuhan dan nabi boleh menyebabkan kita terjerumus ke arah itu.

Salam....

sauadra tolokminda....

jgn lah marah....

x baik tau..... Very Happy

sy hanya pinjam sebentar logik akal yg slama nie saudra pakai pun da marah.....

ape pun soalan mudah tidk dijawab....

Salam,

Saya tidak marah. Saya cuma tidak dalam mood untuk berbincang kerana tuan puan bukan berminat untuk berbincang pun. Tuan cuma mahu merosakkan perbincangan orang lain.

kalau berbincang tentang agama tidak ada panduan sedikit sebanyak dari warisan nenek moyang memanglah rosak....

macam anak muda dapat motosikal jepun, habis robek robeknya sampai kurus motor jepun.

Salam,

Petunjuk Tuhan di dalam Al-Quran menyatakan sebaliknya. Yang ikut warisan nenek moyang itulah yang rosak dan sesat.

Salam.....

sy fhm benar maksud saudara iltizam nie.....

sbb tu sy percaya sejarah malaysia dan sejarah nabi membina masjid..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:38 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam.....

Quote :
Kalau nabi membina masjid, samalah macam orang-orang musyrik yang membina objek sebagai tempat sembahan.

Saya percaya, nabi tidak berbuat begitu

Quote :
Nabi tidak menyekutukan Tuhan dengan apapun. Di dalam Al-Quran tidak ada seorang nabi pun yang diceritakan membina rumah ibadat. Hanya orang-orang musyrik yang berbuat demikian.

masaalh lg....

kenapa bab sejarah malaysia sauadra percya...

tp sejarah dan kisah nabi nie sauadra x percaya...

sedangkn sejarah malysia adaalh btl2 tulisan sipolan bin sipolan binti sipolan.....

kisah nabi adalah wahyu ALLAH...

Salam,

Saya percaya kepada Nabi. Dia juga seorang rasul. Saya percaya. Tuhan kata kita kena percaya kepada Tuhan, kepada para malaikat, kepada Kitab-KitabNya, kepada para rasul dan percaya kepada hari kiamat. Tapi Tuhan tak kata kita kena percaya kepada 'sejarah Nabi Muhamad yang ditulis oleh sipolan dan sipolan". Apa yang perlu saya tahu mengenai Muhamad semuanya terkandung di dalam Al-Quran.

Sejarah Malaysia tidak termasuk dalam apa yang diturunkan melalui Al-Quran. Tidak relevan.

Salam...

xdpt jwb la tu.... Laughing

di sini xnk plak tunjuk nas akalmu yg hebat tu sauadra tolokminda.....

jd secra logiknya kenape sauadra tolokminda percaya kpd sejarah malaysia yg ditulis oleh sipolan binti sipolan bin sipolan yek...
scratch

Salam,

Tuan ni jenis tak faham perbincangan. Kita di sini bercakap tentang Tuhan, tentang Kitab dan Nabi. Membaca sejarah Malaysia tidak akan sampai membawa kita menyekutukan Tuhan atau berbohong tentang Nabi. Tetapi membaca kitab lain yang disandarkan kepada Tuhan dan nabi boleh menyebabkan kita terjerumus ke arah itu.

Salam....

sauadra tolokminda....

jgn lah marah....

x baik tau..... Very Happy

sy hanya pinjam sebentar logik akal yg slama nie saudra pakai pun da marah.....

ape pun soalan mudah tidk dijawab....

Salam,

Saya tidak marah. Saya cuma tidak dalam mood untuk berbincang kerana tuan puan bukan berminat untuk berbincang pun. Tuan cuma mahu merosakkan perbincangan orang lain.

kalau berbincang tentang agama tidak ada panduan sedikit sebanyak dari warisan nenek moyang memanglah rosak....

macam anak muda dapat motosikal jepun, habis robek robeknya sampai kurus motor jepun.

Salam,

Petunjuk Tuhan di dalam Al-Quran menyatakan sebaliknya. Yang ikut warisan nenek moyang itulah yang rosak dan sesat.

Salam.....

sy fhm benar maksud saudara iltizam nie.....

sbb tu sy percaya sejarah malaysia dan sejarah nabi membina masjid..... Very Happy

Salam,

Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:48 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam.....

Quote :
Kalau nabi membina masjid, samalah macam orang-orang musyrik yang membina objek sebagai tempat sembahan.

Saya percaya, nabi tidak berbuat begitu

Quote :
Nabi tidak menyekutukan Tuhan dengan apapun. Di dalam Al-Quran tidak ada seorang nabi pun yang diceritakan membina rumah ibadat. Hanya orang-orang musyrik yang berbuat demikian.

masaalh lg....

kenapa bab sejarah malaysia sauadra percya...

tp sejarah dan kisah nabi nie sauadra x percaya...

sedangkn sejarah malysia adaalh btl2 tulisan sipolan bin sipolan binti sipolan.....

kisah nabi adalah wahyu ALLAH...

Salam,

Saya percaya kepada Nabi. Dia juga seorang rasul. Saya percaya. Tuhan kata kita kena percaya kepada Tuhan, kepada para malaikat, kepada Kitab-KitabNya, kepada para rasul dan percaya kepada hari kiamat. Tapi Tuhan tak kata kita kena percaya kepada 'sejarah Nabi Muhamad yang ditulis oleh sipolan dan sipolan". Apa yang perlu saya tahu mengenai Muhamad semuanya terkandung di dalam Al-Quran.

Sejarah Malaysia tidak termasuk dalam apa yang diturunkan melalui Al-Quran. Tidak relevan.

Salam...

xdpt jwb la tu.... Laughing

di sini xnk plak tunjuk nas akalmu yg hebat tu sauadra tolokminda.....

jd secra logiknya kenape sauadra tolokminda percaya kpd sejarah malaysia yg ditulis oleh sipolan binti sipolan bin sipolan yek...
scratch

Salam,

Tuan ni jenis tak faham perbincangan. Kita di sini bercakap tentang Tuhan, tentang Kitab dan Nabi. Membaca sejarah Malaysia tidak akan sampai membawa kita menyekutukan Tuhan atau berbohong tentang Nabi. Tetapi membaca kitab lain yang disandarkan kepada Tuhan dan nabi boleh menyebabkan kita terjerumus ke arah itu.

Salam....

sauadra tolokminda....

jgn lah marah....

x baik tau..... Very Happy

sy hanya pinjam sebentar logik akal yg slama nie saudra pakai pun da marah.....

ape pun soalan mudah tidk dijawab....

Salam,

Saya tidak marah. Saya cuma tidak dalam mood untuk berbincang kerana tuan puan bukan berminat untuk berbincang pun. Tuan cuma mahu merosakkan perbincangan orang lain.

kalau berbincang tentang agama tidak ada panduan sedikit sebanyak dari warisan nenek moyang memanglah rosak....

macam anak muda dapat motosikal jepun, habis robek robeknya sampai kurus motor jepun.

Salam,

Petunjuk Tuhan di dalam Al-Quran menyatakan sebaliknya. Yang ikut warisan nenek moyang itulah yang rosak dan sesat.

Salam.....

sy fhm benar maksud saudara iltizam nie.....

sbb tu sy percaya sejarah malaysia dan sejarah nabi membina masjid..... Very Happy

Salam,

Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.

Salam....

bleh plak nabi membina suruhan atau ketetapan yek....


lol!

tp mana sumber/sandaran sauadra tu..... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:49 am

Salam,

Allah tidak memerlukan rumah-rumah ibadat termasuk masjid sebagai tempat untuk beritual kepadaNya.

Jika ada sejarah kononnya nabi pernah membina masjid untuk beritual, jelas menentang petunjuk al-quran.



Last edited by Admin on Tue Aug 24, 2010 3:51 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 3:50 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
Salam.....

Quote :
Kalau nabi membina masjid, samalah macam orang-orang musyrik yang membina objek sebagai tempat sembahan.

Saya percaya, nabi tidak berbuat begitu

Quote :
Nabi tidak menyekutukan Tuhan dengan apapun. Di dalam Al-Quran tidak ada seorang nabi pun yang diceritakan membina rumah ibadat. Hanya orang-orang musyrik yang berbuat demikian.

masaalh lg....

kenapa bab sejarah malaysia sauadra percya...

tp sejarah dan kisah nabi nie sauadra x percaya...

sedangkn sejarah malysia adaalh btl2 tulisan sipolan bin sipolan binti sipolan.....

kisah nabi adalah wahyu ALLAH...

Salam,

Saya percaya kepada Nabi. Dia juga seorang rasul. Saya percaya. Tuhan kata kita kena percaya kepada Tuhan, kepada para malaikat, kepada Kitab-KitabNya, kepada para rasul dan percaya kepada hari kiamat. Tapi Tuhan tak kata kita kena percaya kepada 'sejarah Nabi Muhamad yang ditulis oleh sipolan dan sipolan". Apa yang perlu saya tahu mengenai Muhamad semuanya terkandung di dalam Al-Quran.

Sejarah Malaysia tidak termasuk dalam apa yang diturunkan melalui Al-Quran. Tidak relevan.

Salam...

xdpt jwb la tu.... Laughing

di sini xnk plak tunjuk nas akalmu yg hebat tu sauadra tolokminda.....

jd secra logiknya kenape sauadra tolokminda percaya kpd sejarah malaysia yg ditulis oleh sipolan binti sipolan bin sipolan yek...
scratch

Salam,

Tuan ni jenis tak faham perbincangan. Kita di sini bercakap tentang Tuhan, tentang Kitab dan Nabi. Membaca sejarah Malaysia tidak akan sampai membawa kita menyekutukan Tuhan atau berbohong tentang Nabi. Tetapi membaca kitab lain yang disandarkan kepada Tuhan dan nabi boleh menyebabkan kita terjerumus ke arah itu.

Salam....

sauadra tolokminda....

jgn lah marah....

x baik tau..... Very Happy

sy hanya pinjam sebentar logik akal yg slama nie saudra pakai pun da marah.....

ape pun soalan mudah tidk dijawab....

Salam,

Saya tidak marah. Saya cuma tidak dalam mood untuk berbincang kerana tuan puan bukan berminat untuk berbincang pun. Tuan cuma mahu merosakkan perbincangan orang lain.

kalau berbincang tentang agama tidak ada panduan sedikit sebanyak dari warisan nenek moyang memanglah rosak....

macam anak muda dapat motosikal jepun, habis robek robeknya sampai kurus motor jepun.

Salam,

Petunjuk Tuhan di dalam Al-Quran menyatakan sebaliknya. Yang ikut warisan nenek moyang itulah yang rosak dan sesat.

Salam.....

sy fhm benar maksud saudara iltizam nie.....

sbb tu sy percaya sejarah malaysia dan sejarah nabi membina masjid..... Very Happy

Salam,

Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.

Salam....

bleh plak nabi membina suruhan atau ketetapan yek....


lol!

tp mana sumber/sandaran sauadra tu..... Very Happy

Salam,

Tuhan tidak suruh Nabi bina ketepatan atau suruhan. Tuhan suruh nabi IKUT dan PATUH kepada ketetapan atau suruhanNya. Itu pun tak boleh fikir ke tuan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 4:01 am

Quote :
Salam,

Tuhan tidak suruh Nabi bina ketepatan atau suruhan. Tuhan suruh nabi IKUT dan PATUH kepada ketetapan atau suruhanNya. Itu pun tak boleh fikir ke tuan?

hurai ler sikit....
takkan asyik ketetapan jer,,,,cerita ketetapan tu apa,gimana.....
baru teranggg
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 24, 2010 5:59 pm

iltizam wrote:
Quote :
Salam,

Tuhan tidak suruh Nabi bina ketepatan atau suruhan. Tuhan suruh nabi IKUT dan PATUH kepada ketetapan atau suruhanNya. Itu pun tak boleh fikir ke tuan?

hurai ler sikit....
takkan asyik ketetapan jer,,,,cerita ketetapan tu apa,gimana.....
baru teranggg

Salam,

Apa-apa yang disuruh, dilarang, disuruh fikir dan sebagainya yang terdapat di dalam Al-Quran itu ketetapanlah atau suruhan atau masjid.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 1:40 am

Quote :
Apa-apa yang disuruh, dilarang, disuruh fikir dan sebagainya yang terdapat di dalam Al-Quran itu ketetapanlah atau suruhan atau masjid.

....................

scratch
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 8:24 am

tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Quote :
Salam,

Tuhan tidak suruh Nabi bina ketepatan atau suruhan. Tuhan suruh nabi IKUT dan PATUH kepada ketetapan atau suruhanNya. Itu pun tak boleh fikir ke tuan?

hurai ler sikit....
takkan asyik ketetapan jer,,,,cerita ketetapan tu apa,gimana.....
baru teranggg

Salam,

Apa-apa yang disuruh, dilarang, disuruh fikir dan sebagainya yang terdapat di dalam Al-Quran itu ketetapanlah atau suruhan atau masjid.
Salam,

Daripada kecil, kita telah ditanamkan bahawa "masjid" itu adalah rumah ibadat. Walhal bila kita periksa dalam Al Quran, tiada petunjuk bahawa perkataan "masjid" itu adalah rumah ibadat.

Macam yang terjadi pada orang musyrik terdahulu, daripada kecil mereka diasuh agar percaya Al Masih itu putera Allah. Walhal mana ada petunjuk dalam Injil untuk menjadikan Al Masih itu putera Allah. Ia hanya diada-adakan oleh pembesar ugama Nasrani itu sahaja.

Sedar atau tidak, kita sudah sampai ke zaman seperti mana Nabi Muhammad melihat kaum musyrik terdahulu beramal. Smile
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 3:23 pm

Quote :
Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.


BARU KU TAHU RUPANYA MASJID MAKNANYA KETETAPAN /SURUHAN.

MASJIDIL AQSA -KETETAPAN AQSA DAN MASJIDIL HARAM - KETETAPAN HARAM

MUYSKILNYA AKU TAPI AYAT INI (17:1) BUKAN CERITA PASAL MASJID KE?
Quote :

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 3:55 pm

Masjid telah pun didirikan oleh orang-orang beriman r.u sebagai tempat solat. Masjid adalah tempat yang mula-mula didirikan oleh Nabi saw ketika sampai di Madinah dan kekal hingga kini dikenali sebagai Masjid Nabawi.
Lebih selamat kalau kita mencontohi mereka yang diakui beriman dalam al Quran, jika kita benar-benar mahu mengikut Al Quran. Janganlah menjadi orang yang memerangi dan mendustai orang-orang beriman.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 4:03 pm

lia wrote:
Masjid telah pun didirikan oleh orang-orang beriman r.u sebagai tempat solat. Masjid adalah tempat yang mula-mula didirikan oleh Nabi saw ketika sampai di Madinah dan kekal hingga kini dikenali sebagai Masjid Nabawi.
Lebih selamat kalau kita mencontohi mereka yang diakui beriman dalam al Quran, jika kita benar-benar mahu mengikut Al Quran. Janganlah menjadi orang yang memerangi dan mendustai orang-orang beriman.

KENAPA DIPANGGIL MASJID NABAWI? PASAL NABI YANG MEMBINANYA.

YA KE NABI YANG BINA? TAK LA, ITU KETETAPAN/SURUHAN NABI LA... KENAPA? TAK PERCAYA KE?

Question Question Question

LIA, MANA DALIL? Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 5:10 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.


BARU KU TAHU RUPANYA MASJID MAKNANYA KETETAPAN /SURUHAN.

MASJIDIL AQSA -KETETAPAN AQSA DAN MASJIDIL HARAM - KETETAPAN HARAM

MUYSKILNYA AKU TAPI AYAT INI (17:1) BUKAN CERITA PASAL MASJID KE?
Quote :

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

daripada awal forum sampai ke sekarang nie bila kita tanya mereka, mereka hanya dapat menjawab hanya dengan jawapan "KETETAPAN" hahaha
sampai mesjid pin dia terjemahkan KETETAPAN,
agaknya itu jer yang dia tahu ....kakaka

Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 5:15 pm

iltizam wrote:
masterpiece7070 wrote:
Quote :
Perkataan masjid sebenarnya tidak ada kena mengena dengan bangunan atau rumah ibadat. Masjid bermaksud suruhan atau ketetapan.


BARU KU TAHU RUPANYA MASJID MAKNANYA KETETAPAN /SURUHAN.

MASJIDIL AQSA -KETETAPAN AQSA DAN MASJIDIL HARAM - KETETAPAN HARAM

MUYSKILNYA AKU TAPI AYAT INI (17:1) BUKAN CERITA PASAL MASJID KE?
Quote :

Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

daripada awal forum sampai ke sekarang nie bila kita tanya mereka, mereka hanya dapat menjawab hanya dengan jawapan "KETETAPAN" hahaha
sampai mesjid pin dia terjemahkan KETETAPAN,
agaknya itu jer yang dia tahu ....kakaka

salam

tak nak pulak dia terjemah muhammad . sikit lagi kot ..

Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Aug 25, 2010 8:59 pm

setiap dari kita ada kepercayaan masing-masing, tidak ada menang atau kalah disini. Kemenangan hakiki hanya diketahui bila kita semua mengadap illahi. Adapun Allah Maha mengetahui bahawa setiap dari kita menjadi ahli neraka atau pun syurga. Bila ditiupkan ruh pada jasad, Allah telah pun meminta malaikat menulis segala perbuatannya, rezekinya, tarikh matinya dan samada dia ahli neraka ataupun syurga. Ia sudah pun ditetapkan kepada kita, sebab itu kita memang perlu takut kepada Allah kerana kita tidak tahu apakah yang telah ditetapkan untuk kita. Hanya orang yang tak sedar diri sahaja yang berani menentang Allah yang Maha berkuasa.


.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Mon Aug 30, 2010 10:20 am

Salam,

Selalunya rumah ibadat dibina oleh sesuatu golongan ritualis kononnya di situlah mereka boleh beribadat kepada Tuhan. Walhal Tuhan itu dekat dengan manusia dan di mana manusia itu memandang, di situ ada wajah Allah. Ini menunjukkan Tuhan tidak memerlukan rumah-rumah khusus untuk manusia beribadat kepadaNya. Bukankah semesta alam ini milikNya?

Di mana-mana tempat pun manusia boleh beribadat (berbakti) kepada Tuhan kerana Dia Melihat segala sesuatu. Tak payah nak mengesklusifkan sesuatu bangunan untuk dijadikan rumah ibadat. Hanya orang yang ada penyakit berbangga diri sahaja suka mengesklusifkan sesuatu perkara seperti mana iblis mengesklusifkan kejadiaannya daripada api untuk dilihat lebih baik daripada Adam.

Kalau kita perhalusi, kerja orang-orang yang masuk bakul angkat sendiri itu hanyalah hendak mengesklusifkan sesuatu perkara untuk mereka bermegah-megahan. Padahal semua itu tidak dinilai oleh Tuhan.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 12:42 am

Salam.....

malang kerana ada yang mengaku islam tapi sanggup menghina nabi muhammad yang tugas pertamanya apabila sampai di madinah ialah membina masjid....

layakah mereka ini digelar orang islam..................

semoga dosa mereka ini diampunkan oleh ALLAH MAHA BERKUASA.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 1:56 am

Juang wrote:
Salam,

Selalunya rumah ibadat dibina oleh sesuatu golongan ritualis kononnya di situlah mereka boleh beribadat kepada Tuhan. Walhal Tuhan itu dekat dengan manusia dan di mana manusia itu memandang, di situ ada wajah Allah. Ini menunjukkan Tuhan tidak memerlukan rumah-rumah khusus untuk manusia beribadat kepadaNya. Bukankah semesta alam ini milikNya?

Di mana-mana tempat pun manusia boleh beribadat (berbakti) kepada Tuhan kerana Dia Melihat segala sesuatu. Tak payah nak mengesklusifkan sesuatu bangunan untuk dijadikan rumah ibadat. Hanya orang yang ada penyakit berbangga diri sahaja suka mengesklusifkan sesuatu perkara seperti mana iblis mengesklusifkan kejadiaannya daripada api untuk dilihat lebih baik daripada Adam.

Kalau kita perhalusi, kerja orang-orang yang masuk bakul angkat sendiri itu hanyalah hendak mengesklusifkan sesuatu perkara untuk mereka bermegah-megahan. Padahal semua itu tidak dinilai oleh Tuhan.

Salam
Yang di boldkan.
Di mana mana tempat manusia boleh beribadat.....Juang sendiri yang berkata...kan ?
Lalu Juang membantah pula orang beribadat di Mesjid yang termasuk dalam kata juang Dimana mana.

Tuhan dekat dengan manusia,di mana saja kamu memandang di situlah Wajah Allah.
Kalau duduk di Bangunan mesjid Tiada ka Wajah Allah?

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 1:04 pm

Muhammad wrote:

Salam
Yang di boldkan.
Di mana mana tempat manusia boleh beribadat.....Juang sendiri yang berkata...kan ?
Lalu Juang membantah pula orang beribadat di Mesjid yang termasuk dalam kata juang Dimana mana.

Tuhan dekat dengan manusia,di mana saja kamu memandang di situlah Wajah Allah.
Kalau duduk di Bangunan mesjid Tiada ka Wajah Allah?
Salam Muhammad,

Saya tidak pernah membantah manusia nak berbakti kepada Tuhan di masjid ke, di gereja ke, di kuil ke, di tokong ke mahupun di mana-mana bangunan. Orang Cina atau India yang tolong bina masjid-masjid itu pun berbakti kepada Tuhan ketika membina itu.

Saya hanya membantah manusia yang mengada-adakan tempat esklusif untuk berbakti kepada Tuhan. Umpamanya mereka kata beribadat di rumah ibadat sahaja dapat ganjaran pahala yang besar daripada di rumah atau di pasaraya.

Besar atau tidak ganjaran Tuhan bukannya dinilai pada tempat ia dilakukan, tetapi pada manfaat daripada perbuatan tersebut. Jika perbuatan baik itu mempunyai manfaat yang besar untuk ramai manusia, tidak kiralah di mana jua ia dilakukan, pastilah dapat balasan yang setimpal.

Sila fahami, selama ini saya hanya membantah perangai suka mengesklusifkan sesuatu perkara kerana itulah perangai iblis yang pernah mengesklusifkan kejadiannya daripada api lebih baik daripada tanah. Orang Yahudi dan Nasrani terdahulu pun pernah mengesklusifkan anutan mereka, kononnya dengan jadi Yahudi atau Nasrani, mereka sahajalah yang layak dapat petunjuk. Itulah penyakit angkuh yang terdapat dalam jiwa orang-orang yang suka menyekutukan Tuhan. Ada sahaja benda-benda yang nak mereka jadikan alasan untuk bermegah-megahan atau "masuk bakul angkat sendiri".

Jadi sesiapa yang faham matlamat perjuangan saya selama ini, mereka itulah orang yang tidak suka hidup berbangga diri mengesklusifkan sesuatu perkara.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 1:21 pm

Salam,

Membina apa-apa bangunan dan disabitkan dengan Tuhan adalah perbuatan menyekutukan Tuhan. Kita boleh mengagungkan Tuhan di mana saja. Di rumah. Di tempat kerja. Di kedai. Di pejabat. Dalam bas. Tepi laut. Atas katil. Kat mana pun boleh. Tuhan suruh kita ingat dia sepanjang masa. Berdiri. Duduk. Bersandar.. Hanya mereka yang menyekutukan Tuhan membina sesuatu khusus untuk tujuan itu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 7:35 pm

Juang wrote:
Muhammad wrote:

Salam
Yang di boldkan.
Di mana mana tempat manusia boleh beribadat.....Juang sendiri yang berkata...kan ?
Lalu Juang membantah pula orang beribadat di Mesjid yang termasuk dalam kata juang Dimana mana.

Tuhan dekat dengan manusia,di mana saja kamu memandang di situlah Wajah Allah.
Kalau duduk di Bangunan mesjid Tiada ka Wajah Allah?
Salam Muhammad,

Saya tidak pernah membantah manusia nak berbakti kepada Tuhan di masjid ke, di gereja ke, di kuil ke, di tokong ke mahupun di mana-mana bangunan. Orang Cina atau India yang tolong bina masjid-masjid itu pun berbakti kepada Tuhan ketika membina itu.

Saya hanya membantah manusia yang mengada-adakan tempat esklusif untuk berbakti kepada Tuhan. Umpamanya mereka kata beribadat di rumah ibadat sahaja dapat ganjaran pahala yang besar daripada di rumah atau di pasaraya.

Besar atau tidak ganjaran Tuhan bukannya dinilai pada tempat ia dilakukan, tetapi pada manfaat daripada perbuatan tersebut. Jika perbuatan baik itu mempunyai manfaat yang besar untuk ramai manusia, tidak kiralah di mana jua ia dilakukan, pastilah dapat balasan yang setimpal.


Sila fahami, selama ini saya hanya membantah perangai suka mengesklusifkan sesuatu perkara kerana itulah perangai iblis yang pernah mengesklusifkan kejadiannya daripada api lebih baik daripada tanah. Orang Yahudi dan Nasrani terdahulu pun pernah mengesklusifkan anutan mereka, kononnya dengan jadi Yahudi atau Nasrani, mereka sahajalah yang layak dapat petunjuk. Itulah penyakit angkuh yang terdapat dalam jiwa orang-orang yang suka menyekutukan Tuhan. Ada sahaja benda-benda yang nak mereka jadikan alasan untuk bermegah-megahan atau "masuk bakul angkat sendiri".

Jadi sesiapa yang faham matlamat perjuangan saya selama ini, mereka itulah orang yang tidak suka hidup berbangga diri mengesklusifkan sesuatu perkara.

Sahih tu Juang........
Kalau itulah yang juang Maksudkan saya percaya Benar

dan TM

Quote :
Salam,

Membina apa-apa bangunan dan disabitkan dengan Tuhan adalah perbuatan menyekutukan Tuhan. Kita boleh mengagungkan Tuhan di mana saja. Di rumah. Di tempat kerja. Di kedai. Di pejabat. Dalam bas. Tepi laut. Atas katil. Kat mana pun boleh. Tuhan suruh kita ingat dia sepanjang masa. Berdiri. Duduk. Bersandar.. Hanya mereka yang menyekutukan Tuhan membina sesuatu khusus untuk tujuan itu.

Betul sangat sangat Tuan TolokMinda.
benar benar benar.
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Tue Aug 31, 2010 11:51 pm

Quote :
17.Al isra.
78.Dirikanlah salat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan pula salat subuh. Sesungguhnya salat subuh itu disaksikan

1) Dari matahari Gelincir ( terbenam ) Sampai Gelap Malam. Solat Apa?
2) Subuh Solat Apa?



Quote :
79.Dan pada sebahagian malam hari bersembahyang tahajudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu: mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji

1) Malam Bertahajjud Solat Apa ( jika dikatakah Hanya/hanya/hanya berkerja di waktu siang itu adalah solat , bagaimana dengan solat Malam tahajjud, adakah tohan suruh berkerja mencari nafkah di waktu malam , mohon pencerahan)
Quote :


dan dari amalah solat malam itu di teruskan dengan ayat Masuk,

80.Dan katakanlah: "Ya Tuhan-ku, masukkanlah aku secara masuk yang benar dan keluarkanlah (pula) aku secara keluar yang benar dan berikanlah kepadaku dari sisi Engkau kekuasaan yang menolong.

1)Masuk kemana?
2)Keluar kemana?
Quote :


dan setelah masuk memasuki di teruskan dengan ayat benar dan batil , yang masih berkait dengan Tahajjud.

81.Dan katakanlah: "Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap". Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap

Apa yang benar dan apa yang batil?

Quote :
Ar rum
17. bertasbihlah kepada Allah di waktu kamu berada di petang hari dan waktu kamu berada di waktu subuh


Quote :
18.dan bagi-Nyalah segala puji di langit dan di bumi dan di waktu kamu berada pada petang hari dan di waktu kamu berada di waktu Zuhur
untuk apa di ceritakan waktu zohor

Quote :
18Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan kamu dari tanah, kemudian tiba-tiba kamu (menjadi) manusia yang berkembang biak

mengapa di ceritakan manusia di ciptakan dari tanah , dan manusia berkembang biak
jika di amati bahawa sama juga dengan tanah berkembang biak,
seolah olah tanah berkembang biak dan berjalah kesana sini(manusia)


Quote :
Surat 81
Dan demi subuh apabila fajarnya mulai menyingsing
Ada Apa dengan waktu subuh.

Quote :
Peliharalah segala salat dan shalat wusthaa. Berdirilah karena Allah (dalam salatmu) dengan khusyuk.
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَى وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ

Solat wusthaa , solat apa?
An nur
Quote :
Hai orang-orang yang beriman, hendaklah budak-budak (lelaki dan wanita) yang kamu miliki, dan orang-orang yang belum balig di antara kamu, meminta izin kepada kamu tiga kali (dalam satu hari) yaitu: sebelum sembahyang subuh, ketika kamu menanggalkan pakaian (luar) mu di tengah hari dan sesudah sembahyang Isya. (Itulah) tiga 'aurat bagi kamu. Tidak ada dosa atasmu dan tidak (pula) atas mereka selain dari (tiga waktu) itu. Mereka melayani kamu, sebahagian kamu (ada keperluan) kepada sebahagian (yang lain). Demikianlah Allah menjelaskan ayat-ayat bagi kamu. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.

1) Di sini Ada di sebut solat isya.

mangapa Allah menceritakan/membezakan waktu waktu ini dengan nama subuh,zuhur,asar,selepas gelincir matahari(magrib),isya'......tahajjud, subuh.

mohon pencerahan
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 01, 2010 12:05 am

Salam,

Saya ada menulis pendapat saya mengenai "waktu-waktu solaa" di http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/24/corat-coret-tentang-solaa-komitmen-3/ atau kumpulan artikel tentang solaa boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Tentang apa yang dimaksudkan solaa tahajud pula pendapat saya boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2009/12/26/tuhan-tetapkan-membaca-al-quran-di-waktu-malam-sebagai-satu-komitmen/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Rumah ibadat   Wed Sep 01, 2010 12:57 am

Terima kasih saudara tolok minda

saya akan cuba baca link yang di beri dan akan bawa ke sini soalan soalan yang meragukan.

boleh?

terima kasih
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Rumah ibadat   Today at 8:06 am

Back to top Go down
 
Rumah ibadat
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» Rumah Ditinggal Pergi ke Gereja, Nasib Jadi Apes
» SKB 3 menteri: pendirian rumah ibadah
» sholat di rumah orang kristen
» yang menghalangi malaikat masuk ke dalam rumah
» Skandal Kebohongan ‘Mukjizat’ Para Pendeta

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: