HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 12:54 am


“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Aug 30, 2010 1:25 am

Masjidil Aqsa tu ada 13 tiang.
cuba kaji.

Dalam solat Ada 13 rukun.
Sama pulak tu.

Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Sep 17, 2010 3:20 pm

gaara wrote:

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

Konon binatang Buroq yang digambarkan sebagai kuda terbang yang berparas cantik adalah untuk menghina Rasulillah.

Rasulullah mereka nilai doyan sex, maka binatang pun dilihatnya seperti perempuan cantik.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Fri Sep 17, 2010 8:55 pm

Salam,

Hanya orang yang tidak membaca Al-Quran atau tidak memahami mesej Tuhan sahaja percaya kepada riwayat israk mikraj.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sat Sep 18, 2010 1:11 am

Quote :
Masjidil Aqsa tu ada 13 tiang.
cuba kaji.

Dalam solat Ada 13 rukun.
Sama pulak tu.

Salam.....

ini lah salah satu mukjizat besar kepada nabi Muhammad ketika ramainya orang2 kafir mengejek tentang berlakunya peristiwa agung tersebut......

malah ada segolongan orang yang baru memeluk Islam menjadi murtad semula.....

lebih mengejutkan peristiwa ini berlaku ketika nabi masih hidup......

jadi kurang menghairankan selepas 1400 tahun ada yg ragu2 dengan peristiwa tersebut....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sat Sep 18, 2010 3:34 am

gaara wrote:
Quote :
Masjidil Aqsa tu ada 13 tiang.
cuba kaji.

Dalam solat Ada 13 rukun.
Sama pulak tu.

Salam.....

ini lah salah satu mukjizat besar kepada nabi Muhammad ketika ramainya orang2 kafir mengejek tentang berlakunya peristiwa agung tersebut......

malah ada segolongan orang yang baru memeluk Islam menjadi murtad semula.....

lebih mengejutkan peristiwa ini berlaku ketika nabi masih hidup......

jadi kurang menghairankan selepas 1400 tahun ada yg ragu2 dengan peristiwa tersebut....

Very Happy

Salam,

Bangunan yang dikatakan masjid Al-Aqsa itu pun belum wujud ketika peristiwa berkenaan dikatakan berlaku.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sat Sep 18, 2010 7:58 am

tolokminda wrote:

Bangunan yang dikatakan masjid Al-Aqsa itu pun belum wujud ketika peristiwa berkenaan dikatakan berlaku.

Hal tersebut tidak diketahui oleh umat beragama Islam.

Mereka benar-benar diperbodoh dan ditipu.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sat Sep 18, 2010 9:57 am

faried wrote:
tolokminda wrote:

Bangunan yang dikatakan masjid Al-Aqsa itu pun belum wujud ketika peristiwa berkenaan dikatakan berlaku.

Hal tersebut tidak diketahui oleh umat beragama Islam.

Mereka benar-benar diperbodoh dan ditipu.

Salam,

Mereka mengatakan Al-Quran menceritakan mengenai "peristiwa itu". Selepas membacanya dengan kefahaman, dakwaan itu jelas tidak benar.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sat Sep 18, 2010 10:36 pm

tolokminda wrote:

Salam,

Bangunan yang dikatakan masjid Al-Aqsa itu pun belum wujud ketika peristiwa berkenaan dikatakan berlaku.
Salam TM,

Mungkin riwayat itu kena diubahsuai ala-ala cerita "Back to the future". Maklumlah bangunan masjid Al Aqsa itu belum wujud lagi pada zaman yang dikatakan berlaku itu, maka nak dijadikan cerita binatang buroq itu membawa Nabi ke masa hadapan ketika bangunan itu telah dibina sebelum buroq itu membawa Nabi terbang ke langit. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 2:59 am

Quote :
Bangunan yang dikatakan masjid Al-Aqsa itu pun belum wujud ketika peristiwa berkenaan dikatakan berlaku.

Salam....

Terletaknya aqsa syarif (kawasan masjid al aqsa) sudah ada sejak zaman nabi2 terdahulu lagi. Macam juga mekah pada kita sudah sedia ada sebelum ada nabi muhammad saw.

Masjid Al-Aqsa adalah sebahagian daripada kompleks bangunan-bangunan agama-agama di Baitulmuqaddis dikenali sebagai Gunung Majed atau Al-Haram Al-Sharif dan tapak ibadah suci yang ketiga (Tapak Ibadah Suci) kepada Muslim

kawasan baitulmaqdis ni pun dah wujud masa zaman Nabi Daud lagi...

Cuma pembinaan masjid dalam bentuknya yang gah berlaku pada zaman umar al khatab r.a setelah ia di perintah oleh Islam.....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 3:05 am

Quote :
Mereka mengatakan Al-Quran menceritakan mengenai "peristiwa itu". Selepas membacanya dengan kefahaman, dakwaan itu jelas tidak benar.

saudara tolokminda.....

guna akal sendiri tanpa nas Al-quran dan Hadis dan tanpa panduan ulamak pewaris nabi memang sampai ke akhirat pun kita tetap didalam kegelapan.....

Very Happy

P/S : sebagai contoh kalau2 saudara tolokminda ada anak yg baru nak bersekolah, cancel je cadangan tu, belikan die buku2 pelajaran dan suruh die kaji sendiri...

tak payah belajar dengan guru...... nanti kita tengk ape jd dgn anak g x bersalah tu..


lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 5:48 am

gaara wrote:

“Maha Suci Allah, yang Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Masjid Al Aqsa yang Telah kami berkahi sekelilingnya agar kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami. "

Saban menjelang 27 Rejab setiap perkiraan tahun Hijrah, seluruh umat Islam pasti tidak akan melepaskan peluang untuk duduk mendengar kisah yang akan diulang tayang..iaitu Peristiwa Agung Israk Mikraj.

Maka adalah lembu kambing, ayam itik yang akan dijadikan korban untuk santapan pendengar-pendengar Kisah Israk Mikraj. Meriah sungguh di masjid-masjid, surau-suaru, dewan-dewan, padand-padang disegenap ceruk rantau dan negeri serta kampung. Sungguh kita semua ni begit mengingati akan peristiwa-peeristiwa agung dalam sejarah Islam.

Namun, sejauh manakah kita mengamatinya? Sejauh mana kita mempraktikan falsafah dari setiap peristiwa ini? Adakah ianya berlaku sekadar untuk hiburan semata-mata? Adakah ianya sekadar suatu kisah untuk dibaca sahaja? Tak berbaloi dengan tumbangnya lembu kambing, matinya ayam itik jika ianya sekadar untuk dibaca dan diperdengarkan sekadar mengisi masa terluang antara maghrib dan isyak.

Masih ramai lagi 'abdi' iaitu manusia yang tidak solat dan meninggalkan solat tanpa rasa kesal dan tanpa rasa berslah sedikitpun. Maka, jelaslah kepada kita, datanglah peristiwa apa pun, kita tidak cuba untuk mengambil iktibar darinya.

Ingatlah semasa binatang Buroq merasa malu kerana dia tidak mahu Rasulullah menaikinya kerana dia tidak mengenali Rasulullah ketika itu. Setelah diberitahu oleh Jibril, maka berpeluhlah binatang Buroq kerana malu akan Rasulullah. Binatang yang tidak mempunyai akal fikiran pun reti malu, kita manusia?? sanggup menghina Rasulullah tabpa segan silu. Subhanallah...

http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2010/07/israk-mikraj.html

Salam,

Kisah-kisah ini sebenarnya tidak diceritakan dalam al-quran. Jadi, janganlah kita mengada-adakan cerita yang tidak terdapat dalam al-quran lebih-lebih lagi disandarkan atas nama Allah dan rasulNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 8:24 am

gaara wrote:

saudara tolokminda.....

guna akal sendiri tanpa nas Al-quran dan Hadis dan tanpa panduan ulamak pewaris nabi memang sampai ke akhirat pun kita tetap didalam kegelapan.....
lol! lol!
Salam,

Nabi Muhammad dilihat oleh orang-orang Nasrani menggunakan akal sendiri ketika mengemukakan konsep Keesaan Allah yang mana bagi mereka tanpa nas Injil dan Gospel dan tanpa panduan ulamak pewaris Nabi Isa (nabi terakhir ketika itu).

Tak sangka di zaman IT ini ada lagi orang-orang seperti orang Nasrani tersebut. Mereka itu pewaris Nasrani kot? Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 8:27 am

Admin wrote:

Salam,

Kisah-kisah ini sebenarnya tidak diceritakan dalam al-quran. Jadi, janganlah kita mengada-adakan cerita yang tidak terdapat dalam al-quran lebih-lebih lagi disandarkan atas nama Allah dan rasulNya.
Salam Admin,

Seperti yang dilakukan oleh orang-orang Nasrani terdahulu, yang tidak ada dalam Injil itulah yang mereka taksub membuta-tuli sehingga wujudnya konsep Allah ada putera. Itu menguatkan lagi bukti hakikatnya mereka (orang-orang taksub riwayat) sebenarnya pewaris orang-orang Nasrani terdahulu yang tidak patuh pada Injil dan mengada-adakan dusta bersandarkan cerita gospel.

Mereka tak berani berhujah di atas gelanggang yang sama (berpegang pada Al Quran), seperti mana orang-orang Nasrani itu tidak berani berhujah di atas gelanggang Injil sekali pun dengan Rasulullah.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 1:21 pm

Quote :
Kisah-kisah ini sebenarnya tidak diceritakan dalam al-quran. Jadi, janganlah kita mengada-adakan cerita yang tidak terdapat dalam al-quran lebih-lebih lagi disandarkan atas nama Allah dan rasulNya.

Salam....

yang penting bagi umat Islam kisah2 ini ada dalam wahyu AllaH iaitu Al-quran dan As-Sunnah....

kerana panduan umat Islam adalah Wahyu bukan akal semata mata...

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Sun Sep 19, 2010 6:54 pm

Salam,

Malangnya dalam Al Quran sudah ada Sunnah iaitu Sunnah Allah. Yang mereka dakwa "Sunnah Nabi" atau "Sunnah Rasul", tidak disebutkan sedikit pun dalam Al Quran. Si polan mereka yang ada-adakan.

Bayangkanlah mereka mengada-adakan apa yang tiada dalam Al Quran, apa beza sifat mereka dengan orang-orang Nasrani terdahulu yang mengada-adakan apa yang tidak pernah diajar kepada Al Masih.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 20, 2010 1:20 am

Salam....

seperti dinyatakan sebelum ini....

Dalam kamus-kamus Arab, Sunnah bererti tatacara, jalan yang diikuti dan perilaku hidup sama ada baik mahupun buruk.

Dalam al-Qur’an ianya digunakan 16 kali, umumnya merujuk kepada dua perkara, yang pertama adalah tatacara dan peraturan Allah Subhanahu waTa’ala dalam mengurus alam, yakni Sunnatullah dan yang kedua adalah tatacara umat-umat terdahulu, yakni Sunnatul awalin.

Di bawakan satu lagi ayat mengenainya

"Sungguh telah ada pada diri Rasulullah suri tauladan yang baik bagimu." (Q.S. al Ahzab : 21).

Ayat ini jelas menyatakan terdapat tatacara dan jalan hidup nabi yang perlu dan boleh kita ikuti....

Tetapi jika kita kaji Al-quran sahaja tiada sangat teladan2 yang boleh kita ikuti....

Peri laku nabi yang boleh kita ikuti telah diterangkan dalam Hadis/As-sunnah...

Perkara tersebut merupakan satu lagi dalil yang kuat untuk semua orang Islam mengikuti ajaran nabi melalui Al-quran dan As-Sunnah.....

"Siapa yang taat kepada Rasul, maka ia taat kepada Allah." (Q.S. al-Nisaa' : 80 )
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Mon Sep 20, 2010 9:45 am

gaara wrote:

"Sungguh telah ada pada diri Rasulullah suri tauladan yang baik bagimu." (Q.S. al Ahzab : 21).

Ayat ini jelas menyatakan terdapat tatacara dan jalan hidup nabi yang perlu dan boleh kita ikuti....

Katakan ada jalan hidup nabi yang perlu dan boleh diikuti.

Dalam Alquran nabi teladan/panutan adalah Ibrahim, bukan Muhammad.

Jadi seharusnya yang dicari dan diikuti adalah Riwayat Ibrahim, malangnya tidak ada Riwayat Ibrahim.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Tue Sep 21, 2010 12:33 am

Quote :
Katakan ada jalan hidup nabi yang perlu dan boleh diikuti.

Dalam Alquran nabi teladan/panutan adalah Ibrahim, bukan Muhammad.

Jadi seharusnya yang dicari dan diikuti adalah Riwayat Ibrahim, malangnya tidak ada Riwayat Ibrahim.

Saudara faried nie...

pengikut nabi Ibrahim yek..... scratch

Saya adalah pengikut nabi Muhammad... InsyAllah.... Very Happy

jadi saya berusaha memahami dan mengamalkan Al-quran dan As-sunnah yang ditinggalkan oleh nabi Muhammad...

Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Tue Sep 21, 2010 9:53 am

gaara wrote:
Quote :
Katakan ada jalan hidup nabi yang perlu dan boleh diikuti.

Dalam Alquran nabi teladan/panutan adalah Ibrahim, bukan Muhammad.

Jadi seharusnya yang dicari dan diikuti adalah Riwayat Ibrahim, malangnya tidak ada Riwayat Ibrahim.

Saudara faried nie...

pengikut nabi Ibrahim yek..... scratch

Saya mengikuti petunjuk Tuhan dalam Alquran.

Quote :
60:4 (Malay) "Sesungguhnya telah ada suri teladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: ""Sesungguhnya kami berlepas diri dari kamu dan dari apa yang kamu sembah selain Allah, kami ingkari (kekafiran) mu dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja. Kecuali perkataan Ibrahim kepada bapaknya: ""Sesungguhnya aku akan memohonkan ampunan bagi kamu dan aku tiada dapat menolak sesuatu pun dari kamu (siksaan) Allah"". (Ibrahim berkata): ""Ya Tuhan kami, hanya kepada Engkaulah kami bertawakal dan hanya kepada Engkaulah kami bertobat dan hanya kepada Engkaulah kami kembali,"

2:124 (Malay) "Dan (ingatlah), ketika Ibrahim diuji Tuhannya dengan beberapa kalimat (perintah dan larangan), lalu Ibrahim menunaikannya. Allah berfirman: ""Sesungguhnya Aku akan menjadikanmu imam bagi seluruh manusia"". Ibrahim berkata: ""(Dan saya mohon juga) dari keturunanku"". Allah berfirman: ""Janji-Ku (ini) tidak mengenai orang-orang yang lalim""."

16:120 (Malay) Sesungguhnya Ibrahim adalah seorang imam yang dapat dijadikan teladan lagi patuh kepada Allah dan hanif. Dan sekali-kali bukanlah dia termasuk orang-orang yang mempersekutukan (Tuhan),

Dalam 3 ayat di atas sangat jelas bahwa rasul yang harus diteladani dan imami adalah Ibrahim, bukan Muhammad.

Hal tersebut jika orang beriman kepada Alquran,

tetapi

kalau beriman kepada Riwayat, maka yang harus dijadikan teladan dan imam adalah Muhammad.

Sangat jelas perbedaan petunjuk dalam Alquran dan petunjuk dalam Riwayat.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Tue Sep 21, 2010 2:13 pm

Quote :
Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." ) [AQ 2:124]

YANG DIBOLDKAN TU APA MAKSUDNYA? NABI MUHAMMAD SAW BUKAN KETURUNAN NABI IBRAHIM KE?

KALU ANDA BENAR2 BERIMAN DGN ALQURAN, TIDAK BEGINI SIKAP ANDA WAHAI FARIED. HANYA MENGAMBIL SEBAHAGIAN DAN MELUPAKAN SEBAHAGIAN YANG LAIN HANYA UNTUK KEPUASAN DIRI DAN NAFSU ANDA SERTA MENIMBULKAN KEMUSYKILAN DAN KEMUDARATAN
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Tue Sep 21, 2010 5:37 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." ) [AQ 2]

[color=red][b]YANG DIBOLDKAN TU APA MAKSUDNYA? NABI MUHAMMAD SAW BUKAN KETURUNAN NABI IBRAHIM KE?

Yang dibold adalah permintaan Ibrahim,

bukan

petunjuk dari Tuhan.

Petunjuk Tuhan dalam Alquran adalah:

Jadikan Ibrahim sebagai imam dan suri tauladan,

bukan

Muhammad.

Sangat jelas petunjuknya, sehingga tidak dicari penjelasan lainnya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 22, 2010 2:20 am

Quote :
Masterpiecec7070

Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." ) [AQ 2:124]


YANG DIBOLDKAN TU APA MAKSUDNYA? NABI MUHAMMAD SAW BUKAN KETURUNAN NABI IBRAHIM KE?

KALU ANDA BENAR2 BERIMAN DGN ALQURAN, TIDAK BEGINI SIKAP ANDA WAHAI FARIED. HANYA MENGAMBIL SEBAHAGIAN DAN MELUPAKAN SEBAHAGIAN YANG LAIN HANYA UNTUK KEPUASAN DIRI DAN NAFSU ANDA SERTA MENIMBULKAN KEMUSYKILAN DAN KEMUDARATAN

Quote :
Faried wrote

Yang dibold adalah permintaan Ibrahim,

bukan

petunjuk dari Tuhan.

Petunjuk Tuhan dalam Alquran adalah:

Jadikan Ibrahim sebagai imam dan suri tauladan,

bukan

Muhammad.

Sangat jelas petunjuknya, sehingga tidak dicari penjelasan lainnya.

Salam....

saudara master7070 tanya lain saudara faried putar ikut lain...

orang tak pakai cermin mata pun boleh nampk....

Quote :
Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim." )

nabi Ibrahim minta, Allah luluskan.....

dan Allah luluskan permintaan terhadap keturunan nabi ibrahim yang bernama nabi Muhammad....

bab2 nie letak akal dekat lutut pulak....

lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 22, 2010 7:47 am

faried wrote:
gaara wrote:

"Sungguh telah ada pada diri Rasulullah suri tauladan yang baik bagimu." (Q.S. al Ahzab : 21).

Ayat ini jelas menyatakan terdapat tatacara dan jalan hidup nabi yang perlu dan boleh kita ikuti....

Katakan ada jalan hidup nabi yang perlu dan boleh diikuti.

Dalam Alquran nabi teladan/panutan adalah Ibrahim, bukan Muhammad.

Jadi seharusnya yang dicari dan diikuti adalah Riwayat Ibrahim, malangnya tidak ada Riwayat Ibrahim.
Salam,

Sikap selektif mereka itu menunjukkan mereka membeza-bezakan para Rasul. Dalam Al Quran ada menyebut sifat orang-orang beriman tidak membeza-bezakan Rasul. Jika mereka kumpul riwayat Muhammad, sepatutnya mereka boleh terima riwayat Nabi Isa (gospel) atau pun mereka kena kumpulkan riwayat Rasul-rasul yang lain. Barulah mereka tidak membeza-bezakan para Rasul.

Kenapa kita pilih Al Quran berbanding riwayat? Sebab Al Quran tidak membeza-bezakan sifat para Rasul. Kalau dikatakan Rasul terdahulu sampaikan Peringatan, sehingga Rasul terkemudian pun Al Quran mengatakan sifat yang sama. Jika daripada Rasul terawal tidak dikatakan pengikut mereka perlu mengumpulkan riwayat, sehingga ke Rasul terkemudian pun Al Quran tidak menyuruh kumpulkan riwayat mereka. Kita nampak betapa konsistennya Al Quran dan tidak saling berselisihan. Itulah yang membuktikan Al Quran itu datangnya daripada Allah sedangkan riwayat itu datangnya daripada si polan dan si polan (sebab sesama riwayat itu ada bercanggah. Contohnya riwayat Sunni lain, riwayat Syiah lain).

Oleh kerana syurga dan neraka diciptakan oleh Allah, tak logiklah kita taksub kepada ayat-ayat si polan dan si polan. Sepatutnya kita berpegang teguh pada ayat-ayat Tuhan. Smile
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Wed Sep 22, 2010 11:39 am

Quote :
Sikap selektif mereka itu menunjukkan mereka membeza-bezakan para Rasul. Dalam Al Quran ada menyebut sifat orang-orang beriman tidak membeza-bezakan Rasul. Jika mereka kumpul riwayat Muhammad, sepatutnya mereka boleh terima riwayat Nabi Isa (gospel) atau pun mereka kena kumpulkan riwayat Rasul-rasul yang lain. Barulah mereka tidak membeza-bezakan para Rasul.

Kenapa kita pilih Al Quran berbanding riwayat? Sebab Al Quran tidak membeza-bezakan sifat para Rasul. Kalau dikatakan Rasul terdahulu sampaikan Peringatan, sehingga Rasul terkemudian pun Al Quran mengatakan sifat yang sama. Jika daripada Rasul terawal tidak dikatakan pengikut mereka perlu mengumpulkan riwayat, sehingga ke Rasul terkemudian pun Al Quran tidak menyuruh kumpulkan riwayat mereka. Kita nampak betapa konsistennya Al Quran dan tidak saling berselisihan. Itulah yang membuktikan Al Quran itu datangnya daripada Allah sedangkan riwayat itu datangnya daripada si polan dan si polan (sebab sesama riwayat itu ada bercanggah. Contohnya riwayat Sunni lain, riwayat Syiah lain).

Oleh kerana syurga dan neraka diciptakan oleh Allah, tak logiklah kita taksub kepada ayat-ayat si polan dan si polan. Sepatutnya kita berpegang teguh pada ayat-ayat Tuhan.

TIADA SATU PENGAKUAN ATAU PERNYATAAN SPT YANG ANDA KATAKAN ITU - MEMBEZAKAN PARA RASUL. CUMA SEKADAR MEMBERIKAN MAKLUMAT YANG BETUL KEPADA ANDA SAHAJA. DAN SEKIRANYA ANDA FAHAM MAKSUD SEBENAR MENGAPA DAN KENAPA AQ DITURUNKAN, KEYAKINAN DAN IKTIKAD ANDA SAMA SPT KAMI. PERCAYALAH. Smile

DAN UTK INFO DAN PENGETAHUAN KAMU (ULANG LAGI NIH... X PE UTK PERINGATAN Wink )---- RIWAYAT HANYA DIRIWAYATKAN HANYA SESUDAH AQ HABIS DITURUNKAN DAN DALAM TEMPOH YG AGAK LAMA, BARULAH ADANYA KITAB RIWAYAT YG FORMAL DIHASILKAN SEBAB ITU DALAM AQ MMG TIADA AYAT-AYAT YG MENYURUH UNTUK MENGUMPULKANNYA.

DAN UTK UMAT2 YANG TERDAHULU SEBELUM UMAT NABI MUHAMMAD, TIDAK DPT DIPASTIKAN SEKIRANYA MEREKA ADA MERIWAYATKAN KE ATAU TIDAK. SO TAK DAPEK LA DEN NK NOLONG BAB NIH.

"PEACE NO WAR"
lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Peristiwa agung Israk dan Mikraj.....
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 11Go to page : 1, 2, 3 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» hikmah di balik kisah isra' mi'raj
» Rahasia dalam Peristiwa Ular Tembaga
» menunggu mukjizat doa, pendeta petrus agung purnomo sudah meninggal, jenazahnya dibaca-bacai doa kebangkitan oleh jemaat biar segera hidup lagi
» sejarah perang khandaq
» Ketika Katolik Menjadi Diktator Kejam di Negeri Ini

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: