HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2415
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Sat Sep 18, 2010 11:42 pm

First topic message reminder :

Salam semua...

Sy akan bawa beberapa tafsiran mengenai ayat Q9:33, Q61:9, Q48:28 seperti berikut...

Terjemahan biasa: "Dialah yang mengutuskan RasulNya dengan bimbingan, dan DEEN yang benar, supaya Dia meninggikannya diatas semua DEEN, walaupun dibenci orang-orang yang musyrik."

(1). Imam Syafie menafsirkan ayat ini, bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah apabila semua "sunnah" Nabi Muhammad didengari...

(2). Sedangkan ada beberapa pentafsir zaman dahulu pula berpendapat, bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah apabila Nabi Isa turun dari langit di akhir zaman menjelaskan ajaran Tuhan...

(3). Manakala pendapat dari sumber submission.org (Dr. Rashad Khalifa) pula bolehlah difahami bahawa maksud agama (deen) yang ditinggikan diatas semua agama (deen) itu ialah adanya para Rasul yg diutuskan (i.e selepas Nabi Muhammad) untuk menjelaskan isi kandungan al-Quran...

Komen: Tafsiran No.(1) boleh mensignifikan akan keperluan hadis2 dibukukan utk memahami al-Quran...

Manakala tafsiran No.(2) boleh mensignifikan pendapat bhw diakhir zaman Nabi Isa akan turun menjelaskan ajaran Tuhan atau ajaran Nabi Isa yg akan mendominasikan dunia...

Dan tafsiran No.(3) boleh difahami adanya "Rasul-rasul" selepas Nabi Muhammad yg datang utk menjelaskan al-Quran tanpa kesalahan...

Apa kata para forumers semua???...... Very Happy
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 2:41 am

Salam...

siapakah Rasul....

Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu (wahai Muhammad), melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada mereka. Oleh itu bertanyalah kamu (wahai golongan musyrik) kepada orang-orang yang berpengetahuan ugama jika kamu tidak mengetahui. [an-Nahl 16:43]



mereka itulah orang yang telah diberi wahyu melalui perantara malaikat.......

dan semua kita akui orang terakhir yang terima wahyu dari Allah ialah nabi Muhammad...

jadi kenape ada yang mengaku menjadi Rasul plak...

mereka terima wahyu melalui perantara malaikat ka...

lol! lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 3:06 am

Salam,

Sedangkan lebah zaman ini pun boleh terima wahyu yang disampaikan oleh malaikat, takkanlah manusia hari ini nak dapat wahyu daripada malaikat suatu perkara yang menghairankan? Tambahan pula tiada ayat Al Quran mengatakan proses penurunan wahyu telah ditutup. Hanya kenabian sahaja yang ditutup. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 3:37 am

Quote :
Sedangkan lebah zaman ini pun boleh terima wahyu yang disampaikan oleh malaikat, takkanlah manusia hari ini nak dapat wahyu daripada malaikat suatu perkara yang menghairankan? Tambahan pula tiada ayat Al Quran mengatakan proses penurunan wahyu telah ditutup. Hanya kenabian sahaja yang ditutup.


lebah = manusia


ajaran songsang nie saudara juang....


tu kan ada ayat yang menerangkan yang terima wahyu adalah Rasul...

tu kan ada ayat kata nabi muhamad seorang Rasul yg penutup nabi2...


x faham lagi ke...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 3:47 am

gaara wrote:
Quote :
Sedangkan lebah zaman ini pun boleh terima wahyu yang disampaikan oleh malaikat, takkanlah manusia hari ini nak dapat wahyu daripada malaikat suatu perkara yang menghairankan? Tambahan pula tiada ayat Al Quran mengatakan proses penurunan wahyu telah ditutup. Hanya kenabian sahaja yang ditutup.


lebah = manusia


ajaran songsang nie saudara juang....


tu kan ada ayat yang menerangkan yang terima wahyu adalah Rasul...

tu kan ada ayat kata nabi muhamad seorang Rasul yg penutup nabi2...


x faham lagi ke...

Salam,

Tidak pula saya katakan lebah adalah manusia. Saya hanya katakan lebah pun boleh dapat wahyu, takkanlah manusia tak boleh? Rendah sangat ke martabat manusia berbanding lebih sehingga tak boleh dapat wahyu?

Memanglah ada ayat kata Nabi Muhammad penutup Nabi. Tetapi tiada ayat mengatakan Nabi Muhammad penutup Rasul dan proses penurunan wahyu ditutup.

Nak juga mereka tokok tambah yang Al Quran tak pernah tetapkan. Entah hapa-hapa entah.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 3:51 am

Quote :
Tidak pula saya katakan lebah adalah manusia. Saya hanya katakan lebah pun boleh dapat wahyu, takkanlah manusia tak boleh? Rendah sangat ke martabat manusia berbanding lebih sehingga tak boleh dapat wahyu?

siapa kata manusia x boleh dapat wahyu...

tu nabi2 dan Rasul2 dapat wahyu tu...


Quote :
Memanglah ada ayat kata Nabi Muhammad penutup Nabi. Tetapi tiada ayat mengatakan Nabi Muhammad penutup Rasul dan proses penurunan wahyu ditutup.

bab nie lah akal saudara lembik...

bab tolak wahyu kuat...

Quote :
Entah hapa-hapa entah.

betul saudara juang.. ajaran puak akal nie mmg pelik2

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:03 am

gaara wrote:

siapa kata manusia x boleh dapat wahyu...

tu nabi2 dan Rasul2 dapat wahyu tu...
Salam,

Jadi, oleh kerana Rasul-rasul tidak ditutup lagi, maka benarlah akan ada Rasul lagi yang boleh dapat wahyu selepas Nabi Muhammad sebab saudara pun akui rasul-rasul dapat wahyu. Smile


Quote :

bab nie lah akal saudara lembik...

bab tolak wahyu kuat...
Kwa kwa kwa. Bila gagal kemukakan ayat Al Quran mengatakan "rasul telah ditutup", mulalah nak kata akal lembik lah dan sebagainya. Kalaulah saudara itu kuat sangat, sudah tentu dapat kemukakan ayat-ayat Al Quran itu.

Saya hanya minta saudara kemukakan ayat-ayat Al Quran sahaja. Bukannya suruh saudara jadi Nabi yang sampaikan Al Quran itu. Itu pun gagal.

Bukan susah sangat pun nak patah hujah para pendusta. Bila tersepit mulalah nak merapu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:07 am

Quote :
Jadi, oleh kerana Rasul-rasul tidak ditutup lagi, maka benarlah akan ada Rasul lagi yang dapat wahyu selepas Nabi Muhammad.

siapa kata rasul tidak ditutup..

Quote :
Kwa kwa kwa. Bila gagal kemukakan ayat Al Quran mengatakan "rasul telah ditutup", mulalah nak kata akal lembik lah dan sebagainya. Kalaulah saudara itu kuat sangat, sudah tentu dapat kemukakan ayat-ayat Al Quran itu.

Saya hanya minta saudara kemukakan ayat-ayat Al Quran sahaja. Bukannya suruh saudara jadi Nabi yang sampaikan Al Quran itu. Itu pun gagal

tugas nabi bukan hanya sampaikan Al-quran tp perjelaskan...

tu kan da ada ayat2 nya ...

saudara juang pakai cermin mata tak cukup power ke... Laughing
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:14 am

sambungan...

satu lagi saya takut jadi mcm golonagn puak akai nie..

hujah meraka hanya Al-quran tp berterabur...

klau sy tunaikan permintaan saudara dgn hanya berpandukan Al-quran maksudnya sama la sy jd mcm saudara juang n geng t....


pegangan sy adalah Al-quran dan Hadis...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:22 am

Salam,

Saya takut jadi golongan pendusta Al Quran. Nanti gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mengatakan kerasulan telah ditutup. Di dunia lagi mereka dimasukkan dalam golongan yang gagal.

Bukannya kita suruh mereka jadi Nabi pun. Kita suruh mereka kemukakan ayat-ayat Al Quran sahaja, sebab Nabi pun pernah guna Al Quran untuk tegakkan kebenaran dan tiada ayat Al Quran pernah mengatakan Nabi guna riwayat si polan bin si polan untuk tegakkan kebenaran. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:26 am

Quote :
Saya takut jadi golongan pendusta Al Quran. Nanti gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran untuk mengatakan kerasulan telah ditutup. Di dunia lagi mereka dimasukkan dalam golongan yang gagal.


sy da kemukakan ayat yg mengatakan Rasul terima wahyu...

saudara kata ada lagi manusia yg terima wahyu skarng nie....

bleh bg tau siapa die....


Quote :
Saya takut jadi golongan pendusta Al Quran.

bukankah pendusta tersebut adalah orang yg menolak Hadis ke saudara juang..

Quote :
Bukannya kita suruh mereka jadi Nabi pun

siapa la kita nak jd nabi..

tp ada pulak yg mengaku jd Rasul yg menerima wahyu dari Allah..
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:30 am

Quote :
takkanlah manusia tak boleh? Rendah sangat ke martabat manusia berbanding lebih sehingga tak boleh dapat wahyu?

sekarang nie martabat manusia yg tolak wahyu lebih rendah lagi dari lembu sebenarnya...

Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:32 am

gaara wrote:
Quote :
takkanlah manusia tak boleh? Rendah sangat ke martabat manusia berbanding lebih sehingga tak boleh dapat wahyu?

sekarang nie martabat manusia yg tolak wahyu lebih rendah lagi dari lembu sebenarnya...

Salam,

Memang benar. Sebab itu mereka kata Al Quran tak jelas dan perlukan kitab-kitab riwayat. Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan demikian. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 4:52 am

Quote :
Memang benar. Sebab itu mereka kata Al Quran tak jelas dan perlukan kitab-kitab riwayat. Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan demikian.

aik setuju plak...

klau da taraf die lbh rendah dr lembu mengapa die mengaku terima wahyu dari Allah..


P/S: siap die yg terima wahyu lg tu saudara juang... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 5:04 am

gaara wrote:
Quote :
Memang benar. Sebab itu mereka kata Al Quran tak jelas dan perlukan kitab-kitab riwayat. Allah pun tak pernah ajar Nabi mengatakan demikian.

aik setuju plak...

klau da taraf die lbh rendah dr lembu mengapa die mengaku terima wahyu dari Allah..


P/S: siap die yg terima wahyu lg tu saudara juang... Very Happy
Salam,

Perihal terima wahyu tidak kira siapa makhluk Allah itu. Lebah pun Allah bagi wahyu. Masalahnya sekarang ada manusia tolak Al Quran yang tak pernah suruh kumpulkan riwayat atas nama si polan itu. Kalau mereka disamakan dengan lembu, pasti mereka marah. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 5:20 am

Quote :
Perihal terima wahyu tidak kira siapa makhluk Allah itu. Lebah pun Allah bagi wahyu. Masalahnya sekarang ada manusia tolak Al Quran yang tak pernah suruh kumpulkan riwayat atas nama si polan itu. Kalau mereka disamakan dengan lembu, pasti mereka marah.

gagal pulak tunjuk siapa terima wahyu.....

Al-quran dan Hadis tu sudah lengkap...

kalau betul la ikut cakap saudara ada manusia yang terima wahyu lagi maksudnya Al-quran tu tak lengkap lagi la...

dan disitu timbul plak kitab akal yek saudara...

bab lebah tu...

semua haiwan masih terima wahyu....

tp terimanya wahyu oleh haiwan2 tersebut sedikit pun tdk ganggu urusan manusia..
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 5:31 am

gaara wrote:

Al-quran dan Hadis tu sudah lengkap...
Salam,

Tiada pula ayat-ayat Tuhan kata Al Quran tidak lengkap tanpa kitab-kitab lain.

Quote :

kalau betul la ikut cakap saudara ada manusia yang terima wahyu lagi maksudnya Al-quran tu tak lengkap lagi la...

dan disitu timbul plak kitab akal yek saudara...
Wahyu yang bernama Al Quran memang sudah lengkap. Wahyu-wahyu (ilham) untuk urusan kehidupan lain masih terus berjalan. Wahyu bukannya setakat Al Quran sahaja sebab itulah lebah pun dapat wahyu.

Apalah, benda asas macam itu pun tak boleh nak faham.

Quote :

bab lebah tu...

semua haiwan masih terima wahyu....

tp terimanya wahyu oleh haiwan2 tersebut sedikit pun tdk ganggu urusan manusia..
Siapa kata tak ganggu. Umpamanya bila lebah atau penyengat buat sarang di pokok yang berdekatan dengan kawasan perumahan manusia yang memungkinkan ia menyerang manusia, maka bomba terpaksa dipanggil untuk mengalihkan sarang itu.

Bukalah minda itu sikit.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 5:38 am

Quote :
Tiada pula ayat-ayat Tuhan kata Al Quran tidak lengkap tanpa kitab-kitab lain.

dan tiada jugak ayat yg mengatkan ia lengkp tanpa kitab lain...

Quote :
Wahyu-wahyu (ilham) untuk urusan kehidupan lain masih terus berjalan. Wahyu bukannya setakat Al Quran sahaja sebab itulah lebah pun dapat wahyu.

Siapa kata tak ganggu. Umpamanya bila lebah atau penyengat buat sarang di pokok yang berdekatan dengan kawasan perumahan manusia yang memungkinkan ia menyerang manusia, maka bomba terpaksa dipanggil untuk mengalihkan sarang itu.

takan la hal yg saudara nyatakan tersebut perlu kepada perantara malaikat tuk diselesaikan..

dan wahyu tidak sama dengan ilham...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Mon Sep 27, 2010 5:54 am

gaara wrote:
Quote :
Tiada pula ayat-ayat Tuhan kata Al Quran tidak lengkap tanpa kitab-kitab lain.

dan tiada jugak ayat yg mengatkan ia lengkp tanpa kitab lain...
Salam,

Oleh kerana dalam Al Quran tiada ayat suruh cari kitab-kitab lain untuk melengkapkan Al Quran, itu menunjukkan kita tak perlu pun nak cari kitab-kitab lain untuk melengkapkannya.

Quote :

takan la hal yg saudara nyatakan tersebut perlu kepada perantara malaikat tuk diselesaikan..

dan wahyu tidak sama dengan ilham...
Tugas malaikat bukannya untuk selesaikan perkara tersebut. Tugas malaikat adalah untuk membawa wahyu/ilham itu turun kepada manusia sebab manusia mana ada kemahiran membawa turun wahyu-wahyu yang ada dalam Kitab Lauh Mahfuz itu?

Mana ada dalam Al Quran mengatakan wahyu itu berbeza dengan ilham? Bawakanlah bukti ayat Al Quran yang membezakan wahyu dengan ilham? Asyik cakap tanpa sokongan Al Quran. Tetapi mengaku ikut Al Quran. Entah hapa yang diikutnya, tak tahulah kita.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Tue Sep 28, 2010 1:57 am

Quote :
Oleh kerana dalam Al Quran tiada ayat suruh cari kitab-kitab lain untuk melengkapkan Al Quran, itu menunjukkan kita tak perlu pun nak cari kitab-kitab lain untuk melengkapkannya.

al-quran tak suruh cari....

tetapi Allah telah melengkapkan kitab suci tersebut dengan Hadis.....

Quote :
Tugas malaikat bukannya untuk selesaikan perkara tersebut. Tugas malaikat adalah untuk membawa wahyu/ilham itu turun kepada manusia sebab manusia mana ada kemahiran membawa turun wahyu-wahyu yang ada dalam Kitab Lauh Mahfuz itu?

Mana ada dalam Al Quran mengatakan wahyu itu berbeza dengan ilham? Bawakanlah bukti ayat Al Quran yang membezakan wahyu dengan ilham? Asyik cakap tanpa sokongan Al Quran.
.

habis tu ada ke ayat yang mengatakan wahyu itu ilham....

tiada jugak kan...

Wahyu adalah maklumat dari Allah Subhanahu waTa’ala yang diperolehi oleh seorang hamba terpilih sama ada melalui perantaraan malaikat atau secara langsung, tersembunyi, rahsia dan tersendiri, bukan melalui cara yang biasa dilakukan oleh manusia untuk mendapatkan ilmu pengetahuan.....

ilham pula adalah suatu perasaan halus yang diyakini oleh jiwa dan terdoronglah keinginan untuk mematuhi kehendak ilham itu tanpa merasakan dari arah mana datangnya....

benda ni pun nak kena ajar jugak ke... geek
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Tue Sep 28, 2010 8:56 am

gaara wrote:
Quote :
Tiada pula ayat-ayat Tuhan kata Al Quran tidak lengkap tanpa kitab-kitab lain.

dan tiada jugak ayat yg mengatkan ia lengkp tanpa kitab lain...

Alquran sebagai ayat-ayat Tuhan bukan saja lengkap, tetapi sempurna:

Quote :
Watammat kalimatu rabbika sidqan waAAadlan la mubaddila likalimatihi wahuwa alssameeAAu alAAaleemu

6:115 (Malay) Telah sempurnalah kalimat Tuhanmu (Al Qur'an,) sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah-rubah kalimat-kalimat-Nya dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Tue Sep 28, 2010 9:04 am

faried wrote:
gaara wrote:
Quote :
Tiada pula ayat-ayat Tuhan kata Al Quran tidak lengkap tanpa kitab-kitab lain.

dan tiada jugak ayat yg mengatkan ia lengkp tanpa kitab lain...

Alquran sebagai ayat-ayat Tuhan bukan saja lengkap, tetapi sempurna:

Quote :
Watammat kalimatu rabbika sidqan waAAadlan la mubaddila likalimatihi wahuwa alssameeAAu alAAaleemu

6:115 (Malay) Telah sempurnalah kalimat Tuhanmu (Al Qur'an,) sebagai kalimat yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah-rubah kalimat-kalimat-Nya dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Salam,

Jadi di antara ayat-ayat Tuhan 6:115 yang mengatakan ia telah sempurna dengan ayat-ayat gaara yang kata Al Quran tak sempurna tanpa riwayat hadis, ayat mana kita nak ikut? Kalau gaara itu pencipta syurga lagi hebat daripada Tuhan, logik juga kita ikut ayat-ayat gaara. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 12:41 am

Quote :
Jadi di antara ayat-ayat Tuhan 6:115 yang mengatakan ia telah sempurna dengan ayat-ayat gaara yang kata Al Quran tak sempurna tanpa riwayat hadis, ayat mana kita nak ikut? Kalau gaara itu pencipta syurga lagi hebat daripada Tuhan, logik juga kita ikut ayat-ayat gaara.

apahal perangai saudara juang yang satu nie seiras je dengan puak kafir yang mempermainkan nabi....

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:05 am

gaara wrote:

apahal perangai saudara juang yang satu nie seiras je dengan puak kafir yang mempermainkan nabi....

Very Happy
Salam,

Kalau perangai saya seiras dengan puak kafir, sepatutnya sayalah yang taksub pada riwayat hadis atas nama si polan dan si polan seperti mana orang-orang kafir Nasrani terdahulu taksub pada gospel atas nama si polan dan si polan itu. Tetapi jelas mereka yang tiru perangai orang-orang kafir Nasrani terdahulu itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:07 am

Quote :
Kalau perangai saya seiras dengan puak kafir, sepatutnya sayalah yang taksub pada riwayat hadis atas nama si polan dan si polan seperti mana orang-orang kafir Nasrani terdahulu taksub pada gospel atas nama si polan dan si polan itu. Tetapi jelas mereka yang tiru perangai orang-orang kafir Nasrani terdahulu itu.

ye ke saudara...

tapi kenape orang kafir tolak hadis saudara pun tolak hadis...

ingat tak peristiwa israk dan mikraj... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Wed Sep 29, 2010 1:15 am

gaara wrote:

ye ke saudara...

tapi kenape orang kafir tolak hadis saudara pun tolak hadis...

ingat tak peristiwa israk dan mikraj... Very Happy
Salam,

Mana ada orang kafir tolak riwayat hadis. Sebab itulah ajaran riwayat hadis yang karut-marut itu sama dengan gospel-gospel orang kafir itu. Sama-sama mengarut dan tidak ditetapkan dalam Kitab-kitab Allah.

Orang-orang kafir hanya oleh Kitab Allah sahaja. Dalam Al Quran berulang kali disebut perangai orang kafir terdahulu tolak Kitab Allah, tetapi tiada satu kisah pun pasal orang kafir tolak riwayat si polan dan si polan malah mereka ada gospel-gospel si polan versi mereka. Smile
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??   Today at 1:43 pm

Back to top Go down
 
Adakah lagi Rasul sesudah Nabi Muhammad??
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» kondisi masyarakat sebelum nabi muhammad diutus
» Para tokoh dunia KAGUM pada nabi Muhammad SAW
» apa yang dari nabi Muhammad dapat diteladani/dipercayai?
» Nabi Muhammad yang pertama masuk SURGA
» Hijrahnya nabi Muhammad ke madinah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: