HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Mengenal ragam golongan anti-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sat Jul 31, 2010 1:57 pm

First topic message reminder :

Seperti ragam orang kafir terdahulu yang anti Al Quran ketika disampaikan oleh Rasulullah, ragam orang yang anti-Quran zaman sekarang pun sama sahaja dengan kawan-kawan mereka yang terdahulu.

- Sifat pertama orang-orang anti-Quran adalah mereka tidak suka berfikir dahulu sebelum melakukan sesuatu amalan.

- Mereka lebih selesa menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi kaum mereka dengan menjadikan pembesar agama sebagai sekutu Tuhan untuk menetapkan sesuatu perkara.

- Mereka gagal bawakan ayat-ayat Al Quran sebagai bukti menunjukkan Allah menetapkan sesuatu perkara kepada manusia.

- Mereka gagal bawakan bukti-bukti hukum alam yang berlaku di sekeliling yang menunjukkan Allah tetapkan sesuatu perkara.

- Mereka terpaksa bersandarkan kepada nama-nama nenek moyang mereka untuk menetapkan sesuatu amalan, bukannya berdasarkan nilai-nilai yang jelas.

- Mereka tidak mahu jadikan Al Quran sebagai peringatan sedangkan Allah janjikan Al Quran itu mudah kepada sesiapa yang mahu mengambil peringatan.

bersambung...
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sat Aug 07, 2010 1:45 pm

Salam,

Ragam paling utama golongan anti-Quran adalah mengada-adakan apa yang Allah tidak pernah tetapkan di dalam Al Quran. Perbuatan mereka sama macam orang yang anti-Taurat dan anti-Inil terdahulu mengada-adakan dakwaan bahawa Uzair dan Al Masih adalah putera Allah walhal Kitab-kitab Allah itu tidak pernah menetapkan demikian.

Oleh kerana dalam Kitab Allah tidak wujud ketetapan yang mereka ada-adakan itu, maka mereka buat kitab riwayat. Mereka jadikan talmud sebagai kitab ganti selain Taurat. Kononnya talmud itu adalah "Oral Law" daripada ucapan Nabi dan Taurat itu adalah "Writen Law" yang disampaikan oleh Nabi Musa. Bagi kaum Nasrani pula, mreka jadikan gospel sebagai kitab ganti selain Injil. Kononnya gospel itu adalah riwayat hidup Nabi Isa yang dikumpulkan oleh "ulamak-ulamak" mereka menggunakan nama-nama sahabat Nabi Isa.

Pada hari ini kita nampak persamaan ragam orang-orang yang anti-Quran dengan yang anti-Kitab Allah terdahulu iaitu menjadikan kitab riwayat sebagai kitab ganti selain Al Quran. Mereka menggantikan apa yang tidak disuruh oleh Al Quran dengan cerita-cerita riwayat mereka.

Takkanlah kita nak biarkan diri kita tertipu seperti mana orang-orang Yahudi dan Nasrani terdahulu tertipu. Kalau kita ditipu pertama kali, itu lumrah biasa dalam hidup. Tetapi kalau ditipu 3 kali dengan taktik yang sama, itu bodoh namanya.

Mereka sudah tahu orang Yahudi dan Nasrani terdahulu ditipu oleh pembesar agama mereka, tetapi mereka pula pergi membuta-tuli ikut pembesar agama mereka. Tak berakalkah mereka?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sat Aug 07, 2010 6:12 pm

Juang wrote:
Salam,

Dalam ayat 36:69 pun kata Al Quran bukannya syair (lagu-laguan) tetapi adalah Peringatan. Takkanlah Al Quran itu putar?

Apalah. Sebegitu senang pun mereka gagal nak kemukakan.

salam

peminat bloodshed kan minat lagu . tak salah aku ada lirik2 lagu kumpulan tu guna terjemahan quran dalam lagu2 dia . kalau tanya penyanyi mana pun akan kata untuk peringatan yg mendengar lagu tu dapat masej dari al quran .

salah ke ? ni kira mesej al quran lah .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 12:38 pm

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Dalam ayat 36:69 pun kata Al Quran bukannya syair (lagu-laguan) tetapi adalah Peringatan. Takkanlah Al Quran itu putar?

Apalah. Sebegitu senang pun mereka gagal nak kemukakan.

salam

peminat bloodshed kan minat lagu . tak salah aku ada lirik2 lagu kumpulan tu guna terjemahan quran dalam lagu2 dia . kalau tanya penyanyi mana pun akan kata untuk peringatan yg mendengar lagu tu dapat masej dari al quran .

salah ke ? ni kira mesej al quran lah .

Salam,

Kata patuh kepada Allah. Kalau patuh kepada Allah, apabila ada ayat tentang al-quran itu bukan utk disyairkan dan memang tak patut dibuat begitu, mengapa nak buat lagi?

Tuhan suruh baca bukan suruh nyanyi. Baca supaya kita dapat faham peringatan itu tapi kalau nyanyi, kita takkan faham sebab kita hanya terhibur dengan si penyanyi. sebab tu Tuhan kata tak patut atau tak layak al-quran disyairkan.

Boleh tuan othman paste kan lirik-lirik lagu kumpulan bloodshed yang guna terjemahan al-quran dalam lagu-lagu mereka?

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 4:48 pm

Admin wrote:

Salam,

Kata patuh kepada Allah. Kalau patuh kepada Allah, apabila ada ayat tentang al-quran itu bukan utk disyairkan dan memang tak patut dibuat begitu, mengapa nak buat lagi?

Tuhan suruh baca bukan suruh nyanyi. Baca supaya kita dapat faham peringatan itu tapi kalau nyanyi, kita takkan faham sebab kita hanya terhibur dengan si penyanyi. sebab tu Tuhan kata tak patut atau tak layak al-quran disyairkan.

Boleh tuan othman paste kan lirik-lirik lagu kumpulan bloodshed yang guna terjemahan al-quran dalam lagu-lagu mereka?

Salam,

Kalau ada penyanyi atau pencipta lagu kita ambil ilham daripada Al Quran, tidaklah mereka ambil sebijik ayat Al Quran untuk dilagukan. Mereka hanya mengambil mesej-mesej pengajarannya sahaja. Maknanya mereka telah kaji Al Quran dahulu sehingga faham mesejnya, barulah mereka sampaikan dalam bentuk lagu agar mesej Al Quran itu dapat difahami oleh masyarakat.

Tetapi apa yang dibuat oleh para "taranum" itu, mereka biarkan Al Quran dalam bahasa Arab dan sekadar ditekankan cara tajwid dan lenggok sebutnya sahaja. Mesej yang terkandung dalam Al Quran itu didiamkan sehingga matlamat Al Quran sebagai peringatan tidak sampai kepada masyarakat. Itu yang silapnya.

Menyembunyikan mesej peringatan atau kebenaran, samalah perangainya macam orang-orang kafir di kalangan ahli-ahli kitab terdahulu.

Jadi artis-artis yang sampaikan mesej Al Quran setelah dikupas isinya lebih mulia sifatnya kerana;

1) Tidak menjadikan Al Quran sebagai nyanyian, sebaliknya ia dikupas dalam bahasa yang boleh difahami oleh masyarakat supaya matlamat Al Quran sebagai peringatan itu tersampai.

2) Tidak menyembunyikan mesej Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 4:56 pm

Quote :
Kalau ada penyanyi atau pencipta lagu kita ambil
ilham daripada Al Quran, tidaklah mereka ambil sebijik ayat Al Quran
untuk dilagukan. Mereka hanya mengambil mesej-mesej pengajarannya
sahaja. Maknanya mereka telah kaji Al Quran dahulu sehingga faham
mesejnya, barulah mereka sampaikan dalam bentuk lagu agar mesej Al
Quran itu dapat difahami oleh masyarakat.

Tetapi apa yang dibuat
oleh para "taranum" itu, mereka biarkan Al Quran dalam bahasa Arab dan
sekadar ditekankan cara tajwid dan lenggok sebutnya sahaja. Mesej yang
terkandung dalam Al Quran itu didiamkan sehingga matlamat Al Quran
sebagai peringatan tidak sampai kepada masyarakat. Itu yang silapnya.

Menyembunyikan
mesej peringatan atau kebenaran, samalah perangainya macam orang-orang
kafir di kalangan ahli-ahli kitab terdahulu.

Jadi artis-artis yang sampaikan mesej Al Quran setelah dikupas isinya lebih mulia sifatnya kerana;

1)
Tidak menjadikan Al Quran sebagai nyanyian, sebaliknya ia dikupas dalam
bahasa yang boleh difahami oleh masyarakat supaya matlamat Al Quran
sebagai peringatan itu tersampai.

2) Tidak menyembunyikan mesej Al Quran.

salam

1) al quran jelas adalah peringatan . nyanyian adalah salah satu cara memberi peringatan . al quran memang senang di fahami kalau tidak tak kan juang boleh faham .

2) adakah mereka yg menyanyikan al quran tu mentyembunyikan mesej ? tak jelas ... al quran tu sendiri dah jelas .. kan ini pegangan kamu . tak ada yg menyanyikan lagu quran tu mencampur adukan dgn hadis atau riwayat .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 5:16 pm

othman wrote:

1) al quran jelas adalah peringatan . nyanyian adalah salah satu cara memberi peringatan . al quran memang senang di fahami kalau tidak tak kan juang boleh faham .

Sependapat.

Masalahnya, dalam kenyataannya, umumnya orang yang menyajikan Alquran tidak memperhatikan atau mengabaikan peringatan yang terkandung dalam ayat-ayat yang dinyanyikannya.

othman wrote:
2) adakah mereka yg menyanyikan al quran tu mentyembunyikan mesej ? tak jelas ... al quran tu sendiri dah jelas .. kan ini pegangan kamu . tak ada yg menyanyikan lagu quran tu mencampur adukan dgn hadis atau riwayat .

Secara tidak langsung orang yang menyanyikan Alquran adalah menyembunyikan mesej, karena mesej yang terkandung dalam Alquran tertutupi oleh nyanyian. Orang lebih tertarik kepada nyanyian daripada mesej yang terkandung dalam nyanyian.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 5:28 pm

faried wrote:
othman wrote:

1) al quran jelas adalah peringatan . nyanyian adalah salah satu cara memberi peringatan . al quran memang senang di fahami kalau tidak tak kan juang boleh faham .

Sependapat.

Masalahnya, dalam kenyataannya, umumnya orang yang menyajikan Alquran tidak memperhatikan atau mengabaikan peringatan yang terkandung dalam ayat-ayat yang dinyanyikannya.

othman wrote:
2) adakah mereka yg menyanyikan al quran tu mentyembunyikan mesej ? tak jelas ... al quran tu sendiri dah jelas .. kan ini pegangan kamu . tak ada yg menyanyikan lagu quran tu mencampur adukan dgn hadis atau riwayat .

Secara tidak langsung orang yang menyanyikan Alquran adalah menyembunyikan mesej, karena mesej yang terkandung dalam Alquran tertutupi oleh nyanyian. Orang lebih tertarik kepada nyanyian daripada mesej yang terkandung dalam nyanyian.

salam

maaf bapak saya tak jelas . adakah bapak memadsudkan pribadi penyanyi atau ....

Salam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 7:03 pm

faried wrote:
othman wrote:

1) al quran jelas adalah peringatan . nyanyian adalah salah satu cara memberi peringatan . al quran memang senang di fahami kalau tidak tak kan juang boleh faham .

Sependapat.

Masalahnya, dalam kenyataannya, umumnya orang yang menyajikan Alquran tidak memperhatikan atau mengabaikan peringatan yang terkandung dalam ayat-ayat yang dinyanyikannya.

othman wrote:
2) adakah mereka yg menyanyikan al quran tu mentyembunyikan mesej ? tak jelas ... al quran tu sendiri dah jelas .. kan ini pegangan kamu . tak ada yg menyanyikan lagu quran tu mencampur adukan dgn hadis atau riwayat .

Secara tidak langsung orang yang menyanyikan Alquran adalah menyembunyikan mesej, karena mesej yang terkandung dalam Alquran tertutupi oleh nyanyian. Orang lebih tertarik kepada nyanyian daripada mesej yang terkandung dalam nyanyian.

Salam.
Salam,

Saudara Faried memahami apa yang saya maksudkan.

Cuba lihat cara orang Melayu kita ajar tentang Al Quran. Kanak-kanak hanya disuruh menghafal Al Quran Arab dalam bentuk lagu-laguan sahaja. Walhal yang patut diajar dahulu adalah Peringatan (36:69) yang terkandung dalam Al Quran dengan kaedah memikirkannya (16:44).

Jika kanak-kanak dari kecil digalakkan memikirkan Al Quran, sudah tentu jiwa mereka tumbuh dalam keadaan mengambil Al Quran sebagai peringatan dan membesar sebagai orang yang rajin berfikir. Tetapi kalau setakat disuruh hafal dalam bentuk lagu-laguan, apa pengajaran yang mereka boleh dapat? Takkanlah semua orang Melayu nak jadi penyanyi? Dalam keadaan negara perlukan teknologi untuk cabaran mendatang, sepatutnya kita suburkan budaya berfikir daripada anak-anak lagi. Atas sebab itulah Al Quran perlu dijadikan bahan meransang daya fikiran.

Cuba kita fikirkan. Kanak-kanak diajar ilmu sains, matematik, sejarah, geografi tanpa perlu pun dilagu-lagukan, dan mereka dapat memahami ilmu itu. Takkanlah Al Quran yang lagi mudah difahami kena pula dilagu-lagukan dalam bahasa asing atas alasan supaya mudah diingati? Bukankah tak logik macam itu?

Nak ingat sesuatu perkara adalah dengan kita selalu amalkan. Jika peringatan Al Quran selalu kita amalkan, tak payah jadikan sebagai lagu-laguan pun kita akan ingat.

Kita nak ingat cara memandu kereta dengan betul adalah dengan selalu memandu kereta sehingga mahir. Bukannya kita lagu-lagukan pun. Begitulah perumpamaannya.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Sun Aug 08, 2010 8:43 pm

Juang wrote:
faried wrote:
othman wrote:

1) al quran jelas adalah peringatan . nyanyian adalah salah satu cara memberi peringatan . al quran memang senang di fahami kalau tidak tak kan juang boleh faham .

Sependapat.

Masalahnya, dalam kenyataannya, umumnya orang yang menyajikan Alquran tidak memperhatikan atau mengabaikan peringatan yang terkandung dalam ayat-ayat yang dinyanyikannya.

othman wrote:
2) adakah mereka yg menyanyikan al quran tu mentyembunyikan mesej ? tak jelas ... al quran tu sendiri dah jelas .. kan ini pegangan kamu . tak ada yg menyanyikan lagu quran tu mencampur adukan dgn hadis atau riwayat .

Secara tidak langsung orang yang menyanyikan Alquran adalah menyembunyikan mesej, karena mesej yang terkandung dalam Alquran tertutupi oleh nyanyian. Orang lebih tertarik kepada nyanyian daripada mesej yang terkandung dalam nyanyian.

Salam.
Salam,

Saudara Faried memahami apa yang saya maksudkan.

Cuba lihat cara orang Melayu kita ajar tentang Al Quran. Kanak-kanak hanya disuruh menghafal Al Quran Arab dalam bentuk lagu-laguan sahaja. Walhal yang patut diajar dahulu adalah Peringatan (36:69) yang terkandung dalam Al Quran dengan kaedah memikirkannya (16:44).

boleh tuan buktikan .. lagi pun yg selalu di lagu2 kan tu asma allah . bukan keseluruhan al quran . di lagukan dgn terjemahan sekali . mana ada di ajar quran dgn menyanyi pulak juang .


Jika kanak-kanak dari kecil digalakkan memikirkan Al Quran, sudah tentu jiwa mereka tumbuh dalam keadaan mengambil Al Quran sebagai peringatan dan membesar sebagai orang yang rajin berfikir. Tetapi kalau setakat disuruh hafal dalam bentuk lagu-laguan, apa pengajaran yang mereka boleh dapat? Takkanlah semua orang Melayu nak jadi penyanyi? Dalam keadaan negara perlukan teknologi untuk cabaran mendatang, sepatutnya kita suburkan budaya berfikir daripada anak-anak lagi. Atas sebab itulah Al Quran perlu dijadikan bahan meransang daya fikiran.

banyak yg jadi penyanyi tu melayu yg jenis tak suka quran hatta nyanyian sekali pun . ini yg patut kita fikirkan bukan nya dgn tidak menggalakkan senikata al quran . tambah2 sekarang kanak sangat cepat mendapat info . lagu yg liriknya ntah apa2 cepat saja di hafal tapi heran ini tak jadi modal juang . betapa susahnya sekarang nak mendekatkan kanak2 dgn al quran .




Cuba kita fikirkan. Kanak-kanak diajar ilmu sains, matematik, sejarah, geografi tanpa perlu pun dilagu-lagukan, dan mereka dapat memahami ilmu itu. Takkanlah Al Quran yang lagi mudah difahami kena pula dilagu-lagukan dalam bahasa asing atas alasan supaya mudah diingati? Bukankah tak logik macam itu?

saudara guna fakta yg salah . pada peringkat kanak2 melagukan pengajaran dapat meningkatkan kemajuan pembelajaran .



Nak ingat sesuatu perkara adalah dengan kita selalu amalkan. Jika peringatan Al Quran selalu kita amalkan, tak payah jadikan sebagai lagu-laguan pun kita akan ingat.

Kita nak ingat cara memandu kereta dengan betul adalah dengan selalu memandu kereta sehingga mahir. Bukannya kita lagu-lagukan pun. Begitulah perumpamaannya.

salam
.

melagukan dalambawak kereta ialah dengan meningkatkan seni bawak kereta . seni tu bakat . bukan semua orang boleh jadi penyanyi kerana perlukan bakat . jadi tak ada hubungan langsung dgn hujah sedara yg mengatakan tak boleh guna ayat quran . yg tak boleh ialah kalau orang yg tak ada bakat menyanyi nak menyanyi ... sumbang . buat la beribu kali jugak . bakat berbeda dgn kemahiran sedara . ada orang yg selalu bawak kereta tapi dia tak pandai 2 .
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Mon Aug 09, 2010 12:46 am

Juang wrote:
Salam,

Dalam ayat 36:69 pun kata Al Quran bukannya syair (lagu-laguan) tetapi adalah Peringatan. Takkanlah Al Quran itu putar?

Apalah. Sebegitu senang pun mereka gagal nak kemukakan.

sy tidk bermaksd dgn Al-quran tersbt tetapi kenyataan saudara yg sering berubh ubah...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Mengenal ragam golongan anti-Quran   Today at 1:48 pm

Back to top Go down
 
Mengenal ragam golongan anti-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 2Go to page : Previous  1, 2
 Similar topics
-
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Anti-Inflammatories: can they TRIGGER migraine?
» Quran Reading Program: Hizb 31

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: