HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 06, 2010 1:32 pm

First topic message reminder :

Salam,

Transliterasi (62:9):"Ya ayyuha allatheena amanoo itha noodiya lilssalati min yawmi aljumuAAati faisAAaw ila thikri Allahi watharoo albayAAa thalikum khayrun lakum in kuntum taAAlamoona"

Yusuf Ali;
O ye who believe! When the call is proclaimed to prayer on Friday (the Day of Assembly), hasten earnestly to the Remembrance of God, and leave off business (and traffic): That is best for you if ye but knew!

Shakir;
O you who believe! when the call is made for prayer on Friday, then hasten to the remembrance of Allah and leave off trading; that is better for you, if you know.

Pickthall;
O ye who believe! When the call is heard for the prayer of the day of congregation, haste unto remembrance of Allah and leave your trading. That is better for you if ye did but know.

Apakah perkataan 'jumuati' di atas bermaksud hari jumaat atau hari berkumpul?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 2:03 am

tolokminda wrote:

Salam,

Kalau begitu di zaman Nabi lagi teruklah perangainya sampaikan Nabi tinggal sorang-sorang. Ini bukan saya kata - tapi Tuhan yang kata.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.
Salam TM,

Ayat tersebut menjelaskan lagi bahawa solat pada hari berkumpul itu adalah mengkaji dan meneliti Al Quran sebagai Peringatan. Kerana menjadikan Al Quran sebagai Peringatan itulah paling ramai manusia tak mahu buat sehingga Nabi ditinggalkan keseorangan.

Maklumlah, ayat-ayat Al Quran itu mampu membakar hati para pendusta dan orang yang suka mengada-adakan hukum tak masuk akal. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 2:23 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam,

Kalau begitu di zaman Nabi lagi teruklah perangainya sampaikan Nabi tinggal sorang-sorang. Ini bukan saya kata - tapi Tuhan yang kata.

62:11 Dan apabila mereka melihat barangan atau hiburan mereka berbondong ke arahnya, dan meninggalkan kamu berdiri berseorangan. Katakan: Apa yang bersama Allah adalah lebih baik dari hiburan atau barangan, dan Allah adalah pemberi rezeki yang terbaik.
Salam TM,

Ayat tersebut menjelaskan lagi bahawa solat pada hari berkumpul itu adalah mengkaji dan meneliti Al Quran sebagai Peringatan. Kerana menjadikan Al Quran sebagai Peringatan itulah paling ramai manusia tak mahu buat sehingga Nabi ditinggalkan keseorangan.

Maklumlah, ayat-ayat Al Quran itu mampu membakar hati para pendusta dan orang yang suka mengada-adakan hukum tak masuk akal. Smile

salam

masing2 boleh memilih . hukum ibadah terletak pada diri sendiri . esok mana tau pendirian kita . kalau kita kaji sahaja tanpa buat pun tak guna jugak . diri kita ni memang sedang terbakar . kena pandai jaga api .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 2:35 am

othman wrote:

salam

masing2 boleh memilih . hukum ibadah terletak pada diri sendiri . esok mana tau pendirian kita . kalau kita kaji sahaja tanpa buat pun tak guna jugak . diri kita ni memang sedang terbakar . kena pandai jaga api .
Salam,

Kita kaji dan belajar ilmu programming sebab nak buat program. Macam itulah bila seseorang itu belajar ilmu Al Quran, sudah pasti mereka nak jadikan Al Quran sebagai aturcara hidupnya agar tidak menurut membuta-tuli amalan manusia lain, melainkan ikut yang benar dan bermanfaat sahaja.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 2:51 am

Juang wrote:
othman wrote:

salam

masing2 boleh memilih . hukum ibadah terletak pada diri sendiri . esok mana tau pendirian kita . kalau kita kaji sahaja tanpa buat pun tak guna jugak . diri kita ni memang sedang terbakar . kena pandai jaga api .
Salam,

Kita kaji dan belajar ilmu programming sebab nak buat program. Macam itulah bila seseorang itu belajar ilmu Al Quran, sudah pasti mereka nak jadikan Al Quran sebagai aturcara hidupnya agar tidak menurut membuta-tuli amalan manusia lain, melainkan ikut yang benar dan bermanfaat sahaja.

salam

kita belajar dari kesalahan . utk belajar perlukan disiplin atau peraturan . sebab tu allah jadikan mengikut peraturan . siang nak masuk malam ada cara dia . bukan tiba2 siang .. ada masa percampuran dia . setiap ilmu ada hukum dia . salah hukum salahlah program atau fail terus . ada stop ada run ada ayat2 dia yg tersendiri. sebenarnya jika kita mahir dan faham sesuatu ilmu itu dgn sendiri akan memudahkan kita belajar ilmu lain kerana konsepnya sama . semuanya design . nak design kena tau 2 benda . satu kekuatan kita . satu lagi kekuatan yg akan menimpa kita . sebab tu bila nak buat bangunan kita kena tahu kekuatan tanah . macam saudara buat programming jugak .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 2:59 am

Salam,

Displin belajar ilmu Al Quran adalah kena memikirkannya dan jadikan Al Quran sebagai Peringatan. Kalau buat alasan kononnya Al Quran tidak boleh difikirkan dan cukuplah dilagu-lagukan, berdisplin apa ke bendanya kan?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Fri Aug 13, 2010 3:12 am

Juang wrote:
Salam,

Displin belajar ilmu Al Quran adalah kena memikirkannya dan jadikan Al Quran sebagai Peringatan. Kalau buat alasan kononnya Al Quran tidak boleh difikirkan dan cukuplah dilagu-lagukan, berdisplin apa ke bendanya kan?

salam

saya mengajak saudara berfikir tentang al quran . jika dgn mendengar lagu al quran menyebabkan kita lalai mengkaji maka pandai2 lah kita menjauhinya . dugaan dalam hidup ni macam2 tapi jangan jadikan alasan utk kita tidak mengkaji . buat apa mencipta permusuhan . saya suka cari salah sendiri dari mencari salah orang .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Sat Aug 14, 2010 8:46 am

othman wrote:

salam

saya mengajak saudara berfikir tentang al quran . jika dgn mendengar lagu al quran menyebabkan kita lalai mengkaji maka pandai2 lah kita menjauhinya . dugaan dalam hidup ni macam2 tapi jangan jadikan alasan utk kita tidak mengkaji . buat apa mencipta permusuhan . saya suka cari salah sendiri dari mencari salah orang .
Salam,

Tiada siapa nak ciptakan permusuhan kalau orang itu bersifat terbuka menerima segala macam pandangan. Kalau kita kaji Al Quran, sifat orang-orang kafir sahaja suka bermusuhan bila berbeza pandangan. Mereka nak tangkap, nak bunuh, nak penjarakan orang-orang yang berbeza kepercayaan dengan mereka terutama para nabi mereka sendiri. Betapa buruknya perangai orang kafir terdahulu.

Bila Nabi dahulu sampaikan nasihat, jangan sembah patung tanpa menyebut siapa nama mereka, apakah Nabi mencari salah orang lain? Apabila Nabi dahulu sampaikan nasihat, jangan sujud kepada matahari dan bulan tanpa menyebut siapa nama mereka, apakah itu bermakna Nabi mencari salah orang lain?

Samalah konsepnya bila kita kata merokok membahayakan kesihatan, itu adalah kata-kata nasihat, bukannya mencari salah orang lain. Tetapi orang yang tak mahu nashat, mereka tak suka bila ada orang cakap macam itu.

Dalam ayat pasal hari berkumpul itu pun kita diseru kepada Peringatan Allah. Maka sepatutnya bila kita berkumpul macam ini, kita terbuka bila diberi Peringatan Allah (Al Quran).
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?   Today at 1:46 pm

Back to top Go down
 
Solat Hari Jumaat atau Hari Berkumpul?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» hari lahir, Natal, dan maulid menurut Almarhum Gus Dur
» Dear friends I am Dr. Hari Muraleedharan a scientist from India.
» meyakini weton (hari lahir) sebagai hari kesialan
» Sejarah Penamaan Hari Minggu
» Hari Sabat adalah Yudaisme dan Kami Bukan Yahudi

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: