HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Sat Sep 11, 2010 1:10 am

First topic message reminder :

Quote :
Tetapi bagaimana dengan sembahyang maghrib 3 rakaat atau sembahyang isyak 4 rakaat dan sebagainya itu. Bolehkah tuan membawakan ayat-ayat Al-Quran untuk menyokong kepercayaan tuan?


Salam....


surah al-Baqarah ayat 43 yang bermaksud:

Dan dirikanlah kamu akan sembahyang dan keluarkanlah zakat, dan rukuklah kamu semua (berjemaah) bersama-sama orang yang rukuk.

pegangan sebagai umat islam ialah al-quran dan as-sunnah.,.,
bukan al-quran sahaja.....

al-quran nyatakan suruh sembahyang, tapi sunnah menerangkan cara-caranya.,.,

golongan yg akan masuk syurga ialah digolongan org yang ikut dan amalkan ahli sunnah wal jamaah.,.

InsyALLAH.....


Last edited by gaara on Sat Sep 11, 2010 1:18 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Thu Oct 07, 2010 9:49 am

Juang wrote:
Salam,

Mari kita renungkan komitmen di antara si suami dengan si isteri untuk membentuk rumahtangga yang bahagia sebagai perumpamaan. Kalau salah seorang di antara mereka tidak komited untuk memikul tugas masing-masing, pasti rumahtangga itu akan runtuh.

Dalam komitmen pasangan tersebut, mereka tidak perlu buat amalan ritual untuk mengukuhkan cinta di antara mereka. Apa yang perlu mereka menyempurnakan tanggungjawab masing-masing sesuai dengan fitrah kejadian mereka sebagai lelaki dan perempuan.

Jadi, jika perhubungan sesama manusia pun tidak memerlukan apa-apa amalan ritual untuk mengukuhkan ikatan di antara mereka, apa ke halnya di antara manusia dengan Tuhan, mereka ada-adakan amalan ritual yang Tuhan sendiri tidak pernah perintahkan sedemikian rupanya?

Salam SAudara juang

Untuk mengukuhkan cinta di antara mereka sememangnya benar jika juang katakan tidak perlu hubungan ritual. pada saya , itu adalah Am atau umum /awam
Tetapi Khusus/khas ialah ketika si suami dan isteri bersatu dalam ritualnya di mana di situ bukan lagi cinta , tetapi hasil cinta masuk kealam berkasih kasihan dan dari alam berkasihan itu lah si suami terbang ke alam Zauq sehingga tiada apa apa kosong dari yang lain...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Thu Oct 07, 2010 9:57 am

Juang wrote:
Salam,

Mari kita renungkan komitmen di antara si suami dengan si isteri untuk membentuk rumahtangga yang bahagia sebagai perumpamaan. Kalau salah seorang di antara mereka tidak komited untuk memikul tugas masing-masing, pasti rumahtangga itu akan runtuh.

Dalam komitmen pasangan tersebut, mereka tidak perlu buat amalan ritual untuk mengukuhkan cinta di antara mereka. Apa yang perlu mereka menyempurnakan tanggungjawab masing-masing sesuai dengan fitrah kejadian mereka sebagai lelaki dan perempuan.

Jadi, jika perhubungan sesama manusia pun tidak memerlukan apa-apa amalan ritual untuk mengukuhkan ikatan di antara mereka, apa ke halnya di antara manusia dengan Tuhan, mereka ada-adakan amalan ritual yang Tuhan sendiri tidak pernah perintahkan sedemikian rupanya?

tetapi untuk merasai nikmat cinta si suami isteri yang sebenar , pasangan itu perlu melakukan perhubungan ritual / khas , di dalam bilik yang di kunci dan di dalam selimut di mana tiada yang lain di waktu itu , hanya mereka berdua.......di mana perasaan suami dan isteri ketika itu di satukan
suka sama suka (suka=suka)
cinta sama cinta ( cinta=cinta)............tiada beza lagi
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Thu Oct 07, 2010 1:22 pm

iltizam wrote:

tetapi untuk merasai nikmat cinta si suami isteri yang sebenar , pasangan itu perlu melakukan perhubungan ritual / khas , di dalam bilik yang di kunci dan di dalam selimut di mana tiada yang lain di waktu itu , hanya mereka berdua.......di mana perasaan suami dan isteri ketika itu di satukan
suka sama suka (suka=suka)
cinta sama cinta ( cinta=cinta)............tiada beza lagi
Salam,

Benar. Untuk merasai nikmat cinta suami-isteri, ia perlukan perlakuan khas. Namun perlakuan itu masih tidak berbentuk ritual, sebaliknya ia dilakukan atas landasan fitrah atau common sense sahaja. Tidak perlu rukun-rukun tak masuk akal ketika hendak berhubungan itu. Tidak perlukan satu tempat-tempat khusus atau arah khusus asalkan tertutup daripada pandangan manusia lain. Di mana jua arah suami-isteri itu mengadap, ikatan cinta mereka boleh dipereratkan. Boleh berguling sana berguling sini yang memberi nikmat kemesraan.

Jadi di mana logiknya ketika berhubungan dengan Tuhan untuk mengukuhkan rasa cinta hamba-Tuhan, perlu pula rukun-rukun atau protokol tak masuk akal yang Tuhan sendiri tak pernah tetapkan begitu? Kenapa ditetapkan kena ke arah sesuatu objek khusus yang tiada kaitannya dengan perhubungan dengan Tuhan? Kenapa perlu buat bangunan untuk berhubung dengan Tuhan sedangkan Allah dekat dalam diri manusia itu sehingga lebih dekat daripada urat jantung manusia itu sendiri?

Ketidaklogikan atau tak masuk akal itulah menyebabkan taraf ajaran-ajaran sebegitu bukannya datang daripada Tuhan, melainkan diada-adakan atas nama si polan dan si polan.

Menyamakan sesuatu yang berkaitan dengan Tuhan pada perbuatan-perbuatan tak masuk akal itu, tiada bezanya dengan tabiat Yahudi dan Nasrani terdahulu yang suka juga buat perkara-perkara tak masuk akal.

Allah suruh kita jangan tiru tabiat Yahudi dan Nasrani itu jika benar-benar mahu hubungan kita dengan Allah benar-benar suci.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Thu Oct 07, 2010 1:53 pm

salam Juang

Apa lah juang nih...hahahaha.
Apa yang juang cakap tu saya setuju .
Tapi ada tapinya sikit......Nak masuk ke faham seperti saudara juang tu mereka perlulah Belajar Ritualnya dulu. Tapi sayangnya dah dapat ritual melekat terus dah rasa pandai dan tidak ingin sambung belajar lagi....kakaka.....Luuu memang smart broooo


TAMBAH SIKIT....
BOLEH KER DAPAT ANAK KALAU SUAMI KAT KL DAN ISTERI KAT KEDAH KALAU TAK BERSATU MELAKUKAN HUBUNGAN RITUAL...HEHE.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Waktu-waktu solat mengikut Al-quran dan As-Sunnah...
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 3Go to page : Previous  1, 2, 3
 Similar topics
-
» Waktu dan Jadwal Shalat
» Quran Reading Program: Hizb 59
» Quran Reading Guests & members welcome [Now posted DAILY inshaAllah from Hizb 1]
» transliteration.org/quran
» Quran Reading Program: Hizb 31

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: