HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Benarkah Babi diharamkan?551
Share | 
 

 Benarkah Babi diharamkan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3170
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 2:56 am

Salam....

perkara yang tidak wujud perkataanya belum tentu tidak wujud..

tetapi perkara seperti azab kubur memang wujud dalam bentuk “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

tetapi ia dijelaskan lagi dalam hadis...

banyak penjelasan melalui hadis telah dibuktikan kebenarannya sekarang...

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.


Peradangan Lapisan Otak
Disebabkan oleh bakteri yang ada di babi. Bakteri ini ditemukan pada tahun 1968 M. Bakteri ini dapat menimbulkan peradangan pada katup-katup yang menempel di otak. Dengan menyuntikkan racun tertentu di dalam darah sasarannya, dapat meyebabkan kematian. Jika seseorang terlepas dari kematian, maka akan terkena ketulian permanen dan kehilangan keseimbangan.

Disentri Babi (Palandies)
Palandies adalah bakteri terbesar yang memilki satu sel yang dapat menyerang manusia. Bakteri ini terdapat pada kotoran babi. Bakteri dapat bersemayam pada darah atau di dalam usus tebal sehingga dapat meyebabkan diare dan disentri. Bahkan dapat menyebabkan peradangan pada paru-paru dan jantung serta dapat pula melubangi kolone yang diakhiri dengan kematian.

Influensa Babi
Penyakit ini akan meyebar dalam bentuk wabah. Hal ini pernah terjadi pada tahun 1918 M dan memakan 20 juta nyawa manusia. Penyakit ini dapat meyebabkan peradangan pada otak, penggelembungan pada hati (jantung) yang diikuti penurunan aktivitas.

Cacing Paru-Paru Babi
Cacing ini hidup dalam paru-paru babi dan berpindah ke tubuh manusia lewat perantara babi.

dan banyak lagi membuktikan kebenaran pengharaman babi...

dan dengan ini perkara tidak wujud perkataan dalam Alquran maka ia tidak wujud/tidak betul tidak sepatutnya wujud lagi...

misalnya lagi banyak benda yang wujud sekarang nie seperti kereta dan telefon bimbit pun tiada perkatanya dalam Al-quran....

jika orang bertanya tentang tenaga nuklear apakah wujud perkataanya dalam Al-quran..

jawapanya tiada perkataan jugak tapi ia wujud dalam bentuk ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Al Qur'an, 57:25)

dan banyak lagi timbunan bukti boleh diberikan mengenai kaitan rapat antara Al-quran dan Hadis ini.....

study
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 10:04 am

gaara wrote:

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.

Berbagai binatang ternak yang tidak diharamkan juga mengandung mikro organisme penyebab berbagai penyakit.

Ambil saja contoh yang kini sangat poluler, flu burung (avian influenza).

Kenapa burung tidak diharamkan?

Keharaman babi dalam Alquran sangat tidak jelas dan membingungkan, keharaman babi justru sangat jelas dalam Riwayat dan Bibel.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3617
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 10:47 am

Salam,

Sesuatu yang diada-adakan, memang mudah dipatahkan sebab banyak tanda-tanda yang wujud di sekeliling kita sebagai bukti.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3170
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 2:01 am

Quote :
Persamaan ketara di antara gospel dan riwayat hadis adalah menokok-tambah apa yang tiada dalam Kitab Allah dan dikaitkan dengan Allah.

ingat saudara juang.. benda yang perkataanya tiada dalam Alquran tidak semestinya tidak wujud... ingat kan.... Very Happy

Quote :
Berbagai binatang ternak yang tidak diharamkan juga mengandung mikro organisme penyebab berbagai penyakit.

Ambil saja contoh yang kini sangat poluler, flu burung (avian influenza).

Kenapa burung tidak diharamkan?

Keharaman babi dalam Alquran sangat tidak jelas dan membingungkan, keharaman babi justru sangat jelas dalam Riwayat dan Bibel.


saudara faried da khatam sains ke blum nie....

pelbagai binatang tetapi bukan semua spesis...

burung tidak diharamkan kerana pembawa flu tersebut kerana hanya satu spesis burung yang dikenali sebagai unggas...

tetapi ia berbeza dengan babi...

di mana semua spesis babi membawa penyakit.. tidak ada spesis babi yang tidak membawa penyakit... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3617
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 3:58 am

gaara wrote:

ingat saudara juang.. benda yang perkataanya tiada dalam Alquran tidak semestinya tidak wujud... ingat kan.... Very Happy
Salam,

Dan perlu kita ingat juga, benda yang perkataannya tiada dalam Al Quran itu berjaya diwujudkan kerana mematuhi suruhan yang ada dalam Al Quran. Contohnya walaupun komputer tidak ada dalam Al Quran, tetapi kewujudan komputer kerana suruhan berfikir yang banyak sekali disebut dalam Al Quran.

Sebaliknya suruhan kumpulkan riwayat seseorang Nabi bersandarkan nama si polan tidak wujud dalam Al Quran. Apatah lagi benda yang terkandung dalam riwayat itu tidak ada pula dalam Al Quran.

Tidakkah kita boleh nampak perbezaan yang ketara di situ? Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3170
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 4:22 am

Salam...

apa yang kamu belit lagi tu saudara juang.....

dan kalau macam itu azab kubur itu juga wujud la yek..

bagaimana tiadanya suruhan untuk mengumpulkan hadis, tiada jugak arahan untuk membukukan al-quran dan tiada juga larangan mengenainya..

maka makin nampaklah kita persamaan di antara keduanya...


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3617
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 4:46 am

Salam,

Bila tak dapat buktikan sesuatu suruhan itu ada dalam Al Quran, mulalah mereka kata belitlah itulah. Persis tabiat orang musyrik terdahulu bila gagal kemukakan bukti daripada Allah, mereka pun berkata "inilah sihir yang nyata".

Quote :
bagaimana tiadanya suruhan untuk mengumpulkan hadis, tiada jugak arahan untuk membukukan al-quran dan tiada juga larangan mengenainya..

Namun dalam Al Quran ada suruhan membaca Al Quran. Bila ada suruhan membaca Al Quran, maka secara logiknya Al Quran perlu dibukukan. Kalau tak bukukan Al Quran, macam mana ia nak dibaca? Smile

73:4. Atau menambahkan sedikit, dan bacalah al-Qur’an dengan bacaan sebenar.

Namun tiada suruhan Allah dalam Al Quran agar kita membaca kitab riwayat. Bila tiada suruhan baca kitab riwayat, apa kejadahnya kita nak pergi kumpulkan atau bukukan riwayat itu semua? Logik mudah sahaja.

Jelas makin nampak perbezaan yang ketara. Smile
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2771
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 4:58 am

gaara wrote:
Quote :
Persamaan ketara di antara gospel dan riwayat hadis adalah menokok-tambah apa yang tiada dalam Kitab Allah dan dikaitkan dengan Allah.

ingat saudara juang.. benda yang perkataanya tiada dalam Alquran tidak semestinya tidak wujud... ingat kan.... Very Happy

Quote :
Berbagai binatang ternak yang tidak diharamkan juga mengandung mikro organisme penyebab berbagai penyakit.

Ambil saja contoh yang kini sangat poluler, flu burung (avian influenza).

Kenapa burung tidak diharamkan?

Keharaman babi dalam Alquran sangat tidak jelas dan membingungkan, keharaman babi justru sangat jelas dalam Riwayat dan Bibel.


saudara faried da khatam sains ke blum nie....

pelbagai binatang tetapi bukan semua spesis...

burung tidak diharamkan kerana pembawa flu tersebut kerana hanya satu spesis burung yang dikenali sebagai unggas...

tetapi ia berbeza dengan babi...

di mana semua spesis babi membawa penyakit.. tidak ada spesis babi yang tidak membawa penyakit... Very Happy

Salam,

Bolehkah tuan bawakan statistik yang boleh membuktikan kaum yang makan babi lebih banyak menghidapi penyakit akibat makan babinya itu atau mungkin juga statistik yang menunjukkan mereka cenderung mati lebih awal berbanding dengan kaum yang tidak makan babi?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 10, 2010 4:51 pm

gaara wrote:

saudara faried da khatam sains ke blum nie....

pelbagai binatang tetapi bukan semua spesis...

burung tidak diharamkan kerana pembawa flu tersebut kerana hanya satu spesis burung yang dikenali sebagai unggas...

tetapi ia berbeza dengan babi...

di mana semua spesis babi membawa penyakit.. tidak ada spesis babi yang tidak membawa penyakit... Very Happy

Masalahnya bukan pada satu atau semua spesis, tetapi binatang merupakan vektor pembawa penyakit.

Ayam pembawa flu burung.

Kambing pembawa cacing hati.

Lembu pembawa penyakit gila (mad cow), penyakit kuku dan penyakit mulut.

Kuda pembawa antraks dan banyak lagi yang lainnya.

Meskipun merupakan vektor penyakit, dalam Alquran tidak ada larangan atau diharamkan mengkonsumsi binatang tersebut.

Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3170
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 11, 2010 2:01 am

Quote :
Bila tak dapat buktikan sesuatu suruhan itu ada dalam Al Quran, mulalah mereka kata belitlah itulah.

da lupa ke pengakuan saudara sendiri yang dalam Al-quran tidak semua perkataaan wujud walaupun perkara tersebut wujud...

xpe bg ingt blk....

Quote :
Namun dalam Al Quran ada suruhan membaca Al Quran. Bila ada suruhan membaca Al Quran, maka secara logiknya Al Quran perlu dibukukan.

bila hal ini boleh pakai logik maka pembukuan hadis juga boleh guna logik kerana tiada larangan dalam Al-quran untuk membukukan hadis....

Quote :
Namun tiada suruhan Allah dalam Al Quran agar kita membaca kitab riwayat.

dan tiada juga larangan... tapi dalam hadis ada suruhan... Very Happy

Quote :
Bolehkah tuan bawakan statistik yang boleh membuktikan kaum yang makan babi lebih banyak menghidapi penyakit akibat makan babinya itu atau mungkin juga statistik yang menunjukkan mereka cenderung mati lebih awal berbanding dengan kaum yang tidak makan babi?

laaa...

x habis2 suruh bawa itu dan ini...

da bawa putar belit ikut lain plak...

Quote :
Masalahnya bukan pada satu atau semua spesis, tetapi binatang merupakan vektor pembawa penyakit.

Ayam pembawa flu burung.

Kambing pembawa cacing hati.

Lembu pembawa penyakit gila (mad cow), penyakit kuku dan penyakit mulut.

Kuda pembawa antraks dan banyak lagi yang lainnya.

Meskipun merupakan vektor penyakit, dalam Alquran tidak ada larangan atau diharamkan mengkonsumsi binatang tersebut.

pembawa vektor tetapi bukannya semua jenis ayam tetapi spesis ayam tertentu...

burung tersebut adalah spesis unggas sahaja dan bukan semua jenis burung...

begitu juga dengan kuda dan lembu tersebut..

sebagai contoh lagi hanya lembu baka AS pembawa penyakit lembu gila dan baka lembu tempatan dan australia tidak membawa penyakit tersebut...

jadi mmg patut ia tidak diharamkan...

ini berbeza dengan babi...

semua keturunan dan spesis babi adalah pembawa penyakit..

kalau2 saudara faried tau ada spesis babi yg tidak membawa penyakit boleh bg tau di sini..



Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2805
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 11, 2010 11:01 am

tolokminda wrote:
Bolehkah tuan bawakan statistik yang boleh membuktikan kaum yang makan babi lebih banyak menghidapi penyakit akibat makan babinya itu atau mungkin juga statistik yang menunjukkan mereka cenderung mati lebih awal berbanding dengan kaum yang tidak makan babi?

gaara wrote:
laaa...

x habis2 suruh bawa itu dan ini...

da bawa putar belit ikut lain plak...

Salam gaara,

Adakah tuan sudah kehabisan hujah dan bukti dengan hanya berkata "putar belit"?

Bila diminta bukti daripada statistik tersebut, bolehlah kita tahu bahawa babi ini benar-benar bahaya untuk dimakan oleh manusia.

Saya juga menanti statistik tersebut daripada tuan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2373
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 11, 2010 3:32 pm

Quote :
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 2:173

Quote :
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

Quote :
Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi - kerana sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah". Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 6:145

Quote :
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah ia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 16:115

Quote :
Adakah tuan sudah kehabisan hujah dan bukti dengan hanya berkata "putar belit"?

Bila diminta bukti daripada statistik tersebut, bolehlah kita tahu bahawa babi ini benar-benar bahaya untuk dimakan oleh manusia.

Saya juga menanti statistik tersebut daripada tuan. - ADMIN

SESUNGGUHNYA ALLAH TELAH MENGHARAMKAN DAGING BABI SEBAGAI MAKANAN, MESTILAH ADA SESUATU YG TIDAK KENA PADA HEWAN TERSEBUT. GUNAKANLAH "COMMON SENSE" SPT YG ANDA WAR-WARKAN TUH... WAT PE NAK STATISTIK PLAK... ISHK3 Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 11, 2010 5:38 pm

gaara wrote:

ini berbeza dengan babi...

semua keturunan dan spesis babi adalah pembawa penyakit..

kalau2 saudara faried tau ada spesis babi yg tidak membawa penyakit boleh bg tau di sini..

Sangat pasti bahwa tidak semua babi membawa penyakit, dan tidak semua orang yang makan babi sakit.

Peran babi dalam meningkatkan kesehatan dan kecerdasan manusia tidak dapat dipungkiri, karena gen babi lebih dekat dengan gen manusia dibanding dengan gen binatang lainnya.

Banyak negara yang melarang mengkonsumsi ayam, terutama dari negara yang berjangkit flu burung.

Lantas negara mana yang melarang memakan babi yang sehat jika dipastikan semua babi membawa penyakit?

Orang yang akan melaksanakan ritual haji di Mekkah harus divaksin untuk mencegah meningitis, dan vaksin tersebut dibuat dari babi.

Untuk hal tersebut umat beragama islam menyerah dan harus memakai bahan dari babi. Kenapa dalam hal ini umat beragama islam menggunakan vaksin dari bahan babi?

Artinya babi dapat digunakan untuk mencegah penyakit, dan bukan menyebabkan penyakit. Karena bermanfaat, maka tidak sepatutnya diharamkan, dan memang tidak diharamkan.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 11, 2010 5:50 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 2:173

Quote :
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

Quote :
Katakanlah (wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah yang mengalir, atau daging babi - kerana sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu yang dilakukan secara fasik, iaitu binatang yang disembelih atas nama yang lain dari Allah". Kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 6:145

Quote :
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu, maka tidaklah ia berdosa), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 16:115

Dalam ayat di atas, bagian babi yang diharamkan hanyalah dagingnya saja.

Misalnya babi disembelih dengan menyebut nama Allah, dagingnya dibuang, lalu hati dan jantungnya dimasak, maka berdasarkan terjemahan di atas, maka masakan dari hati dan jatung babi tersebut halal. Sangat aneh.

Jika hal di atas dilakukan akan bertentangan dengan sains, karena bagian binatang yang berbahaya justru bukan dagingnya. Karena itu di negara yang paham tentang hal tersebut, bagian dalam (jantung, hati, paru, usus) binatang dibuang atau hanya diberikan kepada binatang.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3170
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 2:42 am

Quote :
Sangat pasti bahwa tidak semua babi membawa penyakit, dan tidak semua orang yang makan babi sakit.

boleh bagi tau spesis mana x...

Quote :
Peran babi dalam meningkatkan kesehatan dan kecerdasan manusia tidak dapat dipungkiri, karena gen babi lebih dekat dengan gen manusia dibanding dengan gen binatang lainnya.

Quote :
Artinya babi dapat digunakan untuk mencegah penyakit, dan bukan menyebabkan penyakit. Karena bermanfaat, maka tidak sepatutnya diharamkan, dan memang tidak diharamkan.

Quote :
Misalnya babi disembelih dengan menyebut nama Allah, dagingnya dibuang, lalu hati dan jantungnya dimasak, maka berdasarkan terjemahan di atas, maka masakan dari hati dan jatung babi tersebut halal. Sangat aneh.

Jika hal di atas dilakukan akan bertentangan dengan sains, karena bagian binatang yang berbahaya justru bukan dagingnya. Karena itu di negara yang paham tentang hal tersebut, bagian dalam (jantung, hati, paru, usus) binatang dibuang atau hanya diberikan kepada binatang.

mana buktinya...

bukti bertentangan adalah...

Pada bulan November, 1997, Dr. Robin Weiss dari Chester Beatty Laboratory, London mengesahkan kewujudan virus PERV di dalam babi. Penemuan ini menyebabkan Kerajaan British mengharamkan kesemua aktiviti pembedahan pemindahan alat / organ dari babi kepada manusia. Pada bulan Ogos 1997, pakar-pakar sains dari Australia menemui satu lagi virus baru yang menjangkiti babi sebelum menyerang manusia. Ia amat berbahaya kepada manusia dan belum pernah ditemui sebelum ini dan dikenali sebagai virus menangle dari kumpulan paramyxovirus.

Dalam Journal of Virology 1997 dilaporkan kajian yang dilakukan oleh 12 orang pakar-pakar sains yang dipimpin oleh Dr. Yoshihiro Kawaoka dari Universiti Wisconsin. Penemuan mereka jelas menunjukkan pada kerongkong babi terdapat sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya. Pakar-pakar sains menganggap babi sebagai mixing vessel atau ‘tempat pelbagai kuman bertakung sebelum diubah ke bentuk yang berbahaya.’ Mengikut kajian itu juga virus binatang yang biasanya tidak menjangkiti manusia akan bertukar menjadi kuman yang berbahaya yang boleh menjangkiti dan membunuh manusia, selepas melalui perubahan di dalam babi.

apakah ini tidak meyakinkan lagi saudara faried and geng pengharaman babi dalam wahyu Allah...

Quote :
Banyak negara yang melarang mengkonsumsi ayam, terutama dari negara yang berjangkit flu burung.

seperti yang dikatakan sebelum nie hanya spesis burung yang dikenali unggas dan bukan semua burung..

Quote :
Orang yang akan melaksanakan ritual haji di Mekkah harus divaksin untuk mencegah meningitis, dan vaksin tersebut dibuat dari babi.

Untuk hal tersebut umat beragama islam menyerah dan harus memakai bahan dari babi. Kenapa dalam hal ini umat beragama islam menggunakan vaksin dari bahan babi?

telah keluar kenyataan ia bukan vaksin babi...

ketinggalan zaman ke saudara faried..

Quote :
Dalam ayat di atas, bagian babi yang diharamkan hanyalah dagingnya saja.

kenape tak quote habis semua ayat master....

x nampakah ayat ini....

Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

hehehehe....

putar belit seterusnya di nanti....


Quote :
SESUNGGUHNYA ALLAH TELAH MENGHARAMKAN DAGING BABI SEBAGAI MAKANAN, MESTILAH ADA SESUATU YG TIDAK KENA PADA HEWAN TERSEBUT. GUNAKANLAH "COMMON SENSE" SPT YG ANDA WAR-WARKAN TUH... WAT PE NAK STATISTIK PLAK... ISHK3 @ masterpiece7070
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2805
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 3:30 am

Salam tuan gaara,

Kalau hujah saintifik bahawa babi boleh mengundang pelbagai penyakit masih boleh dipertikaikan. Buktinya, di negara China majoriti orang di sana makan daging babi tapi masih sihat sampai tua. Malah, penduduknya semakin bertambah-tambah.

Quote :
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

Itu hanya tafsiran sahaja tuan gaara.

Tak usahlah memandai-mandai nak tambah ayat-ayat Tuhan yang dah jelas di situ.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 9:59 am

gaara wrote:
Quote :
Sangat pasti bahwa tidak semua babi membawa penyakit, dan tidak semua orang yang makan babi sakit.

boleh bagi tau spesis mana x...

Saya tidak mendalami tentang babi dan tidak tau spesis-spesisnya. Orang-orang yang saya tahu makan babi, apa itu babi hutan atau babi piaraan sehat-sehat saja, dan tidak pernah saya mendengar orang sakit karena telah makan babi.

gaara wrote:

Quote :
Peran babi dalam meningkatkan kesehatan dan kecerdasan manusia tidak dapat dipungkiri, karena gen babi lebih dekat dengan gen manusia dibanding dengan gen binatang lainnya.

Quote :
Artinya babi dapat digunakan untuk mencegah penyakit, dan bukan menyebabkan penyakit. Karena bermanfaat, maka tidak sepatutnya diharamkan, dan memang tidak diharamkan.

Quote :
Misalnya babi disembelih dengan menyebut nama Allah, dagingnya dibuang, lalu hati dan jantungnya dimasak, maka berdasarkan terjemahan di atas, maka masakan dari hati dan jatung babi tersebut halal. Sangat aneh.

Jika hal di atas dilakukan akan bertentangan dengan sains, karena bagian binatang yang berbahaya justru bukan dagingnya. Karena itu di negara yang paham tentang hal tersebut, bagian dalam (jantung, hati, paru, usus) binatang dibuang atau hanya diberikan kepada binatang.

mana buktinya...

Bangsa Cina adalah pemakan babi. Mereka lebih sehat, lebih cerdas dan lebih panjang umurnya dari pada bangsa Melayu.

gaara wrote:
bukti bertentangan adalah...

Pada bulan November, 1997, Dr. Robin Weiss dari Chester Beatty Laboratory, London mengesahkan kewujudan virus PERV di dalam babi. Penemuan ini menyebabkan Kerajaan British mengharamkan kesemua aktiviti pembedahan pemindahan alat / organ dari babi kepada manusia.

Kerajaan British mengharamkan pembedahan pemindahan alat / organ dari babi, bukan mengharamkan memakan daging babi.

gaara wrote:
Pada bulan Ogos 1997, pakar-pakar sains dari Australia menemui satu lagi virus baru yang menjangkiti babi sebelum menyerang manusia. Ia amat berbahaya kepada manusia dan belum pernah ditemui sebelum ini dan dikenali sebagai virus menangle dari kumpulan paramyxovirus.

Banyak temuan tentang berbagai patogen pada babi, tetapi banyak cara untuk menghindarkan bahaya tersebut, dan karenanya negara-negara penemu berbagai patogen pada babi tidak melarang memakan daging babi.

gaara wrote:
Dalam Journal of Virology 1997 dilaporkan kajian yang dilakukan oleh 12 orang pakar-pakar sains yang dipimpin oleh Dr. Yoshihiro Kawaoka dari Universiti Wisconsin. Penemuan mereka jelas menunjukkan pada kerongkong babi terdapat sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman virus kepada bentuk yang berbahaya. Pakar-pakar sains menganggap babi sebagai mixing vessel atau ‘tempat pelbagai kuman bertakung sebelum diubah ke bentuk yang berbahaya.’ Mengikut kajian itu juga virus binatang yang biasanya tidak menjangkiti manusia akan bertukar menjadi kuman yang berbahaya yang boleh menjangkiti dan membunuh manusia, selepas melalui perubahan di dalam babi.

apakah ini tidak meyakinkan lagi saudara faried and geng pengharaman babi dalam wahyu Allah...

Kalau memang babi berbahaya untuk dimakan, adakah Amerika yang banyak menemukan patogen berbahaya pada babi melarang memakan babi?

gaara wrote:
Quote :
Banyak negara yang melarang mengkonsumsi ayam, terutama dari negara yang berjangkit flu burung.

seperti yang dikatakan sebelum nie hanya spesis burung yang dikenali unggas dan bukan semua burung..

Pada daerah tempat flu burung berjangkit, bukan hanya ayam yang dimusnahkan, tetapi juga berbagai burung piaraan, bebek dan angsa. Artinya bukan hanya satu spesis, tetapi semua spesis unggas.

gaara wrote:
Quote :
Orang yang akan melaksanakan ritual haji di Mekkah harus divaksin untuk mencegah meningitis, dan vaksin tersebut dibuat dari babi.

Untuk hal tersebut umat beragama islam menyerah dan harus memakai bahan dari babi. Kenapa dalam hal ini umat beragama islam menggunakan vaksin dari bahan babi?

telah keluar kenyataan ia bukan vaksin babi...

ketinggalan zaman ke saudara faried..

Lantas vaksin apa yang digunakan kalau bukan dari vaksin babi, jangan hanya mengatakan ketinggalan.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 10:06 am

Admin wrote:
Salam tuan gaara,

Kalau hujah saintifik bahawa babi boleh mengundang pelbagai penyakit masih boleh dipertikaikan. Buktinya, di negara China majoriti orang di sana makan daging babi tapi masih sihat sampai tua. Malah, penduduknya semakin bertambah-tambah.

Quote :
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

Itu hanya tafsiran sahaja tuan gaara.

Tak usahlah memandai-mandai nak tambah ayat-ayat Tuhan yang dah jelas di situ.

Petunjuk Alquran sangat jelas dan tegas menyatakan bahwa hanya daging babi saja yang diharamkan.

Kalau akhirnya semua bagian babi diharamkan, hal tersebut adalah berdasarkan petunjuk Bibel.


Last edited by faried on Tue Oct 12, 2010 11:15 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2680
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 10:12 am

Admin wrote:
Salam tuan gaara,

Kalau hujah saintifik bahawa babi boleh mengundang pelbagai penyakit masih boleh dipertikaikan. Buktinya, di negara China majoriti orang di sana makan daging babi tapi masih sihat sampai tua. Malah, penduduknya semakin bertambah-tambah.

Quote :
Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik. Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu. Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. AQ 5:3

Itu hanya tafsiran sahaja tuan gaara.

Tak usahlah memandai-mandai nak tambah ayat-ayat Tuhan yang dah jelas di situ.

Petunjuk Alquran sangat jelas dan tegas menyatakan bahwa hanya daging babi saja yang diharamkan.

Kalau akhirnya semua bagian babi diharamkan, hal tersebut adalah berdasarkan petunjuk Bibel.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2373
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 12:03 pm

Quote :
Petunjuk Alquran sangat jelas dan tegas menyatakan bahwa hanya daging babi saja yang diharamkan.

SO MAKNANYA, KITA SEPAKAT TENTANG PENGHARAMAN DAGING BABI. OKAY...
SEKARANG MARI KITA GUNAKAN "COMMON SENSE" SPT YG SELALU ANDA KATAKAN... JIKA DAGING BABI (HARAM) MEMBALUTI SEGALA2 YG ADA DIDALAMNYA (HATI, JANTUNG, PARU2 DLL), ANDA FIKIR SENDIRI DAN GUNAKAN COMMON SENSE ANDA, ADAKAH IANYA ELOK/SESUAI UTK DIGUNAKAN WALAUPUN DALAM AQ TIDAK MENYATAKAN SECARA TERPERINCI???

SEBAB ITU JUMHUR ULAMA SEPAKAT MENGATAKAN IANYA ADALAH HARAM DISEBABKAN SUMBER UTAMA (DAGING - MAKANAN) SUDAH DIHARAMKAN OLEH ALLAH. SO, KITA AMBIL MUDAH (SEBAB ISLAM ITU MUDAH)... SEMUA YG BERKAITAN DGN HEWAN TERSEBUT ADALAH HARAM. MAKNANYA TIDAK PERLU LAGI BERBALAH TTG PERKARA TERSEBUT DISEBABKAN ALLAH TIDAK MEMPERINCIKAN SEBAB MUSABABNYA KECUALI BAGI MEREKA2 YG YAKIN DAN PASTI SETELAH MENGKAJI/MEMNELITI MENGATAKAN SELAIN DARI DAGINGNYA, BOLEH DIGUNAKAN UTK KEPERLUAN YG LAIN (TERPULANG KPD INDIVIDU ITU SENDIRI UTK TIDAK MENGIKUTI KESEPAKATAN JUMHUR ULAMA).

Very Happy

Quote :
Kalau akhirnya semua bagian babi diharamkan, hal tersebut adalah berdasarkan petunjuk Bibel.

SILA BERIKAN BUKTI BIBLE TERSEBUT. JGN MEMBUAT FITNAH... TAK ELOK No
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2805
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 12:16 pm

Salam,

Transliterasi:

5:3. Hurrimat AAalaykumu almaytatu waalddamu walahmu alkhinzeeri wama ohilla lighayri Allahi bihi waalmunkhaniqatu waalmawqoothatu waalmutaraddiyatu waalnnateehatu wama akala alssabuAAu illa ma thakkaytum wama thubiha AAala alnnusubi waan tastaqsimoo bial-azlami thalikum fisqun alyawma ya-isa allatheena kafaroo min deenikum fala takhshawhum waikhshawni alyawma akmaltu lakum deenakum waatmamtu AAalaykum niAAmatee waradeetu lakumu al-islama deenan famani idturra fee makhmasatin ghayra mutajanifin li-ithmin fa-inna Allaha ghafoorun raheemun

Ada pendapat, "walahmu alkhinzeeri" di situ bermaksud 'daging yang membusuk' bukan daging babi.

Tidak ada sebab mengapa daging babi diharamkan sedangkan tiada bukti orang yang memakannya mendapat mudarat.

Namun, jika daging yang membusuk tentu sahaja memudaratkan jika dimakan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2373
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 1:11 pm

Quote :
Ada pendapat, "walahmu alkhinzeeri" di situ bermaksud 'daging yang membusuk' bukan daging babi.

Tidak ada sebab mengapa daging babi diharamkan sedangkan tiada bukti orang yang memakannya mendapat mudarat.

Namun, jika daging yang membusuk tentu sahaja memudaratkan jika dimakan.

CUBA KITA LIHAT PULA (COMMON SENSE NIH):

KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU)

SO MAKNANYA SETIAP PENDAPAT ITU AKAN MENGIKUT APA YG DITERJEMAHKAN DAN SPT YG SEDIA KITA MAKLUM TERJEMAHAN/MAKNA/MAKSUD KHINZIR (BAHASA ARAB) ADALAH BABI UTK WARGANEGARA MALAYSIA YG BERBAHASA MELAYU DAN JUGA KITA SEDIA JUGA MAKLUM BAHWA PERKATAAN KHINZIR KITA GUNAKAN HANYA UTK BABI.

DAN GUNAKAN COMMON SENSE JUGA... HABITAT BABI, APA YG DIMAKAN... SENDIRI KAJI YA...
Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2771
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 3:36 pm

Salam,

Yang diharamkan bukan daging babi atau binatang babi. Tetapi daging yang membusuk atau yang sudah tercemar. Pencerahan mengenainya boleh ditelusuri dari perkataan khinziri itu sendiri. Satu lagi pencerahan boleh disemak melalui ayat yang menjelaskan apa yang telah diharamkan kepada Yahudi. Jika daging babi atau babi diharamkan kepada manusia tentu Tuhan telah mengharamkannya kepada orang-orang Yahudi juga. Tetapi jelas sekali Tuhan tidak mengharamkannya kepada mereka. Hanya Yahudi saja yang mendakwa babi telah diharamkan kepada mereka.

--> 6:146 Dan kepada orang Yahudi, Kami telah haramkan semua haiwan yang berkuku cakar, dan dari lembu dan biri-biri Kami telah haramkan kepada mereka lemak dari kedua-duanya, kecuali yang datang dari bahagian belakang atau organ dalaman atau apa-apa yang telah bercampur dengan tulang; ini adalah hukuman di atas keingkaran mereka dan Kami sesungguhnya Yang Benar.

Perbincangan mengenai perkara ini boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/26/benarkah-babi-haram/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2373
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 4:13 pm

Quote :
Yang diharamkan bukan daging babi atau binatang babi. Tetapi daging yang membusuk atau yang sudah tercemar. Pencerahan mengenainya boleh ditelusuri dari perkataan khinziri itu sendiri. Satu lagi pencerahan boleh disemak melalui ayat yang menjelaskan apa yang telah diharamkan kepada Yahudi. Jika daging babi atau babi diharamkan kepada manusia tentu Tuhan telah mengharamkannya kepada orang-orang Yahudi juga. Tetapi jelas sekali Tuhan tidak mengharamkannya kepada mereka. Hanya Yahudi saja yang mendakwa babi telah diharamkan kepada mereka.

--> 6:146 Dan kepada orang Yahudi, Kami telah haramkan semua haiwan yang berkuku cakar, dan dari lembu dan biri-biri Kami telah haramkan kepada mereka lemak dari kedua-duanya, kecuali yang datang dari bahagian belakang atau organ dalaman atau apa-apa yang telah bercampur dengan tulang; ini adalah hukuman di atas keingkaran mereka dan Kami sesungguhnya Yang Benar.

Perbincangan mengenai perkara ini boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/26/benarkah-babi-haram/

DAGING YG MEMBUSUK DGN BANGKAI TAK SAMA EK??? KE AKU YG TAK FAHAM NIH??? DAN KAMUS/WIKI MELAYU TU SALAH LA YA??? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2771
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 12, 2010 4:32 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Yang diharamkan bukan daging babi atau binatang babi. Tetapi daging yang membusuk atau yang sudah tercemar. Pencerahan mengenainya boleh ditelusuri dari perkataan khinziri itu sendiri. Satu lagi pencerahan boleh disemak melalui ayat yang menjelaskan apa yang telah diharamkan kepada Yahudi. Jika daging babi atau babi diharamkan kepada manusia tentu Tuhan telah mengharamkannya kepada orang-orang Yahudi juga. Tetapi jelas sekali Tuhan tidak mengharamkannya kepada mereka. Hanya Yahudi saja yang mendakwa babi telah diharamkan kepada mereka.

--> 6:146 Dan kepada orang Yahudi, Kami telah haramkan semua haiwan yang berkuku cakar, dan dari lembu dan biri-biri Kami telah haramkan kepada mereka lemak dari kedua-duanya, kecuali yang datang dari bahagian belakang atau organ dalaman atau apa-apa yang telah bercampur dengan tulang; ini adalah hukuman di atas keingkaran mereka dan Kami sesungguhnya Yang Benar.

Perbincangan mengenai perkara ini boleh dibaca di http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/26/benarkah-babi-haram/

DAGING YG MEMBUSUK DGN BANGKAI TAK SAMA EK??? KE AKU YG TAK FAHAM NIH??? DAN KAMUS/WIKI MELAYU TU SALAH LA YA??? Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes

Salam,

Tidak sama. Bangkai telah dijelaskan maksudnya oleh Tuhan dalam 5:3.

5:3 Ditegah ke atas kamu adalah bangkai, darah, daging yang sudah membusuk, dan yang mana nama selain Tuhan telah disebut. Haiwan yang telah dicekik sehingga mati, haiwan yang dipukul sehingga mati, haiwan yang mati akibat jatuh dari tempat tinggi, dan haiwan yang telah dimakan sebahagiannya oleh haiwan lain kecuali kamu selamatkan semasa ia masih hidup. Semua ini kotor….”.

Yang dihighlightkan itu adalah yang dimaksudkan dengan bangkai. Dengan ertikata mudah bangkai adalah haiwan yang mati bukan kerana kita membunuhnya untuk dijadikan makanan. Satu lagi definasi bangkai adalah haiwan yang mati sendiri. Kita jumpa haiwan itu dah mati. Walaupun baru mati 2 saat sebelum kita menemuinya ia adalah bangkai.

Ini dijelaskan di dalam ayat berikut.

6:145 “Katakan: Aku tidak menemui di dalam yang telah diwahyukan kepadaku sebarang larangan kepada seorang pemakan untuk makan kecuali apa yang mati dengan sendirinya, atau darah yang mengalir, atau daging yang sudah membusuk – kerana sesungguhnya ia kotor – atau yang melanggar sempadan di mana selain Tuhan telah diucapkan ke atasnya, tetapi bagi sesiapa yang terpaksa, bukan hendak melampaui batas, maka sesungguhnya Tuhanmu Maha Pemaaf dan Mengasihani”.

Daging yang membusuk atau mereput atau tercemar pula adalah daging yang dasarnya memang diproses untuk dimakan tetapi kerana ia terdedah lama, atau terbiar jadi ia sudah tercemar dan membusuk. Daging yang sudah tercemar dan membusuk, tidak kiralah daging ayam atau lembu atau babi atau rusa atau gajah yang telah diproses dengan baik untuk tujuan dimakan, sudah tidak boleh dimakan lagi kerana kerana telah mengalami pencemaran atau pereputan. Tuhan kata ia kotor. Jadi kalau kita ke pasar, ciumlah bau daging sebelum membelinya. Kalau sudah busuk janganlah beli. Ia common sense saja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Today at 1:14 am

Back to top Go down
 
Benarkah Babi diharamkan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 6Go to page : 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» inilah alasan kenapa babi diharamkan
» Dalil aqli dan naqli tentang HARAMnya babi
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Benarkah Yesus itu Alfa dan Omega
» Makan Babi Gak Mempan Disantet!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda ::  :: -
Jump to: