HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Benarkah Babi diharamkan?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 09, 2010 2:56 am

First topic message reminder :

Salam....

perkara yang tidak wujud perkataanya belum tentu tidak wujud..

tetapi perkara seperti azab kubur memang wujud dalam bentuk “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

tetapi ia dijelaskan lagi dalam hadis...

banyak penjelasan melalui hadis telah dibuktikan kebenarannya sekarang...

satu lagi contoh diberi dan kali ini mengenai pengharaman babi...

kajian terbaru Berbagai Penyakit yang Disebabkan Daging Babi:

Penyakit Sebangsa Cacing
Penyebabnya adalah cacing yang hidup dalam daging babi. Cacing ini nantinya senang berada pada otot-otot pernafasan, mata (mengakibatkan kebutaan), otak (menyebabkan kegilaan atau kegoncangan kepribadian), hati (terpotongnya hati), jantung (penurunana detak jantung). Di Amerika jumlah orang yang terkena penyakit ini sebanyak 47 juta dengan tingkat kematian sebanyak 30%.


Peradangan Lapisan Otak
Disebabkan oleh bakteri yang ada di babi. Bakteri ini ditemukan pada tahun 1968 M. Bakteri ini dapat menimbulkan peradangan pada katup-katup yang menempel di otak. Dengan menyuntikkan racun tertentu di dalam darah sasarannya, dapat meyebabkan kematian. Jika seseorang terlepas dari kematian, maka akan terkena ketulian permanen dan kehilangan keseimbangan.

Disentri Babi (Palandies)
Palandies adalah bakteri terbesar yang memilki satu sel yang dapat menyerang manusia. Bakteri ini terdapat pada kotoran babi. Bakteri dapat bersemayam pada darah atau di dalam usus tebal sehingga dapat meyebabkan diare dan disentri. Bahkan dapat menyebabkan peradangan pada paru-paru dan jantung serta dapat pula melubangi kolone yang diakhiri dengan kematian.

Influensa Babi
Penyakit ini akan meyebar dalam bentuk wabah. Hal ini pernah terjadi pada tahun 1918 M dan memakan 20 juta nyawa manusia. Penyakit ini dapat meyebabkan peradangan pada otak, penggelembungan pada hati (jantung) yang diikuti penurunan aktivitas.

Cacing Paru-Paru Babi
Cacing ini hidup dalam paru-paru babi dan berpindah ke tubuh manusia lewat perantara babi.

dan banyak lagi membuktikan kebenaran pengharaman babi...

dan dengan ini perkara tidak wujud perkataan dalam Alquran maka ia tidak wujud/tidak betul tidak sepatutnya wujud lagi...

misalnya lagi banyak benda yang wujud sekarang nie seperti kereta dan telefon bimbit pun tiada perkatanya dalam Al-quran....

jika orang bertanya tentang tenaga nuklear apakah wujud perkataanya dalam Al-quran..

jawapanya tiada perkataan jugak tapi ia wujud dalam bentuk ayat “Mutasyaabihaat” (yang samar-samar, tidak terang maksudnya)...

"…Dan Kami turunkan besi yang padanya terdapat kekuatan yang hebat dan berbagai manfaat bagi manusia ...." (Al Qur'an, 57:25)

dan banyak lagi timbunan bukti boleh diberikan mengenai kaitan rapat antara Al-quran dan Hadis ini.....

study
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 6:46 pm

Jebon wrote:
Salam

Sebagai proses pembelajaran sy mahu berbahas (Hjj) disini... mungkin kontradik dgn pendapat ramai forumers disini - jgn salah faham ini proses pembelajaran bukan siapa menang atau kalah - ... apa yg sy nampak dlm kajian sy pd al-Quran "Khinzir" adalah haram dimakan.... Very Happy

Salam,

Apakah hujah2 yg myokong kenyataan tuan?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Jebon
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 91
Points : 2417
Reputation : 0
Join date : 2010-08-12

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 8:51 pm

Admin wrote:
Jebon wrote:
Salam

Sebagai proses pembelajaran sy mahu berbahas (Hjj) disini... mungkin kontradik dgn pendapat ramai forumers disini - jgn salah faham ini proses pembelajaran bukan siapa menang atau kalah - ... apa yg sy nampak dlm kajian sy pd al-Quran "Khinzir" adalah haram dimakan.... Very Happy

Salam,

Apakah hujah2 yg myokong kenyataan tuan?
Salam

Cuba baca ayat ini

[22:30] Demikianlah; dan sesiapa yang menghormati apa yang diharamkan Allah, maka itulah kebaikan baginya disisi Tuhannya; dan dihalalkan bagi kamu haiwan-haiwan ternak melainkan apa yang dibacakan kepada kamu, maka jauhilah kekotoran pemujaan, dan jauhilah perkataan yang dusta.

Jika mengikut argumentasi Tolokminda, maka sy ter-cari2 di manakah haiwan ternakan yg dikecualikan dari di-halalkan dalam al-Quran berdasarkan ayat ini... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sat Oct 16, 2010 10:40 pm

Jebon wrote:
Admin wrote:
Jebon wrote:
Salam

Sebagai proses pembelajaran sy mahu berbahas (Hjj) disini... mungkin kontradik dgn pendapat ramai forumers disini - jgn salah faham ini proses pembelajaran bukan siapa menang atau kalah - ... apa yg sy nampak dlm kajian sy pd al-Quran "Khinzir" adalah haram dimakan.... Very Happy

Salam,

Apakah hujah2 yg myokong kenyataan tuan?
Salam

Cuba baca ayat ini

[22:30] Demikianlah; dan sesiapa yang menghormati apa yang diharamkan Allah, maka itulah kebaikan baginya disisi Tuhannya; dan dihalalkan bagi kamu haiwan-haiwan ternak melainkan apa yang dibacakan kepada kamu, maka jauhilah kekotoran pemujaan, dan jauhilah perkataan yang dusta.

Jika mengikut argumentasi Tolokminda, maka sy ter-cari2 di manakah haiwan ternakan yg dikecualikan dari di-halalkan dalam al-Quran berdasarkan ayat ini... Very Happy

Salam,

Saya juga setuju bahawa "khinzir" dilarang dimakan. Tetapi itu terpulang kepada maksud khinzir yang diterima oleh seseorang. Kalau seorang menganggap bahawa perkataan "khinzir" itu bermaksud babi, maka babi haram dimakan dan jika seorang lain pula menganggap "khinzir" itu jentolak, maka jentolak baginya adalah haram dimakan.

Saya memilih untuk percaya kepada kemurnian "root word" perkataan Arab dari yang lain dalam hal "khinzir". Menurut "root word" perkataan "khinzir", ia bermaksud "yang nampak busuk". Dan lebih dari itu yang diharamkan adalah "walahmu alkhinzeeri" - iaitu "daging yang nampak busuk". Jika kita perhatikan, Tuhan tidak merujuk kepada mana-mana jenis haiwan dalam apa yang diharamkan ke atas kita.

Yang disebut adalah bangkai - iaitu yang mati dengan sendiri atau yang dibunuh atau terbunuh dengan cara ganas tak kiralah haiwan apa pun. Darah - tak kiralah darah haiwan apapun. Yang disebut nama selain Tuhan - tak kiralah haiwan apapun. Dan satu lagi daging yang membusuk tak kiralah daging haiwan apapun. Hanya pengharaman kepada Yahudi yang Tuhan sebut jenis haiwan secara spesifik. Iaitu:

Quote :
6:146 Dan kepada orang Yahudi, Kami telah haramkan semua haiwan yang berkuku cakar, dan dari lembu dan biri-biri Kami telah haramkan kepada mereka lemak dari kedua-duanya, kecuali yang datang dari bahagian belakang atau organ dalaman atau apa-apa yang telah bercampur dengan tulang; ini adalah hukuman di atas keingkaran mereka dan Kami sesungguhnya Yang Benar.

Perhatikan, walaupun pengharaman kepada Yahudi disebut secara spesifik jenis haiwannya pun, babi tidak termasuk di dalam senarai itu. Jadi kalau ia tidak diharamkan kepada Yahudi tidak mungkin ia haram kepada kita kerana sedangkan apa yang diharamkan kepada Yahudi pun sebenarnya tidak diharamkan kepada kita. Menurut Tuhan apa yang diharamkan kepada Yahudi adalah khusus untuk mereka saja sebagai satu hukuman ke atas mereka.

Hari ini kita tahu ulama bukan sahaja mengharamkan babi kepada umat Islam malah turut mengharamkan haiwan berkuku cakar juga. Malah jika diturut semua pendapat mereka, lebih banyak lagi yang kononnya tidak dibenarkan makan. Kita bukan orang Yahudi. Tuhan tidak menghukum kita apa-apa berkenaan apa yang kita boleh makan. Tuhan kata kita boleh makan semua kecuali yang telah disebutkan, iaitu bangkai, darah, daging yang dah membusuk dan apa-apa yang disebut nama selain Tuhan.

Perhatikan peringatan Tuhan selepas ayat 6:146.

Quote :
6:146 Dan kepada orang Yahudi, Kami telah haramkan semua haiwan yang berkuku cakar, dan dari lembu dan biri-biri Kami telah haramkan kepada mereka lemak dari kedua-duanya, kecuali yang datang dari bahagian belakang atau organ dalaman atau apa-apa yang telah bercampur dengan tulang; ini adalah hukuman di atas keingkaran mereka dan Kami sesungguhnya Yang Benar.

6:147 Tetapi jika mereka menipu kamu, katakan: Tuhan kamu Meliputi segala-galanya, dan hukumanNya tidak boleh dielak dari mereka yang bersalah?

6:148 Mereka yang percaya kepada banyak Tuhan akan berkata: Jika itu yang Tuhan mahukan tentulah kami tidak akan mempersekutukan, tidak juga orang-orang tua kami, tentulah kami tidak mengharamkan apa-apa pun. Begitulah juga orang-orang sebelum mereka berbohong sehingga mereka merasakan sendiri hukuman Kami. Katakan: Adakah kamu mempunyai bukti bersama kamu supaya kamu boleh menunjukkan kepada kami? Kamu hanya menuruti khayalan dan kamu hanya menyampaikan pembohongan.

6:149 Katakan: Maka hujah Tuhanlah yang paling kukuh, jika Dia mengingininya, Dia tentu akan memberi petunjuk kepada kamu semua.

6:150 Katakan: Bawalah saksi-saksi yang sanggup mempersaksikan bahawa Allah telah mengharamkan ini. Kemudian jika mereka mengaku sebagai saksi, jangan bersaksi bersama mereka dan jangan turuti nafsu mereka yang menolak wahyu-wahyu Kami dan mereka yang tidak percaya kepada akhirat dan mereka menjadikan orang lain setaraf dengan Tuhan.

Perhatikan ayat 6:150.

--> Katakan: Bawalah saksi-saksi yang sanggup mempersaksikan bahawa Allah telah mengharamkan ini. Kemudian jika mereka mengaku sebagai saksi, jangan bersaksi bersama mereka dan jangan turuti nafsu mereka yang menolak wahyu-wahyu Kami dan mereka yang tidak percaya kepada akhirat dan mereka menjadikan orang lain setaraf dengan Tuhan.

Saya tidak akan menjadikan mana-mana orang lain setaraf dengan Tuhan. Biarlah mereka mendakwa itu haram atau ini haram. Saya berpendapat adalah lebih baik saya tidak mengharamkan apa-apa kecuali yang Tuhan telah sebut dengan jelas apa yang telah diharamkan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 1:56 am

Quote :
KHINZIR = BABI (KAMUS MELAYU) adalah benar,

tetapi

khinzeeri dapat dibaca dan dipahami sebagai dua kata,

yaitu:

khinz = busuk

Salam....

dalam kamus bahasa arab "lisanul arab" karangan Ibnu Manzur....

busuk = mukhanzir dan bukanlah khinz.....

soalnya apakah beliau juga tersilap.... scratch
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 2:17 am

salam

Hentam saja lah ,
Bagi yang mempertahankan nak kata khinzir tu boleh makan. sememangnya khinzir tu boleh makan . kalau tak , camna khiezir nak hidup.
Kalau pak tolok ker /jebon ker...ops ssesori ker sapa ker nak makan , ssssila lah makan sorang sorang
orang lain tak nak sebab mereka paham adalah khinzir tu haram di makan .

kor kater tak halam , ko makan ler sindilii...woo
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 2:49 am

Salam,

Dalam topik ini, kita cuma bincangkan apakah benar babi diharamkan oleh Allah atau tidak. Kalau benar, kemukakan hujah-hujahnya. Kalau tidak, bawakan juga hujah-hujahnya. Kemudian terpulanglah kepada masing-masing nak terima atau tidak. Bukannya nak bincang siapa nak makan babi atau tidak.

Benda semudah itu pun tak boleh nak fokus. Macam manalah Melayu nak maju?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 3:37 am

salam juang
Kalao setakat cerita jer tapi tak makan ( amalkan) sampai bila nak maju.
Kalau dah faham Halal ....esok pergi sembelih sekor dan makan jer lahhh ,,,barulah maju .
,,,.( kenyang ...erghh)

Macam cerita ilmu tukang besi , kalau tak buat kereta , asyik cerita jer Kita dah buat R&D
R&D<R&D dah berpuluh tahu dah bukak kilang kereta, tapi tak buat jugak, macam mana nak jadi sebuah kereta...hehe....tul tak???
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 1:28 pm

Salam,

Bukankah sudah berulang kali ditekankan yang fokus topik ini adalah untuk menentukan apakah benar babi diharamkan atau tidak.

Sama ada orang nak makan atau tidak babi itu, itu selera masing-masing. Selera manusia pun nak dipaksa-paksa? Tak berakal betul.

Macam juga binatang-binatang lain yang tidak diharamkan seperti itik. Tetapi kalau ada sesiapa tak mahu makan itik, itu hak dialah. Benda senang pun sengaja nak diserabutkan.

Macam mana Melayu nak maju kalau nak berbincang "straigth to the point" pun tak mampu? Cubalah belajar berbincang secara jujur dan lurus sikit?
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Sun Oct 17, 2010 3:04 pm

Quote :
Kalao setakat cerita jer tapi tak makan ( amalkan) sampai bila nak maju.
Kalau dah faham Halal ....esok pergi sembelih sekor dan makan jer lahhh ,,,barulah maju .
,,,.( kenyang ...erghh)

Salam,

Terpulanglah, siapa nak makan babi, itik, ayam, lembu, kambing dan haiwan ternakan yang lain.

Saya diajar oleh ustaz/ ustazah bahawa memakan babi itu haram. jadi, setelah diberi pengetahuan bahawa daging khinzir itu bukan daging babi, tidak semestinya saya mahu memakannya. dah terbiasa dari kecil tak makan babi.

Begitu juga, dari kecil saya tak makan daging lembu, itik dan kambing walaupun halal dimakan.

Jadi, terpulang kepada selera masing-masing.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 18, 2010 3:33 pm

Quote :
Saya diajar oleh ustaz/ ustazah bahawa memakan babi itu haram. jadi, setelah diberi pengetahuan bahawa daging khinzir itu bukan daging babi, tidak semestinya saya mahu memakannya. dah terbiasa dari kecil tak makan babi.

BUKAN SEKADAR USTAZ/USTAZAH SAHAJA, MALAH RASANYA, ORG TUA ANDA PUN TIDAK PERNAH MEMBERI ANDA DAGING ITU BUKAN SEBAB DEPA TAHU BENDA TU HARAM. Laughing
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 18, 2010 4:03 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Saya diajar oleh ustaz/ ustazah bahawa memakan babi itu haram. jadi, setelah diberi pengetahuan bahawa daging khinzir itu bukan daging babi, tidak semestinya saya mahu memakannya. dah terbiasa dari kecil tak makan babi.

BUKAN SEKADAR USTAZ/USTAZAH SAHAJA, MALAH RASANYA, ORG TUA ANDA PUN TIDAK PERNAH MEMBERI ANDA DAGING ITU BUKAN SEBAB DEPA TAHU BENDA TU HARAM. Laughing

bab tak makan babi ustak yg ajar yer .. bab lain tuhan ajar . bersyukur la pada tuhan kerana sekarang ni dia tak bagi keinginan kepada sedara utk makan babi .
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 18, 2010 4:19 pm

Quote :
Salam,

Bukankah sudah berulang kali ditekankan yang fokus topik ini adalah untuk menentukan apakah benar babi diharamkan atau tidak.
APA2 SAJE KO NI JUANG? BILA ORG KATA BABI TU HARAM, KONCO2 KO KATA PLAK TAK DE DAGING BABI DALAM AQ... YG ADA DAGING YG MEMBUSUK. BILA DAH DIBAHAGIKAN KEPUTUSAN, KALU KALIAN NK MAKAN, MAKAN JE LA PUN KO TAK TERIMA. KATA KITA TAK FOKUS PLAK...ISHK3

Quote :
Sama ada orang nak makan atau tidak babi itu, itu selera masing-masing. Selera manusia pun nak dipaksa-paksa? Tak berakal betul.

KO TAK BERAKAL KE ATAU ORANG LAIN? BILA KITA HARAM, KO KATA TAK... HAH! KALU TAK, KO MAKAN LE, BUKAN KIRA SELERA KE TAK?... TAK DE PAKSAAN PUN Wink Wink Wink

Quote :
Macam juga binatang-binatang lain yang tidak diharamkan seperti itik. Tetapi kalau ada sesiapa tak mahu makan itik, itu hak dialah. Benda senang pun sengaja nak diserabutkan.

BUKANKAH ANDA YANG MENYERABUTKAN DIRI ANDA... KHINZIR ITU HARAM... FULL STOP KAN TAK PENING No No No


Macam mana Melayu nak maju kalau nak berbincang "straigth to the point" pun tak mampu? Cubalah belajar berbincang secara jujur dan lurus sikit?

KO MMG ORG MELAYU ATAU ADA CELUPAN DARI MANA2, JUANG?? KO TAK PERASAN KE, BILA "ORG STRAIGTH TO THE POINT" KO MELENCUNG DAN MELALUT. DAH TU BERBELIT2 PLAK... KESIAN KO JUANG and THE KONCO2... No No No
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 18, 2010 7:03 pm

masterpiece7070 wrote:
Quote :
Saya diajar oleh ustaz/ ustazah bahawa memakan babi itu haram. jadi, setelah diberi pengetahuan bahawa daging khinzir itu bukan daging babi, tidak semestinya saya mahu memakannya. dah terbiasa dari kecil tak makan babi.

BUKAN SEKADAR USTAZ/USTAZAH SAHAJA, MALAH RASANYA, ORG TUA ANDA PUN TIDAK PERNAH MEMBERI ANDA DAGING ITU BUKAN SEBAB DEPA TAHU BENDA TU HARAM. Laughing

Salam,

Mereka juga diajar oleh para pembesar agama bahawa babi itu haram. jadi, takkan lah mereka nak suruh makan pada anaknya pula.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Mon Oct 18, 2010 7:08 pm

othman wrote:
masterpiece7070 wrote:
Quote :
Saya diajar oleh ustaz/ ustazah bahawa memakan babi itu haram. jadi, setelah diberi pengetahuan bahawa daging khinzir itu bukan daging babi, tidak semestinya saya mahu memakannya. dah terbiasa dari kecil tak makan babi.

BUKAN SEKADAR USTAZ/USTAZAH SAHAJA, MALAH RASANYA, ORG TUA ANDA PUN TIDAK PERNAH MEMBERI ANDA DAGING ITU BUKAN SEBAB DEPA TAHU BENDA TU HARAM. Laughing

bab tak makan babi ustak yg ajar yer .. bab lain tuhan ajar . bersyukur la pada tuhan kerana sekarang ni dia tak bagi keinginan kepada sedara utk makan babi .

Salam,

Kalau bukan dari pembesar agama yang haramkan, siapa lagi yang pandai-pandai buat begitu.

Sekarang, kita sudah diberi pengetahuan dan masing-masing memperingatkan dengan ayat-ayat al-quran.

Kalau saya tahu babi itu bukan makanan yang diharamkan oleh Allah dan saya biasa makan dari kecil spt daging-daging yang lain, sudah tentu saya dah makan. sekarang ni, usahkan daging babi, daging lembu dan kambing pun saya tak makan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 19, 2010 8:05 am

Salam,

Dahulu saya teringat kawan-kawan beragama Hindu tak makan daging lembu sebab perkara agama. Benarkan agama Islam yang kita nampak hari ini ada iras-iras juga dengan agama Hindu? Perlukan binaan daripada tangan sendiri untuk beritual. Ada binatang yang diharamkan. Ada upacara keliling batu. Ada tanah suci dan ada sungai suci. Ada ramai tuhan-tuhan yang disembah.

Nampak tak persamaan di antara 2 agama itu?

Yang hairannya, walaupun ada persamaannya, mereka tak boleh bertolenrasi. Contohnya yang berlaku di India, mereka berperang kerana agama. Sebijik macam peranga Yahudi dan Nasrani terdahulu yang berperang sesama sendiri walaupun agama mereka ada persamaannya iaitu menjadikan seseorang manusia sebagai anak Tuhan.

Nampak tak bagaimana rasa permusuhan yang tertanam dalam penganut-penganut agama sebegitu. Bayangkanlah mereka mati dalam keadaan perasaan permusuhan yang ketat begitu, sudah pasti kedua-dua pihak itu memdapat balasan yang setimpal dengan apa yang mereka kerjakan. Bayangkan bila kedua-dua pihak berbunuh-bunuhan kerana hendak menegakkan amalan menyekutukan Tuhan, ke mana mereka pergi di akhirat kelak? Layakkah masuk syurga kalau berperangai buruk macam itu?
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Tue Oct 19, 2010 11:37 am

Juang wrote:
Salam,

Dahulu saya teringat kawan-kawan beragama Hindu tak makan daging lembu sebab perkara agama. Benarkan agama Islam yang kita nampak hari ini ada iras-iras juga dengan agama Hindu? Perlukan binaan daripada tangan sendiri untuk beritual. Ada binatang yang diharamkan. Ada upacara keliling batu. Ada tanah suci dan ada sungai suci. Ada ramai tuhan-tuhan yang disembah.

Nampak tak persamaan di antara 2 agama itu?

Yang hairannya, walaupun ada persamaannya, mereka tak boleh bertolenrasi. Contohnya yang berlaku di India, mereka berperang kerana agama. Sebijik macam peranga Yahudi dan Nasrani terdahulu yang berperang sesama sendiri walaupun agama mereka ada persamaannya iaitu menjadikan seseorang manusia sebagai anak Tuhan.

KO NI JUANG, APA LA BEBAL SANGAT...

HUJAH KO NI KAN MACAM BUDAK TERENCAT AKAL.... LIHAT CONTOH NI PULA, CUBA KO TGK RAMBUT KO TU, SAMA HITAM TAK DGN MEREKA TU... SAMA BUKAN... DAH TU ADAKAH SAMA HATI KO NGAN HATI MEREKA??? KO SENDIRI CAKAP... BENDA MUDAH MCM TU PUN X BOLEH PIKIR... AKAL KO SENDIRI PUN KDG KALA TERENCAT... NI LA JADINYA BILA SELALU GUNA "COMMON SENSE"

CTH LAIN: KO PAKAI BAJU, DEPA PUN PAKAI BAJU... KO PAKAI SELUAR, DEPA PUN PAKAI SELUAR... KDG KALA KO MAKAN PAKAI TANGAN DAN SUDU SERTA GARFU, DEPA PUN SAMA LAKUKAN GAK... MCM2 LAGI LA... ISHK3 KENAPA KO SENDIRI TAK BERTOLENRASI PLAK...

DAN UTK PENGETAHUAN KO... ADAKAH AJARAN AGAMA MEREKA SAMA DGN AJARAN AGAMA ISLAM ITU SENDIRI??? ADAKAH DEPA TU GUNAKAN AL QURAN? LEMAH SUNGGUH AKAL KO NIH...


Juang wrote:
Nampak tak bagaimana rasa permusuhan yang tertanam dalam penganut-penganut agama sebegitu. Bayangkanlah mereka mati dalam keadaan perasaan permusuhan yang ketat begitu, sudah pasti kedua-dua pihak itu memdapat balasan yang setimpal dengan apa yang mereka kerjakan. Bayangkan bila kedua-dua pihak berbunuh-bunuhan kerana hendak menegakkan amalan menyekutukan Tuhan, ke mana mereka pergi di akhirat kelak? Layakkah masuk syurga kalau berperangai buruk macam itu?

KO SUKA BUAT TUDUHAN2 BERDASARKAN RASA DENGKI DAN KETIDAKPUASAN HATI KO TU KAN... ADAKAH KO PASTI KO TIDAK MENDAPAT BALASAN YG SETIMPAL ATAS SIKAP-SIKAP KO YG SUKA MENUDUH INI...

ALLAH BERFIRMAN DALAM SURAH AL AN'AM AYAT 108:

Quote :
Dan janganlah kamu cerca benda-benda Yang mereka sembah Yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu ia menerangkan kepada mereka apa Yang mereka telah lakukan.

ADMIN wrote:
Kalau bukan dari pembesar agama yang haramkan, siapa lagi yang pandai-pandai buat begitu.

Sekarang, kita sudah diberi pengetahuan dan masing-masing memperingatkan dengan ayat-ayat al-quran.

Kalau saya tahu babi itu bukan makanan yang diharamkan oleh Allah dan saya biasa makan dari kecil spt daging-daging yang lain, sudah tentu saya dah makan. sekarang ni, usahkan daging babi, daging lembu dan kambing pun saya tak makan.

ISHK3... ASYIK SALAHKAN ORANG JE... KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... BILA DH BESAR DAN BERAKAL, MEMANDAI2 BUAT TERJEMAHAN SENDIRI... TAK BAIK, JADI MACAM TANGGANG NNT... Wink Wink Wink
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 2:42 am

Quote :
ISHK3... ASYIK SALAHKAN ORANG JE... KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... BILA DH BESAR DAN BERAKAL, MEMANDAI2 BUAT TERJEMAHAN SENDIRI... TAK BAIK, JADI MACAM TANGGANG NNT...

Salam,

Di akhirat, setiap amalan kita akan dibalas berdasarkan apa yang kita buat bukannya amalan orang lain, kita pun turut sama menanggungnya.

Ertinya, segala amalan saya, saya sendiri akan menanggungnya bukan ibu bapa saya. Kalau ibu bapa saya yang akan menanggung segala amalan saya, barulah tuan boleh kata "KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... "
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 3:02 am

Admin wrote:
Quote :
ISHK3... ASYIK SALAHKAN ORANG JE... KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... BILA DH BESAR DAN BERAKAL, MEMANDAI2 BUAT TERJEMAHAN SENDIRI... TAK BAIK, JADI MACAM TANGGANG NNT...

Salam,

Di akhirat, setiap amalan kita akan dibalas berdasarkan apa yang kita buat bukannya amalan orang lain, kita pun turut sama menanggungnya.

Ertinya, segala amalan saya, saya sendiri akan menanggungnya bukan ibu bapa saya. Kalau ibu bapa saya yang akan menanggung segala amalan saya, barulah tuan boleh kata "KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... "

INGATLAH SAUDARA ADMIN SATU KEJAYAAN YANG PALING BESAR BAGI SEORANG LELAKI DIAKHIRAT NANTI IALAH DAPAT MENYELAMATKAN ISTERI, ANAK DAN IBU BAPA DARI DISAMBAR OLEH API NERAKA....

MEMANG BETUL KITA AKAN DIBALAS MENGIKUT AMALAN KITA TETAPI KITA JUGA AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN KE ATAS KEROSAKAN YANG TELAH KITA BUAT....

RENUNGILAH AYAT2 DIBAWAH


Dan orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini dan tidak juga kepada Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya". Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang lain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang yang sombong takbur (yang menjadi ketuanya): "Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang yang beriman".

Orang-orang yang sombong takbur itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: Kamikah yang telah menghalang kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa".

Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong takbur itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab; dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka telah kerjakan.


[ 34:31-33 ]
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 4:27 am

gaara wrote:
Admin wrote:
Quote :
ISHK3... ASYIK SALAHKAN ORANG JE... KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... BILA DH BESAR DAN BERAKAL, MEMANDAI2 BUAT TERJEMAHAN SENDIRI... TAK BAIK, JADI MACAM TANGGANG NNT...

Salam,

Di akhirat, setiap amalan kita akan dibalas berdasarkan apa yang kita buat bukannya amalan orang lain, kita pun turut sama menanggungnya.

Ertinya, segala amalan saya, saya sendiri akan menanggungnya bukan ibu bapa saya. Kalau ibu bapa saya yang akan menanggung segala amalan saya, barulah tuan boleh kata "KESIAN NGAN IBUBAPA YG MENDIDIK ANDA SERTA MENYEKOLAHKAN ANDA... "

INGATLAH SAUDARA ADMIN SATU KEJAYAAN YANG PALING BESAR BAGI SEORANG LELAKI DIAKHIRAT NANTI IALAH DAPAT MENYELAMATKAN ISTERI, ANAK DAN IBU BAPA DARI DISAMBAR OLEH API NERAKA....

MEMANG BETUL KITA AKAN DIBALAS MENGIKUT AMALAN KITA TETAPI KITA JUGA AKAN DIPERTANGGUNGJAWABKAN KE ATAS KEROSAKAN YANG TELAH KITA BUAT....

RENUNGILAH AYAT2 DIBAWAH


Dan orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini dan tidak juga kepada Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya". Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang lain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang yang sombong takbur (yang menjadi ketuanya): "Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang yang beriman".

Orang-orang yang sombong takbur itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: Kamikah yang telah menghalang kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa".

Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong takbur itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab; dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka telah kerjakan.


[ 34:31-33 ]

Salam,

Ayat-ayat yang tuan bawa itu mengesahkan kenyataan tuan Admin. Tidak ada siapa akan dipertanggungjawabkan atau bertanggungjawab ke atas perbuatan orang lain.

Tentang kepercayaan ibubapa, Tuhan berpesan begini:

29:8 Dan Kami telah menyuruh ke atas manusia kebaikan kepada ibubapanya. Dan jika mereka berkeras dengan kamu supaya kamu menyekutukan Aku, yang mana kamu tidak mempunyai pengetahuan, jangan ikut mereka. Kamu akan kembali kepada Aku, maka Akulah yang akan memberitahu tentang apa yang telah kamu lakukan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 6:53 am

Salam TM,

Begitulah Al Quran menafikan dakwaan orang-orang yang mengada-adakan dusta. Mereka bawa sesuatu ayat Al Quran, tetapi mereka tak sedar ayat-ayat Al Quran itu telah menafikan dakwaan yang mereka ada-adakan.

Ini kerana ketika mereka hendak membawakan sesuatu ayat-ayat Al Quran, syaitan telah menutup mata hati mereka itu sehingga nampak ayat-ayat Al Quran itu sesuai untuk ditujukan kepada orang-orang yang tak mempercayai kepercayaan tradisi mereka. Mereka lupa bahawa Al Quran disampaikan oleh Rasulullah, seorang yang tidak menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi kaumnya sendiri, sedangkan mereka cuba bawakan Al Quran dalam keadaan mereka menurut membuta-tuli kepercayaan tradisi. Sudah pasti berbeza kesannya.

Di dunia lagi kita sudah nampak bagaimana Allah membalas kepada pendusta-pendusta itu. Sebab itulah Al Quran itu susah diputar-belitkan kerana Allah sudah jamin memeliharanya. Sesiapa yang cuba memutar-belit Al Quran, pasti akan terbelit dengan kata-katanya sendiri.

Segala puji hanya bagi Allah. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 7:08 am

masterpiece7070 wrote:
Juang wrote:
Salam,

Dahulu saya teringat kawan-kawan beragama Hindu tak makan daging lembu sebab perkara agama. Benarkan agama Islam yang kita nampak hari ini ada iras-iras juga dengan agama Hindu? Perlukan binaan daripada tangan sendiri untuk beritual. Ada binatang yang diharamkan. Ada upacara keliling batu. Ada tanah suci dan ada sungai suci. Ada ramai tuhan-tuhan yang disembah.

Nampak tak persamaan di antara 2 agama itu?

Yang hairannya, walaupun ada persamaannya, mereka tak boleh bertolenrasi. Contohnya yang berlaku di India, mereka berperang kerana agama. Sebijik macam peranga Yahudi dan Nasrani terdahulu yang berperang sesama sendiri walaupun agama mereka ada persamaannya iaitu menjadikan seseorang manusia sebagai anak Tuhan.

KO NI JUANG, APA LA BEBAL SANGAT...

HUJAH KO NI KAN MACAM BUDAK TERENCAT AKAL.... LIHAT CONTOH NI PULA, CUBA KO TGK RAMBUT KO TU, SAMA HITAM TAK DGN MEREKA TU... SAMA BUKAN... DAH TU ADAKAH SAMA HATI KO NGAN HATI MEREKA??? KO SENDIRI CAKAP... BENDA MUDAH MCM TU PUN X BOLEH PIKIR... AKAL KO SENDIRI PUN KDG KALA TERENCAT... NI LA JADINYA BILA SELALU GUNA "COMMON SENSE"

CTH LAIN: KO PAKAI BAJU, DEPA PUN PAKAI BAJU... KO PAKAI SELUAR, DEPA PUN PAKAI SELUAR... KDG KALA KO MAKAN PAKAI TANGAN DAN SUDU SERTA GARFU, DEPA PUN SAMA LAKUKAN GAK... MCM2 LAGI LA... ISHK3 KENAPA KO SENDIRI TAK BERTOLENRASI PLAK...

DAN UTK PENGETAHUAN KO... ADAKAH AJARAN AGAMA MEREKA SAMA DGN AJARAN AGAMA ISLAM ITU SENDIRI??? ADAKAH DEPA TU GUNAKAN AL QURAN? LEMAH SUNGGUH AKAL KO NIH...


Salam,

Katakan mamat A merempit di jalanraya menggunakan motor RXZ dan mamat B pun merempit di jalanraya menggunakan Honda kapcai. Walaupun berbeza bahan rempitan mereka, tetapi perangai mereka tetap sama. Begitulah persamaan 2 agama di atas. Smile

Memanglah zahir ajaran mereka ada perbezaan seperti mat rempit pakai RXZ dengan pakai Honda kapcai itu, tetapi perangai mereka sama iaitu mengada-adakan amalan yang tiada manfaatnya seperti amalan merempit itu tidak mempunyai apa-apa manfaat dan hanya untuk berlagak di jalanraya sahaja.

Contohnya, Al Quran tidak pernah menetapkan sesuatu tanah sebagai tanah suci, seperti mana Allah tidak pernah menetapkan sesuatu sungai sebagai sungai suci. Daripada mana datangnya ajaran-ajaran begitu? Bukankah perangai mereka sama, iaitu mengada-adakan apa yang Allah tidak pernah tetapkan (untuk berlagak kononnya mereka lebih suci) biarpun bahan yang dijadikan alat untuk mengada-adakan dusta itu berbeza?

Kita melihat dari segi perangai bukannya daripada bentuk ajaran. Kalau bentuk ajaran berbeza sekali pun, tetapi perangainya sama, samalah seperti kita nampak mat-mat rempit itu sama perangainya walaupun pakai motor yang berbeza.

Cuba buka minda itu luas sikit. Gunakan perumpamaan-perumpamaan di sekeliling ini.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 7:42 am

gaara wrote:

RENUNGILAH AYAT2 DIBAWAH

Dan orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini dan tidak juga kepada Kitab-kitab ugama yang terdahulu daripadanya". [b]Dan (sungguh ngeri) kalau engkau melihat ketika orang-orang yang zalim itu dibawa berdiri di hadapan Tuhan mereka (untuk dihisab), masing-masing tuduh menuduh antara satu dengan yang lain. Orang-orang yang tertindas berkata kepada orang-orang yang sombong takbur (yang menjadi ketuanya): "Kalaulah tidak kerana kamu (menindas dan memperdayakan kami), tentulah kami sudah menjadi orang yang beriman".

Tolong renungkan frasa:

Quote :
orang-orang yang kafir berkata: Kami tidak akan beriman sama sekali kepada Al-Quran ini

Sangat jelas dalam ayat di atas adalah bahwa masalah pokok dan utama adalah jika tidak beriman kepada AlQuran.

Hasil perenungan saya, agar dapat meraih keselamatan di akhirat maka harus percaya kepada Alquran.

Segala petunjuk yang bertentangan dengan Alquran harus ditinggalkan, termasuk yang dilabel dengan Hadis dan Sunnah Rasul.

Quote :
Orang-orang yang sombong takbur itu menjawab kepada orang-orang yang tertindas: Kamikah yang telah menghalang kamu daripada menerima hidayah petunjuk sesudah ia datang kepada kamu? (Bukan kami yang menghalang) bahkan kamulah yang menyebabkan diri sendiri menjadi orang-orang yang berdosa".

Dan berkata pula orang-orang yang tertindas kepada orang-orang yang sombong takbur itu: "Tidak! Bahkan (yang menghalang kami daripada beriman ialah) perbuatan kamu memperdaya kami malam dan siang, ketika kamu menyuruh kami berlaku kufur kepada Allah dan mengadakan sekutu-sekutu bagiNya. Akhirnya masing-masing diam sambil memendamkan perasaan sesal dan kecewa semasa mereka melihat azab; dan Kami pasangkan belenggu-belenggu pada leher orang-orang yang kafir itu. Mereka tidak dibalas melainkan dengan apa yang mereka telah kerjakan. [ 34:31-33 ]

Kafir yang dalam 34:31-33 adalah orang yang tidak beriman dengan Alquran.

Saya berusaha untuk beriman kepada Alquran, dan karena iman saya kepada Alquran, maka saya harus menolak semua yang bertentangan dengan Alquran, tidak terkecuali dengan yang dinamai Hadis dan Sunnah Rasul.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 8:22 am

Salam Faried,

Hasil renungan saya juga begitu. Ayat yang mereka suruh renungi itu jelas menunjukkan orang-orang kafir berkata mereka tak percaya kepada Al Quran. Jadi sesiapa yang tak percaya kepada Al Quran yang sampai kepada mereka, samalah macam perangai orang-orang kafir terdahulu.

Atas sebab itulah, forum ini diwujudkan agar kita sama-sama percaya kepada Al Quran supaya kita tidak disamakan dengan orang-orang kafir terdahulu.

Satu yang menarik, tiada satu pun ayat-ayat Al Quran menceritakan orang-orang kafir terdahulu tidak beriman kepada riwayat hadis atau gospel (kata-kata yang disandarkan atas nama si polan dan si polan). Jadi, kita tak perlu takut kalau tak percaya kepada riwayat hadis atau gospel itu.

Salah satu ciri utama sesuatu yang diturunkan oleh Allah, ia tidak mempunyai perselisihan yang banyak. Kalau kita perhatikan, ayat-ayat Al Quran tidak bercanggah di antara satu sama lain. Maka tidak wujud mazhab-mazhab kalau kita berpegang pada Al Quran sahaja.

Tetapi riwayat hadis saling bercanggah di antara satu sama lain seperti hadis Sunni dan hadis Syiah. Itu yang menyebabkan mereka berpuak-puak. Malah sesama Sunni itu pun dipecah-pecahkan lagi dengan bermacam-macam mazhab kerana terdapat perselisihan di antara mereka. Bila berselisihan begitu, itu menunjukkan ia bukannya datang daripada Allah.

Sesuatu yang bukannya daripada Allah, kita tidak perlu nak percaya membuta-tuli. Macam komik kartun, baca boleh, percaya jangan. Dan kalau tak baca pun kita tak rugi apa-apa.

Tapi kalau tak baca buku sains, manusia akan rugi sebab mereka akan jadi kaum yang lemah dan ketinggalan sebab tiada keupayaan diri untuk sumbangkan teknologi bermanfaat biarpun tinggal di bumi sendiri sehingga asyik mengharapkan subsidi. Begitulah jugalah kalau tak baca Al Quran, manusia akan rugi sebab mereka tidak dapat membezakan mana benar dan mana dusta.
Back to top Go down
View user profile
lia
Siswazah
Siswazah


Posts : 120
Points : 2427
Reputation : 0
Join date : 2010-08-17

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 9:56 am

Siapa yang tak baca al quran? Ayat Allah jelas mengharamkan daging babi, mengapa pula kita berani kata daging saja haram selain daging boleh. Betapa kurang ajar betul kenyaataan orang fasik ini. Sama macam orang yang kata, jangan hampir zina, buat boleh. Mengapa masih tak nampak muslihat musuh Allah ini? Ini bukan ikut al Quran namanya. Ingat, orang Yahudi juga mendakwa menyembah Allah dan mengikut Taurat, tetapi tetap kafir kerana enggan menerima Islam. Hanya orang beriman sahaja yang tahu perintah al Quran, bukan orang kafir atau yang seumpamanya.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Wed Oct 20, 2010 11:17 am

lia wrote:
Siapa yang tak baca al quran? Ayat Allah jelas mengharamkan daging babi, mengapa pula kita berani kata daging saja haram selain daging boleh. Betapa kurang ajar betul kenyaataan orang fasik ini. Sama macam orang yang kata, jangan hampir zina, buat boleh. Mengapa masih tak nampak muslihat musuh Allah ini? Ini bukan ikut al Quran namanya. Ingat, orang Yahudi juga mendakwa menyembah Allah dan mengikut Taurat, tetapi tetap kafir kerana enggan menerima Islam. Hanya orang beriman sahaja yang tahu perintah al Quran, bukan orang kafir atau yang seumpamanya.

Salam,

Setelah mendengar setiap pendapat, saya memilih 'walahmu khinziri' itu sebagai daging yang membusuk bukan daging babi. apa sahaja daging kalau yang dah mula membusuk, dilarang utk memakannya.

Kalau dah ada ayat 'jangan hampiri zina', maknanya, buat pun tak bolehlah. Kalau puan kata buat boleh, maknanya puan dah melepasi larangan 'hampiri' itu dan melakukan perbuatan tersebut.

Contohnya, kalau tuan tanah larang orang awam hampiri kawasan kebun mangganya, jangankan nak hampir, nak petik buah tersebut lagilah dilarang.

begitulah perumpamaannya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Benarkah Babi diharamkan?   Today at 5:46 pm

Back to top Go down
 
Benarkah Babi diharamkan?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 6Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 Similar topics
-
» inilah alasan kenapa babi diharamkan
» Dalil aqli dan naqli tentang HARAMnya babi
» Benarkah Nabi Muhammad seorang "BUTA HURUF"..??
» Benarkah Yesus itu Alfa dan Omega
» Makan Babi Gak Mempan Disantet!

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: