HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Sun Oct 17, 2010 12:41 am

First topic message reminder :

Admin wrote:
gaara wrote:
Salam....

bagi saya tak kisah lah hadis sepuluh versi pun...

yang penting ia datang dari Allah...

Salam,

Macam mana kononnya datang dari Allah kalau riwayat hadis yang pelbagai versi itu bertentangan dengan al-quran?

Salam...

jangan hanya berkata kata....

buktikanlah yang mana satu bertentangan saudara admin....

nak tau jugak betul ke tak.... geek
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Thu Oct 21, 2010 8:17 pm

Juang wrote:
gaara wrote:


Laaaaa....

terkena g aaarrrrrrr......... Sad Sad

ni dok layan belitan juang la nie.........

pandai saudara admin tipu saya yek... Mad Mad Mad Mad Mad

Salam,

Seperti orang-orang terdahulu, hari ini bila dibuktikan contoh-contoh pertentangan Al Quran dengan riwayat, mereka pun berkata "inilah putar-belit yang nyata". Samakan perangai mereka walaupun ayat yang digunakan berbeza?

Di sini kita lihat janji Allah itu benar. Bila dijadikan Al Quran sebagai dalil, akan adalah watak-watak seperti kaum terdahulu itu.

Segala pujian bagi Allah. Smile

aik....

x nak ngaku la plak saudara nie saudara spesis pakar putar belit.... geek
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Thu Oct 21, 2010 8:22 pm

Juang wrote:
Admin wrote:
Salam,

Saya tidak menipu. Mungkin tuan yang menipu diri tuan sendiri.

Ayat 24:2 itu begitu jelas sekali. Sila tuan baca baik-baik.

24:2. Perempuan yang berzina, dan lelaki yang berzina, sebatlah tiap-tiap seorang daripada mereka dengan seratus sebatan, dan dalam agama Allah, janganlah kelembutan terhadap mereka mengambil kamu, jika kamu mempercayai Allah dan Hari Akhir; dan hendaklah segolongan daripada orang-orang mukmin mempersaksikan azab mereka.
Salam Admin,

Perasan tak, sejak diminta apa buktinya ayat 24:2 di atas dikhususkan kepada yang belum berkahwin sampai ke saat ini mereka gaga buktikan.

Di dunia lagi Allah sudah tunjukkan kepada kita, mereka telah dimasukkan dalam golongan yang gagal kemukakan bukti. Dalam Al Quran, ahli-ahli neraka adalah orang-orang yang gagal kemukakan bukti apa yang mereka ada-adakan itu.

aik....

saudara juang da terlebih minum holy water ka....

ada ka ayat tu berkata kepada yang sudah berkhawin....

hahahahahaha....

ke spesis saudara terpaksa mengganggap ayat tersebut kepada yang sudah dan belum berkhawin nie.... Laughing

lawak antara benua betul la kamu2 nie... geek
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Thu Oct 21, 2010 8:47 pm

tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 12:36 am

Quote :
Sahih Muslim, Buku 036, Hadis No. 6596 :

“Majoriti penduduk di dalam syurga adalah orang miskin dan yang beriman dan majoriti penduduk neraka adalah kaum wanita.”

Quote :
Sahih Bukhari, Volume 007, Buku 062, Hadis No. 126 :

Diceritakan oleh Imran , Rasulullullah bersabda , “Saya melihat syurga, dan majoriti adalah orang miskin, dan saya melihat neraka, dan majoriti penduduk adalah kaum wanita.”

Dalam kedua-dua riwayat hadis di atas, kaum wanita adalah paling ramai yang akan menghuni neraka. lihat, betapa pilunya hati kaum wanita di luar sana. riwayat-riwayat tersebut seakan-akan bermaksud memperlekehkan dan merendahkan martabat kaum tersebut.

Sedangkan dalam al-quran dinyatakan bahawa;

33:35. Lelaki yang muslim dan perempuan yang muslim, dan lelaki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, dan lelaki yang patuh dan perempuan yang patuh, dan lelaki yang benar dan perempuan yang benar, dan lelaki yang sabar dan perempuan yang sabar, dan lelaki yang merendah hati dan perempuan yang merendah hati, dan lelaki yang bersedekah dan perempuan yang bersedekah, dan lelaki yang berpuasa dan perempuan yang berpuasa, dan lelaki yang menjaga kemaluan mereka dan perempuan yang menjaga, dan lelaki yang mengingat Allah dengan banyak dan perempuan yang mengingat - bagi mereka, Allah menyediakan keampunan dan upah yang besar.

4:124. Dan sesiapa membuat kerja-kerja kebaikan, lelaki atau perempuan, dan dia seorang mukmin, mereka akan masuk Taman, dan tidak dizalimi sedkit pun.

Lihat, betapa cantik dan adilnya ayat-ayat Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 12:45 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 12:53 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 12:56 am

Admin wrote:
Quote :
Sahih Muslim, Buku 036, Hadis No. 6596 :

“Majoriti penduduk di dalam syurga adalah orang miskin dan yang beriman dan majoriti penduduk neraka adalah kaum wanita.”

Quote :
Sahih Bukhari, Volume 007, Buku 062, Hadis No. 126 :

Diceritakan oleh Imran , Rasulullullah bersabda , “Saya melihat syurga, dan majoriti adalah orang miskin, dan saya melihat neraka, dan majoriti penduduk adalah kaum wanita.”

Dalam kedua-dua riwayat hadis di atas, kaum wanita adalah paling ramai yang akan menghuni neraka. lihat, betapa pilunya hati kaum wanita di luar sana. riwayat-riwayat tersebut seakan-akan bermaksud memperlekehkan dan merendahkan martabat kaum tersebut.

Sedangkan dalam al-quran dinyatakan bahawa;

33:35. Lelaki yang muslim dan perempuan yang muslim, dan lelaki yang mukmin dan perempuan yang mukmin, dan lelaki yang patuh dan perempuan yang patuh, dan lelaki yang benar dan perempuan yang benar, dan lelaki yang sabar dan perempuan yang sabar, dan lelaki yang merendah hati dan perempuan yang merendah hati, dan lelaki yang bersedekah dan perempuan yang bersedekah, dan lelaki yang berpuasa dan perempuan yang berpuasa, dan lelaki yang menjaga kemaluan mereka dan perempuan yang menjaga, dan lelaki yang mengingat Allah dengan banyak dan perempuan yang mengingat - bagi mereka, Allah menyediakan keampunan dan upah yang besar.

4:124. Dan sesiapa membuat kerja-kerja kebaikan, lelaki atau perempuan, dan dia seorang mukmin, mereka akan masuk Taman, dan tidak dizalimi sedkit pun.

Lihat, betapa cantik dan adilnya ayat-ayat Tuhan.

Salam....

Hadis ini termasuk dalam bab al-Targhib wa al-Tarhib, iaitu memberi anjuran dan ancaman terhadap sesuatu perkara.

Dalam hadis di atas Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memberi peringatan bahawa neraka berkemungkinan akan dipenuhi dengan wanita.

Dan kalau kita lihat keadaan dunia sekarang pun ia sesuatu yang tidak mustahil akan berlaku.

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:16 am

Quote :
Salam....

Hadis ini termasuk dalam bab al-Targhib wa al-Tarhib, iaitu memberi anjuran dan ancaman terhadap sesuatu perkara.

Dalam hadis di atas Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memberi peringatan bahawa neraka berkemungkinan akan dipenuhi dengan wanita.

Dan kalau kita lihat keadaan dunia sekarang pun ia sesuatu yang tidak mustahil akan berlaku.

Salam,

Ini bermakna, riwayat hadis di atas sebenarnya bias terhadap kaum wanita. maka, kaum lelaki tidak perlu risau sebab kaum mereka tidak ramai menghuni neraka nanti. jadi, biar sebanyak mana pun kejahatan kaum lelaki, pasti mereka bukan golongan majoriti di neraka.

Ini sebenarnya sesuatu ramalan yang direka-reka sahaja dan nabi sendiri tidak pernah berkata begitu sebab dia sendiri tidak mempunyai pengetahuan mengenai hal-hal ghaib dan masa hadapan melainkan apa yang diwahyukan kepadanya dalam al-quran.

sedangkan dalam al-quran sendiri dinyatakan sesiapa sahaja baik lelaki mahupun wanita yang melakukan kerja-kerja kebajikan dan mukmin akan masuk syurga. betapa adilnya Tuhan berbanding kata-kata si polan bin si polan itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:25 am

sambung....


Last edited by gaara on Fri Oct 22, 2010 1:32 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:28 am

Quote :
Juang

“Aku akan menjadi ketua bagi umat manusia pada Hari Kiamat.” Manusia akan berharap seseorang dapat menjadi perantara dengan Allah dan memberikan syafaat kepada mereka. Kecuali Isa, Adam, Nuh, Ibrahim dan Musa menolak kerana mereka ada cacat cela manakala Isa pula akan menyuruh mereka mendatangi nabi Muhammad yang akan menyampaikannya kepada Allah. Sahih Muslim jld.1 buku 1 no.378 ms.129-132. Lihat juga jld.1 buku 1 no.381 ms.133.

1) Dalam riwayat ini kononnya Nabi Muhammad-lah ketua segala umat manusia.

Tetapi dalam Al Quran, setiap umat ada saksi masing-masing. Tiada konsep seorang Rasul melebihi Rasul-rasul yang lain diajar oleh Al Quran. Kepercayaan orang Nasrani sahaja yang melebihkan Al Masih berbanding Rasul-rasul Allah yang lain. Takkanlah orang Islam itu sama perangainya macam orang Nasrani terdahulu?

betul ke saudara juang da baca betul2 Al-quran nie....

Tidakkah saudara membaca firman Allah swt:

“Rasul-rasul Kami lebihkan sebahagian daripada mereka atas sebahagian yang lain (dengan kelebihan-kelebihan yang tertentu). Di antara mereka ada yang Allah berkata-kata dengannya, dan ditinggikan-Nya (pangkat) sebahagian daripada mereka beberapa darjat kelebihan. [al-Baqarah 2:253]

“Dan sesungguhnya Kami telah melebihkan setengah Nabi-nabi atas setengahnya yang lain.” [al-Israa’ 17:55]


apakah maksudnya ini saudara.....?

Maksud ayat mengatakan bahawa nabi itu sama yakni dari aspek keimanan kita bahawa setiap nabi yang diutuskan oleh Allah itu WAJIB kita percaya akan diturunnya nabi-nabi tersebut. Mengengkari akan kwujudan dan kenabian nabi Isa A.S adalah kufur dan boleh menjadi kafir. Begitu juga nabi2 yang lain.

TETAPI pada setiap nabi-nabi ini pula diberikan kelebihan-kelebihan mereka yang hanya Allah sahaja mengetahui dari aspek darjat, kelebihan, mukjizat dan sebagainya.

Jadi salahkah Allah memberikan kelebihan pada nabi Muhammad saw melebihi nabi lain???

Quote :
20:109. Pada hari itu, syafaat (pengantaraan) tidak bermanfaat kecuali orang yang kepadanya Yang Pemurah memberi izin, dan ucapannya Dia sangat berpuas hati.

Dalam Al Quran, siapakah orang-orang yang Allah izinkan untuk memberi syafaat, tidak diketahui oleh Nabi Muhammad kerana semua itu dalam Pengetahuan Allah. Tetapi dalam riwayat itu seolah-olah Nabi Muhammad tahu dirinya sahaja layak beri syafaat sehingga nabi-nabi lain pun diperkecil-kecilkan. Logikkah Nabi Muhammad berperangai begitu? Itu bukannya sifat seorang Nabi yang ditunjukkan dalam Al Quran kerana mana logik seorang Nabi sampai terkena penyakit berbangga diri macam itu.

Kemudian Allah menyebut lagi dalam surah yang lain.

“Allah mengetahui segala sesuatu yang di hadapan mereka (malaikat) dan yang di belakang mereka, dan mereka tiada memberi syafaat melainkan kepada orang yang diridhai Allah, dan mereka itu selalu berhati-hati karena takut kepada- Nya.” (Al-Anbiya: 28)

Persoalannya siapakah MEREKA dalam konteks ayat di atas? Adakah MEREKA itu Allah sahaja? Ataupun dalil bahawa terdapat orang lain yang boleh memberi syafaat berdasarkan ayat2 di atas?

Di dalam Al Quran Allah sendiri telah memperluaskan maksud syafaat tersebut kepada sesiapa yang di kehendakiNya. Ini bermaksud sekiranya di kehendakiNya, sdr juang atau saya pun boleh memberi syafaat kalau kena syaratnya.

Sedangkan kalau dibandingkan kita dan nabi muhammad saw yang menerima direct wahyu, apa sangatlah kita ini.

Adakah ini bermakna nabi muhammad saw itu tidak layak utk memberi syafaat setelah Al quran itu memuji baginda dengan selangit2 pujian?

atau pun adakah sesuatu yang ganjil jika nabi muhammad menjadi ketua umat????

Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) kepada Nabi (Muhammad s.a.w); wahai orang-orang yang beriman berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya. [al-Ahzab 33:56]

Quote :
2) Dalam riwayat hadis ini, seolah-olah Nabi Muhammad itu merendah-rendahkan Nabi Isa, Adam, Nuh, Ibrahim dan Musa kononnya mereka ada cacat cela sehingga tidak mampu memberi syafaat?

sila saudara baca hadis versi yang betul

hadis ini sebenarnya panjang tapi saudara da ringkaskan ikut selera sendiri...

kalau kita baca betul2 bukan nabi muhammad merendahkan martabat tetapi ia adalah pengakuan sendiri nabi isa, nabi adam, nabi ibrahim dan nabi musa tentang kekurangan pada mereka....

bukti2 dari ayat al-quran ini sekali lagi membuktikan kehebatan wahyu hadis yang telah diturunkan oleh Allah....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2724
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:30 am

Salam
Orang miskin tu majoriti yang masuk syurga kerana apabila miskin tidak berharta( tak simpan Berhala Harta dalam jiwa) , maka pergantungannya adalah tidak lagi kepada hartanya tetapi kepada tuhannya....

Bagi orang kaya yang bergantung dan di penuhi harta dalam jiwanya maka....si kaya itu seharusnya meminta tolong kepada kekayaannya yang tidak dapat membantunya itu...
kenalah keluarkan zakat sikit yer tak?

Majoriti wanita Berjiwa Kehartaan....
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:39 am

Admin wrote:
Quote :
Salam....

Hadis ini termasuk dalam bab al-Targhib wa al-Tarhib, iaitu memberi anjuran dan ancaman terhadap sesuatu perkara.

Dalam hadis di atas Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memberi peringatan bahawa neraka berkemungkinan akan dipenuhi dengan wanita.

Dan kalau kita lihat keadaan dunia sekarang pun ia sesuatu yang tidak mustahil akan berlaku.

Salam,

Ini bermakna, riwayat hadis di atas sebenarnya bias terhadap kaum wanita. maka, kaum lelaki tidak perlu risau sebab kaum mereka tidak ramai menghuni neraka nanti. jadi, biar sebanyak mana pun kejahatan kaum lelaki, pasti mereka bukan golongan majoriti di neraka.

Ini sebenarnya sesuatu ramalan yang direka-reka sahaja dan nabi sendiri tidak pernah berkata begitu sebab dia sendiri tidak mempunyai pengetahuan mengenai hal-hal ghaib dan masa hadapan melainkan apa yang diwahyukan kepadanya dalam al-quran.

sedangkan dalam al-quran sendiri dinyatakan sesiapa sahaja baik lelaki mahupun wanita yang melakukan kerja-kerja kebajikan dan mukmin akan masuk syurga. betapa adilnya Tuhan berbanding kata-kata si polan bin si polan itu.

Saudara admin...

apakah sesuatu ancaman dan peringatan itu adalah suatu yang boleh dikatakan bias??

kerana kemungkinanan ramainya wanita yang akan masuk neraka...

dengan wahyu hadis tersebut wanita2 yang mereka sering leka dan lalai dari urusan Hari Kemudian ( bukankah ini suatu realiti sekarang ) sehingga apabila terdengar teguran Rasulullah di atas, mereka terperanjat dan pantas berusaha mengenepikannya.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:39 am

iltizam wrote:
Salam
Orang miskin tu majoriti yang masuk syurga kerana apabila miskin tidak berharta( tak simpan Berhala Harta dalam jiwa) , maka pergantungannya adalah tidak lagi kepada hartanya tetapi kepada tuhannya....

Bagi orang kaya yang bergantung dan di penuhi harta dalam jiwanya maka....si kaya itu seharusnya meminta tolong kepada kekayaannya yang tidak dapat membantunya itu...
kenalah keluarkan zakat sikit yer tak?

Majoriti wanita Berjiwa Kehartaan....

Salam,

Jadi, adalah tidak munasabah kalau semua orang berlumba-lumba nak jadi miskin semata-mata nak masuk syurga.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:41 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....

Salam,

Saya tak kisah tuan pernah kata semua hadis atau sebahagian hadis atau hadis di atas. Yang saya mahu beritahu tuan adalah, tidak ada satu hadis pun datang yang dari Nabi. Buktikanlah kalau ada. Yang saya tahu semuanya datang dari sipolan dan sipolan. Hanya Al-Quran saja yang datang dari Nabi kerana Tuhan telah mewahyukan Kitab itu kepadanya supaya ia disampaikan kepada seluruh manusia.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:43 am

Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam
Orang miskin tu majoriti yang masuk syurga kerana apabila miskin tidak berharta( tak simpan Berhala Harta dalam jiwa) , maka pergantungannya adalah tidak lagi kepada hartanya tetapi kepada tuhannya....

Bagi orang kaya yang bergantung dan di penuhi harta dalam jiwanya maka....si kaya itu seharusnya meminta tolong kepada kekayaannya yang tidak dapat membantunya itu...
kenalah keluarkan zakat sikit yer tak?

Majoriti wanita Berjiwa Kehartaan....

Salam,

Jadi, adalah tidak munasabah kalau semua orang berlumba-lumba nak jadi miskin semata-mata nak masuk syurga.


Salam,

Tidak ada ayat Quran yang kata jalan terbaik untuk masuk syurga adalah menjadi orang miskin. Yang ada kita disuruh tolong orang miskin. Bukan jadi orang miskin. Apa punya pemikiran la. Koman sungguh.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:43 am

iltizam wrote:
Salam
Orang miskin tu majoriti yang masuk syurga kerana apabila miskin tidak berharta( tak simpan Berhala Harta dalam jiwa) , maka pergantungannya adalah tidak lagi kepada hartanya tetapi kepada tuhannya....

Bagi orang kaya yang bergantung dan di penuhi harta dalam jiwanya maka....si kaya itu seharusnya meminta tolong kepada kekayaannya yang tidak dapat membantunya itu...
kenalah keluarkan zakat sikit yer tak?

Majoriti wanita Berjiwa Kehartaan....


Salam....

amat logik sekali pandangan saudara iltizam ini....

bukankah kita juga diberitahu nafsu wanita inginkan banyak perkara.... ?

apakah bukan nafsu antara punca utama api neraka dekat dengan kita....

sekali lagi logika seiring dengan maksud hadis tersebut...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:45 am

gaara wrote:
Admin wrote:
Quote :
Salam....

Hadis ini termasuk dalam bab al-Targhib wa al-Tarhib, iaitu memberi anjuran dan ancaman terhadap sesuatu perkara.

Dalam hadis di atas Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam memberi peringatan bahawa neraka berkemungkinan akan dipenuhi dengan wanita.

Dan kalau kita lihat keadaan dunia sekarang pun ia sesuatu yang tidak mustahil akan berlaku.

Salam,

Ini bermakna, riwayat hadis di atas sebenarnya bias terhadap kaum wanita. maka, kaum lelaki tidak perlu risau sebab kaum mereka tidak ramai menghuni neraka nanti. jadi, biar sebanyak mana pun kejahatan kaum lelaki, pasti mereka bukan golongan majoriti di neraka.

Ini sebenarnya sesuatu ramalan yang direka-reka sahaja dan nabi sendiri tidak pernah berkata begitu sebab dia sendiri tidak mempunyai pengetahuan mengenai hal-hal ghaib dan masa hadapan melainkan apa yang diwahyukan kepadanya dalam al-quran.

sedangkan dalam al-quran sendiri dinyatakan sesiapa sahaja baik lelaki mahupun wanita yang melakukan kerja-kerja kebajikan dan mukmin akan masuk syurga. betapa adilnya Tuhan berbanding kata-kata si polan bin si polan itu.

Saudara admin...

apakah sesuatu ancaman dan peringatan itu adalah suatu yang boleh dikatakan bias??

kerana kemungkinanan ramainya wanita yang akan masuk neraka...

dengan wahyu hadis tersebut wanita2 yang mereka sering leka dan lalai dari urusan Hari Kemudian ( bukankah ini suatu realiti sekarang ) sehingga apabila terdengar teguran Rasulullah di atas, mereka terperanjat dan pantas berusaha mengenepikannya.

Salam,

Tuan lihatlah ayat-ayat Tuhan itu. Tak kira lelaki atau perempuan, jika dia mukmin dan buat kerja-kerja kebaikan, masuk syurga. Sesuatu yang adil bukan?

Jika tuan kata begitu, maka sebanyak mana pun usaha mereka untuk mengenepikannya pasti mereka adalah kaum majoriti di neraka. jadi, usaha mereka itu hanyalah sia-sia sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:47 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....

Salam,

Saya tak kisah tuan pernah kata semua hadis atau sebahagian hadis atau hadis di atas. Yang saya mahu beritahu tuan adalah, tidak ada satu hadis pun datang yang dari Nabi. Buktikanlah kalau ada. Yang saya tahu semuanya datang dari sipolan dan sipolan. Hanya Al-Quran saja yang datang dari Nabi kerana Tuhan telah mewahyukan Kitab itu kepadanya supaya ia disampaikan kepada seluruh manusia.

Salam....

saya pun tidak kisah jika saudara ingin menolak banyak hujah sebelum ini yang membuktikan hadis itu wahyu dari Allah...

hanya Allah mampu beri hidayah...

kita hanya menasihat...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:51 am

Quote :
Jadi, adalah tidak munasabah kalau semua orang berlumba-lumba nak jadi miskin semata-mata nak masuk syurga.


Tidak ada orang yang berakal akan berlumba lumba nak jadi miskin atau kaya....

orang yang sememangnya miskin dan kaya jika faham Islam akan berlapang hati dan reda dengan ketentuan Allah...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:55 am

Quote :
Salam....

saya pun tidak kisah jika saudara ingin menolak banyak hujah sebelum ini yang membuktikan hadis itu wahyu dari Allah...

hanya Allah mampu beri hidayah...

kita hanya menasihat...

Salam,

Tiada ada satu pun bukti riwayat hadis itu datang dari Allah. Ia hanya rekaan si polan bin si polan sahaja. Malah, ianya merupakan 'hadis' olok-olok sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 1:56 am

gaara wrote:
Quote :
Jadi, adalah tidak munasabah kalau semua orang berlumba-lumba nak jadi miskin semata-mata nak masuk syurga.


Tidak ada orang yang berakal akan berlumba lumba nak jadi miskin atau kaya....

orang yang sememangnya miskin dan kaya jika faham Islam akan berlapang hati dan reda dengan ketentuan Allah...

Salam,

Jadi, riwayat hadis tersebut jelas bertentangan dengan ayat al-quran.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 2:03 am

Admin wrote:
gaara wrote:
Quote :
Jadi, adalah tidak munasabah kalau semua orang berlumba-lumba nak jadi miskin semata-mata nak masuk syurga.


Tidak ada orang yang berakal akan berlumba lumba nak jadi miskin atau kaya....

orang yang sememangnya miskin dan kaya jika faham Islam akan berlapang hati dan reda dengan ketentuan Allah...

Salam,

Jadi, riwayat hadis tersebut jelas bertentangan dengan ayat al-quran.


apakah yang bertentangan tersebut???


saudara admin gagal sebenarnya dalam pembuktian tersebut....
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 2:06 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....

Salam,

Saya tak kisah tuan pernah kata semua hadis atau sebahagian hadis atau hadis di atas. Yang saya mahu beritahu tuan adalah, tidak ada satu hadis pun datang yang dari Nabi. Buktikanlah kalau ada. Yang saya tahu semuanya datang dari sipolan dan sipolan. Hanya Al-Quran saja yang datang dari Nabi kerana Tuhan telah mewahyukan Kitab itu kepadanya supaya ia disampaikan kepada seluruh manusia.

Salam....

saya pun tidak kisah jika saudara ingin menolak banyak hujah sebelum ini yang membuktikan hadis itu wahyu dari Allah...

hanya Allah mampu beri hidayah...

kita hanya menasihat...

Salam,

Hujah tuan yang mana telah membuktikan hadis tu wahyu Tuhan? Melantun-lantunlah tuan punya merapu ni.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 2:09 am

tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....

Salam,

Saya tak kisah tuan pernah kata semua hadis atau sebahagian hadis atau hadis di atas. Yang saya mahu beritahu tuan adalah, tidak ada satu hadis pun datang yang dari Nabi. Buktikanlah kalau ada. Yang saya tahu semuanya datang dari sipolan dan sipolan. Hanya Al-Quran saja yang datang dari Nabi kerana Tuhan telah mewahyukan Kitab itu kepadanya supaya ia disampaikan kepada seluruh manusia.

Salam....

saya pun tidak kisah jika saudara ingin menolak banyak hujah sebelum ini yang membuktikan hadis itu wahyu dari Allah...

hanya Allah mampu beri hidayah...

kita hanya menasihat...

Salam,

Hujah tuan yang mana telah membuktikan hadis tu wahyu Tuhan? Melantun-lantunlah tuan punya merapu ni.

Salam....

Dalam sekian banyak tu...

saudara tak perasan ke...

apa lg nak dibuat????.......... geek
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Fri Oct 22, 2010 2:12 am

gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
gaara wrote:
tolokminda wrote:
Quote :
SAHIH AL-BUKHARI, Jilid: 5, Hadis No:188, Riwayat: 'Amr bin Maimun :-
Pada masa jahiliyah iaitu sebelum Islam saya nampak seekor monyet betina dikelilingi beberapa ekor monyet. Kesemua mereka merejamnya, sebab ia telah berzina. Saya juga ikut merejam bersama mereka.

Salam,

Tuhan sudah nyatakan bahawa Dia menurunkan Al-Quran sebagai petunjuk, penjelas dan pembeza dan cahaya untuk seluruh manusia. Malangnya ada manusia yang lebih suka memilih untuk ikut perangai monyet dari petunjuk Tuhan. Itu pun kalau betullah monyet-monyet di tanah Arab tahu beza antara zina dan bukan zina. Kalau tidak, memang pembohonglah si pembawa cerita tu. Jadi, di antara monyet, pembohong dan Tuhan, yang manakah wajar kita letakkan kepercayaan?

Apa yang disebut tentang kisah tersebut ialah penceritaan seorang yang bernama Amru bin Maimun yang beliau sendiri nampak. Cerita ini bukan daripada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam, dan bukan juga dari sahabat. Jadi, ia bukan hadis marfuk yg menjadi sandaran sumber agama.

Maksud zina dalam kisah itu bukanlah jenayah zina yg difahami dalam syarak. Kerana sepakat ulama Islam mengatakan tidak ada taklif terhadap orang yang tidak berakal, apatah lagi binatang.

Maksud rejam dalam kisah itu juga bukanlah hukuman hudud. Tetapi gambaran yg berlaku antara monyet itu seperti ia direjam oleh monyet-monyet lain. Hal ini bukanlah pelik, kerana monyet adalah haiwan yang agak cerdik dan ada ghairah (cemburu). Sebagaimana ia mudah diajar......

Very Happy


Salam,

Semua riwayat hadis memang tidak datang dari Nabi. Yang datang dari Nabi hanyalah Al-Quran. Tuhan melantik beliau menjadi rasul untuk menyampaikan Al-Quran. Tuhan suruh kita baca dan komited kepada Al-Quran. Bukannya cerita riwayat yang tidak ada kena mengena dengan Tuhan mahupun Nabi. Siapa saja boleh sandarkan cerita kepada Nabi. Tapi Nabi tahu ke? Tuhan ada sahkan ke? Ikut Tuhan dan rasulNya bukan bermaksud ikut kitab hadis. Tapi ikut Al-Quran. Kalau ikut kitab hadis maknanya kita ikut sipolan dan sipolan.

Dahlah ikut sipolan dan sipolan dan yang dijadikan contoh pulak monyet. Memang menakjubkan kebodohan yang boleh menimpa manusia.

Salam....

saya tak pernah berkata pun semua hadis... tapi conton seperti hadis ini di mana seorang yang hiodup di zaman jahiliyah melihat peristiwa tersebut.....

P/S: PANDAI BETUL KAMU PUSING SINI DAN SANA YEK....

Salam,

Saya tak kisah tuan pernah kata semua hadis atau sebahagian hadis atau hadis di atas. Yang saya mahu beritahu tuan adalah, tidak ada satu hadis pun datang yang dari Nabi. Buktikanlah kalau ada. Yang saya tahu semuanya datang dari sipolan dan sipolan. Hanya Al-Quran saja yang datang dari Nabi kerana Tuhan telah mewahyukan Kitab itu kepadanya supaya ia disampaikan kepada seluruh manusia.

Salam....

saya pun tidak kisah jika saudara ingin menolak banyak hujah sebelum ini yang membuktikan hadis itu wahyu dari Allah...

hanya Allah mampu beri hidayah...

kita hanya menasihat...

Salam,

Hujah tuan yang mana telah membuktikan hadis tu wahyu Tuhan? Melantun-lantunlah tuan punya merapu ni.

Salam....

Dalam sekian banyak tu...

saudara tak perasan ke...

apa lg nak dibuat????.......... geek

Salam,

Saya memang perasan tuan berulang kali mendakwa hadis itu wahyu Tuhan. Tapi ia hanyalah dakwaan atau sangkaan tuan saja. Tapi buktinya tak ada. Kalau tak percaya tuan ulangkajilah semua posting tuan tentang perkara tu. Mana ada tuan bawa bukti. Cakap saja semua orang boleh.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran   Today at 1:42 pm

Back to top Go down
 
Contoh2 Riwayat Hadis Yang Bertentangan Dengan Al-Quran
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» Para tokoh dunia KAGUM pada nabi Muhammad SAW
» hati yang dibolak-balikkan
» apa baiat itu???
» JEHOVAH WITNESSES...SAKSI YEHUWA

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: