HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Persamaan Gospel & Riwayat Hadis

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:36 am

gaara wrote:
Quote :
Maknanya pada saudara ayat Al Quran yang dikemukakan itu tidak mampu dijadikan bukti? Malangnya saudara.

saudara malang ke saya..

orang yang terima wahyu malang ke orang yang tolak wahyu malang...
Salam,

Siapa yang malang itu, kita serah pada Allah. Pada saya, orang-orang yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran itulah yang malang seperti mana orang-orang kafir terdahulu gagal kemukakan Al Quran walaupun mereka percaya kepada riwayat hadis Nabi Isa (gospel) tetapi mereka gagal kemukakan ayat-ayat Allah yang mengatakan Al Masih itu puteraNya.

Semoga kita tak jadi macam mereka walaupun mereka mengumpulkan kitab-kitab riwayat Nabi Isa (gospel) Smile

Quote :

kalau saya berhujah dengan Al-quran sahaja sama la taraf saya macam puak2 akal nie..
.
Dan dalam Al Quran banyak mengaitkan orang-orang kafir sebagai orang-orang yang tak menggunakan akal dan tak menggunakan al Quran. saya tak nak tiru orang-orang kafir itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:42 am

Quote :
Siapa yang malang itu, kita serah pada Allah. Pada saya, orang-orang yang gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran itulah yang malang seperti mana orang-orang kafir terdahulu gagal kemukakan Al Quran walaupun mereka percaya kepada riwayat hadis Nabi Isa (gospel) tetapi mereka gagal kemukakan ayat-ayat Allah yang mengatakan Al Masih itu puteraNya.

satu lagi ajaran songsang dari saudara...

betul ke injil riwayat hadis?... apa da..

Quote :
Dan dalam Al Quran banyak mengaitkan orang-orang kafir sebagai orang-orang yang tak menggunakan akal dan tak menggunakan al Quran

dan orang yang meletakkan akal melebihi wahyu sama jugak tarafnya dengan orang kafir..

ingt g tak kisah israk dan mikraj yg ditolak oleh org kafir kerana akal tak boleh terima...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:46 am

gaara wrote:

satu lagi ajaran songsang dari saudara...

betul ke injil riwayat hadis?... apa da..
Salam,

Injil adalah Kitab yang Allah turunkan terus kepada Nabi Isa tanpa perlu disandarkan pada nama sahabat Nabi Isa. Manakala gospel-gospel adalah kisah-kisah hidup Nabi Isa yang kononnya diambil daripada sahabat-sahabat Nabi Isa. Kalau nak bezakan Injil dan gospel pun sudah gagal, patutlah mereka gagal bezakan Al Quran dengan riwayat hadis. Smile

Quote :
dan orang yang meletakkan akal melebihi wahyu sama jugak tarafnya dengan orang kafir..

ingt g tak kisah israk dan mikraj yg ditolak oleh org kafir kerana akal tak boleh terima...
Dalam Al Quran tidak ada istilah "meletakkan akal melebihi wahyu" sebab sifat wahyu Allah semuanya selari dengan akal.

Orang-orang kafir sahaja suka buat amalan yang tak selari dengan akal seperti homoseksual itu. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 4:50 am

Quote :
Injil adalah Kitab yang Allah turunkan terus kepada Nabi Isa tanpa perlu disandarkan pada nama sahabat Nabi Isa. Manakala gospel-gospel adalah kisah-kisah hidup Nabi Isa yang kononnya diambil daripada sahabat-sahabat Nabi Isa. Kalau nak bezakan Injil dan gospel pun sudah gagal, patutlah mereka gagal bezakan Al Quran dengan riwayat hadis.

tapi bukankah apa yg terdapt dlm gospel itu asalnya dari injil....

Quote :
Dalam Al Quran tidak ada istilah "meletakkan akal melebihi wahyu" sebab sifat wahyu Allah semuanya selari dengan akal.

Orang-orang kafir sahaja suka buat amalan yang tak selari dengan akal seperti homoseksual itu.

memang tiada sauadara sebab Al-quran bukan kamus bahasa arab...

tp bg puak akai Al-quran adalah kamus bahasa arab..

sebab itu mereka kekal dlm kesesatan...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:02 am

gaara wrote:

tapi bukankah apa yg terdapt dlm gospel itu asalnya dari injil....
Salam,

Tidak. Kalau saudara baca sejarah pembukuan Bible, ia mengandungi apa yang mereka dakwa kitab Zabur, Taurat, Injil dan gospel-gospel. Gospel-gospel itulah penokok-tambah yang mengada-adakan cerita kononnya Nabi isa itu putera Tuhan yang kononnya daripada kisah hidup Nabi Isa yang dikutip daripada nama-nama sahabat baginda (sama konsepnya dengan riwayat hadis). Walhal tak logik dalam Injil suruh menyekutukan Allah.

Quote :

memang tiada sauadara sebab Al-quran bukan kamus bahasa arab...

tp bg puak akai Al-quran adalah kamus bahasa arab..

sebab itu mereka kekal dlm kesesatan...
Yalah, sebab mana ada kamus yang wujud dahulu sebelum Al Quran. Maka secara logiknya kena ikut Al Quran sebab ia muncul dahulu daripada kamus.

Apalah, semudah itu pun tak boleh nak fikirkan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:04 am

Quote :
Yalah, sebab mana ada kamus yang wujud dahulu sebelum Al Quran. Maka secara logiknya kena ikut Al Quran sebab ia muncul dahulu daripada kamus.

bab nie pun da malas nak terang lagi...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:08 am

Quote :
Tidak. Kalau saudara baca sejarah pembukuan Bible, ia mengandungi apa yang mereka dakwa kitab Zabur, Taurat, Injil dan gospel-gospel. Gospel-gospel itulah penokok-tambah yang mengada-adakan cerita kononnya Nabi isa itu putera Tuhan yang kononnya daripada kisah hidup Nabi Isa yang dikutip daripada nama-nama sahabat baginda (sama konsepnya dengan riwayat hadis). Walhal tak logik dalam Injil suruh menyekutukan Allah.

pemahaman saya asal gospel itu dari injil....

tapi gospel lebih kurang seperti bibble yg telah ditokok tambah...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:11 am

gaara wrote:
Quote :
Yalah, sebab mana ada kamus yang wujud dahulu sebelum Al Quran. Maka secara logiknya kena ikut Al Quran sebab ia muncul dahulu daripada kamus.

bab nie pun da malas nak terang lagi...
Salam,

Saudara nak jadi pemalas, itu lantak saudaralah. Saya bukannya rugi apa-apa pun. Saya hanya ikut petunjuk Al Quran, bukannya membuta-tuli ikut cakap si polan. Sesiapa yang bawakan ayat-ayat yang selari dengan Al Quran, saya terima. Yang tidak, orang kafir dahulu pun bawakan ayat-ayat yang tak selari dengan ayat-ayat Tuhan. Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:14 am

Quote :
Saudara nak jadi pemalas, itu lantak saudaralah. Saya bukannya rugi apa-apa pun. Saya hanya ikut petunjuk Al Quran, bukannya membuta-tuli ikut cakap si polan. Sesiapa yang bawakan ayat-ayat yang selari dengan Al Quran, saya terima. Yang tidak, orang kafir dahulu pun bawakan ayat-ayat yang tak selari dengan ayat-ayat Tuhan.


berapa kali saudara nk saya ulang2 hujah yg sama...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:19 am

gaara wrote:
Quote :
Tidak. Kalau saudara baca sejarah pembukuan Bible, ia mengandungi apa yang mereka dakwa kitab Zabur, Taurat, Injil dan gospel-gospel. Gospel-gospel itulah penokok-tambah yang mengada-adakan cerita kononnya Nabi isa itu putera Tuhan yang kononnya daripada kisah hidup Nabi Isa yang dikutip daripada nama-nama sahabat baginda (sama konsepnya dengan riwayat hadis). Walhal tak logik dalam Injil suruh menyekutukan Allah.

pemahaman saya asal gospel itu dari injil....

tapi gospel lebih kurang seperti bibble yg telah ditokok tambah...
Salam,

Dalam Wiki ada bagitahu perihal gospel.

A gospel (from Old English, gōd spell cf Germanic gut + speil "good news") is a writing that describes the life, ministry, death, burial, and resurrection of Jesus. The word is primarily used to refer to the four canonical gospels: the Gospel of Matthew, Gospel of Mark, Gospel of Luke and Gospel of John although it is also used for non-canonical writings such as the Gospel of Thomas. The term "gospel" refers also to the message itself of the four gospels or of the whole New Testament. See the separate article here.

Sama seperti riwayat hadis yang disandarkan atas nama si polan dan si polan, gospel juga disandarkan atas nama si polan seperti Matthew, Mark, Luke, John. Nampakkan persamaan fungsi kedua-dua gospel dan riwayat hadis. Kononnya menceritakan kehidupan seseorang Nabi.

Carilah dalam Al Quran, mana-mana wahyu Allah disandarkan pada nama-nama bukan Nabi yang terima wahyu itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:23 am

Quote :
Dalam Wiki ada bagitahu perihal gospel.

A gospel (from Old English, gōd spell cf Germanic gut + speil "good news") is a writing that describes the life, ministry, death, burial, and resurrection of Jesus. The word is primarily used to refer to the four canonical gospels: the Gospel of Matthew, Gospel of Mark, Gospel of Luke and Gospel of John although it is also used for non-canonical writings such as the Gospel of Thomas. The term "gospel" refers also to the message itself of the four gospels or of the whole New Testament. See the separate article here.

Sama seperti riwayat hadis yang disandarkan atas nama si polan dan si polan, gospel juga disandarkan atas nama si polan seperti Matthew, Mark, Luke, John. Nampakkan persamaan fungsi kedua-dua gospel dan riwayat hadis. Kononnya menceritakan kehidupan seseorang Nabi.

Carilah dalam Al Quran, mana-mana wahyu Allah disandarkan pada nama-nama bukan Nabi yang terima wahyu itu?


bab nie mungkin saudara lebih pakar....

jd pertanyaan sy kenape bila sy tukar bahasa ke melayu atau indonesia..

gospel diterjemah sebagai injil...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:32 am

tp klau betul pun hujah saudara nie...

gospel mmg bertentangan dgn Al-quran...

tetapi hadis tidak...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:34 am

gaara wrote:

bab nie mungkin saudara lebih pakar....

jd pertanyaan sy kenape bila sy tukar bahasa ke melayu atau indonesia..

gospel diterjemah sebagai injil...

Salam,

Kalau kita mengaku ikut Al Quran, pastilah kita ikut istilah "Injil" yang ditunjukkan dalam Al Quran. Dalam Al Quran mana ada kata Injil itu disandarkan pada nama Luke ke, Matthew ke, dan selainnya. Cuba cari dalam Al Quran?

Jadi kenapa tak rujuk kepada Al Quran untuk istilah yang ada dalam Al Quran itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:40 am

Quote :
Kalau kita mengaku ikut Al Quran, pastilah kita ikut istilah "Injil" yang ditunjukkan dalam Al Quran. Dalam Al Quran mana ada kata Injil itu disandarkan pada nama Luke ke, Matthew ke, dan selainnya. Cuba cari dalam Al Quran?

Jadi kenapa tak rujuk kepada Al Quran untuk istilah yang ada dalam Al Quran itu?


tu la maksud saya tadi...

gospel adalah tokok tambah daripada injil seperti mana yg berlaku kpd bibble...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Mon Sep 27, 2010 5:59 am

gaara wrote:
Quote :
Kalau kita mengaku ikut Al Quran, pastilah kita ikut istilah "Injil" yang ditunjukkan dalam Al Quran. Dalam Al Quran mana ada kata Injil itu disandarkan pada nama Luke ke, Matthew ke, dan selainnya. Cuba cari dalam Al Quran?

Jadi kenapa tak rujuk kepada Al Quran untuk istilah yang ada dalam Al Quran itu?


tu la maksud saya tadi...

gospel adalah tokok tambah daripada injil seperti mana yg berlaku kpd bibble...
Salam,

Seperti itulah kitab-kitab riwayat hadis atas nama si polan itu menokok tambah pada Al Quran. Kononnya untuk melengkapkan Al Quran. Sebijik perangai orang-orang yang mengumpul gospel-gospel itu lakukan. Mana ada ayat-ayat Tuhan suruh pengikut Nabi Isa kumpulkan cerita hidup baginda yang kononnya ia bersumberkan nama sahabat Nabi Isa seperti mana mana ada ayat-ayat Tuhan suruh pengikut Nabi Muhammad kumpulan riwayat hidup baginda yang kononnya bersumberkan nama sahabat-sahabat baginda.

Kalau kita nak faham ilmu matematik yang dibukukan oleh seseorang ahli matematik, kita tak perlu kumpulkan riwayat ahli matematik itu untuk tahu cara hidupnya, bagaimana cara berpakaiannya. Cukuplah kita kaji buku matematik tersebut.

Kalau kita nak faham ilmu perubatan yang dibukukan oleh seseorang ahli perubatan, kita tak perlu kumpulkan riwayat ahli perubatan itu untuk tahu cara hidupnya berdasarkan cerita sahabat-sahabat ahli perubatan itu. Cukuplah kita kaji buku perubatan itu.

Begitulah ilmu Allah yang dibukukan oleh seseorang ahli peringatan (Nabi-nabi), kita tak perlu kumpulkan riwayat ahli peringatan itu yang kononnya berdasarkan cerita sahabat-sahbat ahli peringatan itu. Cukuplah kita kaji buku ahli peringatan itu.

Kalau konsep sesenang itu pun tak faham-faham lagi, tak tahu nak kata apa lagi.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 1:14 am

Mmmmmm....

BEGITU LAH AL KISAHNYA PUAK KITAB AKAL.....

MASUK LAH MANA2 FORUM MEREKA....

KATA MEREKA....

HADIS KARUT SUNNAH MARUT ULAMAK PEMARUT.......

TANYA KITA MANA BUKTINYA......


KATA MEREKA BAB....

SALAM.....

AIK... RUPANYA IA KHILAF ULAMAK

BAB....

NABI UMMI...

AIK... RUPANYA IA KHILAF ULAMAK......

BAB....

LALAT....

LALAT O LALAT..... KENAPE MU TAK BOLEH BERSUARA....



TAPI BAB YANG PALING BEST....

BAB AURAT WANITA....

HUJAH SAUDARA ADMIN N JUANG LAYAK DI HANTAR KE KOMIK LAWAK ANTARA BENUA...

HAHAHAHA......



TAPI AWAS....

AYAT MEREKA YANG PALING POPULAR...

MANA AYAT TENTANG TU... MANA AYAT TENTANG NI... MANA MANA MANA

IA HANYA MUNCUL BILA MERAKA HAMPIR TEWAS...

AIK... KITA TANYA MEREKA MANA AYAT TENTANG HANDPHONE MISALNYA.. APE ALLAH TAK TAU KA TENTANG HAL INI


JAWAPAN MERAKA MUDAH...

IA TIDAK RELEVEN...

TERINGAT HAKIM AUGUSTIN PAUL.....

IA TIDAK RELEVAN.....


HUJAH...

HUJAH....

HUJAH...

WAHYU JADI ILHAM...

UMMI JADI PAGAN...

BARZAKH JADI AKHIRAT.....

LEBIH JADI PALING


HUJAH..

HUJAH...

ADA DI ANTARA MERAKA YANG TERPAKSA MENJADIKAN DALIL HADIS SEBAGAI BEKALAN....

ADA DI ANTARA MEREKA YANG TERPAKSA MENJADIKAN HUJAH ULAMAK SEBAGAI PANDUAN.....

YANG PALING MALANG ADA DI ANTARA MEREKA YANG BANGKRAP IDEA...

TETAPI KATA MEREKA KAMI HANYA PRO AL-QURAN.....

BEGITULAH AL KISAH NYA MEREKA......

Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 9:26 am

Salam,

Berteriak bangang macam mana pun, kalau gagal nak buktikan ayat-ayat Al Quran membenarkan kepercayaan tradisi mereka, apalah ertinya? Bukankah orang-orang kafir terdahulu pun berteriak bangang apabila para Rasul mereka membuktikan kepercayaan tradisi mereka tidak selari dengan ayat-ayat Tuhan? Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 9:48 am

Quote :
Sumber: Wiki

The four canonical gospels, Matthew, Mark, Luke, and John, are the main sources for the biography of Jesus' life; nevertheless, these Gospels were written with the intention of glorifying Jesus and are not strictly biographical in nature.[48] For example, the Gospels primarily characterize Jesus as the Messiah: he performs miracles and is often described as having a very close relationship to the Jewish God — the phrase "Son of God" is attributed to Jesus at least once in each Gospel.[Lk. 1:35][Mt. 16:16][Mk. 1:1][Jn. 3:18] The Gospels (especially Matthew) present Jesus' birth, life, death and resurrection as fulfillment of prophecies found in the Hebrew Bible (e.g., the virgin birth, the flight into Egypt, Immanuel from Isaiah 7:14, and the suffering servant).[49] However, critical scholars find historical information about Jesus' life and ministry in the synoptic gospels, while interpreting the miraculous and theological content in light of what is known of Jewish beliefs at the time.[50]

Salam,

Dalam Taurat dan Injil, tiada ayat-ayat Tuhan mengatakan Al Masih adalah anak Allah. Daripada mana datangnya istilah "anak Tuhan" itu? Ia datang daripada gospel yang diadakan atas nama si polan dan si polan itu. Itulah contoh pemesongan daripada ayat-ayat Tuhan. Mereka mengada-adakan kitab lain atas nama si polan untuk menokok tambah kepercayaan karut.

Konsep inilah yang digunakan oleh pentaksub riwayat hadis Nabi Muhammad untuk mengada-adakan kepercayaan yang tidak ditetapkan oleh Allah di dalam Al Quran. Bermacam-macam istilah baru yang tidak pernah wujud dalam Al Quran, direka-reka atas nama riwayat hadis Nabi daripada si polan dan si polan.

Nampak tak betapa sama perangai mereka itu? Patutlah umat Islam hari ini jadi terbelenggu mindanya sama macam orang-orang Eropah zaman dahulu. Gara-gara taksub pada si polan membuta-tuli.
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 2:48 pm

Juang wrote:
Salam,

Berteriak bangang macam mana pun, kalau gagal nak buktikan ayat-ayat Al Quran membenarkan kepercayaan tradisi mereka, apalah ertinya? Bukankah orang-orang kafir terdahulu pun berteriak bangang apabila para Rasul mereka membuktikan kepercayaan tradisi mereka tidak selari dengan ayat-ayat Tuhan? Smile

Salam,

Begitulah, persamaan antara gospel dan riwayat hadis itu pun mereka tak nampak-nampak lagi.

Injil ditokok-tambah oleh gospel. manakala al-quran mendapat nasib yang sama apabila wujudnya riwayat hadis.

malangnya, mereka lebih berminat kepada apa yang ditokok-tambah itu daripada mengambil peringatan daripada kitab-kitabNya.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2331
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 9:28 pm

Salam

wau!. Ini adalah topik yang tepat dan dibahaskan dengan baik!

Admin, tiada button 'like' ke? hehe... ^______^
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 10:20 pm

Admin wrote:

Salam,

Begitulah, persamaan antara gospel dan riwayat hadis itu pun mereka tak nampak-nampak lagi.

Injil ditokok-tambah oleh gospel. manakala al-quran mendapat nasib yang sama apabila wujudnya riwayat hadis.

malangnya, mereka lebih berminat kepada apa yang ditokok-tambah itu daripada mengambil peringatan daripada kitab-kitabNya.
Salam Bayau,

Sekarang kita sudah nampak bagaimana ajaran Tuhan daripada sesuatu KitabNya di"hijack" orang-orang yang menurut hawa nafsu itu. Caranya cukup licik dan halus iaitu mempergunakan riwayat-riwayat si polan yang kononnya sahabat atau keluarga seseorang Rasul Allah itu untuk mengada-adakan kepercayaan tak masuk akal.

Seperti mana kepercayaan "anak Tuhan" itu adalah penambahan melalui riwayat-riwayat hidup (gospel) atas nama si polan dan si polan, seperti itulah kepercayaan Nabi naik ke langit tawar-menawar, adanya azab kubur, beritual mengadap kiub batu, melagu-lagukan Al Quran dan banyak kepercayaan tak masuk akal yang tiada dalam Al Quran itu diada-adakan melalui cara yang sama. Bezanya nama-nama si polan dan si polan itu berlainan tetapi matlamatnya sama iaitu agar ajaran Kitab Allah ditolak-tepi secara halus dan tidak disedari melainkan kalau kita peka dengan setiap perbezaan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 10:43 pm

9:30. Orang-orang Yahudi berkata, "Uzair ialah putera Allah"; orang-orang Nasrani berkata, "Al-Masih ialah anak Allah." Itu adalah ucapan daripada mulut mereka, menurut ucapan orang-orang yang tidak percaya sebelum mereka. Allah memerangi mereka! Bagaimanakah mereka dipalingkan?

9:31. Mereka mengambil habr (ulama agama) mereka, dan rahib-rahib mereka, sebagai pemelihara-pemelihara selain daripada Allah, dan al-Masih (adalah) anak Mariam; dan mereka diperintah untuk berkhidmat hanya pada Tuhan Yang Satu; tidak ada tuhan melainkan Dia; Dia disanjung, di atas apa yang mereka menyekutukan.


Kenapa orang-orang Nasrani percaya membuta-tuli bahawa Al Masih adalah anak Allah biarpun ia ajaran yang karut lagi tak masuk akal? Sebab mereka jadi ulama ugama atau rahib-rahib mereka sebagai sekutu Allah. Bila ulamak ugama mereka mengatakan berdasar riwayat si polan dan si polan itu Al Masih adalah anak Allah, mereka percaya tanpa mahu buat perbandingan dengan Injil, apakah terdapat ayat-ayat Allah menetapkan sedemikian.

Perangai orang-orang Nasrani itulah ditiru kembali oleh kebanyakan umat Islam hari ini. Kerana menganggap ulamak ugama mereka sekutu bagi Tuhan, maka riwayat si polan dan si polan yang mengatakan Nabi buat itu dan ini terus mereka percaya tanpa mahu buat perbandingan dengan Al Quran.

Nampak tak betapa seiras perangai mereka dengan orang-orang Nasrani itu walaupun mereka kata orang-orang Nasrani itu kafir. Seolah-olah mereka menunding kekafiran itu kepada diri mereka sendiri. Tetapi mereka tidak menyedari.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 11:00 pm

Salam,

Umat Islam hari ini suka mengatakan orang-orang Kristian adalah kafir hanya kerana orang-orang Kristian itu percara bahawa Al Masih itu putera Allah. Umat Islam tak sedar, macam mana mereka taksub dengan riwayat si polan dan si polan yang kata Nabi buat itu-ini, macam itulah orang-orang Kristian itu taksub dengan riwayat si polan dan si polan mereka yang kata Al Masih itu putera Allah.

Jadi sebelum kita sendiri berani berubah untuk meninggalkan tabiat taksub pada riwayat si polan dan kembali kepada Kitab Allah, tak payahlah nak kata orang-orang Kristian itu kafir. Macam manalah orang-orang Kristian itu nak percaya umat Islam hari ini benar-benar Islam seperti Rasulullah dahulu sebab perangai umat Islam hari ini sama sahaja dengan mereka yang sama-sama taksub pada kitab riwayat si polan versi masing-masing?

Itu yang pepatah ada mengatakan "paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih". Mulakan perubahan daripada diri kita sendiri untuk berpegang pada Kitab Allah, bukannya kitab riwayat. Kalau tidak, kita 2x5 dengan orang-orang Nasrani yang percaya pada Al Masih anak Tuhan itu.
Back to top Go down
View user profile
nazzri
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 25
Points : 2331
Reputation : 2
Join date : 2010-08-15

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 11:06 pm

Salam

Melalui pemerhatian hanya pada kenalan saya, mereka lebih suka sandarkan bulat-bulat tentang agama pada golongan-golongan tertentu. Mereka lebih suka ikut pemahaman kebanyakan orang dari kajian sendiri. Jawapan sama yg sering diterima, 'menuntut ilmu mesti berguru, takut sesat', 'AlQuran hanya untuk golongan yang pakar, siapalah aku untuk mengkaji', 'mana boleh menggunakan fakta dari internet semata'; dll.

Mereka yang benar-benar ikhlas mencari kebenaran dan membuka minda sahaja nampak persamaan mudah dan ringkas antara Gospel dan Riwayat Hadis itu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Tue Sep 28, 2010 11:27 pm

Salam,

Meletakkan kepercayaan bulat-bulat pada golongan tertentu yang mereka rasakan "pakar agama" itulah yang menyebabkan orang-orang Nasrani terdahulu sanggup menurut membuta-tuli kepercayaan Al Masih anak Allah itu. Seperti mana orang-orang beragama Islam hari ini selalu takut untuk fikir sendiri dan menyelidiki sesuatu ajaran yang diterima secara tradisi, seperti itulah yang Rasulullah nampak pada orang-orang Nasrani terdahulu.

Walhal mereka ada Taurat dan Injil untuk membuat perbandingan sama ada Kibab-kitab Allah itukah yang patut diikuti atau gospel-gospel atas nama si polan dan si polan itu patut ditaksubi. Sama dengan umat Islam hari ini, mereka ada Al Quran yang membenarkan Taurat dan Injil, tetapi mereka lebih suka riwayat-riwayat si polan itu. Tidakkah jelas terbukti mereka sedang mengikut jejak langkah orang-orang kafir Nasrani terdahulu?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Persamaan Gospel & Riwayat Hadis   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Persamaan Gospel & Riwayat Hadis
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 5Go to page : 1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» HADIS & RIWAYATNYA
» Kalimat Syahadat Menurut Hadis Muslim..
» MENELISIK KEBOHONGAN hadis ttg JARAK BUMI - LANGIT -(???) ARSY
» JOHN TODD - DEMONS BEHIND THE MUSIC
» Rare Early Biblical Manuscripts return to view at Smithsonian's Freer Gallery

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: