HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Mon Aug 02, 2010 1:43 am

Admin wrote:


Bagaimana tuan kata diputar kalau tuan sendiri tidak dapat menjelaskan putaran itu?

gaara wrote:
da banyk yg dijelaskn ttg putrn2 puak akai nie dr mula lg... Very Happy Very Happy

misalnya soaln sy ttg nk percy kpd ulamak atau puak akai tdk dijwb... Laughing

sedangkn klau nk buat perbandingan antara puak akai dan ulamak nie bagaikn bumi dgn langit.. cat cat
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2996
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Mon Aug 02, 2010 11:12 am

Salam,

Saya berpendapat, untuk memilih tafsiran yang terbaik carilah yang tidak mencampur- adukkan dengan kisah2 riwayat hadis.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 4:16 am

tanpa riwayat hadis tafsiran pasti menyeleweng...

kerana yg layak tuk mentafsir adakah ulamak....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 6:10 am

Salam,

Saya pula berpendapat, carilah tafsiran orang-orang yang jadikan Al Quran sebagai Peringatan. Kalau tafsiran orang yang jadikan Al Quran sebagai nyanyian, tentulah tak layak diikuti sebab Nabi sendiri pun tak layak melagu-lagukan Al Quran.

Seperti mana buku perubatan hanya layak ditafsir oleh ahli-ahli perubatan kerana mereka sudah mempraktikkan dan tahu selok-beloknya, maka Al Quran selaku buku Peringatan tentulah hanya layak ditafsir oleh ahli-ahli peringatan juga sebab mereka sudah mempraktikkan dan tahu selok-beloknya.

Apakah dalam dunia hari ini tiada ahli-ahli Peringatan lagi untuk kita mengetahui perihal Al Quran dan apa yang RasulNya sampaikan? Kalau tanya ahli syair, memang tak dapatlah peringatan-peringatan dalam Al Quran itu.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 9:35 am

Admin wrote:

Saya berpendapat, untuk memilih tafsiran yang terbaik carilah yang tidak mencampur- adukkan dengan kisah2 riwayat hadis.

Ya, hal di atas adalah termasuk salat sebagaimana dijelaskan dalam 62.9.

Lebih baik lagi jika memiliki tafsiran sendiri melalui shiyam.

Setelah shiyam, melalui hajj maka tafsiran yang dimiliki akan lebih mantap untuk dijalani.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2878
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 12:15 pm

faried wrote:
Admin wrote:

Saya berpendapat, untuk memilih tafsiran yang terbaik carilah yang tidak mencampur- adukkan dengan kisah2 riwayat hadis.

Ya, hal di atas adalah termasuk salat sebagaimana dijelaskan dalam 62.9.

Lebih baik lagi jika memiliki tafsiran sendiri melalui shiyam.

Setelah shiyam, melalui hajj maka tafsiran yang dimiliki akan lebih mantap untuk dijalani.

Salam.

semua pun riwayat hatta kamus mana sekali pun dan asalnya dari sumber kedua . hanya nabi yg dapat wahyu .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 2:38 pm

Salam,

Dulu tertanya-tanya juga bagaimana Rasulullah mampu mentafsir pengajaran Taurat dan Injil dengan tepat walaupun baginda tidak dikatakan belajar terus dengan Nabi-nabi terdahulu itu malah tidak menguasai bahasa asal Kitab-kitab terdahulu itu.

Andaikata Rasulullah menurut membuta-tuli tafsir "ulamak-ulamak" atau ahli-ahli kitab terdahulu, tidak mustahil baginda akan sesat sama. Tetapi kerana baginda melakukan tafsiran sendiri melalui proses shiyam dan kemudian berhujah (hajj) dengan kaumnya, maka kefahaman baginda menjadi mantap.

Rasulullah juga disuruh bertanya kepad ahli-ahli peringatan bukannya kepada ahli sihir atau ahli syair tentang wahyu yang diterimanya.

Jadi, ika kita melakukan proses yang sama, tidak mustahil kita mencapai apa yang baginda mampu capai. Samalah kalau kita berusaha seperti orang yang pernah mencipta kereta, tidak mustahil kita akan mampu melakukannya. Yang penting kena yakin boleh dengan keupayaan diri sendiri.

Allah Yang Mencipta kita. Kalau kita tidak yakin pada keupayaan diri sendiri, bukankah itu menunjukkan kita tak yakin pada Pencipta kita sendiri? Apa jua bidang kita ceburi, kejayaan bermula apa bila kita yakin boleh melakukannya. Itulah kuncinya.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2871
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 3:11 pm

othman wrote:
faried wrote:
Admin wrote:

Saya berpendapat, untuk memilih tafsiran yang terbaik carilah yang tidak mencampur- adukkan dengan kisah2 riwayat hadis.

Ya, hal di atas adalah termasuk salat sebagaimana dijelaskan dalam 62.9.

Lebih baik lagi jika memiliki tafsiran sendiri melalui shiyam.

Setelah shiyam, melalui hajj maka tafsiran yang dimiliki akan lebih mantap untuk dijalani.

semua pun riwayat hatta kamus mana sekali pun dan asalnya dari sumber kedua . hanya nabi yg dapat wahyu .

Benar sekali.

Hal yang dipermasalahkan adalah riwayat yang tidak sejalan dan bertentangan dengan wahyu.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Tue Aug 03, 2010 11:34 pm

Salam,

Tafsiran yang terbaik adalah yang dapat dibuktikan selaras dengan bukti-bukti yang dihamparkan oleh Tuhan kepada kita. Dalam dunia ini sesuatu yang menyalahi hukum Tuhan tidak akan berjaya.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 05, 2010 4:00 pm

Salam...

tiada ulamak di dunia nie yg membuat tafsiran guna akai semata-mata..

semuanya berpandukn nas Al-Quran dan Hadis...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 05, 2010 10:33 pm

Salam,

Kalau berpandukan Al Quran, tidaklah mereka melagu-lagukan Al Quran. Entah ayat Al Quran mana suruh jadikan Al Quran sebagai lagu-laguan.

Smile
Back to top Go down
View user profile
Payau Putih
Siswazah
Siswazah


Posts : 106
Points : 2425
Reputation : 0
Join date : 2010-08-06
Location : Bumi Bertuah

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 06, 2010 11:02 am

Perlu dibezakan antara terjemahan dan tafsiran...
Terjemahan adalah menukarkan dari bahasa asal ke bahasa lain tanpa mengurang atau menambah apa pun manakala tafsiran pula adalah memberikan pengertian seseuatu perkataan atau ayat (membuka luas makna) dan tafsiran ini pula adalah pendapat si pentafsir itu sendiri... maka ianya tidak wajib untuk diikuti...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 06, 2010 10:34 pm

Salam,

Benar Payau. Jadi kalau kita menggunakan terjemahan Al Quran, hakikatnya mesejnya sama dengan bahasa asalnya. Samalah macam kita guna terjemahan buku Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu, walaupun sumber asalnya daripada buku bahasa Inggeris. Isi kandungan tak lari jika diterjemahkan sekali pun.

Yang hairannya perangai sesetengah orang Melayu ini, bila kerajaan suruh ajar Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (bahasa asal ilmu itu), ramai yang bangkang. Mereka suruh guna terjemahan bahasa Melayu. Tetapi pada Al Quran, mereka tak bagi terjemah pula. Mereka suruh baca Al Quran dalam bahasa Arab sekadar untuk dilagu-lagukan sahaja.

Di situ sahaja kita sudah nampak mereka sengaja nak bagi orang tak faham isi kandungan Al Quran agar penyelewengan mereka dapat disembunyikan. Mereka ingat semua orang boleh diperbodoh-bodohkan macam mereka?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 1:44 am

salam...

tu lah masalah kita skrang yg sesat lg menyesatkan nie...

guna terjermahn pandai2 sendiri tanpa tafsir dr ulamak...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 1:46 am

Juang wrote:
Salam,

Kalau berpandukan Al Quran, tidaklah mereka melagu-lagukan Al Quran. Entah ayat Al Quran mana suruh jadikan Al Quran sebagai lagu-laguan.

Smile

sebenarnya ulamak berpandukan Al-quran dan hadis saudara juang... bukan Al-quran semata mata...

nabi pun suruh berpegang teguh kpd Al-quran dan Sunnah...
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 1:56 am

Salam,

Kalau saudara nak ikut "ulamak", itu hak saudara. Saya nak contohi Nabi yang mana baginda menunjukkan contoh untuk mengetahui pasal Nabi Musa, baginda sandarkan kepada Allah, bukannya para nama si polan bin si polan. Itu sahaja perbezaannya.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:01 am

salam...

dan apabila kita kata xperlu kepada ulamak dan perlu kpd tafsir dan terejemahn akai sendri kita akan makin jauh dr apa yg telah ALLAH wayhukn kpd nabi....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:09 am

Salam,

Nabi pun suruh pakai akal sendiri untuk memahami apa yang baginda jelaskan. Tak pula Nabi suruh taksub pada ulamak.

16:44. Dengan bukti-bukti yang jelas, dan Zabur; dan Kami menurunkan Peringatan kepada kamu supaya kamu memperjelaskan kepada manusia apa yang diturunkan kepada mereka; dan supaya mereka memikirkan.

Tugas Allah menurunkan Peringatan (Al Quran) kepada Nabi.
Tugas Nabi adalah menjelaskan Al Quran kepada manusia.
Maka sebagai manusia itu, tugas kita adalah memikirkan apa yang Nabi jelaskan.

Lainlah dalam ayat 16:44 mengatakan "supaya mereka mengikut apa yang ulamak tetapkan", logik jugalah kita buat macam itu.

Susah sangat ke mereka nak faham ayat 16:44 itu? Bukannya tak wujud pun Al Quran di dunia ini sebagai petunjuk, peringatan dan pembeza.

Mudah sangat hujah orang-orang yang tak mahu Peringatan dipatahkan dengan Al Quran.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:22 am

salam..

pd dasar nya jika kita bc kish lanjut ayat 16:45 ia jelas ditujukn kpd org kafir..

tp ayat selanjutnya itu telah saudara juang diamkan...

soalnya bolehkh kita berfikir sendri tanpa bantuan ulamak...

mcm sblm2 nie sy pernh katakn sakit kita pergi kpd doktr..

walaupun kita tau ada pelbgai jenis ubatn tp xde plak kita pandai2 sendri...

Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:26 am

gaara wrote:
salam..

pd dasar nya jika kita bc kish lanjut ayat 16:45 ia jelas ditujukn kpd org kafir..

tp ayat selanjutnya itu telah saudara juang diamkan...

soalnya bolehkh kita berfikir sendri tanpa bantuan ulamak...

mcm sblm2 nie sy pernh katakn sakit kita pergi kpd doktr..

walaupun kita tau ada pelbgai jenis ubatn tp xde plak kita pandai2 sendri...


Salam Gaara,

Boleh tuan quotekan mana-mana ayat Quran yang mengatajan kita tidak boleh berfikir sendiri tanpa bantuan ulamak yang tuan maksudkan?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:44 am

gaara wrote:
salam..

pd dasar nya jika kita bc kish lanjut ayat 16:45 ia jelas ditujukn kpd org kafir..

tp ayat selanjutnya itu telah saudara juang diamkan...

soalnya bolehkh kita berfikir sendri tanpa bantuan ulamak...

mcm sblm2 nie sy pernh katakn sakit kita pergi kpd doktr..

walaupun kita tau ada pelbgai jenis ubatn tp xde plak kita pandai2 sendri...

Salam,

Dalam ayat 16:44, manusia yang disuruh memikirkan Al Quran bukannya orang kafir sahaja. Takkanlah Allah suruh orang kafir sahaja fikirkan Al Quran, dan orang Islam tak payah fikirkan Al Quran dan menurut cakap ulamak sahaja. Makin tak masuk akal-lah saudara punya kata-kata?

Nak sangat tengok ayat 16:45, mari kita selidik pula;

16:45. Adakah mereka berasa aman, orang-orang yang membuat tipu daya yang jahat, bahawa Allah tidak akan membuatkan bumi menelan mereka, atau bahawa azab tidak datang kepada mereka dari arah yang mereka tidak menyedari?

Ayat ini tak pun cakap pasal menurut cakap ulamak pun. Ayat ini hanya memberi amaran kepada orang yang menipu supaya mereka beringat yang Allah boleh membalas apa yang mereka buat.

Jadi kalau kita baca daripada ayat 16:44 sampai 16:45, suruhan agar kita memikirkan Al Quran tidak pun berubah. Dan tiada pun suruhan kita turun cakap ulamak dalam ayat tersebut.

Kalau saya nak pergi berubat, saya akan cari ahli perubatan. Begitulah untuk pergi memahami Al Quran dan mengetahui pasal Rasulullah, saya akan cari ahli peringatan sebab Nabi pun tugasnya memberi peringatan kepada kaumnya, bukannya ahli melagu-lagukan Al Quran.

16:43. Kami tidak mengutus sebelum kamu, melainkan lelaki-lelaki yang kepada mereka Kami mewahyukan. Tanyalah ahli peringatan (ahlaldzikri) jika kamu tidak mengetahui.


Banyak betul ayat-ayat Al Quran boleh kita jadikan panduan.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:47 am

tolokminda wrote:

Salam Gaara,

Boleh tuan quotekan mana-mana ayat Quran yang mengatajan kita tidak boleh berfikir sendiri tanpa bantuan ulamak yang tuan maksudkan?
Salam,

Seperti peserta-peserta sebelum ini, pasti mereka gagal kemukakan ayat-ayat Al Quran sebagai dalil hukum yang mereka ada-adakan itu.

Smile
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3361
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:54 am

Salam...

dan dua ayt tersebt tdk juga melarang ikut ulamak... Very Happy Laughing
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2962
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 2:57 am

gaara wrote:
Salam...

dan dua ayt tersebt tdk juga melarang ikut ulamak... Very Happy Laughing

Salam,

Dalam Al-Quran mereka yang disifatkan sebagai ulama oleh Tuhan adalah para saintis. Bukan mereka yang berpakaian dan berpenampilan ganjil dari orang lain dan menyampaikan perkara-perkara yang dia sendiri tidak tahu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3808
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 07, 2010 3:09 am

gaara wrote:
Salam...

dan dua ayt tersebt tdk juga melarang ikut ulamak... Very Happy Laughing
Salam,

Siapa pula nak melarang ikut ulamak? Kita hanya kata Allah tak larang pun Al Quran difikirkan sendiri.

Jadi bila berlaku pertembungan di antara pendapat ulamak dan pendapat orang lain, saya hanya memilih pendapat yang selari dengan Al Quran sahaja. Itu sahaja.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Today at 1:44 pm

Back to top Go down
 
Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 4Go to page : 1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Kita Adu di Sini, Ajaran Agama / Kepercayaan Mana Yang Benar
» Kitab Mana Yang yg benar2 firman Tuhan..??
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» Versi Al quran: hafs dan warsh!
» MISTERI DI BALIK SHOLAT DZUHUR YANG TERUNGKAP

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: