HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Solat adalah perbuatan baik

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Solat adalah perbuatan baik   Sun Jul 25, 2010 5:58 pm

First topic message reminder :

11:114. Dan lakukanlah solat pada dua tepi siang, dan awal malam; sesungguhnya perbuatan baik menghilangkan kejahatan. Itu adalah satu peringatan bagi orang-orang yang mahu ingat.

Dari ayat di atas, saya berpendapat solat adalah perbuatan yang baik. Ini bermakna, orang-orang yang melakukan perbuatan yang baik dipanggil orang yang bersolat.

Solat atau perbuatan yang baik akan menghilangkan kejahatan, bertepatan dengan ayat di atas.

Tidak kira bagaimana bentuk perbuatan yang baik itu, maka ianya dinamakan solat seperti membantu jiran, bersenam, belajar, bekerja dsb. Apabila orang itu melakukan sesuatu perbuatan yang memberi kebaikan atau manfaat kepada dirinya, keluarga, masyarakat dan negara maka orang itu bersolat.

Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Mon Aug 02, 2010 1:38 am

Admin wrote:


Bagaimana tuan kata diputar kalau tuan sendiri tidak dapat menjelaskan putaran itu?

da banyk yg dijelaskn ttg putrn2 puak akai nie dr mula lg... Very Happy Very Happy

misalnya soaln sy ttg nk percy kpd ulamak atau puak akai tdk dijwb... Laughing

sedangkn klau nk buat perbandingan antara puak akai dan ulamak nie bagaikn bumi dgn langit.. cat cat

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Mon Aug 02, 2010 1:45 am

Salam,

Saya bawakan hujah tuan gaara di atas supaya kita lebih fokus kepada topik perbincangan yang berkaitan.

Sila klik di sini. Terima kasih.

http://eminda.forumotion.com/islam-f3/tafsiran-al-quran-mana-yang-terbaik-t28.htm
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Tue Aug 03, 2010 9:28 am

Juang wrote:
faried wrote:
Juang wrote:

Setelah nampak perbezaan salat, aqimisalat dan musallin, makin jelas untuk kita faham sesuatu ayat Al Quran.

Pelaku salat adalah musallin.

Musallin masih dapat celaka sebagaimana dijelaskan dalam 107.4.

Pelaku aqimissalat adalah muqimassalat.

Muqimassalat pasti selamat, dan karenanya Nabi Ibrahim memohon agar dimasukkan ke dalam golongan muqimassalat.

Dalam Alquran, perintah yang banyak kali diulang adalah menegakkan salat (aqimissalat)..

Salam.
Salam,

Salat = mengakses Peringatan Allah
Musallin = Orang yang sudah akses Peringatan Allah (dia tahu apa yang Allah suruh dan apa yang Allah larang).
Muqimissalat = Orang yang melaksanakan perinagtan Allah dengan buat apa yang Dia suruh, dan tinggalkan apa yang Dia larang.

Apabila kita tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu, sebenarnya kita telah pun menjadi "muqissalat" yang Nabi Ibrahim doakan itu.

Sedangkan musallin (orang yang tahu suruhan dan larangan Allah) tidak terlepas daripada celaka apabila mereka buat perkara-perkara yang Allah tak suka seperti riak, tahu mahu membantu sesama manusia dan lalai.

Apakah kefahaman saya itu seperti yang saudara Faried faham?

Ya, demikian, seperti yang saudara Juang fahami.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Tue Aug 03, 2010 11:40 pm

Salam,

Dalam ayat 11:114 itu saya berpendapat Tuhan menyuruh kita melaksanakan komitmen-komitmen kehidupan kita sepanjang hari. Dua tepi siang maknanya pagi dan petang. Awal malam pula adalah waktu malam dalam tempoh sebelum tidur. Jika dalam tempoh itu masa kita dipenuhi dengan komitmen-komitmen kehidupan, mana ada ruang nak buat perangai tak senonoh?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Wed Aug 04, 2010 8:38 pm

Salam,

Benar tuan TM. Apa yang penting dalam komitmen kehidupan yang kita buat itu mestilah bersandarkan kepada perbuatan yang baik bukan komitmen yang tak baik.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Wed Aug 04, 2010 9:46 pm

Salam Admin,

Komitmen kita adalah kepada segala ketetapan yang telah Tuhan nyatakan di dalam Al-Quran. Tuhan mengajar kita semuanya. Bagaimana caranya kita perlu menyelidik dan memahami Al-Quran, bagaimana kita perlu membersihkan diri, bagaimana kita perlu membelanjakan wang kita, bagaimana kita harus berniaga, bagaimana kita boleh meneruskan kesinambungan eko-sistem dan hidupan liar, bagaimana kita bermasyarakat, bagaimana kita membangun dan memakmurkan umat... dan berbagai-bagai lagi. Semua terkandung di dalam Al-Quran - yang disuruh, yang digalakkan, yang diminta jauhi dan yang dilarang terus. Tuhan kata Dia tidak meninggalkan satu apa pun dalam KitabNya. Semua itu adalah cara hidup yang perlu kita pilih. Cara hidup itulah yang menjadi komitmen kita. Itulah yang Tuhan suruh kita tegakkan. Komitmen/solaa kita kepada cara hidup yang telah digariskan oleh Tuhan dengan jelas dan terang oleh Tuhan melalui Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Wed Aug 04, 2010 11:56 pm

Salam,

Jika dibuat perbandingan, apa yang Allah ajar kepada kita adalah seperti sistem operasi (OS) yang dipasang ke dalam komputer. Matlamatnya supaya manusia beroperasi sesuai dengan dengan kejadiannya.

Jika pencipta komputer boleh buat program agar komputer dapat menjalankan perlbagai tugas yang bermanfaat, takkanlah Allah tidak boleh turunkan ajaran agar manusia hidup menyumbangkan manfaat? Selagi kita hidup menyumbangkan pelbagai manfaat, kita sudah mengabdikan diri kepada Tuhan.

Ada manusia tidak suka menyumbangkan manfaat. Mereka hanya hendak orang lain beri manfaat kepada mereka kerana perasaan ego yang ada pada diri. Tetapi dengan cara kita rajin sumbangkan manfaat menggunakan masa dan tenaga yang Allah bekalkan, kita dapat merendahkan keegoan diri seterusnya hati jadi lembut untuk mudah menerima Al Quran sebagai Peringatan.

Orang-orang kafir hati mereka keras kerana perasaan ego yang tinggi dalam diri mereka. Sebab itu Al Quran mereka buat lagu-laguan sahaja. Tidak tersentuh jiwa mereka untuk memahami dan menegakkan suruhaNya dan menjauhi laranganNya itu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Wed Aug 11, 2010 11:43 pm

Salam...

bila masa plak solat tu komitmen... ada ayt jelas pun buat2 buta
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:16 am

Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:25 am

Salam iltizam,

Saya ada menulis pendapat-pendapat saya mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan solaa. Tuan boleh baca semuanya di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Urutan artikel dari terlama ke terbaru adalah dari bawah ke atas. Tuan boleh mulakan dari http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/page/2/ kemudian teruskan ke newer entries.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:34 am

iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:35 am

tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Saya ada menulis pendapat-pendapat saya mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan solaa. Tuan boleh baca semuanya di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Urutan artikel dari terlama ke terbaru adalah dari bawah ke atas. Tuan boleh mulakan dari http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/page/2/ kemudian teruskan ke newer entries.

salam

banyak pendapat tuan yg mengelirukan . contohnya kata komitmen itu sendiri . dari mana tuan dapat istilah komitmen itu . jika solat ialah asalnya dari akar yg sama dgn islam maka bagaimana tuan menerangkan asal kata komitmen itu .
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:38 am

Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:49 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Saya ada menulis pendapat-pendapat saya mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan solaa. Tuan boleh baca semuanya di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Urutan artikel dari terlama ke terbaru adalah dari bawah ke atas. Tuan boleh mulakan dari http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/page/2/ kemudian teruskan ke newer entries.

salam

banyak pendapat tuan yg mengelirukan . contohnya kata komitmen itu sendiri . dari mana tuan dapat istilah komitmen itu . jika solat ialah asalnya dari akar yg sama dgn islam maka bagaimana tuan menerangkan asal kata komitmen itu .

Salam,

Saya mendapat tafsiran perkataan solaa itu sebagai komitmen dari pendapat orang lain dan saya bersetuju dengan pendapat itu selepas mendapati ia selaras dengan petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat di dalam Al-Quran itu sendiri.

Kan Tuhan dah nyatakan bahawa Al-Quran itu merupakan petunjuk, penjelas dan pembeza. Jadi apa-apa mesej Tuhan yang perlu kita tahu sebenarnya boleh kita fahami dari petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat dalam Kitab itu. Kita tidak perlu merujuk kepada sumber lain pun. Al-Quran berdiri dengan sendirinya.

Link berikut adalah artikel saya berkenaan kaitan solaa iaitu komitmen dengan Al-Quran.

http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/10/mengapa-kita-perlu-membaca-dan-memahami-al-quran/

Dan berikut adalah link ke artikel saya berkenaan kaitan solaa dan zakaa..

http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/22/zakat-benarkah-tuhan-suruh-kita-bayar-untuk-memurnikan-jiwa-dan-harta/
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:50 am

Salam,

Doa dan puasa juga merupakan solat sebab mengarah kepada perbuatan baik kepada diri sendiri dan orang lain.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:51 am

othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:56 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Saya ada menulis pendapat-pendapat saya mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan solaa. Tuan boleh baca semuanya di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Urutan artikel dari terlama ke terbaru adalah dari bawah ke atas. Tuan boleh mulakan dari http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/page/2/ kemudian teruskan ke newer entries.

salam

banyak pendapat tuan yg mengelirukan . contohnya kata komitmen itu sendiri . dari mana tuan dapat istilah komitmen itu . jika solat ialah asalnya dari akar yg sama dgn islam maka bagaimana tuan menerangkan asal kata komitmen itu .

Salam,

Saya mendapat tafsiran perkataan solaa itu sebagai komitmen dari pendapat orang lain dan saya bersetuju dengan pendapat itu selepas mendapati ia selaras dengan petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat di dalam Al-Quran itu sendiri.

Kan Tuhan dah nyatakan bahawa Al-Quran itu merupakan petunjuk, penjelas dan pembeza. Jadi apa-apa mesej Tuhan yang perlu kita tahu sebenarnya boleh kita fahami dari petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat dalam Kitab itu. Kita tidak perlu merujuk kepada sumber lain pun. Al-Quran berdiri dengan sendirinya.

Link berikut adalah artikel saya berkenaan kaitan solaa iaitu komitmen dengan Al-Quran.

http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/10/mengapa-kita-perlu-membaca-dan-memahami-al-quran/

Dan berikut adalah link ke artikel saya berkenaan kaitan solaa dan zakaa..

http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/22/zakat-benarkah-tuhan-suruh-kita-bayar-untuk-memurnikan-jiwa-dan-harta/

salam

pendapat orang lain ? .... cari pendapat orang lain lepas tu rujuk quran tapi tuan jugak tak faham bahasa arab . saya ingat tuan dapat bahang terus dari al quran . apa tuan ni , cakap tak serupa bikin .
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 1:59 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.

salam

kenapa tuan tak boleh jawab soalan mudah saya dan berpusing2 pulak .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 2:12 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
Salam iltizam,

Saya ada menulis pendapat-pendapat saya mengenai apa yang sebenarnya dimaksudkan dengan solaa. Tuan boleh baca semuanya di http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/

Urutan artikel dari terlama ke terbaru adalah dari bawah ke atas. Tuan boleh mulakan dari http://tolokminda.wordpress.com/category/solaa-solat/page/2/ kemudian teruskan ke newer entries.

salam

banyak pendapat tuan yg mengelirukan . contohnya kata komitmen itu sendiri . dari mana tuan dapat istilah komitmen itu . jika solat ialah asalnya dari akar yg sama dgn islam maka bagaimana tuan menerangkan asal kata komitmen itu .

Salam,

Saya mendapat tafsiran perkataan solaa itu sebagai komitmen dari pendapat orang lain dan saya bersetuju dengan pendapat itu selepas mendapati ia selaras dengan petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat di dalam Al-Quran itu sendiri.

Kan Tuhan dah nyatakan bahawa Al-Quran itu merupakan petunjuk, penjelas dan pembeza. Jadi apa-apa mesej Tuhan yang perlu kita tahu sebenarnya boleh kita fahami dari petunjuk-petunjuk dan penjelasan-penjelasan yang terdapat dalam Kitab itu. Kita tidak perlu merujuk kepada sumber lain pun. Al-Quran berdiri dengan sendirinya.

Link berikut adalah artikel saya berkenaan kaitan solaa iaitu komitmen dengan Al-Quran.

http://tolokminda.wordpress.com/2010/01/10/mengapa-kita-perlu-membaca-dan-memahami-al-quran/

Dan berikut adalah link ke artikel saya berkenaan kaitan solaa dan zakaa..

http://tolokminda.wordpress.com/2010/02/22/zakat-benarkah-tuhan-suruh-kita-bayar-untuk-memurnikan-jiwa-dan-harta/

salam

pendapat orang lain ? .... cari pendapat orang lain lepas tu rujuk quran tapi tuan jugak tak faham bahasa arab . saya ingat tuan dapat bahang terus dari al quran . apa tuan ni , cakap tak serupa bikin .

Salam,

Saya percaya Tuhan memberi seseorang hidayah dalam pelbagai cara. Antaranya dari pendapat orang lain.

39:18 Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda."

Apa yang penting adalah kesediaan untuk kita membuka minda terhadap kebenaran. Apabila menerima sesuatu input yang mendorong kita untuk membuat penyelidikan, terus buat penyelidikan itu sehinggalah kita sendiri mendapat satu jawapan atau kepastian samada input itu sesuatu yang wajar kita terima atau tidak.

Bahasa tidak harus menjadi halangan untuk kita belajar. Bukan bahasa yang mengajar kita tetapi Tuhanlah yang memberi kita hidayah dan kefahaman dalam bahasa apapun yang kita gunakan.


Last edited by tolokminda on Thu Aug 12, 2010 2:14 am; edited 2 times in total
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 2:13 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.

salam

kenapa tuan tak boleh jawab soalan mudah saya dan berpusing2 pulak .

Salam,

Apa yang saya pusing? Kan saya dah jawab soalan mudah tuan itu dengan ayat yang mudah juga.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 2:20 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.

salam

kenapa tuan tak boleh jawab soalan mudah saya dan berpusing2 pulak .

Salam,

Apa yang saya pusing? Kan saya dah jawab soalan mudah tuan itu dengan ayat yang mudah juga.

salam

adakah tuan jugak admin ...
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 2:34 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.

salam

kenapa tuan tak boleh jawab soalan mudah saya dan berpusing2 pulak .

Salam,

Apa yang saya pusing? Kan saya dah jawab soalan mudah tuan itu dengan ayat yang mudah juga.

salam

adakah tuan jugak admin ...

Salam,

Pusing ke situ pulak?
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 3:45 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam..
Apa Maksud SOLAH nie?

Salam,

Solat adalah perbuatan yang baik. Tuan TM mendefinisikan solat adalah komitmen yang juga mengarah kepada perbuatan yang baik. Apa sahaja yang kita lakukan yang baik-baik bermaksud mendirikan solat.

Selain komitmen kita utk berbuat baik kepada diri sendiri, orang lain dan sebagainya, kita komited utk tidak melakukan perkara-perkara yang dilarang spt mendekati zina. Pendek kata, kita komited utk melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya spt yang terdapat dalam al-quran - maknanya kita telah melaksanakan solat

Orang yang bersolat adalah yang tahu atau faham apa yang perlu dan tidak harus dilakukannya manakala orang yang melaksanakan solat apabila dia melakukan perintahNya dan menjauhi laranganNya itu.

salam

adakah doa jugak solat . puasa dan lain2 lagi jugak adakah jugak solat .

Salam,

Apa saja perbuatan atau usaha kita yang selaras dengan nilai atau ketetapan Tuhan di dalam Al-Quran merupakan solaa atau komitmen yang perlu sentiasa kita pegang.

salam

kenapa tuan tak boleh jawab soalan mudah saya dan berpusing2 pulak .

Salam,

Apa yang saya pusing? Kan saya dah jawab soalan mudah tuan itu dengan ayat yang mudah juga.

salam

adakah tuan jugak admin ...

Salam,

Pusing ke situ pulak?

salam

tak boleh tanya ke .. ok la .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 7:09 am

Salam.

Quote :
Bahasa tidak harus menjadi halangan untuk kita belajar. Bukan bahasa yang mengajar kita tetapi Tuhanlah yang memberi kita hidayah dan kefahaman dalam bahasa apapun yang kita gunakan.

kira ok lah nie...
Si tolok nie tak kemana pun..
Sentiasa berada di tempat Asal....cuma huraian pendek menyebabkan pembaca salah erti. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Thu Aug 12, 2010 9:41 am

tolokminda wrote:

Salam,

Saya percaya Tuhan memberi seseorang hidayah dalam pelbagai cara. Antaranya dari pendapat orang lain.

39:18 Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda."

Apa yang penting adalah kesediaan untuk kita membuka minda terhadap kebenaran. Apabila menerima sesuatu input yang mendorong kita untuk membuat penyelidikan, terus buat penyelidikan itu sehinggalah kita sendiri mendapat satu jawapan atau kepastian samada input itu sesuatu yang wajar kita terima atau tidak.
Salam,

Saya setuju dengan kata-kata TM tu. Kesediaan membuka minda terhadap kebenaran itulah kunci untuk mengeluarkan diri daripada kesesatan. Kaum kafir terdahulu menutup minda mereka terhadap Kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi mereka walaupun dalam bahasa kaum mereka sendiri. Jika kita menutup minda terhadap Al Quran yang benar yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa kita, bukankah sama perangai kita dengan orang kafir terdahulu itu?

Quote :
Bahasa tidak harus menjadi halangan untuk kita belajar. Bukan bahasa yang mengajar kita tetapi Tuhanlah yang memberi kita hidayah dan kefahaman dalam bahasa apapun yang kita gunakan.
Benar TM. Yang hairannya orang Melayu marah pada kerajaan bila ilmu Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Inggeris yang mana ilmu itu banyak dalam bahasa Inggeris. Mereka suruh guna buku Sains dan Matematik yang sudah diterjemahkan.

Tetapi bila ada anak Melayu nak faham Al Quran guna terjemahan, mereka kata tak boleh pula. Nampak tak betap buruknya perangai dan hipokritnya manusia macam itu?
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Solat adalah perbuatan baik   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Solat adalah perbuatan baik
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 5Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
 Similar topics
-
» pemaksaan agama adalah perbuatan setan
» Alquran bukan makhluk, hati2 jangan sesat....
» KONSPIRASI VATICAN DAN ISLAM, ISLAM ADALAH BUATAN VATICAN
» Sang Penyesat Iman yang diramalkan Yesus adalah Paulus
» cara bercerai yang baik

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: