HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Orang Islam berpuasa?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Orang Islam berpuasa?   Mon Jul 26, 2010 12:57 am

First topic message reminder :

Salam,

Dalam bible, orang kristian berpuasa dengan menahan diri daripada makan dan minum.

Matthew 15:32
Then Jesus called his disciples unto him, and said, I have compassion on the multitude, because they continue with me now three days, and have nothing to eat: and I will not send them away fasting, lest they faint in the way.

Apakah orang islam juga perlu mengamalkan puasa seperti mereka?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Sun Aug 29, 2010 2:07 pm

Admin wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
apa pulak kelebihan puasa cara kamu ?

Salam.....

saya pun terpikir pikir juga hikmah puasa cara lain dari yang lain tu.... Very Happy

Salam,

Apabila kita fokus terhadap sesuatu, mudahlah bagi kita untuk mendapatkan apa yang kita ingini.

apa yg kita inginkan ...
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Sun Aug 29, 2010 2:52 pm

iltizam wrote:
Salam
Keuntungan jika di nilai dari sudut hari kebiasaan juga ada naik dan turun
Dan kemerosotan 10% dari hasil itu di ganti dengan atau melalui hasil lain yang tidak di sangka.
contohnya pada bulan lain pendapatan 1000 sebulan belanja 900 baki 100
pada bulan puasa ini pendapatan merosot sedikit kepada 900 belanja 800 baki 100

saya perhatikan di situ Pendapatan Berbeza tetapi Nilainya sama tuan Admin,

Salam,

Nampak juga ada perbezaan di situ.

Pendapatan yang merosot kepada 900 daripada 1000. Dan, belanja juga terpaksa dikurangkan demi untuk mendapatkan baki/ nilai yang sama.

Begitulah ketetapan Allah. Semakin banyak tenaga dalam tubuh, semakin kuatlah kita dan semakin kurang tenaga dalam tubuh, semakin kuranglah kekuatan kita.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2726
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Sun Aug 29, 2010 7:23 pm

Admin wrote:
iltizam wrote:
Salam
Keuntungan jika di nilai dari sudut hari kebiasaan juga ada naik dan turun
Dan kemerosotan 10% dari hasil itu di ganti dengan atau melalui hasil lain yang tidak di sangka.
contohnya pada bulan lain pendapatan 1000 sebulan belanja 900 baki 100
pada bulan puasa ini pendapatan merosot sedikit kepada 900 belanja 800 baki 100

saya perhatikan di situ Pendapatan Berbeza tetapi Nilainya sama tuan Admin,

Salam,

Nampak juga ada perbezaan di situ.

Pendapatan yang merosot kepada 900 daripada 1000. Dan, belanja juga terpaksa dikurangkan demi untuk mendapatkan baki/ nilai yang sama.

Begitulah ketetapan Allah. Semakin banyak tenaga dalam tubuh, semakin kuatlah kita dan semakin kurang tenaga dalam tubuh, semakin kuranglah kekuatan kita.

Sebaik Baik rezeki ialah Keberkatan di dalamnya.
Andai Banyak sekalipun Admin , jika tiada keberkata, akan tiadalah ketenangan
Sedikit tetapi berkat. ......Jiwa sihat/ badan sihat / keluarga bahagia dan tidak porak peranda/
sebagaimana bibir senyum begitulah hati , senyuman seirama dan senada dan mudah faham akan ilmu ilmu,mudah berbuat baik dan mudah sedar diri ,
fikiran lapang dan semua latihan latihan ini terdapat di dalam satu iaitu PUASA Very Happy
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Mon Aug 30, 2010 12:16 am

Admin wrote:
gaara wrote:
Salam.....

susah saudara admin and geng....

kita bawa bukti sains pun ditolak jugak.......

scratch

Salam,

Bukan menolak, tapi bukti tersebut belum kukuh dan masih boleh dipertikaikan.


Salam....

apakah bukti saudara admin and the geng yang berbeli belit nie KUKUH.....

hahahahahahaha.........

Laughing
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Mon Aug 30, 2010 12:18 am

Admin wrote:
gaara wrote:
othman wrote:
apa pulak kelebihan puasa cara kamu ?

Salam.....

saya pun terpikir pikir juga hikmah puasa cara lain dari yang lain tu.... Very Happy

Salam,

Apabila kita fokus terhadap sesuatu, mudahlah bagi kita untuk mendapatkan apa yang kita ingini.

Salam ......

saudara admin xpayah lah berbelit lagi.....

bagi tau je ape kelebihan puasa cara kamu tu.....
Back to top Go down
View user profile
Muhammad
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 52
Points : 2344
Reputation : 0
Join date : 2010-08-31

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 11:45 am

Puasa dari segi syariat ialah menahan makan minum.
Puasa dari segi rohaniah ialah membersihkan semua pancaindera dan fikiran dari semua yang haram di samping menahan diri dari perkara-perkara yang membatalkannya yang telah ditetapkan dalam puasa syari'at itu.

Bila seseorang itu berpuasa hendaklah zahir dan batinnya diharmonikan, sesuai dengan perutnya yang dikosongkan dari makan dan minum.

Puasa dari segi kerohanian atau rohaniah pula akan batal, sekiranya tergelincir niat dan minda terhadap perkara-perkara yang haram, walaupun sedikit. Puasa menurut syari'at tertakluk kepada masa dan waktu, tetapi puasa rohaniah waktunya adalah sentiasa dan terus menerus sepanjang hayat di dunia dan di akhirat. Inilah puasa yang hakiki seperti yang dikenal oleh orang-orang yang bersih hati dan jiwanya. Puasa itu adalah pembersihan di atas pembersihan.

Janganlah hendaknya puasa kita sampai hanya mendapat lapar dan dahaga saja tanpa mendapat sebarang pahala atau tanpa mendapat kehampiran diri dengan Allah

Orang biasa atau orang kebanyakan berbuka apabila telah sampai masa untuk berbuka, tetapi orang kerohanian akan berpuasa terus-menerus rohaniahnya, walaupun ia akan berbuka, apabila sampai waktu berbuka.

Inilah orang yang membersihkan pancaindera dan fikirannya dari perkara- perkara maksiat dan dosa, dan menahan tangan dan lidah daripada menyakitkan hati orang. Puasa itu adalah ibadat yang dilakukan untuk Allah dan Dialah yang memberi ganjaran kepada orang yang berpuasa itu, sesuai dengan maksud sebuah Hadis Qudsi, yang artinya: HambaKu itu telah berpuasa kerana Aku, maka Akulah sendiri yang akan memberikan ganjarannya. Tentulah itu adalah suatu keutamaan daripada Allah s.w.t. buat orang yang berpuasa itu, biar dia puasa yang wajib, apatah lagi, jika puasa itu adalah puasa tathazvwuk.

Kemudian orang yang berpuasa itu akan menerima dua kegembiraan, sebagaimana bunyi sebuah Hadis Nabi s.a.w. iaitu satu kegembiraan ketika dia berbuka puasanya, dan satu kegembiraan lagi ketika dia menemui Tuhannya. Memang tepat sekali bunyi sabda ini, kerana jika orang yang tidak kuat imannya kepada Allah, sukarlah dia dapat melaksanakan puasanya itu dengan baik.

Fuasa orang awam
Orang yang berpuasa itu mendapat dua keseronokan atau nikmat. Pertama tatkala berbuka; dan kedua tatkala melihat.
Orang awam berkata bahwa keseronokan pertama itu ialah nikmat makan dan minum tatkala berbuka setelah beriapar sepanjang hari. Maksud keseronokan 'tatkala melihat' itu ialah apabila melihat anakbulanSyawal setelah berpuasa sebulan penuh dalam bulan Ramadhan dan sekarang hendakberhari raya pula.

Bagi orang yang 'Arif dengan maksud yang batin dari puasa itu berkata, bahwa keseronokan berbuka puasa itu ialah tatkala si Mukmin itu memasuki syurga dan menikmati segala-gala yang diperolehi di dalam syurga itu. Adapun maksud keseronokan 'tatkala melihat' itu pula; ialah apabila mereka melihat Allah dengan mata hati yang batin.
Satu lagi puasa yang lebih tinggi martabatnya dari dua jenis puasa yang tersebut di atas ialah puasa hakiki atau puasa yang sebenar. Puasa ini ialah menahan hati dari menyembah, memuja dan memuji ghairullah (selain Allah). Ianya diamalkan dengan menahan mata hati itu dari memandang ghairullah, baik yang zahir mahupun yang batin. Di samping itu puasa yang biasa ini pun tidak boleh ditinggalkan. Jika ditinggalkan berdosalah ia, kerana seolah- olahnya dia telah meninggalkan salah satu dari Rukun Islam yang lima. Demikian pula dengan puasa yang hakiki itu buat orang yang sudah sampai ke tingkatan hakikat yang dicarinya itu, maka puasanya itu mesti pula dilaksanakan sesuai dengan yang termaklum buat dirinya dan ia tidak boleh dimansukhkan atau dibatalkan. Demikianlah maksudnya, harap difahami.

Puasa yang hakiki
Dalam puasa hakiki ini, hati itu dibutakan daripada memandang ghairullah dan dicelikkan atau ditujukan pandangannya hanya kepada Allah dan cinta kepadaNya saja. Allah jadikan segala sesuatu untuk insan dan insan itu Allah jadikan untuk diriNya sendiri.
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 12:38 pm

pada pandangan saya setiap arahan tuhan tu tentulah akan memberi manafaat kepada hambanya .

cuba kita fikir apa yg manusia dapat jika menahan makan dan minum pada siang hari . keinginan utk makan bagi manusia akan datang bila perut lapar atau jika manusia melihat makanan yg ladhat . manusia akan makan apa saja makanan tanpa memilih sangat dalam keadaan lapar manakala dalam keadaan sudah kenyang manusia jugak akan makan jika ada makanan yg menarik hatinya .

walaubagaimana pun manusia boleh juga boleh lupa selera utk makan dalam keadaan tertentu walaupun ia lapar dan melihat makanan yg di ingininya .

contohnya orang yg sakit . nak bagi makan ubat pun susah kalau dah betul2 sakit dan perlu mencari jalan lain utk memberinya makanan seperti menggunakan tiub atau melaluai salur darah .

jadi kata pemutus samada ingin makan atau tidak kepada manusia lebih kepada keinginan atau selera dan bukan kepada sebab manusia perlu makan iaitu tenaga. jarang manusia yg makan sekadar utk keperluan /tenaga utk melakukan kerja . adakah dgn tidak mengambil makanan dan minuman pada siang hari akan mengakibatkan manusia tidak cukup tenaga utk bekerja .

jadi adakah mempunyai faedah bagi manusia utk menahan makan dan minum selama sebulan dalam setahun sebagaimana arahan tuhan yg di fahami kebanyakan manusia .

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .



Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 2:51 pm

Muhammad wrote:

Bila seseorang itu berpuasa hendaklah zahir dan batinnya diharmonikan, sesuai dengan perutnya yang dikosongkan dari makan dan minum.

Menurut petunjuk dalam Alquran, puasa adalah memberi makan zahir (19.26) dan memberi makan batin (2.187, 2.185).
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 3:05 pm

sufi wrote:

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .

Merujuk kepada tujuan puasa, yaitu agar/semoga/mudah-mudahan bertakwa,

supaya lebih tegas,

pertanyaannya seharusnya:

adakah dgn menahan selera akan membawa kepada ketakwaan?
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 4:52 pm

faried wrote:
sufi wrote:

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .

Merujuk kepada tujuan puasa, yaitu agar/semoga/mudah-mudahan bertakwa,

supaya lebih tegas,

pertanyaannya seharusnya:

adakah dgn menahan selera akan membawa kepada ketakwaan?

ya sahabat , bisa saja tapi apa pandangan sahabat .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 5:07 pm

sufi wrote:
faried wrote:
sufi wrote:

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .

Merujuk kepada tujuan puasa, yaitu agar/semoga/mudah-mudahan bertakwa,

supaya lebih tegas,

pertanyaannya seharusnya:

adakah dgn menahan selera akan membawa kepada ketakwaan?

ya sahabat , bisa saja tapi apa pandangan sahabat .

Kenyataannya, orang yang akrab dengan kelaparan tidak menunjukkan ketakwaan.

Ambil contoh, orang Afrika yang sering dilanda kelaparan.

Atau orang-orang yang di sekitar kita yang kurang beruntung, yang sering mengalami kelaparan. Mereka sering terlibat dalam tindak kriminal. Masyarakat di sekitar saya berprinsip, lebih baik mati berdarah daripada mati kelaparan. Suatu pendapat yang jauh dari ketakwaaan.

Jadi kelaparan tidak dapat dikatakan membawa kepada ketakwaan.
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 5:22 pm

faried wrote:
sufi wrote:
faried wrote:
sufi wrote:

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .

Merujuk kepada tujuan puasa, yaitu agar/semoga/mudah-mudahan bertakwa,

supaya lebih tegas,

pertanyaannya seharusnya:

adakah dgn menahan selera akan membawa kepada ketakwaan?

ya sahabat , bisa saja tapi apa pandangan sahabat .

Kenyataannya, orang yang akrab dengan kelaparan tidak menunjukkan ketakwaan.

Ambil contoh, orang Afrika yang sering dilanda kelaparan.

Atau orang-orang yang di sekitar kita yang kurang beruntung, yang sering mengalami kelaparan. Mereka sering terlibat dalam tindak kriminal. Masyarakat di sekitar saya berprinsip, lebih baik mati berdarah daripada mati kelaparan. Suatu pendapat yang jauh dari ketakwaaan.

Jadi kelaparan tidak dapat dikatakan membawa kepada ketakwaan.

pandangan sahabat benar sekali iaitu kita mestilah berusaha jangan kelaparan .bagaimana pulak sahabat memandang kepada orang yg kaya yg melakukan jenayah seperti rasuah dan sebagainya , adakah mereka jugak kelaparan . adakah kelaparan akan menambah lagi sikap rasuah mereka .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Tue Sep 07, 2010 11:53 pm

Salam,

Di sinilah logiknya puasa dengan menahan bercakap dengan manusia untuk fokus pada Peringatan Tuhan ke arah ketakwaan. Seperti kisah umat-umat terdahulu, ramai jadi tak bertakwa disebabkan mereka lari daripada mendengar Peringatan Tuhan. Jadi, nak lawan perangai buruk mereka itu, bila datang Peringatan Tuhan, sepatutnya kepada Peringatan Tuhan itulah kita ambil pelajaran. Adat dalam belajar, kena kurangkan bercakap-cakap supaya mudah faham.

Masih tak nampak lagikah logik kenapa Al Quran anjurkan puasa dengan tak banyak bercakap dengan manusia ke arah ketakwaan?
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 12:15 am

Juang wrote:
Salam,

Di sinilah logiknya puasa dengan menahan bercakap dengan manusia untuk fokus pada Peringatan Tuhan ke arah ketakwaan. Seperti kisah umat-umat terdahulu, ramai jadi tak bertakwa disebabkan mereka lari daripada mendengar Peringatan Tuhan. Jadi, nak lawan perangai buruk mereka itu, bila datang Peringatan Tuhan, sepatutnya kepada Peringatan Tuhan itulah kita ambil pelajaran. Adat dalam belajar, kena kurangkan bercakap-cakap supaya mudah faham.

Masih tak nampak lagikah logik kenapa Al Quran anjurkan puasa dengan tak banyak bercakap dengan manusia ke arah ketakwaan?

bagaimana dgn kata , malu bertanya sesat jalan . lagi pun mendengar peringatan dan menahan bercakap tidak mempunyai kaitan yg jelas kepada mematuhi arahan tuhan . jika menahan bercakap itu dgn mempunyai tempat khas yg tidak boleh di ganggu atau tiada hubungan langsung lagi dgn persekitaran memanglah boleh di pertimbangkan kebenaranya.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 12:24 am

sufi wrote:

bagaimana dgn kata , malu bertanya sesat jalan . lagi pun mendengar peringatan dan menahan bercakap tidak mempunyai kaitan yg jelas kepada mematuhi arahan tuhan . jika menahan bercakap itu dgn mempunyai tempat khas yg tidak boleh di ganggu atau tiada hubungan langsung lagi dgn persekitaran memanglah boleh di pertimbangkan kebenaranya.
Salam,

Sama konsepnya dengan menahan berborak-borak bila cikgu atau pensyarah sedang sampaikan ilmu. Tujuannya supaya ilmu itu dapat difahami dengan mudah. Bila faham, dapat bezakan mana baik, mana buruk. Dapat bezakan mana benar, mana dusta.

Yang menyebabkan umat terdahulu ramai jadi kafir sebab mereka campur-adukkan benar dengan dusta. Mereka anggap sembah berhala itu perbuatan yang benar, walhal hakikatnya dusta. Itu menunjukkan mereka tak memahami, malah tidak mahu ambil inisiatif memahami ayat-ayat Allah.

Kalau tahan lapar dan dahaga, tidak membawa ke arah kemantapan kefahaman. Apatah lagi bila lapar dan dahaga, otak jadi lembab dan cepat mengantuk. Bila otak lembab, manusia susah nak faham sesuatu perkara. Bukankah sifat-sifat orang kafir terdahulu mereka susah nak faham Peringatan Tuhan?

7:179. Kami menciptakan untuk Jahanam banyak jin dan manusia; mereka mempunyai hati, tetapi tidak memahami dengannya; mereka mempunyai mata, tetapi tidak melihat dengannya; mereka mempunyai telinga, tetapi tidak mendengar dengannya. Mereka adalah seperti binatang ternak; tidak, tetapi mereka lebih jauh sesat. Mereka itu, merekalah orang-orang yang lalai.

Satu yang menarik pada ayat 7:179, tidak ditekankan pasal penggunaan mulut untuk berborak-borak. Sebaliknya pasal hati yang tidak memahami, mata yang tidak melihat dan telinga yang tidak mahu mendengar.

Orang-orang yang dimasukkan ke dalam Jahannam pastilah orang-orang yang tidak bertakwa. Puasa pula, bertujuan agar jadi bertakwa. Oleh kerana manusia tak bertakwa kerana tidak memahami, tidak melihat dan tidak mendengar petunjuk-petunjuk Tuhan, maka kenalah berpuasa ke arah jalan yang logik untuk capai ketakwaan iaitu segala usaha yang membantu kita mudah memahami petunjuk-petunjuk Tuhan.

Kalau terbukti orang yang tahan lapar dan dahaga di siang hari memahami petunjuk-petunjuk Tuhan, maka benarlah cara itu. Tetapi mereka itulah yang sering kata Al Quran itu susah nak difahami dan perlukan kitab riwayat sebagai penjelas Al Quran. Itu menunjukkan kaedah mereka puasa tidak ke arah mudah memahami petunjuk Tuhan a.k.a menjadi orang yang bertakwa.
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 12:44 am

Quote :
Kalau tahan lapar dan dahaga, tidak membawa ke arah kemantapan kefahaman. Apatah lagi bila lapar dan dahaga, otak jadi lembab dan cepat mengantuk. Bila otak lembab, manusia susah nak faham sesuatu perkara. Bukankah sifat-sifat orang kafir terdahulu mereka susah nak faham Peringatan Tuhan?

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 12:49 am

sufi wrote:

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .
Salam,

Orang melakukan rasuah, bukannya sebab nak makan, tetapi sebab nak kekayaan. Nafsu nak kaya dan boleh bermegah-megah, bermewah-mewah itulah mendorong mereka melakukan rasuah. Kalau setakat nak penuhi tuntutan makan, tak perlu melakukan rasuah pun boleh dapat makan.

Jadi, masih tak logik puasa kena tahan lapar dan dahaga sebab manusia merasuah bukan sebab mereka kenyang, tetapi sebab keinginan pada kekayaan itu tidak terkawal.
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 1:14 am

Juang wrote:
sufi wrote:

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .
Salam,

Orang melakukan rasuah, bukannya sebab nak makan, tetapi sebab nak kekayaan. Nafsu nak kaya dan boleh bermegah-megah, bermewah-mewah itulah mendorong mereka melakukan rasuah. Kalau setakat nak penuhi tuntutan makan, tak perlu melakukan rasuah pun boleh dapat makan.

Jadi, masih tak logik puasa kena tahan lapar dan dahaga sebab manusia merasuah bukan sebab mereka kenyang, tetapi sebab keinginan pada kekayaan itu tidak terkawal.

jadi sudah jelas keinginan tidak terkawal itu lah yg harus di tahan semasa berpuasa .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 9:04 am

sufi wrote:
faried wrote:
sufi wrote:
faried wrote:
sufi wrote:

atau dgn kata lain adakah dgn menahan selera akan memberi kebaikan kepada manusia .

Merujuk kepada tujuan puasa, yaitu agar/semoga/mudah-mudahan bertakwa,

supaya lebih tegas,

pertanyaannya seharusnya:

adakah dgn menahan selera akan membawa kepada ketakwaan?

ya sahabat , bisa saja tapi apa pandangan sahabat .

Kenyataannya, orang yang akrab dengan kelaparan tidak menunjukkan ketakwaan.

Ambil contoh, orang Afrika yang sering dilanda kelaparan.

Atau orang-orang yang di sekitar kita yang kurang beruntung, yang sering mengalami kelaparan. Mereka sering terlibat dalam tindak kriminal. Masyarakat di sekitar saya berprinsip, lebih baik mati berdarah daripada mati kelaparan. Suatu pendapat yang jauh dari ketakwaaan.

Jadi kelaparan tidak dapat dikatakan membawa kepada ketakwaan.

pandangan sahabat benar sekali iaitu kita mestilah berusaha jangan kelaparan .bagaimana pulak sahabat memandang kepada orang yg kaya yg melakukan jenayah seperti rasuah dan sebagainya , adakah mereka jugak kelaparan . adakah kelaparan akan menambah lagi sikap rasuah mereka .

Kenyang dan lapar tidak berhubungan dengan ketakwaan. Orang miskin ada yang tidak bertakwa dan orang kaya juga ada yang tidak bertakwa.

Karena itu, berlapar dan berdahaga merupakan cara yang tidak benar jika dimaksudkan untuk meraih takwa.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 9:10 am

sufi wrote:
Quote :
Kalau tahan lapar dan dahaga, tidak membawa ke arah kemantapan kefahaman. Apatah lagi bila lapar dan dahaga, otak jadi lembab dan cepat mengantuk. Bila otak lembab, manusia susah nak faham sesuatu perkara. Bukankah sifat-sifat orang kafir terdahulu mereka susah nak faham Peringatan Tuhan?

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .

Saya pikir, mereka yang melakukan rasuah, bukan karena tidak tau dan tidak paham, tetapi karena tidak menyadari dan tidak menghayati petunjuk Allah dalam Alquran.

Untuk sampai kepada kesadaran dan penghayatan perlu dilakukan pendalaman, dan pendalaman terhadap petunjuk dapat dilakukan melalui puasa (shiyam).
Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 1:04 pm

faried wrote:
sufi wrote:
Quote :
Kalau tahan lapar dan dahaga, tidak membawa ke arah kemantapan kefahaman. Apatah lagi bila lapar dan dahaga, otak jadi lembab dan cepat mengantuk. Bila otak lembab, manusia susah nak faham sesuatu perkara. Bukankah sifat-sifat orang kafir terdahulu mereka susah nak faham Peringatan Tuhan?

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .

Saya pikir, mereka yang melakukan rasuah, bukan karena tidak tau dan tidak paham, tetapi karena tidak menyadari dan tidak menghayati petunjuk Allah dalam Alquran.

Untuk sampai kepada kesadaran dan penghayatan perlu dilakukan pendalaman, dan pendalaman terhadap petunjuk dapat dilakukan melalui puasa (shiyam).


bukan kah pendalaman itu ialah proses utk menghayati dan memahami . pokok pangkalnya menahan hawa nafsu , si kaya atau si miskin perlu melawan hawa nafsu kerana ini lah jalannya manusia akan dapat kebaikan .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Sep 08, 2010 5:17 pm

sufi wrote:
faried wrote:
sufi wrote:
Quote :
Kalau tahan lapar dan dahaga, tidak membawa ke arah kemantapan kefahaman. Apatah lagi bila lapar dan dahaga, otak jadi lembab dan cepat mengantuk. Bila otak lembab, manusia susah nak faham sesuatu perkara. Bukankah sifat-sifat orang kafir terdahulu mereka susah nak faham Peringatan Tuhan?

saya rasa ini lah point sahabat . kerana menahan selera makan maka mereka menjadi lembab dan lemah .

tetapi adakah mereka yg melakukan rasuah itu tidak memahami perintah tuhan sedangkan mereka cukup makan dan minum .

Saya pikir, mereka yang melakukan rasuah, bukan karena tidak tau dan tidak paham, tetapi karena tidak menyadari dan tidak menghayati petunjuk Allah dalam Alquran.

Untuk sampai kepada kesadaran dan penghayatan perlu dilakukan pendalaman, dan pendalaman terhadap petunjuk dapat dilakukan melalui puasa (shiyam).

bukan kah pendalaman itu ialah proses utk menghayati dan memahami . pokok pangkalnya menahan hawa nafsu , si kaya atau si miskin perlu melawan hawa nafsu kerana ini lah jalannya manusia akan dapat kebaikan .

Siang hari "menahan" nafsu makan dan minum,

tetapi

kebanyakan orang berpuasa tidak menahan nafsu,

melainkan mengumpulkan nafsu,

lalu dilampiaskan di malam hari.

Demikian sehingga "menahan" nafsu di siang hari menjadi sia-sia,

malah

semakin bernafsu.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Sep 09, 2010 10:05 am

Salam,

Jika benar hendak menahan nafsu makan/minum, makanlah secara sederhana sepanjang waktu. Itulah cara yang mendatangkan kesan.
Back to top Go down
View user profile
masterpiece7070
Siswazah
Siswazah


Posts : 260
Points : 2566
Reputation : 0
Join date : 2010-08-20
Age : 35

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Sep 09, 2010 12:40 pm

Juang wrote:
Salam,

Jika benar hendak menahan nafsu makan/minum, makanlah secara sederhana sepanjang waktu. Itulah cara yang mendatangkan kesan.

CUBA ANDA TELITI BALIK APA YANG ANDA KATAKAN... MENAHAN NAFSU DENGAN MAKAN SECARA SEDERHANA SEPANJANG WAKTU.... TIDAKKAH ITU MENUNJUKKAN YANG KAMU MEMANG SENTIASA BERNAFSU SEPANJANG MASA SEHINGGA TAK TAHU BILA NAK MENAHAN NAFSU, ASYIK NAK MAKAN, MINUM SEPANJANG WAKTU. ISHK3... ITULAH KENA BELAJAR2 LA PUASA YA SEBAB MINDA KITA AKAN LEBIH CERGAS BILA BERPUASA. KALU TAK PERCAYA, CUBALAH.


Faried wrote:
Siang hari "menahan" nafsu makan dan minum,

tetapi

kebanyakan orang berpuasa tidak menahan nafsu,

melainkan mengumpulkan nafsu,

lalu dilampiaskan di malam hari.

Demikian sehingga "menahan" nafsu di siang hari menjadi sia-sia,

malah

semakin bernafsu.

SEBENARNYA ANDA SEMUA SELALU MEMBERIKAN GAMBARAN NEGATIF DAN BERPRASANGKA BURUK TERHADAP PUASA KAUM RITUAL (INI PANGGILAN ANDA KPD KAMI)

CUBA SESEKALI ANDA BAYANGKAN JIKA ANDA BERADA @ DITAKDIRKAN DILAHIRKAN DINEGARA2 YANG DILANDA MUSIBAH SPT PAKISTAN YG DILANDA BANJIR, AFGHANISTAN YANG DILANDA WABAK, NEGARA2 AFRIKA YANG SERING DILANDA KEBULURAN...

SEBAB DENGAN BERPUASA ITU LAH KITA AKAN MENDAPAT BANYAK MANFAAT, KELEBIHAN, KENIKMATAN, KEBAHGIAAN DLL SPT: DAPAT MERASAI PENGALAMAN SENDIRI BAGAIMANA LAPAR DAN DAHAGA JIKA TIADA MAKANAN & MINUMAN WALAUPUN SEKADAR BEBERAPA JAM JIKA DIBANDINGKAN DGN MEREKA2 YANG MENDERITA ITU. NIKMAT ALLAH YANG DIBERIKAN KPD ORG2 YANG BERPUASA ADALAH DENGAN BERBUKA PUASA. ITULAH SEBESAR2 NIKMAT YG DIPEROLEHI BAGI MEREKA2 YANG MENDERIT SEANDAINYA MEREKA DAPAT MAKAN DAN MINUM. DISINILAH AKAN TIMBULNYA SIFAT-SIFAT TERPUJI IAITU SIFAT INSAF, RENDAH DIRI, BERTIMBANGRASA, PRIHATIN DAN LAIN2 DENGAN CARA MENGELUARKAN ZAKAT & FITRAH DAN MENDERMA KPD MEREKA2 YG KEKURANGAN.

SELEBIHNYA KALIAN BOLEH BUAT KAJIAN SENDIRI ATAUPUN MENCARI KAJIAN2 YANG TELAH DILAKUKAN OLEH ORANG2 YANG TERDAHULU DARI KALIAN.


Back to top Go down
View user profile
sufi
Siswa-siswi
Siswa-siswi


Posts : 35
Points : 2323
Reputation : 0
Join date : 2010-09-06

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Sep 09, 2010 1:00 pm

Quote :
Siang hari "menahan" nafsu makan dan minum,

tetapi

kebanyakan orang berpuasa tidak menahan nafsu,

melainkan mengumpulkan nafsu,

lalu dilampiaskan di malam hari.

Demikian sehingga "menahan" nafsu di siang hari menjadi sia-sia,

malah

semakin bernafsu.

menahan nafsu yg saya fokus ialah dalam semua hal . tidak berkata2 jugak menahan nafsu , asal kita menjauhi apa yg di larang maka kita telah menahan nafsu . apalah gunanya menahan nafsu makan jika kita rasuah , dan apalah gunanya kita menghayati dan mendalami peringatan jika kita masih melakukan perkara yg sama. adakah kita rasa ada kuasa pada peringatan itu utk mengubah tahap nafsu kita .

ajaran tuhan pasti bukan sia2 .
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Today at 8:11 am

Back to top Go down
 
Orang Islam berpuasa?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 10 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» mengapa orang islam tidak mau bersatu
» kenapa yahudi begitu memusuhi islam?
» 7 musuh terbesar orang islam
» lembah karmel, vatikan van java
» Awas Bahaya Laten Kotak Segi 4 di dalam Rumahnya Orang Islam

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: