HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Muhammad utusan Allah

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Muhammad utusan Allah   Thu Aug 12, 2010 7:33 am

First topic message reminder :

iltizam wrote:
salam

Bagaimana Dengan Kesaksian di bawah

SURAT 48. AL FATH

Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka, kamu lihat mereka rukuk dan sujud mencari karunia Allah dan keridaan-Nya, tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud. Demikianlah sifat-sifat mereka dalam Taurat dan sifat-sifat mereka dalam Injil, yaitu seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus di atas pokoknya; tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya karena Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir (dengan kekuatan orang-orang mukmin). Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh di antara mereka ampunan dan pahala yang besar

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ تَرَاهُمْ رُكَّعًا سُجَّدًا يَبْتَغُونَ فَضْلا مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذَلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَمَثَلُهُمْ فِي الإنْجِيلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوَى عَلَى سُوقِهِ يُعْجِبُ الزُّرَّاعَ لِيَغِيظَ بِهِمُ الْكُفَّارَ وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَأَجْرًا عَظِيمًا


Tidakkah kita merasa sejuk jiwa ketika membaca ayat ini

Ayat di atas hanya menunjukkan realitinya Muhammad itu seorang utasan Allah. Tidak disebutkan dalam ayat itu agar kita menyaksikan Nabi adalah utusan Allah.

Samalah konsepnya dengan matahari adalah pemancar cahaya. Sama ada kita menyaksikan atau tidak, memang realitinya matahari itu memancarkan cahayanya. Buktinya, bila matahari terbit, waktu akan jadi siang (terang).

Walaupun ada manusia yang celik atau buta, matahari memang realitinya sebagai pemancar cahaya. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan matahari adalah pemancar cahaya, kerana itu memang tugasnya.

Macam itulah, walaupun ada manusia beriman atau kafir, Muhammad memang realitinya sebagai utusan Allah. Tak payah kita nak naik saksi mengatakan Muhammad adalah utusan Allah, kerana itu memang tugas baginda.

Buktinya Muhammad adalah utusan Allah ialah dengan terpancarnya Al Quran kepada kita semua. Tetapi orang-orang yang menutup hatinya, tak nampak betapa terang dan jelasnya cahaya Al Quran yang dipancarkan.
Back to top Go down
View user profile

AuthorMessage
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 2:13 am

iltizam wrote:
haha,
Satu perumpamaan yang baik...
Kalau begitu , kita dari kuala lumpur tahan teksi masuk dan diam jer lahh.
Sebab driver dah tahu Alamatnya kita nak ke mana.
Salam,

Perlukah bila kita naik teksi kita mengucap "aku bersaksikan kamu adalah pemandu teksi", barulah si pemandu itu sanggup bawakan kita? Tak perlu pun. Cukuplah kita mengatakan arah tujuan kita.

Macam itulah, dalam hidup ini, tak perlu nak ucap itu dan ini. Apa yang perlu kita bawa arah tuju hidup kita ini ke arah yang dicita-citakan. Sesiapa nak masuk syurga, buatlah amalan yang logik masuk syurga. Begitu juga sebaliknya.

Allah bukannya melihat permainan mulut manusia, tetapi perbuatan mereka. Setakat mengucap sahaja nak masuk universiti, tetapi dari segi amal perbuatan, pelajar itu ponteng sekolah merempit sana sini, takkan masuk ke universiti juga.

Quote :
Agaknya kenapa dalam ayat di bawah nie tuhan masih bertanya kepada Anak Adam sedangkan dia maha mengetahui

Quote :
'Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"(7:172)

Dah Lupa ka waktu di Alam roh dulu dulu
Tunjukkanlah kita menjadi saksi Allah itu Tuhan dengan perbuatan bukannya dengan mainan mulut.

Kalau bersaksikan Allah sahaja Tuhan, kenapa menurut membuta-tuli pembesar agama atau periwayat si polan bin si polan itu? Kenapa tak patuh pada Al Quran yang benar-benar daripada Tuhan.'

Lainlah kalau saudara tak percaya Al Quran itu daripada Tuhan seperti mana orang kafir terdahulu tak percaya.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 2:29 am

Juang wrote:
iltizam wrote:
haha,
Quote :
'Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi". (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"(7:172)

Dah Lupa ka waktu di Alam roh dulu dulu
Tunjukkanlah kita menjadi saksi Allah itu Tuhan dengan perbuatan bukannya dengan mainan mulut.


Bukankah Kita Bertuhankan Allah,
Tak perlulah kita tunjukkan kepada orang orang (manusia manusia)

Saudara tunjukkan Pada tuhan, yang saudara sedang Menghadapkan wajah saudara padanya

Dan Saya tunjukkan pada tuhan, yang saya sedang menghadapkan wajah saya padanya......Bukankah begitu?

Very Happy

p/s: Jika tak faham Ayat di Atas, sila lah berjumpa ulama'
kalaupun tak nak pakai apa yang mereka perkatakan,,,sekurang kurangnya berbincang dengan mereka ....Apa salahnya Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 2:44 am

iltizam wrote:

Bukankah Kita Bertuhankan Allah,
Tak perlulah kita tunjukkan kepada orang orang (manusia manusia)
Salam,

Memang benar saudara. Sebab itulah saya tak suruh pun tunjukkan pada manusia, tetapi pada Allah-lah sebab Dia Penilai dan Pengadil kita. Nak tunjukkan pada manusia buat apa? Bukannya mereka jadi pengadil yang tentukan kita ke syurga atau ke neraka. Logik sahaja.

Quote :

Saudara tunjukkan Pada tuhan, yang saudara sedang Menghadapkan wajah saudara padanya

Dan Saya tunjukkan pada tuhan, yang saya sedang menghadapkan wajah saya padanya......Bukankah begitu?
Benar saudara. Sebab itulah kita tidak perlukan sesuatu arah khusus untuk mengadap Tuhan, sebab Wajah Allah ada di mana-mana.

2:115. Kepunyaan Allah Timur dan Barat; ke mana sahaja kamu berpaling di situlah wajah Allah; sesungguhnya Allah Merangkumi, Mengetahui.

Kalau ayat sejelas di atas pun tak faham juga dan pergi khususkan arah mengadap padaNya pada sesuatu objek, tak tahu nak kata lagi dah. Bukannya tiada ayat yang mengatakan pasalNya.

Nak tahu pasal Allah, lebih baik kita jumpa orang yang Allah suruh tanya seperti ahli dzikri (bukannya ahli syair) dan mendengar ucapan dan ikut yang terbaik seperti dalam forum-forum sebegini. Ingat, Tuhan kita adalah Allah, bukannnya manusia.

Seseorang saintis pun tak suruh orang lain jumpa dia sahaja untuk tahu pasal sains sebab ilmu Allah itu luas. Macam-macam jenis manusia kita boleh dapat ilmu sains. Apatah lagi ilmu Al Quran.

Tetapi logik semudah itu mereka tak sedar.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 2:50 am

[quote="Juang"]
iltizam wrote:

Nak tahu pasal Allah, lebih baik kita jumpa orang yang Allah suruh tanya seperti ahli dzikri (bukannya ahli syair) dan mendengar ucapan dan ikut yang terbaik seperti dalam forum-forum sebegini. Ingat, Tuhan kita adalah Allah, bukannnya manusia.

jika saya ingin bertemu dengan Ahli dzikri itu, Dimanakah ia?
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 2:57 am

Salam,

Saudara akan jumpa mereka jika saudara benar-benar mahu ambil peringatan. Jangan risau. Bukankah Allah tahu niat hati semua manusia?

Jangan jadi macam orang kafir terdahulu, pemberi peringatan (Rasulullah) depan mata pun mereka tak mahu ambil peringatan.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 3:07 am

Juang wrote:
Salam,

Saudara akan jumpa mereka jika saudara benar-benar mahu ambil peringatan. Jangan risau. Bukankah Allah tahu niat hati semua manusia?

Jangan jadi macam orang kafir terdahulu, pemberi peringatan (Rasulullah) depan mata pun mereka tak mahu ambil peringatan.

Pernah jumpa ka?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 8:28 pm

iltizam wrote:

p/s: Jika tak faham Ayat di Atas, sila lah berjumpa ulama'
kalaupun tak nak pakai apa yang mereka perkatakan,,,sekurang kurangnya berbincang dengan mereka ....Apa salahnya

ulamak saudra???

tunggu kiamat br mereka jumpa...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 13, 2010 8:31 pm

Salam..

sy pun pernh tanya jgk pasal ahli dzikri tu....

tp enth apa2 enth jwpnya....
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 20, 2010 11:00 am

Juang wrote:
iltizam wrote:

Itulah Kesaksian....... bukannya............. NAK SAKSIKAN.
Itulah Shahadah ....Dan Itulah Dalilnya yang sebelim ini saudara tolok/Admin/juang mahukan.....

Diri sedang berdalil dengan dalil Alqurannya....Nak dalil Dari Mana Lagi
Salam,

Ayat tersebut hanya tulis "Muhammad utusan Allah". Bukannya, "katakanlah: Muhammad adalah utusan Allah". Kalau disuruh "katakanlah", logik jugalah kita kena mengucap macam itu.

Bila Al Quran menyatakan "Muhammad utusan Allah", samalah buku pelajar yang menulis "matahari adalah cahaya bumi". Ia bukannya suruh kita mengucap bahawa matahari adalah cahaya bumi, sebab hakikatnya memang matahari macam itu fungsinya sama ada manusia itu mengucapkan atau tidak.

Ayat itu mengatakan Muhammad utusan Allah.....
Atyat itu adalah Darii Allah.....Allahlah Yang berkata Muhammad utusan Allah

Sampai bila Manusia hendak membiarkan Hanya Alquran Yang berkata

Kalau Alquran Telah Berkata,maka si pengikut Alquran ( Jika benar benar ikut) Akan Berkata seperti Al quran Kata

Jika Alquran Berkata Muhammad Utusan Allah

Diri ku Kata Apa......?
Siapa Utusan Allah Hai diri ku?

Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 20, 2010 6:54 pm

Salam,

Sebab itu kita perlu percaya sahaja. Tidak perlu diungkapkan dengan kata-kata spt kesaksian orang-orang munafik itu.

Orang munafik bersaksi Muhammad adalah rasul/ utusan Allah tapi Allah memang tahu semua itu. Kalau orang-orang percaya juga bersaksi sedemikian, maka kesaksian mereka samalah seperti orang munafik. Orang-orang percaya hanya perlu percaya bahawa Muhammad utusan Allah.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Fri Aug 20, 2010 11:53 pm

iltizam wrote:

Ayat itu mengatakan Muhammad utusan Allah.....
Atyat itu adalah Darii Allah.....Allahlah Yang berkata Muhammad utusan Allah

Sampai bila Manusia hendak membiarkan Hanya Alquran Yang berkata

Kalau Alquran Telah Berkata,maka si pengikut Alquran ( Jika benar benar ikut) Akan Berkata seperti Al quran Kata

Jika Alquran Berkata Muhammad Utusan Allah

Diri ku Kata Apa......?
Siapa Utusan Allah Hai diri ku?
Salam,

Apalah ertinya setakat berkata "Muhammad utusan Allah" tetapi Al Quran setakat dilagu-lagukan dan tidak mahu diambil sebagai peringatan. Orang munafik terdahulu pun bersaksi yang Nabi adalah Rasul Allah, tetapi Peringatan dalam Al Quran mereka tolak.

Tak sangka ada lagi baka munafik tersebut di zaman IT. Ingatkan di zaman globalisasi ini, minda mereka sudah terbuka, rupa-rupanya setaraf dengan kaum-kaum terdahulu yang taksub kepada "ulamak ugama" mereka dan tidak mahu memikirkan.

Orang yang beriman, Allah Tahu dalam hati mereka ada "Muhammad utusan Allah", ada "Isa utusan Allah", ada "Musa utusan Allah" dan rasul-rasul lain kerana mereka tidak membeza-bezakan seseorang Rasul itu.
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 12:37 am

[quote="Juang"]
iltizam wrote:

Ayat itu mengatakan Muhammad utusan Allah.....
Atyat itu adalah Darii Allah.....Allahlah Yang berkata Muhammad utusan Allah

Sampai bila Manusia hendak membiarkan Hanya Alquran Yang berkata

Kalau Alquran Telah Berkata,maka si pengikut Alquran ( Jika benar benar ikut) Akan Berkata seperti Al quran Kata

Jika Alquran Berkata Muhammad Utusan Allah

Diri ku Kata Apa......?
Siapa Utusan Allah Hai diri ku?

Salam.

Quote :
Salam,

Apalah ertinya setakat berkata "Muhammad utusan Allah" tetapi Al Quran setakat dilagu-lagukan dan tidak mahu diambil sebagai peringatan. Orang munafik terdahulu pun bersaksi yang Nabi adalah Rasul Allah, tetapi Peringatan dalam Al Quran mereka tolak.

Itu Adalah Benar sekali Dan tidak semuanya begitu.
Setiap Orang Ada kelebihannya yang di kurniakan Allah.
Jika pun mereka melagukan sewaktu mereka melagukan itu dan keesokan harinya mereka mula mengambil peringatan serta Di Insafkan oleh Allah
" Bukankah Allah berkuasa Atas segala sesuatu "
Atau mungkin pada hari ini saudara ingat setelah di beri peringatan lalu di tukarkan oleh Allah yang mana Akan datang , Anda pula bersikap seperti mereka
"Bukankah Allah berkuasa Atas Segala sesuatu"?

Bukankah begitu Juang yang di kasihi dan di rahmati?

Quote :
Tak sangka ada lagi baka munafik tersebut di zaman IT. Ingatkan di zaman globalisasi ini, minda mereka sudah terbuka, rupa-rupanya setaraf dengan kaum-kaum terdahulu yang taksub kepada "ulamak ugama" mereka dan tidak mahu memikirkan.

Bukankah Apa yang berlaku sekarang ini adalah Bacaan bacaan nyata untuk anda membacanya lalu bacaan itu menjadi penjaran buat diri Anda sendiri.
Dan perkataan ulama dahulu adalah bacaan bertulis untuk anda membuat perbandingan untuk kebaikan bagi diri Anda sendiri.


Quote :
Orang yang beriman, Allah Tahu dalam hati mereka ada "Muhammad utusan Allah", ada "Isa utusan Allah", ada "Musa utusan Allah" dan rasul-rasul lain kerana mereka tidak membeza-bezakan seseorang Rasul itu.

Bukankah Muhammad Rasulullah penghulu segala Nabi,
Lalu Apa perbezaannya. Jika kita fahami bahawa segala Nabi dan rasul itu penghulunya Adalah Muhammad s.a.w, Maka tiada beza lagi , kerana Yang Menandatangani surat Rasmi Adalah Penghulu. Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 12:52 am

iltizam wrote:

Itu Adalah Benar sekali Dan tidak semuanya begitu.
Setiap Orang Ada kelebihannya yang di kurniakan Allah.
Jika pun mereka melagukan sewaktu mereka melagukan itu dan keesokan harinya mereka mula mengambil peringatan serta Di Insafkan oleh Allah
" Bukankah Allah berkuasa Atas segala sesuatu "
Atau mungkin pada hari ini saudara ingat setelah di beri peringatan lalu di tukarkan oleh Allah yang mana Akan datang , Anda pula bersikap seperti mereka
"Bukankah Allah berkuasa Atas Segala sesuatu"?
Salam,

Allah tidak buat sesuatu tanpa sebab. Allah tidak humban seseorang manusia ke Jahannam tanpa sebab. Semuanya yang manusia dapat adalah balasan daripada apa yang mereka kerjakan.

Dan semuanya bermula daripada hati manusia itu sendiri. Sekali hati itu berniat nak jadikan Al Quran sebagai Peringatan dan dia bersungguh-sungguh ke arahnya, pasti Allah akan bukakan jalan untuknya. Tetapi jika manusia itu sendiri menutup pintu hatinya kepada Peringatan, maka jangan salahkan Allah kononnya tidak datangkan pemberi peringatan kepada mereka.

Allah sudah mudahkan manusia dengan pelbagai teknologi sehingga Al Quran mudah dikaji dan dibincangan menggunakan hujung jari. Tetapi jika manusia itu masih menolak dengan seribu alasan, jangan nak berpura-pura di hadapan Tuhan nanti.

Quote :
Bukankah Apa yang berlaku sekarang ini adalah Bacaan bacaan nyata untuk anda membacanya lalu bacaan itu menjadi penjaran buat diri Anda sendiri.
Dan perkataan ulama dahulu adalah bacaan bertulis untuk anda membuat perbandingan untuk kebaikan bagi diri Anda sendiri.
Sedar atau tidak, dalam Al Quran itu sudah ada perkataan orang yang berilmu pengetahuan untuk kita jadikan pedoman. Apakah para Nabi dan Rasul itu orang yang tidak berilmu pengetahuan?

Kenapa tidak dahulukan mereka?

Quote :
Bukankah Muhammad Rasulullah penghulu segala Nabi,
Lalu Apa perbezaannya. Jika kita fahami bahawa segala Nabi dan rasul itu penghulunya Adalah Muhammad s.a.w, Maka tiada beza lagi , kerana Yang Menandatangani surat Rasmi Adalah Penghulu. Very Happy
Kalau kita fikir logik, semua Nabi mempunyai sifat-sifat terpuji. Jadi mana mungkin seseorang Nabi itu lebih tinggi daripada Nabi-nabi yang lain? Di situlah hikmahnya ada ayat Al Quran mengatakan Nabi pun tidak membeza-bezakan para Nabi terdahulu.

Orang Nasrani sahaja yang melebihkan Nabi Isa berbanding Nabi-nabi lain. Tak logik orang Islam hari ini perangainya sama macam orang Nasrani terdahulu. Kesan terlebih ikut ajaran bible ke?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 1:08 am

Salam....

Quote :
Allah tidak buat sesuatu tanpa sebab. Allah tidak humban seseorang manusia ke Jahannam tanpa sebab. Semuanya yang manusia dapat adalah balasan daripada apa yang mereka kerjakan.

mungkin ada sbb yg kuat ALLAH boleh menghumban seseorg kedlm.. tdk mau bersaksi Muhammmad utusan ALLAH....

teringt sy ksh Abd Mutalib.....

org yg disayangi oleh Nabi Muhammad.....

beliau mengakui ALLAH ttpi enggan bersaksi Muhammad utusan ALLAH wlpun ajalnya da smpi.......

Quote :
Kalau kita fikir logik, semua Nabi mempunyai sifat-sifat terpuji. Jadi mana mungkin seseorang Nabi itu lebih tinggi daripada Nabi-nabi yang lain? Di situlah hikmahnya ada ayat Al Quran mengatakan Nabi pun tidak membeza-bezakan para Nabi terdahulu.

saudara juang yg bijaksana klau pakai logik jgk...

kenpe nabi Isa tdk diangkt sbgai nabi peghulu....

jika kita baca Al-quran ia adalh versi terbaik drpa injil, taurat dan zabur....

Jika Al-quran adalh penghulu segala kitab...

apakh nabi Muhammad dijdkn penghulu segala nabi tdk logik...

mmg semua nabi terpuji tpi yug paling terpuji adalh umat nabi Muhammad dan nabi Muhammad itu sendri.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 1:18 am

gaara wrote:

mungkin ada sbb yg kuat ALLAH boleh menghumban seseorg kedlm.. tdk mau bersaksi Muhammmad utusan ALLAH....

teringt sy ksh Abd Mutalib.....

org yg disayangi oleh Nabi Muhammad.....

beliau mengakui ALLAH ttpi enggan bersaksi Muhammad utusan ALLAH wlpun ajalnya da smpi.......
Salam,

Kalau macam itu, orang munafik yang bersaksikan Nabi adalah Rasul Allah terselamatlah daripada dihumban ke Jahannam?

Tak logik dakwaan itu sebab ikut Al Quran, orang munafik nantilah yang dihumban ke Jahannam. Sebab itulah kita tak patut bersaksi macam orang munafik itu buat.

Cuba saudara fikir logik sikit.

Quote :

saudara juang yg bijaksana klau pakai logik jgk...

kenpe nabi Isa tdk diangkt sbgai nabi peghulu....

jika kita baca Al-quran ia adalh versi terbaik drpa injil, taurat dan zabur....

Jika Al-quran adalh penghulu segala kitab...

apakh nabi Muhammad dijdkn penghulu segala nabi tdk logik...

mmg semua nabi terpuji tpi yug paling terpuji adalh umat nabi Muhammad dan nabi Muhammad itu sendri.... Very Happy
Cuba kita fikir logik sikit. Al Quran itu datangnya daripada Allah. Secara logiknya, Allah-lah Penghulu sekalian alam. Kenapa pula nak diangkat seseorang manusia jadi penghulu melebihi manusia yang lain?

Tak masuk akal betullah dakwaan mereka. Persis dakwaan orang Nasrani yang mendewa-dewakan Nabi Isa.

Malah Nabi Muhammad pun tak pernah suruh manusia melebih-lebihkan baginda daripada Nabi-nabi terdahulu.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 1:30 am

Salam...

Quote :
Kalau macam itu, orang munafik yang bersaksikan Nabi adalah Rasul Allah terselamatlah daripada dihumban ke Jahannam?

Tak logik dakwaan itu sebab ikut Al Quran, orang munafik nantilah yang dihumban ke Jahannam. Sebab itulah kita tak patut bersaksi macam orang munafik itu buat.

Saudara juang....

org munafik mmg layak dihumban ke dlm negara.... krna mana ada org munafik yg bersaksi sauadra...

klau ada pun hanya saksian di mulut tdk di hati.... ALLAH lbh mengetahui....

Quote :
Cuba kita fikir logik sikit. Al Quran itu datangnya daripada Allah. Secara logiknya, Allah-lah Penghulu sekalian alam. Kenapa pula nak diangkat seseorang manusia jadi penghulu melebihi manusia yang lain?

Tak masuk akal betullah dakwaan mereka. Persis dakwaan orang Nasrani yang mendewa-dewakan Nabi Isa.

Malah Nabi Muhammad pun tak pernah suruh manusia melebih-lebihkan baginda daripada Nabi-nabi terdahulu.

saudara juang....

btl ALLAH penghulu segala Alam...

Al-quran Penghulu segala kitab....

dan Muhammad penghulu segala nabi dan Rasul...

loogik kan.... Very Happy
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 1:48 am

[quote][quote="Juang"]
iltizam wrote:


Quote :
Bukankah Apa yang berlaku sekarang ini adalah Bacaan bacaan nyata untuk anda membacanya lalu bacaan itu menjadi penjaran buat diri Anda sendiri.
Dan perkataan ulama dahulu adalah bacaan bertulis untuk anda membuat perbandingan untuk kebaikan bagi diri Anda sendiri.
Sedar atau tidak, dalam Al Quran itu sudah ada perkataan orang yang berilmu pengetahuan untuk kita jadikan pedoman. Apakah para Nabi dan Rasul itu orang yang tidak berilmu pengetahuan?

Kenapa tidak dahulukan mereka?

Lalu Dahulukanlah Rasul Kan? Betul Kan......Sememangnya saudara telah betul sekarang kerana tadinya saya salah.....

titih menitih sehinggalah kini Alquran dari Allah dan Hadisnya....Bukankah begitu....

Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 2:22 am

gaara wrote:
Salam...

Saudara juang....

org munafik mmg layak dihumban ke dlm negara.... krna mana ada org munafik yg bersaksi sauadra...

klau ada pun hanya saksian di mulut tdk di hati.... ALLAH lbh mengetahui....
Salam,

Sebab orang munafik bersaksi guna mulutlah kita tidak mahu tiru macam itu. Kita hanya perlu percaya sebab kepercayaan yang tertanam dalam hati itu pun Allah boleh nampak untuk dinilai siapa diri kita. Jadi tak payahlah nak war-warkan kesaksian kita itu. Cukuplah Allah sebagai saksi kita semua.

Orang yang nak berbangga-bangga diri atau berlagak sahaja suka mewar-warkan sesuatu.

Quote :

saudara juang....

btl ALLAH penghulu segala Alam...

Al-quran Penghulu segala kitab....

dan Muhammad penghulu segala nabi dan Rasul...

loogik kan.... Very Happy
Masalahnya, Kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi-nabi terdahulu itu datang daripada Allah juga. Macam mana pula boleh dikatakan sesuatu kitab itu penghulu kepada kitab-kitab Allah yang lain?

Lainlah Al Quran itu datangnya daripada Allah, selaku Penghulu alam.Dan Kitab-kitab lain itu bukan daripada Allah. Maka secara mantiknya, benarlah kalau dikatakan Al Quran itu penghulu segala kitab? Dan bukankah kitab induk adalah Lauh Mahfuz?

Begitu juga, Nabi-nabi lain itu pun dilantik oleh Allah juga, bukannya Nabi Muhammad sahaja. Jika Nabi Muhammad sahaja dilantik oleh Penghulu alam, dan Nabi-nabi lain bukan, logiklah dikatakan nabi Muhammad itu penghulu segala Nabi.

Perkara yang tak logik dan diada-adakan, mudah sahaja dipatahkan. Smile
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 2:35 am

salam

Quote :
Orang yang nak berbangga-bangga diri atau berlagak sahaja suka mewar-warkan sesuatu.
[b]

terutamanya sesuatu yg baru .. dah la tu bab puasa pun tak tahu bila masa nak di jalankan .ikut suka .. bila datang bahang buat kalau tak tak payah . kalau bisnes macam ni hancur la . tak ada sistem langsung . nak datang ofis tak apa tak datang tak apa nak termenung tak apa berkata2 tak boleh ...
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 2:36 am

Salam..

Quote :
Sebab orang munafik bersaksi guna mulutlah kita tidak mahu tiru macam itu.

sy rasa kita akn lbh hina dr org munafik seperti org kafir yg tdk mau bersaksi di mulut mau pun hati... sauadra juang....

Quote :
Kita hanya perlu percaya sebab kepercayaan yang tertanam dalam hati itu pun Allah boleh nampak untuk dinilai siapa diri kita. Jadi tak payahlah nak war-warkan kesaksian kita itu. Cukuplah Allah sebagai saksi kita semua.

ini akn terjd bila nas otaknya lbh perkasa dr nas Al-quran dan Hadis... saudra juang...

Quote :
Masalahnya, Kitab-kitab yang diturunkan kepada Nabi-nabi terdahulu itu datang daripada Allah juga. Macam mana pula boleh dikatakan sesuatu kitab itu penghulu kepada kitab-kitab Allah yang lain?

mmg semua kitab dtg dr ALLah kecuali kitab nas otak...

Al-quran dinamakn penhuku kitab krana didlmya terkandung jgk ajaran kitab2 sblmnya dan melengkapi semuanya...

Quote :
Lainlah Al Quran itu datangnya daripada Allah, selaku Penghulu alam.Dan Kitab-kitab lain itu bukan daripada Allah. Maka secara mantiknya, benarlah kalau dikatakan Al Quran itu penghulu segala kitab? Dan bukankah kitab induk adalah Lauh Mahfuz?

yg sy tau kitab nas otak shaj bkn dr ALLAH..

Quote :
Begitu juga, Nabi-nabi lain itu pun dilantik oleh Allah juga, bukannya Nabi Muhammad sahaja. Jika Nabi Muhammad sahaja dilantik oleh Penghulu alam, dan Nabi-nabi lain bukan, logiklah dikatakan nabi Muhammad itu penghulu segala Nabi.

knape ajaran nabi2 sblmnya diajar kpd nabi Muhammad saudra...

dan knape nabi muhammad paling akhir nabinya saudra... ( penghulu)....
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:01 am

othman wrote:
salam

Quote :
Orang yang nak berbangga-bangga diri atau berlagak sahaja suka mewar-warkan sesuatu.
[b]

terutamanya sesuatu yg baru .. dah la tu bab puasa pun tak tahu bila masa nak di jalankan .ikut suka .. bila datang bahang buat kalau tak tak payah . kalau bisnes macam ni hancur la . tak ada sistem langsung . nak datang ofis tak apa tak datang tak apa nak termenung tak apa berkata2 tak boleh ...
Salam,

Komputer yang baru boleh pula mereka pakai. Selektif sungguh.

Lah, sedangkan bila masa mereka dihidupkan pun mereka serah kepada Allah, boleh pula bila waktu nak berpuasa mereka tak mahu serahkan kepada Allah. Dasar melupakan Tuhan betullah.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:10 am

Juang wrote:
othman wrote:
salam

Quote :
Orang yang nak berbangga-bangga diri atau berlagak sahaja suka mewar-warkan sesuatu.
[b]

terutamanya sesuatu yg baru .. dah la tu bab puasa pun tak tahu bila masa nak di jalankan .ikut suka .. bila datang bahang buat kalau tak tak payah . kalau bisnes macam ni hancur la . tak ada sistem langsung . nak datang ofis tak apa tak datang tak apa nak termenung tak apa berkata2 tak boleh ...
Salam,

Komputer yang baru boleh pula mereka pakai. Selektif sungguh.

Lah, sedangkan bila masa mereka dihidupkan pun mereka serah kepada Allah, boleh pula bila waktu nak berpuasa mereka tak mahu serahkan kepada Allah. Dasar melupakan Tuhan betullah.

salam

kalau makan ada masa pulak tapi kalau puasa tak tau masa . apa - apa sistem pun ada masa la . komputer baru ke lama sama jer . jenis tak ada masa tertentu ni kanak2 . mana dia kira masa asal nak sahaja, ikut bahang dia sahaja . masa makan pun serah kat allah jugak ke .. macam mariam dapat makanan .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:16 am

Quote :
sy rasa kita akn lbh hina dr org munafik seperti org kafir yg tdk mau bersaksi di mulut mau pun hati... sauadra juang....
Salam,

Kalau orang munafik bersaksi guna mulut, maka kita percaya guna hatilah. Cukuplah Allah jadi saksi. Nak war-warkan pada manusia apa ke jadahnya. Nabi pun tak suruh buat macam itu. Nak juga tiru amalan orang munafik. Apa punya manusia entah.

Quote :
ini akn terjd bila nas otaknya lbh perkasa dr nas Al-quran dan Hadis... saudra juang...
Masalahnya Al Quran sendiri suruh guna otak dan tak suruh menurut riwayat si polan bin si polan. Apalah, yang Al Quran suruh mereka tak nak ikut. Munafik betul.

Quote :
mmg semua kitab dtg dr ALLah kecuali kitab nas otak...
Masalahnya semua Kitab Allah suruh guna otak. Carilah ayat Al Quran mana yang larang menggunakan otak. Orang kafir sahaja tak suka guna otak. Sebab itulah bila ulamak ugama mereka suruh sujud kepada matahari, mereka turut membuta-tuli. Itu semua gara-gara tak guna otaklah tu. Smile

Quote :

Al-quran dinamakn penhuku kitab krana didlmya terkandung jgk ajaran kitab2 sblmnya dan melengkapi semuanya...
Lemah punya alasan. Penghulu itu adalah ketua, bukannya yang terkandung. Apakah Allah itu Penghulu alam disebabkan di dalam Allah terkandung tuhan-tuhan lain? Mana logik.

Quote :
yg sy tau kitab nas otak shaj bkn dr ALLAH..
Yang kata Al Quran penghulu kitab pun tidak mampu kemukakan ayat Allah kata macam itu.

Apa punya orang dah. Bila gagal berhujah guna logik, mulalah kata guna nas otaklah apalah. Macamlah dakwaan mereka yang kata Al Quran penghulu Kitab dan Nabi Muhammad penghulu segala Nabi itu ada nas daripada Allah.

Macam budak-budak perangainya.

Quote :
knape ajaran nabi2 sblmnya diajar kpd nabi Muhammad saudra...
Sebab Nabi Muhammad lahir kemudian daripada Nabi-nabi sebelumnya, logiklah apa yang baginda sampaikan itu terkandung ajaran Allah melalui nabi-nabi terdahulu. Namun semua itu daripada Allah, Tuhan semua Nabi.

Simple logik macam itu pun tak boleh nak fikir. Nak juga tiru perangai orang Nasrani yang mendewa-dewa Nabi isa disebabkan apa yang Nabi Isa sampaikan itu terkandung juga ajaran yang disampaikan oleh Nabi-nabi sebelum Nabi Isa.

Quote :
dan knape nabi muhammad paling akhir nabinya saudra... ( penghulu)....
Bila masa maksud akhir itu penghulu. Allah yang tiada awal dan akhir itu pun Penghulu di atas segala penghulu.

Bila Al Quran sebut Nabi penutup (khatam), itu menunjukkan tiada apa yang kekal di dunia ini hatta kenabian sekali pun. Bukannya Allah suruh angkat Nabi Muhammad sebagai penghulu Nabi. Nak mengada-adakan dakwaan palsu sahaja kerjanya. Smile
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:24 am

othman wrote:

salam

kalau makan ada masa pulak tapi kalau puasa tak tau masa . apa - apa sistem pun ada masa la . komputer baru ke lama sama jer . jenis tak ada masa tertentu ni kanak2 . mana dia kira masa asal nak sahaja, ikut bahang dia sahaja . masa makan pun serah kat allah jugak ke .. macam mariam dapat makanan .
Salam,

Makan pun tidak semestinya kena ditetapkan pukul 12tghri dan 7mlm umpamanya. Macam mana puasa boleh ditetap-tetapkan?

Masa nak berpuasa adalah ketika nak fokus faham petunjuk Tuhan. Oleh kerana Allah tak beri petunjuk hanya pada masa-masa tertentu, logiklah puasa itu tidak terikat dengan jadual waktu ciptaan manusia,

Lainlah Allah tetapkan, petunjukNya hanya sampai pada pukul 8pgi sampai 9mlm, logiklah puasa ada masa-masa tertentu.

Semudah itu pun tak boleh nak fahami. Maryam pun tak sangka pada suatu hari nanti dia akan lahirkan Isa yang tahu berkata-kata. Logiklah puasa itu tidak terikat dengan masa. Takkanlah kita nak kata Allah itu tidak bersistematik sebab tak menentu masa kelahiran Isa itu?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Sat Aug 21, 2010 3:32 am

Salam....

Quote :
Kalau orang munafik bersaksi guna mulut, maka kita percaya guna hatilah. Cukuplah Allah jadi saksi. Nak war-warkan pada manusia apa ke jadahnya. Nabi pun tak suruh buat macam itu. Nak juga tiru amalan orang munafik. Apa punya manusia enta

knape tak mau bersaksi melalui mulut dan hati...

perkara yg ditegaskan melalui wayhu ALLAH...

teringt lg kisah Abd Mutalib....

krana dia tdk mau bersaksi melalui mulut dan hati die tdk dikira sbgai orang islam...

Quote :
Masalahnya Al Quran sendiri suruh guna otak dan tak suruh menurut riwayat si polan bin si polan. Apalah, yang Al Quran suruh mereka tak nak ikut. Munafik betul.

hbs apa kejadahnya 2 perkara yg nabi tinggalkn tu saudra...

Quote :
Masalahnya semua Kitab Allah suruh guna otak. Carilah ayat Al Quran mana yang larang menggunakan otak. Orang kafir sahaja tak suka guna otak.

bertambh satu masalah lg...

ayat mana pulak suruh letak otak lbh tinggi dr wahyu ALLAH... Very Happy

Quote :
Yang kata Al Quran penghulu kitab pun tidak mampu kemukakan ayat Allah kata macam itu.

Apa punya orang dah. Bila gagal berhujah guna logik, mulalah kata guna nas otaklah apalah. Macamlah dakwaan mereka yang kata Al Quran penghulu Kitab dan Nabi Muhammad penghulu segala Nabi itu ada nas daripada Allah.

x pakai nas Al-quran pun melalui ajaran ulamak kita sudah tau sauadra...

sbb kita wajib beriman kpd 4 kitab shja... dan tiada pun kitab nas otak disitu... Very Happy

Quote :
Sebab Nabi Muhammad lahir kemudian daripada Nabi-nabi sebelumnya, logiklah apa yang baginda sampaikan itu terkandung ajaran Allah melalui nabi-nabi terdahulu. Namun semua itu daripada Allah, Tuhan semua Nabi.

dan apa pentingnya diajar klau bkn kerana nk mengangkt nabi muhammad penghulu nabi..
supaya nabi muhammad dpt menambh baik ajarn2 sblmnya... btl x....

Quote :
Bila masa maksud akhir itu penghulu. Allah yang tiada awal dan akhir itu pun Penghulu di atas segala penghulu.

Mksd penghulu tdk boleh kita samakn dg zat ALLAH saudra...

dan....

Quote :
Bila Al Quran sebut Nabi penutup (khatam)

secara outamatiknya menujjkn tidk akan ada nabi slps nabi muhammad dan itulah penghulu segala nabi....


Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Muhammad utusan Allah   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Muhammad utusan Allah
View previous topic View next topic Back to top 
Page 2 of 7Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
 Similar topics
-
» The Prophet of Mercy-Muhammad (Sallallahu 'Alayhi wa Sallam)
» adakah nabi yang berjenis kelamin perempuan?
» jika benar Tuhan mempunyai anak (Qs 43.81), apa maksudnya ?
» Bagian I: Muhammad SAW vs Yesus Kristus
» Quraish's Representative Negotiates With The Messenger Of Allah

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: