HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Orang Islam berpuasa?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Orang Islam berpuasa?   Mon Jul 26, 2010 12:57 am

First topic message reminder :

Salam,

Dalam bible, orang kristian berpuasa dengan menahan diri daripada makan dan minum.

Matthew 15:32
Then Jesus called his disciples unto him, and said, I have compassion on the multitude, because they continue with me now three days, and have nothing to eat: and I will not send them away fasting, lest they faint in the way.

Apakah orang islam juga perlu mengamalkan puasa seperti mereka?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Aug 04, 2010 12:41 pm

othman wrote:
makan dan minum tak ada simbolik pun. tak ada lah quran tu macam syair , nak kena makan al quran la ,,,,

Sangat pasti kata makan dan minum ada yang memiliki arti simbolik.

Berdekatan dan sambungan ayat 2.187 yang kata makan di dalamnya en Othman ingkari sebagai simbolik, yaitu 2.188 ada tercamtum kata makan yang mutlak berarti simbolik, karena harta (amwal) tidak mungkin dimakan dalam arti dimasukkan ke dalam mulut untuk dikunyah.

Quote :
2:188 (Malay) Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu membawa (urusan) harta itu kepada hakim, supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.

Wala takuloo amwalakum baynakum bialbatili watudloo biha ila alhukkami litakuloo fareeqan min amwali alnnasi bialithmi waantum taAAlamoona

Demikian pula dalam 2.93 tercantum kata minum (oshriboo) yang memiliki arti simbolik, karena tidak mungkin anak sapi diminum.

Quote :
2:93 (Malay) "Dan (ingatlah), ketika Kami mengambil janji dari kamu dan Kami angkat bukit (Thursina) di atasmu (seraya Kami berfirman): ""Peganglah teguh-teguh apa yang Kami berikan kepadamu dan dengarkanlah!"" Mereka menjawab: ""Kami mendengarkan tetapi tidak menaati"". Dan telah diresapkan ke dalam hati mereka itu (kecintaan menyembah) anak sapi karena kekafirannya. Katakanlah: ""Amat jahat perbuatan yang diperintahkan imanmu kepadamu jika betul kamu beriman (kepada Taurat)""."

Waith akhathna meethaqakum warafaAAna fawqakumu alttoora khuthoo ma ataynakum biquwwatin waismaAAoo qaloo samiAAna waAAasayna waoshriboo fee quloobihimu alAAijla bikufrihim qul bisama yamurukum bihi eemanukum in kuntum mumineena
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Aug 04, 2010 3:27 pm

Anda kata , puasa ialah boleh bercakap dengan abashari tetapi tidak boleh bercakap dengan insiyan. Sila beri maksud perkataan melayu nya?
Dalam ayat yang anda sertakan '.. Saya tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini'.
Adakah bermaksud tidak dibenarkan bercakap dengan sesiapapun?
Sila jelas sdr faried?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Aug 04, 2010 5:07 pm

Fiza wrote:
Anda kata , puasa ialah boleh bercakap dengan abashari tetapi tidak boleh bercakap dengan insiyan. Sila beri maksud perkataan melayu nya?

Bukan boleh bercakap dengan abashari

tetapi

diperintahkan untuk bercakap dengan abashari.

Perintahnya sangat jelas:

katakanlah/faqoolee.

Quote :
19:26 (Malay) "Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: ""Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang Manusia pun pada hari ini""."

Fakulee waishrabee waqarree AAaynan faimma tarayinna mina albashari ahadan faqoolee innee nathartu lilrrahmani sawman falan okallima alyawma insiyyan

Berkata/bercakap dengan albashari adalah inti dari puasa Maryam,

dan

untuk hal tersebut maka Maryam tidak berbicara kepada insiyyan.

Secara umum, albashari adalah manusia yang menjadi nabi/rasul. Silakan telusuri ayat-ayat yang mengandung kata albashari berikut:

Quote :
Ba-Shiin-Ra:

Mankind, Human beings, Lowest/basest/meanest sort of people, Perfect man (combining gentleness with strength).

bashar n.com. 3:47, 3:79, 5:18, 6:91, 11:27, 12:31, 14:10, 14:11, 15:28, 15:33, 16:103, 17:93, 17:94, 18:110, 19:17, 19:20, 19:26, 21:3, 21:34, 23:24, 23:33, 23:34, 23:47, 25:54, 26:154, 26:186, 30:20, 36:15, 38:71, 41:6, 42:51, 54:24, 64:6, 74:25, 74:29, 74:31, 74:36

Manusia yang dimaksud sebagai albashari dalam 19.26 adalah nabi Isa.

Kini nabi sudah tidak ada, tetapi ada Alquran yang berfungsi sebagai nabi; keduanya membawa petunjuk Allah.

Karena orang yang berpuasa (alshiyam) sekarang tidak dapat bercakap dengan Nabi,

maka perintah katakanlah dalam 19.16, menjadi perintah:

meminta jawaban kepadaNya (2.186)
mencari apa-apa yang ditetapkan Allah atas orang-orang beriman (2.187, 2.183)
makan dan minum Alquran (2.187, 2.185).

Fiza wrote:

Dalam ayat yang anda sertakan '.. Saya tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini'.

Adakah bermaksud tidak dibenarkan bercakap dengan sesiapapun?

Benar, insiyyan adalah berarti manusia pada umumnya.

Jadi ketika sedang:

meminta jawaban kepadaNya (2.186)
mencari apa-apa yang ditetapkan Allah atas orang-orang beriman (2.187, 2.183)
makan dan minum Alquran (2.187, 2.185)

melalui kajian terhadap Alquran maka tidak boleh bercakap dengan sesiapa pun.

Demikian sehingga hasil kajian dari puasa (alshiyam) benar-benar murni hasil pemikiran dan pemahaman sendiri.
Back to top Go down
View user profile
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Aug 04, 2010 6:26 pm

Saya fahami bahawa ketika berpuasa, Sdr Faried tidak boleh bercakap dengan sesiapa. Kalau begitu bilakah sdr Faried menahan diri dari bercakap dan bila pula anda boleh berkata semula.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Wed Aug 04, 2010 10:55 pm

faried wrote:
Fiza wrote:
Anda kata , puasa ialah boleh bercakap dengan abashari tetapi tidak boleh bercakap dengan insiyan. Sila beri maksud perkataan melayu nya?

Bukan boleh bercakap dengan abashari

tetapi

diperintahkan untuk bercakap dengan abashari.

Perintahnya sangat jelas:

katakanlah/faqoolee.

Quote :
19:26 (Malay) "Maka makan, minum dan bersenang hatilah kamu. Jika kamu melihat seorang manusia, maka katakanlah: ""Sesungguhnya aku telah bernazar berpuasa untuk Tuhan Yang Maha Pemurah, maka aku tidak akan berbicara dengan seorang Manusia pun pada hari ini""."

Fakulee waishrabee waqarree AAaynan faimma tarayinna mina albashari ahadan faqoolee innee nathartu lilrrahmani sawman falan okallima alyawma insiyyan

Berkata/bercakap dengan albashari adalah inti dari puasa Maryam,

dan

untuk hal tersebut maka Maryam tidak berbicara kepada insiyyan.

Secara umum, albashari adalah manusia yang menjadi nabi/rasul. Silakan telusuri ayat-ayat yang mengandung kata albashari berikut:

Quote :
Ba-Shiin-Ra:

Mankind, Human beings, Lowest/basest/meanest sort of people, Perfect man (combining gentleness with strength).

akar bagi puasa jugak shiin tapi bukan bagi makan dan minum . jelas madsud puasa ialah bukan sekadar tidak makan dan minum


bashar n.com. 3:47, 3:79, 5:18, 6:91, 11:27, 12:31, 14:10, 14:11, 15:28, 15:33, 16:103, 17:93, 17:94, 18:110, 19:17, 19:20, 19:26, 21:3, 21:34, 23:24, 23:33, 23:34, 23:47, 25:54, 26:154, 26:186, 30:20, 36:15, 38:71, 41:6, 42:51, 54:24, 64:6, 74:25, 74:29, 74:31, 74:36

Manusia yang dimaksud sebagai albashari dalam 19.26 adalah nabi Isa.

Kini nabi sudah tidak ada, tetapi ada Alquran yang berfungsi sebagai nabi; keduanya membawa petunjuk Allah.

Karena orang yang berpuasa (alshiyam) sekarang tidak dapat bercakap dengan Nabi,

Quote :
ini jelas andaian . nabi isa pada masa tersebut bersama dgn mariam jadi jelas tidak berkata itu bukan di tujukan kepada isa tetapi manusia yg akan dilihatnya .

kaitan di bawah hanya rekaan utk menegakkan andaian di atas .


maka perintah katakanlah dalam 19.16, menjadi perintah:

meminta jawaban kepadaNya (2.186)
mencari apa-apa yang ditetapkan Allah atas orang-orang beriman (2.187, 2.183)
makan dan minum Alquran (2.187, 2.185).

Fiza wrote:

Dalam ayat yang anda sertakan '.. Saya tidak akan berbicara dengan seorang manusia pun pada hari ini'.

Adakah bermaksud tidak dibenarkan bercakap dengan sesiapapun?

Benar, insiyyan adalah berarti manusia pada umumnya.

Jadi ketika sedang:

meminta jawaban kepadaNya (2.186)
mencari apa-apa yang ditetapkan Allah atas orang-orang beriman (2.187, 2.183)
makan dan minum Alquran (2.187, 2.185)

melalui kajian terhadap Alquran maka tidak boleh bercakap dengan sesiapa pun.

Demikian sehingga hasil kajian dari puasa (alshiyam) benar-benar murni hasil pemikiran dan pemahaman sendiri.

secara logik tujuan bagi maryam makan ialah kerana ia dalam keadan lemah dan putus asa . banmyak terjemahan yg tidak menterjemahkan sauman kepada puasa tetapi mendiamkan diri .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 12:36 am

Salam,

Logik sekali pendapat saudara Faried. Ketika manusia sedang fokus berfikir mencari jawapan sesuau perkara, memang kita tidak boleh nak bercakap-cakap. Nanti hilang penumpuan.

Umpamanya dalam kelas, pelajar-pelajar yang suka berbual-bual dan tidak menumpukan perhatian kepada apa yang cikgu mereka sampaikan, pasti akan lambat faham dan ketinggalan maklumat berbanding pelajar yang fokus di dalam kelas.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 8:55 am

othman wrote:

secara logik tujuan bagi maryam makan ialah kerana ia dalam keadan lemah dan putus asa . banmyak terjemahan yg tidak menterjemahkan sauman kepada puasa tetapi mendiamkan diri .

Tetapi jauh lebih banyak yang mengartikan shawaman dengan puasa.

Saya tidak berpegang kepada jumlah, tetapi kepada kebenaran.


Muhammad Asad: Eat, then, and drink, and let thine eye be gladdened! And if thou shouldst see any human being, convey this unto him: `Behold, abstinence from speech have I vowed unto the Most Gracious; hence, I may not speak today to any mortal. ⇨

M. M. Pickthall: So eat and drink and be consoled. And if thou meetest any mortal, say: Lo! I have vowed a fast unto the Beneficent, and may not speak this day to any mortal. ⇨

Shakir: So eat and drink and refresh the eye. Then if you see any mortal, say: Surely I have vowed a fast to the Beneficent Allah, so I shall not speak to any man today. ⇨

Yusuf Ali: "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to (Allah) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'" ⇨

[Al-Muntakhab]: "Eat then and drink", he said, and compose your countenance and let your eyes speak content. Should you come across anyone of the people, you just say: "I vowed to Allah to fast from talking and to consecrate the day in religious observance, pray to Him and converse with Him, glorify Him and extol His glorious attributes; by consequence I will not give a speaking tongue today to a human being". ⇨

[Progressive Muslims] : "So eat and drink and be happy. If you see any human being, then Say: "I have declared a fast for the Almighty, and I will not talk today to any of mankind."" ⇨

Abdel Haleem: so eat, drink, be glad, and say to anyone you may see: “I have vowed to the Lord of Mercy to abstain from conversation, and I will not talk to anyone today.”’ ⇨

Abdul Majid Daryabadi: So eat and drink thou, and cool thine eyes; and if thou beholdest the human beings anyone, say: verily I have vowed to the Compassionate a fast, so I shall not speak today to any human being. ⇨

Ahmed Ali: So eat and drink and be delighted/satisfied eye(s) (delight your eyes), so when you see anyone from the human, so say: 'That I made a duty/vow (on myself) to the merciful, a fast , so I will not converse/speak the day/today (to) a human .' ⇨

Aisha Bewley: Eat and drink and delight your eyes. If you should see anyone at all, just say, “I have made a vow of abstinence to the All-Merciful and today I will not speak to any human being.”’ ⇨

Ali Ünal: "So eat and drink, and be comforted. If you should see some person, say (through gesture): "I have vowed a fast of silence to the All-Merciful, so I cannot speak to any human being today." ⇨

Ali Quli Qara'i: Eat, drink, and be comforted. Then if you see any human, say, ‘‘Indeed I have vowed a fast to the All-beneficent, so I will not speak to any human today.’’ ’ ⇨

Amatul Rahman Omar: Eat therefore and drink and be happy. Then if you see any human being tell (him), "I have vowed a fast to the Gracious God so I will not speak to any human being today".' ⇨

Muhammad Mahmoud Ghali : So eat and drink and comfort your eye, yet in case you ever definitely see any mortal, (Literally: any of the mortals) then say, "Surely I have vowed fasting to The All-Merciful, so I will never speak today to any human being." ⇨

Muhammad Sarwar: Eat, drink, and rejoice. Should you see a person going by, tell him that on this day you have promised the Beneficent God to fast and never talk to any human being." ⇨

Muhammad Taqi Usmani: So eat, drink and cool your eyes. Then if you see any human being, say (to him), .I have vowed a fast (of silence) for the All-Merciful (Allah,) and therefore, I shall never speak to any human today. ⇨

Shabbir Ahmed: "Eat then and drink, and let your eyes be gladdened! And if you see any human being, convey this to him, 'Behold, I have made a vow of silence for the Beneficent. Hence, I may not speak to any person today.' " ⇨

Syed Vickar Ahamed: "So eat and drink and cool (wet your) eye. And if you see any man, say, 'I have promised solemnly to (Allah) the Most Gracious (Ar-Rahman), and this day, I will not enter into talk with any human being.' " ⇨

Umm Muhammad (Sahih International): So eat and drink and be contented. And if you see from among humanity anyone, say, 'Indeed, I have vowed to the Most Merciful abstention, so I will not speak today to [any] man.' " ⇨

Farook Malik: Eat, then, and drink, and let thine eye be gladdened! And if thou shouldst see any human being, convey this unto him:'9 `Behold, abstinence from speech have I vowed unto the Most Gracious; hence, I may not speak today to any mortal.' " ' ⇨


Controversial, deprecated, or status undetermined works

Bijan Moeinian: If you do not want to talk to a human being, simply use the sign language explaining that you have made a vow to the Lord to fast and not to talk to anyone today.” ⇨

Faridul Haque: "Therefore eat and drink and appease your eyes; so if you meet any person then say, ‘I have pledged a fast (of silence) to the Most Gracious - I will therefore not speak to any person today.’ " ⇨

Hasan Al-Fatih Qaribullah: Therefore eat and drink and rejoice with your eyes. If you meet any human say to him: "I have vowed a fast to the Merciful and will not speak with anyone today." ' ⇨

Maulana Muhammad Ali: So eat and drink and cool the eye. Then if thou seest any mortal, say: Surely I have vowed a fast to the Beneficent, so I will not speak to any man to-day. ⇨

Muhammad Ahmed - Samira: Eat and drink, and be at peace. If you see any man, tell him: 'I have verily vowed a fast to Ar-Rahman and cannot speak to any one this day.' ⇨

Sher Ali:`So, eat and drink and cool thine eye. And if thou seest any man, say, `I have vowed a fast to the Gracious God; I will, therefore, not speak this day to any human being.' ⇨

Yusuf Ali (org.): "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to (God) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'" ⇨

Rashad Khalifa: "Eat and drink, and be happy. When you see anyone, say, `I have made a vow of silence; I am not talking today to anyone.' " ⇨

Non-Muslim and/or Orientalist works

Arthur John Arberry: Eat therefore, and drink, and be comforted; and if thou shouldst see any mortal, say, "I have vowed to the All-merciful a fast, and today I will not speak to any man. ⇨

Edward Henry Palmer: so eat, and drink, and cheer thine eye; and if thou shouldst see any mortal say, "Verily, I have vowed to the Merciful One a fast, and I will not speak today with a human being."' ⇨

George Sale: And eat, and drink, and calm thy mind. Moreover if thou see any man, and he question thee, say, verily I have vowed a fast unto the merciful; wherefore I will by no means speak to a man this day. ⇨

John Medows Rodwell: Eat then and drink, and be of cheerful eye: and shouldst thou see a man, Say, - Verily, I have vowed abstinence to the God of mercy. - To no one will I speak this day." ⇨


Last edited by faried on Thu Aug 05, 2010 9:17 am; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 8:57 am

Salam,

Puasa adalah untuk memperkukuhkan diri dalam mempelajari Al-Quran dan mungkin juga dalam bidang-bidang lain. Ia juga boleh disifatkan sebagai satu kaedah mendisiplinkan diri malah self reflect (apabila ia dilakukan dalam bentuk hukuman). Dalam puasa kita kena makan dan minum dan segarkan diri. Kita cuma disuruh supaya tidak bercakap-cakap dengan manusia lain semasa sedang melakukannya supaya matlamat kita berpuasa - samada untuk belajar atau self reflect akan dapat dicapai.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 9:10 am

Salam,

Menyebut tentang puasa, pasti tidak lari dengan "bulan Ramadhan" (syahru ramadhan). Seperti yang kita maklumi, nama-nama bulan lain seperti Syawal, Zulkaidah, Zulhijjah, Muharram dan lain-lain lagi tidak wujud dalam Al Quran. Jadi, apakah yang dikatakan "bulan Ramadhan" itu adalah nama bulan dalam kalendar Hijrah atau ada maksud lain yang lebih logik sebagai ahli peringatan.

Saya pernah membaca tulisan TM bahawa syahru ramadhan itu bermaksud "bahang manifestasi" iaitu pada pendapat saya ia adalah perasaan atau semangat yang datang ketika kita ingin mencari jawapan sesuatu persoalan yang wujud. Contohnya apabila kita nampak kaum kita melakukan banyak perkara yang tak masuk akal, kita pun dapat semangat nak mengkaji Al Quran untuk mencari jawapan yang sebenar. Ketika itulah yang dimaksudkan "syahru ramadhan". Dan memang logik ketika kita mengkaji Al Quran, kita kena kurang bercakap atau berbual-bual kosong dengan manusia agar fokus tidak lari.

Mungkin ada yang mempunyai pendapat yang lain tentang erti syahru ramadhan?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 9:28 am

faried wrote:
othman wrote:

secara logik tujuan bagi maryam makan ialah kerana ia dalam keadan lemah dan putus asa . banmyak terjemahan yg tidak menterjemahkan sauman kepada puasa tetapi mendiamkan diri .

Tetapi jauh lebih banyak yang mengartikan shawaman dengan puasa.

Saya tidak berpegang kepada jumlah, tetapi kepada kebenaran.

Generally Accepted Translations of the Meaning
Muhammad Asad Eat, then, and drink, and let thine eye be gladdened! And if thou shouldst see any human being, convey this unto him: `Behold, abstinence from speech have I vowed unto the Most Gracious; hence, I may not speak today to any mortal. ⇨
M. M. Pickthall So eat and drink and be consoled. And if thou meetest any mortal, say: Lo! I have vowed a fast unto the Beneficent, and may not speak this day to any mortal. ⇨
Shakir So eat and drink and refresh the eye. Then if you see any mortal, say: Surely I have vowed a fast to the Beneficent Allah, so I shall not speak to any man today. ⇨
Yusuf Ali "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to (Allah) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'" ⇨
[Al-Muntakhab] "Eat then and drink", he said, and compose your countenance and let your eyes speak content. Should you come across anyone of the people, you just say: "I vowed to Allah to fast from talking and to consecrate the day in religious observance, pray to Him and converse with Him, glorify Him and extol His glorious attributes; by consequence I will not give a speaking tongue today to a human being". ⇨
[Progressive Muslims] "So eat and drink and be happy. If you see any human being, then Say: "I have declared a fast for the Almighty, and I will not talk today to any of mankind."" ⇨
Abdel Haleem so eat, drink, be glad, and say to anyone you may see: “I have vowed to the Lord of Mercy to abstain from conversation, and I will not talk to anyone today.”’ ⇨
Abdul Majid Daryabadi So eat and drink thou, and cool thine eyes; and if thou beholdest the human beings anyone, say: verily I have vowed to the Compassionate a fast, so I shall not speak today to any human being. ⇨
Ahmed Ali So eat and drink and be delighted/satisfied eye(s) (delight your eyes), so when you see anyone from the human, so say: 'That I made a duty/vow (on myself) to the merciful, a fast , so I will not converse/speak the day/today (to) a human .' ⇨
Aisha Bewley Eat and drink and delight your eyes. If you should see anyone at all, just say, “I have made a vow of abstinence to the All-Merciful and today I will not speak to any human being.”’ ⇨
Ali Ünal "So eat and drink, and be comforted. If you should see some person, say (through gesture): "I have vowed a fast of silence to the All-Merciful, so I cannot speak to any human being today." ⇨
Ali Quli Qara'i Eat, drink, and be comforted. Then if you see any human, say, ‘‘Indeed I have vowed a fast to the All-beneficent, so I will not speak to any human today.’’ ’ ⇨
Amatul Rahman Omar `Eat therefore and drink and be happy. Then if you see any human being tell (him), "I have vowed a fast to the Gracious God so I will not speak to any human being today".' ⇨
Hamid S. Aziz And shake towards you the trunk of the palm tree, it will drop upon you fresh ripe dates; ⇨
Muhammad Mahmoud Ghali So eat and drink and comfort your eye, yet in case you ever definitely see any mortal, (Literally: any of the mortals) then say, "Surely I have vowed fasting to The All-Merciful, so I will never speak today to any human being." ⇨
Muhammad Sarwar Eat, drink, and rejoice. Should you see a person going by, tell him that on this day you have promised the Beneficent God to fast and never talk to any human being." ⇨
Muhammad Taqi Usmani So eat, drink and cool your eyes. Then if you see any human being, say (to him), .I have vowed a fast (of silence) for the All-Merciful (Allah,) and therefore, I shall never speak to any human today. ⇨
Shabbir Ahmed "Eat then and drink, and let your eyes be gladdened! And if you see any human being, convey this to him, 'Behold, I have made a vow of silence for the Beneficent. Hence, I may not speak to any person today.' " ⇨
Syed Vickar Ahamed "So eat and drink and cool (wet your) eye. And if you see any man, say, 'I have promised solemnly to (Allah) the Most Gracious (Ar-Rahman), and this day, I will not enter into talk with any human being.' " ⇨
Umm Muhammad (Sahih International) So eat and drink and be contented. And if you see from among humanity anyone, say, 'Indeed, I have vowed to the Most Merciful abstention, so I will not speak today to [any] man.' " ⇨
Farook Malik Eat, then, and drink, and let thine eye be gladdened! And if thou shouldst see any human being, convey this unto him:'9 `Behold, abstinence from speech have I vowed unto the Most Gracious; hence, I may not speak today to any mortal.' " ' ⇨

Controversial, deprecated, or status undetermined works
Bijan Moeinian If you do not want to talk to a human being, simply use the sign language explaining that you have made a vow to the Lord to fast and not to talk to anyone today.” ⇨
Faridul Haque "Therefore eat and drink and appease your eyes; so if you meet any person then say, ‘I have pledged a fast (of silence) to the Most Gracious - I will therefore not speak to any person today.’ " ⇨
Hasan Al-Fatih Qaribullah Therefore eat and drink and rejoice with your eyes. If you meet any human say to him: "I have vowed a fast to the Merciful and will not speak with anyone today." ' ⇨
Maulana Muhammad Ali So eat and drink and cool the eye. Then if thou seest any mortal, say: Surely I have vowed a fast to the Beneficent, so I will not speak to any man to-day. ⇨
Muhammad Ahmed - Samira Eat and drink, and be at peace. If you see any man, tell him: 'I have verily vowed a fast to Ar-Rahman and cannot speak to any one this day.' ⇨
Sher Ali `So, eat and drink and cool thine eye. And if thou seest any man, say, `I have vowed a fast to the Gracious God; I will, therefore, not speak this day to any human being.' ⇨
Yusuf Ali (org.) "So eat and drink and cool (thine) eye. And if thou dost see any man, say, 'I have vowed a fast to (God) Most Gracious, and this day will I enter into not talk with any human being'" ⇨
Rashad Khalifa "Eat and drink, and be happy. When you see anyone, say, `I have made a vow of silence; I am not talking today to anyone.' " ⇨

Non-Muslim and/or Orientalist works
Arthur John Arberry Eat therefore, and drink, and be comforted; and if thou shouldst see any mortal, say, "I have vowed to the All-merciful a fast, and today I will not speak to any man. ⇨
Edward Henry Palmer so eat, and drink, and cheer thine eye; and if thou shouldst see any mortal say, "Verily, I have vowed to the Merciful One a fast, and I will not speak today with a human being."' ⇨
George Sale And eat, and drink, and calm thy mind. Moreover if thou see any man, and he question thee, say, verily I have vowed a fast unto the merciful; wherefore I will by no means speak to a man this day. ⇨
John Medows Rodwell Eat then and drink, and be of cheerful eye: and shouldst thou see a man, Say, - Verily, I have vowed abstinence to the God of mercy. - To no one will I speak this day." ⇨

salam

kebenaran ? kalau kebenaran kenapa beralih kepada kamus bukan akar bahasa arab . bukankah ini prinsip utama memahami al quran .

lagi pun orang yg lepas bersalin jugak di katogorikan sebagai orang yg sakit . jika ayat ini adalah perintah umum puasa maka hanya orang yg bersalin sahaja yg perlu mematuhi hukum ini.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 9:35 am

salam





"Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang
merunsingkan. Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka
katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah)
Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan
berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini".
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 9:42 am

othman wrote:

salam

kebenaran ? kalau kebenaran kenapa beralih kepada kamus bukan akar bahasa arab . bukankah ini prinsip utama memahami al quran .

lagi pun orang yg lepas bersalin jugak di katogorikan sebagai orang yg sakit . jika ayat ini adalah perintah umum puasa maka hanya orang yg bersalin sahaja yg perlu mematuhi hukum ini.
Salam,

Jika dalam Al Quran ada membezakan "puasa orang lepas bersalin" dan "puasa orang tidak bersalin", logik juga kita membezakan. Tetapi apakah Al Quran membeza sesuatu ayat itu untuk puasa orang yang lepas bersalin dan ayat yang ini pula untuk puasa orang yang tak bersalin?

Jadi kenapa nak mengada-adakan hukum apa yang Allah tak pernah bezakan?

Dan kemukakanlah ayat Al Quran yang menunjukkan cara puasa orang terdahulu bagi kategory "yang tidak bersalin" pula?

Kalau kita lihat kaedah puasa yang diajar oleh ahli syair, perempuan yang bersalin pun kena gantikan puasa menahan lapar dan dahaga itu jika wanita itu bersalin di bulan Ramadhan. Maknanya bagi mereka, tak wujud pun konsep puasa boleh makan dan minum tetapi tidak bercakap dengan manusia itu.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 11:01 am

othman wrote:

kebenaran ? kalau kebenaran kenapa beralih kepada kamus bukan akar bahasa arab . bukankah ini prinsip utama memahami al quran .

Karena bahasa Arab dari Alquran dialih bahasakan, maka tidak terhindarkan dan harus menggunakan kamus.

Lagi pula, en Othman sendiri yang mempersilakan menggunakan kamus.

Dalam berdiskusi, mari kita konsisten.

En Othman telah bolak-balik dari menggunakan bahasa Arab dan kamus. Berikut post yang menyatakan ketidak-konsistenan tersebut:

[quote]
Quote :
faried wrote:
othman wrote:

ini bagi saya jalan al quran , bukan jalan kamus . bahasa arab lagi la terperinci , satu huruf pun boleh berdiri sendiri .

Baik, kita gunakan Alquran.

othman wrote:

sila bapak rujuk kamus bapak, bukankah dari asalnya kata menahan dari gerak ... kuda yg berhenti , air yg berhenti mengalir dan makan juga akan berhenti bila kita menahan makan ... sangat jelas .

othman wrote:

lagi pun orang yg lepas bersalin jugak di katogorikan sebagai orang yg sakit . jika ayat ini adalah perintah umum puasa maka hanya orang yg bersalin sahaja yg perlu mematuhi hukum ini.

Dalam hal ini kita memiliki sudut pandang yang berbeda.

En Othman memandang Maryam sebagai orang sakit, saya memandang Maryam sebagai orang terdahulu.

Puasa kini seperti (kama) puasa orang terdahulu (2.183).

Alquran adalah penjelas/albayyinat (2.185)

Maryam sebagai orang terdahulu dan perempuan teladan dijelaskan cara berpuasanya dalam 19.24-26.

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 11:57 am

[quote="faried"]
othman wrote:

kebenaran ? kalau kebenaran kenapa beralih kepada kamus bukan akar bahasa arab . bukankah ini prinsip utama memahami al quran .

Karena bahasa Arab dari Alquran dialih bahasakan, maka tidak terhindarkan dan harus menggunakan kamus.

Lagi pula, en Othman sendiri yang mempersilakan menggunakan kamus.

Dalam berdiskusi, mari kita konsisten.

En Othman telah bolak-balik dari menggunakan bahasa Arab dan kamus. Berikut post yang menyatakan ketidak-konsistenan tersebut:

Quote :
Quote :
faried wrote:
othman wrote:

ini bagi saya jalan al quran , bukan jalan kamus . bahasa arab lagi la terperinci , satu huruf pun boleh berdiri sendiri .

Baik, kita gunakan Alquran.

othman wrote:

sila bapak rujuk kamus bapak, bukankah dari asalnya kata menahan dari gerak ... kuda yg berhenti , air yg berhenti mengalir dan makan juga akan berhenti bila kita menahan makan ... sangat jelas .

othman wrote:

lagi pun orang yg lepas bersalin jugak di katogorikan sebagai orang yg sakit . jika ayat ini adalah perintah umum puasa maka hanya orang yg bersalin sahaja yg perlu mematuhi hukum ini.

Dalam hal ini kita memiliki sudut pandang yang berbeda.

En Othman memandang Maryam sebagai orang sakit, saya memandang Maryam sebagai orang terdahulu.

Puasa kini seperti (kama) puasa orang terdahulu (2.183).

Alquran adalah penjelas/albayyinat (2.185)

Maryam sebagai orang terdahulu dan perempuan teladan dijelaskan cara berpuasanya dalam 19.24-26.

Salam.

salam

saya berdolak dalik .... terpulang lah pada bapak utk menafsirkanya .

biasa lah perempuan , bila time haid dan nifas dia dalam keadaan tak tentreram boleh jadi gila meroyan .
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 4:15 pm

othman wrote:


"Maka makanlah dan minumlah serta bertenanglah hati dari segala yang
merunsingkan. Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka
katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah)
Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan
berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini".

Jika shawman dalam 19.26 dipahami sebagai diam membisu,

apa pemahaman en Othman tentang cara alshiyam dalam 2.187?

Salam.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 4:33 pm

salam

Detail Surat Al-Baqarah Ayat 187
أحل dihalalkan
لكم bagimu
ليلة malam
الصيام puasa
الرفث bercampur
إلى kepada/dengan
نسائكم isteri-isterimu
هن mereka
لباس pakaian
لكم bagimu
وأنتم dan kamu
لباس pakaian
لهن bagi mereka
علم telah mengetahui
الله Allah
أنكم bahwasanya kamu
كنتم kamu adalah
تختانون kamu khianat
أنفسكم dirimu
فتاب maka Dia mengampuni
عليكم atasmu
وعفا dan Dia memaafkan
عنكم daripadamu
فالءن maka sekarang
بشروهن campurilah mereka
وابتغوا dan carilah olehmu
ما apa
كتب telah menetapkan
الله Allah
لكم untukmu
وكلوا dan makanlah
واشربوا dan minumlah
حتى sehingga
يتبين nyata/jelas
لكم bagimu
الخيط benang
الأبيض putih
من dari
الخيط benang
الأسود hitam
من dari
الفجر waktu fajar
ثم kemudian
أتموا sempurnakanlah
الصيام puasa
إلى sampai
اليل malam
ولا dan janganlah
تبشروهن kamu mencampuri mereka
وأنتم dan/sedang kamu
عكفون orang yang i'tikaf
في dalam
المسجد masjid
تلك itulah
حدود batas-batas (hukum)
الله Allah
فلا maka janganlah
تقربوها kamu mendekatinya
كذلك demikianlah
يبين menerangkan
الله Allah
ءايته ayat-ayatNya
للناس kepada manusia
لعلهم supaya mereka
يتقون bertakwa
boleh bapak jelaskan persoalan bapak .alsiyam adalah puasa . jelas saja bagi saya .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Thu Aug 05, 2010 8:32 pm

Salam,

Puasa atau syiyam adalah satu istilah yang sama dalam bahasa yang berbeza. Dan maknanya bukan tak makan dan tak minum tetapi mendisiplinkan diri atau memperkukuhkan diri dengan makan dan minum secukupnya supaya apa saja matlamat puasa itu dapat dicapai dengan berkesan. Misalnya berpuasa kerana mahu menyelidik dan memahami Al-Quran atau boleh juga ilmu-ilmu lain, untuk reflect terhadap diri sendiri kerana melakukan sesuatu kesalahan dan sebagainya. Semasa berpuasa Tuhan suruh supaya kita tidak berinteraksi dengan orang lain. Walaupun begitu kita tetap dibenarkan bergaul dengan isteri/pasangan pada waktu malam.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 12:57 am

Salam,

Setakat ini apa yang saya faham;

sawman: menahan daripada berkata-kata dengan manusia untuk menumpukan perhatian kepada petunjuk Allah.

syiyam: proses memahami sesuatu petunjuk Allah sehingga dapat membezakan ia benar atau dusta, baik atau buruk, berguna atau sia-sia. Sebab itu dalam ayat 2:185 disebut tentang Pembeza (furqaan).

Contoh dalam masyarakat kita, ada orang kata puasa adalah menahan lapar dan dahaga (serta bersetubuh) di siang hari. Apabila kita membuat kajian berpandukan Al Quran sehingga dapat membezakan apakah amalan puasa sebegitu benar atau dusta, ketika itulah kita melakukan syiyam.

Dalam hidup ini, jangan cepat terpengaruh dan mudah percaya apa orang lain cakap. Luangkan masa bersendirian untuk mengkaji baik-buruk atau benar-dusta sesuatu perkara. Barulah selamat masa hadapan.

Proses berfikir memang melaparkan dan mendahagakan. Di sinilah logiknya kenapa ketika syiyam, kita disuruh makan dan minum sesuatu yang berkhasiat agar dapat meransang proses berfikir.

Dalam keadaan lapar dan dahaga, manusia rasa letih dan mengantuk yang mengakibatkan mereka malas berfikir. Mungkin kerana berpuasa dengan cara menahan lapar dan dahaga itulah daya pemikiran umat Islam hari ini agak ketinggalan berbanding bangsa-bangsa yang berpuasa selari dengan cara Al Quran iaitu makan dan minum, kurang bercakap dan fokus memahami sesuatu ilmu.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 11:43 am

othman wrote:

Detail Surat Al-Baqarah Ayat 187
أحل dihalalkan
لكم bagimu
ليلة malam
الصيام puasa
الرفث bercampur
إلى kepada/dengan
نسائكم isteri-isterimu
هن mereka
لباس pakaian
لكم bagimu
وأنتم dan kamu
لباس pakaian
لهن bagi mereka
علم telah mengetahui
الله Allah
أنكم bahwasanya kamu
كنتم kamu adalah
تختانون kamu khianat
أنفسكم dirimu
فتاب maka Dia mengampuni
عليكم atasmu
وعفا dan Dia memaafkan
عنكم daripadamu
فالءن maka sekarang
بشروهن campurilah mereka
وابتغوا dan carilah olehmu
ما apa
كتب telah menetapkan
الله Allah
لكم untukmu
وكلوا dan makanlah
واشربوا dan minumlah
حتى sehingga
يتبين nyata/jelas
لكم bagimu
الخيط benang
الأبيض putih
من dari
الخيط benang
الأسود hitam
من dari
الفجر waktu fajar
ثم kemudian
أتموا sempurnakanlah
الصيام puasa
إلى sampai
اليل malam
ولا dan janganlah
تبشروهن kamu mencampuri mereka
وأنتم dan/sedang kamu
عكفون orang yang i'tikaf
في dalam
المسجد masjid
تلك itulah
حدود batas-batas (hukum)
الله Allah
فلا maka janganlah
تقربوها kamu mendekatinya
كذلك demikianlah
يبين menerangkan
الله Allah
ءايته ayat-ayatNya
للناس kepada manusia
لعلهم supaya mereka
يتقون

bertakwa
boleh bapak jelaskan persoalan bapak .alsiyam adalah puasa . jelas saja bagi saya .


Sama, bagi saya alshiyam sangat jelas perintahnya dalam 2.187, yaitu:

Carilah apa yang Allah telah tetapkan

dan

makanlah dan minumlah.

Apa yang Allah telah tetapkan atas orang-orang yang beriman dapat dicari dalam Alquran

dan

perintah makan dan minum ditujukan agar makan dan minum Alquran, karena dalam
rangkaian ayat-ayat tentang alshiyam dalam Albaqarah, tidak ada suatu pun objek makan dan minum yang dapat dimasukkan ke dalam mulut.

Apalagi tujuan alshiyam adalah agar orang beriman menjadi bertakwa.

Dengan mengamalkan ketetapan Allah

dan

mengamalkan pemahaman hasil makan dan
minum Alquran, maka pasti orang beriman, akan menjadi orang yang bertakwa.

Salam.







Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 12:24 pm

Fiza wrote:
Saya fahami bahawa ketika berpuasa, Sdr Faried tidak boleh bercakap dengan sesiapa. Kalau begitu bilakah sdr Faried menahan diri dari bercakap dan bila pula anda boleh berkata semula.

Puasa/alshiyam ketika tidak sedang berjalan (2.184, 185). Berjalan biasanya dilakukan di siang hari, sehingga mudah dipahami bahwa puasa dilaksanakan pada siang hari.

Hal tersebut lebih jelas lagi:

Quote :
2:187 (Malay) ...Kemudian sempurnakanlah
puasa itu sampai (datang) malam, ...

Jadi pada malam hari sudah boleh bercakap, karena sudah tidak lagi berpuasa.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 12:35 pm

faried wrote:
othman wrote:

Detail Surat Al-Baqarah Ayat 187
أحل dihalalkan
لكم bagimu
ليلة malam
الصيام puasa
الرفث bercampur
إلى kepada/dengan
نسائكم isteri-isterimu
هن mereka
لباس pakaian
لكم bagimu
وأنتم dan kamu
لباس pakaian
لهن bagi mereka
علم telah mengetahui
الله Allah
أنكم bahwasanya kamu
كنتم kamu adalah
تختانون kamu khianat
أنفسكم dirimu
فتاب maka Dia mengampuni
عليكم atasmu
وعفا dan Dia memaafkan
عنكم daripadamu
فالءن maka sekarang
بشروهن campurilah mereka
وابتغوا dan carilah olehmu
ما apa
كتب telah menetapkan
الله Allah
لكم untukmu
وكلوا dan makanlah
واشربوا dan minumlah
حتى sehingga
يتبين nyata/jelas
لكم bagimu
الخيط benang
الأبيض putih
من dari
الخيط benang
الأسود hitam
من dari
الفجر waktu fajar
ثم kemudian
أتموا sempurnakanlah
الصيام puasa
إلى sampai
اليل malam
ولا dan janganlah
تبشروهن kamu mencampuri mereka
وأنتم dan/sedang kamu
عكفون orang yang i'tikaf
في dalam
المسجد masjid
تلك itulah
حدود batas-batas (hukum)
الله Allah
فلا maka janganlah
تقربوها kamu mendekatinya
كذلك demikianlah
يبين menerangkan
الله Allah
ءايته ayat-ayatNya
للناس kepada manusia
لعلهم supaya mereka
يتقون

bertakwa
boleh bapak jelaskan persoalan bapak .alsiyam adalah puasa . jelas saja bagi saya .


Sama, bagi saya alshiyam sangat jelas perintahnya dalam 2.187, yaitu:

Carilah apa yang Allah telah tetapkan

dan

makanlah dan minumlah.

Apa yang Allah telah tetapkan atas orang-orang yang beriman dapat dicari dalam Alquran

dan

perintah makan dan minum ditujukan agar makan dan minum Alquran, karena dalam
rangkaian ayat-ayat tentang alshiyam dalam Albaqarah, tidak ada suatu pun objek makan dan minum yang dapat dimasukkan ke dalam mulut.

Apalagi tujuan alshiyam adalah agar orang beriman menjadi bertakwa.

Dengan mengamalkan ketetapan Allah

dan

mengamalkan pemahaman hasil makan dan
minum Alquran, maka pasti orang beriman, akan menjadi orang yang bertakwa.

Salam.








salam

Allah tahu bila berpuasa manusia mengkhianati diri kerana berpuasa itu melawan fitrah manusia tapi allah mengampuninya kerana dgn berpuasa manusia sebenarnya akan mendekati takwa . sebab itu setiap hukum itu ada hikmahnya yg manusia tidak menyedarinya . manusia berharapkan makan dan minum bukan kepada allah utk hidup contohnya telah di pegang oleh banyak forumer kat sini . harap2 bila berpuasa nanti kalangan mereka akan menyedarinya .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 1:07 pm

othman wrote:
Allah tahu bila berpuasa manusia mengkhianati diri kerana berpuasa itu melawan fitrah manusia tapi allah mengampuninya kerana dgn berpuasa manusia sebenarnya akan mendekati takwa

Salam,

Apakah dengan berpuasa (menahan diri dpd makan dan minum nutrisi) akan mendekati takwa?

Boleh tuan othman jelaskan di sini.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Fiza
Siswazah
Siswazah


Posts : 103
Points : 2430
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 1:19 pm

Apakah hukum sekiranya En. Faried engkar dan bercakap dengan sengaja pada siang hari?
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 2:02 pm

Puan Fiza,

Kalau bercakap dengan sengaja pada siang hari maka berarti tidak berpuasa.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2873
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Fri Aug 06, 2010 2:12 pm

othman wrote:

Allah tahu bila berpuasa manusia mengkhianati diri kerana berpuasa itu melawan fitrah manusia tapi allah mengampuninya kerana dgn berpuasa manusia sebenarnya akan mendekati takwa.

Apa yang dikhianati?

Yang dihalalkan dalam 2.187 adalah:

الرفث dan alrafasu = percampuran bukan bercampur.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Orang Islam berpuasa?   Today at 8:08 am

Back to top Go down
 
Orang Islam berpuasa?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 11Go to page : Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
 Similar topics
-
» mengapa orang islam tidak mau bersatu
» kenapa yahudi begitu memusuhi islam?
» 7 musuh terbesar orang islam
» lembah karmel, vatikan van java
» Awas Bahaya Laten Kotak Segi 4 di dalam Rumahnya Orang Islam

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: