HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 1 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 1 Guest

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Mon Aug 02, 2010 1:43 am

First topic message reminder :

Admin wrote:


Bagaimana tuan kata diputar kalau tuan sendiri tidak dapat menjelaskan putaran itu?

gaara wrote:
da banyk yg dijelaskn ttg putrn2 puak akai nie dr mula lg... Very Happy Very Happy

misalnya soaln sy ttg nk percy kpd ulamak atau puak akai tdk dijwb... Laughing

sedangkn klau nk buat perbandingan antara puak akai dan ulamak nie bagaikn bumi dgn langit.. cat cat
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 7:13 pm

Juang wrote:
Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.

salam

mana ada sebut solat 5 kali . terjemahan tak sebutpun macam tu . terjemahan mana yg saudara boleh terima . tak ada sastu pun di kata kan solat tu kena dilakukan sepanjang masa .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 7:50 pm

Juang wrote:
Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.

saya pun heran juga pak juang nih..
perawi , ulama , salaf, ustaz, hadis hadis ....seeemuanya antum tak nak pakai

hanya nak pakai Alquran.

Tapi yang hairannya terjemahan dari ULAMA" anta pakai pula ya...

kenapa tak belajar bahasa Arab dengan tuhan,,,,,Doa banyak banyak supaya Allah Ajar pak juang terus memahami Alquran tanpa terjemahan
Dan doa banyak banyak supaya Allah beri taufiq dan Hidayah.

Ya Allah , Anugerahilah kami taifiq dan hidayah


Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 9:12 pm

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.

salam

mana ada sebut solat 5 kali . terjemahan tak sebutpun macam tu . terjemahan mana yg saudara boleh terima . tak ada sastu pun di kata kan solat tu kena dilakukan sepanjang masa .

Salam,

Sebab itu, kita tidak harus mengada-ada ketetapan spt berapa kali solat itu harus dilakukan. Ada yang kata 5, 3, 6 dsb. mereka hanya bersangka-sangka sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 10:26 pm

Pak Admin

Solah tu Apa?
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 10:40 pm

Quote :
Admin wrote:


Salam,

Sebab itu, kita tidak harus mengada-ada ketetapan spt berapa kali solat itu harus dilakukan. Ada yang kata 5, 3, 6 dsb. mereka hanya bersangka-sangka sahaja.

memang betul tu pak Admin yang di kasihi

kita tidak harus mengada adakan ketetapan berapa kali harus di lakukan solat tu.

tetapi kita WAJIB mengikuti perintah Allah meNUNAIKAN solat 5 kali dalam sehari semalam....TUNAI ....Cash...bukan berangan angan Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sun Aug 15, 2010 3:08 am

iltizam wrote:
Pak Admin

Solah tu Apa?

Salam,

Mohon dibincangkan di topik yang berkaitan.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2881
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sun Aug 15, 2010 3:16 am

Admin wrote:
othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.

salam

mana ada sebut solat 5 kali . terjemahan tak sebutpun macam tu . terjemahan mana yg saudara boleh terima . tak ada sastu pun di kata kan solat tu kena dilakukan sepanjang masa .

Salam,

Sebab itu, kita tidak harus mengada-ada ketetapan spt berapa kali solat itu harus dilakukan. Ada yang kata 5, 3, 6 dsb. mereka hanya bersangka-sangka sahaja.

salam

samada kali atau tidak tapi mesti lah ada masa dia . jadi berapa kali sebenarnya .
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sun Aug 15, 2010 3:24 am

Admin wrote:
iltizam wrote:
Pak Admin

Solah tu Apa?

Salam,

Mohon dibincangkan di topik yang berkaitan.

cerita Alquran seluruhnya berkaitan dengan Solah.

Dan Yang mencerai beraikan kaitan ilmu nya serta memisah misahkan adalah yahudi. Agar pemahaman yang sebenar terlerai
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2965
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sun Aug 15, 2010 4:07 am

Salam,

Tuhan suruh kita komited kepada Al-Quran. Jadi komitmen atau solaa kita adalah untuk menegakkan satu cara hidup yang bersandarkan sepenuhnya kepada Al-Quran.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Mon Aug 16, 2010 7:13 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam,

Cari terjemahan/ tafsiran yang suruh orang islam sembahyang 5 kali sehari.

salam

ada ke yg tafsir macam tu .. boleh bagi contoh . setakat ni tak pernah jumpa pun terjemahan yg macam tu .

Salam,

Saudara tanya ada ke tafsir macam itu. Maka saya sudah bawa terjemahan Al Quran versi Indon yang ada tafsir sembahyang 5 kali itu.

othman wrote:
Juang wrote:
Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.

salam

mana ada sebut solat 5 kali . terjemahan tak sebutpun macam tu . terjemahan mana yg saudara boleh terima . tak ada sastu pun di kata kan solat tu kena dilakukan sepanjang masa .

Alih-alih saudara kata tiada pula walhal saya dah bawa terjemahan dan tafsiran yang ada sebut pasal sembahyang 5 kali itu. Saudara ni ada mata ke tidak? Berhujah macam orang tiada mata sahaja?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 19, 2010 4:46 pm

Salam...

.... mmg ada difardukan solat 5 waktu oleh ALLAH dan Rasulnya dlm tafsir ulamak......

tp yg tiada ialah perkataan br komitmen yg diperkenakn oleh saudra tolokminda.. geek

sory... Very Happy

hairan jgk ulamak yg bijak dan genius bleh terlepas pandng perkara penting begitu.... Smile
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2999
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 19, 2010 9:15 pm

Salam,

Sebab mereka mencampur adukkan dengan riwayat hadislah, mereka membuat tafsiran sedemikian.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 20, 2010 9:00 am

gaara wrote:
Salam...

.... mmg ada difardukan solat 5 waktu oleh ALLAH dan Rasulnya dlm tafsir ulamak......

tp yg tiada ialah perkataan br komitmen yg diperkenakn oleh saudra tolokminda.. geek

sory... Very Happy

hairan jgk ulamak yg bijak dan genius bleh terlepas pandng perkara penting begitu.... Smile
Salam,

Sebenarnya komitmen itu perkara fitrah sahaja. Bila manusia nak pikul tanggungjawab sebagai khalifah, itulah komitmen utama mereka. Tetapi istilah komitmen itu diambil daripada perkataan Inggeris, itu yang nampak macam baru.

Samalah macam mengEsakan Allah itu sebenarnya perkara fitrah sahaja. Tetapi bila ulamak ugama Yahudi dan Nasrani mempromosikan bahawa Allah ada putera, maka mengEsakan Allah itu dirasakan tidak wujud dalam kepercayaan mereka.

Bila Nabi memperbetulkan balik kepercayaan tradisi mereka dengan mengatakan Allah itu Esa, mereka merasakan Al Quran itu ajaran baru.

Memang orang yang taksub dengan ajaran tradisi akan merasa macam orang kafir terdahulu rasa. Itulah balasan kepada orang-orang yang jumud dan tertutup mindanya. Smile
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 20, 2010 10:00 am

iltizam wrote:

cerita Alquran seluruhnya berkaitan dengan Solah.

Sependapat.

Tetapi Alquran tidak menjelaskan bahwa salat = ritual penyembahan.
Back to top Go down
View user profile
faried
Sarjana
Sarjana


Posts : 524
Points : 2874
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 20, 2010 10:05 am

iltizam wrote:

kita tidak harus mengada adakan ketetapan berapa kali harus di lakukan solat tu.

Ya, tidak boleh mengada-ada ketetapan,

lalu

dari mana ketetapan salat 5 kali? Hal tersebut tidak ditetapkan dalam Alquran!

iltizam wrote:
tetapi kita WAJIB mengikuti perintah Allah meNUNAIKAN solat 5 kali dalam sehari semalam....TUNAI ....Cash...bukan berangan angan Very Happy

Pastilah, perintah Allah wajib diikuti,

tetapi

tidak ada perintah Allah dalam Alquran yang mewajibkan salat 5 kali sehari semalam.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 20, 2010 11:47 pm

Salam,

Teringat ada kisah dalam Al Quran di mana orang kafir terdahulu mengada-adakan ketetapan kononnya diperintahkan oleh Tuhan. Tak sangka di zaman IT ini pun masa ada manusia yang tiru perangai orang kafir terdahulu.

Apakah mereka tidak mempunyai akal?
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 21, 2010 3:19 am

Quote :
Admin wrote.....

Sebab mereka mencampur adukkan dengan riwayat hadislah, mereka membuat tafsiran sedemikian.

sbb nabi suruh ikut Al-quran dan Hadis lah para ulamk mentafsir begitu dan tdk seleweng saudra admin....

Quote :
Sebenarnya komitmen itu perkara fitrah sahaja. Bila manusia nak pikul tanggungjawab sebagai khalifah, itulah komitmen utama mereka. Tetapi istilah komitmen itu diambil daripada perkataan Inggeris, itu yang nampak macam baru.

ptt lah nabi suruh kita ikut ulamk dan bukanya org lain slps beliau wafat....

krana para ulamk tdk berani untk mengadakn sesuatu tanpa nas Al-quran dan Hadis...
Back to top Go down
View user profile
iltizam
Siswazah
Siswazah


Posts : 401
Points : 2727
Reputation : 0
Join date : 2010-08-01

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 21, 2010 3:24 am

25;28
Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama. Sesungguhnya Allah Maha perkasa lagi Maha Pengampun.
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 21, 2010 4:38 am

Salam,

Siapa ulama itu? Sudah pasti orang yang menjadikan Al Quran sebagai Peringatan bukannya syair. Kalau nak patuh ayat semudah 36:69 pun sudah gagal, sudah pasti itu bukannya ulama seperti piawaian Allah.

Ulama mengikut piawaian Allah pasti berbeza ulama ikut piawai orang-orang yang menyekutukan Allah kerana bagi orang musyrik, pembesar-pembesar agama mereka itulah ulama.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3364
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 21, 2010 4:40 am

Salam...

itu yg pelik ulamak bg saudra juang adaalh ahli sains.... lol!
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3811
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 21, 2010 10:49 am

gaara wrote:
Salam...

itu yg pelik ulamak bg saudra juang adaalh ahli sains.... lol!
Salam,

Sebab mereka adalah orang-orang yang banyak membuktikan kebenaran Al Quran. Umpamanya dalam Al Quran ada kisah Nabi Sulaiman berjalanan dengan pantas. Saintis hari ini berjaya buktikan adanya kenderaan yang pantas yang pernah Nabi Sulaiman miliki. Dalam Al Quran menceritakan Nabi Daud memanipulasi besi untuk membuat baju perang, hari ini saintis buktikan kebenaran bahawa dengan besi macam-macam manfaat boleh dilakukan. Dalam Al Quran menceritakan Nabi Isa berpengetahuan menyembuhkan penyakit, hari ini saintis banyak mencipta teknologi untuk mengubat penyakit sehinggakan golongan ritualis pun terpaksa tunduk meminta kemahiran saintis itu terutama dalam bidang perubatan jantung.

Oleh kerana manfaat yang disumbangkan oleh saintis menyamai apa yang para Nabi lakukan, maka logiklah mereka mendapat pengiktirafan sebagai orang yang tinggi ilmunya (ulama) berbanding para ritualis yang tidak menyumbang apa-apa manfaat melainkan memecah-belahkan manusia di atas kelainan amalan ritual.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Today at 7:34 pm

Back to top Go down
 
Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 4 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4
 Similar topics
-
» Kita Adu di Sini, Ajaran Agama / Kepercayaan Mana Yang Benar
» Kitab Mana Yang yg benar2 firman Tuhan..??
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» Versi Al quran: hafs dan warsh!
» MISTERI DI BALIK SHOLAT DZUHUR YANG TERUNGKAP

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: