HomeHome  FAQFAQ  SearchSearch  MemberlistMemberlist  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log in  InfoInfo  
Log in
Username:
Password:
Log in automatically: 
:: I forgot my password
Link Pilihan
Search
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Who is online?
In total there is 0 user online :: 0 Registered, 0 Hidden and 0 Guests :: 1 Bot

None

Most users ever online was 31 on Tue Apr 07, 2015 6:15 pm
Top posters
Juang
 
gaara
 
tolokminda
 
Admin
 
othman
 
faried
 
iltizam
 
masterpiece7070
 
lia
 
Payau Putih
 

Share | 
 

 Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
AuthorMessage
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Mon Aug 02, 2010 1:43 am

First topic message reminder :

Admin wrote:


Bagaimana tuan kata diputar kalau tuan sendiri tidak dapat menjelaskan putaran itu?

gaara wrote:
da banyk yg dijelaskn ttg putrn2 puak akai nie dr mula lg... Very Happy Very Happy

misalnya soaln sy ttg nk percy kpd ulamak atau puak akai tdk dijwb... Laughing

sedangkn klau nk buat perbandingan antara puak akai dan ulamak nie bagaikn bumi dgn langit.. cat cat
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com

AuthorMessage
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 2:21 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Sebenarnya dalam soal kepercayaan kepada Tuhan ini tidak ada sesiapa pun layak bertanggungjawab ke atas diri orang lain. Semua orang bertanggungjawab ke atas diri masing-masing. Sebesar mana pangkat atau gelaran atau kehormatan yang diberikan ke atas seseorang, wali ke, ulama ke, ustaz ke, imam ke, mufti ke, mereka sendiri pun belum tentu berada di jalan yang benar walaupun mereka semua beranggapan mereka benar. Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.

Yang dapat memberi kita petunjuk untuk membezakan samada kita berada di jalan yang benar atau tidak hanyalah Al-Quran - bukan orang-orang tertentu.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 2:22 am

Admin wrote:
Salam tuan othman,

Bukankah Tuhan dah katakan orang yang mendengar ucapan dan mengikuti yang terbaik adalah orang yang Allah beri petunjuk dan mempunyai minda?


salam

saya tuju soalan kepada tuan TM .
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 2:36 am

othman wrote:
Admin wrote:
Salam tuan othman,

Bukankah Tuhan dah katakan orang yang mendengar ucapan dan mengikuti yang terbaik adalah orang yang Allah beri petunjuk dan mempunyai minda?


salam

saya tuju soalan kepada tuan TM .

Salam,

Apa salahnya sesiapa saja beri pendapat? Inikan forum terbuka.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 3:02 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Sebenarnya dalam soal kepercayaan kepada Tuhan ini tidak ada sesiapa pun layak bertanggungjawab ke atas diri orang lain. Semua orang bertanggungjawab ke atas diri masing-masing. Sebesar mana pangkat atau gelaran atau kehormatan yang diberikan ke atas seseorang, wali ke, ulama ke, ustaz ke, imam ke, mufti ke, mereka sendiri pun belum tentu berada di jalan yang benar walaupun mereka semua beranggapan mereka benar. Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.

Yang dapat memberi kita petunjuk untuk membezakan samada kita berada di jalan yang benar atau tidak hanyalah Al-Quran - bukan orang-orang tertentu.

salam

Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.












Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:1)

<Embed>










Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam






(Al-Faatihah 1:2)

<Embed>










Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:3)

<Embed>










Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat)






(Al-Faatihah 1:4)

<Embed>










Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.






(Al-Faatihah 1:5)

<Embed>










Tunjukilah kami jalan yang lurus.






(Al-Faatihah 1:6)

<Embed>







Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada
mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan
pula (jalan) orang-orang yang sesat
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 3:09 am

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Sebenarnya dalam soal kepercayaan kepada Tuhan ini tidak ada sesiapa pun layak bertanggungjawab ke atas diri orang lain. Semua orang bertanggungjawab ke atas diri masing-masing. Sebesar mana pangkat atau gelaran atau kehormatan yang diberikan ke atas seseorang, wali ke, ulama ke, ustaz ke, imam ke, mufti ke, mereka sendiri pun belum tentu berada di jalan yang benar walaupun mereka semua beranggapan mereka benar. Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.

Yang dapat memberi kita petunjuk untuk membezakan samada kita berada di jalan yang benar atau tidak hanyalah Al-Quran - bukan orang-orang tertentu.

salam

Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.












Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:1)












Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam






(Al-Faatihah 1:2)












Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:3)












Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat)






(Al-Faatihah 1:4)












Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.






(Al-Faatihah 1:5)












Tunjukilah kami jalan yang lurus.






(Al-Faatihah 1:6)









Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada
mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan
pula (jalan) orang-orang yang sesat

Salam,

Ramai manusia minta Tuhan tunjukkan jalan yang lurus. Tetapi yang mereka ikut adalah para pembesar agama mereka. Kitab Tuhan mereka kesampingkan saja.

Patutnya ikutlah Kitab Tuhan kerana itulah sebenarnya petunjuk ke jalan yang lurus yang mereka minta dari Tuhan.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 3:39 am

tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Sebenarnya dalam soal kepercayaan kepada Tuhan ini tidak ada sesiapa pun layak bertanggungjawab ke atas diri orang lain. Semua orang bertanggungjawab ke atas diri masing-masing. Sebesar mana pangkat atau gelaran atau kehormatan yang diberikan ke atas seseorang, wali ke, ulama ke, ustaz ke, imam ke, mufti ke, mereka sendiri pun belum tentu berada di jalan yang benar walaupun mereka semua beranggapan mereka benar. Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.

Yang dapat memberi kita petunjuk untuk membezakan samada kita berada di jalan yang benar atau tidak hanyalah Al-Quran - bukan orang-orang tertentu.

salam

Paderi, pope, sami, rabbi pun kata mereka benar dan mereka memberi petunjuk yang sah di sisi Tuhan.












Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:1)












Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam






(Al-Faatihah 1:2)












Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani






(Al-Faatihah 1:3)












Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat)






(Al-Faatihah 1:4)












Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.






(Al-Faatihah 1:5)












Tunjukilah kami jalan yang lurus.






(Al-Faatihah 1:6)









Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada
mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan
pula (jalan) orang-orang yang sesat

Salam,

Ramai manusia minta Tuhan tunjukkan jalan yang lurus. Tetapi yang mereka ikut adalah para pembesar agama mereka. Kitab Tuhan mereka kesampingkan saja.

Patutnya ikutlah Kitab Tuhan kerana itulah sebenarnya petunjuk ke jalan yang lurus yang mereka minta dari Tuhan.

salam

kenapa kena mintak . sebab tu ada saya tanya adakah sama mintak dan solat .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 8:18 am

Salam,

Ayat 1:5~6 itu sudah cukup jelas menunjukkan Nabi sendiri minta jalan yang lurus pada Tuhan, bukannya pada pembesar agama yang wujud pada zamannya.

Jika Nabi pun buat begitu, kenapa kita tidak boleh mencontohi baginda?

Lainlah dalam surah Al Faatihah itu ada sebut, "jalan yang lurus hanya boleh ditemui dengan menurut membuta-tuli ulamak ugama", logiklah kita buat macam itu.

Nak tahu bagaimana cara nak dapat petunjuk yang lurus itu? Ini ayatnya:

39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Atas dasar itulah kita wujudkan forum begini untuk mengikut pendapat yang paling baik tidak kira manusia itu pangkat apa sekali pun, bukannya menurut membuta-tuli pendapat ulamak ugama.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 12:49 pm

Juang wrote:
Salam,

Ayat 1:5~6 itu sudah cukup jelas menunjukkan Nabi sendiri minta jalan yang lurus pada Tuhan, bukannya pada pembesar agama yang wujud pada zamannya.

Jika Nabi pun buat begitu, kenapa kita tidak boleh mencontohi baginda?

Lainlah dalam surah Al Faatihah itu ada sebut, "jalan yang lurus hanya boleh ditemui dengan menurut membuta-tuli ulamak ugama", logiklah kita buat macam itu.

Nak tahu bagaimana cara nak dapat petunjuk yang lurus itu? Ini ayatnya:

39:18. Yang mendengar ucapan, dan mengikuti yang paling baik daripadanya, mereka itulah orang-orang yang Allah memberi petunjuk kepada mereka; mereka itu, merekalah orang-orang yang mempunyai minda.

Atas dasar itulah kita wujudkan forum begini untuk mengikut pendapat yang paling baik tidak kira manusia itu pangkat apa sekali pun, bukannya menurut membuta-tuli pendapat ulamak ugama.

salam

7 ayat 7 doa . inilah ayat al fatihah . fikir2 kan .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 1:10 pm

othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Adakah tuan mahu membela saya di akhirat kelak jika terjemahan TM itu Tuhan dapati salah?
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 1:25 pm

Admin wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
othman wrote:
tolokminda wrote:
iltizam wrote:
Juang wrote:
Salam,

Jadi di antara perintah Allah dengan perintah manusia, mana yang terbaik?

Tuan Juang,
Nak Kenal perintah Allah Macammana?

Salam,

Kan Tuhan dan bekalkan kita dengan Al-Quran yang dapat berfungsi untuk memberi petunjuk, penjelas dan menjadi pembeza di antara kebenaran dan kepalsuan.

salam

Jadi kenapa kita perlu rujuk terjemahan TM . beranikah TM kata riwayat TM adalah yg terbaik berbanding terjemahan yg sedia ada atau adakah terjemahan TM itu sendiri adalah quran .

Salam,

Saya tak suruh sesiapa rujuk terjemahan saya dan saya tidak pernah mengatakan terjemahan saya yang terbaik Kalau tuan faham dan fasih dalam bahasa Arab tuan boleh semak terus dari sumber asalnya iaitu Al-Quran dalam teks Arab. Kalau tuan tidak faham bahasa Arab, terjemahan sesiapa pun boleh membantu. Saya pun membuat terjemahan saya berdasarkan terjemahan orang lain.

salam

berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin atau tuan hanya sekadar membantu mereka memahami al quran daripada tersesat dgn terjemahan yg sedia ada .

Salam,

Adakah tuan mahu membela saya di akhirat kelak jika terjemahan TM itu Tuhan dapati salah?

salam

apa madsud saudara . kita boleh berbincang sebelum keakhirat . kat akhirat sapa boleh tulung . TM suruh saya supaya percaya pada terjemahan dia . kalau betul terjemahan dia maka TM akan boleh membantu kita ke syurga . sebab tu saya komen terjemahan dia sebelum kita keakhirat . kalau kita tau salah buat apa kita ikut . terjemah al quran bukan macam buat novel boleh reka2 kerana ia akan mempengaruhi individu lain .

tuhan tak kan bagitau pun samada terjemahan TM tu betul ke salah kecuali kita yg memikirkanya. kalau tuan rasa betul terpulanglah .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 1:52 pm

othman wrote:
salam

apa madsud saudara . kita boleh berbincang sebelum keakhirat . kat akhirat sapa boleh tulung . TM suruh saya supaya percaya pada terjemahan dia . kalau betul terjemahan dia maka TM akan boleh membantu kita ke syurga . sebab tu saya komen terjemahan dia sebelum kita keakhirat . kalau kita tau salah buat apa kita ikut . terjemah al quran bukan macam buat novel boleh reka2 kerana ia akan mempengaruhi individu lain .

tuhan tak kan bagitau pun samada terjemahan TM tu betul ke salah kecuali kita yg memikirkanya. kalau tuan rasa betul terpulanglah .

Salam,

Sebab tu, apa yang kita buat bukan tanggungjawab orang lain. hanya tanggungjawab sendiri. jadi, soalan seperti "berani kah tuan bertanggungjawab jika ada sesiapa yg mengikuti saudara seperti juang dan admin." sepatutnya tidak perlu ditanya.

Tuan TM hanya membuat terjemahan supaya kita dapat fikirkan dan saya rasa tuan TM juga tidak pernah suruh kita ikut membuta-tuli terjemahan beliau. kalau ada rasa tidak kena, kemukakan apa yang tidak kenanya itu.

Tuan TM tidak akan bertanggungjawab jika ada orang lain ikut terjemahan dia dan orang lain juga tidak akan bertanggungjawab terhadap apa yang tuan TM terjemahkan itu.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Thu Aug 12, 2010 6:57 pm

Salam,

Saya mengambil keputusan untuk tidak merujuk kepada mana-mana terjemahan begitu saja tanpa saya memeriksanya dengan beberapa terjemahan lain. Sebab itulah terjemahan saya biasanya tidak datang dalam bentuk copy paste. Biasanya saya terjemahkan semula terjemahan orang lain mengikut kefahaman saya supaya saya tidak mengelirukan diri saya atau orang lain dengan terjemahan yang saya sendiri kurang faham.

Saya berpendapat semua orang patut mengamalkan kaedah ini kerana ia akan dapat membaiki kefahaman masing-masing di samping mengelak dari mengemukakan suatu yang diri kita sendiri tidak dapat mempertahankannya. Memanglah kefahaman kita mungkin juga boleh jadi tidak benar atau kurang tepat dan sebagainya tetapi sekurang-kurangnya begitulah yang kita faham dan saya yakin Tuhan tidak akan menghukum kita kerana itu. Sesungguhnya hidayah kepada kebenaran itu tidak datang dari mana-mana kecuali dari Tuhan semata-mata.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 13, 2010 12:32 am

Salam,

Lagi banyak terjemahan lagi bagus. Yang pentingnya kita pilih yang terbaik. Umpamanya terjemahan A untuk sesuatu ayat lebih baik pengertiannya daripada terjemahan B, maka kita ikut yang A. Tetapi pada ayat yang lain, terjemahan B pula lebih jelas ertinya daripada A, maka guna yang B. Jadi tidaklah kita sempitkan pada satu terjemahan sahaja.

Dan lagi ramai yang berkemahiran bahasa Arab tanpil mengemukakan terjemahan masing-masing seperti saudara Faried lakukan, itu sudah pasti suatu yang dialu-alukan di sini.

Di sinilah kita belajar membuka minda setelah kita lihat orang kafir terdahulu jadi sesat sebab menutup minda.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 13, 2010 12:43 am

Juang wrote:
Salam,

Lagi banyak terjemahan lagi bagus. Yang pentingnya kita pilih yang terbaik. Umpamanya terjemahan A untuk sesuatu ayat lebih baik pengertiannya daripada terjemahan B, maka kita ikut yang A. Tetapi pada ayat yang lain, terjemahan B pula lebih jelas ertinya daripada A, maka guna yang B. Jadi tidaklah kita sempitkan pada satu terjemahan sahaja.

Dan lagi ramai yang berkemahiran bahasa Arab tanpil mengemukakan terjemahan masing-masing seperti saudara Faried lakukan, itu sudah pasti suatu yang dialu-alukan di sini.

Di sinilah kita belajar membuka minda setelah kita lihat orang kafir terdahulu jadi sesat sebab menutup minda.

Salam Juang,

Begitulah yang sepatutnya. Al-Quran adalah Kitab untuk sesiapa saja. Dan sesiapa saja berhak untuk berusaha memahaminya dengan kaedah masing-masing. Tuhan suruh kita baca Al-Quran supaya mendapat petunjuk. Jadi kenapa percaya kepada mereka yang mendakwa membaca Kitab Tuhan itu akan disesatkan oleh Syaitan? Jauh betul menyimpang.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 13, 2010 1:18 am

tolokminda wrote:

Salam Juang,

Begitulah yang sepatutnya. Al-Quran adalah Kitab untuk sesiapa saja. Dan sesiapa saja berhak untuk berusaha memahaminya dengan kaedah masing-masing. Tuhan suruh kita baca Al-Quran supaya mendapat petunjuk. Jadi kenapa percaya kepada mereka yang mendakwa membaca Kitab Tuhan itu akan disesatkan oleh Syaitan? Jauh betul menyimpang.
Salam TM,

Benar. Jika buku Sains pun adalah buku untuk sesiapa sahaja, tak logiklah Al Quran adalah milik esklusif puak-puak tertentu.

Jika benarlah membaca Kitab Tuhan disesatkan oleh syaitan, Nabi yang sampaikan Al Quran itulah orang yang mula-mula syaitan berjaya sesatkan. Itu semua hanya diada-adakan oleh para pendusta. Sebab mereka tak mahu Al Quran membongkarkan tipu-daya mereka masyarakat selama ini.
Back to top Go down
View user profile
tolokminda
Sarjana
Sarjana


Posts : 627
Points : 2964
Reputation : 1
Join date : 2010-07-29

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 13, 2010 1:22 am

Juang wrote:
tolokminda wrote:

Salam Juang,

Begitulah yang sepatutnya. Al-Quran adalah Kitab untuk sesiapa saja. Dan sesiapa saja berhak untuk berusaha memahaminya dengan kaedah masing-masing. Tuhan suruh kita baca Al-Quran supaya mendapat petunjuk. Jadi kenapa percaya kepada mereka yang mendakwa membaca Kitab Tuhan itu akan disesatkan oleh Syaitan? Jauh betul menyimpang.
Salam TM,

Benar. Jika buku Sains pun adalah buku untuk sesiapa sahaja, tak logiklah Al Quran adalah milik esklusif puak-puak tertentu.

Jika benarlah membaca Kitab Tuhan disesatkan oleh syaitan, Nabi yang sampaikan Al Quran itulah orang yang mula-mula syaitan berjaya sesatkan. Itu semua hanya diada-adakan oleh para pendusta. Sebab mereka tak mahu Al Quran membongkarkan tipu-daya mereka masyarakat selama ini.

Salam,

Sebenarnya golongan yang mempertahankan pendustaan itupun bukan tahu peranan jahat mereka. Mereka pun ikut membuta tuli sahaja.
Back to top Go down
View user profile http://www.tolokminda.wordpress.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Fri Aug 13, 2010 1:50 am

tolokminda wrote:

Salam,

Sebenarnya golongan yang mempertahankan pendustaan itupun bukan tahu peranan jahat mereka. Mereka pun ikut membuta tuli sahaja.
Salam TM,

Perasaan bangga diri kononnya "amalan tradisi akulah yang benar, dan kaum-kaum lain semuanya kafir" itulah yang menyebabkan mereka jadi membuta-tuli macam itu.

Jika manusia itu ada perasaan insaf dan tidak mahu berbangga diri dengan kepercayaan tradisi (yang orang kafir terdahulu pun berperangai begitu), sudah pasti mereka tidak berani berdusta.
Back to top Go down
View user profile
gaara
Sarjana
Sarjana


Posts : 1003
Points : 3363
Reputation : 1
Join date : 2010-07-24
Location : Malaysia

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 12:26 am

Salam...

soalnya antara terejamahan tolokminda dan terjemahn ulamk mana yg lbh tepat...

sy rasa terdpt bnyak penwelengan dlm terjemahn tolokminda krana ianya tanpa berdasarkn nas Al-quran dan Hadis...

tp saudra hanya pakai nas otak sendri..
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 11:05 am

Salam,

Bagi saya, terjemahan dan tafsiran yang tidak mempromosikan amalan ritual, menyekutukan Allah itulah yang terbaik.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 3:13 pm

Salam,

Saya setuju dengan pendapat Admin. Apalah ertinya berbangga diri dengan promosi amalan ritual, sehingga menyekutukan Allah? Bukankah dosa menyekutukan Allah adalah dosa yang tidak diampunkan?

Jadi bila datang dua jenis terjemahan, perhatikan ke mana arah terjemahan itu dilakukan. Adakah ke arah mengesakan Tuhan ada menyekutukan Tuhan?
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 4:55 pm

Admin wrote:
Salam,

Bagi saya, terjemahan dan tafsiran yang tidak mempromosikan amalan ritual, menyekutukan Allah itulah yang terbaik.

salam

ada ke terjemahan yg mempromosikan amalan ritual . kalau maca tu kena chek betul 2 . boleh bagi contoh .
Back to top Go down
View user profile
Admin
Canselor
Canselor


Posts : 601
Points : 2998
Reputation : 1
Join date : 2010-07-22
Location : Selangor

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 5:04 pm

Salam,

Cari terjemahan/ tafsiran yang suruh orang islam sembahyang 5 kali sehari.
Back to top Go down
View user profile http://eminda.forumotion.com
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 5:33 pm

Salam,

Saudara TM pernah bawakan contoh terjemahan yang mengandungi unsur-unsur amalan musyrik macam ayat pasal kalong-kalong pada binatang untuk dikorbankan untuk Allah.

Boleh baca dalam blog TM untuk melihat contoh-contoh tersebut. Kalau tak betul dakwaan TM itu, bawakan bukti kalau orang-orang yang benar.
Back to top Go down
View user profile
othman
Sarjana
Sarjana


Posts : 551
Points : 2880
Reputation : 0
Join date : 2010-07-26

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 5:43 pm

Admin wrote:
Salam,

Cari terjemahan/ tafsiran yang suruh orang islam sembahyang 5 kali sehari.

salam

ada ke yg tafsir macam tu .. boleh bagi contoh . setakat ni tak pernah jumpa pun terjemahan yg macam tu .
Back to top Go down
View user profile
Juang
Sarjana
Sarjana


Posts : 1397
Points : 3810
Reputation : 4
Join date : 2010-07-25
Age : 39

PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Sat Aug 14, 2010 5:53 pm

Salam,

Ini adalah contoh terjemahan (Indon) yang ada tafsiran sembahyang 5 kali sehari.

Quote :
17:78. Dirikanlah shalat dari sesudah matahari tergelincir sampai gelap malam dan (dirikanlah pula shalat) subuh[865]. Sesungguhnya shalat subuh itu disaksikan (oleh malaikat).

[865]. Ayat ini menerangkan waktu-waktu shalat yang lima. Tergelincir matahari untuk waktu shalat Zhuhur dan Ashar, gelap malam untuk waktu Magrib dan Isya.

Rajin-rajinlah membaca perbagai jenis terjemahannya. Saya ingatkan saudara jenis banyak membaca.
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?   Today at 8:07 am

Back to top Go down
 
Tafsiran Al-Quran: Mana yang terbaik?
View previous topic View next topic Back to top 
Page 3 of 4Go to page : Previous  1, 2, 3, 4  Next
 Similar topics
-
» Kita Adu di Sini, Ajaran Agama / Kepercayaan Mana Yang Benar
» Kitab Mana Yang yg benar2 firman Tuhan..??
» Pendapat tokoh non muslim terhadap Al Quran
» Versi Al quran: hafs dan warsh!
» MISTERI DI BALIK SHOLAT DZUHUR YANG TERUNGKAP

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
E-Minda :: Minda :: Islam-
Jump to: